michaelmoore | dinsdag 11 juli 2023 @ 15:59 |
https://www.telegraaf.nl/(...)-verkoop-van-fietsen eerst de productie verkopen jongens ga maar ff lang op vakantie ]
| |
Eyjafjallajoekull | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:03 |
Het is niet onbekend dat de fiets veel onnodige problemen met zich mee brengt (je fiets regelmatig moeten updaten bijvoorbeeld ![]() Veel concurrentie nu ook. Zie veel elektrische fietsen, maar relatief weinig Moofs. | |
herverwijderd | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:04 |
Oh ik dacht dat die fietsen superhip waren en dus in trek? Maar geen idee, ik ken 1 iemand die er een heeft en die was helemaal lyrisch dat je alles met een app kon regelen terwijl ik dacht.... dat klinkt enorm kut. | |
Farenji | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:08 |
Tja daar zit je dan zometeen met je overpriced hipsterfiets waar geen onderdelen meer voor te krijgen zijn omdat die allemaal custom made zijn en waarvan de app niet meer werkt zodat je hem niet eens meer kan ontgrendelen. | |
Jahr00n | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:11 |
ik rijd nu op een cowboy van 3900 euro. heerlijke fiets | |
etuiedelapiel | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:17 |
Taiwan ![]() Bouw eens een degelijke electrische fiets ipv van die overpriced hype want wij moeten ook meedoen, dat geld voor meerdere fabrikanten. | |
Toine51 | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:18 |
Van Moof. Alleen populair bij kakkers en hipsters.![]() Voor minder koop je wel iets beters en mooiers. | |
Elan | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:24 |
Namen en rugnummers graag. Heb de Ace Two, prima fiets goede kwaliteit. Goede E-bikes zijn nu eenmaal duur. | |
michaelmoore | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:26 |
3299,- ????????? ik zou hem niet kopen ![]() | |
Toine51 | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:31 |
Goede ja, maar die Van Moofs hebben veel problemen, lees de reviews maar eens. Jij zal wel geluk hebben maar over het algemeen komen ze er belabberd vanaf. Koop liever een Koga of Cube. | |
Mr_Belvedere | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:35 |
Begon dat hele update gedoe niet dramatisch te worden toen een 3rd party ontwikkelaar via een andere app de maximum snelheid van de electromotor kon modificeren? Ik hou van techniek, maar ben toch ergens wel blij dat ik een super ouderwetse fiets met trommelremmen heb en zo | |
Red_85 | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:37 |
Je fiets moeten updaten ![]() Overbeprijsde imago shitzooi ![]() | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:37 |
Nodeloos ingewikkeld gemaakt. Hoe meer fratsen hoe meer er kapot kan gaan of in storing. | |
Elan | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:40 |
Is waar maar al die horrorverhalen over slechte service zijn inmiddels wel wat gedateerd. Ze hebben een samenwerking met Kwikfit als servicepartner en dat werkt prima. Ik vind de Cubes dan weer lelijk en over het algemeen en die zijn niet goedkoper, de Kathmandu die minder range heeft kost ook 3600 euro. | |
michaelmoore | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:41 |
CUBE ![]() | |
Elan | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:42 |
Dat mag, ik vind het mooie fietsen. Weinig optische opsmuk en strakke lijntjes. Daar hou ik van. | |
michaelmoore | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:43 |
wel 1500 euro te duur | |
Janneke141 | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:43 |
Heb ik laatst ook gedaan hoor. Nieuwe binnenband opgelegd en een lampje vervangen. Overhypete flauwekul die Vanmoofs. Ik lag me stuk als al die dingen straks waardeloos zijn omdat de app niet meer werkt. | |
michaelmoore | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:47 |
soms denk ik , das een mooie fiets, en het is altijd een Cube | |
Elan | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:47 |
Mwa dat is gewoon de prijs voor een merkfiets die een bereik heeft van 120 kilometer. Kan verder prima dat jij dat er persoonlijk niet voor over hebt maar dat is weer een andere discussie. | |
machtpen | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:49 |
De e-bikes van de Ali houden zich ook goed en kosten helemaal geen drol. | |
Red_85 | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:50 |
Dat zijn geen updates. Dat is 'onderhoud'.
![]() ![]() | |
Elan | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:51 |
Lekker je huis af laten fikken en ontdekken dat de verzekering niet dekt omdat je niet gecertificeerde accu uit China de oorzaak was. | |
Rene | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:52 |
Laggen de baggen. Niet zo lelijk doen. Met mn cowboy heb ik relatief weinig problemen. Met een blackfriday deal voor 1350 gekocht, 2 jaar geleden. Tegenwoordig tikken ze de 3k wel aan. | |
machtpen | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:52 |
Hipstergelul, die het niet kan hebben dat hij teveel voor een fiets betaalt. | |
Duiveltja | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:53 |
In Amsterdam ja. Daar wonen voornamelijk toeristen en wannabe provenciaaltjes | |
Zipportal | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:55 |
https://nl.trustpilot.com/review/www.vanmoof.com?sort=recency | |
Elan | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:58 |
Komt vaker voor dan je denkt, wie het onderste uit de kan wil krijgt vaak het deksel op de neus. | |
Rene | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:58 |
Zie er in provinciehoofdplaatsje Groningen ook zat. | |
machtpen | dinsdag 11 juli 2023 @ 16:59 |
Waar je je fiets koopt in een experience center waar niemand nederlands spreekt en ze nog niet weten hoe een steeksleutel werkt. | |
TargaFlorio | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:00 |
Als ik al die recensies lees zou ik niet twijfelen. ![]() | |
Knoc | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:01 |
Een trieste arme jaloerse sloeber op internet die moet haten op de keuzes van andere mensen om zich beter te voelen. Hoe sneu is je leven dan zeg. 😂 | |
#ANONIEM | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:02 |
het zijn ook gewoon kut producten, was onlangs nog op tv/youtube klanten hadden MAANDEN geen fiets omdat een onderdeel wat kapot was niet leverbaar was kreeg die klant na heel lang zeuren een vervangende fiets, ging hetzelfde onderdeel kapot baggerkwaliteit, dit bedrijf gaat binnenkort failliet [ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 11-07-2023 17:04:31 ] | |
TargaFlorio | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:02 |
Lijkt me sowieso erg onhandig als je niet gewoon bij je lokale fietsenmaker terecht kunt. | |
#ANONIEM | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:04 |
dat kan wel .... maar ze kunnen niets want ze kunnen geen onderdelen bestellen | |
machtpen | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:08 |
Nog niet zo sneu als de gemiddelde e-biker met het verkeersinzicht van een gefrituurde garnalenkroket die zich door het verkeer zwalkt. Vooral die op de dure fietsen zijn de ergste. | |
Mortaxx | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:10 |
In de Amsterdamse grachtengordel. Maar daar kun je geen bedrijf op laten draaien | |
TargaFlorio | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:11 |
Kortom je hebt er niks aan. Verder lijkt het me ook onhandig dat je zonder app niets kunt. | |
etuiedelapiel | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:18 |
Ben meer van dit. https://rih.nl/bike/z800-2021 | |
ThePlaneteer | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:22 |
Luie flikkers die te lui zijn om te trappen | |
Doug-Heffernan | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:24 |
gelukkig heb ik toen niet zo een kut fiets gekocht maar gewoon een gazelle #boomer | |
Gunner | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:26 |
Nou ja dat ze geen servicenetwerk hadden was voor mij de reden er geen te kopen. | |
Elan | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:27 |
Waarom niet beide? Voor woonwerkverkeer in en rondom de stad is het top zo'n e-bike. Heb ook een racefiets maar dat is gewoon niet praktisch. | |
Zipportal | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:28 |
E-bikes horen in de shredder. | |
slashdotter3 | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:28 |
SpeedPedelec? | |
ThePlaneteer | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:29 |
Hier fietsen de meest linkse GL stemmers op die dingen, terwijl een ouderwetse fiets de meeste mooie en schone manier van verplaatsen is. | |
Doug-Heffernan | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:30 |
En waarom staat dit nu pas op nieuwssites? Je kon al een week of 2 geen fietsen meer bestellen | |
Elan | dinsdag 11 juli 2023 @ 17:44 |
Als alternatief voor echt fietsen is het drie keer niks maar als je de auto laat staan hebben ze op zich een punt..Voor stukjes van 20-30 kilometer is het echt ideaal. | |
voetbalmanager2 | dinsdag 11 juli 2023 @ 18:56 |
Niet meer dan logisch dat dit walgelijke merk failliet gaat. | |
MichaelScott | dinsdag 11 juli 2023 @ 19:21 |
Ach, over een paar maanden zijn er veel mensen met een extreem duur tuinornament. ![]() ![]() | |
Adames | dinsdag 11 juli 2023 @ 19:28 |
Eerste modellen waren nog wel ok. Daarna werd de kwaliteit een stuk minder terwijl de prijs minstens hetzelfde bleef. Je moet ook wel als je jaar in jaar uit evenveel omzet als verlies boekt ![]() | |
Rene | dinsdag 11 juli 2023 @ 19:43 |
Of een ebike nemen juist om niet met het OV of de auto te gaan. Ik snap het probleem niet zo. | |
Toine51 | dinsdag 11 juli 2023 @ 19:46 |
Eh, je moet tóch echt trappen hoor. Alleen gaat het nét wat makkelijker. | |
NaarMensje | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:03 |
Ik haal op m'n normale fiets zelfs al die daapie's met hun elektrische fietsen in. Alleen die fatbikes en die elektrische fietsen met kenteken gaan me voorbij. | |
Leandra | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:05 |
Ik liep pas door Oud-Zuid en het verbaasde me hoeveel Van Moofs ik daar zag staan, ik zou mijn elektrische Gazelle er niet eens neerzetten. | |
ReplaR | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:12 |
Elan - 401381 | |
#ANONIEM | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:19 |
zul je zien, zijn ze straks failliet, gaan de servers uit, app waardeloos, fiets waardeloos ![]() | |
tizitl2 | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:37 |
Ze zijn ook best in trek: de omzet is gegroeid van 10 miljoen in 2017 naar 83 miljoen in 2021. En daarbij moet je dan nog rekening houden dat die omzet een stuk hoger had gekund als ze geen leveringsproblemen hadden gehad. Daarnaast hebben ze grofweg 2 problemen: a. De kwaliteit, waardoor ze zon 8 miljoen per jaar aan garantiehandeling kwijt zijn en door lange wachttijden slechte reviews krijgen. b. Het feit dat ze veel specifieke onderdelen voeren. Dat kan pas uit bij een veel hoger volume (vanmoof zelf gaf aan 500 mln omzet) omdat anders de volumes te laag zijn en de stuksprijs te hoog. Met de huidige kostprijs betekent meer verkoop daardoor meer verlies omdat het per fiets niet uit kan. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn zolang investeerders het bedrijf blijven steunen tot winstgevendheid (ASML heeft de eerste 15 jaar bijvoorbeeld ook alleen geld verloren), hier lijkt dat lijntje en het vertrouwen echter gebroken en dan is het schluss tenzij iemand het overneemt. | |
tizitl2 | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:39 |
Nah er rijden er genoeg rond om die app voor een klein bedrag per maand draaiend te houden. De specifieke onderdelen wordt wel een behoorlijk dingetje vermoed ik ![]() | |
Doug-Heffernan | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:43 |
mij haal je niet in | |
Doug-Heffernan | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:43 |
daarom heb ik er nooit een gekocht | |
Mortaxx | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:46 |
Het lukt ze nu al niet de boel draaiende te houden ![]() | |
Lospedrosa | dinsdag 11 juli 2023 @ 20:52 |
Ik vind het helemaal niet grappig als er weer een mooi Nederlands bedrijf failliet gaat. Waarom lachen we altijd om dit soort berichten? Is toch iemands werk en inkomen. | |
voetbalmanager2 | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:07 |
Alleen is er niks moois aan dit bedrijf. Het is een vreselijk hipsterbedrijf met een bijzonder slechte klantenservice die het merendeel van hun klanten niets dan ellende oplevert. Nederland heeft hele mooie bedrijven die fietsen produceren en waar we trots op kunnen zijn. Van Moof is niet zo'n bedrijf. | |
Farenji | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:09 |
Mooi bedrijf? Er zijn genoeg Nederlandse fietsenfabrikanten die wel goed nadenken over hun product en betere kwaliteit leveren voor minder geld, zonder stomme vendor lock in. | |
Lospedrosa | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:11 |
Ik hoef die fiets niet te kopen, waarom zo’n haat naar dit bedrijf? | |
Kreator | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:12 |
Lag je stuk ja? Man man. Droevig. | |
TargaFlorio | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:15 |
Jep En ook geen onderdelen....zelfs voor zoiets basic als remmen en ketting hebben ze een eigen uniek design. ![]() Het was veel logischer geweest als ze een eigen frame hadden gemaakt met verder standaard onderdelen aangevuld met een eigen app. | |
Kreator | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:16 |
Ik heb een VanMoof s3, paar jaar geleden voor 1800 gekocht. Mooi ding wel, werkt ook prima zonder de app. Nog nooit een probleem mee gehad. Je kunt er wel op zeiken en ik lees ook de problemen wel op internet maar zie maar eens een goedkopere eBike te vinden. Bovendien lees je de succesverhalen ook maar weinig. Overigens word je er in Amsterdam mee doodgegooid. | |
Pleun2011 | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:17 |
Wow wat geweldig | |
TargaFlorio | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:17 |
Omdat ze slechte kwaliteit en service leveren? | |
Claudia_x | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:19 |
Laten we wel wezen: we lachen erom vanwege onze vooroordelen over VanMoof-bezitters. | |
TargaFlorio | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:21 |
Ook, maar als VanMoof normale kwaliteit zou leveren was er niet veel om te lachen. | |
Kreator | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:24 |
Het lijkt me een typische fok afgunst. Hoor hier in het echte leven echt nooit iemand over. Wel veel complimenten. | |
kibo | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:28 |
Waar heb je in hemelsnaam die app voor nodig? | |
Claudia_x | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:40 |
Zelf vind ik in het verkeer overigens alleen mensen die geen rekening houden met hun omgeving irritant. Dat geldt helaas voor veel fietsers, maar voor speedpedelec-lui mogen ze van mij een speciale plek in de hel vrijhouden. | |
Doug-Heffernan | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:43 |
Je kunt er oa de fiets mee van het slot halen en versnellingen wijzigen | |
ThePlaneteer | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:43 |
Grote merendeel heeft het in plaats van een fiets. Voor ritjes van 5km Ik kan die dingen niet meer aan. | |
Claudia_x | dinsdag 11 juli 2023 @ 21:50 |
Aldus je onderbuik? Uit onderzoek blijkt dat elektrische fietsen voor langere afstanden worden gebruikt dan de fiets, het vaakst voor 10-20 km (voor werk/school) of 20-30 km (fietstochten). Bron | |
NgInE | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:25 |
De e-bike van mijn vrouw had laatst kuren. De lokale fietsenmaker kon hem niet repareren, omdat het blijkbaar ook geen standaard model is. Maar hoe weet je van te voren dat een e-bike wel makkelijk te fixen is door de gemiddelde fietsenmaker? Het was zo'n goedkoop model van ebikes.nl ofzo. | |
Alpha0 | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:31 |
De prijs van een goede 2e hands auto betalen voor een nieuwe fiets? Krankjorum. | |
machtpen | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:32 |
Ze kopen goedkope Chinese rotzooi in en plakken daar vervolgens een Merk op , er is nog niet eens een fatsoenlijke kwaliteitscontrole bij produktie, alles om het maar goedkoop te houden. Dat is geen manier van zaken doen waar je trots op moet zijn. | |
Raw85 | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:34 |
Niet een of ander goedkoop model waarvan je de naam niet weet kopen of een of andere kekke website, maar bijv een (wss iets duurdere) fiets kopen van een bekend, betrouwbaar merk. Ik noem maar wat.. | |
de_boswachter | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:36 |
Amsterdam ![]() | |
capricia | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:42 |
Ik vind het heel jammer voor Van Moof. Het was hèt Nederlandse e-fietsmerk (met gazelle ook) in het buitenland wat het ebiken op de kaart zette. Inclusief fietsnetwerk. En dat laatste is zo belangrijk. De fietsinfrastructuur. Zelf rijd ik een Cube (Duits dus), ook een ebike. En fiets inmiddels gemiddeld 30 tot 40 km per dag. De auto raak ik nauwelijks meer aan. Ik ben ook best wel geïnspireerd geraakt door 1 bepaald YouTube kanaal: Notjustbikes https://youtube.com/@NotJustBikes Nederland is een gidsland voor fietsinfrastructuur en Van Moof (wat je ook van dat merk vindt) exporteert dit naar Californië en verder. Jammer dus. Dat dit stopt. [ Bericht 1% gewijzigd door capricia op 11-07-2023 22:51:18 ] | |
Kreator | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:51 |
Notjustbikes is inderdaad wel leuk om te volgen, niet dat het verder iets met VanMoof te maken heeft. | |
Kreator | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:52 |
Het mooiste aan de VanMoof was natuurlijk dat als hij gejat werd, dat ze hem dan voor je opspoorden. Briljante zet, zeker in grote steden. | |
APK | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:56 |
Ik heb nog een niet elektrische Vanmoof, prima ding. Was er zelfs zo enthousiast over dat ik er geld in heb gestoken met crowd funding en om heb gezet in het recht om aandelen te kopen ipv het bedrag met 6% rente terug te laten betalen ![]() Groei was geloof ik belangrijker dan winst. | |
Janneke141 | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:56 |
Oh, oeps. Dit is wel een hele pijnlijke spelfout ![]() | |
capricia | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:57 |
Eens. Niet direct. Maar dat kanaal is zo'n promotie en vooral momentum voor de Nederlandse fietsinfrastructuur dat ze van allerlei landen (de VS, Japan, Australië) hier komen kijken. En dan willen die mensen in die landen ook zo'n Nederlandse e-bike. En dan heb je Van Moof en Gazelle. Van Moof is/was een hit in New York en Californië etc. Het is gewoon jammer. Een mooi Nederlands export product haalt het niet. Omdat ze de aftersales niet op orde hebben. ![]() | |
Adames | dinsdag 11 juli 2023 @ 22:59 |
Batavus, Amslod en Stella dan? Of hun eigen Cannondale? Mijn ouders rijden al ruim tien jaar op een Cannondale e-bike, fantastische dingen. | |
Janneke141 | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:01 |
Je hebt Batavus ook nog. En of het een mooi product is is vrij twijfelachtig, het zit hem niet alleen in de aftersales. Er zitten conceptuele fouten in, omdat gebruiksvriendelijkheid is opgeofferd voor imago en innovatie. Dat maakt de fiets bijzonder storingsgevoelig, en doordat ze het onderhoud met alle geweld zelf willen doen hou je uiteindelijk gewoon een slecht bruikbaar product over. Eenvoudig fietsonderhoud is nu net iets wat je óf in je achtertuin, of bij de dichtstbijzijnde fietsenmaker wil kunnen doen. Dat van Moof nu in de problemen komt is geen organisatiefout, en ook geen pech. Het is een denkfout. | |
capricia | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:03 |
Ik heb nog geen enkel Amerikaans ebike kanaal ontdekt wat Batavus, Amslod en Stella promoot. Sorry. Het zijn de NLse fietsen die ze willen. Zelfs tweede hands, en ook als niet ebike. Gaan met containers vol naar Canada bijvoorbeeld, onze second hands. Want is daar niet te krijgen. | |
Rene | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:04 |
Jep. Ik ook. 10km per dag naar werk. Naar mn ouders is het ongeveer 10 enkele. En mn werk heeft meerdere vestigingen in de stad. Dus is het toegestaan? | |
Adames | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:04 |
https://www.cannondale.co(...)touring/tesoro-neo-x | |
capricia | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:06 |
Noem mij maar eens wat YouTube kanalen uit de VS die een ebike van Batavus unboxen. Het is Gazelle en Van Moof wat daar de klok slaat. Ik zit dan wel in de 'Notjustbikes' YouTube-cirkel. Dus ik zie wellicht niet alles. ![]() | |
capricia | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:07 |
Dat is de producent. Niet de consument. | |
Farenji | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:15 |
Ik zal dan maar niet zeggen dat mijn fiets duurder was dan de duurste vanMoof en dat daar niet eens een motor in zit, moet gewoon zelf trappen. En dat was niet eens de duurste fiets. Het is maar waar je de fiets voor wil gebruiken en wat voor eisen je eraan stelt, dan kan het heel duur worden. Maar ik vind het het geld dubbel en dwars waard. Een vanMoof niet, die hoef ik echt niet. | |
ThePlaneteer | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:31 |
https://www.researchgate.(...)a_in_the_Netherlands Het gaat er om of het autoverkeer vervangt. Dat doet het niet. [ Bericht 21% gewijzigd door ThePlaneteer op 11-07-2023 23:55:09 ] | |
Gimmick | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:38 |
Eens. Ik vind die houding op fok altijd een beetje jammer, ook als het bijvoorbeeld gaat om bakfietsmoeders. Elektrische (bak)fietsen zijn een fantastische alternatieve vorm van vervoer. Het zal voor veel gezinnen niet de hoofd auto kunnen vervangen maar er zijn er zat die geen tweede auto meer nodig hebben (zeker in combinatie met regelmatig thuiswerken). Dat scheelt al zoveel blik op straat. En iedereen die roept dat de aanschaf prijs gelijk is als die van een tweedehands auto moet ook naar de gebruikskosten (benzine, belasting, verzekering en onderhoud) kijken en het rekensommetje opnieuw maken. VanMoof heeft verkeerde beslissingen gemaakt en betaalt daar nu de prijs voor. Dat is zonde. | |
spicymchaggis | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:41 |
Niet bij je lokale fietsenmaker terecht kunnen voor reparaties, geen "off the shelf parts" waar de fiets uit opgebouwd is, een app nodig hebben (hallo "planned obsolescence"!) voor zelfs de meest basale functies en ga zo maar door. Wanneer dan niet alle alarmbellen gelijktijdig bij je gaan rinkelen ben je het ook gewoon zelf schuld. | |
Gimmick | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:43 |
Taiwan kan prima fietsen bouwen. Ze maken al jaren de nieuwste generatie chips, een fiets moet ook wel lukken. Bij sommige merken is het zelfs zo dat de goedkope lijn uit China komt en de duurdere uit Taiwan. | |
capricia | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:44 |
Ik vind die hele omslag geweldig. ![]() En dat ebikes zorgen dat mensen minder in de auto zitten, en dat er dus voor betere fietsinfrastructuur gezorgd gaat worden, zodat er nog meer mensen van kunnen profiteren, dat is gewoon een stille revolutie. In zoveel landen!! Het is jammer dat een Van Moof het niet redt. Ze exporteren niet het fietsen alleen. Maar de hele omslag-gedachte. | |
ThePlaneteer | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:50 |
https://www.researchgate.(...)a_in_the_Netherlands Onzin. Voornamelijk gewoon fietsritjes worden vervangen. Het is dus juist slecht voor de planeet. | |
Cockwhale | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:56 |
Je hebt een lichaam vol spekvet gemaakt om energie te verbranden en dan koop je een dure e-bike ![]() | |
Gimmick | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:56 |
4.Interestingly, the results show that specifically for commuting trips, the e-bike not only substitutes the conventional bicycle, but also the car. Apparently, for commuting trips peo-ple consider the e-bike not only as a replacement for the conventional bicycle but also for the car. Furthermore, for commuting, the car acts as a substitute for the train, while the conventional bicycle stimulates walking and walking stimulates train use effectsThe analyses into substitution effects of e-bike use showed that at a general level—that is, taking all trip purposes together—e-bike trips only substitute conventional bicycle trips. Only for commuting trips it was found that e-bike trips, in addition to substituting conven-tional bicycle trips, also substitute trips made by car. This implies that if the share of com-muting in e-bike use would increase, this substitution effect will probably also be observed at the general level in due time. To assess whether it is likely that substitution effects will indeed change in the future, it is important to know which different e-bike user groups exist and how these groups are growing or shrinking over the years as a share of the total popu-lation of travellers. This is assessed in the next section. | |
capricia | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:58 |
In NL (dat is je link toch?) hebben we gelukkig al de beste fietsinfrastructuur van de wereld. Bestuurders/engineers van heel de wereld komen hier kijken hoe wij onze infrastructuur aanleggen. En leren daar zoveel van. Dat in andere, ook ontwikkelde landen (de VS, Australië, Canada) er niet eens een seperate bikelane is. Je hebt geen idee hoe wij mijlenver voorop lopen. En hoe de ebike de auto kan vervangen in andere steden buiten NL. Het is echt wel iets om trots op te zijn. ![]() | |
Cockwhale | dinsdag 11 juli 2023 @ 23:59 |
Dit inderdaad. Meer stroomverbruik (maar niet minder eten/drinken) en een generatie gecreëerd die nog luier en ongezonder leeft. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 00:01 |
The outcomes show that in general, e-bike trips only substitute conventional bicycle trips. Specifcally for commuting trips it was found that e-bike trips do substitute car trips, but this efect is not (yet) strong enough to be observed when modelling all trip purposes together. This contradicts earlier studies that often conclude that the e-bike also replaces the car and public transport to a certain level, and highlights the importance of using longitudinal data when doing such analyses. Our fnding that the e-bike is only substituting the conventional bicycle at a general level (i.e. combining all trip purposes), raises the question whether the e-bike has a posi- tive efect on the environment, road congestion and health. Die ritjes die de auto vervangen wegen dus absoluut niet op tegen Oliver en Anne Fleur die 4 km nu elektrisch afleggen om even een esmaatje te doen in de stad. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 00:03 |
Ik snap niet exact wat dit überhaupt heeft te maken met de averechtse uitkomsten van een elektrische fiets. Normale fietsen maken ook gebruik van die infrastructuur hé? Dus uiteraard is dat fantastisch en mooi. | |
#ANONIEM | woensdag 12 juli 2023 @ 00:17 |
Aldi troep. | |
capricia | woensdag 12 juli 2023 @ 00:21 |
ja. Eens. Fantastisch en mooi. Het belangrijkste is dat mensen naar buiten gaan en bewegen. In de stad, in heuvelachtig terrein etc. Als een ebike daarbij helpt, alleen maar beter ![]() Zeker in obese landen als de VS. Ik ben helemaal pro ebike omdat er nu eindelijk eens bikelanes aangelegd worden. Omdat mensen dat willen. Door de ebike. | |
Black_Baron | woensdag 12 juli 2023 @ 00:55 |
This is not a Dutch bike. You should see how much they pay for a real Dutch bike. With fenders and all. And sit upright. You guys are truly amazing!! | |
Elan | woensdag 12 juli 2023 @ 01:11 |
Juist. En daarvoor heb ik een Koga Kimera gekocht. Maar die is gewoon totaal niet praktisch voor naar werk. En met een normale stadsfiets zou er m.i.z. teveel tijd in gaan zitten om de 38 kilometer heen en terug te fietsen. Het is dus puur een alternatief voor de auto. Vraag me ook af of iedereen die er zijn mening over klaar heeft allemaal dagelijks met de fiets lange afstanden afleggen. Mijn gok is dat ze gewoon elke dag in de auto stappen. En dan natuurlijk wel klagen over hoe slecht e-bikes wel niet zijn voor het milieu ![]() | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 01:14 |
Leuk maar 1 anekdotisch geval maakt 't verschil niet. Je bent een uitzondering, voor jou zijn er 3 anderen die hun normale fietsritjes hebben vervangen voor een elektrische. En ik fiets gewoon naar werk maar hoef gelukkig maar 5 kilometer. | |
Black_Baron | woensdag 12 juli 2023 @ 01:17 |
If I understand you correct, at least they cycle? Which is much more preferable then going by car. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 01:29 |
Replace car rides by Electric bike: bueno Replace normal bike rides by Electric bike:no bueno First thing does happen, ze ons thing happens way more. I support the first but the whole ebike hype is not something to defend as good for our planet. | |
Black_Baron | woensdag 12 juli 2023 @ 01:38 |
Ah okay. You think it's a hype. The whole ebike thing. Possible. Who knows? At least they cycled. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 03:08 |
Jezus wat begrijp je niet? Ze fietsten sowieso al. ![]() Ik vind ebikes fantastisch als je het pakt in plaats van de auto. Maar dat gebeurt vooralsnog te weinig. Plus het is geen hype. Nooit beweerd. [ Bericht 12% gewijzigd door ThePlaneteer op 12-07-2023 03:18:48 ] | |
Black_Baron | woensdag 12 juli 2023 @ 03:28 |
I'm sorry. My apologies. I think I have misunderstood 'ze ons thing'. And 'the whole ebike hype'. It is no hype then? Ik ben aan het proberen te begrijpen. Ebikes zijn geweldig. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 03:41 |
O wacht ja ik zei hype lol sorry. Kijk ebikes an sich zijn prima. Maar nogmaals, en voor mijn gevoel speelt dit voornamelijk bij VanMoof maar is dus gewoon op nationaal niveau , gaat 't z'n doel een beetje voorbij als mensen hun normale fietsritjes vervangen door ebike ritjes. Dat is dus gewoon niet een vooruitgang maar achteruitgang. Maar goed dat heb ik nu al paar keer gezegd. | |
Kreator | woensdag 12 juli 2023 @ 05:39 |
Herhaling maakt het niet meer waar, dus hou er maar mee op. | |
#ANONIEM | woensdag 12 juli 2023 @ 05:46 |
Mooie fietsen van slechte kwaliteit met waardeloos concept, je kunt beter gewoon een Gazelle kopen. | |
Cockwhale | woensdag 12 juli 2023 @ 05:53 |
Elke dag 15km. Maar wat jij doet met 38km zijn er maar weinig in verhouding tot de mensen die maar 5-15km fietsen. | |
Cockwhale | woensdag 12 juli 2023 @ 05:57 |
Het zou mooi zijn als er een e-bike kwam die 'volledig uitgeschakeld ' zou fietsen als een normale fiets met versnellingen. Helaas is ie uitgeschakeld een te zwaar waardeloos ding die amper fietsbaar is. | |
borisz | woensdag 12 juli 2023 @ 06:41 |
VanMoof heeft in ieder geval betalingen gemist aan hun crowdfundingsbedrijf https://fd.nl/bedrijfslev(...)etsen-tijdelijk-stil | |
NgInE | woensdag 12 juli 2023 @ 08:32 |
Het ligt anders helemaal niet voor de hand dat een fietsenmaker (let op die naam) een fiets niet kan maken. Je zou zeggen dat zo'n iemand een prutser is. Of electrische fietsen zijn (nog steeds) niet volledig geïntegreerd in onze infrastructuur. | |
Farenji | woensdag 12 juli 2023 @ 08:50 |
Veel ebikes zoals de vanmoofs hebben ook veel digitale technologie die volledig gesloten is en daar kan dus niemand behalve de fabrikant zelf wat mee. Dat probleem heb je tegenwoordig ook met veel auto's. Heel slechte ontwikkeling. | |
CoExist | woensdag 12 juli 2023 @ 09:01 |
8 jaar geleden een witte VanMoof aangeschaft. Was toen nog een gewone trapfiets. Prachtig design waar ik direct verliefd op werd. In het hoge Noorden zag je ze ook niet veel op straat. Fiets werd geleverd in een TV doos en moest hem zelf in elkaar sleutelen waarbij ik de kwaliteit uitermate teleurstellend vond. Paar weken op gefietst en kwam tot de conclusie dat de fiets erg gevoelig was voor beschadigingen en onderdelen zeer zwakke constructies hadden. De fiets daarna snel van de hand gedaan en weer op mijn hufterproof Sparta Downtown gestapt. Ben in de markt voor een eBike maar sla deze partij over. | |
jakosi | woensdag 12 juli 2023 @ 09:13 |
Ik vind zelf het product goed, de elektrische fiets, maar de berijders rijden er zo asociaal op. Vooral Van Moof rijders. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 12 juli 2023 @ 09:14 |
Dat was mijn idee ook. Vooral veel scholieren die nu ene E-bike rijden ipv een normale fiets. Overigens nu met de helmplicht zie ik ze wel meer scooters/brommers vervangen. | |
Basp1 | woensdag 12 juli 2023 @ 09:15 |
Elke fietsenmaker kan waarschijnlijk als hij tijd genoeg neemt speciale sleutels bestelt en niet standaard onderdelen alles wel repareren, daar komt wel opeens een ander prijskaartje aan te hangen. En van moof heeft gewoon door hun arrogantie en eigenwijsheid teveel het wiel opnieuw willen uitvinden, waardoor deze fietsen op veel te weinig plaatsen kunnen onderhouden worden. | |
michaelmoore | woensdag 12 juli 2023 @ 09:31 |
[ Bericht 31% gewijzigd door michaelmoore op 12-07-2023 09:39:44 ] | |
Duiveltja | woensdag 12 juli 2023 @ 09:41 |
Die e-bike gekte die momenteel heerst is ook lekker voor de gezondheid. Ik zie ze hoor al die dikkerdjes of oudjes voorbij sjezen op een e-bike. Dan denk ik neem toch een normale fiets, veel beter voor je conditie. ![]() | |
michaelmoore | woensdag 12 juli 2023 @ 09:42 |
juist dus ik heb mijn gazelle trapfiets nog gewoon weer in het onderhoud gedaan bij de fietsen boer , lekker voor de korte ritjes | |
Jor_Dii | woensdag 12 juli 2023 @ 09:45 |
Het is juist bevordelijk want voor oudjes geldt: beweging is goed. Op zo'n e-bike maken ze veel langere ritten en dus langere beweging van de ledematen. | |
Duiveltja | woensdag 12 juli 2023 @ 09:48 |
Vervolgens klappen ze met een kenkergang op hun bek. Weg oudje. Ik zie bv ook veel kinderen op zo'n ding zonder te trappen. Zit vaak dan ook een vadsig kind op. Dat zou verboden moeten worden. Je vraagt je af wat de ouders bezielt | |
Gunnter | woensdag 12 juli 2023 @ 09:49 |
Ze hebben normale fietsen met een extra elektra-motortje zelf stervensduur gemaakt. Wie wil dat nou kopen? Hiermee schoten ze in hun eigen voeten. | |
Duiveltja | woensdag 12 juli 2023 @ 09:50 |
Ze zijn ook ingehaald door de concurrentie. | |
Basp1 | woensdag 12 juli 2023 @ 09:54 |
Je ziet nog vaker dat ouders hun kinderen voor 2 kilometer in de auto zetten om naar school te brengen om op straat elkaar verrot te schelden dat het verkeersonveilig is. (door hun eigen kortzichtig gedrag. ![]() ![]() | |
Duiveltja | woensdag 12 juli 2023 @ 09:57 |
Omdat ze daarna door moeten naar werk wellicht? | |
Doug-Heffernan | woensdag 12 juli 2023 @ 09:59 |
Ik vraag me altijd hoe mensen erbij komen dat je op een elektrische fiets helemaal niet hoeft te trappen of 0 inspanning moet geven ![]() | |
Basp1 | woensdag 12 juli 2023 @ 09:59 |
Ja en dan gaan ze maar eerst op de fiets naar school en terug. ![]() | |
Gunnter | woensdag 12 juli 2023 @ 10:06 |
Het scheelt wel hoor. Oudjes sjoefen mij met weinig inspanning zo voorbij op hun elektrische fiets. De mate waarin de fiets je helpt met de motor kun je namelijk instellen. Maar dat die fietsen 7000 kosten dat is gewoon schandalig. Wat dachten ze dat ze gouden bergen konden verwachten? Ga dan maar failliet. | |
Elan | woensdag 12 juli 2023 @ 10:14 |
Ook die groep is pure winst als ze van hun stikstof uitstotende auto en dagelijks bijdragen aan het filespook op een e bike stappen. Zeker als je zelf je energie opwekt middels zonnepanelen ben je qua voetprint een stuk milieuvriendelijker bezig dan maar gewoon de auto pakken. En hoewel gewoon fietsen veel intensiever en dus gezonder is is een e-bike altijd nog beter dan helemaal niet van je reet afkomen. | |
Leandra | woensdag 12 juli 2023 @ 10:18 |
Hier is de E-bike gekomen toen onze ene auto beyond repair kapot ging, en de andere is een youngtimer die de waardevol is om te slopen met korte ritjes, dus hier wordt de E-bike vooral gebruikt voor ritjes die idd niet lang zijn maar waarvoor anders wel makkelijk de auto gepakt zou worden. We gebruiken hem ook allebei, even naar het dorp om boodschappen te doen enzo, maar weer niet naar het station, dan pakken we een gewone fiets mee. Er wordt nog zo'n 7.000 km per jaar met de auto gereden, dus wel meer dan toen we nog 2 auto's hadden, want toen werd er met de youngtimer alleen in de zomer gereden en was het ongeveer de helft aan km's. We reizen ook veel meer met de trein. Met de auto die vervangen is door de E-bike werd zo'n 12.000 km per jaar gereden, daarvan wordt nu ongeveer 3.500 km met de youngtimer gereden, verder met de trein of E-bike. | |
Farenji | woensdag 12 juli 2023 @ 10:34 |
Ja in een auto moet je ook inspanning leveren, je moet de pedalen indrukken en aan het stuur draaien! | |
Jor_Dii | woensdag 12 juli 2023 @ 10:38 |
Die fietsen kosten helemaal geen 7000¤ ![]() | |
NaarMensje | woensdag 12 juli 2023 @ 10:48 |
Ik zie ze van bezorgrestaurants weleens voorbij komen dat ze helemaal niet trappen, maar je die trappers wel rond ziet gaan. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 13:02 |
Het maakt het niet meer waar nee, want er is niet is hoger dan 'waar' https://www.researchgate.(...)a_in_the_Netherlands | |
Eyjafjallajoekull | woensdag 12 juli 2023 @ 13:08 |
Nog geen reactie gelezen over dat belachelijke alarm systeem wat de fietsen hebben trouwens. Als je in een rek naast een vanmoof moet parkeren maak je borst maar nat want bij de minste aanraking hoor je al zo'n robot hond geluid. | |
Kreator | woensdag 12 juli 2023 @ 13:55 |
"ik zat aan de fiets van een ander en het geluid stoorde me". man man man. | |
Eyjafjallajoekull | woensdag 12 juli 2023 @ 14:05 |
Gaat continue door omdat mensen komen en gaan en de rekken erg smal zijn. Dus vaak tot diep in de nacht BHARGARGHAGRGAHAG omdat iemand ergens in het rek zijn fiets wou stallen en dat dingen al afgaat als je er naar kijkt bij wijze van spreken. Ik weet niet hoor, maar het bewijst eerder dat vanMoof serieus gebruik in een grote stad nooit getest heeft. | |
Zelva | woensdag 12 juli 2023 @ 16:00 |
Winkel VanMoof gesloten, klanten boos voor de deur omdat ze hun fiets niet terugkrijgen
![]() | |
TargaFlorio | woensdag 12 juli 2023 @ 16:10 |
Tot ik op de link klikte dacht ik aan De Speld. ![]() | |
Toine51 | woensdag 12 juli 2023 @ 16:15 |
Failliet dus.. | |
Dutchguy | woensdag 12 juli 2023 @ 16:17 |
Fietsen jatten. Ze hadden beter VanMof kunnen heten. ![]() | |
Jor_Dii | woensdag 12 juli 2023 @ 16:29 |
Of VanMo. | |
Eyjafjallajoekull | woensdag 12 juli 2023 @ 16:29 |
Begin dit jaar bleek dat een accountant de jaarrekening van 2021 weigerde te ondertekenen. tsja | |
michaelmoore | woensdag 12 juli 2023 @ 16:30 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Die zijn er met de kas vandoor gegaan al in 2021 | |
PzKpfw | woensdag 12 juli 2023 @ 16:32 |
Iedereen die jonger is dan 70 jaar en op een elektrische fiets rondfietst moet zich doodschamen. | |
Eightyone | woensdag 12 juli 2023 @ 16:38 |
Als je vanuit ergens in 'the middle of nowhere' naar school moet, snap ik het ook wel. Al kan je dagelijks prima 2 x 3 kwartier fietsen op een 'normale' fiets, het neemt toch een flinke hap uit je dag. | |
Jor_Dii | woensdag 12 juli 2023 @ 16:39 |
Wat een gelul weer.. | |
Farenji | woensdag 12 juli 2023 @ 16:46 |
De gewone ebikes gaan helemaal niet sneller dan een gewone fiets. Ook vanmoofs niet, die zijn in Nederland gelimiteerd op 25km/u en dat haal je zeker hier makkelijk op een gewone fiets. Dus tijdswinst behaal je er niet mee, hoogstens dat je wat minder hoeft te zweten. En met al die toenemende obesitas is een beetje extra zweten natuurlijk niet verkeerd. | |
Gunner | woensdag 12 juli 2023 @ 16:59 |
Wat een gelul inderdaad. Vreemd genoeg is er hier altijd wel een zeiksnor die over eBikes begint maar over tieners op scooters hoor je dan vreemd genoeg nooit iemand. maar goed boeit me verder niet wat iemand daarvan vind. | |
Gunner | woensdag 12 juli 2023 @ 17:01 |
De trapondersteuning is gelimiteerd tot 25km/u | |
Zipportal | woensdag 12 juli 2023 @ 17:02 |
Vanavond in Nieuwsuur ook een item. | |
Gunner | woensdag 12 juli 2023 @ 17:03 |
Al besproken Zipportal is weer eens spuit 11 | |
Farenji | woensdag 12 juli 2023 @ 17:04 |
Over scooters zegt vooral niemand "dat ze zo goed zijn want daardoor komen mensen buiten en krijgen ze nog wat beweging". Ebikes zijn gewoon voor luie mensen en niemand wil graag lui gevonden worden dus daarom krijg je altijd weerstand als je dit zegt. Maar het is wel gewoon zo. | |
Zipportal | woensdag 12 juli 2023 @ 17:04 |
Boze VanMoof gebruiker gespot. | |
Gunner | woensdag 12 juli 2023 @ 17:04 |
Dat is jouw mening dat maakt het nog geen feit. Wat is het nut van een scooter dan? | |
Farenji | woensdag 12 juli 2023 @ 17:08 |
Rijden zonder te zweten. | |
Gunner | woensdag 12 juli 2023 @ 17:08 |
Precies, voor luie mensen dus ![]() | |
Doug-Heffernan | woensdag 12 juli 2023 @ 17:09 |
net naar huis gefietst op mijn ebike en ik ben viesdik | |
Farenji | woensdag 12 juli 2023 @ 17:09 |
Daar zijn we het ook over eens hoor, ebikes en scooters zijn daarin hetzelfde. Ebike rijders zijn gewoon scooterrijders die nog niet uit de kast zijn gekomen. | |
Navifactiva | woensdag 12 juli 2023 @ 17:10 |
Mijn gemiddelde snelheid tijdens mijn woon/werk rit is 28,3km/u dus ik ga sowieso al sneller dan al die sneue e-bikes. Maar als je op een e-bike sneller wilt dan 25km/u dan zit je met de weerstand van de motor en het gewicht dat je moet meezeulen en dan moet je flink aanpoten. | |
michaelmoore | woensdag 12 juli 2023 @ 17:10 |
Ik heb een scootmobiel | |
capricia | woensdag 12 juli 2023 @ 17:36 |
Sinds ik een ebike heb, heb ik nog nooit zoveel gefietst. Kan de auto de deur wel uit doen. Hele fietstochten maak ik. En in vind het heerlijk. ![]() | |
LaCatastrophe | woensdag 12 juli 2023 @ 17:48 |
Beetje kort door de bocht. Hier midden 40, reuma en een ebike is dan wat nog lukt om 10 km verder op mijn werk te komen.. Niet iedereen wordt gezond oud. | |
Leandra | woensdag 12 juli 2023 @ 17:51 |
Dit dus idd, en dan is het niet alleen een geweldig alternatief voor een auto of scooter, het doet ook nog goed aan je gezondheid omdat je er door in beweging blijft. | |
FlippingCoin | woensdag 12 juli 2023 @ 17:54 |
Nog belachelijk dat het zo lang heeft kunnen duren bij een bedrijf welke geen enkele kwaliteitsgarantie kent. | |
FlippingCoin | woensdag 12 juli 2023 @ 17:56 |
Ik ga altijd op de ebike als ik alcohol nuttig Topding daarvoor ![]() | |
LaCatastrophe | woensdag 12 juli 2023 @ 17:58 |
Eens! Ik zat, naar aanleiding van de berichten gisteren voor de grap diverse fora door te lezen en ik was redelijk onder de indruk van de minachting dat dit bedrijf de laatste jaren richting hun klanten heeft geëtaleerd. Bizar dat ze dit nog zo lang hebben kunnen volhouden. Maar hoe dan ook, lullig voor de consumenten. Zij hebben veel geduld gehad m.i. | |
Perrin | woensdag 12 juli 2023 @ 18:05 |
Toch knap dat je met de enorme hype rond elektrische fietsen en zulke dure producten het moeilijk kunt hebben als bedrijf. Dan heb je een aantal essentiële zaken totaal niet op orde. | |
CoExist | woensdag 12 juli 2023 @ 18:06 |
![]() | |
trein2000 | woensdag 12 juli 2023 @ 18:14 |
De rechtbank heeft surseance verleend… | |
borisz | woensdag 12 juli 2023 @ 18:24 |
NRC https://www.nrc.nl/nieuws(...)erk-vanmoof-a4169615 | |
capricia | woensdag 12 juli 2023 @ 18:27 |
Ja. Zo zie je maar weer. Ik heb er een gekocht na een knie-operatie. Op aanraden van de fysio, voor mijn herstel. Was de beste aanschaf ooit. Had ik veel eerder moeten doen. Uit de auto en op de fiets. ![]() | |
capricia | woensdag 12 juli 2023 @ 18:33 |
En alle haters ten spijt is het ook een prima manier om weer fit te worden. Je hoeft hem niet op standje turbo te zetten hè. ![]() | |
Eyjafjallajoekull | woensdag 12 juli 2023 @ 18:40 |
https://www.reddit.com/r/vanmoofbicycle/ Subreddit met veel reacties en info. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 18:51 |
Je zou je fiets maar even voor een beurtje hebben weggebracht, ben je mooi kwijt aan de curator. | |
Farenji | woensdag 12 juli 2023 @ 18:54 |
Lekker boeien, hij was toch al kapot. | |
Eyjafjallajoekull | woensdag 12 juli 2023 @ 18:54 |
Jep, en op de subreddit ook veel mensen die al maanden geleden er 1 besteld hebben voor bijna 4k, en nog steeds niks ontvangen hebben. Beide zie je niet meer. | |
TargaFlorio | woensdag 12 juli 2023 @ 18:55 |
Niet waar, al zal het wel even duren voor je de fiets weer in bezit hebt (maar dat was bij VM toch al ![]() | |
Zelva | woensdag 12 juli 2023 @ 18:55 |
Maar heb je vanwege die knie-operatie ook echt een e-bike nodig of zou je ook op een gewone fiets kunnen fietsen? | |
tjoptjop | woensdag 12 juli 2023 @ 18:57 |
Taiwan is al een tijdje het fabricagecentrum van de betere fietsen. Al die carbon topmodellen van die ogenschijnlijke ambachtelijke Italiaanse merken komen er ook allemaal vandaan. En ook steeds meer uit China. Er is weinig Italiaans aan een Bianchi oid "Taiwan" is het probleem niet. | |
APK | woensdag 12 juli 2023 @ 19:08 |
Ze geloven er nog in:
| |
Grrrrrrrr | woensdag 12 juli 2023 @ 19:10 |
Gezien de problemen die dit bedrijf de afgelopen jaren al had lijkt het me goed als er een definitieve streep onder gaat eerlijk gezegd. ![]() | |
Drekkoning | woensdag 12 juli 2023 @ 19:11 |
Jep, naar dat geld kan je fluiten ![]() | |
Eyjafjallajoekull | woensdag 12 juli 2023 @ 19:19 |
Kan het me niet voorstellen. Zelfs als ze nog overeind blijven gaat niemand hier nog een fiets halen. Denk dat het eerder is om paniek te voorkomen oid. Mensen die massaal chargebacks gaan doen als ze met hun CC al vooral betaald hebben bijvoorbeeld. (In Nederland waarschijnlijk minder voorkomend maar van moof is actief in best veel landen nu) | |
StateOfMind | woensdag 12 juli 2023 @ 19:24 |
Zolang je kan bewijzen met een aankoopfactuur oid dat een fiets die daar staat jouw eigendom is, neem ik toch aan dat jij die gewoon terug krijgt vroeg of laat? En dat die niet verkocht worden ren bate van de schuldeisers? | |
Ponsai | woensdag 12 juli 2023 @ 19:26 |
Ik vrees dat als ze geld nodig hebben ze alle fietsen kunnen verkopen die binnen staan. Maar dat zal niet 123 gebeuren lijkt me | |
-Sigaartje | woensdag 12 juli 2023 @ 19:28 |
Ik heb nog helemaal nog nooit van dit merk gehoord. Ik hou het bij mijn gewone trap-Gazelle. | |
Cockwhale | woensdag 12 juli 2023 @ 19:30 |
Komop man, die beweging is minimaal. Straks krijg je ook lof voor het optillen en naar je mond brengen van een glas water ![]() | |
Toine51 | woensdag 12 juli 2023 @ 19:42 |
Minimaal? Minimale inspanning als je tegenwind of bergop moet. Je moet toch wel trappen hoor, het gaat gewoon wat makkelijker. En het is gewoon waar. Heb je een e-bike dan pak je veel sneller die dan een auto. | |
capricia | woensdag 12 juli 2023 @ 19:44 |
Het zou nu wel op een gewone fiets kunnen. Maar dit fietst zo lekker. En ik fiets nu veel verder dan op een normale fiets. 60km tochtje is niets. En de e-bike mee de bergen in, de Alpen, doe ik ook niet op een normale fiets. | |
capricia | woensdag 12 juli 2023 @ 19:45 |
Via de curator. Wat een ellende voor die mensen. ![]() | |
StateOfMind | woensdag 12 juli 2023 @ 19:49 |
Krengen zijn peperduur ook nog naar het schijnt. Ik hoorde straks op de radio dat, naast Amsterdam uiteraard, ook kantoren en vestigingen hebben in oa Berlijn en New York. Wellicht wat teveel hooi op de vork genomen? Het blijft tenslotte slechts een fiets | |
Hyperdude | woensdag 12 juli 2023 @ 19:52 |
Dat hou je niet lang vol. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/VanMoof | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 19:59 |
Mooi artikel. Het laat zien dat de grootste groep gebruikers van elektrische fietsen nog de ouderen zijn, die de elektrische fiets gebruiken ter vervanging van hun gewone fiets. Het artikel laat eveneens zien dat dit aan het veranderen is: bij forenzen vervangt de elektrische fiets wel degelijk de auto. Deze groep wordt steeds groter waardoor er waarschijnlijk ook een overall effect te zien zal zijn. Kortom: je cynisme is onterecht. | |
Drekkoning | woensdag 12 juli 2023 @ 20:01 |
Jep. Dat is eigenlijk het voornaamste probleem, ze wilden alles zelf doen, zonder tussenpersonen. Verkoop, distributie, maar ook reparaties etc. Dat was niet (meer) te bolwerken voor ze. Plus inferieure kwaliteit waardoor hun reparatie-tak overspoeld wordt met reparaties onder garantie wat vervolgens dus ook geen cashflow genereerde. Overigens is dat hele in-house gebeuren nu dus een extra probleem voor eigenaren, want waar moet je straks je VanMoof laten repareren? Om er nog maar over te zwijgen wat je moet doen als dalijk de servers van de app plat gaan. | |
StateOfMind | woensdag 12 juli 2023 @ 20:05 |
Ik hoorde straks op de radio Rob van Someren zeggen (die heeft er ook een en die had problemen), dat volgens geruchten Kwikfit de reparaties over zou gaan nemen. Daar was officieel echter nog niks van gekend. | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 20:06 |
Ik weet uit ervaring dat het van de ebike afhangt. Ik heb er een van Gazelle en trap flink. Mijn vriend heeft dezelfde, maar heeft die van hem opgevoerd. Onze zoon had er een waar hij niet veel moeite voor hoefde te doen. Die fiets had steeds mankementen, is grondig gerepareerd en heeft een andere aandrijving gekregen. Nu moet hij wel flink trappen. En ik kan duidelijk zien dat de VanMoofjes harder gaan, niet omdat er harder wordt getrapt. | |
Modus | woensdag 12 juli 2023 @ 20:07 |
Het overgrote deel van de mensen dat mij op een e-bike inhaalt, rijdt een verzet 3x zo groot als ik op mijn normale fiets en zit toch gewoon kaarsrecht op en de gedane inspanning laat ze nauwelijks mee bewegen. Dus die doen zelf 10-15% ofzo. Laten we wel wezen, de grote meerderheid van de mensen is gewoon liever lui dan moe, die paar uitzonderingen daar gelaten. | |
Drekkoning | woensdag 12 juli 2023 @ 20:07 |
Klopt, volgens mij liep dat al begreep ik. Maar die zijn afhankelijk van onderdelen en techniek (zoals communicatie met de firmware van de e-bikes die met unieke encryptie-sleutels gaat) die door VanMoof aan ze geleverd werd. | |
StateOfMind | woensdag 12 juli 2023 @ 20:09 |
Is van Moof nou technisch zoveel anders dan andere elecische fietsen? Kun je voor onderhoud en reparatie niet gewoon bij elke fietsenmaker terecht? | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 20:14 |
Dat is onzin, want het gaat vooral om ouderen (die willen blijven fietsen in plaats van inactiever te worden), om forenzen (die de auto laten staan om te gaan fietsen) en om jongeren (die de elektrische fiets nemen in plaats van het ov). | |
Kreator | woensdag 12 juli 2023 @ 20:17 |
Mja. Ik zou geen fiets hebben als ik geen vanMoof had, want ik haat fietsen en het is hier nogal heuvelachtig. Als ik wil sporten pak ik de mountainbike wel. Dus voor mij zijn het best wel veel fietskm's die ik anders met de auto had gedaan. (even naar de kapper, even ergens lunchen, etc). Maar dat het geen enkele kracht kost klopt wel. | |
Cupfighter | woensdag 12 juli 2023 @ 20:18 |
Moven met van Moof | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 20:18 |
Om precies te zijn: het klopt voor de VanMoofjes. | |
Leandra | woensdag 12 juli 2023 @ 20:20 |
Dit. Mijn vader van 82 heeft vorig jaar een E-bike gekocht simpelweg omdat het hem steeds meer moeite ging kosten om op zijn gewone fiets te fietsen, daar fietste hij 2 jaar geleden nog gewoon Amersfoort - Barneveld en terug op, maar qua fitheid gaat het op een bepaald moment hard achteruit. Hij wandelt ook nog veel, hij komt vrijwel dagelijks aan de 15.000 stappen per dag. Overigens gebruikt hij zijn E-bike net als ik vrijwel altijd in de eco-stand, alleen als hij een brug op moet wil hij de trapondersteuning nog wel eens een standje hoger zetten. | |
Kreator | woensdag 12 juli 2023 @ 20:21 |
Het klopt voor elke ebike. Ook die pedaalkracht meten. Het kost gewoon geen enkele moeite. | |
Toine51 | woensdag 12 juli 2023 @ 20:22 |
Denk je? Waarom je in het zweet fietsen als je naar je werk moet als het makkelijk kan? Je fiets, bent buiten, en milieuvriendelijker dan de auto. Daarbij kost een e-bike ook niet een rib uit je lijf tegenwoordig als je voor een instapper gaat. Of,net als ik, tweedehands. ¤400 gekocht, prima ding nog steeds. | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 20:22 |
Nee, dat is niet waar. Zie:
| |
Drekkoning | woensdag 12 juli 2023 @ 20:24 |
Jep, die zijn echt helemaal custom made. Ze schijnen zelfs niet-gangbare kettingen en schroefjes etc te gebruiken om alle reparaties maar in hun eigen kring te houden. In tegenstelling tot andere e-bikes, die generieke middenmoter, accu, etc gebruiken op standaard fietsen. En daarnaast de software die volledig is geïntegreerd met de werking van de fiets en volledig is afgeschermd. Als je niet VanMoof-certified bent kan je vrij weinig. En ook VanMoof-certified reparateurs gaan het lastig krijgen zonder de maatwerk onderdelen straks. | |
Kidjuh | woensdag 12 juli 2023 @ 20:24 |
Jawel, kan. Maar fietsenmakers waagde zich er niet meer aan (zowel verkoop als reparatie) omdat de aanlevering van reserve onderdelen zo verschrikkelijk kut geregeld was door VanMoof. Liegen over levertijden, helemaal niet leveren etc. de fietsenmaker was uiteindelijk de dupe want die moest nee verkopen aan zijn klant. | |
Tijn | woensdag 12 juli 2023 @ 20:24 |
Je zou maar fietsen van 3500 euro verkopen en dan alsnog failliet gaan, dat is toch knap ![]() | |
Toine51 | woensdag 12 juli 2023 @ 20:25 |
Kwikfit... Daar breng ik mijn auto nog niet heen, laat staan mijn fiets.. | |
Akathisia | woensdag 12 juli 2023 @ 20:27 |
Het ov kan vermoeiender zijn (en meer tijd kosten) dan e-fietsen. Autorijden ook. | |
Kreator | woensdag 12 juli 2023 @ 20:27 |
Oja nee, met 1 anecdote haal je dat feit wel onderuit. ![]() | |
Doug-Heffernan | woensdag 12 juli 2023 @ 20:29 |
VanMoof's kun je ook via een app 32 tot 37km/h laten gaan Ik weet dat je "gewone" ebikes ook sneller kan laten gaan maar ik begrijp niet waarom je dat zou doen ivm veiligheid | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 20:30 |
Ik kan vier soorten fietsen met elkaar vergelijken en wéét dus je voor de een weinig moeite hoeft te doen en voor de ander meer (ook op de hoogste ondersteuningsstand). En ik heb maar één voorbeeld nodig om je stelling te ontkrachten dat het voor elke e-bike geldt. Da's basale logica. | |
Straatcommando. | woensdag 12 juli 2023 @ 20:31 |
Kwik Fit is een franchise formule. Dus ik zou dat niet per definitie doen. | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 20:31 |
Ik doe het zelf ook niet vanwege de veiligheid - en omdat ik juist zo gewoon mogelijk wil fietsen. Ik heb de e-bike vooral vanwege de combinatie afstand en harde wind. | |
Straatcommando. | woensdag 12 juli 2023 @ 20:32 |
Al heeft een bepaalde Kwik Fit in Arnhem mijn moeder wel een poot uitgedraaid door te zeggen dat ze de middendemper hadden vervangen terwijl ze de oude gewoon aan elkaar gefrituurd hadden. Dit geheel terzijde. | |
Kreator | woensdag 12 juli 2023 @ 20:32 |
Voor elke [soort] ebike. Ik snap dat het moeiijk is, maar probeer tussen de haat door te blijven begrijpen wat er bedoeld wordt. Er is geen ebike waar je zonder moeite/energieverbruik niet op kunt fietsen. | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 20:34 |
En ik geef voorbeelden van vier soorten e-bikes. En nogmaals: ik hoef maar één soort te noemen waar het niet voor opgaat om je stelling te ontkrachten. Is die logicastudie toch nog ergens goed voor geweest. Zou je ook eens moeten proberen. | |
capricia | woensdag 12 juli 2023 @ 20:39 |
Je bepaalt toch zelf hoeveel ondersteuning je wil? En de kracht is afhankelijk ook van het type motor. | |
mschol | woensdag 12 juli 2023 @ 20:42 |
moeite is voor iedereen anders.. ik ben voor de gein eens op een ebike gestapt en ik trapte letterlijk "lucht" terwijl ik al best hard reed op een klein stukje, dat is echt geen moeite of energieverbruik te noemen | |
Doug-Heffernan | woensdag 12 juli 2023 @ 20:43 |
Ik begrijp eigenlijk niet waarom zoveel mensen zich ergeren aan mensen op e-bikes ![]() | |
mschol | woensdag 12 juli 2023 @ 20:46 |
persoonlijk vind ik de mensen die als een malloot rijden het meest irritant, en met de opkomst van ebikes is dat percentage wel groter geworden (malloten met een ebike) veelal denken ze dat het fietspad exclusief voor hen is en rijden gewoon gevaarlijker omdat ze helemaal niet met die 25km/u om kunnen gaan ![]() | |
Scrummie | woensdag 12 juli 2023 @ 20:49 |
3500 euro voor een fiets betalen ![]() | |
Document1 | woensdag 12 juli 2023 @ 20:52 |
Nou het is wel over met dit ongelofelijke hipster merk. In dit topic zie je het ook, allemaal oogkleppen die van moof hipsters. | |
Bezsen | woensdag 12 juli 2023 @ 20:57 |
Beter apple vision pro maat | |
AchJa | woensdag 12 juli 2023 @ 20:57 |
Sta je dan met je hipster havemelkbakkes met een kneiterdure fiets waar je niks mee kunt... ![]() ![]() | |
Tijn | woensdag 12 juli 2023 @ 20:59 |
Als het een degelijke elektrische bakfiets is, snap ik het nog wel. Maar zo'n VanMoof die na drie ritten uit elkaar valt is eigenlijk geen enkel bedrag waard. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 21:01 |
Blijft toch bijzonder hoe sommige mensen een totaal andere conclusie trekken dan de onderzoekers zelf. De VM hipsters hebben een fiets van 3000 euro gekocht die ze moeten opladen ter vervanging van hun normale fiets. Die hadden al vaak niet eens een auto. Ook de groep die hard stijgt: scholieren en studenten. Ook daar geldt, die hadden niet eens een auto maar deden dat voorheen gewoon met een niet elektrische fiets. Dus nee ik blijf bij m'n punt lol. Er zijn heus wel forensen die fietsen ipv rijden maar die zijn in de minderheid en groeien minder hard. [ Bericht 8% gewijzigd door ThePlaneteer op 12-07-2023 21:24:53 ] | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 21:07 |
Lees zelf eens goed: dit is exact de conclusie die de onderzoekers trekken in - nota bene - de conclusie. "Based on 5 years of data from the Dutch national travel survey we fnd that there are fve diferent user groups within the e-bike population, each having a distinct usage pattern and socio-demographic composition. These groups range from the classical e-bike users in the Netherlands, the retired older people who use the e-bike primarily for leisure purposes to a (small) group of students who use the e-bike for education related trips. Although the frst group is still the largest, its growing at a slower rate compared to the user groups that use the e-bike primarily for work or education purposes. Due to these trends in the diferent user groups of the e-bike, it is likely that substitution efects will change in the future. When enough people with a job own an e-bike, the substitution efect for commuting can probably also be observed on the general level." | |
TjjWester | woensdag 12 juli 2023 @ 21:09 |
Kwikfit is tegenwoordig een grote partij in fietsonderhoud. Ze hebben een landelijk netwerk en de mogelijkheid om binnen een paar weken een magazijn vol te gooien. Zou me niks verbazen als meer merken met kwikfit gaan werken. | |
mootie | woensdag 12 juli 2023 @ 21:11 |
Ik vind het voor mijn moeder en haar vriend ook fantastisch. Gewoon de boodschappen een dorp verderop doen. Geen probleem. Op een normale fiets zouden ze dat niet redden, of wel redden, maar toch liever de auto pakken. | |
TjjWester | woensdag 12 juli 2023 @ 21:12 |
Niks is custom made, hoewel ze dat wel frame. Alle onderdelen zijn ontwikkeld en geproduceerd door de derde partijen, voornamelijk in het oosten. Het klopt wel dat geen van de onderdelen courant of makkelijk verkrijgbaar is. | |
Basp1 | woensdag 12 juli 2023 @ 21:14 |
De meeste kwikfit garages zitten tegenwoordig toch totaal niet op plaatsen waar je normaliter met je fiets komt. Dat de producenten maar de techniek zo maken dat de fietsenwinkel om de hoek deze ook kan repareren dat lijkt me veel klantvriendelijker. ![]() | |
Dven | woensdag 12 juli 2023 @ 21:14 |
Toch blij met mijn analoge fiets | |
Drekkoning | woensdag 12 juli 2023 @ 21:24 |
Dat is beetje wat ik bedoelde inderdaad, het zijn geen standaard OEM-producten die je wel in andere e-bikes ziet. Bafang, Bosch, etc. En gesloten firmware met vergaande app-integratie gaat issues geven als straks de authenticatie-servers plat gaan. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 21:25 |
Jij lijkt te denken dat mensen die ebikes gebruiken voor werk daarvoor altijd de auto gebruikten? Dat is natuurlijk niet waar. Wat ze ook erkennen niet veel later. Dat is niet onderzocht. | |
TjjWester | woensdag 12 juli 2023 @ 21:30 |
Ach het is maar hoe je het ziet, deze onderdelen zijn niet door VanMoof gemaakt en schijnen in meer producten te zitten zonder dat we het weten. De chinezen zullen straks ook wel aan kwikfit willen leveren. Die app intergratie zou ik me meer zorgen over maken. | |
Kreator | woensdag 12 juli 2023 @ 21:32 |
Dat laatste is natuurlijk niet waar. Andere apps kunnen gewoon met de fiets communiceren. Ik heb bijvoorbeeld Moofer en die kan hetzelfde als de VanMoof app. | |
vaarsuvius | woensdag 12 juli 2023 @ 21:32 |
Mijn grootste bezwaar is de 0 mogelijkheid om bagage mee te nemen. (concurrenten wellicht net zo) Als ik een fiets gebruik, wil ik ook een een flink doos boodschappen of een hobby tas mee kunnen nemen, anders moet ik alsnog de auto pakken en dan is het hele idee van fiets = gezond = goed voor milieu weer weg | |
TjjWester | woensdag 12 juli 2023 @ 21:34 |
Ook jij Moofer werkt met de vanmoof servers, je moet namelijk een authenticatie key ophalen. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 21:36 |
Claudia, zou je alsjeblieft kunnen zeggen waar hier wordt beweerd dat de ebike de traditionele auto vervangt? En zou je daarna de daadwerkelijke (sub)conclusie kunnen lezen: In general, e-bike trips only significantly reduce conventional bicycle trips in the Netherlands, which can be regarded an unwanted effect from a policy-viewpoint. [ Bericht 7% gewijzigd door ThePlaneteer op 12-07-2023 21:51:00 ] | |
Drekkoning | woensdag 12 juli 2023 @ 21:36 |
Moofer haalt ook de certificaten op bij de Auth-servers van VanMoof. Overigens zijn er tools om die certificaten te exporteren. Geen idee hoe lang ze meegaan. | |
Kreator | woensdag 12 juli 2023 @ 21:37 |
Dat wist ik niet. Onhandig. | |
tjoptjop | woensdag 12 juli 2023 @ 21:41 |
Ik hoorde onlangs de term "acoustic bike" ![]() | |
Zelva | woensdag 12 juli 2023 @ 21:41 |
Ik kan me niet voorstellen dat die paar mensen die nu in plaats van met de auto met de e-bike naar het werk gaan opwegen tegen de gigantische milieuvervuiling die wordt veroorzaakt doordat hele hordes scholieren nu massaal met e-bikes worden uitgerust in plaats van een gewone fiets. | |
vaarsuvius | woensdag 12 juli 2023 @ 21:41 |
Dat wil ik graag geloven, want dat is met Tesla's en e-Mercedessen precies hetzelfde. die hebben nog nooit van een richtingaanwijzer gehoord een klein bedrijf wel, dat ging prima. Maar toen kregen ze het te hoog in de bol en wilden wereldwijd groeien... 77 miljoen verlies op 85 miljoen omzet.. ![]() | |
tjoptjop | woensdag 12 juli 2023 @ 21:42 |
Dat zou wel mooi zijn voor de Van Moof eigenaren. Zijn er in de loop der jaren voldoende van verkocht om een onderdelenlijn wel specifieke zaken in stand te houden. Anders is het wel snel gedaan met de fiets, zonde | |
tjoptjop | woensdag 12 juli 2023 @ 21:43 |
Gaat ten koste van de range ![]() | |
Zelva | woensdag 12 juli 2023 @ 21:50 |
Het fietst zo lekker, dat is het punt. Uiteraard fietst het lekkerder dan een gewone fiets, maar als je alleen een normale fiets zou hebben en je zou je daar eens een tijd op uitleven, heb je best kans dat op een gegeven moment 60-kilometertochtjes je ook gewoon gemakkelijk af gaan. Ik heb echt het idee, al kan ik dat bij jou niet beoordelen natuurlijk, dat heel veel mensen wel eens af en toe een paar kilometer op een fiets rijden en het zo zwaar vinden dat ze het dan min of meer opgeven. Dan rijden ze op een elektrische fiets en gaat opeens alles gemakkelijk, gedragen door lithium en elektriciteit, en dan komt de bewering ,,ja nu fiets ik veel verder dan ik anders ooit had kunnen doen". En dat weet je dus niet, want men heeft nooit serieus geprobeerd dit op te bouwen. Het lukt daadwerkelijk niemand om met amper fietskilometers in de benen op het gemakje 60 kilometer weg te trappen, maar dat is blijkbaar wel de verwachting. Zoiets moet je opbouwen en dat gebeurt dus niet. | |
Drekkoning | woensdag 12 juli 2023 @ 22:03 |
Wij hebben een elektrische bakfiets, daar is het natuurlijk wel een substantieel verschil tov een bakfiets zonder ondersteuning. Probleem is nu alleen dat zodra ik op mijn reguliere fiets stap, het voelt alsof ik met twee lekke banden rij ![]() | |
TjjWester | woensdag 12 juli 2023 @ 22:12 |
Maar 19000 | |
Farenji | woensdag 12 juli 2023 @ 22:14 |
Dit klopt wel. Je moet wel een beetje conditie opbouwen en ja dat kost wat tijd en moeite. Maar ook weer niet zo heel veel, dat gaat best snel. Ik ben zelf echt geen superfitte sportman, maar tochten van 100km per dag maken vind ik echt geen probleem. Wen je snel aan. Ook met wat tegenwind en/of heuvels. Het grootste probleem is misschien zadelpijn, en ik kan garanderen dat je die met een e-bike sneller krijgt dan met een gewone fiets waar je hard moet trappen. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 12 juli 2023 @ 22:16 |
Maar zijn al die mensen nu genaaid als die app straks niet meer ondersteund wordt? | |
Perrin | woensdag 12 juli 2023 @ 22:17 |
Misschien kun je je eigen fiets dan hacken en een private Van Moof server draaien. | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 22:28 |
Het zijn alleen niet 'een paar mensen' die de auto verruilen voor de elektrische fiets. Evenmin zijn het 'hordes' scholieren die 'massaal' een e-bike nemen. En zoals uit het artikel blijkt, zijn het vooral scholieren die een elektrische fiets nemen in plaats van het ov (omdat ze buitenaf wonen) of die een elektrische fiets nemen in plaats van een brommer/scooter. Heb je het artikel überhaupt gelezen? | |
Glazenmaker | woensdag 12 juli 2023 @ 22:29 |
Ik heb een Postcodeloterij fiets en daar heb je al dat gezeik niet mee. Je maakt helaas wel reclame voor de meest hufterige loterij van Nederland. | |
Claudia_x | woensdag 12 juli 2023 @ 22:41 |
In de conclusie: "When enough people with a job own an e-bike, the substitution efect for commuting can probably also be observed on the general level." Daarvoor: "If more people start using the e-bike for commuting, it is likely that the substitution efect that e-bike trips have on car trips can also be observed on the general level." Er staat heel duidelijk dat voor deze groep de e-bike het gebruik van traditionele auto's vervangt en dat naarmate deze groep groter wordt - wat de verwachting is - dat effect ook als algeheel effect terug wordt gezien. Dat is nu nog niet het geval omdat het aandeel ouderen zo groot is, die de e-bike gebruiken als vervanging van hun gewone fiets. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 22:49 |
Ja, uiteraard gaan er meer mensen in de toekomst op een ebike forenzen, dat is wat daar staat. Er wordt nergens beweerd dat dat het negatief effect van alle leisure ritjes die nu op ebikes worden gedaan teniet worden gedaan. Hypothetisch, over 20 jaar, als alle middelbare school kinderen op ebikes fietsen, alle 60 plussers op ebikes rijden en er ook een gedeelte van de forenzen op ebikes rijden, zul jij trots roepen dat ebikes fantastisch zijn want er gaan minder mensen met de auto. Maar je ziet niet in dat nog veel meer mensen een klimaatneutrale fiets hebben ingeruild voor een ebike. Je ziet het grotere plaatje niet en gebruikt fragmentje uit 't onderzoek om een zwak punt te maken. Ja uiteraard gaan er meer mensen hun auto inwisselen voor een ebike. Jij maakt er zelf dan van dat de ebike dus onder de streep goed voor 't milieu is. Dat staat allesbehalve in dit onderzoek. En zelfs dan doet dit toekomstbeeld nog niets af van mijn oorspronkelijke punt. Dat is gewoon onderbouwt. | |
Zelva | woensdag 12 juli 2023 @ 23:02 |
Dus al die scholieren die ik op mijn dagelijks ritje woon-werk door de stad (korte afstand naar school) inhaal rijden volgens jou nog steeds grotendeels op gewone fietsen? Ik observeer toch echt iets anders. | |
Leandra | woensdag 12 juli 2023 @ 23:07 |
En dat zijn ook scholieren die een korte afstand moeten afleggen? Ik zie het vooral bij scholieren die een grote afstand moeten afleggen. | |
ThePlaneteer | woensdag 12 juli 2023 @ 23:19 |
Niet waar. https://www.fietsberaad.n(...)en.pdf.aspx?ext=.pdf Er worden meer elektrische fietsen verkocht dan normale. En onder scholieren vervangt het het vaakst de reguliere fiets, meer dan scooter of OV. | |
Zelva | woensdag 12 juli 2023 @ 23:25 |
Maximaal 4 tot 5 kilometer hier, verder zal het echt niet zijn. | |
mschol | donderdag 13 juli 2023 @ 00:59 |
binnen de stad zie ik hier ook veel scholieren met ebikes.. en 1 op werk (die geen scholier meer is inmiddels, maar goed) die zet hem maximaal om maar niet te hoeven te trappen ![]() | |
mschol | donderdag 13 juli 2023 @ 01:00 |
wat een beetje verf al niet kan doen ![]() | |
NoCigar | donderdag 13 juli 2023 @ 01:08 |
Kijk! Daar fietsen ze: ‘Tring tring': VanMoof-broers fietsen lachend Quote 500 binnen | |
Red_85 | donderdag 13 juli 2023 @ 01:29 |
Klinkt als een toekomstige fraudezaak. | |
Red_85 | donderdag 13 juli 2023 @ 01:31 |
Ffies he, waar in de fuck heb je die software voor nodig? | |
tjoptjop | donderdag 13 juli 2023 @ 02:24 |
Ik zie tegenwoordig steeds meer scholieren op een soort scootertjes waar alleen voor de vorm nog pedalen op lijken te zitten. | |
Perrin | donderdag 13 juli 2023 @ 06:33 |
Ah dus daar ging al het geld heen. Zelfverrijking blijkbaar hogere prio dan een degelijk bedrijf met een degelijk product neerzetten. | |
Drekkoning | donderdag 13 juli 2023 @ 06:43 |
Instellingen aan je fiets wijzigen, ontgrendelen (al kan dat ook op de fiets zelf maar dan moet je elke keer manuele ontgrendelingscode invoeren etc. | |
Claudia_x | donderdag 13 juli 2023 @ 07:39 |
Ik haal die informatie nota bene uit het artikel dat je zelf hier hebt ingebracht. | |
Claudia_x | donderdag 13 juli 2023 @ 07:46 |
Dat laatste staat er inderdaad niet, want die zin is volstrekt onbegrijpelijk. Er staat niet alleen dat meer mensen in de toekomst op een e-bike forenzen. Zie dit stuk: "(...) it is likely that the substitution efect that e-bike trips have on car trips can also be observed on the general level." Dat zie ik wel in en dat heb ik ook gezegd: het zijn vooral de ouderen, die op deze manier langer actief kunnen blijven. Goed nieuws dus. Waar heb ik dat gezegd? Ik denk dat je begrijpend lezen en spelling nog wat aandacht nodig hebben. | |
Jor_Dii | donderdag 13 juli 2023 @ 08:13 |
Een postcodeloterij fiets, kan het nog Hollandser? ![]() | |
Glazenmaker | donderdag 13 juli 2023 @ 08:30 |
Ik rij erop want gratis gekregen van iemand die wel bij de loterij zit... | |
ThePlaneteer | donderdag 13 juli 2023 @ 09:28 |
Dat is heel knap, want volgens dat onderzoek heeft men helemaal niet gevraagd waarom mensen een ebike kopen: Dus ik hoor graag waar jij expliciet leest dat scholieren ebikes kopen om scooterritjes en OV ritjes te vervangen. Dat staat helemaal niet in dat onderzoek. Dat zuig je gewoon uit je duim. Je snapt dat dit gewoon waar kan zijn én dat mijn oorspronkelijke punt nog steeds geldt, namelijk dat het merendeel de elektrische fiets gebruikt in plaats van een reguliere fiets? Oh please, de conclusie is duidelijk: Our finding that the e-bike is only substituting the conventional bicycle at a general level (i.e. combining all trip purposes), raises the question whether the e-bike has a positive efect on the environment, road congestion and health. Although there are no emissions while using the e-bike, there are charging-related emissions, making the e-bike less environmentally friendly compared to the conventional bicycle Jij daarentegen leest allemaal dingen in het onderzoek die er helemaal niet staan. De ebike is geen massaal groen alternatief in een land als Nederland. Dit komt ook naar voren in andere onderzoeken: https://www.fietsactief.n(...)urzaam-is-de-e-bike/ Dit is nog los van de productie, de max. levenstijd van zo'n ding (niet lang) en t feit dat t massaal uit China/Taiwan wordt ingevaren. [ Bericht 1% gewijzigd door ThePlaneteer op 13-07-2023 09:56:58 ] | |
Zelva | donderdag 13 juli 2023 @ 11:38 |
En dan vergeten ze nog de zeer vervuilende lithiumwinning. | |
junkiesietze | donderdag 13 juli 2023 @ 11:41 |
Ik ga denk ik een surron kopen ![]() | |
Basp1 | donderdag 13 juli 2023 @ 12:34 |
En hoeveel lithium heb je nodig voor een fiets in vergelijking met een auto. Die gezochte argumenten om electrisch fietsen maar af te zeiken snap ik niet. Elke automobilist zou iedereen moeten stimuleren om de fiets te pakken en op die manier zijn eigen fileleed te verminderen. ![]() | |
Homey | donderdag 13 juli 2023 @ 12:51 |
"zou" Tja, wat doe jijzelf? Ik snap ergens de wens om mensen op een fiets te krijgen, maar miljoenen Nederlanders fietsen al. De max is wel bereikt. Vraag is ook; die vele tienduizenden immigranten, stappen die op een fiets of kopen zij toch een auto? (aangezien ze niet uit een fietsland komen). Iets moet ook die enorme fileleed verklaren. Ik heb zelf ooit een auto verkocht aan een Syrische asielzoeker. Maar wat mij betreft wordt een groot deltaplan opgezet om van die fietssnelwegen te creëren, met name in de Randstad. Iets van een spoorlijn tussen de grote steden, maar dan voor fietsen. En dan niet zo'n smal fietspad, maar een goeie brede. Kan je lekker doorcrossen. | |
victorinox | donderdag 13 juli 2023 @ 12:58 |
Maar dit gaat het fileleed niet oplossen. Van de 10 e-bikers op mijn werk gebruikt er maar eentje de e-bike voor het vervangen van de auto bij woon-werk verkeer. De rest heeft een fiets vervangen voor een e-bike. En ze komen voor dat korte stukje nog steeds regelmatig met de auto, want er is in Nederland vaak (kans op) regen en het is koud. Dan kun je beter in je lekker warme auto zitten. | |
Zelva | donderdag 13 juli 2023 @ 13:14 |
Je snapt het punt niet. - Autogebruik vervangen door de fiets is heel goed voor het milieu (maar hoe vaak gebeurt dat nou echt) - Regulier fietsgebruik vervangen door elektrische fietsen is per definitie slecht voor het milieu En voor punt 1 geldt ook nog dat de auto vervangen door een gewone fiets ook beter is dan door een elektrische fiets. | |
michaelmoore | donderdag 13 juli 2023 @ 13:17 |
ja hoe vaak regent het eigenlijk szomers als het niet mooi weer is of bewolkt regelmatig LAPO |