In navolging van het
F1 Silly Season topic is het ook tijd voor een Silly Season overzicht van de IndyCar. Ik kijk hierbij alleen naar de fulltime auto's (dus ook de gedeelde auto's) en niet naar de parttime ingezette auto's.
Bijna alle teams hebben voor volgend jaar wel contracten die aflopen, alleen bij Penske ligt iedereen al vast voor volgend seizoen. Het overzicht in alfabetische volgorde:
AJ Foyt Enterprises•
Benjamin Pedersen (contract t/m 2024 e.v?)
• Santino Ferucci (contract t/m 2023)
Bij Foyt ligt Pedersen in ieder geval nog vast voor volgend seizoen. De status van Ferruci onduidelijk, al lijkt het waarschijnlijk dat hij ook volgend seizoen voor dit team in de auto zit.
Andretti Autosport•
Colton Herta (contract t/m 2027)
•
Kyle Kirkwood (contract t/m 2024 e.v.?)
• Romain Grosjean (contract t/m 2023)
• Devlin DeFrancesco (contract t/m 2023)
Bij Andretti liggen Herta en Kirkwood vast. Herta tekende vorig seizoen een contract t/m 2027 en ook Kirkwoord tekende een meerjarig contract. Van zowel Grosjean en DeFrancesco loopt het contract na dit seizoen af. Wat DeFrancesco betreft, lijkt het niet waarschijnlijk dat we die volgend seizoen nog terugzien, aangezien Andretti heeft aangegeven geen betalende coureurs meer te willen. Voor Grosjean leek aan het begin van het seizoen het tekenen van een nieuw contract slechts een kwestie van tijd, maar gezien de resultaten van de laatste races is dat minder vanzelfsprekend geworden.
Een van de namen die genoemd wordt in verband met Andretti is die van Marcus Ericsson, die van de status van paydriver afwil en geen geld meer wil betalen voor een stoeltje. De vraag is of hij dat bij Ganassi voor elkaar krijgt en Andretti is wel in hem geïnteresseerd. Andere namen zijn o.a. die van David Malukas, die weggaat bij Dale Coyne, Felix Rosenqvist en Callum Ilott.
Arrow McLaren SP•
Patricio O'Ward (contract t/m 2025)
•
Alexander Rossi (contract t/m 2024 e.v.?)
• Felix Rosenqvist (contract t/m 2023)
Zowel O'Ward als Rossi liggen voor de komende jaren vast bij McLaren. Of Felix Rosenqvist blijft is waarschijnlijk afhankelijk van of Alex Palou een F1-stoeltje vindt voor volgend seizoen. Zo niet, dan is de kans groot dat hij in de #6 plaats neemt. Ook Ericsson wordt genoemd als vervanger van Rosenqvist, mocht Palou toch niet doorgaan. Een eventuele vierde auto komt waarschijnlijk niet eerder dan 2025.
Chip Ganassi Racing•
Scott Dixon (contract t/m 2024 e.v.)
• Marcus Ericsson (contract t/m 2023)
• Alex Palou (contract t/m 2023)
• Marcus Armstrong/Takuma Sato (beiden een contract t/m 2023 voor niet-ovals resp. ovals)
Alleen Scott Dixon ligt al vast bij Ganassi voor volgend jaar. Ganassi zou verder willen met zowel Palou, Ericsson als Armstrong maar die contracten zijn nog niet getekend. Als Palou niet naar de F1 gaat lijkt een overstap naar het IndyCar team van McLaren waarschijnlijk. Ericsson wil niet meer betalen voor een zitje, maar betaald worden en de vraag is of Ganassi daar in mee gaat. Armstrong wil een heel seizoen gaan rijden. Sato lijkt alleen nog de Indy 500 te willen gaan doen, dus als er budget gevonden kan worden lijkt dat wel een optie.
Andere namen die genoemd worden zijn die van David Malukas, Felix Rosenqvist, Callum Ilott en Indy NXT coureur Kyffin Simpson. Wat die laatste betreft gaan er zelfs geruchten dat Ganassi een vijfde auto voor hem wil inzetten, omdat zijn vader grootaandeelhouder van een grote sponsor van het team is.
Dale Coyne Racing• David Malukas (contract t/m 2023)
• Sting Ray Robb (contract t/m 2023)
Grote kans dat er volgend seizoen twee nieuwe namen bij Dale Coyne rijden. Malukas heeft al aangegeven weg te gaan en de resultaten van Robb zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Namen die genoemd worden zijn die van Andretti coureur Devlin DeFrancesco en Indy NXT coureurs Louis Foster, Nolan Siegel, Christian Rasmussen en Hunter McElrea.
Ed Carpenter Racing•
Rinus 'VeeKay' van Kalmthout (contract t/m 2024)
• Ryan Hunter-Reay (contract t/m 2023)
Onze eigen Rinus ligt nog een jaar vast en, in tegenstelling tot (begin) vorig seizoen, zijn er geen geruchten dat hij ergens anders naar toe zou (kunnen) gaan. Het slecht presteren van ECR als geheel doet hem geen goed. Hopelijk kan het aantrekken van voormalig IndyCar kampioen Ryan Hunter-Reay voor de rest van dit seizoen, ten koste van Conor Daly, zorgen dat de auto verbetert, zodat hij zich weer meer in de spotlight kan rijden. In ieder geval weet hij ook dit seizoen zijn teamgenoten te verslaan. Mogelijk dat Hunter-Reay ook volgend seizoen teamgenoot van Rinus is, maar vooralsnog is het volstrekt onduidelijk wie volgend seizoen in de #20 gaat rijden. Regerend Indy Lights kampioen Linus Lundqvist heeft vorige maand getest voor dit team en zou ook een optie kunnen zijn.
Voor 2025 is er al waarschijnlijk een nieuwe coureur bekend. De teenager Josh Pierson, die dit en volgend jaar in de Indy NXT rijdt, heeft voor Ed Carpenter junior programma getekend met als doel om in 2025 te promoveren naar de IndyCar. Pierson was vorig jaar de jongste deelnemer ooit aan de 24 uur van Le Mans.
Juncos Hollinger Racing•
Callum Ilott (contract t/m 2024?
• Agustin Colopinto (contract t/m 2023)
BIj Juncos ligt Ilott vast voor volgend seizoen, maar er wordt van alle kanten aan hem getrokken, zo lijkt het, dus is het maar de vraag of hij hier volgend jaar nog rijdt. De verwachting is dat Canapino ook volgend seizoen voor dit team aan de start staat. Er zijn zelfs plannen om een (non-championship) race in Argentinië te rijden volgend jaar.
Meyer Shank Racing• Helio Castroneves (contract t/m 2023)
• Simon Pagenaud (contract t/m 2023)
Bij MSR lijkt Castroneves alleen nog voor een Indy 500 zitje in aanmerking te komen. En Pagenaud is zijn plek ook niet zeker. Namen die genoemd worden zijn onder andere die van Tom Blomqvist, die voor MSR in de IMSA rijdt en in Toronto de vervanger van de nog niet fit verklaarde Pagenaud is. Andere namen die de ronde doen zijn die van Felix Rosenqvist en Callum Ilott.
Rahal Letterman Lanigan Racing•
Christian Lundgaard (contract t/m 2024 e.v.)
• Graham Rahal (contract t/m 2023)
• Jack Harvey (contract t/m 2023)
Bij RLL ligt alleen Lundgaard nog vast voor volgend seizoen. Geruchten dat Graham Rahal zou gaan stoppen om zich te richten op een managementfunctie binnen het team of zelfs zou willen verkassen naar een ander team doen de ronde. Al zou het niemand verbazen als hij volgend seizoen gewoon in de RLL plaats neemt. Jack Harvey lijkt te moeten vertrekken na dit seizoen door zijn tegenvallende resultaten.
Namen die genoemd worden zijn onder andere die van Rosenqvist, Ilott en Linus Lundqvist.
Team Penske•
Josef Newgarden (contract t/m 2024?)
•
Scott McLaughlin (contract t/m 2024 e.v.)
•
Will Power (contract t/m 2025 + optie)
En tenslotte komen we bij Team Penske, waar alle coureurs al vastliggen voor volgend seizoen en misschien ook wel daarna. En kans op een vierde auto, zoals in het verleden het geval was, lijkt er niet te zijn.
OverigDaarnaast zijn er nog coureurs die genoemd worden zonder dat direct aan een team te koppelen. Zo zou de bij Ed Carpenter ontslagen Conor Daly op zoek zijn naar een nieuw team. In Mid-Ohio verving hij al Pagenaud bij MSR. En volgens Marshal Pruett zijn er drie teams geïnteresseerd in Nyck de Vries. Verder zou Jacob Abel ook de overstap willen maken, al dan niet met zijn eigen team Abel Motorsports (die samen met Cusick Motorsports al in de Indy 500 uitkwam).
Er wordt ook gesproken over nieuwe teams. Naast de al eerder genoemde Abel Motorsports willen ook Paretta Autosport (vorig seizoen nog in actie met Simona de Silvestro), Cusick Motorsports en Pratt Miller Engineering binnen afzienbare tijd fulltime, dan wel parttime in de IndyCar uitkomen. En ook HMD Motorsports (nu in een samenwerking met Dale Coyne) zou een eigen team willen gaan beginnen. Grootste struikelblok is echter het aantal beschikbare motoren. Chevrolet zou op dit moment niet meer dan 13 fulltime auto's willen voorzien van een motor terwijl voor Honda die limiet iets, maar waarschijnlijk ook niet veel, hoger ligt. Op dit moment zijn er 27 auto's bevestigd (12 Chevrolet, 15 Honda). Misschien dat er nog een paar bijkomen.