abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209449752

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_209449831
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_209449860
Wat heeft zo'n Agnelli nou in godsnaam in de AEX te zoeken eigenlijk? Snap dat ze een NV zijn vanuit hun perspectief, maar zet AAI er lekker in. I know, volume dit dat, maar het heeft echt geen jota met Nederland te maken.
Best pilot in history
pi_209450628
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 08:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een bonus is een lokkertje, dus ik zou ook kijken naar de vaste en variabele kosten, aangezien je daar nog decennia aan vast zit als je bij dezelfde broker blijft.

Bedrijfsobligaties heb ik niet en ook niet gehad, dus geen ervaring mee.
Ik ben nog niet eerder bezig geweest met beleggen dus voor mij is het een instapje om te proberen, ik zal na verloop wel even verder kijken. Ik zit bij ABN en die hebben soms ook zo'n actie maar heb de kosten etc. niet vergeleken :s)

Ik heb gezien dat per fonds etc. de kosten kunnen verschillen dus ik neem aan dat er geen "beste" broker is maar is er hier 1 die er echt uitsteekt?

quote:
7s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 09:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Eenmalig meepakken haalt de kosten er sowieso wel uit, voor de rest zit je gewoon in een standaardfonds met kosten, dus daarna zou ik het er weer uittrekken. Of zo houden voor het gemak, maar dan lever je bewust dus wat in op rendement ten opzichte van een etf of tracker. Die bonus keert overigens wel jaarlijks terug, volgens mij ook voor bestaande klanten.
Ik ga nu voor het eenmalige, misschien dat ik op termijn naar wat anders ga kijken.

Thnx voor de tips :)
pi_209454212
Tesla hangt nu rond de $250

Niet gedacht in januari dat het zo snel x2 zou gaan.
pi_209456277
Wat Digital Realty Trust en Public Storage bijgekocht van dividend vandaag.

Verder weinig actie in m'n portfolio geweest deze week.
pi_209461223
Geen grote fan van DLR, overleveraged, stock issuance, asset sales komen niet van de grond, capex enorm hoog door verouderde datacentra. Dividend cut lijkt me hoogstwaarschijnlijk binnenkort.
Best pilot in history
  zaterdag 10 juni 2023 @ 09:36:15 #8
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209461271
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 09:15 schreef nostra het volgende:
Wat heeft zo'n Agnelli nou in godsnaam in de AEX te zoeken eigenlijk? Snap dat ze een NV zijn vanuit hun perspectief, maar zet AAI er lekker in. I know, volume dit dat, maar het heeft echt geen jota met Nederland te maken.
Dat is die Exor toch? Inderdaad bijzonder.
pi_209461391
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 09:36 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Dat is die Exor toch? Inderdaad bijzonder.
Dat is Exor ja. Zijn een NV omdat de juridische mogelijkheden in Nederland om stem- en eigendomsverhoudingen gemakkelijk te kunnen aanpassen gunstig zijn (en niet zozeer vanuit fiscaal perspectief). Veel speeltjes aan assets zoals Juve waar elk jaar geld bijmoet en de boel bij elkaar fraudeert. Hele familie erin met zeggenschap, dus niets te zeggen in de ava. Sowieso geen belegging waardig, maar de promotie tot de AEX is wel heel opportuuun. Weet ook niet of ze ook nog in Milaan staan genoteerd.
Best pilot in history
pi_209461395
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 09:30 schreef nostra het volgende:
Geen grote fan van DLR, overleveraged, stock issuance, asset sales komen niet van de grond, capex enorm hoog door verouderde datacentra. Dividend cut lijkt me hoogstwaarschijnlijk binnenkort.
Ik heb me niet al te veel verdiept in de diverse REIT's en heb er een hele ruime spreiding in.
Ik "gok" op een renteverlaging volgend jaar en hopelijk herstellen de meeste koersen dan weer wat.
Ik heb ze iig redelijk goedkoop ingekocht (t.o.v. de piek dan).
En anders heb ik een leuke dividendstroom.

Ik zit overigens ook in de VanEck Global Real Estate ETF. Dat zou eigenlijk meer dan genoeg moeten zijn.
pi_209461417
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 09:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb me niet al te veel verdiept in de diverse REIT's en heb er een hele ruime spreiding in.
Ik "gok" op een renteverlaging volgend jaar en hopelijk herstellen de meeste koersen dan weer.
En anders heb ik een leuke dividendstroom.
Volgens mij zijn ze voorlopig nog wel safe omdat ze op de bodem van de rente nog fors hebben bijgeleend, maar zit niet zo diep erin dat ik de precieze maturity ervan ken. Maar als je het voor het dividend koopt, wees niet verrast als dat tegen gaat vallen (my 2 cents natuurlijk).
Best pilot in history
pi_209461437
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 09:52 schreef nostra het volgende:

[..]
Volgens mij zijn ze voorlopig nog wel safe omdat ze op de bodem van de rente nog fors hebben bijgeleend, maar zit niet zo diep erin dat ik de precieze maturity ervan ken. Maar als je het voor het dividend koopt, wees niet verrast als dat tegen gaat vallen (my 2 cents natuurlijk).
Ik had wel al gelezen dat dividend cuts in het verschiet lagen omdat de rente hoger was en vastgoed in de US sowieso niet zo lekker gaat. Ik blijf af en toe wat bijkopen van het dividend.

Het is een overzichtelijk deel van m'n portfolio dus het is niet dat ik failliet ga als 1 van de 15 REIT's wegvalt, het zou wel zonde zijn. Het dividend is (momenteel nog) wel echt lekker uit REIT's iig.

Tesla is nu (door de stijgingen) overigens wel al 20% van m'n portfolio geworden maar ik laat het mooi zo.
pi_209461992
Ik mis de basis om bedrijven "door te lichten", dus ik moet het hebben van de spreiding in m'n portfolio.
Eigenlijk zou ik in ETF's moeten blijven, het advies dat ik zelf altijd geef ;)

Portfolio staat in de plus dus helemaal rampzalig doe ik het ook weer niet.
Maar een gorilla kan dat ook, is al aangetoond... dus wat zegt het?

(met dank aan Bing / Dall-E AI)

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-06-2023 11:15:00 ]
pi_209462780
Iemand nog tips voor leuke aandelen om mee te liften op AI/ChatGP-ontwikkelingen?
pi_209462786
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 12:43 schreef ISVV het volgende:
Iemand nog tips voor leuke aandelen om mee te liften op AI/ChatGP-ontwikkelingen?
Waarom het niet ChatGPT zelf vragen
pi_209462883
quote:
Ik durf het niet aan omdat veel al in de koers verrekend zal zitten; dat is misschien net een vraag die je in januari had moeten stellen.

Nvidia verkoopt de scheppen en houwelen in deze "AI goldrush" en dat is in de koers flink terug te zien.
Maar wie er ook daadwerkelijk goud vindt is lastiger te voorspellen, of het is nog niet niet beursgenoteerd.

Zelf zit ik verder alleen in Tesla als het om AI gaat, al zit ik daar vooral in vanwege de energieopslag, laadfaciliteiten en auto's.
Ik zie de robots, FSD en AI als een bonus maar misschien onderschat ik dat wel.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-06-2023 13:00:04 ]
pi_209463287
95% van wat hier langs komt, snap ik niks van :D maar mijn portfolio gaat goed, dus ben tevreden. Vorig jaar 8.12% winst, dit jaar sta ik nu op 9.6%. Maargoed, de FED hoeft maar iets raars te zeggen en een groot deel daarvan is weer verdampt ;)

Eind juni leuke week, met dividend van mn twee losse aandelen én mn ETF.
  zaterdag 10 juni 2023 @ 13:48:49 #18
545 dop
:copyright: dop
pi_209463337
Ai is op zichzelf geen dubbeltje waard.
Het is meer de vraag is wie gaat er het beste gebruik van kunnen maken.
Het doet wat denken aan de hype in Erp software, of voice herkenning. Ik denk dat we achteraf er niet bij stil zullen staan wie daar nu het beste in is, en vooraf kunnen we er gewoon niet goed inschatten wie succesvol gaat zijn

[ Bericht 13% gewijzigd door dop op 10-06-2023 16:58:33 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_209464882
Ben overigens wel benieuwd: degenen die (oa) een of meerdere ETF(s) hebben, welke hebben jullie en waarom die?
pi_209465036
9 juni 14:52
Tesla's cybertruck kampt met ontwerpproblemen, blijkt uit datalek

Tesla heeft moeite met de lancering van zijn eerste elektrische bedrijfswagen.
De zogeheten cybertruck vertoonde vorig jaar nog flinke gebreken.
Dat blijkt uit interne documenten die zijn gelekt.
Terwijl Tesla zijn eerste elektrische bedrijfswagen komend jaar op grote schaal wil produceren, vertoonde de 'cybertruck' vorig jaar nog flinke gebreken. Dat blijkt uit interne documenten waaruit de Duitse zakenkrant Handelsblatt en het Amerikaanse mediabedrijf Wired citeren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://fd.nl/bedrijfslev(...)datalek-qjf3aaHywOKq
Best pilot in history
pi_209465351
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 16:25 schreef nostra het volgende:
9 juni 14:52
Tesla's cybertruck kampt met ontwerpproblemen, blijkt uit datalek

Tesla heeft moeite met de lancering van zijn eerste elektrische bedrijfswagen.
De zogeheten cybertruck vertoonde vorig jaar nog flinke gebreken.
Dat blijkt uit interne documenten die zijn gelekt.
Terwijl Tesla zijn eerste elektrische bedrijfswagen komend jaar op grote schaal wil produceren, vertoonde de 'cybertruck' vorig jaar nog flinke gebreken. Dat blijkt uit interne documenten waaruit de Duitse zakenkrant Handelsblatt en het Amerikaanse mediabedrijf Wired citeren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://fd.nl/bedrijfslev(...)datalek-qjf3aaHywOKq
Zoals Musk al (meer dan) eens zei:

twitter
pi_209465558
Echt grote gevolgen heeft de productievertraging niet volgens mij, tenzij je op een Cybertruck zit te wachten.

Tesla was tot halverwege vorig jaar "production constraint" vanwege de schaarste aan halfgeleiders, accu's en andere delen, zoals alle automerken.

En de Cybertruck heeft nogal wat accu's nodig is de verwachting. Je kan misschien wel 2 tot 2,5 model Y's produceren met de accu's van 1 Cybertruck dus je moet dan wel de beschikking hebben over voldoende productiecapaciteit.

In totale aantallen geproduceerde voertuigen zal het uiteindelijk niet zoveel uitmaken verwacht ik daarom.
Als je ziet wat ze er dit jaar uitknallen aan aantallen, dan is die "constrainment" wel over.

Energy storage (Megapack XL) is sinds vorig jaar over op LFP-cellen dus dat heeft geen invloed meer op de "long range" EV-modellen van Tesla.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-06-2023 17:25:35 ]
  zaterdag 10 juni 2023 @ 19:28:06 #23
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209467260
quote:
Een paar onbekende pennystocks: Alphabet, Microsoft, Nvidia. Amazon en Apple doen ook wel iets.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_209473463
Ben wel benieuwd wat het nieuwe beleid van Netflix t.o.v. accounts delen heeft op het aantal abonnementen.

Heb zelf m'n abonnement (dat ik al bijna vanaf het begin deelde) na ruim 9 jaar opgezegd.

Er is wel een recente claim dat het aantal nieuwe abonnementen explosief is gestegen maar over het aantal opzeggingen stond er dan weer niets.

Je hebt onderhand ook 7 streamingdiensten nodig om alles te zien, dus ik ben weer terug bij downloaden, Spotnet doet het nog, Torrents ook.
  zondag 11 juni 2023 @ 10:01:12 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209473475
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ben wel benieuwd wat het nieuwe beleid van Netflix t.o.v. accounts delen heeft op het aantal abonnementen.

Heb zelf m'n abonnement (dat ik al bijna vanaf het begin deelde) na ruim 9 jaar opgezegd.

Er is wel een recente claim dat het aantal nieuwe abonnementen is gestegen maar over het aantal opzeggingen stond er dan weer niets.
ik heb het na een paar maand alweer opgezegd, ik heb geen tijd om uren voor de tv te hangen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209473481
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik heb het na een paar maand alweer opgezegd, ik heb geen tijd om uren voor de tv te hangen
Naja, los van de tijd vind ik het aanbod ook niet zo sterk meer. Voor die ene serie of film in het kwartaal die wel leuk genoeg is ga ik geen abonnement meer aanhouden. Het delen hield me min of meer "gegijzeld" om het abonnement maar aan te houden en dat vond ik niet zo'n probleem. Maar heb iedereen gemeld dat het eruit gaat nu en dat is het dan.
  zondag 11 juni 2023 @ 10:59:24 #27
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209474006
Lijkt een goede set van ze zijn geweest. Ik denk dat voor veel mensen netflix haast een basisbehoefte is. Ik zit zelf al 10 jaar gratis op het abonnement van mijn ouders :') Op het moment dat ik zelf moet dokken, doe ik dat gewoon. 12 EUR/CHF is de prijs van een big mac menu hier. Overigens is het nu te laat om dit te bespelen. Al het goede nieuws zit al aardig in de aandelenprijs.
pi_209477121
quote:

Er is wel een recente claim dat het aantal nieuwe abonnementen explosief is gestegen maar over het aantal opzeggingen stond er dan weer niets.

Je hebt onderhand ook 7 streamingdiensten nodig om alles te zien, dus ik ben weer terug bij downloaden, Spotnet doet het nog, Torrents ook.
Mooie vent ben je ook, zit op weet ik veel hoeveel nullen en dan tóch even een tientje besparen waar het kan.
Best pilot in history
pi_209477145
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 10:59 schreef JimmyJames het volgende:
Lijkt een goede set van ze zijn geweest. Ik denk dat voor veel mensen netflix haast een basisbehoefte is. Ik zit zelf al 10 jaar gratis op het abonnement van mijn ouders :') Op het moment dat ik zelf moet dokken, doe ik dat gewoon. 12 EUR/CHF is de prijs van een big mac menu hier. Overigens is het nu te laat om dit te bespelen. Al het goede nieuws zit al aardig in de aandelenprijs.
Ja die Frank is een gulden waard, dat dat pari staat is toch interessant.
Best pilot in history
pi_209478084
quote:
10s.gif Op zondag 11 juni 2023 15:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Mooie vent ben je ook, zit op weet ik veel hoeveel nullen en dan tóch even een tientje besparen waar het kan.
We blijven Nederlanders :P
pi_209479184
quote:
10s.gif Op zondag 11 juni 2023 15:39 schreef nostra het volgende:

[..]
Zoals mijn vader altijd zegt; ‘met zuinigheid en vlijt, bouwt men huizen als kastelen.’
pi_209479276
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:29 schreef XSbig het volgende:

[..]
Zoals mijn vader altijd zegt; ‘met zuinigheid en vlijt, bouwt men huizen als kastelen.’
Heel zuinig ben ik ook niet maar het is wat selectief.

Hobby's mogen best wat kosten, heb ik een mooie lens "nodig"? Dan koop ik 'm wel.

Kleding of sierraden boeit me dan weer niet zo, heb geen ringen of horloges.
Spijkerbroek, t-shirt en gaan.

[ Bericht 22% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-06-2023 18:51:13 ]
pi_209486395
quote:

Blijkbaar makkelijk te omzeilen. Maar ik maar een Tailscale netwerk opgezet.
Ik betaal Spotify family en mijn broertje Netflix.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209487366
quote:
7s.gif Op woensdag 7 juni 2023 11:22 schreef nostra het volgende:
DeGiro gaat maar weer eens een weekendje op zwart, de update van Windows 3.11 is nog niet helemaal af blijkbaar.
Operatie geslaagd, patiënt overleden.
Best pilot in history
pi_209487437
quote:
81s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:14 schreef nostra het volgende:

[..]
Operatie geslaagd, patiënt overleden.
Zowel app als website doet niets hier...
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_209488229
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:21 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Hier werkt het (nu) wel. Vanochtend ook. Maar ben even weg geweest ;)
  maandag 12 juni 2023 @ 18:21:51 #37
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209490771
Snap nog steeds niet dat jullie niet overstappen naar Interactive Brokers..
pi_209490870
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:21 schreef JimmyJames het volgende:
Lynx wilde 100 euro per positie hebben om over te boeken :'), aan- en weer terugkopen is ook wat ruk qua kosten met waardeloos expirerende shortposities, zit vol op margin dus ook heisa en écht last heb ik er ook niet van. Alleen opties op Amerikaanse aandelen en niet kunnen handelen in "niet ESG genoeg" aandelen is wel echt ruk.
Best pilot in history
  maandag 12 juni 2023 @ 18:58:00 #39
545 dop
pi_209491214
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:21 schreef Black-Death het volgende:

[..]
hier vanochtend alleen geen lijstje grootste stijgers en dalers, rest werkte wel
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_209495736
Hoe veilig is een platform als Degiro als het om serieuze bedragen gaat? Ik ken mensen die echt met serieuze bedragen (2/3/4 ton) werken en zich totaal niet druk lijken te maken om een stukje veiligheid.. Is het alleen mijn gevoel dat beleggen via een bank 'zekerder' voelt?
pi_209495790
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 08:57 schreef Solispolar het volgende:
Hoe veilig is een platform als Degiro als het om serieuze bedragen gaat? Ik ken mensen die echt met serieuze bedragen (2/3/4 ton) werken en zich totaal niet druk lijken te maken om een stukje veiligheid.. Is het alleen mijn gevoel dat beleggen via een bank 'zekerder' voelt?
Nee bij de banken gaat het de laatste tijd lekker qua storingen :')

Volgens mij is het lood om oud ijzer.

Als je gevoelsmatig problemen hebt om bijv. 300k ergens te stallen, kun je denk ik het beste 2 of 3 verschillende brokers hebben.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_209495802
In ieder geval 2FA inschakelen en voor de rest bidden dat alles goed geregeld is.
pi_209495920
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 09:06 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Nee bij de banken gaat het de laatste tijd lekker qua storingen :')

Volgens mij is het lood om oud ijzer.

Als je gevoelsmatig problemen hebt om bijv. 300k ergens te stallen, kun je denk ik het beste 2 of 3 verschillende brokers hebben.
Ja dat is een terechte stelling natuurlijk :') Waar staat je geld dan inderdaad wel veilig. Ik denk (hoop?) dat Degiro daarin ook gewoon goed geregeld is.
pi_209495929
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 09:24 schreef Solispolar het volgende:
Ja dat is een terechte stelling natuurlijk Waar staat je geld dan inderdaad wel veilig. Ik denk (hoop?) dat Degiro daarin ook gewoon goed geregeld is.
`
DeGiro verschilt in die zin van de grootbanken dat je aandelen (kunnen) worden uitgeleend. Dat vormt een theoretisch risico. Kan je voorkómen door je account custodian te maken.

Technisch zou ik me niet al te druk maken.
Best pilot in history
pi_209495950
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 09:26 schreef nostra het volgende:

[..]
`
DeGiro verschilt in die zin van de grootbanken dat je aandelen (kunnen) worden uitgeleend. Dat vormt een theoretisch risico. Kan je voorkómen door je account custodian te maken.

Waar kun je dat zien op DEGIRO? Zie het zo snel niet..
pi_209496008
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 09:27 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Waar kun je dat zien op DEGIRO? Zie het zo snel niet..

https://www.degiro.nl/data/pdf/Voorwaarden_Beleggingsdiensten.pdf
Best pilot in history
pi_209496038
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 09:26 schreef nostra het volgende:

[..]
`

Ik geloof dat ze die accounts sinds eind 2021 niet meer aanbieden? Ik ben nog wel voor een custody account gegaan destijds.

Ik zou er nu geen account meer openen.
pi_209496079
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 09:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik geloof dat ze die accounts sinds eind 2021 niet meer aanbieden? Ik ben nog wel voor een custody account gegaan destijds.

Ik zou er nu geen account meer openen.
Oh, dat eerste zou kunnen. De belemmeringen waren me er teveel voor. Vervolgens doet je etf het hoogstwaarschijnlijk ook, dus tja. Als de wereld in elkaar stort doe je er toch niet veel aan. Heb nog wel wat Kangaroos liggen dan. :')
Best pilot in history
pi_209501061
Drie nieuwe spacfusies op het Damrak: Supermoney (dat willen we horen) die energieprijzen vergelijkt, GIG maakt hoogspanningskabels en Croma injecteert fronsrimpels. :')
Best pilot in history
pi_209501266
Wat is Tesla aan het doen :7
pi_209501314
Best pilot in history
  dinsdag 13 juni 2023 @ 19:45:56 #52
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209501717
Best een goed dagje... Meestal als je een paar van die soort goede dagjes op een rij hebt, denk je later vaak: had ik toen maar deels winstgenomen.

Ik heb ook veel short opties in de porto en daar heb je geen last van die soort gedachtes. Die lopen op een gegeven moment gewoon af, of er is zoveel premie uitgelopen dat het geen zin heeft ze aan te houden.

[ Bericht 42% gewijzigd door JimmyJames op 13-06-2023 19:52:21 ]
pi_209503462
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 19:45 schreef JimmyJames het volgende:
Ik heb ook veel short opties in de porto en daar heb je geen last van die soort gedachtes. Die lopen op een gegeven moment gewoon af, of er is zoveel premie uitgelopen dat het geen zin heeft ze aan te houden.
Dat hangt maar net af van de soort: put of call's.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209503479
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 19:06 schreef nostra het volgende:
@:blomke

[ afbeelding ]
Had ik in 't NRC gelezen. Echter, ik ga even de koers volgen zonder op de emissie in te schrijven. Heb nu al een paar keer gezien dat de introductie van een aandeel behoorlijk tegenviel. Voor de inschrijvers dan.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-06-2023 07:46:38 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209503604
Wat een beurs zeg, als dit soort stijgingen door zouden blijven gaan kan ik beter stoppen met werken :+
BlaBlaBla
pi_209504221
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Had ik in 't NRC gelezen. Echter, ik ga even de koers volgen zonder op de emissie in te schrijven. Heb nu al een paar keer gezien at de introductie van een aandeel behoorlijk tegenviel. Voor de inschrijvers dan.
Het is überhaupt maar de vraag of je in kan schrijven. In het buitenland kan Piet particulier vaak niet meedoen.
pi_209504454
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 23:10 schreef DIJK het volgende:

[..]
Het is überhaupt maar de vraag of je in kan schrijven. In het buitenland kan Piet particulier vaak niet meedoen.
Op zich niet zo erg, meestal staat het na een jaar toch fiks lager ;)
  woensdag 14 juni 2023 @ 06:09:35 #58
545 dop
pi_209505149
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Had ik in 't NRC gelezen. Echter, ik ga even de koers volgen zonder op de emissie in te schrijven. Heb nu al een paar keer gezien at de introductie van een aandeel behoorlijk tegenviel. Voor de inschrijvers dan.
efficiëntie van waterstof is gewoon laag, de opslag en transport niet eenvoudig. volgens mij op lange termijn totaal niet interessant.
pi_209505496
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 06:09 schreef dop het volgende:

[..]
efficiëntie van waterstof is gewoon laag, de opslag en transport niet eenvoudig. volgens mij op lange termijn totaal niet interessant.
Volgens mij wel. Talloze chemische en thermische processen kunnen niet op E, dan heb je wel H2 nodig. Nog afgezien van de variabiliteit van zon & wind die opslag noodzakelijk maakt.
pi_209506154
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 06:09 schreef dop het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 07:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Volgens mij wel. Talloze chemische en thermische processen kunnen niet op E, dan heb je wel H2 nodig. Nog afgezien van de variabiliteit van zon & wind die opslag noodzakelijk maakt.
Voor transport en personenvervoer zie ik er weinig in, complexe techniek, niet efficiënt en daardoor altijd te duur, tenzij je waterstof een blijvend belastingvoordeel zou geven t.o.v. andere oplossingen. Een Toyota Mirai of Hyundai NEXO kosten nog steeds ¤30.000 meer dan een Tesla Model 3. Dan moet je het wel heel erg graag willen.

Waterstof door bestaande gasleidingen en daar dan CV-ketels op draaien zie ik ook vaak genoemd worden. In de praktijk niet haalbaar. Met 7.000.000 huishoudens op gas, 1.169m3 gasverbruik per huishouden en 9,77kWh energie in een m3 aardgas moet je 79,95TWh aan energie vervangen. Daarvoor heb je ongeveer 79,95 / 0,7 = 114,21TWh aan stroom nodig. Nederland in geheel verbruikt nu 120TWh aan stroom. Bijna een verdubbeling, totaal niet reëel.

Voor de industrie zou waterstof in sommige gevallen een groene oplossing zijn, als waterstof ook echt groen wordt geproduceerd en niet grijs, door stoomreforming uit aardgas, zoals nu 98% van de waterstof.

Ik bekijk de ontwikkelingen maar investeer niet in de "waterstofeconomie".
Dat is een keuze, je moet alleen ergens in investeren als je er 's nachts goed van kan slapen ;)

edit: wat betreft langdurige energie opslag zijn accu's weer niet zo interessant, accu's zijn relatief duur dus die wil je dagelijks (het liefst meerdere keren) (deels) laden en ontladen. Dan haal je er rendement uit. Als je voor 3 maanden stroom opslaat in een, accu, kan je maar 4 cycli per jaar halen en dan duurt het terugverdienen wel erg lang.

Hoe dat bij energiedrager waterstof is, vind ik lastiger in te schatten. Je moet dan gaan rekenen met verliezen en de kosten van de installatie voor electrolyzers, brandstofcel, compressoren en opslagtanks en dat zijn teveel variabelen waar er in mijn hoofd nog enkelen van ontbreken.

Het is wel zeker dat je 2x 20 tot 30% verliest bij de omzetting. Dus de kWh die je opslaat is aan het eind nog ongeveer een halve kWh is als je hem weer nodig hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-06-2023 09:10:14 ]
  woensdag 14 juni 2023 @ 09:02:09 #61
545 dop
pi_209506162
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 07:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Omdat iets niet op E kan wil niet zeggen dat H2 dan de enige optie is die je hebt.
pi_209506230
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 23:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Op zich niet zo erg, meestal staat het na een jaar toch fiks lager ;)
Mwah, spin offs vallen wel mee doorgaans.
Best pilot in history
pi_209506247
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:09 schreef nostra het volgende:

[..]
Daar heb je wel een punt, die nemen natuurlijk waarde mee.
Bij startups moet dat zich nog bewijzen en is het enthousiasme na een jaar vaak een stuk minder zodra de (negatieve) resultaten kwartaal na kwartaal binnen druppelen.
pi_209506282
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:58 schreef dop het volgende:

[..]
hier vanochtend alleen geen lijstje grootste stijgers en dalers, rest werkte wel
Nieuwssectie per aandeel is nog steeds volledig leeg.
Best pilot in history
pi_209506363
Door het mooie weer niet eens gemerkt dat m'n complete portfolio weer 3,3% in de plus staat.
pi_209506376
Heuj, volgens mijn corporate actions keert BYD al dividend uit, netjes. Verwachte betaaldatum 31 augustus, planeconomie he. :+
Best pilot in history
pi_209506395
quote:
11s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:23 schreef nostra het volgende:
Heuj, volgens mijn corporate actions keert BYD al dividend uit, netjes. Verwachte betaaldatum 31 augustus, planeconomie he. :+
Oh, dat is wel ruim op tijd aangekondigd 8-)
pi_209506667
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 19:45 schreef JimmyJames het volgende:
Best een goed dagje... Meestal als je een paar van die soort goede dagjes op een rij hebt, denk je later vaak: had ik toen maar deels winstgenomen.

Top dag, ik sta na 3 maanden eindelijk weer positief. Alle etf's in de plus en alleen Wereldhave blijft een bleeder.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 14 juni 2023 @ 09:56:29 #69
545 dop
pi_209506736
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:15 schreef nostra het volgende:

[..]
Nieuwssectie per aandeel is nog steeds volledig leeg.
Dat is inderdaad hier ook zo.
pi_209507229
Ik koop trouwens nog steeds REIT's bij met dividend.
Als de rente niet gaat dalen, ben ik dan f*cked? :+
pi_209507741
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:02 schreef dop het volgende:

[..]
Omdat iets niet op E kan wil niet zeggen dat H2 dan de enige optie is die je hebt.
Hoe wil je ijzererts of -schroot, dan reduceren?
pi_209507763
quote:
11s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:23 schreef nostra het volgende:
Fijn aandeel ^O^
  woensdag 14 juni 2023 @ 12:09:25 #73
545 dop
pi_209508105
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 11:34 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe wil je ijzererts of -schroot, dan reduceren?
tegen vraag hoe denk jij dat met waterstof te reduceren zonder co2 uitstoot.
waterstof is minder vervuilend dan cokes maar dat maakt het gehele proces niet groen.

schroot kun je middels inductie gewoon verwerken, ijzererts kun je ook via elektrolyse verwerken.
pi_209508139
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 12:09 schreef dop het volgende:

[..]
tegen vraag hoe denk jij dat met waterstof te reduceren zonder co2 uitstoot.

schroot kun je middels inductie gewoon verwerken, ijzererts kun je ook via elektrolyse verwerken.
Inductie is wel een goede, had ik niet aan gedacht.

Dit:

Maar dan wat grootschaliger:
pi_209508187
Nog 5K in mijn Nasdaq ETF gestopt.
Verstandig? Geen idee.
Zou zelf geen Nvidia los gekocht hebben.
  woensdag 14 juni 2023 @ 12:18:40 #76
545 dop
pi_209508188
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 12:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Inductie is wel een goede, had ik niet aan gedacht.

Dit:

Maar dan wat grootschaliger:
ik heb in een aluminium smelterij gewerkt waar we 3 ovens op inductie hadden waar elk 4 ton aluminium in ging.
grotere ovens ging overigens wel op gas maar het kan gewoon elektrisch
pi_209508202
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 12:18 schreef WammesWaggel het volgende:
Nog 5K in mijn Nasdaq ETF gestopt.
Verstandig? Geen idee.
Zou zelf geen Nvidia los gekocht hebben.
Wrom niet? Afgelopen maandag de helft van mijn nvidia verkocht @388. Aankoop rond 250.
Verstandig of dom?
pi_209508419
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 12:20 schreef Centenbak het volgende:

[..]
Wrom niet? Afgelopen maandag de helft van mijn nvidia verkocht @:388. Aankoop rond 250.
Verstandig of dom?
Verstandig! Zou het tegen de huidige prijs niet meer kopen.
Maar enfin, zal je zien dat het aandeel $1000 aantikt tegen de kerst.. dan zat ik er goed naast.
pi_209508558
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 12:38 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]
Verstandig! Zou het tegen de huidige prijs niet meer kopen.
Maar enfin, zal je zien dat het aandeel $1000 aantikt tegen de kerst.. dan zat ik er goed naast.
Shit happens :D Altijd beter dan moeten verkopen met verlies.

Mijn idee is nu om Tesla te houden tot minimaal ¤800 maar kan ook best zijn dat voor m'n gemoedsrust de helft er al uitgaat bij ¤350 ofzo. Ben er nu nog rustig onder iig en dat is het belangrijkst.
pi_209508726
Iemand hier in United Health Group geïnvesteerd? Kan na Sprout Farmers Market wel eens mijn volgende optie worden. Ze groeien hard en lijkt ook nog potentie in te zitten.
pi_209508942
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 13:11 schreef ISVV het volgende:
Iemand hier in United Health Group geïnvesteerd? Kan na Sprout Farmers Market wel eens mijn volgende optie worden. Ze groeien hard en lijkt ook nog potentie in te zitten.
Ik heb ze gehad tot 30 januari, toen in Tesla gestoken.
pi_209509050
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb ze gehad tot 30 januari, toen in Tesla gestoken.
Geen gek idee. Is er een specifieke reden waarom de keuze op juist dit aandeel viel om te verkopen? Ik heb alleen een korte technische analyse gedaan, fundamentele doe ik deze week. Al lijkt het aankoopmoment nu niet gek.
pi_209509102
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 13:42 schreef ISVV het volgende:

[..]
Geen gek idee. Is er een specifieke reden waarom de keuze op juist dit aandeel viel om te verkopen? Ik heb alleen een korte technische analyse gedaan, fundamentele doe ik deze week. Al lijkt het aankoopmoment nu niet gek.
Ik kan me alleen nog herinneren dat ik in die periode aandelen die niet zoveel deden aan het opruimen was, wat meer REIT's, Tesla en wat meer dividendaandelen heb gekocht.

Geen idee wat wijsheid is, voorlopig gaat het nog best aardig.
pi_209509413
Net gekeken wat de weging van Apple, Alphabet, Nvidia, Tesla en Microsoft in mijn pensioenbeleggingen en het fitvermogen fonds zijn. En dat is 11% en 14%. Aangezien die gegevens niet up to date zijn zal het met de flinke koersstijgingen nog iets hoger liggen. Voor mij reden om daar niet ook nog los in te investeren, de exposure in slechts 5 techbedrijven lijkt me zo wel voldoende.

[ Bericht 0% gewijzigd door Faraday01 op 14-06-2023 14:24:20 ]
  woensdag 14 juni 2023 @ 14:28:15 #85
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_209509537
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 13:11 schreef ISVV het volgende:
Yup, prima bedrijf, UNH. Gezondheidsverzekeringen (Obama care is een flinke steun in de rug geweest en nog steeds) en zorgcentra zijn wel een blijvertje.
The more debt, the better
pi_209519629
"Grappige" ontwikkeling in de US.

Nu GM en Ford zich aansluiten bij de laadstandaard NACS die Tesla daar heeft, zie je dat andere bedrijven die laadstations uitrollen ook in rap tempo aankondigen dat ze over gaan op die standaard, aangezien GM, Ford en Tesla daar samen >60% van de markt in handen hebben.

Maar merken als VW en Toyota hebben nog steeds CCS en als die dus niet overgaan, kan dat wel eens een kostbare misser zijn aangezien laden in de US in de toekomst dan een stuk minder fijn wordt.

Van Stellantis hoorde ik wel al dat ze het in overweging namen.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-06-2023 13:49:47 ]
pi_209520036
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 08:57 schreef Solispolar het volgende:
In welke zin zou een broker onveilig zijn?

Bedenk dat je assets bij een broker vrijwel onmogelijk gestolen kunnen worden. Je geld saldo kan alleen worden overgemaakt naar een bankrekening op jouw naam. Voor een transfer van je aandelen en andere kontrakten geldt dat meen ik ook. Maar zo'n transfer duurt minimaal een paar dagen waarin je een bevestigings email ontvangt en dus de alarmbel kunt luiden.

Blijft over dat de broker zelf frauduleus zou zijn. Hier wordt DeGiro vziw nog niet van beschuldigd. Het zijn meer de operationele miskleunen die de aandacht blijven trekken.
pi_209520354
Over DeGiro gesproken:

SPOILER
pi_209520584
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Over DeGiro gesproken:

SPOILER
Misschien kijken ze naar je pohi en vereist dat aanvullend onderzoek.
Best pilot in history
pi_209521569
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
"Grappige" ontwikkeling in de US.

Nu GM en Ford zich aansluiten bij de laadstandaard NACS die Tesla daar heeft, zie je dat andere bedrijven die laadstations uitrollen ook in rap tempo aankondigen dat ze over gaan op die standaard, aangezien GM, Ford en Tesla daar samen >60% van de markt in handen hebben.

Maar merken als VW en Toyota hebben nog steeds CSS en als die dus niet overgaan, kan dat wel eens een kostbare misser zijn aangezien laden in de US in de toekomst dan een stuk minder fijn wordt.

Van Stellantis hoorde ik wel al dat ze het in overweging namen.
Niet op te lossen met verloopstekkers/chips?
Overigens in de EU gebruikt Tesla toch wel CSS?
pi_209521703
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Niet op te lossen met verloopstekkers/chips?
Oh, dat sowieso wel, Tesla heeft zelfs een aantal Superchargers waarbij de converter automatisch meekomt met de stekker als je een CCS-aansluiting hebt op je auto.

Verschil in stekker grootte Noord-Amerika:

quote:
Overigens in de EU gebruikt Tesla toch wel CSS?
Het is allemaal wat anders weer in Europa, inderdaad.
In de US is de Tesla stekker duidelijk veel lichter en makkelijker in gebruik, dus een logische keuze daar.

Zover ik weet ondersteunt NACS geen 3-fase AC-charging, en dat is in Europa wat onpraktisch.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 15-06-2023 13:52:46 ]
pi_209529796
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 18:21 schreef JimmyJames het volgende:
Zijn die NEderlandstalig?
pi_209529827
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:09 schreef nostra het volgende:

[..]
:Y :Y ASML, NXP Signify...allemaal van Philips afkomstig (dat bedrijf dat slaapapneu apparatuur maakt)
pi_209530855
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 09:41 schreef blomke het volgende:

[..]
:Y :Y ASML, NXP Signify...allemaal van Philips afkomstig (dat bedrijf dat slaapapneu apparatuur maakt)
Ja, those were the days. ;)
Best pilot in history
pi_209536178
Staat er gewoon een veld vol e-wagens van BYD weg te rotten...
Dit is een behoorlijk bekende vlogger en neem aan dat het wel klopt eigenlijk.
Maar zou het niet durven garanderen hoor.

vrijdag 16 juni 2023 @ 22:24:30 #96
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_209538063
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 09:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Zijn die NEderlandstalig?
Nee...

Het gaat overigens wel erg gemakkelijk omhoog... staat de VIX niet op een post-covid low ofzo? 13?
  vrijdag 16 juni 2023 @ 22:32:52 #97
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_209538168
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 09:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Zelfs TSMC stamt van Philips af (althans, deels. Maar dat geldt ook voor ASML :P ).
pi_209553364
Van de overstap van het platform van BinckBank naar het platform van SaxoBank werd ik in het begin niet gelukkig, maar het platform is inmiddels volwassen geworden. Voor klanten van SaxoBank is het aardig om de vakantiegeldactie hier onder de aandacht te brengen. Wie tussen 24 mei jl. en 30 juni a.s. geld op zijn beleggingsrekening stort krijgt ¤25,- tijdelijk transactiekostentegoed per ¤2.500,- met een maximum van ¤100,- (bij een storting van ¤10.000,-). Het tegoed wordt uiterlijk 14 juli uitgekeerd en blijft dan 90 dagen na de uitkering geldig.
pi_209553517
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 22:24 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Nee...

Het gaat overigens wel erg gemakkelijk omhoog... staat de VIX niet op een post-covid low ofzo? 13?
TIjd om Virtu te kopen (en puts Flow te kopen voor Q2).
Best pilot in history
  zondag 18 juni 2023 @ 13:00:36 #100
13309 nostra
ask why
pi_209553533
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 22:32 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Zelfs TSMC stamt van Philips af (althans, deels. Maar dat geldt ook voor ASML :P ).
ASMI ook deels toch? En het gaat in de cd was een dubbeltje. :+
Best pilot in history
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')