quote:De aandeelhouders van kerncentrale Dodewaard, vier grote energiebedrijven, hebben 1,5 miljard euro aan winstuitkeringen uit het moederbedrijf van de centrale onttrokken. Het kabinet moet nu meer dan 100 miljoen euro bijleggen voor de ontmanteling van de kerncentrale, omdat het bedrijf niet genoeg geld meer had. Dat schrijft zakenkrant FD op basis van een analyse van de jaarverslagen.
..
Twee weken geleden bleek dat dit definitief niet gelukt is. Om geldproblemen tijdens de sloop te voorkomen, neemt de Rijksoverheid de centrale over. Daardoor krijgt het Rijk de 162 miljoen die nu nog in de kerncentrale zit. De sloop kost naar schatting 269 miljoen euro. De belastingbetaler moet dus ruim 100 miljoen bijleggen.
Terwijl dat geld er wel ooit was bij de eigenaar. Tussen 2002 en 2010 keerde Nederlandse Elektriciteit Administratiekantoor, het moederbedrijf van GKN zo'n 1,5 miljard euro uit aan haar aandeelhouders. Dat waren vier grote energiebedrijven: Vattenfall (toen nog Nuon), EPZ, Uniper en Engie. Een deel van dat geld kwam uiteindelijk bij gemeenten en provincies terecht. Die waren tot 2009 nog de eigenaren van bijvoorbeeld Nuon.
..
De energiebedrijven vinden zelf dat ze niet aansprakelijk zijn voor het geldtekort, liet een woordvoerder van het Nederlandse Elektriciteit Administratiekantoor weten aan het FD.
Het lijkt me bijzonder sterk dat er ook maar één partij of land is waar het in de praktijk écht heel anders zou gaanquote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:17 schreef Red_85 het volgende:
Zie hier hoe het eigenlijk werkt in NL. Zeker met vvd66 aan het roer. Alles afwimpelen op de maatschappij, maar zelf wegrennen met de grootste koffers.
PostNL heeft ook zoiets soortgelijks geflikt. Vorig jaar 200 miljoen dividend uitgekeerd, dit jaar bezuinigen want "minder pakketten dan verwacht" (en dan record jaar ivm corona als vorig vergelijkingspunt nemen..)quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:17 schreef Red_85 het volgende:
Zie hier hoe het eigenlijk werkt in NL. Zeker met vvd66 aan het roer. Alles afwimpelen op de maatschappij, maar zelf wegrennen met de grootste koffers.
En die ruimte wordt ook gecreëerd en gelaten door geen wetten te maken die dat afremt.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
PostNL heeft ook zoiets soortgelijks geflikt. Vorig jaar 200 miljoen dividend uitgekeerd, dit jaar bezuinigen want "minder pakketten dan verwacht" (en dan record jaar ivm corona als vorig vergelijkingspunt nemen..)
We staan er allemaal bij en kijken er naar, grootkapitaal wordt steeds machtiger..
Gaaf tochquote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
PostNL heeft ook zoiets soortgelijks geflikt. Vorig jaar 200 miljoen dividend uitgekeerd, dit jaar bezuinigen want "minder pakketten dan verwacht" (en dan record jaar ivm corona als vorig vergelijkingspunt nemen..)
We staan er allemaal bij en kijken er naar, grootkapitaal wordt steeds machtiger..
Dan moeten een heleboel mensen pragmatischer gaan stemmen en vooral niet met de portemonnee van nu in het achterhoofd.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En die ruimte wordt ook gecreëerd en gelaten door geen wetten te maken die dat afremt.
Ja of een heel deel vind zich druk maken om woke zaken, waar de politiek meestal niet over gaat, kennelijk belangrijker dan sociale gelijkheid. Dus dan krijg je dat.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan moeten een heleboel mensen pragmatischer gaan stemmen en vooral niet met de portemonnee van nu in het achterhoofd.
Al jaren wordt de kloof tussen arm en rijk groter. Sociale ongelijkheid giert de pan uit, en toch heb ik het idee dat hele volksstammen telkens weer vallen voor buzzlines als "hra staat als een huis!" niet wetende dat ze dat wellicht op korte termijn euro's kan opleveren terwijl het afbraakbeleid dat er verder mee gemoeid gaat door kan gaan.
Oh daar kunnen ze op het darknet vast wel weer een koper voor vinden.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:52 schreef Fer het volgende:
Ik vind dat we oude aandeelhouders ook wel de sloopmeterialen van de centrale cadeau mogen doen. Vooral de delen waarvan de reactor is gebouwd.
Dat zijn echter niet de aantallen die er voor zorgen dat we telkens kabinetten van dit soort signatuur hebben.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of een heel deel vind zich druk maken om woke zaken, waar de politiek meestal niet over gaat, kennelijk belangrijker dan sociale gelijkheid. Dus dan krijg je dat.
Ga nu niet beginnen over sociale gelijkheid bij d66... Als er een elitaire grafpartij is, dan zijn zij het wel met hun 'wie zijn toch die mensen'. Sociale gelijkheidquote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of een heel deel vind zich druk maken om woke kennelijk belangrijker dan sociale gelijkheid. Dus dan krijg je dat.
Ik claim ook nergens hier dat je voor sociale gelijkheid op D66 moet stemmen geloof ik.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ga nu niet beginnen over sociale gelijkheid bij d66... Als er een elitaire grafpartij is, dan zijn zij het wel met hun 'wie zijn toch die mensen'. Sociale gelijkheid![]()
Wat dat betreft is het een prima huwelijk met vvd.
Hypocriet gelul van je dit.
Nou een substantiele groep mensen stemt iedere keer op de zoveelste populistische verlosser waar ze verder op het gebied van sociale gelijkheid geen drol aan hebben en die gewoon VVD-beleid wil. Dat doet de verhoudingen in de kamer al jaren in het voordeel van de VVD uitslaan.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 11:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat zijn echter niet de aantallen die er voor zorgen dat we telkens kabinetten van dit soort signatuur hebben.
En woke is vooral een probleem voor wokies en anti wokies, lekker op internet laten. Maar dat veel mensen eigenlijk tegen hun eigen principes of wensen stemmen op basis van kortzichtigheid is zeker waar.
FvD en PVV zorgen dat VVD66 (neoliberalen) + christenen steeds een meerderheid hebben? Huh?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou een substantiele groep mensen stemt iedere keer op de zoveelste populistische verlosser waar ze verder op het gebied van sociale gelijkheid geen drol aan hebben en die gewoon VVD-beleid wil. Dat doet de verhoudingen in de kamer al jaren in het voordeel van de VVD uitslaan.
Dat klopt, maar die hebben tot nu toe (op een geflopt experiment met de pvv) niet meegeregeerd. Maar dezelfde redenatie werkt dus ook voor mensen die om de "verkeerde" redenen op de gevestigde orde stemmen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou een substantiele groep mensen stemt iedere keer op de zoveelste populistische verlosser waar ze verder op het gebied van sociale gelijkheid geen drol aan hebben en die gewoon VVD-beleid wil. Dat doet de verhoudingen in de kamer al jaren in het voordeel van de VVD uitslaan.
Ja hun stemgedrag is meestal op de VVD lijn. Of ze geven hen een sterkere onderhandelingspositie.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:14 schreef probeer het volgende:
[..]
FvD en PVV zorgen dat VVD66 (neoliberalen) + christenen steeds een meerderheid hebben? Huh?
Het grootste probleem.quote:De energiebedrijven vinden zelf dat ze niet aansprakelijk zijn voor het geldtekort, liet een woordvoerder van het Nederlandse Elektriciteit Administratiekantoor weten aan het FD.
Private gains, public losses.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:10 schreef Hugo862 het volgende:
Een goede kapitalistische oplossing. Winsten voor de aandeelhouder, kosten voor de burger <3
Dat klopt. Maar zelfs als al die mensen van populistisch rechts op de PvdD zouden stemmen, zou VVD66 + christenen een meerderheid hebben. En dus regeren. En dus een coalitie hebben die koste wat kost het kabinet de hand boven het hoofd houdt. Wat ze ook flikken.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja hun stemgedrag is meestal op de VVD lijn.
Dat wel ja.quote:Of ze geven hen een sterkere onderhandelingspositie.
eens even kijken, de laatste splijtstof werd in 2003 uit de centrale gehesenquote:
ik denk dat ze berekend hebben dat als ze het nu afbreken het goedkoper is dan in 2045quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:44 schreef opgebaarde het volgende:
Waarom moet de centrale nu afgebroken worden en niet zoals afgesproken pas in 2045? Dat dit geld kost lijkt me evident.
lekker afromenquote:Knap dat die 1,5 miljard uitgekeerd is terwijl de centrale al zeker 5 jaar dicht was.
Maar dat is zeker niet iedere periode het gevalquote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar zelfs als al die mensen van populistisch rechts op de PvdD zouden stemmen, zou VVD66 + christenen een meerderheid hebben. En dus regeren.
Maar VVD en D66 maken niet echt een geheim van hun koers en trekken kiezers die zich min of meer in een liberaal beleid kunnen vinden. Maar door de populisten hebben ze meer macht gekregen.quote:Maar om dan naar rechtse populisten te wijzen als reden waarom de neoliberalen steeds kunnen neoliberaliseren, is toch wat vergezocht zeg.
Dat ligt toch echt gewoon op de allereerste plek aan alle VVD en D66 stemmers.
Klopt. Wanneer D66 niet groot genoeg is, leent de PvdA zich ook nog wel eens voor het varen van de VVD's economische beleid.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar dat is zeker niet iedere periode het geval
En zonder de populisten hadden ze nog steeds genoeg macht gehad voor dezelfde neoliberale geintjes.quote:Maar VVD en D66 maken niet echt een geheim van hun koers en trekken kiezers die zich min of meer in een liberaal beleid kunnen vinden. Maar door de populisten hebben ze meer macht gekregen.
Dit. Ze hebben er hard voor gewerkt dus verdienen het wat mij betreft ook gewoon, dan maar wat bijleggen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:10 schreef Hugo862 het volgende:
Een goede kapitalistische oplossing. Winsten voor de aandeelhouder, kosten voor de burger <3
Het is dan ook tussen 2002 en 2010 uitgekeerd.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 12:44 schreef opgebaarde het volgende:
Knap dat die 1,5 miljard uitgekeerd is terwijl de centrale al zeker 5 jaar dicht was.
De centrale is in 1997 gesloten. Ik las na mijn post dat het geld vooral komt uit de verkoop van diverse bedrijvenquote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is dan ook tussen 2002 en 2010 uitgekeerd.
Ah ok, ik heb zelf niet goed gelezen zie ik.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:22 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De centrale is in 1997 gesloten. Ik las na mijn post dat het geld vooral komt uit de verkoop van diverse bedrijven
De energiebedrijven hebben die miljarden weer deels uitbetaald aan haar aandeelhouders en die aandeelhouders waren provincies en gemeenten zoals gemeente Amsterdam.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:34 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ze hadden gelijk dat ding moeten slopen
Of het geld moeten laten bevriezen voor de sloop.
En hub de aandeelhouders lachen de bevolking weer uit samen met de overheid.
Gaaf land leven we toch.
Mark rutte en vriendjes.
Dat was ook ongeveer het probleem met Estro en de Hema. Ofwel via 13% rente op leningen aan zichzelf dan wel via uitkering aan aandeelhouders raakt een bedrijf in betalingsproblemen. Dat is wanbestuur maar de aansprakelijkheid daarvoor ontstaat pas bij faillissement, dan moet je 100 miljoen gaan verhalen op bestuurders en commissarissen. Die zullen daartegen verzekerd zijn dus op zich zou dat nog wel te halen zijn, maar dan moet je het wel willen, vanuit moraliteit. Kijk naar de grootste partij in deze regering en je weet dat het met moraliteit niks wordt.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als het bedrijf niet genoeg geld meer heeft was er dan sprake van wanbestuur? Want die ontmanteling stond op de planning, de geschatte kosten waren bekend, er was voldoende geld, maar dat geld is door het bestuur uitgekeerd aan de aandeelhouders....
Dan hebben we toch te maken met wanbestuur of zie ik dat verkeerd?
Lijkt me niet dat je de aandeelhouders verantwoordelijk kunt houden.
Nou nee, door het grote aandeel populisten wordt het bijvoorbeeld moeilijker de VVD naar de oppositie te bonjouren. En heeft de VVD al jaren het voordeel van het initiatief bij formaties.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Klopt. Wanneer D66 niet groot genoeg is, leent de PvdA zich ook nog wel eens voor het varen van de VVD's economische beleid.
Maar het lijkt me zeer stug dat Rutte de grootte van FvD en PVV gebruikt als pressiemiddel in de onderhandelingen over het regeerakkoord. Dan gaat het om de grootte van de coalitiepartijen tov elkaar, om te bepalen hoeveel inspraak de partijen in dat akkoord krijgen.
"Nee Sigrid, wij van de VVD bepalen het economisch beleid en jullie knikken braaf ja in ruil voor wat progressieve zaken zolang die de christenen niet al té hard voor het hoofd stoten, want Baudet en Wilders stemmen economisch gezien ook gewoon met de VVD mee." Aldus Mark.
Zie je het voor je? Ik niet namelijk.
[..]
En zonder de populisten hadden ze nog steeds genoeg macht gehad voor dezelfde neoliberale geintjes.
En eh, liberaal beleid? Lol, dat doen ze al jaren niet meer bij VVD66.
En wanneer is dat potje ook al weer leeggetrokken? En wanneer opgebouwd?quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:18 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
eens even kijken, de laatste splijtstof werd in 2003 uit de centrale gehesen
in 1994 was al bekend dat de centrale dicht ging en toen zei de directeur dat het ontmantelingspotje gevuld was
1959 werd besloten dat dat ding er moest komen toen was de KVP (dat is nu het CDA) de grootste, daarna werd er regelmatig stuivertje geruild met de PVDA, tot en met 2010, pas toen was de VVD de grootste.
dan gaan ze daar nog maar eens vragen en dat geld terughalen voor de ontmanteling.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 13:18 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
in 1994 was al bekend dat de centrale dicht ging en toen zei de directeur dat het ontmantelingspotje gevuld was
uit de OP:quote:Op dinsdag 30 mei 2023 17:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En wanneer is dat potje ook al weer leeggetrokken? En wanneer opgebouwd?
om specifiek te zijn:quote:Tussen 2002 en 2010 keerde Nederlandse Elektriciteit Administratiekantoor, het moederbedrijf van GKN zo'n 1,5 miljard euro uit
Omdat het wetboek voor iedereen geldt en niet selectief ende subjectief zich aanpast aan de waan van de dag?quote:
Moeder concern, niet de dochter.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:22 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De centrale is in 1997 gesloten. Ik las na mijn post dat het geld vooral komt uit de verkoop van diverse bedrijven
Er is geen geld uit die BV vertrokken in de vorm van dividend sinds de verkoop van publieke organisaties aan 4 energiebedrijven.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:34 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ze hadden gelijk dat ding moeten slopen
Of het geld moeten laten bevriezen voor de sloop.
En hub de aandeelhouders lachen de bevolking weer uit samen met de overheid.
Gaaf land leven we toch.
Mark rutte en vriendjes.
Dan moet je artikel 2:216 lezen. Dit moet gewoon worden voorzien. De jaarrekening zou geen recht doen aan de werkelijke feiten en omstandigheden gezien de financiële positie van het bedrijf als verplicht te maken kosten (sloop) niet worden opgenomen.quote:Op dinsdag 30 mei 2023 14:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De energiebedrijven hebben die miljarden weer deels uitbetaald aan haar aandeelhouders en die aandeelhouders waren provincies en gemeenten zoals gemeente Amsterdam.
Daar zit meteen een pijnpunt. De centrale draaide toen het in eigendom was van de overheid en daarna toen de energiebedrijven verkocht zijn werd van de nieuwe aandeelhouders verwacht dat zij opdraaien voor die miljoenen in 2048. En als in 2048 geld beschikbaar moet zijn betekent dit niet dat dit geld 25 jaar eerder ook al beschikbaar moet zijn
Heel andere zaken die 1.5 miljard = moederbedrijf dividend. Niet het rechtspersoon met de kerncentrale!!quote:Op dinsdag 30 mei 2023 23:58 schreef snabbi het volgende:
Ik zie veel reacties die alleen maar wijzen naar een graai element, maar weten we nu hoeveel van die 1,5 miljard wel gewoon bij de publieke partijen terecht is gekomen? Ik zie in de OP alleen dat het om een deel gaat naar provincies en gemeenten, maar met die soort stemmingmakerij is het wel handig om te weten hoeveel dat is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |