abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 juni 2023 @ 14:39:45 #201
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209420517
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ah op die manier.

Jammer dat je daar niks bij voelde.

Ik ben er niet zo van (uitbundig doen), maar als er goed wordt gezongen, dan krijg ik daar wel kippenvel van. En niet omdat de stemmen nou bijzonder mooi zijn.
Heb je dat ook als je een minaret hoort?
pi_209420585
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Een hoop vragen rezen. Het scheppingsverhaal. De (in)consistentie. Duidelijke onzin over een hoop zaken. De wispelturigheid en bloeddorst van God. De onrechtvaardigheid van een hoop dingen (zie post#111). Het feit dat de duivel van het NT totaal afwezig is in het OT. Het onvermogen van de NT God om gewoon te vergeven om niet (de OT versie kon dat wel). Het feit dat veel elementen uit het evangelie terug te vinden zijn in veel oudere religies. Het verschil tussen wetenschap en wat de Bijbel beweert.

Ik kan deze lijst nog veel langer maken maar hiermee begon het wel zo'n beetje.
En er was niemand in de kerk die je hierop bevredigende antwoorden kon geven? Die eens de tijd heeft genomen om die dingen met je te bespreken? Of wilde je dat zelf al niet meer.
pi_209420600
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Heb je dat ook als je een minaret hoort?
Nee, is totaal anders. Bij oprechte aanbidding in zang voel ik echt de aanwezigheid van God, dan word ik op een heel specifieke manier geraakt die ik nergens mee kan vergelijken.
pi_209420641
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Een hoop vragen rezen. Het scheppingsverhaal. De (in)consistentie. Duidelijke onzin over een hoop zaken. De wispelturigheid en bloeddorst van God. De onrechtvaardigheid van een hoop dingen (zie post#111). Het feit dat de duivel van het NT totaal afwezig is in het OT. Het onvermogen van de NT God om gewoon te vergeven om niet (de OT versie kon dat wel). Het feit dat veel elementen uit het evangelie terug te vinden zijn in veel oudere religies. Het verschil tussen wetenschap en wat de Bijbel beweert.

Ik kan deze lijst nog veel langer maken maar hiermee begon het wel zo'n beetje.
Wat mij vooral fasinceert is hoe de meer "kritische" christenen feilloos kunnen aanwijzen waarom andere religies onjuist zijn, maar dat ze dezelfde redenatie niet toepassen op hun eigen geloof en vervolgens een enorme portie confirmation bias toepassen. Het christendom heeft wat dat betreft natuurlijk een lange traditie van apologetiek. Het christendom inwikkelen in een laag filosofie is imho zoiets als een drol frituren: het krijgt een krokant jasje, maar de inhoud zelf blijft matig. Maar omdat veel christenen dat jasje zo krokant vinden, doen ze er ook alles aan om de inhoud zelf smakelijk te vinden.

Dat zie je ook bij creationisten zoals bij het Logos instituut die over de Flat Earth Society schrijven. Daarvan herkennen ze het flauwekulgehalte wel, maar van hun eigen creationistische denkbeelden is die kritische kijk opeens heel ver te zoeken. Terwijl de FES net zo stoelt op pseudowetenschap, selectief bronnenonderzoek en complotdenken als het creationisme/YEC.
pi_209420678
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Wat mij vooral fasinceert is hoe de meer "kritische" christenen feilloos kunnen aanwijzen waarom andere religies onjuist zijn, maar dat ze dezelfde redenatie niet toepassen op hun eigen geloof en vervolgens een enorme portie confirmation bias toepassen. Het christendom heeft wat dat betreft natuurlijk een lange traditie van apologetiek. Het christendom inwikkelen in een laag filosofie is imho zoiets als een drol frituren: het krijgt een krokant jasje, maar de inhoud zelf blijft matig. Maar omdat veel christenen dat jasje zo krokant vinden, doen ze er ook alles aan om de inhoud zelf smakelijk te vinden.

Dat zie je ook bij creationisten zoals bij het Logos instituut die over de Flat Earth Society schrijven. Daarvan herkennen ze het flauwekulgehalte wel, maar van hun eigen creationistische denkbeelden is die kritische kijk opeens heel ver te zoeken. Terwijl de FES net zo stoelt op pseudowetenschap, selectief bronnenonderzoek en complotdenken als het creationisme/YEC.
Had je geen andere beeldspraak kunnen kiezen dan een 'drol frituren'? Nu heb ik gelijk beelden in mijn hoofd, bah bah.
pi_209420911
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Ah op die manier.

Jammer dat je daar niks bij voelde.

Ik ben er niet zo van (uitbundig doen), maar als er goed wordt gezongen, dan krijg ik daar wel kippenvel van. En niet omdat de stemmen nou bijzonder mooi zijn.
Ik "voelde" er wel wat bij. Ik voelde me vooral schijnheilig, hypocriet en sentimenteel. Overigens is "geloven" wat anders dan "gevoelens" volgens de HC.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209420939
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik "voelde" er wel wat bij. Ik voelde me vooral schijnheilig, hypocriet en sentimenteel. Overigens is "geloven" wat anders dan "gevoelens" volgens de HC.
Dan was je dat waarschijnlijk ook, als het niet uit het hart kwam.

Iets voelen als je God aanbidt is geen zonde hoor.
pi_209420949
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dan was je dat waarschijnlijk ook, als het niet uit het hart kwam.

Wat is "uit het hart" komen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209420959
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:24 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat is "uit het hart" komen?
Ik versta daaronder: Iets is uit het hart als het oprecht is, uit vrije wil, met overtuiging, in overeenstemming met je wil en verlangens. Alles wat daartegenoverstaat, zoals dwang, angst, forcering, gespeeld, niet-authentiek etc. is niet uit het hart.
pi_209420983
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iets is uit het hart als het 1) oprecht is, 2) uit vrije wil, 3) met overtuiging, 4) in overeenstemming met je wil en 5) verlangens. Alles wat daartegenoverstaat, zoals dwang, angst, forcering, gespeeld, niet-authentiek etc. is niet uit het hart.
5x lekker complex. Wie/wat voldoet daaraan??
pi_209420988
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:29 schreef blomke het volgende:

[..]
5x lekker complex. Wie/wat voldoet daaraan??
Dat weet je toch van jezelf?

Noem het authentiek vs niet-authentiek.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:32:16 #212
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209421005
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, is totaal anders. Bij oprechte aanbidding in zang voel ik echt de aanwezigheid van God, dan word ik op een heel specifieke manier geraakt die ik nergens mee kan vergelijken.
Die zanger op de minaret zingt toch ook oprecht.
pi_209421571
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:32 schreef hoatzin het volgende:

Een atheïst die het behang van de muren vloekt, vloekt toch ook oprecht?
pi_209423015
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 18:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Nou...in veel prot. kerken kun je nog belijdenis doen, waarin je verklaart dat de kerk waar je belijdenis doet het ware geloof omhelst.

uit het formulier belijdenis van de CGK:

(één van de drie vragen)
gelooft u dat de waarheid van God, die in zijn Woord geopenbaard is en in
de belijdenis van het christelijk geloof is samengevat en die in deze gemeente onderwezen
wordt, de waarachtige en volkomen leer van de verlossing is, en is het uw voornemen om,
door de genade van God, in dit geloof te blijven staan in leven en sterven?

Dat wil toch niet zeggen dat deze dan in een andere gemeente niet onderwezen wordt?
pi_209423819
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 09:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik vind het altijd opmerkelijk hoe iedereen Dawkins zo hoog heeft zitten. Dat boekje van hem barst van de drogredenen en onzinnige argumenten die zeer eenvoudig te weerleggen zijn. Toont ook een groot gebrek aan kennis. Het geeft wel aan hoe weinig kritisch mensen zijn wat dat betreft, ze zijn al gauw onder de indruk.
Misschien kun je met een tegengeluid deelnemen namens team Harun Yahya (Adnan Oktar). Die heeft een boekje als antwoord op Dawkins' werken gepubliceerd.

pi_209424528
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoe is dat totaal anders? Alleen omdat jij er niet in gelooft? De zanger gelooft er wel in..

Je hebt het hoog in de bol, dat is mij inmiddels wel duidelijk. Driewerf hoezee dat ik jou niet in het echt ken, dan zou ik discussies hebben _O-
pi_209424552
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 20:21 schreef Beathoven het volgende:
Harun Yahya
_O-

Ik heb een boek van die man geprobeerd te lezen. Haalde hem na de eerste hoofdstuk al van mijn ereader. Wat een drogredenen en hoe weinig kennis van evolutie.
Kan inderdaad een goede maat van Ali zijn.
pi_209424607
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 20:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Misschien kun je met een tegengeluid deelnemen namens team Harun Yahya (Adnan Oktar). Die heeft een boekje als antwoord op Dawkins' werken gepubliceerd.

[ afbeelding ]
Die ken ik niet. Zelf vind ik dit debat erg de moeite waard.

Deze is ook leuk, meer een gesprek dan statement-antwoord.

[ Bericht 18% gewijzigd door Ali_Kannibali op 06-06-2023 22:14:41 ]
pi_209425831
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 21:16 schreef BjG956 het volgende:

[..]
_O-

Ik heb een boek van die man geprobeerd te lezen. Haalde hem na de eerste hoofdstuk al van mijn ereader. Wat een drogredenen en hoe weinig kennis van evolutie.
Kan inderdaad een goede maat van Ali zijn.
Hij heeft het waarschijnlijk meer zelf aangestuurd dan zelf geschreven. Zijn karakter is nogal een marketing hit. Beetje niksdoen op TV omringt door vrouwen die doen alsof ze dommer zijn dan ze werkelijk zijn (eentje heeft een PhD.) .

Hij schijnt nu in een Turkse gevangenis te zitten.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 23:04:56 #220
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209426123
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 19:07 schreef Ripples het volgende:

[..]
Dat wil toch niet zeggen dat deze dan in een andere gemeente niet onderwezen wordt?
eh...ja hoor, min of meer. Vandaar die enorme verscheidenheid aan scheuringen, hervormingen,reformaties, herstellingen etc etc. in de prot kerken.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 23:07:17 #221
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209426138
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 16:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Een atheïst die het behang van de muren vloekt, vloekt toch ook oprecht?
Oprecht? Daar geloof ik niets van. Als ik godverdomme zeg denk ik niet echt dat ik god daarmee aanroep of verzoek.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 23:08:45 #222
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209426150
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 22:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Hij heeft het waarschijnlijk meer zelf aangestuurd dan zelf geschreven. Zijn karakter is nogal een marketing hit. Beetje niksdoen op TV omringt door vrouwen die doen alsof ze dommer zijn dan ze werkelijk zijn (eentje heeft een PhD.) .

[ afbeelding ]

Zijn die blonde dolly's gekloond of zo?
pi_209426244
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]
En? Dan is het toch nog geen aanbidding van de Christelijke God. Daar had ik het over.
pi_209426345
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 23:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Oprecht? Daar geloof ik niets van. Als ik godverdomme zeg denk ik niet echt dat ik god daarmee aanroep of verzoek.
Wat ik niet zo snap is dat wanneer Christenen het over vloeken hebben, dat ze vaak aankomen met "wij zeggen dan weleens chips in plaats van 'shit'" . Snap ik nog als shit het beeld van schijt geeft maar door de oren van een Nederlandstalige heeft shit niet echt cencuur nodig. Zit ook niets van het geloof in.
pi_209426426
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 23:08 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Zijn die blonde dolly's gekloond of zo?
Turkse brunettes met een pruik.
pi_209426740
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 22:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Deze personen zijn de definitie van 'zielloos' :D

Oef, een Turkse gevangenis. Daar zou ik geen zin in hebben :P
  woensdag 7 juni 2023 @ 08:52:56 #227
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209427689
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 23:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
En? Dan is het toch nog geen aanbidding van de Christelijke God. Daar had ik het over.
En ik had het over oprecht.
pi_209436146
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 04:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Deze personen zijn de definitie van 'zielloos' :D

Oef, een Turkse gevangenis. Daar zou ik geen zin in hebben :P
Ik volgde 'm zijdelings want het is een excentriek figuur met iets wat lijkt op een agenda.

Hij trok veel kijkers op z'n eigen zender waar hij eigenlijk alleen maar deed wat er toevallig ter tafel kwam en waarop de blondines reageerden. Gaf aan moslim te zijn (en heeft een grote oplage van deze Atlas of Creation ook gratis verstrekt) maar dat zag je er niet aan af. Van links tot rechts had men een soort haat / liefde met die man, niemand kon hem plaatsen. Niet wetende of hij het geloof nu serieus beschouwde of dat alles juist één grote middelvinger naar het geloof toe was. In Turkije werd hij als een TV predikant beschreven maar...

van zoiets was er veel..

Een aardige bijkomstigheid is dat 'creation' met name een brug tussen Moslims en Christenen zou kunnen scheppen. Je ziet aan het boek hetzelfde wat ook een Ken Ham of Kent Hovind had kunnen publiceren. Alleen hadden die dat meer met een Jezussausje gedaan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 07-06-2023 21:28:35 ]
pi_209443163
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 23:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]
eh...ja hoor, min of meer. Vandaar die enorme verscheidenheid aan scheuringen, hervormingen,reformaties, herstellingen etc etc. in de prot kerken.
Als je gelooft in het offer van Jezus, God zijn liefde en je best doet om goed te leven zonder over de ander te oordelen dan maakt het voor veel kerken tegenwoordig niet meer uit tussen welke 4 muren je kerkt. Helaas geldt dit dan weer niet voor alle kerken.
  donderdag 8 juni 2023 @ 16:51:33 #230
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209443444
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 16:18 schreef Ripples het volgende:

[..]
Als je gelooft in het offer van Jezus, God zijn liefde en je best doet om goed te leven zonder over de ander te oordelen dan maakt het voor veel kerken tegenwoordig niet meer uit tussen welke 4 muren je kerkt. Helaas geldt dit dan weer niet voor alle kerken.
Dat geloven van het offer van Jezus en God kan ik niet.

Ik doe wel mijn best om goed te leven.
pi_209444080
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2023 21:15 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik volgde 'm zijdelings want het is een excentriek figuur met iets wat lijkt op een agenda.

Hij trok veel kijkers op z'n eigen zender waar hij eigenlijk alleen maar deed wat er toevallig ter tafel kwam en waarop de blondines reageerden. Gaf aan moslim te zijn (en heeft een grote oplage van deze Atlas of Creation ook gratis verstrekt) maar dat zag je er niet aan af. Van links tot rechts had men een soort haat / liefde met die man, niemand kon hem plaatsen. Niet wetende of hij het geloof nu serieus beschouwde of dat alles juist één grote middelvinger naar het geloof toe was. In Turkije werd hij als een TV predikant beschreven maar...

van zoiets was er veel..

Een aardige bijkomstigheid is dat 'creation' met name een brug tussen Moslims en Christenen zou kunnen scheppen. Je ziet aan het boek hetzelfde wat ook een Ken Ham of Kent Hovind had kunnen publiceren. Alleen hadden die dat meer met een Jezussausje gedaan.
Kevin Hovint ja. Wat een man is dat? Ik heb een dvd gekregen van kennissen van mij die mij weer terug willen bekeren naar de kerk. Uit respect keek ik de dvd, maar nu dient hij als onderzetter.

En nog de bak in vanwege belastingontduiking. Maar hij noemt het vervolging in de naam van Jezus.
pi_209444093
quote:

[..]
Maar ze zijn het er allemaal over eens dat de andere religies allemaal fout zitten. En dat is een kenmerk van een sekte. Net als charismatische leiders die alles bepalen wat men gelooft. En die leiders zijn er met Paulus en Jezus en huidige dominees/pastors/priesters/paus etc.
pi_209444563
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 18:07 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Maar ze zijn het er allemaal over eens dat de andere religies allemaal fout zitten. En dat is een kenmerk van een sekte. Net als charismatische leiders die alles bepalen wat men gelooft. En die leiders zijn er met Paulus en Jezus en huidige dominees/pastors/priesters/paus etc.
Euhm, er is natuurlijk sowieso maar 1 waarheid. Dat is dan ook de reden dat de Nederlandse cultuur, of westerse cultuur, een faalvertoning is.

De waarheid is namelijk niet atheisme of christendom.
pi_209445084
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 16:51 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dat geloven van het offer van Jezus en God kan ik niet.

Ik doe wel mijn best om goed te leven.
Ik ook niet. Maar als God bestaat en een beetje een relaxte kerel is zal het ook voor jou allemaal wel goed komen.
pi_209445165
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 18:07 schreef BjG956 het volgende:

[..]
'
Andere religies? Of verschillende stromingen binnen de christelijke religie? Voor wat betreft dat laatste heb ik zelf die indruk niet.
pi_209445182
Alles komt goed!
pi_209445183
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 18:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Euhm, er is natuurlijk sowieso maar 1 waarheid. Dat is dan ook de reden dat de Nederlandse cultuur, of westerse cultuur, een faalvertoning is.

Die ene waarheid zal voor jou weer anders zijn dan voor mij?
pi_209445196
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 18:55 schreef Libertarisch het volgende:
Bron?
pi_209445200
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 19:59 schreef Ripples het volgende:

[..]
Die ene waarheid zal voor jou weer anders zijn dan voor mij?
Nee, als jij dood gaat dan is het of afgelopen of er gebeurd iets anders. Deze vraag beantwoorden, wat gebeurd er na de dood, is erg belangrijk.
pi_209445208
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 20:00 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, als jij dood gaat dan is het of afgelopen of er gebeurd iets anders. Deze vraag beantwoorden, wat gebeurd er na de dood, is erg belangrijk.
Gebeurd :') 2x zelfs.
pi_209445220
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 20:00 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Bron?
Iedereen die zijn best doet weet dat het bewustzijn de meest fundamentele realiteit is. De waarheid zit dus in de buurt van oosterse spirituele tradities. Dat komt neer op reincarnatie.
pi_209445230
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 19:57 schreef Ripples het volgende:

[..]
'
Andere religies? Of verschillende stromingen binnen de christelijke religie? Voor wat betreft dat laatste heb ik zelf die indruk niet.
Ik heb het steeds over andere religies :D

Dat maakt het een sekte "wij hebben gelijk en hunnie niet".. Wij-zij denken etc.
pi_209445942
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 20:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Iedereen die zijn best doet weet dat het bewustzijn de meest fundamentele realiteit is. De waarheid zit dus in de buurt van oosterse spirituele tradities. Dat komt neer op reincarnatie.
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg hoe je zo zeker weet dat atheïsme en het christelijk geloof geen waarheid zijn. Dan met je echt met iets beters komen dan dit lulverhaal waar niemand wat aan heeft.
pi_209446278
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 18:06 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Kevin Hovint ja. Wat een man is dat? Ik heb een dvd gekregen van kennissen van mij die mij weer terug willen bekeren naar de kerk. Uit respect keek ik de dvd, maar nu dient hij als onderzetter.

En nog de bak in vanwege belastingontduiking. Maar hij noemt het vervolging in de naam van Jezus.
Hij is nog steeds on-the-roll. Komt ie.

"Hovind began serving a ten-year prison sentence in January 2007 for federal convictions for failing to pay taxes, obstructing federal agents, and structuring cash transactions. In September 2021, Hovind was convicted of domestic violence against his estranged wife. "

pi_209446459
quote:

Dat eerste heb ik gedaan. Het tweede deed ik ook, helaas werd er mooi misbruik van gemaakt; in de eerste plaats door al die evangelischen die dat eerste propageerden en als smeermiddeltje gebruiken.
pi_209446614
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 21:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat eerste heb ik gedaan. Het tweede deed ik ook, helaas werd er mooi misbruik van gemaakt; in de eerste plaats door al die evangelischen die dat eerste propageerden en als smeermiddeltje gebruiken.
Evangelisten gaan er inderdaad niet akkoord mee dat iemand voor zichzelf gelooft en niet naar hun kerk gaat. Zoeken de meest kwetsbaren, overwelmen ze met vriendschap en "kennis" en als je ooit zo'n kerk uitwil laat de hele commune je vallen.

Dat is ter plaatse je hemel- en hel ervaring die ze maar al te graag vorm willen geven.

Ik ben nooit gelovig geweest, daarom vraag ik me ook af wat voor jou het allereerste zetje naar buiten het geloof is geweest. Wat was zeg maar het allereerste puntje tot verlichting?
pi_209446771
quote:
1s.gif Op donderdag 8 juni 2023 21:50 schreef Beathoven het volgende:
Ik ben nooit gelovig geweest, daarom vraag ik me ook af wat voor jou het allereerste zetje naar buiten het geloof is geweest. Wat was zeg maar het allereerste puntje tot verlichting?
Paar praktische zaken:

De ongerijmdheid van de bijbelse boodschap: zaken zoals creationisme, de kruisdood, de wederopstanding. Verder had ik in m'n (studenten)tijd, een periode dat ik op zoek moest naar de daaruitvloeiende plaats in de maatschappij. Kwam ik bij "mede-gelovige-studenten" met die kwestie, kreeg ik niet meer mee dan: "gewoon een uitkering aanvragen en doorfeesten".....
pi_209447381
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 21:01 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg hoe je zo zeker weet dat atheïsme en het christelijk geloof geen waarheid zijn. Dan met je echt met iets beters komen dan dit lulverhaal waar niemand wat aan heeft.
Dat jij het niet kunt begrijpen betekent niet dat het een lulverhaal is. De hele westerse filosofie is tot dezelfde conclusie gekomen, kwantumfysica komt in dezelfde richting (je kunt werk inzien van Donald Hoffman) en je kunt door meditatie je eigen ervaring opdoen.

In tegenstelling tot de pertinente onzin waar de Bijbel mee vol staat.
pi_209448531
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2023 22:36 schreef Libertarisch het volgende:
westerse filosofie is tot dezelfde conclusie
Vertel.
  vrijdag 9 juni 2023 @ 06:18:10 #250
382014 Libertarisch
Vrijspreker
pi_209448890
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2023 01:24 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Vertel.
De filosofie zegt dat wat we werkelijk zeker weten is dat het bewustzijn bestaat. Het ''ontologische fundament'' is mentaal/subjectief in plaats van fysiek/objectief. De ''realiteitswaarde'' van het bewustzijn en subjectiviteit is hoger dan dat van materialisme en objectiviteit.

Ik zou dit model voorstellen: De hoogste realiteit is het pure bewustzijn, daarna komen de 'qualia' of kwaliteiten en daarna komt objectiviteit. In dit model is het pure bewustzijn God, de bron van alle kwaliteiten en de Schepper van de objectieve wereld.

Materie bestaat uit kwaliteiten. Niet uit atomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')