Heb recht op WW uitkering staat erin.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:08 schreef Lienekien het volgende:
Pas op met het tekenen van een vso. Daarmee verlies je mogelijk je recht op ww.
Dus altijd juridisch advies inwinnen voordat je iets tekent.
Wat is er niet rechtsgeldig aan en wat als ik niet teken en zeg dat ik gewoon door wil werken tot einde van mijn contract?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:10 schreef daNpy het volgende:
Deze VSO is niet rechtsgeldig, maar dat proberen ze altijd.
Snel rechtsbijstand bellen.
Dat kunnen ze er wel in zetten, maar daarmee is het nog niet zo. Laat het toetsen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:09 schreef Peter6666 het volgende:
[..]
Heb recht op WW uitkering staat erin.
Waarom niet?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:10 schreef daNpy het volgende:
Deze VSO is niet rechtsgeldig, maar dat proberen ze altijd.
Snel rechtsbijstand bellen.
Sowieso heeft de werkgever normaal gesproken 2 maanden opzegtermijn. Edit: onder de 5 jaar maar 1 maand, excuus.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:12 schreef Peter6666 het volgende:
[..]
Wat is er niet rechtsgeldig aan en wat als ik niet teken en zeg dat ik gewoon door wil werken tot einde van mijn contract?
Ik heb een huishoudboekje en hulp gekregen van instanties. Ik zit niet in de schuldsanering maar hou aan het eind van de maand nauwelijks wat over zou ik zeggen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:15 schreef CoolGuy het volgende:
En groter geheel, als je daar 3 maanden werkt, en je moet 'elke keer', met geld schuiven, dan geef je dus te veel geld uit. Dat deze baan 'net genoeg' was om alles mee te dekken is leuk, maar dan heb je een groter issue dan deze baan. Een nieuwe baan kun je wel vinden, maar als je je uitgaven niet onder controle krijgt zal het altijd mis blijven gaan.
Is het een vast of tijdelijk contract? In dat geval kan mijn bovenstaande post niet correct zijn.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:12 schreef Peter6666 het volgende:
[..]
Wat is er niet rechtsgeldig aan en wat als ik niet teken en zeg dat ik gewoon door wil werken tot einde van mijn contract?
Half februari 2024quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:19 schreef Lienekien het volgende:
Tot wanneer loopt je contract eigenlijk?
Dat is dus niet een situatie die is begonnen toen je aan deze baan begon. Dat is al (veel) langer aan de gang. Dat is een achterliggend issue wat je moet aanpakken, ongeacht welke baan je hebt. Maar wel goed dat je daar dus al hulp bij hebt.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:18 schreef Peter6666 het volgende:
[..]
Ik heb een huishoudboekje en hulp gekregen van instanties. Ik zit niet in de schuldsanering maar hou aan het eind van de maand nauwelijks wat over zou ik zeggen.
Ik dacht de opzegtermijn, maar blijkt niet te kloppen. Zie andere postquote:
1. Niets tekenen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:59 schreef Peter6666 het volgende:
Werk sinds 3 maanden bij een financieel adviesbureau. Eerste 2 maanden gingen heel er goed tot dat mijn werkgever meer werk gaf. Steeds conflicten met collega’s omdat hun fouten op mij worden geschoven en ik eindverantwoordelijke ben voor werkzaamheden. Nu komt mijn werkgever met een vaststellingsovereenkomst dat ik moet ondertekenen. Daarin staat dat ik uitgesteld ben voor werk tot 1 juli en een maandsalaris krijg als transitie/ontslagvergoeding. Het probleem is dat ik het naar mijn zin had buiten de conflicten om. Als ik het onderteken, dan zou mijn thuissituatie een groot onzekerheid tegemoet gaan. Ik ben de kostwinner thuis en zit elke keer met geld te schuiven en de rekeningen te betalen met geld wat er eigenlijk niet voor bedoeld was. Het salaris van mijn nieuwe werkgever was eigenlijk net genoeg om alles te kunnen dekken. Wat zouden jullie mij adviseren om te doen, want ik kom er echt niet meer uit.
Bepaalde tijd contract van 1 jaarquote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Is het een vast of tijdelijk contract? In dat geval kan mijn bovenstaande post niet correct zijn.
In de meeste VSO's zit een bepaling dat de vergoedingen uit de VSO dan (deels) vervallen. Pas tekenen als je juridische hulp hebt gekregen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:20 schreef Purrito het volgende:
Teken nooit een vso tenzij je al een nieuwe baan hebt.
Ja, maar stel TS krijgt morgen een burnout, dan geen Ziektewet, geen WWquote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:27 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dat wordt dus de hoogte van je vergoeding.
Hmm 🤔quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:59 schreef Peter6666 het volgende:
Werk sinds 3 maanden bij een financieel adviesbureau.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:18 schreef Peter6666 het volgende:
[..]
Ik heb een huishoudboekje en hulp gekregen van instanties. Ik zit niet in de schuldsanering maar hou aan het eind van de maand nauwelijks wat over zou ik zeggen.
Ligt ook wel een beetje aan de branche waarin je zit natuurlijk. Als je kapper bent of boekhouder zal het wel meevallen. Maar in andere functies zijn de wereldjes aanzienlijk kleiner. En dan kan het wel officieel niet mogen, maar als iedereen mekaar kent gaan dit soort dingen toch snel rond.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:23 schreef Jaeger85 het volgende:
Als je niet weg wil zou ik helemaal niets tekenen. De werkgever staat heel zwak. Als het een tijdelijke arbeidsovereenkomst is zonder opzegbeding hebben ze geen manier om je te ontslaan voordat deze verlopen is. Met opzegbeding of bij een vaste aanstelling is de periode nog veel te kort geweest voor dossier opbouw en om eventueel verbetering te tonen. Blijf zitten waar je zit, maar zoek ondertussen wel wat anders. Dat je de vso weigert gaat je niet in dank af worden genomen namelijk.
Maar welke driekwart?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:57 schreef Queller het volgende:
Wat een hoop mensen in dit topic die maar wat roepen zonder dat ze voldoende kennis hebben.
Om te janken!
TS: er valt maar weinig over te zeggen zonder kennis van je arbeidsovereenkomst én van je situatie. "Negeer driekwart van de posts in dit topic" is het beste algemene advies. Verder: neem contact op met je RBV, de vakbond, Juridisch Loket, een jurist met verstand van zaken; wie dan ook met kennis en met wie je de situatie kunt bespreken.
Dit.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:23 schreef Jaeger85 het volgende:
Als je niet weg wil zou ik helemaal niets tekenen. De werkgever staat heel zwak. Als het een tijdelijke arbeidsovereenkomst is zonder opzegbeding hebben ze geen manier om je te ontslaan voordat deze verlopen is. Met opzegbeding of bij een vaste aanstelling is de periode nog veel te kort geweest voor dossier opbouw en om eventueel verbetering te tonen. Blijf zitten waar je zit, maar zoek ondertussen wel wat anders. Dat je de vso weigert gaat je niet in dank af worden genomen namelijk.
Heb je hier vel ervaring mee? Ik heb het nog nooit meegemaakt na net drie maanden.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:06 schreef rosita1 het volgende:
Situatieschets hoe het gaat lopen is waarschijnlijk dat ze je gehele contract gaan uitbetalen, en in de tussentijd (9 maanden) kun je rustig op zoek gaan naar ander werk.
Ik heb jaren geleden vrijwel exact dezelfde situatie zich zien afspelen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:15 schreef Queller het volgende:
[..]
Heb je hier vel ervaring mee? Ik heb het nog nooit meegemaakt na net drie maanden.
Geniepig zegquote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:06 schreef rosita1 het volgende:
Situatieschets hoe het gaat lopen is waarschijnlijk dat ze je gehele contract gaan uitbetalen, en in de tussentijd (9 maanden) kun je rustig op zoek gaan naar ander werk.
Ze zullen zeggen: je hoeft niet meer te komen.
Zeg dan: ik blijf beschikbaar voor werk, en dat blijf je dan ook (theoretisch) maar je hoeft niet meer te komen.
(zorg dan ook voor juridisch advies in zo'n scenario)
Ze hebben het zelf verpest, hiermee. Ansich een prima scenario, midden in de zomermaanden. Ook met recht WW, want na 1 jaar vraag je WW aan, omdat je contract van rechtswege is beindigd. Maar voor die tijd heb je vast al weer wat nieuws gevonden.
Ik geloof best dat het voorkomt. Maar het is niet perse een erg voor de hand liggende uitkomst.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:18 schreef sigme het volgende:
Ik heb jaren geleden vrijwel exact dezelfde situatie zich zien afspelen.
Jaarcontract, slimme knul maar te kritisch jegens langer zittende oude garde, HR meende 'm wel te kunnen ontslaan want er stond een opzegtermijn in het contract. HR hield er geen rekening mee dat je ook dan een reden en een dossier moet hebben. Dus ja: 9 maanden afkopen was de prijs voor het wegsturen van die persoon.
Na drie maanden niet. Dit is een bizarre situatie voor TS. Als ik het lees, uitgaande van zijn verhaal. Ik heb binnen HR gewerkt en ben redelijk op de hoogte van diverse mogelijke scenario's binnen het arbeidsrecht. Sta nergens meer van te kijken.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:15 schreef Queller het volgende:
[..]
Heb je hier vel ervaring mee? Ik heb het nog nooit meegemaakt na net drie maanden.
Ja, die is lekker. Ik kijk ook nergens van op. Maar vind je dit nu echt een uitkomst waar TS rekening mee kan houden?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:21 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Na drie maanden niet. Dit is een bizarre situatie voor TS. Als ik het lees, uitgaande van zijn verhaal. Ik heb binnen HR gewerkt en ben redelijk op de hoogte van diverse mogelijke scenario's binnen het arbeidsrecht. Sta nergens meer van te kijken.
Nu ja, ze hebben TS geen enkele kans gegeven voor een gesprek, verbetering.quote:
Jullie snappen denk ik ook wel, dat wanneer je een vso wilt aanbieden (zonder enige onderbouwing, die rechtsgeldig is m.a.w. geen dossieropbouw enz), dat TS sterk staat. Als TS dat niet gaat tekenen, is de relatie hoe dan ook verstoord. Niet door TS maar door toedoen bedrijf. Daarom schets ik zo'n scenario, omdat de meeste bedrijven dan overgaan tot zo'n soort constructie omdat ze eigenlijk hoopte dat iemand zou tekenen. Ze snijden dus in eigen vingers. En weten ze zelf niet meer zo goed hoe ze het moeten 'inkleden' door iemand dan te laten doorwerken.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:24 schreef Queller het volgende:
[..]
Ja, die is lekker. Ik kijk ook nergens van op. Maar vind je dit nu echt een uitkomst waar TS rekening mee kan houden?
Overigens is er dan strikt genomen geen sprake van een beëindiging met wederzijds goedvinden, dus is volgens mij een vaststellingsovereenkomst ook een beetje zinloos. Vrijstellen van werk is imho voldoende.
Je weet veel te weinig van een eventuele onderbouwing om zulke conclusies te trekken. Daarnaast is het helemaal niet zeker dat de arbeidsrelatie zodanig verstoord is, dat TS 'sterk staat'. En waar sterk? In de rechtbank? Dan is er al wat meer water onder de brug doorgegaan.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:30 schreef rosita1 het volgende:
Jullie snappen denk ik ook wel, dat wanneer je een vso wilt aanbieden (zonder enige onderbouwing, die rechtsgeldig is m.a.w. geen dossieropbouw enz), dat TS sterk staat. Als TS dat niet gaat tekenen, is de relatie hoe dan ook verstoord. Niet door TS maar door toedoen bedrijf. Daarom schets ik zo'n scenario, omdat de meeste bedrijven dan overgaan tot zo'n soort constructie omdat ze eigenlijk hoopte dat iemand zou tekenen. Ze snijden dus in eigen vingers. En weten ze zelf niet meer zo goed hoe ze het moeten 'inkleden' door iemand dan te laten doorwerken.
Dankjewel ik laat je horen als ik er meer over weet.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:35 schreef rosita1 het volgende:
Note aan TS; als je ze vrijstellen voor werk: zeg dan dat je niet zonder meer akkoord gaat, en beschikbaar blijft voor werk. Plus schakel een jurist in. Teken niets, ga nergens direct mee akkoord, en lees eerst dingen na. Vraag: zet het maar op papier, dan kijk ik ernaar.
... en neem contact op met een deskundige die je kan begeleiden naar een voor beide partijen acceptabele oplossing.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:35 schreef rosita1 het volgende:
Note aan TS;[knip] Vraag: zet het maar op papier,
Volgens mij heb je mijn eerste bericht niet gelezen waarin ik zeg, ga ook gesprek aan. Zie pagina 1. En ja, ik ga even uit van de situatieschets van TS (dat benoem ik ook). Ik vind het TS 'sterk' dat als je 3 maanden ergens werkt en pas in maand 3 klachten krijgt en dan vrij snel een vso voorstel. Dat voelt als geen ruimte tot verbetering krijgen. De bedoeling van mijn antwoorden zijn misschien de basic waarschuwingen die ik even wilde delen. Grijs is het zeker, mee eens.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:34 schreef Queller het volgende:
[..]
Je weet veel te weinig van een eventuele onderbouwing om zulke conclusies te trekken. Daarnaast is het helemaal niet zeker dat de arbeidsrelatie zodanig verstoord is, dat TS 'sterk staat'. En waar sterk? In de rechtbank? Dan is er al wat meer water onder de brug doorgegaan.
Ik geloof best dat je in HR gewerkt hebt en ervaring op hebt gedaan in scenario's in het arbeidsrecht. Er gebeuren vreemde dingen. Maar je neemt de bocht wmb wel érg krap. De 'meeste bedrijven' gaan volgens mij helemaal niet 'waarschijnlijk' over van een long shot naar het andere uiterste.
Nou ja, whatever eigenlijk. Ik wil maar zeggen: je bent - met de beschikbare info - te stellig. Tussen het zwart en wit van alles of niets zit nog een heleboel grijs. Je stapt er zondermeer overheen.
Je moet helemaal niets. Ze sturen wellicht aan op 'afronding voor het einde van deze maand' ivm de opzegtermijn van een maand. Geef gerust aan dat je de tijd wilt om je te laten adviseren; daar is echt niets geks aan.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:42 schreef Peter6666 het volgende:
Uiterlijke eind deze week moet ik aan mijn werkgever laten weten of ik het ga ondertekenen of niet.
Succes, ik hoop dat het goed komt met je huidige baan, wat Queller aangaf eventueel met een mediator.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:42 schreef Peter6666 het volgende:
Uiterlijke eind deze week moet ik aan mijn werkgever laten weten of ik het ga ondertekenen of niet.
Bedankt allemaal voor jullie hulp en advies.
Ik heb besloten om het niet te ondertekenen en te werken tot mijn contract is afgelopen.
Ondertussen ga ik even bij de FNV en juridische loket inhoudelijk laten toetsen van de VSO
Van wie moet dat?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:59 schreef Peter6666 het volgende:
Nu komt mijn werkgever met een vaststellingsovereenkomst dat ik moet ondertekenen.
Waar basseer je dit op?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:06 schreef rosita1 het volgende:
Ik vind het ook bijzonder jaquote:Op dinsdag 23 mei 2023 23:18 schreef Fer het volgende:
Financieel adviesbureau en niet kunnen omgaan met geld. (Tr)lol
Mwah. In mijn ervaring is het vaak zo dat mensen heel goed weten hoe iets moet, en dat prima om kunnen zetten in een plan & acties als het niet het eigen leven betreft. Maar dat het moeilijk is in het eigen leven.quote:
Ik dacht dat een tijdelijk contract ook niet (zomaar) tussentijds beeindigd mocht worden, maar alles kan natuurlijk.quote:
Opvallend is wel dat TS de tips om juridisch advies op te zoeken lijkt te negeren. Bij ons heb ik er de rechtsbijstand opgezet en die hebben het verder bediscussieerd met de werkgever.quote:Een vaststellingsovereenkomst bij tijdelijk contract kan ook tussentijds worden beëindigd, maar alleen als er ook een tussentijds opzegbeding in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Het komt heel regelmatig voor dat een werkgever zo spoedig mogelijk het contract wil beëindigen en niet wil dat de werknemer tot het einde van het contract in dienst blijft. Dan kan hij de werknemer een vaststellingsovereenkomst aanbieden om zo tot een einde van het contract te komen
Er moet dan wel een tussentijds opzegbeding in de tijdelijke arbeidsovereenkomst zijn opgenomen om als werknemer toch recht te blijven houden op een WW-uitkering. Is dit niet het geval? Dan benadeelt de werknemer het UWV en is de kans op een WW-uitkering een stuk kleiner.
Wanneer er geen tussentijds opzegbeding van toepassing is, kan de werknemer alleen ontslagen worden als hij hier zelf mee instemt. Stemt hij hier niet mee in? Dan moet de werkgever de werknemer doorbetalen tot de einddatum van het contract. Als de werknemer wel instemt, dan zal de werkgever wel een compensatie moeten bieden voor het gemis aan WW over de resterende looptijd van het contract. Voor meer informatie hierover helpen onze juristen jou graag verder!
quote:Op woensdag 24 mei 2023 07:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
https://hanzeadvocaat.nl/(...)-tijdelijk-contract/
Een vaststellingsovereenkomst bij tijdelijk contract kan ook tussentijds worden beëindigd, maar alleen als er ook een tussentijds opzegbeding in de arbeidsovereenkomst is opgenomen
De werkgever bepaalt niet of je recht hebt op WW. Dus altijd juridisch advies inwinnen!quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:09 schreef Peter6666 het volgende:
[..]
Die vond ik ook een beetje raar ja. Ik denk dat ze bedoelen dat een tijdelijk contact ook kan worden beeindigd met een vaststellingsovereenkomst, maar zo staat het er niet.quote:
Het hele stuk is nogal amateuristisch geleuter. Het is het allemaal nét niet.quote:Op woensdag 24 mei 2023 08:10 schreef daNpy het volgende:
[..]
Die vond ik ook een beetje raar ja. Ik denk dat ze bedoelen dat een tijdelijk contact ook kan worden beeindigd met een vaststellingsovereenkomst, maar zo staat het er niet.
Het zijn wel advocatenquote:Op woensdag 24 mei 2023 09:19 schreef r_one het volgende:
[..]
Het hele stuk is nogal amateuristisch geleuter. Het is het allemaal nét niet.
So what? Het zijn duidelijk geen copywriters.quote:
Een vso bepaalt dat NIET!!!quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:09 schreef Peter6666 het volgende:
[..]
De inhoud van de VSO wel. Meestal worden die zo opgesteld dat het een WW-uitkering niet in de weg zit.quote:
Door voor de koelkast. Dit dus.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:57 schreef Queller het volgende:
Wat een hoop mensen in dit topic die maar wat roepen zonder dat ze voldoende kennis hebben.
Om te janken!
TS: er valt maar weinig over te zeggen zonder kennis van je arbeidsovereenkomst én van je situatie. "Negeer driekwart van de posts in dit topic" is het beste algemene advies. Verder: neem contact op met je RBV, de vakbond, Juridisch Loket, een jurist met verstand van zaken; wie dan ook met kennis en met wie je de situatie kunt bespreken.
Ik ook, met een bevriende advocaat op de achtergrond. In mijn geval ging het om een vast contract, ik begrijp nu dat ik eigenlijk 30 jaar salaris mee had moeten krijgenquote:Op woensdag 24 mei 2023 07:17 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik dacht dat een tijdelijk contract ook niet (zomaar) tussentijds beeindigd mocht worden, maar alles kan natuurlijk.
https://hanzeadvocaat.nl/(...)-tijdelijk-contract/
[..]
Opvallend is wel dat TS de tips om juridisch advies op te zoeken lijkt te negeren. Bij ons heb ik er de rechtsbijstand opgezet en die hebben het verder bediscussieerd met de werkgever.
quote:Op woensdag 24 mei 2023 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
- Ja, daar hoor je zelf bij dus laat dit soort stemmingmakerij maar gewoon achterwege -
Zie adviezen Rosita1, niets tekenen, juridisch advies inwinnen is een MUST, ziek melden kan altijd nog, zodat ze je niet kunnen ontslaan, dit weet de werkgever ook (contract ziek uitzitten) en het zal er mogelijk op uit draaien afhankelijk vd getek arbeidsovek voor bepaalde tijd dat ze je tot feb 2024 moet doorbetalen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 22:51 schreef rosita1 het volgende:
[..]
Succes, ik hoop dat het goed komt met je huidige baan, wat Queller aangaf eventueel met een mediator.
Ook een goede tip. Al is dat vaak in een later traject. Wanneer je er niet meer uitkomt met communicatie.
Blijf sterk.
En weet, de arbeidsmarkt is gunstig. Ga vast wat rondkijken, tzt.
BSquote:Op woensdag 24 mei 2023 19:44 schreef peterc het volgende:
ziek melden kan altijd nog, zodat ze je niet kunnen ontslaan
Wat een hoop onzin. Zowel in je eerste als laatste alinea.quote:Op woensdag 24 mei 2023 19:44 schreef peterc het volgende:
[..]
Zie adviezen Rosita1, niets tekenen, juridisch advies inwinnen is een MUST, ziek melden kan altijd nog, zodat ze je niet kunnen ontslaan, dit weet de werkgever ook (contract ziek uitzitten) en het zal er mogelijk op uit draaien afhankelijk vd getek arbeidsovek voor bepaalde tijd dat ze je tot feb 2024 moet doorbetalen.
En let op het niet betalen van loon door een werkgever is een min of meer een "doodzonde" , dan gelijk naar het juridisch loket of vakbond.
Overigens is het ook mogelijk dat de werkgever de juridische bijstand betaald voor de werknemer in dit soort gevallen om te voorkomen dat er sprake is van een ongelijke verhouding en er later er nog meer gelazer ontstaat. Een budget van ¤ 2k is hiervoor over het algemeen toereikend. Dit kun je gewoon vragen aan je werkgever maar ook hierbij zoek support. Durf er zo-nodig zelf wat ¤ tegen aan te gooien, vervelend maar je haalt het er dubbel en dwars uit. Niet te bang zijn en lef tonen en win gedegen advies in bij een advocaat of juri loket .
Dit zal verder weinig tot geen gevolgen hebben voor je toekomst, bij volgende solli's gewoon vermelden dat het een verkeerde keuze was en na afloop vd arb.ovek bepaalde tijd uit elkaar bent gegaan. En als de doorbetaling volgt tot eind feb 2024 volgt gebruik de tijd goed (trainingen webinars etc).
Oh ja, maar dat is in het algemeen, het opbouwen en hebben van een buffer geeft gemak en rust. Hiermee gewoon beginnen als is het ¤ 150 in de maand. Spaarrek je / deposito-tje / algemeen profiel beleg fdsje van Robeco of een grootbank (lage kosten en je kunt altijd in-uitstappen). Denk maar eens 10 jaar langer dat doen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |