Het wetenschappelijke personeel kiest voornamelijk zelf zijn collega’s en opvolgers. Zo’n dynamiek werkt groepsdenken natuurlijk ook wel in de hand.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 10:29 schreef Vigilance het volgende:
[..]
Maar dat is dan meer vanuit het bestuur/management van de universiteiten/faculteiten. De studenten beslissen niet wie er op die positie terecht komt. Behalve (indirect) denk ik bij de meer radicale faculteiten van de traditionele alfa studies.
Ook Netflix moet geld verdienen. Als iets goed geld oplevert zullen ze er zeker aan mee doen. Soms is een beetje ophef over een programma niet verkeerd (gratis publiciteit) maar het publiek kan ook uitgegeken raken.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:37 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Op een gegeven moment ontkom je er niet meer aan, ook al wil je het ontlopen. Bij een gemiddelde Netflix-film heb ik vaak het gevoel dat er krampachtig donkere acteurs zijn gekozen. Niet dat dat erg is, maar het zou om de kwaliteit moeten gaan.
Uit de Anglosphere. Mensen dus die onze geschiedenis uitwisselen voor eentje die volledig anders is. Gewoon, omdat niemand genoeg weet om ze tegen te spreken.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:48 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Waar halen dat soort mensen toch die flauwekul vandaan?
Ja, maar dan heb je dus gewoon onvoldoende bagage voor de universiteit. Als je genoeg gelezen had dan had je geweten dat 'neger' een neutraal woord is, en werd gebruikt omdat 'zwart' als incorrect en omgeven met negatieve associaties werd gezien.quote:Op maandag 22 mei 2023 23:08 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Ah, niet eens meegekregen, al weet ik bijna zeker dat het om 'neger' ging. Maar goed, ik bleef hangen bij de wat meer relevante absurditeiten, zoals:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Ik vind het uitfaseren zelf ook wel prima (om andere redenen), maar ik vind het inderdaad héél irritant als mensen het over 'n-woord' hebben. Domme Amerikanisering.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 13:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar dan heb je dus gewoon onvoldoende bagage voor de universiteit. Als je genoeg gelezen had dan had je geweten dat 'neger' een neutraal woord is, en werd gebruikt omdat 'zwart' als incorrect en omgeven met negatieve associaties werd gezien.
Overigens ben ik er niet tegen dat dat woord uitgefaseerd raakt. Dat is in het belang van de taalunie met Vlaanderen en als de mensen die het betreft dat geen prettig woord vinden is dat ook een argument. Maar je kunt van mensen van middelbare leeftijd verwachten dat ze hun vocabulaire aangepast hebben aan de laatste hypes en hun taalgebruik bestendig is tegen de onwetendheid van jongeren en ze dan voor racist uitmaken.
Gewoon dat hele woord niet meer gebruiken, tenzij je het tof vindt om te beledigen natuurlijk.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:25 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik vind het uitfaseren zelf ook wel prima (om andere redenen), maar ik vind het inderdaad héél irritant als mensen het over 'n-woord' hebben. Domme Amerikanisering.
Valt allemaal wel mee volgens sommigen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:51 schreef Gehrman het volgende:
Doorgeslagen progressieve gekte geïmporteerd uit de VS.
Istie niet homofoob dan?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:40 schreef rododendronneke het volgende:
Die Laurens Buijs is totaal krankzinnig geworden, met zijn transfobische jezuscomplex
Het is ook gewoon achterbaks en vals. Het is het gebruiken van het zo lang utigestorven zijn van het Nederlandse scheldwoord voor neger om valselijk te claimen dat Nederlander een heel racistisch land is. Stank voor dank. De dommer Amerikanisering is dan dat negers het wel zouden mogen gebruiken.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:25 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik vind het uitfaseren zelf ook wel prima (om andere redenen), maar ik vind het inderdaad héél irritant als mensen het over 'n-woord' hebben. Domme Amerikanisering.
"Neger" is inderdaad niet het equivalent van het Engelse n-woord. Het Nederlandse equivalent is die met kk in het midden (die ik tegenwoordig overigens nergens meer tegen kom gelukkig). Neemt niet weg dat "neger" ook niet wordt gewaardeerd net als dat "negro" in het Engels ook niet wordt gewaardeerd als een niet-zwart persoon het gebruikt. Hoe moeilijk is het om gewoon "zwart" te gebruiken?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 13:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar dan heb je dus gewoon onvoldoende bagage voor de universiteit. Als je genoeg gelezen had dan had je geweten dat 'neger' een neutraal woord is, en werd gebruikt omdat 'zwart' als incorrect en omgeven met negatieve associaties werd gezien.
Overigens ben ik er niet tegen dat dat woord uitgefaseerd raakt. Dat is in het belang van de taalunie met Vlaanderen en als de mensen die het betreft dat geen prettig woord vinden is dat ook een argument. Maar je kunt van mensen van middelbare leeftijd verwachten dat ze hun vocabulaire aangepast hebben aan de laatste hypes en hun taalgebruik bestendig is tegen de onwetendheid van jongeren en ze dan voor racist uitmaken.
Doet me hieraan denken: https://metro.co.uk/2018/(...)hink-racist-7250021/quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
"Neger" is inderdaad niet het equivalent van het Engelse n-woord. Het Nederlandse equivalent is die met kk in het midden (die ik tegenwoordig overigens nergens meer tegen kom gelukkig). Neemt niet weg dat "neger" ook niet wordt gewaardeerd net als dat "negro" in het Engels ook niet wordt gewaardeerd als een niet-zwart persoon het gebruikt. Hoe moeilijk is het om gewoon "zwart" te gebruiken?
In zijn wildste dromen, wie weet. Maar vooral rijp voor een psychiater.quote:
De Blokker-site, vanmorgen:quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
"Neger" is inderdaad niet het equivalent van het Engelse n-woord. Het Nederlandse equivalent is die met kk in het midden (die ik tegenwoordig overigens nergens meer tegen kom gelukkig). Neemt niet weg dat "neger" ook niet wordt gewaardeerd net als dat "negro" in het Engels ook niet wordt gewaardeerd als een niet-zwart persoon het gebruikt. Hoe moeilijk is het om gewoon "zwart" te gebruiken?
Kijk ik vind het prima om het niet te gebruiken en heb best negatieve ervaringen met het gebruik ervan. Maar het is een beetje onzin om jezelf een burgerrechtenstrijder te wanen, door er gestrekt been in te gaan tegen mensen die dit altijd als neutraal woord geleerd hebben en dan te vuur en te zwaard 'zwarte mensen' te verdedigen, waar anderen weer bezwaar tegen hebben (o.a. omdat dat dus simpelweg incorrect is en 'neger' afstamt van diezelfde incorrecte benaming in een andere taal).quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:33 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Gewoon dat hele woord niet meer gebruiken, tenzij je het tof vindt om te beledigen natuurlijk.
Dat wordt heel moeilijk ja. Ik ga die valse achterbakse beschuldiging dat Nederland racistisch of de gebruiker racistisch is, die juist mogelijk wordt gemaakt door het totaal uitgestorven raken van het pejoratief, niet onderschrijven. Ik geloof best dat veel negers en veel jongeren dat helemaal niet weten, maar moeten we die onwetenden dan zomaar voor het karretje van de rassenhitsers laten spannen? Dat is waarom het niet gewaardeerd wordt, ze zijn vals geinformeerd.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Dit is inderdaad doorgeschoten onzin. Ook geen zwart persoon die hier om maalt m.u.v. een paar activisten.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:53 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De Blokker-site, vanmorgen:
[ afbeelding ]
Ja het is best heel belangrijk om rekening te houden met racistische kleinburgers die koste wat het kost weigeren om zich aan te passen aan de gevoelens van anderen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:53 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Kijk ik vind het prima om het niet te gebruiken en heb best negatieve ervaringen met het gebruik ervan. Maar het is een beetje onzin om jezelf een burgerrechtenstrijder te wanen, door er gestrekt been in te gaan tegen mensen die dit altijd als neutraal woord geleerd hebben en dan te vuur en te zwaard 'zwarte mensen' te verdedigen, waar anderen weer bezwaar tegen hebben (o.a. omdat dat dus simpelweg incorrect is en 'neger' afstamt van diezelfde incorrecte benaming in een andere taal).
Als ik zo lees over deze professor, dan is die in mijn optiek best doorgeslagen, net als veel anderen die strijden tegen woke (wat ik weer de andere kant van dezelfde domme amerikanisering vind), maar als je nou niet zó hysterisch reageert op dingen die niet zo kwaad bedoeld zijn, dan kunnen we iets makkelijker met elkaar praten over wat we nou wel of niet oké vinden. Dan is er misschien ook wat meer ruimte voor de individuele opvatting van de mensen waarmee je claimt rekening te houden.
Maar wat dan als die gevoelens met een vals narratief zijn aangepast aan een hatelijke ideologie?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:58 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Ja het is best heel belangrijk om rekening te houden met racistische kleinburgers die koste wat het kost weigeren om zich aan te passen aan de gevoelens van anderen.
Je claimt toch rekening te willen houden met donkere mensen in je terminologie? Wat nou als een deel van die donkere mensen een hekel heeft aan zwart genoemd worden, omdat ze (voor de Amerikaanse termen per se hierheen gebracht moesten worden) altijd al aangaven zichzelf niet als zwart te zien, maar als donker of bruin? Dan ga je dus nu heel hard iedereen die 'neger' zegt racist noemen, om straks over 30 jaar te realiseren dat helemaal niet iedereen 'zwart' zo leuk vond en dan zelf een racist genoemd worden, omdat je het moeilijk vindt om het neutrale woord dat je nu gepusht krijgt weer af te leren?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:58 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Ja het is best heel belangrijk om rekening te houden met racistische kleinburgers die koste wat het kost weigeren om zich aan te passen aan de gevoelens van anderen.
Ik vind je daarin te star en mijn inziens ga je daarmee voorbij aan het feit dat Nederland (of eigenlijk de hele wereld) wel degelijk een racistisch verleden heeft. Nee, je bent niet automatisch een Ku Klux Klan lid of Stormfront bezoeker als je een keer "negro" zegt maar het idee dat racisme alleen iets is wat in dat soort extreme groeperingen te vinden is is echt te kortzichtig en achterhaald. Mensen van kleur willen echte gelijkheid t.o.v. blanken, niet een ongelijkheid zonder de allerscherpste randjes van racisme (slavernij, lynchpartijen etc.). Gelijkheid in aanzien, gelijkheid in behandeling, gelijkheid in respect etc. en daar hoort dus ook bij gewoon het benoemen van de huidskleur en niet "negro" of een variant daarvan want daarmee maak je hen toch weer anders/ongelijk.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat wordt heel moeilijk ja. Ik ga die valse achterbakse beschuldiging dat Nederland racistisch of de gebruiker racistisch is, die juist mogelijk wordt gemaakt door het totaal uitgestorven raken van het pejoratief, niet onderschrijven. Ik geloof best dat veel negers en veel jongeren dat helemaal niet weten, maar moeten we die onwetenden dan zomaar voor het karretje van de rassenhitsers laten spannen? Dat is waarom het niet gewaardeerd wordt, ze zijn vals geinformeerd.
Nee, het is hier de VS niet en nooit geweest. Dus er is geen 'net als', die projectie van Amerikaanse toestanden is rassenhitserij. Dan heb jij de geinformeerde keuze om daaraan mee te doen of niet. Ik doe het niet.
Inderdaad, als je social media niet volgt gaat dit allemaal aan je voorbij.quote:Op maandag 22 mei 2023 18:50 schreef LXIV het volgende:
Als je niet op. Twitter zit of op de universiteit merk je eigenlijk helemaal niks van dat hele woke gedoe. Ook niet als je kleurlingen of homofielen persoonlijk kent.
Dat zou zo zijn als de 'gewone' media dat ook zou doen. Helaas zien zij social media steeds meer als de echte wereld. Voornamelijk uit luiheid.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Inderdaad, als je social media niet volgt gaat dit allemaal aan je voorbij.
True. Er valt in de Amerikaanse situatie best iets te zeggen voor die taalstrijd, maar Nederland was wel een koloniaal land, maar geen koloniale samenleving. Dat heeft een andere uitwerking gehad op taal en maatschappij en kun je niet zomaar transporteren.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is ook gewoon achterbaks en vals. Het is het gebruiken van het zo lang utigestorven zijn van het Nederlandse scheldwoord voor neger om valselijk te claimen dat Nederlander een heel racistisch land is. Stank voor dank. De dommer Amerikanisering is dan dat negers het wel zouden mogen gebruiken.
Het Nederlands kent geen woorden die zo taboe of kwetsend zijn dat ze niet uitgesproken mogen worden, ook scheldwoorden niet. Je kunt dus gerust 'neger' en zelfs 'nikker' schrijven, het wordt pas kwetsend in de context waarin ze gebruikt worden.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:43 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Nou nee, eigenlijk niet. Nederland heeft vooral een antiracistisch verleden en het woord 'neger' is daar een uitdrukking van.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:11 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ik vind je daarin te star en mijn inziens ga je daarmee voorbij aan het feit dat Nederland (of eigenlijk de hele wereld) wel degelijk een racistisch verleden heeft.
Wat is dit nou weer voor gelul over 'negro' en de KKK? Dat is een Engels woord en een buitenlandse beweging. Er zijn ook Amerikanen die aanstoot nemen aan het land Montenegro en het Spaanse woord voor zwart. Dat is van een stuitende imperialistische domheid. Daar kun je toch niet gewoon in meegaan? Als jij naar de VS gaat moet je je aanpassen aan de plaatselijke gevoeligheden, en dus niet je witte puntmuts voor de Spaanse paasviering in het openbaar gaan dragen of het woord 'negro' in het Engels gebruiken. .Als je naar Nederland gaat of daar woont dan moet je de Nederlandse taal en cultuur met zijn eigen gevoeligheden respecteren.quote:Nee, je bent niet automatisch een Ku Klux Klan lid of Stormfront bezoeker als je een keer "negro" zegt maar het idee dat racisme alleen iets is wat in dat soort extreme groeperingen te vinden is is echt te kortzichtig en achterhaald.
Slavernij is geen randje van racisme. Racisme is een van de randjes van slavernij. Geloof is een ander, tribalisme is er ook één.quote:Mensen van kleur willen echte gelijkheid t.o.v. blanken, niet een ongelijkheid zonder de allerscherpste randjes van racisme (slavernij, lynchpartijen etc.).
Nee, gelijkheid is juist wat die beweging niet wil. Ze willen gelijke of betere uitkomst met een ongelijke inspanning, voor hun 'tribe' om te compenseren voor hun voorouders of kleurgenoten in andere delen van de wereld. Neger is geen variant van 'negro'. Misschien dat de blanke Nederlanders in de 20e eeuw daar een sterke voorkeur boven zwart voor hadden doordat hun helden als MLK en James Baldwin het woord 'negro' gebruikten, dat zou meegespeeld kunnen hebben. Ja, en?quote:Gelijkheid in aanzien, gelijkheid in behandeling, gelijkheid in respect etc. en daar hoort dus ook bij gewoon het benoemen van de huidskleur en niet "negro" of een variant daarvan want daarmee maak je hen toch weer anders/ongelijk.
quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:53 schreef Eightyone het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee, nikker niet hoor. Ik gebruik het met tegenzin voor de discussie, maar dat was een discussie die al vele decennia gesloten was.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:26 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Het Nederlands kent geen woorden die zo taboe of kwetsend zijn dat ze niet uitgesproken mogen worden, ook scheldwoorden niet. Je kunt dus gerust 'neger' en zelfs 'nikker' schrijven, het wordt pas kwetsend in de context waarin ze gebruikt worden.
Hebben ze die tafel ook in ebbenhout?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:53 schreef Eightyone het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:
Scheldwoorden zijn net wapens. Het onzinnig om net te doen alsof ze niet bestaan. Het onethische zit in het gebruik ervan op mensen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, nikker niet hoor. Ik gebruik het met tegenzin voor de discussie, maar dat was een discussie die al vele decennia gesloten was.
'quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik wacht nog altijd op de interland Niger - Duitsland op een WK. Dan zullen ze links bovenin de afkorting van Duitsland wel DEU maken.
Het is hier inderdaad niet één op één hetzelfde als in de VS maar helemaal vrij om dat soort woorden te gebruiken zou ik ook zeker niet zeggen. Als het even kan of als het niet nodig is gewoon niet gebruiken. In de context van een discussie of uitleg over dit onderwerp moet het wel kunnen ja maar dan nog is het netjes om het te vermijden als het kan. Puur uit fatsoen en respect en omdat het niet nodig is, niet omdat het heiligschennis zou zijn.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:26 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Het Nederlands kent geen woorden die zo taboe of kwetsend zijn dat ze niet uitgesproken mogen worden, ook scheldwoorden niet. Je kunt dus gerust 'neger' en zelfs 'nikker' schrijven, het wordt pas kwetsend in de context waarin ze gebruikt worden.
Dit soort onzin zie je alleen op de lagere school of in de VS, fijn daar laten.,
Ik denk eerder dat het dan NGR wordt, net zoals Nigeria NGA is.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik wacht nog altijd op de interland Niger - Duitsland op een WK. Dan zullen ze links bovenin de afkorting van Duitsland wel DEU maken.
Niet dat Niger ooit een WK gaat halen. Alhoewel, straks met 48 landen weet je maar nooit...quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het dan NGR wordt, net zoals Nigeria NGA is.
Alleen al om te horen hoe de commentatoren in de verschillende talen het gaan uitsprekenquote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:55 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Niet dat Niger ooit een WK gaat halen. Alhoewel, straks met 48 landen weet je maar nooit...
Eigenlijk heb ik daar wel degelijk moeite mee. In onze taal worden diverse ziektes gebruikt als een krachttermen, als uitingen van woede, een manier om een emotie over te brengen. Je wenst daarmee een ander die ziekte niet toe, en afhankelijk van de situatie kan het gebruik ervaren worden als wel of niet gepast, of zelfs kwetsend. Echter de keuze, en de gevolgen, zijn voor jou zelf. Het is deel van de directheid, soms zelfs botheid, maar ook van de oprechtheid van de Nederlandse taal.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:46 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Overigens censureren we in Nederland ook vaak het gebruik van het scheldwoord "kanker" met het "k-woord" of "kk" of met gebruik van sterretjes of "die vreselijke ziekte" of puur door het volledig te omzeilen. Weinig mensen die daar moeite mee hebben of een groot punt maken om het recht te beschermen om het woord "kanker" als scheldwoord te mogen gebruiken. Het is een woord en ziekte waar we allemaal een hekel aan hebben, daar zijn we het als samenleving wel min of meer over eens, dus ontstaat er zelf censuur en verandering.
Mwah, ik vind het geen leuk aspect van de Nederlandse taal. Schelden met ziektes is een typisch Nederlandstalig trekje die je binnen andere talen veel minder ziet. Ik doe het soms ook en het voelt al een stuk minder erg als het (voor ons) verslagen ziektes zijn maar toch probeer ik het niet te doen in het bijzijn van anderen. Ik stoor me er ook aan als anderen het overmatig doen (als het er een keertje uitflapt kan ik het begrijpen) en waardeer het als mensen proberen hun taalgebruik aan te passen aan de ander (binnen alle redelijkheid uiteraard).quote:Op dinsdag 23 mei 2023 16:23 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Eigenlijk heb ik daar wel degelijk moeite mee. In onze taal worden diverse ziektes gebruikt als een krachttermen, als uitingen van woede, een manier om een emotie over te brengen. Je wenst daarmee een ander die ziekte niet toe, en afhankelijk van de situatie kan het gebruik ervaren worden als wel of niet gepast, of zelfs kwetsend. Echter de keuze, en de gevolgen, zijn voor jou zelf. Het is deel van de directheid, soms zelfs botheid, maar ook van de oprechtheid van de Nederlandse taal.
Die persoon wordt er misschien alsnog aan herinnerd maar op een stuk minder heftige manier. Tussen "je bent een naaste verloren aan die welbekende vreselijke ziekte" en "je naaste is dood gegaan aan kanker" zit een wereld van verschil qua hoe zoiets binnenkomt. Bij de meeste mensen tenminste.quote:Als je bepaalde woorden niet wilt gebruiken, doe het dan ook gewoon niet. Ik zie het echter als lafheid, om zaken niet te benoemen, door woorden indirect te gebruiken: je zegt het eigenlijk wel, want iedereen weet wat je bedoelt, maar je bent bang voor de sociale consequenties van het gebruik. Alsof iemand die een naaste heeft verloren aan kanker er dan niet aan herinnerd wordt.
Ik zie het als normaal fatsoen en welwillendheid om rekening te houden met de ander binnen alle redelijkheid. Ik ga niet je voeten kussen maar ik ga er ook niet op schijten. Of dat verheven of klasse denken is weet ik niet, misschien wel. Maar ik denk juist dat dat goed is tot op zekere hoogte. Wie wil er nou in een aso of ondergrens samenleving leven?quote:Erger nog, soms wordt het misbruikt om de eigen fijngevoeligheid te etaleren, en zichzelf daarmee boven andere te verheffen, want 'Zo heurt het'. Dit soort klasse denken is voor mij een van de mindere kanten van de Anglo-Amerikaanse cultuur die we aan het overnemen zijn.
Ja, of gewoon het schorsen van iemand die zijn leidinggevende in een bericht aan haar, een ziekelijke psychopaat noemt.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 08:51 schreef Gehrman het volgende:
Doorgeslagen progressieve gekte geïmporteerd uit de VS.
Sowieso, als echte fokker zijnde dien je gewoon op je zolder te verblijven.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Inderdaad, als je social media niet volgt gaat dit allemaal aan je voorbij.
Moeten we inheemse Amerikanen nu weer roodhuiden gaan noemen? Heb ik een memo gemist?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:11 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Ik vind je daarin te star en mijn inziens ga je daarmee voorbij aan het feit dat Nederland (of eigenlijk de hele wereld) wel degelijk een racistisch verleden heeft. Nee, je bent niet automatisch een Ku Klux Klan lid of Stormfront bezoeker als je een keer "negro" zegt maar het idee dat racisme alleen iets is wat in dat soort extreme groeperingen te vinden is is echt te kortzichtig en achterhaald. Mensen van kleur willen echte gelijkheid t.o.v. blanken, niet een ongelijkheid zonder de allerscherpste randjes van racisme (slavernij, lynchpartijen etc.). Gelijkheid in aanzien, gelijkheid in behandeling, gelijkheid in respect etc. en daar hoort dus ook bij gewoon het benoemen van de huidskleur en niet "negro" of een variant daarvan want daarmee maak je hen toch weer anders/ongelijk.
Mannen en vrouwentoiletten zijn er al honderden jaren en betreft niet meer dan een afspiegeling van de menselijke realiteit.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 17:51 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ik blijf genderneutrale toiletten als voorbeeld voor doorgeslagen extreme ideologie grappig vinden. Juist die geforceerde bewaking van het toilet als het laatste bastion van de seksescheiding deed mij altijd zo Amerikaans aan en dacht ik dat wij echt te nuchter voor zouden zijn.
Behalve dan alle plekken waar dat onderscheid er niet is.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 19:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mannen en vrouwentoiletten zijn er al honderden jaren en betreft niet meer dan een afspiegeling van de menselijke realiteit.
Genderneutrale toiletten zijn er al zolang toiletten bestaan. Huizen hebben ze, etablissementen die niet de ruimte hebben voor 2 wc's hebben ze. Seksescheiding in de wc is nooit een juridische zaak geweest, maar opeens moet en zal de gescheiden wc bewaakt worden, want wat zijn die wokies toch doorgeslagen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 19:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Mannen en vrouwentoiletten zijn er al honderden jaren en betreft niet meer dan een afspiegeling van de menselijke realiteit.
Publiek transport. Openbare toiletten in de buitenruimte.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 19:34 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Genderneutrale toiletten zijn er al zolang toiletten bestaan. Huizen hebben ze, etablissementen die niet de ruimte hebben voor 2 wc's hebben ze. Seksescheiding in de wc is nooit een juridische zaak geweest, maar opeens moet en zal de gescheiden wc bewaakt worden, want wat zijn die wokies toch doorgeslagen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |