Of zelfs bij de bouw al. Wie een kerncentrale neerzet, moet ook een exitstrategie hebben. Die centrales hebben immers niet het eeuwige leven, maar het kernafval wel (bijna dan).quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:58 schreef sturmpie het volgende:
vanaf 't moment dat ze wisten dat ie gesloopt wordt hadden ze 't in kunnen calculeren
Leg me eens uit hoe dat werkt dan, die vergroting van politieke macht van de VVD door (rechts) populisten.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 15:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou nee, door het grote aandeel populisten wordt het bijvoorbeeld moeilijker de VVD naar de oppositie te bonjouren. En heeft de VVD al jaren het voordeel van het initiatief bij formaties.
Maar in de discussie graai of niet-graai boeit niemand in hoeverre iets legaal is opgezet.quote:Op woensdag 31 mei 2023 00:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heel andere zaken die 1.5 miljard = moederbedrijf dividend. Niet het rechtspersoon met de kerncentrale!!
Dat is dan debiel want die spelregels bestonden al, waren duidelijk, en als het bedrijf niet verkocht was bestond hetzelfde probleem, maar nu zijn het private bedrijven dus graaiers en anders was de overheid incompetent.quote:Op woensdag 31 mei 2023 06:25 schreef snabbi het volgende:
[..]
Maar in de discussie graai of niet-graai boeit niemand in hoeverre iets legaal is opgezet.
Het zal op papier allemaal wel in de haak zijn, maar een kerncentrale is niet een normaal bedrijf dat je kan opkopen en uitknijpen. De ontmanteling en het beheer van het kernafval is in het belang van de volksgezondheid van de komende duizenden generaties. Dat had de overheid überhaupt niet aan de markt moeten overlaten.quote:Op woensdag 31 mei 2023 07:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Er is hier niks gebeurt wat niet marktconform is
Waarom denk jij dat het specifiek aan deze partijen ligt, terwijl vriendjeskapitalisme verweven zit in de gehele Westerse politiek? Met in Europa als grootste exponent: de EU.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:17 schreef Red_85 het volgende:
Zie hier hoe het eigenlijk werkt in NL. Zeker met vvd66 aan het roer. Alles afwimpelen op de maatschappij, maar zelf wegrennen met de grootste koffers.
Nou stel je eens voor dat de zetels van de rechtspopulisten de afgelopen verkiezingen allemaal bij de PvdD terecht waren gekomen. Dan waren die dus de grootste partij geweest. En daarmee het initiatief bij de formatie. Wat dus al een voorsprong geeft. Daarnaast zouden partijen als CDA, D66 en VVD afzonderlijk niet nodig zijn geweest voor een meerderheid. Hooguit eentje heb je er dan nodig. Want hun onderhandelingspositie veel zwakker maakt. Je zou de VVD zelfs buiten de boot kunnen gooien. En de meest rechtse van het stel zou veel moeilijker over een meerderheid beschikken.quote:Op woensdag 31 mei 2023 03:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Leg me eens uit hoe dat werkt dan, die vergroting van politieke macht van de VVD door (rechts) populisten.
Het is wel gebruikelijk dat bij een dergelijke reserve het rendement op die reserve gebruikt kan worden. Op die manier kan er iets winst gemaakt worden maar hier is het vermogen geconsumeerd. Dat zou niet moeten mogen.quote:Op woensdag 31 mei 2023 08:21 schreef Fer het volgende:
Die centrale ging trouwens op uit in 1997. Hoe kan er dan nog winst gemaakt worden in 2002-2010?
Pfzpfz kan prima wel aan de markt worden over gelaten. Ja de staat mag best wat regels verzinnen en indien nodig wat van het netwerk overnemen. Maar niks mis met beheer door private partijen.quote:Op woensdag 31 mei 2023 08:18 schreef Viv het volgende:
[..]
Het zal op papier allemaal wel in de haak zijn, maar een kerncentrale is niet een normaal bedrijf dat je kan opkopen en uitknijpen. De ontmanteling en het beheer van het kernafval is in het belang van de volksgezondheid van de komende duizenden generaties. Dat had de overheid überhaupt niet aan de markt moeten overlaten.
Ze halen er een moeder bedrijf bij en die had meer assets, die assets zijn verkocht en dividend is uitgekeerd aan de aandeelhouders van de moeder..quote:Op woensdag 31 mei 2023 08:21 schreef Fer het volgende:
Die centrale ging trouwens op uit in 1997. Hoe kan er dan nog winst gemaakt worden in 2002-2010?
Ten tijde van publiekelijke eigenaren is dividend uitgekeerd. We lezen in de artikelen niks over argumenten waarom die uitkeringen fout waren.quote:Op woensdag 31 mei 2023 08:55 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het is wel gebruikelijk dat bij een dergelijke reserve het rendement op die reserve gebruikt kan worden. Op die manier kan er iets winst gemaakt worden maar hier is het vermogen geconsumeerd. Dat zou niet moeten mogen.
Als je geen neuk geeft om CO2 uitstoot of wilt leven in armoede doet kernenergie er inderdaad niet toe.quote:Op donderdag 1 juni 2023 05:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Leuk hè kerncentrales. Echt de oplossing.
Moet je vooral tegen mij zeggen.quote:Op donderdag 1 juni 2023 06:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je geen neuk geeft om CO2 uitstoot of wilt leven in armoede doet kernenergie er inderdaad niet toe.
Historisch gezien, waren de elektriciteitsbedrijven volledig in handen van Provincies en Gemeenten. In een tijd dat kernenergie als zaligmakend werd gezien, heeft de staat die centrale juridisch en financieel mogelijk gemaakt en is Gemeenschappelijke Kernenergiecentrale Nederland GKN opgericht die de bouw voor z'n rekening nam en de exploitatie incl. splijtstofhuishouding.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 23:58 schreef snabbi het volgende:
Ik zie veel reacties die alleen maar wijzen naar een graai element, maar weten we nu hoeveel van die 1,5 miljard wel gewoon bij de publieke partijen terecht is gekomen? Ik zie in de OP alleen dat het om een deel gaat naar provincies en gemeenten, maar met die soort stemmingmakerij is het wel handig om te weten hoeveel dat is.
Het gaat er mij een beetje om, volgens mij hebben die nu ook private aandeelhouders. Daardoor weet ik eigenlijk niet of we het hebben over broekzak-vestzak of dat er gewoon een deel van de gelden op de legitieme manier elders een weg heeft gevonden en er vooraf dus harder had nagedacht had moeten worden over bepaalde voorwaarden.quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Historisch gezien, waren de elektriciteitsbedrijven volledig in handen van Provincies en Gemeenten. In een tijd dat kernenergie als zaligmakend werd gezien, heeft de staat die centrale juridisch en financieel mogelijk gemaakt en is Gemeenschappelijke Kernenergiecentrale Nederland GKN opgericht die de bouw voor z'n rekening nam en de exploitatie incl. splijtstofhuishouding.
GKN is later (1989) van staatsbedrijf SEP (Samenwerkende Elektriciteits Productiebedrijven) eigendom geworden en in 1996 is besloten dat ie in 1997 zou sluiten om puur commerciële redenen.
Afbraak was destijds geen issue, uitgaande van in bedrijf tot minimaal 2004. Bovendien geen wettelijke regeling voor de sloopkosten.
Maar om op je vraag terug te komen: geld is dus bij de aandeelhouders Engie, EPZ, NUON en Uniper terecht gekomen en de aandeelhouders daarvan waren Provincies en Gemeenten.
Punt is, dat die 4 Engie, EPZ, NUON en Uniper , gedurende die periode 2002 - 2010 in Private (buitenlandse) handen zijn terecht gekomen en dus misschien een deel van die 1,5 miljard daar naartoe is gevloeid. In die zin kan je vraag niet beantwoordenquote:Op donderdag 1 juni 2023 21:26 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het gaat er mij een beetje om, volgens mij hebben die nu ook private aandeelhouders. Daardoor weet ik eigenlijk niet of we het hebben over broekzak-vestzak of dat er gewoon een deel van de gelden op de legitieme manier elders een weg heeft gevonden en er vooraf dus harder had nagedacht had moeten worden over bepaalde voorwaarden.
Niet dus. Alles was in die tijd gericht op exploitatie van kernenergie en zo veel en zo snel mogelijk.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:13 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)andeelhouders-beland
een aardige zak is bij de gemeentes terecht gekomen, maar toch dit hadden ze in 1969 al zien aankomen natuurlijk
Ik ben van mening dat een heel deel van het geld dat privaat is geworden natuurlijk ook gewoon ingeprijst is bij de verkoop van die aandelen. Misschien niet 100% als de verwachte cashflow, maar die cijfers stonden vast al ergens als reeds gerealiseerde maar nog liquide gemaakte winsten in de boeken.quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Punt is, dat die 4 Engie, EPZ, NUON en Uniper , gedurende die periode 2002 - 2010 in Private (buitenlandse) handen zijn terecht gekomen en dus misschien een deel van die 1,5 miljard daar naartoe is gevloeid. In die zin kan je vraag niet beantwoorden. Maar misschien heb je iets aan de historische context: decennia lang, speelde geld geen rol in die business. Ook de politiek niet, totdat de Privatiseringswet tot stand kwam.
In die zin is het wel humoristisch: wat linkse partijen en actievoeders tientallen jaren niet lukte (Dodewaard moet dicht) was binnen een paar jaar door het rechtse economische liberalisme (kapitalisme) beslecht.
Sterker nog: het is voorbarig en wellicht onjuist.quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:42 schreef snabbi het volgende:
Juist omdat ik dat idee sowieso al heb, vind ik het wijzen naar graaien een beetje te makkelijk.
Ook zonder winst, kan er kapitaal worden uitgekeerd. Overigens heet dat dan geen dividend. Dus je hebt wel een punt.quote:Op woensdag 31 mei 2023 08:21 schreef Fer het volgende:
Dat gaat ook niet gebeuren. De aandelen GKN gaan van de NEA naar de Staat over en die zitten dan met de shit (inderdaad)quote:Op woensdag 31 mei 2023 08:18 schreef Viv het volgende:
Dat had de overheid überhaupt niet aan de markt moeten overlaten.
De geplande bedrijfsduur was tot > 2004 en niet al sluiting in 1997. Dus wanbestuur: ja, in de zin van eerder de stekker eruit trekken en de problemen naar voren halen. De geschatte kosten waren niet bekend en zeker niet indien eerder uitgevoerd. Dat er voldoende geld was (hoeveel dan????), wil ik wel de bron van zien; gezien in die tijd het credo was: "we gaan nog lange niet naar huis"quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als het bedrijf niet genoeg geld meer heeft was er dan sprake van wanbestuur? Want die ontmanteling stond op de planning, de geschatte kosten waren bekend, er was voldoende geld, maar dat geld is door het bestuur uitgekeerd aan de aandeelhouders....
Blijkbaar?quote:Op donderdag 1 juni 2023 07:03 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Moet je vooral tegen mij zeggen.
__!
Jawel hoor, gewoon dividend.quote:Op donderdag 1 juni 2023 21:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook zonder winst, kan er kapitaal worden uitgekeerd. Overigens heet dat dan geen dividend. Dus je hebt wel een punt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |