Ik ging eten bij Sketch.
https://sketch.london/ Om precies te zijn: in The Lecture Room***
En dit wordt niet zozeer een review over borden met eten, maar over een ervaring.
Want WAUW! Dat was het!
Vlakbij Leicester Square ligt het restaurant, in een netjes, maar niet echt opvallend wit town house.
Maar kom je binnen, dan gaat er een wereld open
Donkere gang, luide muziek uit het café (onderdeel van het bedrijf), buitenissig uitgedoste mensen. We weten niet of dat daar de standaard is, of dat het kwam doordat het Halloween weekend was.
Niet wat je van een drie sterren restaurant verwacht, maar we wisten al dat er diverse cafés en eetgelegenheden onderdeel uitmaakten van het geheel. Daarover later meer.
Via de receptie (die nog even worstelde met de zeer Hollandse, maar voor een Engelse onuitspreekbare achternaam van de tafelgenoot die de reservering had gemaakt) werden we verzocht even plaats te nemen. Men kwam ons zo ophalen.
Binnen twee minuten stond er een gerant in driedelig kostuum klaar. En mochten we de trap op, weg van het lawaai. Het afscheidingslint van mega grote paperclips

werd voor ons weggehaald en daarna weer bevestigd. We voelden ons nu al speciaal. En dat was nog maar het begin.
Trap op met de gerant, waar een kamermeisje (zo noemden we haar, want ze had een zwart jurkje, wit schortje om en wit kapje op

) nam onze jassen aan. Op de overloop de vraag of iemand nog… zijn handen wilde wassen.
Tafelgenoot had daar wel even behoefte aan (en was stiknieuwsgieirig naar de toiletten.. en terecht!), dus we wachten even. Uiteraard moest er smalltalk worden gedaan, voelde wat overdreven, neppig. Gelukkig bleek al heel snel dat ik me daarin schromelijk vergiste.
Uiteraard vroeg de gerant waar we vandaan kwamen. ‘ Ah, The Netherlands, Amsterdam? ‘
‘Nee, regio Eindhoven.’
Hij begon bijna te dansen! Wat bleek: een van de FOH medewerkers kwam uit Eindhoven en had daar gewerkt bij sterrenrestaurant Rosario … waar mijn twee tafelgenoten ook geweest waren
Inmiddels waren we weer compleet, nog een trap omhoog en op dramatische wijze werden de deuren opengegooid voor onze eerste indruk… monden open
![t9xqqrz.jpg]()
Totaal andere sfeer dan de club vibes waarin we binnen kwamen. En wonderbaarlijk hoe losse items, die ik niet echt mooi vind, hier tot een rustig, apart, passend geheel werden gecombineerd.
Super makkelijke fauteuils om een avond in te zitten. Die de medewerkers aan moesten schuiven als je ging zitten, net iets te zwaar om het zelf te kunnen. En als ze wat te diep waren kon er een rugkussentje geregeld worden
Vervolgens werd de champagnewagen binnen gereden: of we wilden starten met bubbels?
Wij gaven de voorkeur aan alcoholvrij voor de hele avond. Dat was geen probleem zei de sommelier, hij kon ons dan, om te starten, vier alcoholvrije wijnen aanraden, met toelichting op het smaakboeket.
Ik had een Chardonnay. Prima glaasje, ik miste de alcohol niet.
Vervolgens kwam onze landgenote de menukaart toelichten. Met vooraf de vraag, omdat er een verjaardag gevierd werd, dat iemand mogelijk als gastheer als enige de kaart mét prijzen wilde zien? Subtiel en netjes.
Voor ons niet van toepassing, we deelden door drie.
We konden kiezen uit een tasting menu of a la carte menu. Bij a la carte (3 gangen) kun je voor elke gang kiezen uit drie opties, waarbij de chef dat produkt op diverse manieren klaarmaakt. Meerdere borden per gang dus.
De uitleg was vriendelijk, uitgebreid, toegankelijk. Blijkbaar kiest 50% voor a la carte en 50% voor tasting menu. Hoeveelheid eten is hetzelfde.
Wij gingen voor het tasting menu.
![J4DBDPP.jpg]()
Vervolgvraag: wat wilden we met drankjes? We kozen voor een alcoholvrije pairing.
En waar de sommelier eerst wat formeel en afstandelijk leek, ontdooide hij gedurende de avond. Of: kreeg hij hoogte van zijn gasten en merkte hij dat wij niet zo formeel zijn?
Prachtige alcoholvrije wijnen, mocktails en frisdranken kwamen langs. Met telkens uitgebreide uitleg over het smaakprofiel. En hij vond het prachtig om onze feedback te horen. Gold ook voor de rest van de brigade. Oprecht geïnteresseerd, doorvragen over onze ervaring, zonder te vissen naar complimenten.
Niet dat dat moeilijk was, de complimenten kwamen vanzelf.
Want dan laten de sterren zich ook qua smaak gelden: gelaagdheid in de gerechten, ogenschijnlijk eenvoudige bereidingen, maar aandacht voor detail waardoor de ingrediënten echt tot hun recht komen en bij vrijwel alle borden voegde een slokje drinken bizar veel toe aan de smaak.
Ook bij het tasting menu diverse malen diverse borden per gang. Dus nu wat plaatjes, die qua kleuren de gerechten geen eer aandoen.
Amuses. Met als winnaar de groene bolletjes helemaal rechts op de foto: kool met iets anders. Wat een smaakexplosie!
![9EgV1Rq.jpg]()
Kreeft op drie manieren bereid, zo zoet
![bbI0ynp.jpg]()
Kabeljauw (werd vanaf een schaal gepresenteerd, zodat we de kruiden konden zien waarmee hij was bereid)
![cnz0sND.jpg]()
Duif, met ernaast een stukje gepocheerde ganzenlever. Blue duif had ik nog nooit gehad. Botermals, heerlijk!
![HUm52Co.jpg]()
Vriendin deed nog een kaasplankje. Met bijpassende port. Uiteraard vanaf de portwagen.
Diverse soorten, diverse prijsklassen, diverse jaargangen. De oudste was meer dan 50 jaar oud.
En ook hier weer service: sommelier introduceerde diverse ports, liet daarna de kaart zien met prijzen.. zag haar twijfelen… en toverde toen uit het midden van de wagen ‘een hele goede port’ tevoorschijn, die toevallig de goedkoopste was.
Grand dessert. Wij zaten met drie aan een tafel voor vier. Bij navraag bevestigde men dat het bij een vol bezette tafel net Tetris met bordjes is
![VRzM9gN.jpg]()
Vriendin was jarig, hadden we vooraf doorgegeven. Dus ze kreeg een extra gebakje.
Met een accentloze ‘fijne verjaardag’ van de Spaanse gerant ( die had een spoedcursus gehad van zijn Nederlandse collega

) . Hij zei dat dit een kadootje van hen was. En dat bleek ook op de rekening: on the house. Leuk, luxe, netjes.
![KqjVaNR.jpg]()
Tussen de gangen door was ik ook naar het toilet geweest.
Je wordt uitgezwaaid bij de deur van de ruimte, welkom geheten bij het toilet door het kamer meisje en dan… ga je weer een andere wereld in. Die van zwart, glitter, spiegels, spinnnewebben
![5qzfJPq.jpg]()
En bij terugkomst uiteraard een welkom, gevouwen servet en iemand die precies op tijd arriveert om je stoel aan te schuiven.
Onze Nederlandse gerant kwam regelmatig even kletsen. We hadden het zelf al gemerkt en zij bevestigde het: hoewel de Engelsen vaak wat formeel zijn, is hier ruimte voor spontaniteit. Ze vertelde ook wat over de goede werkomstandigheden en wat dit restaurant voor haar zo speciaal maakt.
En bood aan ons, als we klaar waren, een rondleiding te geven door het gebouw. Nou, GRAAG!
We arriveerden als eersten om 19.00 uur, we vertrokken bijna als laatsten. Qua tijd hebben we het langste getafeld, de overblijvers kwamen een uur of twee na ons binnen.
Dus… opeens… was het 0.30 uur

En wandelde de gerant nog even met ons door het gebouw. Fascinerend!
Van een mozaïek uit de 18e eeuw wat, bij de verbouwing zo’n 25 jaar geleden, is ontdekt en nu prominent zichtbaar is.
Tot futuristische ruimtes, zoals het toilet van the lecture room.
Maar ook de pods: eivormige toiletten bij het café gedeelte
![dOxufi4.jpg]()
![YX8x9zy.jpg]()
Het wat meer laagdrempelig restaurant waar je ook high tea en afternoon tea kunt doen
![i4qbSVY.jpg]()
En The Glade: ontbijt en lunch in mysterieuze, tropische sferen
![OKBYwjR.jpg]()
Verder nog een duistere disco met dreunende muziek en een ‘iets’ rustigere cocktailbar.
Omdat we na deze magische avond zo in de gloria waren… hebben we, midden in de nacht, naar de beschikbaarheid van The Glade gekeken… en voor de volgende ochtend ontbijt daar geboekt.
Ik had nog nooit eggs Benedict gehad, dit leek me een uitgelezen kans die omissie goed te maken. En het stelde niet teleur
![OCMi8kJ.jpg]()
Konden we meteen een betere foto van de omgeving maken

![BJAVxU5.jpg]()
Kortom: dit was geen etentje, dit was een ervaring
Restaurant Under
Cat-astrophe in CUL / Van sterrentent tot snackbar, waar heb jij gegeten? #30 staat nog steeds bovenaan mijn lijst, maar dit is een waardige nummer twee.
Nu wil iedereen natuurlijk de kosten weten. Vind ik hier niet gepast om te zeggen.
Wat ik wel wil zeggen: we zijn met drie mensen vijf nachten in Londen geweest.
En hebben deze avond in één klap net zoveel betaald als we voor ons appartement hebben neergelegd.
[ Bericht 0% gewijzigd door Cat-astrophe op 01-11-2023 16:42:02 ]