SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke onzekerheid? [/youtube]quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:37 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Je kan het ook omdraaien: met de toen nog aanwezige onzekerheid over het eigen vermogen kon Oekraïne evengoed eieren voor zijn geld gekozen hebben om meer van zulk leed te voorkomen.
Er liggen nu overal zeer dichte mijnenvelden en meerdere verdedigingslinies achter elkaarquote:Op donderdag 22 juni 2023 16:36 schreef Ulx het volgende:
Hoezo? Zo lekker loopt het niet met de verdediging. Ze zijn het initiatief compleet kwijt. Die paar extra obstakels die ze hebben kunnen bouwen gaat ze niet heel veel helpen. Beetje uitstel van executie voor de Russen, meer is het niet.
Er staat ook dat de KA-52 een verschil maakt. Maar daar zijn er de afgelopen dagen de nodige van neergehaald. Die waren eventjes vervelend, maar Oekraïne heeft er dus alweer een antwoord op.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:44 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Er liggen nu overal zeer dichte mijnenvelden en meerdere verdedigingslinies achter elkaar
Hoe langer het duurt hoe beter de Russen hun zaken op orde hebben: alle domme fouten uit hun systeem halen, alle legeronderdelen op elkaar afstemmen. Staat letterlijk zo in het artikel.
Net zoals in de Maginotlinie, in Normandië, in El Alamein, tijdens Golfoorlog 1 en 2, etc, etc.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:44 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Er liggen nu overal zeer dichte mijnenvelden en meerdere verdedigingslinies achter elkaar
Is dit hoe ze het nu proberen om te draaien? Van 'Oekraine schakelt zoveel mogelijk Russen uit bij Bakhmut' naar 'Rusland heeft Oekraine beziggehouden in Bakhmut zodat men defensie elders op orde kon brengen'?quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:04 schreef slashdotter3 het volgende:
We 'lachen' wel om de 'domme' Russen die tienduizenden gevangenen bij Bakhmut hebben opgeofferd en een kapotgeschoten stad ervoor terug hebben gekregen maar ze hebben wel mooi een half jaar tijd gewonnen en hebben nu hun verdediging goed op orde.
Ernstig geheugenverlies of gewoon knettergek. Of -hier waarschijnlijk- een trol in actie.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:53 schreef ipa84 het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom die mensen dat zogenaamde verdrag van Poetin geloven. Rusland moest zich terug trekken rond Kiev omdat de bevoorradingslijnen te lang waren en de flanken niet beschermd waren. We weten allemaal nog de beelden van tanks zonder brandstof en een mega file aan konvooien rond Kiev van de Russen. Toen kwamen pas de massagraven in Bucha en Irpin aan het licht. Daarvoor waren er pogingen tot vrede daarna is er alleen maar gesproken over de graandeal en gevangen ruil. Rusland heeft zijn troepen die ze rond Kiev toen hebben terug getrokken meteen naar de Donbass gestuurd. Dus leuk wat Poetin allemaal verzint maar die man is de hele oorlog al niet te vertrouwen geweest. Want hij ging Oekraïne niet aanvallen en het was alleen maar een training en dat soort bullshit.
Geen idee. Ik sta er trouwens niet van te kijken dat Poetin juist bij die Afrikaanse landen komt met dat verzonnen document want hun hebben het meest last van de oorlog. Bij ons is de gasprijs hoger en voedsel wat duurdere maar veel Afrikaanse landen zijn afhankelijk van voedsel uit Oekraïne en Rusland. Daarom dat ook veel landen daarzo graag die graandeal wouden hebben.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:56 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ernstig geheugenverlies of gewoon knettergek. Of -hier waarschijnlijk- een trol in actie.
CNNquote:In its early phases, Ukraine’s counteroffensive is having less success and Russian forces are showing more competence than western assessments expected, two western officials and a senior US military official tell CNN.
"The counteroffensive is “not meeting expectations on any front,” one of the officials said."
According to Western assessments, Russian lines of defense have been proving well-fortified, making it difficult for Ukrainian forces to breach them. In addition, Russian forces have had success bogging down Ukrainian armor with missile attacks and mines and have been deploying air power more effectively. Several officials also told CNN that adverse weather was proving an issue for Ukrainian forces.
Despite the assessment, officials cautioned that the counteroffensive is still in its early stages – and that the US and its allies “remain optimistic” that Ukrainian forces will be able to make territorial gains over time. The US and its allies are likely to wait until at least July for a fuller assessment of the progress of the counteroffensive which was gradually launched over the last few weeks.
In addition, these officials note that Ukrainian forces have themselves been adapting to Russian tactics and defenses, including carrying out more dismounted operations. In recent days, Ukrainian forces have also had more success targeting and shooting down Russian aircraft.
Ultimately, the counteroffensive is proving a “tough drive” for Ukraine and Russia, one of the Western officials said, with both sides incurring heavy losses.
Ukrainian President Volodymyr Zelensky admitted Wednesday that progress had been “slower than desired.”
Joh!quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:53 schreef ipa84 het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom die mensen dat zogenaamde verdrag van Poetin geloven. Rusland moest zich terug trekken rond Kiev omdat de bevoorradingslijnen te lang waren en de flanken niet beschermd waren. We weten allemaal nog de beelden van tanks zonder brandstof en een mega file aan konvooien rond Kiev van de Russen. Toen kwamen pas de massagraven in Bucha en Irpin aan het licht. Daarvoor waren er pogingen tot vrede daarna is er alleen maar gesproken over de graandeal en gevangen ruil. Rusland heeft zijn troepen die ze rond Kiev toen hebben terug getrokken meteen naar de Donbass gestuurd. Dus leuk wat Poetin allemaal verzint maar die man is de hele oorlog al niet te vertrouwen geweest. Want hij ging Oekraïne niet aanvallen en het was alleen maar een training en dat soort bullshit.
Het is wel een enorm probleem de luchtmacht van beide landen kunnen niet veel omdat beide landen een behoorlijke luchtverdediging hebben.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:55 schreef oheng het volgende:
[..]
Net zoals in de Maginotlinie, in Normandië, in El Alamein, tijdens Golfoorlog 1 en 2, etc, etc.
Harstikke leuk dit soort feiten, maar het zegt helemaal niets over het verloop. Oorlogen worden gewonnen met logistiek en de economie, niet met mijnenvelden en loopgraven, dat zijn manieren om een opmars te vertragen.
Er is helaas nog geen verzamelpunt in Nederland, wel meerdere in België en Duitsland. Ze zijn nog op zoek naar verzamelpunten, dus wellicht kent iemand een Nederlands bedrijf/organisatie die ertoe bereid zou zijn. Ik heb zelf inmiddels een laptop, smartphone en twee tablets gedoneerd.quote:Give your spare laptop, phone or tablet a new life in the hands of a Ukrainian healthcare worker, teacher or student
staat geen nederlands verzamelpunt bijquote:Op donderdag 22 juni 2023 17:46 schreef J.B. het volgende:
Ik kwam via een actie op mijn werk bij het volgende initiatief uit. Als gevolg van de oorlog in Oekraïne is er gebrek aan vanalles, daaronder ook elektronische apparatuur. Voor diegenen die nog (on)gebruikte overtollige laptops, tablets en smartphones hebben liggen is er een mogelijkheid om die aan Oekraïense leerlingen, leraren en gezondheidszorgmedewerkers te doneren:
Laptops for Ukraine
https://laptopsforukraine.com/
[..]
Er is helaas nog geen verzamelpunt in Nederland, wel meerdere in België en Duitsland. Ze zijn nog op zoek naar verzamelpunten, dus wellicht kent iemand een Nederlands bedrijf/organisatie die ertoe bereid zou zijn. Ik heb zelf inmiddels een laptop, smartphone en twee tablets gedoneerd.
De "oorzaak" oekraine was zeer lang bezig met bakhmut verdedigen, "gevolg" rus heeft zich elders in kunnen graven - klopt niet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 16:04 schreef slashdotter3 het volgende:
We 'lachen' wel om de 'domme' Russen die tienduizenden gevangenen bij Bakhmut hebben opgeofferd en een kapotgeschoten stad ervoor terug hebben gekregen maar ze hebben wel mooi een half jaar tijd gewonnen en hebben nu hun verdediging goed op orde.
Er zijn een paar strategische problemen met mijnenvelden.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:28 schreef theguyver het volgende:
[..]
Het is wel een enorm probleem de luchtmacht van beide landen kunnen niet veel omdat beide landen een behoorlijke luchtverdediging hebben.
En nog nooit hebben er zoveel mijnen gelegen als in de gebieden waar gevochte word.
plus elke 4kante meter kan op de korrel worden genomen met artillerie en drones.
Beide kampen moeten constant aan elkaar aanpassen.
vandaar dat ze weer met loopgraven bezig zijn,
Heel veel users hier denken dat.quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:08 schreef 3rr0r het volgende:
Maar er zijn dus wel redelijk wat mensen die dachten dat het een makkie zou zijn blijkbaar.
Rusland is op deze fronten niet meer de aanvallende partij!quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:57 schreef oheng het volgende:
[..]
Er zijn een paar strategische problemen met mijnenvelden.
- Ten eerste: leg je je verdediging vast; iedere verrassing is weg.
- Ten tweede: je eigen troepen moeten óók door de mijnenvelden heen; bepaalde routes blijven begaanbaar
- Ten derde: moet je 1000km (?) bemannen. Kwaliteit troepen zal extreem verschillen
- Ten vierde: de luchtmacht mag dan beperkt zijn, de drones en lange afstandsraketten zijn dat niet!
- Ten vijfde: je moet je afvragen wat er zou geberuren als
Zelfs in de soviet doctrine die de russen gebruiken, zijn mijnenvelden een vertragende factor.
Maar goed, we zullen zien.
Lees je nooit wat men hier zoal post dan?quote:Op donderdag 22 juni 2023 17:08 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
CNN
Western officials klinkt altijd zo lekker vaag. Wie kunnen dat allemaal wel niet zijn. Maar er zijn dus wel redelijk wat mensen die dachten dat het een makkie zou zijn blijkbaar.
Nee hoor. Je hebt wel een select aantal gebruikers die alleen lezen en horen wat ze willen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 18:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Heel veel users hier denken dat.
Van mensen die 'officials' zijn of zelfs in het leger ga ik wat meer uit van dat ze realiteitszin hebben hierin vergeleken met sommige 'simpele' users.quote:Op donderdag 22 juni 2023 18:10 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Lees je nooit wat men hier zoal post dan?
Tja, nu Rusland dreigt niet te winnen moet Oekraïne maar winnen natuurlijk, alleen is dat niet zo makkelijk.quote:Op donderdag 22 juni 2023 18:19 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Van mensen die 'officials' zijn of zelfs in het leger ga ik wat meer uit van dat ze realiteitszin hebben hierin vergeleken met sommige 'simpele' users.
Nee hoor, de Witte Huis is zeker een vertragende factor, dat klopt, maar ik zie de steun niet minder worden.quote:Op donderdag 22 juni 2023 18:10 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Nee hoor. Je hebt wel een select aantal gebruikers die alleen lezen en horen wat ze willen.
Naar mijn indruk, tot nu toe, is dat Oekraine toch nog wat te onvoorbereid is voor het offensief wat nodig is.
En naar mijn indruk is het westen en met name USA ook wel steeds minder enthousiast om te helpen.
Wat deze oorlog bij mij ook aan indruk geeft is dat wij (mensen in het algemeen) eigenlijk bar weinig geleerd hebben van de wereldoorlogen. Nazisme, genocide enz enz, het was er en het zal er altijd blijven.
Ik heb er wel hoop in dat de niet-grootmachten en masse kernwapenprogramma's gaan starten. Vroeg of laat. In de (verre) toekomst zullen de de meeste landen wel wat kernwapens hebben, voor het geval dat.
En daar kunnen de pro Ruskies hun Fuhrer voor bedanken.
Ukraine hoeft niet all-in, Rusland wel.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee hoor, de Witte Huis is zeker een vertragende factor, dat klopt, maar ik zie de steun niet minder worden.
Verder negeert iedereen die roept dat het niet opschiet het feit dat Rusland zijn handen vol heeft met wat er nu gebeurt. Die hebben al grote delen van hun reserves moeten inzetten, Maar de Oekraïners hebben pas 15-20% van hun voor de aanval gereserveerde troepen ingezet, Oekraïne blaast nog steeds gewoon de hele Russische logistiek naar de kloten. Er is daarnaast ook cholera uitgebroken bij de Russen. Het leger van Oekraïne kan gewoon de druk op de Russen houden en wachten tot ze verder verzwakt zijn zonder enorme risico's te nemen.
Vooralsnog lijkt er niemand te winnen. Er is significant nog geen nieuw gebied heroverd. Het hangt er straks helemaal af van hoe men winnen definieert.quote:Op donderdag 22 juni 2023 18:40 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Tja, nu Rusland dreigt niet te winnen moet Oekraïne maar winnen natuurlijk, alleen is dat niet zo makkelijk.
Er zitten nu 1 maal veel te veel Russen in Oekraïne.
Als ze nu bij cruciale posities op de deur stonden te bonken kon ik je verhaal volgen. Maar de primaire defensive linies zijn nog niet eens bereikt.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:10 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nee hoor, de Witte Huis is zeker een vertragende factor, dat klopt, maar ik zie de steun niet minder worden.
Verder negeert iedereen die roept dat het niet opschiet het feit dat Rusland zijn handen vol heeft met wat er nu gebeurt. Die hebben al grote delen van hun reserves moeten inzetten, Maar de Oekraïners hebben pas 15-20% van hun voor de aanval gereserveerde troepen ingezet, Oekraïne blaast nog steeds gewoon de hele Russische logistiek naar de kloten. Er is daarnaast ook cholera uitgebroken bij de Russen. Het leger van Oekraïne kan gewoon de druk op de Russen houden en wachten tot ze verder verzwakt zijn zonder enorme risico's te nemen.
Het is eerder andersom. Rusland kan nog een blik mensen opentrekken door een algehele mobilisatie af te kondigen. Oekraïne zit wel op haar grens nu qua manschappen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ukraine hoeft niet all-in, Rusland wel.
Ze schieten de Russische achterhoede compleet aan gort. Dat verzwakt hun voorhoede echt wel. Nu ze die brug uit de Krim hebben uitgeschakeld mogen Russen een flink eind omrijden richting Zaporizhzhia. Dat is niet just-in-time te doen, dus moeten er weer depots worden neergezet. En die gaan boem.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ukraine hoeft niet all-in, Rusland wel.
En als jij de aanvaller was, zou je die primaire linie snel willen bestormen, of zou je die liever eerst flink verzwakken door elke munitiedump achter die linies op te blazen?quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Als ze nu bij cruciale posities op de deur stonden te bonken kon ik je verhaal volgen. Maar de primaire defensive linies zijn nog niet eens bereikt.
En hoe komen die Russen bij het front? Met de trein gaat niet.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het is eerder andersom. Rusland kan nog een blik mensen opentrekken door een algehele mobilisatie af te kondigen. Oekraïne zit wel op haar grens nu qua manschappen.
Als je persé in een parallel-universum wil vertoeven kan je beter een kaartje kopen voor Dance Valley.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:22 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het is eerder andersom. Rusland kan nog een blik mensen opentrekken door een algehele mobilisatie af te kondigen. Oekraïne zit wel op haar grens nu qua manschappen.
Met het opblazen van munitiedepots, spoorweg of overheidsgebouwen win je geen terrein.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:26 schreef Ulx het volgende:
[..]
En als jij de aanvaller was, zou je die primaire linie snel willen bestormen, of zou je die liever eerst flink verzwakken door elke munitiedump achter die linies op te blazen?
Indirect wel. Of je maakt het in elk geval gemakkelijker om terrein te winnen. Met minder verliezen voor jezelf.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Met het opblazen van munitiedepots, spoorweg of overheidsgebouwen win je geen terrein.
Daarnaast lijkt het me een utopie dat ze allemaal worden opgeblazen.
Ik begrijp dat jij liever de Russische tactiek gebruikt? Gewoon op de vijand afrennen en hopelijk overleef je het? Het is een manier. De Russen hielden dat 10 maanden vol en hadden toen toch mooi de restanten van Bakhmoet. Voor slechts tienduizenden doden. Doorvechten tot de laatste Rus. Tja.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Met het opblazen van munitiedepots, spoorweg of overheidsgebouwen win je geen terrein.
Daarnaast lijkt het me een utopie dat ze allemaal worden opgeblazen.
Snel daarheen en de boel versterken, Ivan. Of nee, toch niet. Want.....quote:
Er werden Kharkiv-achtige gains voorspeld. Dan zijn wat speldenprikjes nogal teleurstellend.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:54 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij liever de Russische tactiek gebruikt? Gewoon op de vijand afrennen en hopelijk overleef je het? Het is een manier. De Russen hielden dat 10 maanden vol en hadden toen toch mooi de restanten van Bakhmoet. Voor slechts tienduizenden doden. Doorvechten tot de laatste Rus. Tja.
Maar je kunt het ook anders doen. Blaas zoveel mogelijk commandocentra en bases op. Kill the head and the body will die. Mol de munitievoorraden en zorg dat de Russen aan het front veel moeten schieten en zorg de bevoorrading dat niet aankan. Op een bepaald moment komen ze vanzelf zonder te zitten. De spoorlijn ligt op meerdere plekken in puin en de spoorbrug uit de Krim is ook geraakt. Dus zo de bevoorrading doen wordt toch wat lastig.
[ twitter ]
Whohohohohooo. Bij Kharkiv was men ook eerst een tijd bezig om de doorbraak voor te bereiden. Het viel wat minder op, omdat alle ogen op Kherson waren gericht. En het ging ook niet meteen en helemaal vanzelf.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Er werden Kharkiv-achtige gains voorspeld. Dan zijn wat speldenprikjes nogal teleurstellend.
Mag wel wat ambitieuzer. Voor de winter heb ik elke "expert" horen claimen dat het na de winter losging, toen in de zomer en straks is het alweer herfst.
Gewoon zoals ze dat nu ook doen. Weet ik veel, feit is gewoon dat het front nog steeds hartstikke druk is.quote:Op donderdag 22 juni 2023 19:27 schreef Ulx het volgende:
[..]
En hoe komen die Russen bij het front? Met de trein gaat niet.
Dat ging via die basis in Berdyansk. Met de boot of de trein daarheen en dan verder naar het front. Maar die basis is twee weken terug vernietigd, en goed ook. Dus dat gaat hem niet worden. De spoorlijnen doen het ondertussen ook niet meer zo goed. Dus wat nu?quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:31 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Gewoon zoals ze dat nu ook doen. Weet ik veel, feit is gewoon dat het front nog steeds hartstikke druk is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |