quote:Waar is duikboot Titan? 'Op de bodem is er amper kans op een redding'
20 juni 2023 15:12
De duikboot Titan kan op de bodem van de oceaan liggen, of misschien wel de oppervlakte hebben gehaald en afgedreven zijn. Ook een implosie kan niet uitgesloten worden, zeggen deskundigen. Titan raakte zondag vermist tijdens een duik naar het wrak van de Titanic. "De inzittenden kunnen het luik niet van binnenuit openen."
"Het is speculeren wat er precies gebeurd is", zegt Erik Hasselman, commercieel directeur van de Nederlandse duikbootbouwer U-Boat Worx. "Op het eerste gezicht lijken er ruwweg twee mogelijkheden te zijn. Het zou kunnen dat de duikboot in de buurt van het wrak van de Titanic op de bodem van de zee ligt. Zijn er motorische en elektronische problemen? Zit hij daar ergens vast? Drukt de stroming hem tegen het wrak aan en kan hij zichzelf niet uit die positie bevrijden? Het kan."
'Vind hem maar eens op zee'
De tweede optie: de Titan is wel succesvol teruggekeerd naar het wateroppervlak, maar kan geen contact krijgen met het moederschip en dobbert ergens op open zee. "Dan mogen de inzittenden hopen op redding. Maar ja, vind hem dan maar eens. Hij is niet groot en steekt niet ver boven water uit."
Ook de Amerikaanse kustwacht houdt rekening met die twee opties. De kustwacht heeft twee transportvliegtuigen (C-130 Hercules vliegtuigen) ingezet om het oppervlak af te zoeken. Daarnaast zoekt een speciaal vliegtuig dat is uitgerust met sonar naar tekenen van de Titan ónder het wateroppervlak. Sonar is een techniek waarmee objecten onder water kunnen worden opgespoord.
Ook zijn er boeien met sonar ingezet. Later maakte de kustwacht bekend dat er ook een onderzeeër zoekt naar de Titan.
De Titan is door een moederschip naar de locatie van de Titanic gebracht, zo'n 600 kilometer uit de kust van Canada. De onderzeeër is 7 meter lang en weegt ruim 10.000 kilo. Elke duik met de Titan, die een verslaggever van de BBC eerder vanbinnen bekeek, duurt zo'n twaalf uur. De totale expeditie van het moederschip duurt 8 dagen.
Vijf mensen aan boord
Er zijn bij elke duik naar de bodem vijf mensen aan boord, een piloot en vier toeristen. De BBC sprak een Britse man die de excursie met de Titan meemaakte en zegt dat de 'hele operatie opvallend basaal en simpel' was. Hij moest vooraf een verklaring tekenen waarin hij afziet van claims, en waarin op pagina 1 al drie keer het woord 'death' stond.
Het wrak van het iconische schip ligt op bijna 4 kilometer diepte op de zeebodem - in twee delen, die op zo'n 800 meter afstand van elkaar liggen. De druk op die diepte is 401 bar. Ter vergelijking: in een autoband zit 2 bar, in een persluchtfles voor duikers 200.
Ook de Britse expert Alistair Greig van University College Londen houdt er rekening mee dat de duikboot afdrijft, zegt hij tegen de BBC: "Als er een storing is in de elektronica en de communicatie, heeft het vaartuig misschien ballast afgeworpen om naar de oppervlakte te drijven. En dan dobberen ze dus ergens op zee, in de hoop gevonden te worden."
Geen acrylaat maar carbon
In geval van het scenario dat de Titan op de bodem ligt en niet op eigen kracht los kan komen, is er volgens Greig weinig kans op redding: "Er zijn eigenlijk geen vaartuigen die geschikt zijn voor zo'n reddingsoperatie die zo diep kunnen komen."
En een derde optie, namelijk een implosie? Dat is het tegenovergestelde van een explosie. De druk aan de buitenkant is dan zoveel groter dan aan de binnenkant, waardoor de duikboot ontploft.
Een implosie is niet de eerste gedachte van Erik Hasselman, zegt hij. Maar: "Ook dat kun je niet helemaal uitsluiten. Het is wel zo dat deze boot is gemaakt van carbon. Dat is ongebruikelijk bij dit type onderzeeboten. Wij bouwen met vooral acrylaat voor de transparante delen, en verder met staal. Soms is alleen het luik nog maar van staal." Hasselman noemt dit opvallend, maar of het de mogelijkheid op een implosie groter maakt, is onduidelijk.
Titan niet gekeurd
De vermiste duikboot is bovendien niet gekeurd door een onafhankelijke keuringsinstantie, zegt hij. "De onderzeeërs die wij bouwen, laten we allemaal keuren. Dat moet, als je in territoriale wateren vaart. Zonder keuring wil geen verzekeraar je boot verzekeren. Vaar je in internationale wateren, dan is het toezicht op internationale veiligheidsregels en noodsystemen minder streng. Deze boot is een experimentele boot, door OceanGate Expeditions speciaal gebouwd voor deze Titanic- excursies."
Wat we zeker weten, is dat er geen contact is tussen het moederschip en de Titan, waarin vijf mensen aan boord zijn. Welke communicatiemiddelen de Titan precies aan boord heeft, is ook niet bekend. Maar volgens Hasselman heeft elke duikboot minstens twee manieren om contact te leggen. "Ten eerste heb je altijd een onderwatertelefoon, dat is het hoofdsysteem. Daarmee kun je met elkaar praten als met een walkietalkie. Het signaal gaat via een transducer aan de buitenkant van de boot."
Trackers, pingers en boeien
"Ten tweede ken ik geen boten zonder USDL, een tracksysteem. Er zit een transponder op de duikboot die elke paar seconden een signaal stuurt, dat weerkaatst tussen de duikboot en het moederschip. Die berekent de hoek en tijd, zodat je de locatie en de diepte kunt bepalen. Dat werkt beide kanten op: de duikboot ziet zo ook de locatie van het moederschip."
Daarnaast zijn de onderzeeërs van U-Boat Worx altijd uitgerust met 'pingers', die een signaal uitzenden. "Die zitten ook in de zwarte doos van vliegtuigen", zegt Hasselman. "Daarnaast kunnen onze boten een boei lanceren die naar de oppervlakte drijft. Die zit aan een touw, waarmee je de duikboot desnoods kunt ophijsen." De Nederlandse bouwer produceert op dit moment onderzeeërs die maximaal 1000 meter diep kunnen, maar werkt aan boten die nog dieper gaan.
Verticale communicatie
Welke oorzaak de totale radiostilte kan hebben, is giswerk. "Stel dat de Titan aan de oppervlakte is gekomen en afdrijft, dan is het nog steeds niet vanzelfsprekend dat je contact kunt leggen met deze systemen", zegt Hasselman. "Ze zijn gebouwd op verticale communicatie, van beneden naar boven. Daarom heb je op zee meer aan een satelliettelefoon."
Dat de zoekactie een uitdaging is, zie je in onderstaande video:
VIDEO BIJ BRON
De Britse omroep BBC sprak met deskundige Frank Owen, van het Australische 'submarine escape and rescue project', die zegt dat de Titan eerst naar de oppervlakte zal moeten komen voordat die een bruikbaar noodsignaal kan sturen. "Pas al ze bovenkomen, kunnen ze radio-, GPS- en radarsignalen versturen."
Alleen van buiten te openen
De inzittenden hebben voor vier dagen zuurstof aan boord. "Die vier dagen is een stelregel", zegt Hasselman. "Die tijd gaat in aan het eind van de missie, dus op het moment dat de boot volgens schema weer boven zou moeten komen." Dat was zondag, dus er zou nog voor twee, maximaal drie dagen zuurstof kunnen zijn."
Mocht de Titan de oppervlakte hebben bereikt, dan is het zuurstofgevaar niet geweken, omdat het vaartuig niet van binnenuit geopend kan worden. Hasselman: "Waarom ze daartoe besloten hebben, weet ik niet. Onze boten kun je van binnenuit openen."
Dit bevestigt ook de Amerikaanse journalist David Pogue van CBS, die vorig jaar naar de zeebodem ging in de Titan. Hij schrijft dat het luik van buiten werd gesloten met diverse bouten, die alleen van buiten weer losgemaakt konden worden. Ook moest hij een verklaring ondertekenen waarin stond: "Dit experimentele vaartuig is niet goedgekeurd of getest door een regelgevend instituut, en kan lichamelijk letsel, emotioneel trauma of de dood tot gevolg hebben."
Positief denken
Hasselman zegt de indruk te hebben dat er vooraf geen helder protocol is opgesteld voor noodgevallen. "Wij leggen onszelf de verplichting van een reddingsplan op. Ik heb nu het gevoel dat de actie wat laat op gang komt. Alsof ze er niet over nagedacht hadden."
Niettemin heeft hij de hoop niet opgegeven dat de inzittenden gered kunnen worden: "Zolang er zuurstof is, moet je positief blijven denken."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)c-redding-vermissing
quote:Alan zat eerder in vermiste onderzeeër: 'Extreem gevaarlijke expeditie'
De Mexicaanse Youtuber Alan Estrada ging in 2022 mee met duikboot Titan op expeditie naar de Titanic. Hij legde alles vast: ook het moment dat de communicatie wegviel. "Als deelnemer aan dit soort expedities kende ik de risico's ervan heel goed."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)evaarlijke-expeditie
Weten dat het komt en je niets meer kunt doen dan je laatste gedachten proberen op een rijtje zetten en dat (zou ik doen) proberen vast te leggen voor die je gaan vinden (noteren, inspreken op je meegenomen telefoon, board recorder etc.etc.).quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is naar.. langzaam verzuipen.
Maar dat ding was composiet toch? Dat buigt vrijwel niet en breekt uiteindelijk voor het buigt.
Het leven is gelukkig ook geen Hollywoodfilm. Ondanks dat bepaalde mensen die met een aftelklok leefden de laatste dagen en de meest onwaarschijnlijke scenario's bijna als waarheid bombardeerden.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:08 schreef grrrrg het volgende:
Vreselijk! Dit betekent dus het einde? Niet echt leuk voor een Hollywood film
Nee, misschien ergens via YT geen ideequote:Op donderdag 22 juni 2023 20:10 schreef Zopiclon het volgende:
Weet iemand op welke zender de persconferentie straks zal worden uitgezonden?
Gewoon bij Steve, denk ik.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:10 schreef Zopiclon het volgende:
Ja weet je ik hoop voor ze dat ze geen voortekenen hebben gehad en het als een vliegenmepper meteen over was.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:10 schreef Vallon het volgende:
[..]
Weten dat het komt en je niets meer kunt doen dan je laatste gedachten proberen op een rijtje zetten en dat (zou ik doen) proberen vast te leggen voor die je gaan vinden (noteren, inspreken op je meegenomen telefoon, board recorder etc.etc.).
Je kan ook prima zelf naar een ander topic gaan, daar heb je geen slotje voor nodig, toch?quote:
ik weet dat je dit post om reactie uit te lokken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:14 schreef Firuze60 het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)boot-titan~a38f2f62/
Gezien de gemiddelde leeftijd en ervaring zou ik zeggen dat elk bemanningslid van die gezamenlijke doodskist een snelle dood met een flinke klapper wenste. Beetje sneu voor die jongen die op het allerlaatste moment nog instapte, want bejaarde vriend van pa wilde niet.
Hmmm.... ik kan nu al een binge-sequel bedenken.. beginnen met Titanic, via lost episode of Titan naar onnavolgbare avonturen van Thor op Mars. Het gaat altijd om het verhaal en niet de situatie.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:08 schreef grrrrg het volgende:
Nee..ik ga Pathé thuis maar eens opzeggen. Vanaf nu alleen nog maar Bollywood voor mij.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:08 schreef grrrrg het volgende:
Bij een noodgeval kunnen ze met 3,5u vanaf het ISS op aarde zijn. Een offshore saturation duiker die op 100m diepte werkt moet eerst +/- 100 uur in z'n decompressie tank blijven voordat hij weer op 'aarde' is.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:22 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zo als iemand ooit zei: Space is easy compared to Earth. We kunnen 350.000 km naar de maan komen maar amper 10km diep onder de aardoppervlakte exploreren. Het fundamentele probleem is dichtheid van stof.
CNNquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:10 schreef Zopiclon het volgende:
Over een uurtje zoietsquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:16 schreef Dusthor92 het volgende:
Hoe laat is die persco Nederlandse tijd?
Ahhquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:17 schreef TaksiZonderSuiker het volgende:
21:00 en te volgen op website nos las ik net
Dan dansen ze eerst nog voor ze de pijp uit gaan.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:17 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nee..ik ga Pathé thuis maar eens opzeggen. Vanaf nu alleen nog maar Bollywood voor mij.
Lol, normaal wacht men even voordat men een tragedie aangrijpt om voor meer geld te pleiten...quote:An underwater researcher has said the search for the Titan shows the desperate need for more deep-sea technology in the US.
Nick Rotker, from the non-profit research and development company Mitre, said “more robust capability” was needed to be able to cover large areas of ocean.
Rotker said:
The issue is we don’t have a lot of capability or systems that can go to the depth this vessel was going to.
Several ROVs are in the North Atlantic waters to search for the missing submersible. One found a debris field near the Titanic wreckage that could be linked to the Titan.
Elk geluidje moet angstaanjagend zijnquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja weet je ik hoop voor ze dat ze geen voortekenen hebben gehad en het als een vliegenmepper meteen over was.
Als ze dat ding hebben torderen en knarsen is dat echt een hel.
Hebben ze al een crowdfund?quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Lol, normaal wacht men even voordat men een tragedie aangrijpt om voor meer geld te pleiten...
Mooiquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:25 schreef quirina het volgende:
Rest in Pieces
Om 21:00 Nederlandse tijd persco hoorde ik op tv.
Ik hoor net dat Steve alleen audio heeft van de persconferentie.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:10 schreef Zopiclon het volgende:
En moet er geen ongeluk gebeuren, anders krijg je zoiets:quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:17 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Bij een noodgeval kunnen ze met 3,5u vanaf het ISS op aarde zijn. Een offshore saturation duiker die op 100m diepte werkt moet eerst +/- 100 uur in z'n decompressie tank blijven voordat hij weer op 'aarde' is.
De Hollandse handelsgeestquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:30 schreef Oud_student het volgende:
Nu kunnen we de volgende excursie organiseren: 2 wrakken voor de prijs van 1 !
Wordt steeds drukker daar op de zeebodem.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:30 schreef Oud_student het volgende:
Nu kunnen we de volgende excursie organiseren: 2 wrakken voor de prijs van 1 !
Ja je ontploft gewoonquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En moet er geen ongeluk gebeuren, anders krijg je zoiets:
https://www.todayifoundou(...)rd-dolphin-accident/
Dear God, lang geleden dat ik deze heb gelezen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:29 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En moet er geen ongeluk gebeuren, anders krijg je zoiets:
https://www.todayifoundou(...)rd-dolphin-accident/
Nee nog niet graag!quote:
Bijvoorbeeld beelden die de rov gemaakt heeft van de debris.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:33 schreef Flow3r het volgende:
hoezo persco, alsof die wat nieuws brengen
Vorige keer zond bbc het ook uit live.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:27 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik hoor net dat Steve alleen audio heeft van de persconferentie.
ik ben eerder bang voor herhaling op herhaling van oud nieuws maar we gaan het zienquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:40 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld beelden die de rov gemaakt heeft van de debris.
Wat is er mis met een fatsoenlijk zeemansgraf? De mogelijkheid van overlijden is toch juist deel van "the adventure"?quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:19 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Lol, normaal wacht men even voordat men een tragedie aangrijpt om voor meer geld te pleiten...
Ja maar voor de nabestaanden is het gruwelijk.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:41 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Wat is er mis met een fatsoenlijk zeemansgraf? De mogelijkheid van overlijden is toch juist deel van "the adventure"?
Beetje pers lucht er in en blikje is weer rondquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:37 schreef letmehearyouscream het volgende:
[..]
En dan op zo'n manier dat je er geen statiegeld voor krijgt...
Uhuh proestquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:44 schreef Tengano het volgende:
Ik wacht nog even de persconferentie af of dit allemaal wel klopt.
Er is al zoveel gespeculeerd.
De hoop sterft als laatstequote:Op donderdag 22 juni 2023 20:44 schreef Tengano het volgende:
Ik wacht nog even de persconferentie af of dit allemaal wel klopt.
Er is al zoveel gespeculeerd.
Ze hadden zuurstof tot ongeveer 14u Nederlandse tijd vanmiddag.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:48 schreef -CRASH- het volgende:
Oceangate:
We grieve the loss of life of crew.
Dus Ze hebben de moed allang opgegeven
Wow, wat een literair hoogstandje. Met die mooie beeldspraak, prachtig!quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Paar verveelde rijke stinkers en het beheerst dagenlang het nieuws, uitzendingen worden onderbroken, spanning en sensatie kijkcijferkanon. Hijgend van opwinding en een broek voor cum brabbelen de ancors, de nieuwslezers en de talkshow persoonlijk heden.
Dit is nieuws anno 2023..
[ afbeelding ]
Verse zuurstof, althans.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:52 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ze hadden zuurstof tot ongeveer 14u Nederlandse tijd vanmiddag.
Dus ja
Die film is goed "Burried "quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Paar verveelde rijke stinkers en het beheerst dagenlang het nieuws, uitzendingen worden onderbroken, spanning en sensatie kijkcijferkanon. Hijgend van opwinding en een broek voor cum brabbelen de ancors, de nieuwslezers en de talkshow persoonlijk heden.
[ afbeelding ]
Ik dacht CNN en over 7 minuten.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:52 schreef RAVW het volgende:
Eigenlijk wel bizar ... na meer dan 100 jaar op de zeebodem liggen en dan nu nog slachtoffers maken![]()
![]()
Weet iemand welke net die extra uitzending komt ?
CNNquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:52 schreef RAVW het volgende:
Eigenlijk wel bizar ... na meer dan 100 jaar op de zeebodem liggen en dan nu nog slachtoffers maken![]()
![]()
Weet iemand welke net die extra uitzending komt ?
Dat zullen ze wel gedaan hebben en daarbij was het toch wel opgevallen als alle schepen opeens waren vertrokken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:56 schreef Za het volgende:
Voor wat betreft het bevestigde debris, dat mag toch pas wanneer de familie van alle betrokkenen officieel geïnformeerd zijn naar buiten gebracht worden?
We nemen het mee.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:26 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
In zo'n duikboot zou ik dan ook voor geen miljoen in gaan
Dat kost soms enorm veel tijd.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:57 schreef Tekaschi het volgende:
Dat zullen ze wel gedaan hebben en daarbij was het toch wel opgevallen als alle schepen opeens waren vertrokken.
https://www.nu.nl/301152/(...)iste-onderzeeer.htmlquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:55 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
CNN
SKY
Reuter
Fox
En als je IPTV hebt. Zoek de USA kanlen maar af
Die families weten vast al dat ze dood zijn tochquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:56 schreef Za het volgende:
Voor wat betreft het bevestigde debris, dat mag toch pas wanneer de familie van alle betrokkenen officieel geïnformeerd zijn naar buiten gebracht worden?
Die zullen wel verbonden staan met het crisisteam , dus dar is al gelijk contact meequote:
Jawel, inmiddels is er bevestiging dat de gevonden brokstukken van de Titan zijn.quote:
Het is idd wel raar, 5 miljonairs verdrinken in de zee en de wereld is te klein maar -tig man die verdrinken in de Middellandse zee en er kraait geen kip naarquote:Op donderdag 22 juni 2023 20:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In vier jaar tijd verzopen er 12.000 mensen in de middellandse zee. Dat zijn er meer dan 8 per dag.
Het is een van de beste films aller tijden, maar nee druif, dat is Kolonel Kurz, Marlon Brando, in Apocalyps Now.quote:
alles voor de kijkcijfers.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:00 schreef TLC het volgende:
[..]
Het is idd wel raar, 5 miljonairs verdrinken in de zee en de wereld is te klein maar -tig man die verdrinken in de Middellandse zee en er kraait geen kip naar
Zit er wel een geldig logo en een streepjescode op? Anders wordt ie niet geaccepteerd.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:43 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Beetje pers lucht er in en blikje is weer rond
en dan moet er maar een slotje op ?quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:00 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Jawel, inmiddels is er bevestiging dat de gevonden brokstukken van de Titan zijn.
Maar dat zijn maar vluchtelingen. Dit is erger.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:00 schreef TLC het volgende:
[..]
Het is idd wel raar, 5 miljonairs verdrinken in de zee en de wereld is te klein maar -tig man die verdrinken in de Middellandse zee en er kraait geen kip naar
Ja tuurlijk.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:00 schreef Puzzie het volgende:
Die families weten vast al dat ze dood zijn toch![]()
Die zijn continu op de hoogte gehouden las en zag ik. Dan is dat debris toch een heel ander punt ?
Titanium levert altijd geld op.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:01 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Zit er wel een geldig logo en een streepjescode op? Anders wordt ie niet geaccepteerd.
Er zou maar je familie zijn.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:02 schreef Grijsbaard het volgende:
[..]
Maar dat zijn maar vluchtelingen. Dit is erger.
Poseidon dan toch welquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:03 schreef Zipportal het volgende:
Ze zijn nu bij God. Done deal. @:KingRoland
Heyquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:01 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Zit er wel een geldig logo en een streepjescode op? Anders wordt ie niet geaccepteerd.
Het zijn oudere mannen, kinderen, misschien kleinkinderen in het buitenland, ze zorgen altijd eerst voor de familie, terecht imo.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:00 schreef RAVW het volgende:
Die zullen wel verbonden staan met het crisisteam , dus dar is al gelijk contact mee
Dat gaat heel snel ..
Dat word nu heel goed gecoördineerd
heb geen gelukzoekers in de familie.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:04 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Er zou maar je familie zijn.
Dan spreek je wel andres.
Het gaat toch zoals het hoort te gaan nu?quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:03 schreef Za het volgende:
[..]
Ja tuurlijk.
Maar de officiële weg is eigenlijk altijd zo.
Dat debris is wel de bevestiging, en sommige mensen moeten mentale begeleiding paraat hebben, dus je kunt het niet op basis van een memo zomaar in de media gooien, in NL en de UK niet iig.
Ik dacht eerst dat dat debris verhaal ook weer onzin was, excuseer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:09 schreef superniger het volgende:
Foto van Debri.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De enige echte.
Van alles. Onderdelen van de Titanic bijv.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:10 schreef -CRASH- het volgende:
Van wie of wat zouden dan die klopgeluiden zijn geweest.
De geest van Leonardo klopt nog steeds met de boeien op de paal.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:10 schreef -CRASH- het volgende:
Die waren er niet. 'Gewoon' oceaangeluid.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:10 schreef -CRASH- het volgende:
Nou ja, ze waren dan ook zeer onverantwoord bezig en moesten en zouden die trip maken, tegen beter weten in. Het bedrijf heeft zelfs rechtszaken over dat dat ding aan hun broek gehad. Het raampje was slechts gecertificeerd voor 1500 meter diepte en daar gingen ze al meerdere malen mee naar 3800 meter.quote:
quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:10 schreef -CRASH- het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is wel een heel dramatische manier van duidelijk maken dat dat terecht was.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:11 schreef Ghost_Buster het volgende:
Nou ja, ze waren dan ook zeer onverantwoord bezig en moesten en zouden die trip maken, tegen beter weten in. Het bedrijf heeft zelfs rechtszaken over dat dat ding aan hun broek gehad. Het raampje was slechts gecertificeerd voor 1500 meter diepte en daar gingen ze al meerdere malen mee naar 3800 meter.
Die duikboot is door geen enkele keuring geweest.
Walvissen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:10 schreef -CRASH- het volgende:
De verdwenen schepen in de Bermudadriehoek.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:10 schreef -CRASH- het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuw is niet altijd beter.
Er waren geen klopgeluiden, er was geluid gehoord "noice" wat achteraf gewoon het geluid van de oceaan bleek te zijn. De media heeft hier volledig een eigen draai aangegeven met klopgeluiden en een interval van 30 minuten, was gewoon een leugen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:10 schreef -CRASH- het volgende:
Ja dat is wel fijn! Die meneer praat ook rustig en fijn.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:12 schreef heywoodu het volgende:
Iemand die een persco geeft en de nauwelijks verstaanbare vragen van journalisten eerst even herhaalt
IMO niet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:06 schreef Puzzie het volgende:
Het gaat toch zoals het hoort te gaan nu?
Dat was toch die Indiër (vader + zoon)quote:
Je moet er toch niet aan denken zo diepquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:11 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Nou ja, ze waren dan ook zeer onverantwoord bezig en moesten en zouden die trip maken, tegen beter weten in. Het bedrijf heeft zelfs rechtszaken over dat dat ding aan hun broek gehad. Het raampje was slechts gecertificeerd voor 1500 meter diepte en daar gingen ze al meerdere malen mee naar 3800 meter.
Die duikboot is door geen enkele keuring geweest.
Dat is natuurlijk kul.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Paar verveelde rijke stinkers en het beheerst dagenlang het nieuws, uitzendingen worden onderbroken, spanning en sensatie kijkcijferkanon. Hijgend van opwinding en een broek vol cum brabbelen de ancors, de nieuwslezers en de talkshow persoonlijkheden.
[ afbeelding ]
Okay ik lees het alweer : het is een een complotquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:14 schreef Za het volgende:
[..]
IMO niet.
Veel voorbeelden, bv aanslagen op bekende personages of het heengaan van Elizabeth onlangs dan gaan ze eerst alle familie informeren en komt bv 6 uur later het officiële bericht naar buiten, of zelfs een dag later, zo hoort het.
Een enkele keer vernemen nabestaanden zaken via het nieuws omdat journalisten een dergelijke code soms niet respecteren, dat is echt treurig.
Of een weerballon ... o wachtquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk kul.
Was het een research vessel geweest met onbekende gewone mensen erin, dan had het ook internationale media aandacht gekregen.
Net zoals die jongetjes in die grot in Thailand en dat jongetjes in die diepe put in Spanje of zo.
Nee ik denk aldaar een andere handelwijze dan in Nederland en bv de UK.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:16 schreef Puzzie het volgende:
Okay ik lees het alweer : het is een een complot
Inderdaad. brrr.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:15 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Je moet er toch niet aan denken zo diep![]()
Plottwist: Er drijft daar nog ergens een kapotte Russische nucleaire onderzeeër rond.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:10 schreef -CRASH- het volgende:
Memes! Er zijn er al tientallen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:20 schreef HyperViper het volgende:
Ik ben benieuwd of er aankomende dagen nog docu's/specials uit gaan komen over deze helden. Hier kun je toch wel wat mee qua leuke special effects etc.
Op die diepte is alles catastrophic lijkt me.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:22 schreef Zorro het volgende:
Een "catastrophic implosion"
Bestaat er ook zoiets als een implosion die niet catastrophic is dan?
Maar als het al een paar keer goed gegaan was, heb je dan gewoon pech als je zo een implosie hebt?quote:
Dit was de eerste keer in deze samenstellingquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:25 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Maar als het al een paar keer goed gegaan was, heb je dan gewoon pech als je zo een implosie hebt?
De laatste keer nu ookquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:27 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dit was de eerste keer in deze samenstelling
Ow dan hebben we de oorzaak van het ongeluk al te pakken.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:11 schreef Ghost_Buster het volgende:
Het raampje was slechts gecertificeerd voor 1500 meter
Waren al een paar keer beneden geweest.quote:Op donderdag 22 juni 2023 21:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ow dan hebben we de oorzaak van het ongeluk al te pakken.
Tjaquote:Op donderdag 22 juni 2023 21:25 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Maar als het al een paar keer goed gegaan was, heb je dan gewoon pech als je zo een implosie hebt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |