Pot, ketelquote:Op zondag 9 juli 2023 16:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat mensen waaronder jij enorm hysterisch doen, als de vraag straks op droogt en dat is een kwestie van tijd, dan dalen de prijzen vanzelf weer.
Zoals half Nederland ja.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Pot, ketelik weet nog wel dat jij helemaal over de emmer ging een half jaar geleden over diezelfde energieprijzen.
Mijn logica? Ik wil gewoon niet teveel betalen, dat lijkt me een vrij redelijke gedachte.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja lijkt me inderdaad ook vervelend, als je eigen logica (geheel terecht én waar) tegen je gebruikt wordt, want dan komt dat ineens niet meer zo goed uit.
[..]
Nou, niet, want ik heb het vast staan
Dus over een half jaar ga je weer piepen en nu een beetje de grote man hier uithangen? Of wat?quote:Op zondag 9 juli 2023 16:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Zoals half Nederland ja.
Daarom is er ook een prijsplafond afgesproken Hans.
Hoezo hang ik hier de grote man uit? Over een half jaar heb ik (minimaal) zonnepanelen. Maak je over mij maar geen zorgenquote:Op zondag 9 juli 2023 16:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus over een half jaar ga je weer piepen en nu een beetje de grote man hier uithangen? Of wat?
Dat klopt, en daarom gok je op variabele prijzen, en dan straks als het ineens toch wel weer duur is net als vorig jaar weer gaan huilen dat het zo duur is. Waarin ik centen kwijt 'wel'? Ik neem aan 'wil', maar dat slaat natuurlijk nergens op want ik krijg elk jaar meer geld terug dan ik over het hele jaar heen aan voorschot heb betaald, dus ik weet niet wat je nu probeert te zeggen. Maar dat wist je stiekem wel.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Mijn logica? Ik wil gewoon niet teveel betalen, dat lijkt me een vrij redelijke gedachte.
Kun jij vanuit je elitaire bubbeltje waarin je centen kwijt wel wel redeneren dat mensen het maar 'gewoon' vast moeten zetten tegen belachelijke prijzen maar dat gaan we dus lekker niet doen
Hoe gaan ze dat verdelen over de bewoners dan? Want jullie hebben allemaal aparte energiemeters, dus er moet of met een verdeelsleutel gewerkt worden, of iedereen krijgt zijn eigen set, maar ja, dan krijg je gedoe over waar ieders stuk dak dan ligt, want afhankelijk van de ligging en hoe de zon daar over komt icm eventuele schoorsteentjes en andere dingen die uitsteken vanaf het dak, heeft niet iedereen dezelfde opbrengstquote:Op zondag 9 juli 2023 16:49 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoezo hang ik hier de grote man uit? Over een half jaar heb ik (minimaal) zonnepanelen. Maak je over mij maar geen zorgen
Dynamische tarieven zelfs.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat klopt, en daarom gok je op variabele prijzen, en dan straks als het ineens toch wel weer duur is net als vorig jaar weer gaan huilen dat het zo duur is. Waarin ik centen kwijt 'wel'? Ik neem aan 'wil', maar dat slaat natuurlijk nergens op want ik krijg elk jaar meer geld terug dan ik over het hele jaar heen aan voorschot heb betaald, dus ik weet niet wat je nu probeert te zeggen. Maar dat wist je stiekem wel.
Nee, dat ga je lekker niet doen, want jij weet het beter, zoals in het verleden al meerdere keren is geblek...oh nee wacht even, toch niet.
Daar zeg je het, vooralsnog. Want je zult na 1 jaar moeten gaan rekenen wat je dat jaar aan energie kwijt bent geweest en wat dat was geweest als je je prijzen vast had gezet. Zouden we ook nog doen over de afgelopen 5 jaar he, toen je variabel zat en ik niet, weet je nog? Wil ik nog steeds prima doen, maar jij niet zo, en dat snap ik wel.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Dynamische tarieven zelfs.
En vooralsnog is dat een stuk voordeliger dan 3 jaar vast![]()
Ga lekker door met je angst zaaien meneertje van de Vastenlastenbond, er is NUL reden om aan te nemen dat de energieprijzen komende winter weer spontaan de lucht in gaan
Grote praatjes voor iemand die door zijn wilde gokken met energieprijzen gered moest worden met het prijsplafond.quote:Op zondag 9 juli 2023 16:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Dynamische tarieven zelfs.
En vooralsnog is dat een stuk voordeliger dan 3 jaar vast![]()
Ga lekker door met je angst zaaien meneertje van de Vastenlastenbond, er is NUL reden om aan te nemen dat de energieprijzen komende winter weer spontaan de lucht in gaan
Het feit dat je nu amper wat aan energie kwijt bent heeft jou links of rechtsom ook tienduizenden euro's aan investeringen gekost, dus je kunt wel flexen met je energiezuinige hut maar ik weet vrijwel zeker dat je aan het korte eind trekt als we gaan kijken wat het uiteindelijk ECHT gekost heeft per kilowattuur.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Daar zeg je het, vooralsnog. Want je zult na 1 jaar moeten gaan rekenen wat je dat jaar aan energie kwijt bent geweest en wat dat was geweest als je je prijzen vast had gezet. Zouden we ook nog doen over de afgelopen 5 jaar he, toen je variabel zat en ik niet, weet je nog? Wil ik nog steeds prima doen, maar jij niet zo, en dat snap ik wel.
De enige portemonnee die mij interesseert is mijn eigen, dus wat anderen doen moeten ze zelf weten. De meeste mensen gaan niet voor het goedkoopste, maar voor zekerheid. Dát is de reden waarom je je prijzen vast zet, niet omdat dat per sé het goedkoopste is.
Joh laat gaan. Hij heeft het zelf net vast gezet en dan is het fijn om te doen alsof je perfect de markt hebt getimedquote:Op zondag 9 juli 2023 17:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Het feit dat je nu amper wat aan energie kwijt bent heeft jou links of rechtsom ook tienduizenden euro's aan investeringen gekost, dus je kunt wel flexen met je energiezuinige hut maar ik weet vrijwel zeker dat je aan het korte eind trekt als we gaan kijken wat het uiteindelijk ECHT gekost heeft per kilowattuur.
Verder is dat totaal niet relevant om in dit topic te bespreken. Waar ik meer moeite mee heb ik dat je als moderator gewoon weer complete onzin aan het verkondigen bent.
De gasprijs voor 3 jaar vast bij Vatenfall is nog geen 3 cent gestegen de afgelopen maand. Jij wekt hier de suggestie alsof de prijzen een enorme vlucht hebben genomen.
Denken dat ik gered moest wordenquote:Op zondag 9 juli 2023 17:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Grote praatjes voor iemand die door zijn wilde gokken met energieprijzen gered moest worden met het prijsplafond.
Of doe je dit uit bittere noodzaak omdat je anders niet rond kan komen?
Gaat je geen reet aan.quote:Heb je überhaupt wel een financiële buffer om een verhoging van de prijs op te vangen?
En wat doe jij precies met je zonnepanelen dan?quote:Op zondag 9 juli 2023 17:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Het feit dat je nu amper wat aan energie kwijt bent heeft jou links of rechtsom ook tienduizenden euro's aan investeringen gekost, dus je kunt wel flexen met je energiezuinige hut maar ik weet vrijwel zeker dat je aan het korte eind trekt als we gaan kijken wat het uiteindelijk ECHT gekost heeft per kilowattuur.
Verder is dat totaal niet relevant om in dit topic te bespreken. Waar ik meer moeite mee heb ik dat je als moderator gewoon weer complete onzin aan het verkondigen bent.
De gasprijs voor 3 jaar vast bij Vatenfall is nog geen 3 cent gestegen de afgelopen maand. Jij wekt hier de suggestie alsof de prijzen een enorme vlucht hebben genomen.
Het is met recht een visionair. Hij had ook al zonnepanelen voordat de prijs daarvoor door het DAK gingen wist je dat?quote:Op zondag 9 juli 2023 17:20 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Joh laat gaan. Hij heeft het zelf net vast gezet en dan is het fijn om te doen alsof je perfect de markt hebt getimed
Nee.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zo hysterisch kwam je toen wel over. Of moet ik echt even Sherlock induiken ?
Dat is wisselgeld vergeleken met wat @CoolGuy allemaal heeft laten doen.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En wat doe jij precies met je zonnepanelen dan?
Wat heb ik allemaal laten doen dan?quote:Op zondag 9 juli 2023 17:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is wisselgeld vergeleken met wat @:Coolguy allemaal heeft laten doen.
Zullen we het over de energieprijzen hebben?quote:
quote:Op zondag 9 juli 2023 11:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het ís dus al begonnen, die prijs ís al hoger.
Gewoon, vergelijkingssite gebruiken en dan constateer ik dat de prijzen die ik kreeg een paar weken geleden nu niet meer tevoorschijn komen dus nu zijn ze hoger dan toen.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Zullen we het over de energieprijzen hebben?![]()
Ben erg benieuwd waar je de vermeende stijgingen vandaan haalt waar je over post .
[..]
Dat ligt er aan waar je kijkt, Budgetenergie en Vatenfall voor een jaar zijn juist gedaald. Net als de variabele contracten per 1 juli.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Gewoon, vergelijkingssite gebruiken en dan constateer ik dat de prijzen die ik kreeg een paar weken geleden nu niet meer tevoorschijn komen dus nu zijn ze hoger dan toen.
Uit je privé ?quote:Op zondag 9 juli 2023 17:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee.
Kankerstraal gewoon lekker op uit mijn privé.
Het goedkoopste wat ik nu tegenkom op gaslicht.com waarbij ik vast of variabel gewoon vrij laat, dus gewoon alles toont ie, dan is greenchoice het goedkoopste, oftewel, het laagste bedrag per maand. En als ik daar dan de tarieven van bekijk, en dat is dan een variabel contract, dan kom ik op piek 38,4 en dal 37,10, met 7,79 euro vaste leveringskosten.quote:Op zondag 9 juli 2023 17:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat ligt er aan waar je kijkt, Budgetenergie en Vatenfall voor een jaar zijn juist gedaald. Net als de variabele contracten per 1 juli.
Maar goed HET is kennelijk begonnen, ben benieuwd , durf wel te wedden dat we eerder de 1 euro aantikken dan de 2 euro.
Nogmaals het is maar net waar je wilt kijken, Vattenfall heeft per 1 juli de variabele tarieven juist verlaagd:quote:Op zondag 9 juli 2023 18:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het goedkoopste wat ik nu tegenkom op gaslicht.com waarbij ik vast of variabel gewoon vrij laat, dus gewoon alles toont ie, dan is greenchoice het goedkoopste, oftewel, het laagste bedrag per maand. En als ik daar dan de tarieven van bekijk, en dat is dan een variabel contract, dan kom ik op piek 38,4 en dal 37,10, met 7,79 euro vaste leveringskosten.
Eneco Vast 1 jaar, wat ik heb, staat op plek 5 in de lijst, met 40ct piek en 35,51ct dal en 5,99 per maand vaste leveringskosten Ik betaal voor precies datzelfde 36 en 32 cent en ook 5,99 vaste leveringskosten. Zo kan ik het lijstje wel af gaan, maar het punt is; het is duurder geworden.
Precies wat ik eerder al zei, waar je net nog enorme poeha over maakte dat ik onzin zat te vertellen, terwijl je NU ineens stelt dat het kennelijk tóch begonnen is. Juist ja.
Dat de lange contracten iets duurder worden komt omdat mensen zoals jij enorm paniekeren waardoor ze snel uitverkocht raken https://www.telegraaf.nl/(...)ds-vaker-uitverkochtquote:We verlagen onze variabele leveringstarieven voor de tweede keer dit jaar. De inkooprijzen voor energie zijn de afgelopen tijd flink gedaald. Die daling zie je terug in je variabele leveringskosten. Vanaf 1 juli liggen die onder het prijsplafond.
Leuk, en wat zijn die variabelen nu dan bij Vattenfall, en wat wáren die tarieven voor die verlaging?quote:Op zondag 9 juli 2023 18:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Nogmaals het is maar net waar je wilt kijken, Vattenfall heeft per 1 juli de variabele tarieven juist verlaagd:
[..]
Vastigheid willen is NIET gelijk aan panikeren. Dat wil je niet helemaal horen, dat snap ik wel.quote:Dat de lange contracten iets duurder worden komt omdat mensen zoals jij enorm paniekeren waardoor ze snel uitverkocht raken https://www.telegraaf.nl/(...)ds-vaker-uitverkocht
Daar is helemaal geen trend aan af te lezen, er is dus helemaal nog niets begonnen. Als de gekte straks uit de markt is en iedereen voorzien is liggen prijsdalingen eerder voor de hand dan verdere stijgingen. De gasprijs was ook iets gestegen door Noors onderhoud, als dat afgerond is gaat het pas beginnen om in jouw termen te blijven.
“Centen werk” nee kut je moet met procenten reken. 6 cent op 33 cent is 18% meer betalenquote:Op zondag 9 juli 2023 18:41 schreef Elan het volgende:
En dan nog betreffen die stijgingen centenwerk, zout gewoon op met mensen onnodig bang maken vanuit je ivoren toren.
Grapjas, ik bepaal zelf wel wat ik waar post, daar hoef jij je niet mee te bemoeien, en als je daar geen trek in hebt dan flikker je zelf maar op met je grote muil.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:41 schreef Elan het volgende:
En dan nog betreffen die stijgingen centenwerk, zout gewoon op met mensen onnodig bang maken vanuit je ivoren toren.
Heb het over jou gezanik, met je het is begonnen. Dat mensen voor vast gaan vast te billijken, al is veel berichtgeving die je voorbij ziet komen vrij dubieus.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Leuk, en wat zijn die variabelen nu dan bij Vattenfall, en wat wáren die tarieven voor die verlaging?
[..]
Vastigheid willen is NIET gelijk aan panikeren. Dat wil je niet helemaal horen, dat snap ik wel.
Je stelt net nog zelf 'KENNELIJK is het begonnen'. Dus toen je eerder zat te roepen had je helemaal nog niet gekeken, maar je besloot wél direct te roepen, om er daarna achter te komen dat de prijzen gestegen zijn.
Nogmaals stap eens uit je bubbel, voor jou maakt het financieel amper iets uit, voor mensen die per maand honderden euro's betalen aan gas en licht is het nu wel of juist niet voor (dure) zekerheid kiezen misschien helemaal niet zo voordehandliggend omdat ze er misschien wel duizend euro op jaarbasis mee kunnen besparen.quote:Dat is prima dat dat eerder voor de hand ligt, maar voor de honderdste keer; mensen willen weten wat ze elke maand betalen, niét per se het allerallergoedkoopste hebben.
Alleen is het geen 6 cent op 33 maar 6 cent op 1.33 want het ging natuurlijk over de gasprijs.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
“Centen werk” nee kut je moet met procenten reken. 6 cent op 33 cent is 18% meer betalen#basicmath
Haha ziedendquote:Op zondag 9 juli 2023 18:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Grapjas, ik bepaal zelf wel wat ik waar post, daar hoef jij je niet mee te bemoeien, en als je daar geen trek in hebt dan flikker je zelf maar op met je grote muil.
Daarnaast is het allemaal centenwerk, dat was het in het verleden ook. Want voor de zoveelste keer, het gaat niet om het goedkoopste, het gaat om vastigheid voor heel veel mensen. Ik heb volgens mij ook nergens gezegd dat het heel veel duurder is geworden, ik heb simpelweg gesteld dat het duurder wordt. Of dat 1 of 10 cent is doet aan de waarheid van mijn uitspraak niks af.
Quote voor het nageslacht trouwensquote:Op zondag 9 juli 2023 17:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat ligt er aan waar je kijkt, Budgetenergie en Vatenfall voor een jaar zijn juist gedaald. Net als de variabele contracten per 1 juli.
Maar goed HET is kennelijk begonnen, ben benieuwd , durf wel te wedden dat we eerder de 1 euro aantikken dan de 2 euro.
Ik weet vrij zeker dat zowel CG als ik het over elektriciteitsprijzen hadden, zeker omdat mijn 6 cent gebaseerd is op zijn post #128, dus leuk dat jij het “opeens” over de gasprijs wil hebben, maar zelfs daar haal je die 6 cent verschil nietquote:Op zondag 9 juli 2023 19:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Alleen is het geen 6 cent op 33 maar 6 cent op 1.33 want het ging natuurlijk over de gasprijs.
Als je nou godverdomme per se bijdehand wil lopen doen zorg dan tenminste dat je snapt waar het over gaat
Je bent aan het draaien. Ik stelde dat het duurder was geworden, en dat klopt. Niet meer en niet minder. 'Als moderator' hoef ik dat helemaal niet, ik deed een uitspraak die gewoon klopt. Dat komt je niet zo uit daarom ben je aan het draaien om er iets anders van te maken.quote:Op zondag 9 juli 2023 18:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Heb het over jou gezanik, met je het is begonnen. Dat mensen voor vast gaan vast te billijken, al is veel berichtgeving die je voorbij ziet komen vrij dubieus.
Concreet is er niks aan de hand behalve dat vaste contracten snel uitverkocht raken. Laatst zag ik je ook al de TTF-dagprijzen posten, alsof dat ene reet zegt. Als moderator zou je mensen fatsoenlijk moeten voorlichten niet ze bang proberen te maken.
quote:Waarschijnlijk ben je er straks als de kippen bij om ze uit te lachen als ze straks honderden euro's teveel betalen want zulk gedrag ben je niet vies van.
Ja, MISSCHIEN. MISSCHIEN wordt het ook wel weer veel duurder dan het NU is. Dus dat zijn nou precies de mensen die voorheen variabel hadden, en nu allemaal vast gaan omdat die mensen denken 'dit gaat me niet nog een keer gebeuren'. Het zijn precies die mensen waarbij het nogal wat uitmaakt of een kWh 30 cent kost of 38ct, en of een m3 gas 1,15 kost of 1,35. Want nogmaals, de meeste mensen willen ZEKERHEID. Je kunt niet werkelijk zó simpel zijn. Die mensen werden vorig jaar geconfronteerd met hoge kosten omdat ze hun prijzen niet vast hadden staan, en denken nu 'dat gebeurt me niet nog een keer'. Die zijn niet uit op het goedkoopste van het goedkoopste, die zijn er op uit om te voorkomen dat ze volgend jaar nóg een keer voor een onaangename verrassing komen te staan. Dat de andere kant van die medaille is dat ze MISSCHIEN ook minder hadden kunnen betalen weegt niet op tegen de zekerheid van het voorkomen van een herhaling van vorig jaar.quote:Nogmaals stap eens uit je bubbel, voor jou maakt het financieel amper iets uit, voor mensen die per maand honderden euro's betalen aan gas en licht is het nu wel of juist niet voor (dure) zekerheid kiezen misschien helemaal niet zo voordehandliggend omdat ze er misschien wel duizend euro op jaarbasis mee kunnen besparen.
Exact, en die 5 tientjes per maand vertalen zich naar een paar cent meer of minder per kuub gas en per kwh stroom. Dus dat 'centenwerk' waar je eerder aan refereerde, is exact waar die mensen waar je nu aan refereert naar kijken.quote:Kan jij wel vinden dat dat onverstandig is want wat als het straks allemaal tienduizenmiljoenmiljard kost!!! maar hoewel we daar over van mening verschillen hebben we beide geen glazen bol aangaande de toekomst. Voor sommige mensen kunnen die 5 tientjes per maand een wezenlijk verschil maken.
Dat zijn vaak de mensen die een variabel contract nemen en dan in de winter huilen om een prijsplafond, toch?quote:Op zondag 9 juli 2023 18:59 schreef Elan het volgende:
[..] Voor sommige mensen kunnen die 5 tientjes per maand een wezenlijk verschil maken.
Er is dan ook geen andere verklaring voor het feit dat het aantal vaste contracten zo toeneemt. Mensen willen zekerheid boven goedkopere doch risicovollere tarieven.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je bent aan het draaien. Ik stelde dat het duurder was geworden, en dat klopt. Niet meer en niet minder. 'Als moderator' hoef ik dat helemaal niet, ik deed een uitspraak die gewoon klopt. Dat komt je niet zo uit daarom ben je aan het draaien om er iets anders van te maken.
[..]De ENIGE die zich hier druk maakt over iemand anders iets een beetje goedkoper heeft dan jij, ben jij. Jij bent hier degene die in de categorie mensen valt die niet kunnen slapen als de buurman voor 5000 euro minder hetzelfde huis heeft gekocht dan jij.
Ik kijk alleen naar mijn eigen portemonnee. Of jij of wie dan ook straks maar 5 euro hoeft te betalen of 5000 euro maakt mij verder niet uit.
[..]
Ja, MISSCHIEN. MISSCHIEN wordt het ook wel weer veel duurder dan het NU is. Dus dat zijn nou precies de mensen die voorheen variabel hadden, en nu allemaal vast gaan omdat die mensen denken 'dit gaat me niet nog een keer gebeuren'. Het zijn precies die mensen waarbij het nogal wat uitmaakt of een kWh 30 cent kost of 38ct, en of een m3 gas 1,15 kost of 1,35. Want nogmaals, de meeste mensen willen ZEKERHEID. Je kunt niet werkelijk zó simpel zijn. Die mensen werden vorig jaar geconfronteerd met hoge kosten omdat ze hun prijzen niet vast hadden staan, en denken nu 'dat gebeurt me niet nog een keer'. Die zijn niet uit op het goedkoopste van het goedkoopste, die zijn er op uit om te voorkomen dat ze volgend jaar nóg een keer voor een onaangename verrassing komen te staan. Dat de andere kant van die medaille is dat ze MISSCHIEN ook minder hadden kunnen betalen weegt niet op tegen de zekerheid van het voorkomen van een herhaling van vorig jaar.
[..]
Exact, en die 5 tientjes per maand vertalen zich naar een paar cent meer of minder per kuub gas en per kwh stroom. Dus dat 'centenwerk' waar je eerder aan refereerde, is exact waar die mensen waar je nu aan refereert naar kijken.
Er is in weze niks mis met een variabel contract. Maar net als met vrijwel alles kan het vriezen en dooien. Als je gaat voor vastigheid, dan wil je geen variabel. Vorig jaar is pijnlijk duidelijk geworden tot wat voor gedoe dat kan leiden. Het zijn niet de mensen die vorig jaar een vast contract hadden die voorschotten moesten betalen van honderden euro's meer. Dat waren de mensen met variabele of dynamische contracten.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zijn vaak de mensen die een variabel contract nemen en dan in de winter huilen om een prijsplafond, toch?
Laten we vooral ook niet vergeten dat voorheen met variabel het erg vaak voor kwam dat je nog steeds maar eens per jaar een tariefwijziging kreeg.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als een situatie zoals vorig jaar zich niét voordoet, dan is er helemaal niks mis met variabel. Dan ben je vatbaar voor extreme prijsschommelingen, dat is het nadeel. De andere kant van die medaille is dat je je prijzen vastzet, dan ben je niet vatbaar voor extreme prijsschommelingen, niet naar de positieve kant en niet naar de negatieve kant.
Moet jij lekker weten ik had het letterlijk over de gasprijs bij Vatenfall 3 jaar vast omdat ik een conceptcontract voor 3 jaar had een maand geleden afgesloten tegen 1.33 voor gas en die is nu kennelijk 1.39 dus dat gaat daadwerkelijk over 6 hele centen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik weet vrij zeker dat zowel CG als ik het over elektriciteitsprijzen hadden, zeker omdat mijn 6 cent gebaseerd is op zijn post #128, dus leuk dat jij het “opeens” over de gasprijs wil hebben, maar zelfs daar haal je die 6 cent verschil nietdus probeer je er niet onderuit te lullen, je verslikt je in je eigen woorden hier.
Ja precies, tot dat vorig jaar de situatie extreem werd, en er ineens vaker verhoogd werd dan die 1x elk half jaar. Maar in een niet extreme situatie maakte die wijziging niet zo veel uit, want dat was dan hoogstens een paar cent. En omdat die paar cent ook in je voordeel uit kunnen vallen, wilden veel mensen hun prijs niet vastzetten, want die hoop op een paar cent minder was zó groot dat dat boeiender was dan het nadelige alternatief.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:17 schreef Nizno het volgende:
[..]
Laten we vooral ook niet vergeten dat voorheen met variabel het erg vaak voor kwam dat je nog steeds maar eens per jaar een tariefwijziging kreeg.
Puur afgaande op dit jaar krijgen mensen meerdere keren met verlagingen te maken, dat zegt dus alles over in wat voor trend we ons bevinden.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:17 schreef Nizno het volgende:
[..]
Laten we vooral ook niet vergeten dat voorheen met variabel het erg vaak voor kwam dat je nog steeds maar eens per jaar een tariefwijziging kreeg.
ik weet dat ik een uitzondering ben, echter ik gooi de tarieven elke keer vast, net als van mn mobiel gewoon lekker sim only verlengen ipv weer omhoog te gaan.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja precies, tot dat vorig jaar de situatie extreem werd, en er ineens vaker verhoogd werd dan die 1x elk half jaar. Maar in een niet extreme situatie maakte die wijziging niet zo veel uit, want dat was dan hoogstens een paar cent. En omdat die paar cent ook in je voordeel uit kunnen vallen, wilden veel mensen hun prijs niet vastzetten, want die hoop op een paar cent minder was zó groot dat dat boeiender was dan het nadelige alternatief.
En zolang er geen extreem nadelige situatie voorbij komt, kan dat prima. Maar als dat wél gebeurt, dan krijg je mensen die moord en brand schreeuwen omdat ze ineens heel veel meer moeten gaan betalen, en hoewel dat natuurlijk kut is voor die mensen is dat wel een direct gevolg van de keuze om géén vaste prijzen te hebben.
De situatie werd extreem door de situatie in Rusland, dat was letterlijk de enige reden. Jij doet nu wederom voorkomen alsof dat komende winter zomaar weer kan gebeuren, terwijl daar nul komma nul aanleiding toe is.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja precies, tot dat vorig jaar de situatie extreem werd, en er ineens vaker verhoogd werd dan die 1x elk half jaar. Maar in een niet extreme situatie maakte die wijziging niet zo veel uit, want dat was dan hoogstens een paar cent. En omdat die paar cent ook in je voordeel uit kunnen vallen, wilden veel mensen hun prijs niet vastzetten, want die hoop op een paar cent minder was zó groot dat dat boeiender was dan het nadelige alternatief.
En zolang er geen extreem nadelige situatie voorbij komt, kan dat prima. Maar als dat wél gebeurt, dan krijg je mensen die moord en brand schreeuwen omdat ze ineens heel veel meer moeten gaan betalen, en hoewel dat natuurlijk kut is voor die mensen is dat wel een direct gevolg van de keuze om géén vaste prijzen te hebben.
en dat is dus idd de vraag, wat gaat de markt doen vanaf oktober. dat is nu waar de media op zit en voelt als opnaaien van de markt.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Puur afgaande op dit jaar krijgen mensen meerdere keren met verlagingen te maken, dat zegt dus alles over in wat voor trend we ons bevinden.
Jij stelde dat HET BEGONNEN WAS. Daar ageerde ik tegen. Want de trend is hard dalende en niet stijgende. Overigens is helemaal niet alles duurder geworden want miljoenen mensen met een variabel contract zijn per 1 juli juist 30 % minder gaan betalen zoals ik in mijn voorbeeld van Vatenfall heb aangegeven. Het ding met jou is dat je leest wat je wil lezen. Ik vind angst een slechte raadgever, maar schijnbaar mogen mensen niet klagen en moeten ze alles maar middels dure zekerheden laten verankeren in hun leven. Als morgen door omstandigheden de benzine naar de 3 euro schiet hadden al die stakkers maar een EV moeten kopen zeker, rot op man met je elitaire gebral.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je bent aan het draaien. Ik stelde dat het duurder was geworden, en dat klopt. Niet meer en niet minder. 'Als moderator' hoef ik dat helemaal niet, ik deed een uitspraak die gewoon klopt. Dat komt je niet zo uit daarom ben je aan het draaien om er iets anders van te maken.
[..]De ENIGE die zich hier druk maakt over iemand anders iets een beetje goedkoper heeft dan jij, ben jij. Jij bent hier degene die in de categorie mensen valt die niet kunnen slapen als de buurman voor 5000 euro minder hetzelfde huis heeft gekocht dan jij.
Ik kijk alleen naar mijn eigen portemonnee. Of jij of wie dan ook straks maar 5 euro hoeft te betalen of 5000 euro maakt mij verder niet uit.
[..]
Ja, MISSCHIEN. MISSCHIEN wordt het ook wel weer veel duurder dan het NU is. Dus dat zijn nou precies de mensen die voorheen variabel hadden, en nu allemaal vast gaan omdat die mensen denken 'dit gaat me niet nog een keer gebeuren'. Het zijn precies die mensen waarbij het nogal wat uitmaakt of een kWh 30 cent kost of 38ct, en of een m3 gas 1,15 kost of 1,35. Want nogmaals, de meeste mensen willen ZEKERHEID. Je kunt niet werkelijk zó simpel zijn. Die mensen werden vorig jaar geconfronteerd met hoge kosten omdat ze hun prijzen niet vast hadden staan, en denken nu 'dat gebeurt me niet nog een keer'. Die zijn niet uit op het goedkoopste van het goedkoopste, die zijn er op uit om te voorkomen dat ze volgend jaar nóg een keer voor een onaangename verrassing komen te staan. Dat de andere kant van die medaille is dat ze MISSCHIEN ook minder hadden kunnen betalen weegt niet op tegen de zekerheid van het voorkomen van een herhaling van vorig jaar.
[..]
Per maand bedoel ik he, als je over je jaarafrekening zou gaan klopt het wel dat je voor een dubbeltje op de eerste rij zou willen zitten. Nu al zijn vaste tarieven enorm duur vergeleken met variabel, dat gaat zomaar over 10-15 cent .quote:Exact, en die 5 tientjes per maand vertalen zich naar een paar cent meer of minder per kuub gas en per kwh stroom. Dus dat 'centenwerk' waar je eerder aan refereerde, is exact waar die mensen waar je nu aan refereert naar kijken.
Je bent weer wild om je heen aan het slaan met de gebruikelijke stokpaardjes, erg vermoeiend deze act.quote:De ENIGE die zich hier druk maakt over iemand anders iets een beetje goedkoper heeft dan jij, ben jij. Jij bent hier degene die in de categorie mensen valt die niet kunnen slapen als de buurman voor 5000 euro minder hetzelfde huis heeft gekocht dan jij.
Over 6 hele centen, maar op een jaar is dat bij een gasverbruik van zo'n 1200 kuub (of waar is dat prijsplafond op gebaseerd?) een verschil van (1596 - 1668) 72 euro. Dat komt neer op 6 euro per maand. En als er mensen waarvoor 5 tientjes per maand equote:Op zondag 9 juli 2023 19:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Moet jij lekker weten ik had het letterlijk over de gasprijs bij Vatenfall 3 jaar vast omdat ik een conceptcontract voor 3 jaar had een maand geleden afgesloten tegen 1.33 voor gas en die is nu kennelijk 1.39 dus dat gaat daadwerkelijk over 6 hele centen.
Ja, dát was de reden. En dat was dan de énige reden, maar het was wel dé reden dat mensen zoals jij moord en brand schreeuwden want ze moesten ineens heel veel meer betalen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:25 schreef Elan het volgende:
[..]
De situatie werd extreem door de situatie in Rusland, dat was letterlijk de enige reden. Jij doet nu wederom voorkomen alsof dat komende winter zomaar weer kan gebeuren, terwijl daar nul komma nul aanleiding toe is.
Er zijn er hier al een paar voorbij gekomen hier maar al die bangmaakwebsites voorspellen precies welke kant we opgaan.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:25 schreef Nizno het volgende:
[..]
en dat is dus idd de vraag, wat gaat de markt doen vanaf oktober. dat is nu waar de media op zit en voelt als opnaaien van de markt.
Nee, dat moeten ze niet. Dat deed jij ook niet, en toen het mis ging was je aan het janken dat het allemaal zo duur was en oneerlijk en en en. Ze moeten van mij helemaal niks. Maar dan moet je ook niet janken als je keuze verkeerd uit pakt. Maar mensen die voor zekerheid gaan, die janken over het algemeen niet. Mensen die uit zijn op het onderste uit de kan en dat niet krijgen wel.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Jij stelde dat HET BEGONNEN WAS. Daar ageerde ik tegen. Want de trend is hard dalende en niet stijgende. Overigens is helemaal niet alles duurder geworden want miljoenen mensen met een variabel contract zijn per 1 juli juist 30 % minder gaan betalen zoals ik in mijn voorbeeld van Vatenfall heb aangegeven. Het ding met jou is dat je leest wat je wil lezen. Ik vind angst een slechte raadgever, maar schijnbaar mogen mensen niet klagen en moeten ze alles maar middels dure zekerheden laten verankeren in hun leven. Als morgen door omstandigheden de benzine naar de 3 euro schiet hadden al die stakkers maar een EV moeten kopen zeker, rot op man met je elitaire gebral.
[..]
Per maand bedoel ik he, als je over je jaarafrekening zou gaan klopt het wel dat je voor een dubbeltje op de eerste rij zou willen zitten. Nu al zijn vaste tarieven enorm duur vergeleken met variabel, dat gaat zomaar over 10-15 cent .
Nou, je was eerder nog aan het roepen met wat ik allemaal voor investeringen heb moeten doen (psssst, isolatie hoorde daar niet bij, ik herhaal het nog maar even omdat je eerder zei het vervelend te vinden als mensen dingen verzinnen...zoals isolatie wat ik niet heb laten doen) en nu ben ik weer aan het besparen.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Je bent weer wild om je heen aan het slaan met de gebruikelijke stokpaardjes, erg vermoeiend deze act.
Eerlijk gezegd lijk jij me juist een dergelijke persoontje gezien je ziekelijke obsessie aangaande paraderen met wat je allemaal wel niet kunt besparen vergeleken met een ander.
Dat ligt aan verschillende factoren. Ik heb piek en dal (nu) omdat dat niet anders kon, ik had die keuze niet, of ik heb dat verkeerd gezien. De afgelopen 3 jaar had ik gewoon een vast tarief.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:35 schreef Nizno het volgende:
ow en een ding voor mensen zonder zonnepanelen om eens naar te gaan kijken, als je dubbel tarief hebt. Hoe veel verbruik je dan in het dag/normaal/piek tarief en hoeveel in het dal/laag tarief?
als je meer in de normaal gebruikt dan kun je sowieso beter over gaan naar enkel.
Zit je wel meer in de dal, kijk dan even of het verbruik in de dal dan genoeg is om dat uit te laten kunnen.
Nogmaals dat is makkelijk jij betaalt amper, als je echt veel verbruikt loopt die besparing natuurlijk op. Aan de andere kant loop je ook meer risico dus dat is een lastig dillema.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Over 6 hele centen, maar op een jaar is dat bij een gasverbruik van zo'n 1200 kuub (of waar is dat prijsplafond op gebaseerd?) een verschil van (1596 - 1668) 72 euro. Dat komt neer op 6 euro per maand. En als er mensen waarvoor 5 tientjes per maand e
[..]
Ja, dát was de reden. En dat was dan de énige reden, maar het was wel dé reden dat mensen zoals jij moord en brand schreeuwden want ze moesten ineens heel veel meer betalen.
En nu krijgen we geen gas meer van Rusland, en dat hebben we deels vervangen door LNG, maar als de vraag in Azië en die kanten weer gaat stijgen wordt het dús schaarser en dús stijgt de prijs, en mensen kunnen 2 dingen doen.
Denken van 'het zal wel' en die doen niet vast zetten, of ze denken 'mij niet gezien, ik wil weten waar ik aan toe ben'.
Dat jij dat als janken afdoet geeft wel aan wat voor walgelijk elitair kneusje je bent. Miljoenen mensen dreigden in de armoede terecht te komen. Walgelijke opmerking. Veelzeggend ook.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat moeten ze niet. Dat deed jij ook niet, en toen het mis ging was je aan het janken dat het allemaal zo duur was en oneerlijk en en en. Ze moeten van mij helemaal niks. Maar dan moet je ook niet janken als je keuze verkeerd uit pakt. Maar mensen die voor zekerheid gaan, die janken over het algemeen niet. Mensen die uit zijn op het onderste uit de kan en dat niet krijgen wel.
Het gaat hier over de energieprijzen probeer je obsessie aangaande mijn persoon eens los te laten.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, je was eerder nog aan het roepen met wat ik allemaal voor investeringen heb moeten doen (psssst, isolatie hoorde daar niet bij, ik herhaal het nog maar even omdat je eerder zei het vervelend te vinden als mensen dingen verzinnen...zoals isolatie wat ik niet heb laten doen) en nu ben ik weer aan het besparen.
Wat is het nou?
Neuh, dat is niet zo veelzeggend, maar het is wel erg goed te begrijpen dat je het zo wil framen want dat dient je narratief.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat jij dat als janken afdoet geeft wel aan wat voor walgelijk elitair kneusje je bent. Miljoenen mensen dreigden in de armoede terecht te komen. Walgelijke opmerking. Veelzeggend ook.
je krijgt inderdaad de vraag bij aanmelden of je een dubbele of enkele meter hebt. Maar als je al klant bent dan kun je gewoon je tarief naar enkel laten zetten als je op jaarbasis er achter komt dat je verbruik in de daguren zit.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:44 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat ligt aan verschillende factoren. Ik heb piek en dal (nu) omdat dat niet anders kon, ik had die keuze niet, of ik heb dat verkeerd gezien. De afgelopen 3 jaar had ik gewoon een vast tarief.
Maar over het algemeen genomen zit voor mij het verbruik hem in de dure maanden vooral in de avond/nacht uren.
Beetje hypocriet als je 2 minuten vóór deze post nogquote:Op zondag 9 juli 2023 19:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Het gaat hier over de energieprijzen probeer je obsessie aangaande mijn persoon eens los te laten.
postte. Dus zeg het maar. Wil je op de inhoud spelen Elan, of wil je op de persoon spelen?quote:Op zondag 9 juli 2023 19:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat jij dat als janken afdoet geeft wel aan wat voor walgelijk elitair kneusje je bent. Miljoenen mensen dreigden in de armoede terecht te komen. Walgelijke opmerking. Veelzeggend ook.
True, maar als je zonnepanelen hebt, dan zal over het algemeen je verbruik vooral in de daluren zitten, want het grootste deel van het jaar wordt je verbruik overdag (grotendeels) geneutraliseerd door energie vanaf je dak.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:57 schreef Nizno het volgende:
[..]
je krijgt inderdaad de vraag bij aanmelden of je een dubbele of enkele meter hebt. Maar als je al klant bent dan kun je gewoon je tarief naar enkel laten zetten als je op jaarbasis er achter komt dat je verbruik in de daguren zit.
Als ik bijvoorbeeld naar mijn verbruik kijk toen ik fulltime buitenshuis werkte zat ik niet op meer verbruik in daltarief.
Dus aangemeld alsof ik een enkele meter had.
En dat enkel tarief heb ik nu nog gezien dat ik nu volledig thuiswerk.
daarom zeg ik dus ook als je GEEN zonnepanelen hebt.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
True, maar als je zonnepanelen hebt, dan zal over het algemeen je verbruik vooral in de daluren zitten, want het grootste deel van het jaar wordt je verbruik overdag (grotendeels) grotendeels geneutraliseerd door energie vanaf je dak.
Maar, een enkel tarief zat in het verleden vaak tussen het piek en dal tarief in. Dus dan moet je alweer gaan rekenen wat voor jouw situatie dan de beste oplossing is.
quote:Op zondag 9 juli 2023 19:35 schreef Nizno het volgende:
ow en een ding voor mensen zonder zonnepanelen om eens naar te gaan kijken, als je dubbel tarief hebt. Hoe veel verbruik je dan in het dag/normaal/piek tarief en hoeveel in het dal/laag tarief?
als je meer in de normaal gebruikt dan kun je sowieso beter over gaan naar enkel.
Zit je wel meer in de dal, kijk dan even of het verbruik in de dal dan genoeg is om dat uit te laten kunnen.
Omdat het relatie heeft tot de energieprijzen, jouw persoonlijke besparingen zijn in die discussie verder niet zo relevant. Als in ik weet dat je er graag over schept bij iedereen die dat al dan niet wil horen maar het interesseert mij in elk geval geen zak.quote:Op zondag 9 juli 2023 19:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Beetje hypocriet als je 2 minuten vóór deze post nog
[..]
postte.
Kan ook op de man want je denkt dat je heel wat bent maar dat valt reuze mee, alleen gok dat de leesbaarheid niet ten goede komt. Apart dat je dat ik dat aan jou moet uitleggen terwijl dat gezien de verhoudingen logischerwijs vanuit jou als moderator zou mogen komen.quote:Dus zeg het maar. Wil je op de inhoud spelen Elan, of wil je op de persoon spelen?
Het was een keuze dat mensen die zichzelf plotseling geconfronteerd werden met honderden procenten prijsstijgingen in de problemen kwamenquote:Op zondag 9 juli 2023 19:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Neuh, dat is niet zo veelzeggend, maar het is wel erg goed te begrijpen dat je het zo wil framen want dat dient je narratief.
Nee, dat is niet elitair. Het is simpelweg een gevolg van een keuze die eenieder voor zichzelf maakt. Als je de keuze maakt om iets te doen terwijl je weet wat de negatieve gevolgen van die keuze zouden kúnnen zijn, dan is het raar als je dan gaat janken als je ineens wordt geconfronteerd met een situatie waarin die negatieve gevolgen werkelijkheid zijn geworden.
Dat heeft niks met elitair te maken, dat is een simpel gevolg van een keuze. Keuzes hebben consequenties, positief of negatief, en als je die keuzes afgewogen hebt en het gaat niet zoals je had gehoopt is het raar dat je dan gaat klagen. Dan had je toen een andere keuze moeten maken. Dat heeft verder niets met elitair te maken, hoe graag je dat ook wil roepen.
Nee, dat is persoonlijk gesneer, wat je probeert verpakken als 'ontopic'. Dus doe maar niet, want ik denk niet dat je dat wil, en als je dat wél wil, dan stel ik voor dat je PM opzoekt.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Omdat het relatie heeft tot de energieprijzen, jouw persoonlijke besparingen zijn in die discussie verder niet zo relevant. Als in ik weet dat je er graag over schept bij iedereen die dat al dan niet wil horen maar het interesseert mij in elk geval geen zak.
[..]
Kan ook op de man want je denkt dat je heel wat bent maar dat valt reuze mee, alleen gok dat de leesbaarheid niet ten goede komt. Apart dat je dat ik dat aan jou moet uitleggen terwijl dat gezien de verhoudingen logischerwijs vanuit jou als moderator zou mogen komen.
Zo’n variabel contract mag alleen in je voordeel werken, of hoe zit dat volgens jou?quote:Op zondag 9 juli 2023 20:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Het was een keuze dat mensen die zichzelf plotseling geconfronteerd werden met honderden procenten prijsstijgingen in de problemen kwamen.
Jij bent af.
Vroeger had iedereen een vast contract. Ze hadden de energiemarkt nooit moeten privatiseren.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zo’n variabel contract mag alleen in je voordeel werken, of hoe zit dat volgens jou?
Dat was geen antwoord op mijn vraag. Je doet net alsof het niet mag dat een variabel contract (ernstig) in je nadeel mag uitvallen. Maar je hebt toch willens en wetens ervoor getekend? Dus vertel eens, hoe werkt dat dan precies ?quote:Op zondag 9 juli 2023 22:18 schreef Elan het volgende:
[..]
Vroeger had iedereen een vast contract. Ze hadden de energiemarkt nooit moeten privatiseren.
Ik stel voor dat we inderdaad weer teruggaan naar de basis van het topic en de één op één discussies hier even laten voor wat t isquote:Op zondag 9 juli 2023 20:53 schreef Papabear het volgende:
Kunnen jullie niet met z'n drieën een WA-groepje beginnen ofzo?
Dit topic begint inmiddels waardeloos te worden op deze manier
Toen niet perse maar voor deze winter gaat dat wel op.quote:Op zondag 9 juli 2023 20:07 schreef Elan het volgende:
[..]
Het was een keuze dat mensen die zichzelf plotseling geconfronteerd werden met honderden procenten prijsstijgingen in de problemen kwamen.
Jij bent af.
ja das idd ook een naaistreek. salderen per jaar wordt dan groot aangegeven maar blijkt salderen per tariefperiodequote:Op maandag 10 juli 2023 15:29 schreef boegschroef het volgende:
Ik dacht een tijd geleden nog dat ik geen voordeel zou hebben met een vast contract want ik heb over capaciteit met de zonnenpanelen en ik verbruik 'nauwelijks tot geen' gas meer.
Tot mijn verbazing krijg ik een afrekening (van oxxio) waarbij ik alsnog moet betalen. Omdat mijn tarieven 4x per jaar gewijzigd zijn en mijn overcapaciteit vooral in de goedkoopste kwartaal is wordt dit niet 'op 0' weggestreept.
Dit betekent simpel weg dat ik door een variable contract nu bij moet betalen terwijl als ik het vast gezet had met hogere tarieven dan had ik geld terug gekregen..
Per 1 januari vastzetten lijkt mij de beste optiequote:Op maandag 10 juli 2023 15:29 schreef boegschroef het volgende:
Ik dacht een tijd geleden nog dat ik geen voordeel zou hebben met een vast contract want ik heb over capaciteit met de zonnenpanelen en ik verbruik 'nauwelijks tot geen' gas meer.
Tot mijn verbazing krijg ik een afrekening (van oxxio) waarbij ik alsnog moet betalen. Omdat mijn tarieven 4x per jaar gewijzigd zijn en mijn overcapaciteit vooral in de goedkoopste kwartaal is wordt dit niet 'op 0' weggestreept.
Dit betekent simpel weg dat ik door een variable contract nu bij moet betalen terwijl als ik het vast gezet had met hogere tarieven dan had ik geld terug gekregen..
Wat een stomme actie van ze zeg..quote:Op maandag 10 juli 2023 15:29 schreef boegschroef het volgende:
Da's geen salderen per jaar, en da's verboden. Niet zomaar over je kant laten gaan dus.quote:Op maandag 10 juli 2023 15:29 schreef boegschroef het volgende:
31 cent per dag nu 🤣quote:Op vrijdag 7 juli 2023 08:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Bij Essent zit het verschil, in mijn aanbod, in de leveringskosten die van 6,50 per maand naar 8,50 zijn gegaan. Ik ga echt wachten tot het plafond eraf is. Ze zitten mijn inziens nu te dicht erop omdat ze wel kunnen zeggen 'onder plafond', maar wel maximaal profiteren.
Echt een rare streek ja.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 12:18 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
31 cent per dag nu 🤣
Elke week wordt het hoger.
Ik nu 3 jaar vast @ 1,39 per m3.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 17:22 schreef Elan het volgende:
1.06 nu voor gas dynamisch, gasprijzen blijven dalen op de TTF (inmiddels weer ruim onder de 30 euro) dus daar kan nog wel wat vanaf.
Bij De NAM en de energieboeren lachen ze zich helemaal rot.quote:
Gaat net de telefoon, Eneco... dat ik naar Vattenfall ben gegaan en dat ze me een heel goed bod kunnen doen.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 12:28 schreef Leandra het volgende:
De eindafrekening van Eneco kwam lekker snel, maar een van de redenen waarom ik per 1 juli een ander contract wilde, was dat Eneco mij in maart gemaild had over de terugleververgoeding die ze per 5 september naar beneden gegooid hadden naar 9 cent in plaats van het het normaaltarief ex heffingen en BTW, en dat ze daar niet juist en tijdig over gecommuniceerd hadden en dat betekende dat er tot 1 juli voor mij niets zou veranderen:
[..]
Enfin, ik ontvang de terugleververgoeding dus na 1 juli, de eindafrekening is ook na 1 juli opgemaakt en toch is die 9 cent gehanteerd.... ik heb er maar een bericht op het contactformulier tegenaan gegooid, het gaat niet om enorme bedragen, maar mijn daltarief was 55 cent en mijn normaaltarief was 70 cent, dus zelfs als er met de plafondprijs gerekend wordt, denk ik dat er van die 40 cent per kWh meer dan 9 cent overblijft na overheidsheffingen en BTW......
En dan gaat het helemaal niet om veel, want ik heb over de periode van het contract maar 439 kWh meer teruggeleverd dan ik heb afgenomen, maar ik heb zo de schurft in dat ze dan op de eindafrekening toch het verkeerde tarief hanteren, dat is precies waarom ik per 1 juli dit contract wilde afsluiten, en ik had prima bij Eneco willen blijven maar dat was niet mogelijk als ik ook dit contract per 1 juli afgerekend wilde zien.
Ik ben benieuwd wat voor reactie er komt en hoe lang dat duurt.
Waar heb je zelf behoefte aan?quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:08 schreef bloodymary1 het volgende:
Volgende maand loopt mijn driejarige vast contract af. Wat is nu het slimste om te doen? Een jaar vast? Rekeninghoudend dat uiteraard niemand een glazen bol heeft.
Had je een vast of variabel contract? Want met een variabel kunnen ze misschien wel hetzelfde grapje uitgehaald hebben als bij mij. Stroom verbruik in de wintermaanden anders berekenen dan in de zomermaanden en dus bijbetalen ondanks het overschot.quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:03 schreef exode het volgende:
Op 10-07 zijn we overgestapt naar Eneco en ik zie net de eindafrekening van Van der Bron. Ik snap er werkelijk geen ene hol van.
En als ik de specificatie bekijk en nareken, snap ik er nog minder van.
Specificatie van verbruik in de specificatie:
Electra - ¤ 103,44
Gas ¤ 747,59
Maar ze berekenen in de eindafrekening:
Electra ¤ 9,43
Gas ¤ 686,95
Ik dacht, vast iets met energieplafond, energiebelasting, netbeheerskosten maar die worden apart berekend en genoemd in de afrekening. Ook BTW wordt weer apart genoemd. De bedragen die in de uiteindelijke afrekening worden genoemd kan ik op geen enkele manier herleiden. Zeker niet omdat ons elektriciteit verbruik -255KWH is.
Dus ik ga ze maar eens bellen, leuk dat we geld terugkrijgen, maar dat is omdat we een hoog voorschot hadden. Ik vraag me oprecht af of de afrekening wel klopt.
Variabel, startte 21-01-2023 en eindigde 09-07-2023.quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:29 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Had je een vast of variabel contract? Want met een variabel kunnen ze misschien wel hetzelfde grapje uitgehaald hebben als bij mij. Stroom verbruik in de wintermaanden anders berekenen dan in de zomermaanden en dus bijbetalen ondanks het overschot.
Ik heb ook net de afrekening binnen, zelfde overstap. Hier klopt het wel.quote:Op donderdag 13 juli 2023 11:44 schreef exode het volgende:
[..]
Variabel, startte 21-01-2023 en eindigde 09-07-2023.
Als ik per maand kijk, is het elke maand een minbedrag, dus dat zou wel heel vreemd zijn.
Maar ik vind het zo vreemd dat ik de bedragen gewoon niet kan herleiden. Gewoon helemaal niet.
Klopt, ik heb elke maand meer opgewekt dan verbruikt.quote:Op donderdag 13 juli 2023 12:21 schreef boegschroef het volgende:
Dus je hebt in de maand februari ook meer opgewekt dan verbruikt? Dan is het inderdaad een andere situatie dan de mijne.
Hier is het dus vreemd dat we in totaal een - kwh hebben en per maand ook en toch moeten betalen. Verbruikskosten bedoel ik dan want de rest komt daarna.quote:Op donderdag 13 juli 2023 14:05 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ik heb ook net de afrekening binnen, zelfde overstap. Hier klopt het wel.
We hebben 22 kWh terug geleverd over de 4 periodes. Dat salderen hebben ze netjes gedaan. er staat elke maand 0, behalve het laatste volle kwartaal. Daar krijgen we 2,20 terug. Wel hebben ze voor elke periode de vaste leveringskosten per dag geteld waardoor het totaal op 38 euro komt. Die staat ook het 1e blad. Daarnaast heb je op de latere bladen nog de overheidkosten, netbeheer etc. Die staan ook bovenin weer, alle periodes opgeteld. Ook de energiebelasting is opgeteld van gas&stroom.
Het is me wel een partij cijfers![]()
Ene keer van links benaderd andere keer van boven
Hier dus niet, maar ik heb het gevonden iig. Bizar slecht gespecificeerd. Ik ga nog narekenen want nu lijkt het net alsof ze een deel niet berekend hebben.quote:Op donderdag 13 juli 2023 14:37 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier staat bij de specificatie-omschrijving overal 0-en. Behalve dat laatste volle kwartaal, daar staat -22 bij de dal terugleververgoeding. Dus ik al die meterstanden gewoon negeren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |