Dat hangt er dus vanaf of ze stemmen bij andere partijen weg kunnen trekken. Meestal als je de grote linkse kandidaat wordt om premier te worden, lukt dat wel. Blijft de PvdA/GL combi op 20 zetels hangen, terwijl VVD en BBB de strijd boven de 35 uitvechten, dan is dat premierskandidaat-effect weg en zou het ze inderdaad stemmen kunnen kosten.quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vraag me af of die samenwerking ze niet ook stemmen gaat kosten. Mensen stemden om een reden op GL en niet op de PvdA. Het is niet zo dat ze volledig hetzelfde programma hadden.
Uiteraard wordt het gezamenlijk een grotere partij dan apart, dat zal best wel, maar ook echt een optelling van het resultaat als ze apart zouden blijven?
Mja, kan ie het zich politiek gezien wel permitteren om in een kabinet te gaan zitten waarin hij serieuze concessies zou moeten doen op dat vlak? Ik denk dat de huidige politieke fragmentatie betekent dat partijen veel vaster zitten qua waar ze aan kunnen toegeven. Een VVD is ook continu bezig met zorgen dat er niet te veel kiezers weglopen naar de partijen die ze op een aantal terreinen 'rechts inhalen'. Met partijen als Volt en de PvdD zijn er in de linkse / progressieve hoek ook meer alternatieven. Als GL dan een hardvochtig asielbeleid moet gaan verkopen, dan verwacht ik dat ze dat ook wel de kop gaat kosten.quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:06 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Klaver kan het zich politiek gezien niet permitteren om voor de tweede keer een formatie te laten klappen op asiel.
En zo gaan we langzaam maar zeker op weg naar een politiek zonder kabinetten en alleen nog maar stemmen via de Kamer.quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mja, kan ie het zich politiek gezien wel permitteren om in een kabinet te gaan zitten waarin hij serieuze concessies zou moeten doen op dat vlak? Ik denk dat de huidige politieke fragmentatie betekent dat partijen veel vaster zitten qua waar ze aan kunnen toegeven. Een VVD is ook continu bezig met zorgen dat er niet te veel kiezers weglopen naar de partijen die ze op een aantal terreinen 'rechts inhalen'. Met partijen als Volt en de PvdD zijn er in de linkse / progressieve hoek ook meer alternatieven. Als GL dan een hardvochtig asielbeleid moet gaan verkopen, dan verwacht ik dat ze dat ook wel de kop gaat kosten.
Hoe zie je dat dan?quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
En zo gaan we langzaam maar zeker op weg naar een politiek zonder kabinetten en alleen nog maar stemmen via de Kamer.
Extraparlementair kabinet kan wel. Geen dichtgetimmerd regeerakkoord maar hooguit een paar afspraken op hoofdlijnen en voor de rest telkens een nieuwe meerderheid zoeken in de S-G. Wel ultiem democratisch, maar wordt onwerkzaam geacht.quote:
Daar ben ik mee bekend, dat zou kunnen. Vraag me inderdaad af of dat zou kunnen leiden veel beslissingen en daden, een van de verwijten van de afgelopen jaren. Maar alsnog is er dan wel een basiskabinet, lijkt me? Het lijkt me staatsrechterlijk niet mogelijk om geen kabinet te hebben en een Tweede Kamer die beleid maakt?quote:Op donderdag 13 juli 2023 09:12 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Extraparlementair kabinet kan wel. Geen dichtgetimmerd regeerakkoord maar hooguit een paar afspraken op hoofdlijnen en voor de rest telkens een nieuwe meerderheid zoeken in de S-G. Wel ultiem democratisch, maar wordt onwerkzaam geacht.
Kortgezegd: Een nadeel voor links. Zeker op migratie stemt de kamer vrijwel alles naar rechts en ook op klimaat is het twijfelachtig of er veel door gaat komen.quote:Op donderdag 13 juli 2023 09:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar ben ik mee bekend, dat zou kunnen. Vraag me inderdaad af of dat zou kunnen leiden veel beslissingen en daden, een van de verwijten van de afgelopen jaren. Maar alsnog is er dan wel een basiskabinet, lijkt me? Het lijkt me staatsrechterlijk niet mogelijk om geen kabinet te hebben en een Tweede Kamer die beleid maakt?
Dan snap je totaal niet wat de rol van een kabinet is.quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
En zo gaan we langzaam maar zeker op weg naar een politiek zonder kabinetten en alleen nog maar stemmen via de Kamer.
Er moet inderdaad een kabinet zijn, de Grondwet is daar duidelijk in. Je kan hooguit wat aan de machtsverhoudingen sleutelen, o.a. door dus extraparlementair te gaan, maar ook door het parlement meer slagkracht te geven zodat het bijv. met meer initiatiefwetgeving komt.quote:Op donderdag 13 juli 2023 09:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar ben ik mee bekend, dat zou kunnen. Vraag me inderdaad af of dat zou kunnen leiden veel beslissingen en daden, een van de verwijten van de afgelopen jaren. Maar alsnog is er dan wel een basiskabinet, lijkt me? Het lijkt me staatsrechterlijk niet mogelijk om geen kabinet te hebben en een Tweede Kamer die beleid maakt?
Er moeten altijd een staatshoofd, een kabinet en een regeringsleider zijn.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:08 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Er moet inderdaad een kabinet zijn, de Grondwet is daar duidelijk in. Je kan hooguit wat aan de machtsverhoudingen sleutelen, o.a. door dus extraparlementair te gaan, maar ook door het parlement meer slagkracht te geven zodat het bijv. met meer initiatiefwetgeving komt.
Vind ik ook interessant... ben benieuwd wat daar de beweegredenen van zijn..quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:23 schreef Spablauw214 het volgende:
Overigens is BBB momenteel de positie van Van der Plas flink aan het ondergraven, met dat gezwam over een binnenlandse premier. Zo werkt dat helemaal niet anno 2023. Buitenlandbeleid is door de EU gewoon chefsache geworden.
Of zou het een Roemertje zijn? Dat de druk zo hoog wordt dat ze zelf haar karretje het zand in rijdt?
Achteraf? Half Nederland had z'n twijfels bij die beslissing.quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Kaag had gewoon zeer weinig affiniteit met financien, het sloeg achteraf nergens op om haar dat ministerschap te geven.
Het zijn toch gewoon haar eigen woorden? Niet van een of andere BBB-bestuurder?quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:23 schreef Spablauw214 het volgende:
Overigens is BBB momenteel de positie van Van der Plas flink aan het ondergraven, met dat gezwam over een binnenlandse premier. Zo werkt dat helemaal niet anno 2023. Buitenlandbeleid is door de EU gewoon chefsache geworden.
Of zou het een Roemertje zijn? Dat de druk zo hoog wordt dat ze zelf haar karretje het zand in rijdt?
Maar dit werkt zo niet. Je kan niet premier worden en met je rug naar het buitenland gaan staan. Dan moet je in de Kamer gaan zitten.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:36 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het zijn toch gewoon haar eigen woorden? Niet van een of andere BBB-bestuurder?
En daarnaast denk ik dat de BBB stemmer het alleen maar mooi vindt.
Ze hebben echt werkelijk geen idee wat premier zijn inhoudt. En dat die positie voor alle Nederlanders is, niet alleen een klein groepje harde schreeuwers met een enorme lap grond.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar dit werkt zo niet. Je kan niet premier worden en met je rug naar het buitenland gaan staan. Dan moet je in de Kamer gaan zitten.
Ja nogal wiedusquote:Op donderdag 13 juli 2023 10:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar dit werkt zo niet. Je kan niet premier worden en met je rug naar het buitenland gaan staan. Dan moet je in de Kamer gaan zitten.
Als het CDA met een fatsoenlijke lijsttrekker komt en BBB gaat op de ingeslagen weg voort, dan kunnen ze zo 20 zetels halen en blijft er van BBB niks over.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ze hebben echt werkelijk geen idee wat premier zijn inhoudt. En dat die positie voor alle Nederlanders is, niet alleen een klein groepje harde schreeuwers met een enorme lap grond.
Jeanine Hennis wil je even spreken.quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat weet ik zo net niet. Het is aanpalend aan BuZa. En je kunt er niet heel snel wat fout doen. Dus dan is de combi met partijleider beter te doen.
Deze mensen zullen vooral heel goed zijn in hun eigen zakken vullen. Mijn vader stemt vaak op dit soort partijen, maar ik heb nog nooit zo erg de neiging gevoeld om het uit z'n hoofd te praten, dit kan heel slecht uitpakken.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:49 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als het CDA met een fatsoenlijke lijsttrekker komt en BBB gaat op de ingeslagen weg voort, dan kunnen ze zo 20 zetels halen en blijft er van BBB niks over.
Deze mensen zijn goed in om zich heen slaan en campagne voeren, maar hebben geen idee wat het besturen van een land inhoudt.
Los van de hele links/rechts discussie vraag ik me ook weleens af hoeveel beslissingsrecht/ruimte de tweede kamer nog heeft.quote:Op donderdag 13 juli 2023 08:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mja, kan ie het zich politiek gezien wel permitteren om in een kabinet te gaan zitten waarin hij serieuze concessies zou moeten doen op dat vlak? Ik denk dat de huidige politieke fragmentatie betekent dat partijen veel vaster zitten qua waar ze aan kunnen toegeven. Een VVD is ook continu bezig met zorgen dat er niet te veel kiezers weglopen naar de partijen die ze op een aantal terreinen 'rechts inhalen'. Met partijen als Volt en de PvdD zijn er in de linkse / progressieve hoek ook meer alternatieven. Als GL dan een hardvochtig asielbeleid moet gaan verkopen, dan verwacht ik dat ze dat ook wel de kop gaat kosten.
Het zijn allemaal volstrekt inwisselbare figuren die uit hetzelfde malletje gegoten zijn. Jetten, Paternotte, Sjoerdsma, De Groot, het is allemaal hetzelfde laken een pak.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:50 schreef Het_Bokje het volgende:
Maar gaat er nog een machtsstrijd bij D66 plaatsvinden? (of mis ik wat?)
Dus D66 gaat eerst lekker met vakantie en het plebs moet maar afwachten wat D66 gaat doen? (geld ook voor CDA geloof ik)
Uiteraard ben ik geen fan van Jetten, maar het 'Robot-achtige' is hij wel verleerd, en ik vind hem best benaderbaar overkomen indien hij niet compleet uitgeblust is. (soms ook wel knap hoor, van een Politicus in Den Haag. Eerst urenlang gemekker aanhoren van allerlei andere debielen, en vervolgens moet je ook nog met een vrolijke smoel die klote-pers te woord staan. Respect hoor. De VVD zonder Rutte kan dat dus niet. Rutte weg: Er wordt met microfoons gegooid.)
Tijd om van het Premierschap een duo-functie te maken dan. Caroline voor het plebs, Timmerfrans voor de externe wereld.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:53 schreef Spablauw214 het volgende:
“Premier Timmermans” wordt trouwens een enorm fiasco. De reden dat Rutte het zo lang vol hield, was zijn benaderbaarheid en dat hij zo “normaal” is gebleven.
Timmermans zal zich vermoedelijk overal laten onthalen als een soort koning, die zich boven het volk verheven voelt. Het contrast met Rutte en zijn appeltje zal te groot zijn en ik denk dat de kiezer daar heel snel tabak van heeft. In de podcast van de Telegraaf werd dit scenario ook al besproken.
Een soort anti-Caroline.
Zijn de vrouwen op bij D66?quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het zijn allemaal volstrekt inwisselbare figuren die uit hetzelfde malletje gegoten zijn. Jetten, Paternotte, Sjoerdsma, De Groot, het is allemaal hetzelfde laken een pak.
Ja, eens. Maar gaat daar de pleuris nog uitbreken bij D66 de komende weken? (intern ellebogenwerk?)quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het zijn allemaal volstrekt inwisselbare figuren die uit hetzelfde malletje gegoten zijn. Jetten, Paternotte, Sjoerdsma, De Groot, het is allemaal hetzelfde laken een pak.
Halsema dan.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:57 schreef Nattekat het volgende:
Timmermans zie ik echt to-taal niet zitten, die mag lekker in Europa blijven
Noem eens een vrouw die serieus kans maakt om lijsttrekker van D66 te worden?quote:
Iemand die vanuit het buitenland ingevlogen wordt om in het torentje te komen. Dat werkte met Kaag ook niet.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:53 schreef Spablauw214 het volgende:
“Premier Timmermans” wordt trouwens een enorm fiasco. De reden dat Rutte het zo lang vol hield, was zijn benaderbaarheid en dat hij zo “normaal” is gebleven.
Timmermans zal zich vermoedelijk overal laten onthalen als een soort koning, die zich boven het volk verheven voelt. Het contrast met Rutte en zijn appeltje zal te groot zijn en ik denk dat de kiezer daar heel snel tabak van heeft. In de podcast van de Telegraaf werd dit scenario ook al besproken.
Een soort anti-Caroline.
Ollongren. Goede minister van defensie btw.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Noem eens een vrouw die serieus kans maakt om lijsttrekker van D66 te worden?
De enige die ik kan bedenken is Uslu maar die wil niet. Zelfs de reservebank, met Kuipers, Dijkgraaf en consorten is gevuld met mannen.
quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:38 schreef Slayage het volgende:
Ondertussen heeft de Turkse media ontdekt dat de dochter van een PKK militant, premier van Nederland zou kunnen wordenook schijnt ze in 1998 een interview met de nrc gegeven te hebben waar ze haar bewondering uit voor PKK leider Öcalan, dat jaar werd Öcalan opgepakt, dus mogelijk was de interview in die context. Zo van "he Dilan, jij met je achtergrond , zou je een interview willen geven over de arrestatie". Die foto op de muur van haar kantoor is ook veel zeggend, oud Armeense vrouwtje ten tijde van de oorlog rondom nagorno Karabağ, de frame is "vrouw gewapend tegen de Turken". Kennelijk identificeert ze zichzelf ook met die frame, wat natuurlijk heel begrijpelijk als dochter van een PKK militant en Öcalan fangirl.
[ twitter ]
Die is zo onzichtbaar geweest dat ik vergeten was dat ze op defensie zat. Best knap in deze tijd.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ollongren. Goede minister van defensie btw.
Binnen 9 maanden een nieuw kabinet? Dat vind ik nog optimistischquote:
De hele campagne voor Kaag gonsde het "stem op een vrouw". Maar dat komt nu niet goed meer uit.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:58 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Noem eens een vrouw die serieus kans maakt om lijsttrekker van D66 te worden?
De enige die ik kan bedenken is Uslu maar die wil niet. Zelfs de reservebank, met Kuipers, Dijkgraaf en consorten is gevuld met mannen.
Voorlopig hebben we nog een iets betere naam dan de Belgen op dat gebied.quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:00 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Binnen 9 maanden een nieuw kabinet? Dat vind ik nog optimistisch
Ik blijf het zeggen: het wordt het zo’n fiasco als Kaag.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:57 schreef Nattekat het volgende:
Timmermans zie ik echt to-taal niet zitten, die mag lekker in Europa blijven
Oh echt?quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Die is zo onzichtbaar geweest dat ik vergeten was dat ze op defensie zat. Best knap in deze tijd.
Kaag is hol, wat dat betreft is ze meer een vervelend figuur dan een schadelijk figuur. Kan over Timmermans niet gezegd worden, die is bijna net zo erg als Carolein.quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik blijf het zeggen: het wordt het zo’n fiasco als Kaag.
Bovendien schijnt hij al te hebben aangegeven dat hij alleen premier wil worden, niet de Kamer in. Dus de kans is nog aanwezig dat er iemand anders lijsttrekker wordt, met Timmermans als premierskandidaat. Het kan alleen maar tegenvallen, zie mijn post hierboven.
Ik stem op degene die mijn idealen en belangen het beste vertegenwoordigt. En of dat een vrouw is of een Chinees of een transgender of een refo of weet ik het veel wat, interesseert met niet.quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:01 schreef loveli het volgende:
[..]
De hele campagne voor Kaag gonsde het "stem op een vrouw". Maar dat komt nu niet goed meer uit.
Ik zie het niet, dus kan er ook niets over zeggen.quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh echt?
Ik vind haar superb werk voor Oekraïne leveren.
Voor mij ook de reden dat GL, D66 en Volt al helemaal zijn uitgesloten terwijl dat toch wel een beetje de hoek is waar ik zit. Beetje jammer dat links en identiteitspolitiek zo erg hand in hand gaan.quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:02 schreef Spablauw214 het volgende:
Die hele identiteitspolitiek moeten we imo juist per direct vanaf.
Niet per sequote:Op donderdag 13 juli 2023 10:39 schreef Nattekat het volgende:
Als D66 met een mannelijke lijsttrekker komt, zou al dat kansloze !@#$ volk dat vorige keer op Kaag heeft gestemd omdat vrouw nu overlopen naar de VVD?
Ik denk dat dat meevalt. Er is geen richtingenstrijd of wrok uit het verleden. Dus dat is puur en alleen welk gezicht het beste de partij kan vertegenwoordigen. Daar staat Jetten bovenaan de hiërarchie tenzij Dijkgraaf een gooi doet.quote:Op donderdag 13 juli 2023 10:57 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Ja, eens. Maar gaat daar de pleuris nog uitbreken bij D66 de komende weken? (intern ellebogenwerk?)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |