Denk je niet dat ze het zouden zeggen als ze vals beschuldigd worden?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 16:16 schreef UncleScorp het volgende:
er is iets succesvol opgeblazen in oekraine ... dus dat moet Rusland wel gedaan hebben
Ik heb beelden gezien, een vriend van me heeft er gevochten. Het is toch echt aan het gebeuren.quote:Op woensdag 7 juni 2023 17:04 schreef PSVCL het volgende:
Het grote offensief (waarvan we geen beelden hebben gezien, vreemd) is gestaakt omdat er in the middle of nowhere een dam is ingestort?
Net echt allemaal
Source: trust me broquote:Op woensdag 7 juni 2023 18:05 schreef illusions het volgende:
[..]
Ik heb beelden gezien, een vriend van me heeft er gevochten. Het is toch echt aan het gebeuren.
Jij gelooft ook echt de raarste dingen hè?
Er is zelfs aangeboden om de reis ernaartoe te bekostigen, zodat men voor zichzelf kan zien wat daar gebeurt.quote:
Wanneer de MSM (volgens agenda)hun gecreëerde nep narratieve 24/7 erdoorheen wil stampen weet je dat het pure bullsh*t is.quote:Op woensdag 7 juni 2023 17:14 schreef KNAK het volgende:
[..]
Hoop bombarie weer. Altijd gezellig. Al die anti-Rus berichtjes overal, je zou het bijna allemaal gaan geloven.
Het schuurt een beetje als je ziet hoe men alles dat wat via de staatsomroep/MSM kanalen binnen sijpelt als waarheid wordt gezien, terwijl we er zelf niet zijn, niet eens aan de zijlijn staan, sterker nog, we zijn niet eens in de buurt van het speelveld,….
Zoals vaker gebeurt/continue gaande is worden we allemaal flink in de maling genomen.
quote:Op woensdag 7 juni 2023 18:05 schreef illusions het volgende:
[..]
Ik heb beelden gezien, een vriend van me heeft er gevochten. Het is toch echt aan het gebeuren.
Jij gelooft ook echt de raarste dingen hè?
Stoere verhalen voor bij het kampvuur. Wil zeker scoren bij de meisjesquote:
Je wordt een wappie genoemd omdat je je ook gewoon draagt als een wappie. Het doodleuk ontkennen van het bestaan van de oorlog is niet alleen ietwat onnozel, het is ronduit schofterig naar de tienduizenden/honderdduizenden slachtoffers. Ja, ook Russen. Je bent gewoon niet helemaal goed wijs als je dat doodleuk ontkent, sorry.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:40 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Wanneer de MSM (volgens agenda)hun gecreëerde nep narratieve 24/7 erdoorheen wil stampen weet je dat het pure bullsh*t is.
Zodra je het doorziet en vragen gaat stellen wordt je direct in het wappie kamp gestopt, in dit geval pro Poetin kamp.
We worden vanaf 2020 openlijk in de maling genomen, pure mockery wat er gaande is.
Voorheen deden ze het sneaky, toen verstopte de demonen zich nog een beetje..de laatste jaren hebben ze daar schijt aan.
Lijkt wel alsof we in een South Park seizoen zijn beland af en toe.
Net als die baby's in Irak die op de grond dood gingen. Echt schofterig als dat niet geloofde.quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:51 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je wordt een wappie genoemd omdat je je ook gewoon draagt als een wappie. Het doodleuk ontkennen van het bestaan van de oorlog is niet alleen ietwat onnozel, het is ronduit schofterig naar de tienduizenden/honderdduizenden slachtoffers. Ja, ook Russen. Je bent gewoon niet helemaal goed wijs als je dat doodleuk ontkent, sorry.
Het is stoer om iemand te kennen?quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:44 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Stoere verhalen voor bij het kampvuur. Wil zeker scoren bij de meisjes
Ja, dat was wel apart.quote:Op woensdag 7 juni 2023 20:56 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Net als die baby's in Irak die op de grond dood gingen. Echt schofterig als dat niet geloofde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nayirah_testimony
Welk punt probeer je nou precies te maken met deze reactie op mijn post? Dat ontgaat me een beetje.quote:Op woensdag 7 juni 2023 20:56 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Net als die baby's in Irak die op de grond dood gingen. Echt schofterig als dat niet geloofde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nayirah_testimony
Volgens mij is zijn punt dat omdat een bepaald schandaal niet heeft plaatsgevonden, het ook volkomen plausibel is dat de oorlog in Oekraine niet bestaat.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:16 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Welk punt probeer je nou precies te maken met deze reactie op mijn post? Dat ontgaat me een beetje.
Wat me niet ontgaat is trouwens dat je hier iets aanhaalt dat aan het licht is gebracht door de door jou zo verfoeide MSM. Ik dacht dat die niet te vertrouwen waren? Of geldt die regel alleen als het meneer uitkomt?
Dat denk je dan verkeerd, want dat is precies wat er hier af en toe gebeurt.quote:Op woensdag 7 juni 2023 21:21 schreef KNAK het volgende:
Ik denk dat er niemand hier het in twijfel trekt dat er een conflict gaande is.
Idd…quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:49 schreef KNAK het volgende:
[..]
Hangt een Nordstream geurtje aan, en we weten wel een beetje waar dat geurtje vandaan komt
Net zoals ze eerder al op deze dam geschoten hebben, en deze nu opgeblazen is, hebben ze eerder ook op de ZNPP geschoten.quote:Topadviseur Zelensky: “Volgende stap kan opblazen van kerncentrale zijn”
Rusland kan nu misschien wel de grootste kerncentrale van Europa opblazen. Daarvoor waarschuwt Oekraïne, nu de stuwdam in de bezette stad Nova Kachovka ingestort is. “De hele wereld zou zich zorgen moeten maken over de roekeloosheid van Moskou”, stelt Oleksiy Danilov in ‘The Times’. Hij is de belangrijkste veiligheidsadviseur van president Volodymyr Zelensky.
Amerikanen blijven natuurlijk weer overtuigd van hun superioriteitquote:NAVO houdt volgende week grootste luchtoefening ooit
De NAVO gaat volgende week haar grootste luchtoefening ooit uitvoeren. De actie, die de naam 'Air Defender 23' meekreeg, begint maandag en zal een tiental dagen in beslag nemen. In het totaal zullen 220 militaire vliegtuigen uit 25 lidstaten en partnerlanden deelnemen.
En oorlog met China ligt ook al op de tong.quote:De oefening is louter defensief, maar moet ook een boodschap uitsturen naar Rusland, verklaarde de Amerikaanse ambassadrice Amy Gutmann. "Ik zou zeer verbaasd zijn als een wereldleider geen nota zou nemen van de geestdrift en de kracht van deze alliantie. Dat geldt dus ook voor Poetin."
Klopt. Oekrainse soldaten hebben gewoon wekenlang stiekem explosieven op die dam geplaatst als de Russische soldaten sliepen of even naar de plee waren. Echt heel sneaky.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:49 schreef KNAK het volgende:
[..]
Hangt een Nordstream geurtje aan, en we weten wel een beetje waar dat geurtje vandaan komt
Blij dat ze een manier gevonden hebben om nog es wat russen uit te schakelen.quote:Oekraïense officier: “We zagen hoe Poetins troepen werden meegesleurd door watermassa na dambreuk”
Toen de dam dinsdagochtend instortte, was “niemand aan Russische zijde in staat om weg te komen”, vertelde Andrei Pidlisnyi. “Alle regimenten die de Russen aan die kant van de dam hadden, werden overstroomd. Alle Russische posities werden weggevaagd.”
https://www.hln.be/buiten(...)a-dambreuk~a0f433e0/
Je hebt in ieder geval een rijke fantasie.quote:Op donderdag 8 juni 2023 06:20 schreef UncleScorp het volgende:
Het opblazen van de dam is gewoon onderdeel van het oekr GrOoT OfFeNsIeF !
[..]
Blij dat ze een manier gevonden hebben om nog es wat russen uit te schakelen.
Dat de eigenlijke start van het GrOoT OfFeNsIeF ! een compleet fiasco was verzwijgen ze natuurlijk in alle stilte.
Rusland slaat succesvol de eerste aanvallen van het GrOoT OfFeNsIeF ! neer, en blaast dan de dam op uit schrik voor het GrOoT OfFeNsIeF !
![]()
Ow en dat ze gewoon, indien nodig, de sluizen konden open zetten, is dan weer iets te moeilijk voor onze westerse leiders en media. En dat ze hun eigen troepen onder water zetten…en het koelwater afsnijden voor de kerncentrale die zij nu in handen hebben….en watertoevoer voor hun Krim in gevaar brengen.
Neenee Rusland heeft schrik voor het GrOoT OfFeNsIeF !
Een term die graag en snel in de mond genomen wordt als er met het vingertje naar Rusland kan gewezen worden.quote:OORLOGSMISDAAD
Toch knap dat een paar Oekraïnse soldaten wekenland elke nacht - als de Ruskis hun dronken wodkaroes uitsliepen - stiekem bij die dam naar binnen konden snieken om explosieven te plaatsen. Ja, echt heel geloofwaardig.quote:Op donderdag 8 juni 2023 08:39 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Een term die graag en snel in de mond genomen wordt als er met het vingertje naar Rusland kan gewezen worden.
Het is een oorlogsmisdaad om, zelfs in tijd van oorlog, te schieten op civiele infrastructuren zoals een dam of een kerncentrale.
Ondertussen is het al gedocumenteerd (oa The Washington Post) dat oekr vorig jaar al de dam beschoten had.
Tevens was het gerapporteerd dat de ZNPP beschoten werd toen ze in handen van Rusland was (sept 2022).
En oorlogsmisdaden uitgevoerd met westerse wapens
Toch mooi dat we hier een user hebben met een directe hot-line over hoe de situatie daar in elkaar steekt, wie wat in handen heef, wie wat wat doet. We zijn gezegend met zo een bron aan informatie.quote:Op donderdag 8 juni 2023 07:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je hebt in ieder geval een rijke fantasie.
Ben benieuwd naar je uitleg hoe een door Rusland bezette dam kan worden opgeblazen door Oekraïne.
Of hoe Oekraïene de sluizen van een door Rusland bezette dam kan openzetten...
Ja, er zijn natuurlijk ook totaal geen satelietten die troepenverplaatsingen waar kunnen nemen. En die Russische lokale leiders in Nova Kakhovka waren natuurlijk Oekraïnse acteurs die deden alsof ze Russische politici waren om de wereld te laten geloven dat Rusland dat gebied had ingenomen. 5D Chess van Zelensky!quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:15 schreef KNAK het volgende:
[..]
Toch mooi dat we hier een user hebben met een directe hot-line over hoe de situatie daar in elkaar steekt, wie wat in handen heef, wie wat wat doet. We zijn gezegend met zo een bron aan informatie.
Mss is de dam wel ingestort na de vele oekr beschietingen totnutoequote:Op donderdag 8 juni 2023 09:13 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Toch knap dat een paar Oekraïnse soldaten wekenland elke nacht - als de Ruskis hun dronken wodkaroes uitsliepen - stiekem bij die dam naar binnen konden snieken om explosieven te plaatsen. Ja, echt heel geloofwaardig.
Bron?quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:18 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Mss is de dam wel ingestort na de vele oekr beschietingen totnutoe
= OORLOGSMISDAAD
Mss is de dam wel ingestort na de vele russ explosieven totnutoequote:Op donderdag 8 juni 2023 09:18 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Mss is de dam wel ingestort na de vele oekr beschietingen totnutoe
= OORLOGSMISDAAD
quote:Op woensdag 7 juni 2023 19:40 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Wanneer de MSM (volgens agenda)hun gecreëerde nep narratieve 24/7 erdoorheen wil stampen weet je dat het pure bullsh*t is.
Zodra je het doorziet en vragen gaat stellen wordt je direct in het wappie kamp gestopt, in dit geval pro Poetin kamp.
We worden vanaf 2020 openlijk in de maling genomen, pure mockery wat er gaande is.
Voorheen deden ze het sneaky, toen verstopte de demonen zich nog een beetje..de laatste jaren hebben ze daar schijt aan.
Lijkt wel alsof we in een South Park seizoen zijn beland af en toe.
Okee maar andere crazy batshit drek zoals dit veeg je dan niet? Of gaat het erom dat je er als poster zelf echt in gelooft? Dan mag het blijven staan.quote:
Drek? Er staat louter text waar BNW voor in het leven is geroepen. En je kan hooguit betwisten dat het pas sinds 2020 is. Mogelijk ap jaren eerder.quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
[..]
Okee maar andere crazy batshit drek zoals dit veeg je dan niet? Of gaat het erom dat je er als poster zelf echt in gelooft? Dan mag het blijven staan.
Ik had ook teksten geplaatst waarvoor BNW in het leven is geroepen maar die zijn weg...quote:Op donderdag 8 juni 2023 10:13 schreef KNAK het volgende:
[..]
Drek? Er staat louter text waar BNW voor in het leven is geroepen. En je kan hooguit betwisten dat het pas sinds 2020 is. Mogelijk ap jaren eerder.
Huilie huilie doen als er in BNW BNW-teksten worden geplaatst.quote:Op donderdag 8 juni 2023 09:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
[..]
Okee maar andere crazy batshit drek zoals dit veeg je dan niet? Of gaat het erom dat je er als poster zelf echt in gelooft? Dan mag het blijven staan.
Een dag niet het narratief van de MSM nablaten is een dag niet geleefdquote:Op donderdag 8 juni 2023 11:43 schreef over_hedge het volgende:
ik zit me vooral te verbazen dat bepaalde user weer terug zijn en het nog geen dag duurt voordat er weer gezeik is in dit topic
edit: Grapje ik kan niet lezen. msM niet Nquote:
Je hebt gelijk. Ik zal voortaan beter "onderzoek" doen op Twitter en Facebook. En dat dan vervolgens nablaten.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:00 schreef KNAK het volgende:
[..]
Een dag niet het narratief van de MSM nablaten is een dag niet geleefd
sja het is blijkbaar nog steeds niet verteerbaar voor sommigen dat anderen een andere mening/visie hebben over het conflictquote:Op donderdag 8 juni 2023 11:43 schreef over_hedge het volgende:
ik zit me vooral te verbazen dat bepaalde user weer terug zijn en het nog geen dag duurt voordat er weer gezeik is in dit topic
quote:Former NATO head raises prospect of “troops on the ground” in Ukraine
The Guardian described his words as a “striking suggestion that some states may regard the stakes as momentous enough to use their own troops” in the conflict.
https://www.wsws.org/en/articles/2023/06/08/mxiy-j08.html
Misschien ligt het aan de manier hoe je je mening overbrengt? Aangezien het de afgelopen weken prima ging.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:05 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
sja het is blijkbaar nog steeds niet verteerbaar voor sommigen dat anderen een andere mening/visie hebben over het conflict
![]()
oh en ik zorg niet voor gezeik in NWSik zit hier op mijn plaats
Nou het postgedrag in NWS doet ook mijn tenen krullen, toch houd ik mij in om daarop te reageren.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:39 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Misschien ligt het aan de manier hoe je je mening overbrengt? Aangezien het de afgelopen weken prima ging.
Jammer. Want als je het op een normale manier doet is er niks mis mee.quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:59 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Nou het postgedrag in NWS doet ook mijn tenen krullen, toch houd ik mij in om daarop te reageren.
- oekraine beschiet een kerncentralequote:Kovalchuk considered flooding the river. The Ukrainians, he said, even conducted a test strike with a HIMARS launcher on one of the floodgates at the Nova Kakhovka dam, making three holes in the metal to see if the Dnieper’s water could be raised enough to stymie Russian crossings but not flood nearby villages.
The test was a success, Kovalchuk said, but the step remained a last resort. He held off.
https://www.washingtonpos(...)kiv-kherson-donetsk/
Hier beschuldigt oekr Rusland van een aanval op een 2e kerncentrale terwijl ze zelf op ZNPP schietenquote:De kerncentrale van Zaporizja, die momenteel in Russische handen is, is al wekenlang het middelpunt van gevechten en beschietingen.
“Op 19 september 2022, om 2 uur, heeft het Russische leger de industriële zone van de Kerncentrale Zuid-Oekraïne gebombardeerd”, meldt Energoatom op Telegram. “Op slechts 300 meter van de reactoren vond een krachtige ontploffing plaats.”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220919_92531876
- oekr heeft Nordstream vernietigdquote:Oekraïne beschuldigt Rusland van aanval op tweede kerncentrale van het land
De aanval op deze kerncentrale komt er na maanden van spanningen rond de centrale van Zaporizja. Die is al maanden in handen van de Russen, maar wordt bestuurd door Oekraïens personeel. De voorbije weken werd de centrale verschillende keren beschoten.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/19/oekraine-kerncentrale/
Nazi's of niet interesseert me niet eens (die verliezen toch altijdquote:“VS wisten van Oekraïense plannen om Nord Stream-pijplijn op te blazen”
De Verenigde Staten hadden drie maanden voor de explosie van de Nord Stream-pijpleiding weet van een gedetailleerd Oekraïens plan om de pijplijn aan te vallen. Dat meldt de ‘Washington Post’ dinsdag, verwijzend naar documenten die via het internet werden gelekt.
https://www.hln.be/buiten(...)-te-blazen~ab545dc2/
Achter de facade kijken ?quote:Op donderdag 8 juni 2023 12:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is ook zo'n rare opvatting.
BNW is toch achter de façade kijken wat er werkelijk speelt.
Dat kan inderdaad zijn dat de VS er achter zit, maar er zijn ook andere mogelijkheden.
Maar als een himars raket niet veel meer doet dan wat kleine schade. Want three holes in the metal. Lijkt me nou niet een heel groot probleem.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:02 schreef UncleScorp het volgende:
Nog es samengevat ...
- oekraine schiet op een dam
Maj. Gen. Andriy Kovalchuk, the initial commander of the Ukrainian counteroffensive in the Kherson region heeft zelf het volgende verklaard :
[..]
- oekraine beschiet een kerncentrale
We gaan er natuurlijk wel even van uit dat een leger niet op eigen facilities schiet. Iets wat de media nogal gebruikt om oekr acties te verbloemen
[..]
Hier beschuldigt oekr Rusland van een aanval op een 2e kerncentrale terwijl ze zelf op ZNPP schieten
[..]
- oekr heeft Nordstream vernietigd
Het laatste verhaaltje over de vernietiging van Nord Stream 2 ...
[..]
Nazi's of niet interesseert me niet eens (die verliezen toch altijd)
Maar wel dat wij , het westen, een land steunen dat totaal niet terug deinst voor terroristische acties.
Terroristische acties die milieu rampen tot gevolg kunnen hebben, landen economische schade toebrengen en ons aan de rand van een nieuwe wereldoorlog brengen.
ze schieten er op = oorlogsmisdaadquote:Op donderdag 8 juni 2023 13:17 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Maar als een himars raket niet veel meer doet dan wat kleine schade. Want three holes in the metal. Lijkt me nou niet een heel groot probleem.
quote:Hoe hebben ze dan nu ooit die dam opgeblazen? Het staat in bezet gebied. En het was sowieso geen raket aanval. Anders waren daar beelden van.
Dus is van binnen opgeblazen. Dus moet je toegang hebben tot de dam. Hoe kan Oekraïne ooit ongemerkt die dam binnen gegaan zijn. Met genoeg explosieven om de dam op te blazen?
hier moet ik mij nog over inlezenquote:En is het ook niet vreemd dat de russen de dagen voor het gebeurde het waterpeil omhoog hebben laten gaan? Of is dat toeval.
oh en https://khpg.org/en/1608812358
Dit argument hebben we toch ook gehoord met de Nord Stream pijpleidingen? 'Hoe kan Oekraïne dat nu hebben gedaan? Zij hebben er de materialen helemaal niet voor!' ... en meer van zulke argumenten op basis van de onderbuik. Vervolgens:quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:17 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Maar als een himars raket niet veel meer doet dan wat kleine schade. Want three holes in the metal. Lijkt me nou niet een heel groot probleem.
Hoe hebben ze dan nu ooit die dam opgeblazen? Het staat in bezet gebied. En het was sowieso geen raket aanval. Anders waren daar beelden van.
Dus is van binnen opgeblazen. Dus moet je toegang hebben tot de dam. Hoe kan Oekraïne ooit ongemerkt die dam binnen gegaan zijn. Met genoeg explosieven om de dam op te blazen?
En is het ook niet vreemd dat de russen de dagen voor het gebeurde het waterpeil omhoog hebben laten gaan? Of is dat toeval.
oh en https://khpg.org/en/1608812358
quote:Amerikanen wisten al maanden van Oekraïense plannen om Nord Stream op te blazen, blijkt uit gelekte documenten
Amerikaanse inlichtingendiensten wisten maanden van tevoren al dat er Oekraïense plannen waren om de Nord Stream-pijplijn op te blazen, schrijft de Washington Post. Als ze dat al wilden voorkomen, was dat heel lastig, zegt defensiedeskundige Rob de Wijk.
De Amerikaanse krant baseert het nieuws op online gelekte informatie, afkomstig uit het Pentagon-lek van een paar maanden geleden.
Sabotagedaad
In september 2022 werd de pijpleiding van Nord Stream 1 en 2 op de bodem van de Oostzee beschadigd na verschillende explosies. Het incident wordt op dit moment door meerdere Europese landen onderzocht en er is nog geen schuldige aangewezen. De Verenigde Staten en de NAVO hebben het een 'sabotagedaad' genoemd.
De Amerikaanse inlichtingendienst CIA zou in juni vorig jaar via een Europees spionage-agentschap erachter zijn gekomen dat verschillende Oekraïense teams een actie aan het voorbereiden waren. De informatie werd gedeeld met Duitsland en andere Europese landen.
Inlichtingendiensten
Dat Amerika van de sabotageplannen wist, daar is hoogleraar internationale betrekkingen Rob de Wijk niet heel verbaasd over. "Kijk, Amerikaanse inlichtingendiensten werken heel goed. Ze wisten ook al vrij vroeg van tevoren dat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne zou uitbreken. Ze hebben een goede inlichtingenpositie."
"Maar ze zijn wel een beetje ontevreden over het gebrek aan informatie dat ze vanuit Oekraïne krijgen", vervolgt hij. "Dat is ook niet heel gek natuurlijk, want Oekraïeners willen ook niet dat er allerlei geheime operaties op straat komen te liggen."
Geen stokje voor steken
Maar als de Amerikanen ervan wisten, wilden ze het dan niet voorkomen? "We weten natuurlijk niet wat er gebeurd is, maar het lijkt me van wel", zegt De Wijk. Maar zoiets voorkomen is alleen lastiger dan gedacht. "Het kan zijn dat het niet helemaal duidelijk is hoe de commando-structuren in Oekraïne lopen", legt de hoogleraar uit.
"Dus het kan gedaan zijn door groepen, dat wordt nu ook gesuggereerd, die zich onttrekken aan het commando van president Zelensky. Groepen die niet naar het commando van de generale staf in Oekraïne luisteren", zegt De Wijk. Amerika zou er daardoor geen stokje voor hebben kunnen steken via Zelensky.
'Zelensky wist van niks'
Want ja, wie zit er dan achter de explosies? "Uit de uitgelekte stukken blijkt dat Zelensky er waarschijnlijk niks vanaf wist", vertelt De Wijk. "Het gaat om groepen die dus niet luisteren naar reguliere commandostructuren, die zo ongelofelijk anti-Poetin zijn en die vinden dat ook de inkomstenstroom vanuit gas door de pijpleidingen moest worden gestaakt."
Een goed motief om zo'n aanslag op de Nord Stream-pijpleidingen uit te voeren, zegt de defensiedeskundige. Volgens hem kom je ook eigenlijk alleen maar uit bij Oekraïne als je nadenkt over wie er baat bij heeft. "De Russen hebben er geen belang bij, omdat ze net zo goed de gaskraan dicht hadden kunnen draaien. De Amerikanen hebben er ook niks aan. Dus dan houd je Oekraïne over."
Niet over praten
De Wijk denkt dat dit nieuws de komende tijd nog geen gevolgen zal hebben voor Oekraïne. "Iedereen is nu toch meer gefocust op hoe en of Zelensky een einde aan deze oorlog gaat brengen, en op het doorbreken van de stuwdam natuurlijk", zegt hij.
Ondertussen wordt er gezegd dat Europese NAVO-leiders op bijeenkomsten hebben afgesproken om niet over de Nord Stream te praten. "Ik denk wel dat dat zo is", zegt de hoogleraar. "Omwille van de publieke steun voor Zelensky en de oorlog die hij voert, wil je hier verder geen discussie over hebben."
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag? Dat is alleen naar iets anders wijzen.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit argument hebben we toch ook gehoord met de Nord Stream pijpleidingen? 'Hoe kan Oekraïne dat nu hebben gedaan? Zij hebben er de materialen helemaal niet voor!' ... en meer van zulke argumenten op basis van de onderbuik. Vervolgens:
[..]
Nouja ik ben geen expert. Dus wie weet zit ik er totaal naast. Maar als je naar de schade van de dam kijkt. Dan lijkt dit niet instorting te zijn maar een explosie.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:22 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
ze schieten er op = oorlogsmisdaad
Mss is ie uiteindelijk bezweken aan de toen veroorzaakte schade ?
De dam is bezweken over een paar dagen tijd, niet ineens (volgens beelden)
[..]
[..]
hier moet ik mij nog over inlezen
quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:37 schreef over_hedge het volgende:
Heb je die beelden trouwens waar je het over hebt? Daar wel benieuwd naar dan.
Timing ? excuus voor verder uitstel offensief wat blijkbaar niet scheen te lukken bij eerste probeersels? Een offensief waar ze eigenlijk n beetje toe gedwongen worden door westerse sponsors.quote:Op donderdag 8 juni 2023 13:42 schreef Straatcommando. het volgende:
Er spelen wel meer dingen mee. Het laten stijgen van het waterpeil bijvoorbeeld, de timing, de kosten/baten/risico verhoudingen. Daarmee zeg ik niet dat Oekraine het niet gedaan kan hebben. Er zijn alleen heel erg weinig argumenten om te zeggen dat het Oekraïne was en wel een heleboel die in het nadeel van Rusland spreken. Dat is bij de nordstream ook zo.
Een harde conclusie is voor nu onmogelijk en misschien blijft het dat ook zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |