SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen hadden ze echter grote aantallen T34 beschikbaar wat destijds een moderne tank was. De situatie is nu anders want de resterende beschikbare tanks zijn van een steeds ouder bouwjaar.quote:Op zondag 21 mei 2023 23:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Rusland denkt nog steeds aan de glorieuze opstand van 1917, dus wat verwacht je?
WOII hebben ze ook gered wegens de overmacht aan volk, moderne oorlogsvoering kennen ze niet blijkbaar.
Vind het heel vaag ja. Hier ook:quote:
Nog steeds volgens mij.quote:Op zondag 21 mei 2023 23:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Toen hadden ze echter grote aantallen T34 beschikbaar
Ben benieuwd wanneer deze museumstukken aan het front gaan verschijnenquote:
Da's wel gevaarlijk. Misschien escaleert Rusland dan.quote:Op zondag 21 mei 2023 23:15 schreef skysherrif het volgende:
Alhoewel Oekraine overigens vandaag weer een paar straten wel weer heeft teruggewonnen in west Bakhmut
quote:Op zondag 21 mei 2023 23:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Da's wel gevaarlijk. Misschien escaleert Rusland dan.
quote:Op zondag 21 mei 2023 23:15 schreef skysherrif het volgende:
Alhoewel Oekraine overigens vandaag weer een paar straten wel weer heeft teruggewonnen in west Bakhmut en nog altijd het MIG monument heeft
https://t.me/militarymediacenter/1993quote:Commandant van de grondtroepen van de Oekra๏ense strijdkrachten, kolonel-generaal Oleksandr Syrskyi:
Ondanks het feit dat we momenteel een klein deel van Bakhmut beheersen, verliest het belang van zijn verdediging niet zijn relevantie. Dit geeft ons de mogelijkheid om de stad in te gaan bij een verandering in de situatie. En het zal zeker gebeuren.
We blijven oprukken op de flanken in de buitenwijken van Bakhmut en naderen feitelijk de verovering van de stad in een tactische omsingeling. Hierdoor zullen we in staat zijn om alle hoge gebouwen die door de vijand zijn bezet te controleren en ze geleidelijk te vernietigen. Dit ontneemt de vijand de controle over de toegang tot de stad en geeft ons bepaalde tactische voordelen.
Tijdens het werken met de commandanten bespraken we in detail onze acties en de procedure voor het vernietigen van de vijand. Daarom zetten we de verdediging voort. De situatie is moeilijk, maar onder controle.
Ja die tactische omsingeling is nog wel een beetje overdreven natuurlijkquote:Op zondag 21 mei 2023 23:19 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
https://t.me/militarymediacenter/1993
Het is wachten op het Honderddagenoffensiefquote:Op zondag 21 mei 2023 22:47 schreef LXIV het volgende:
Totale waanzin trouwens, deze aantallen, voor een onbeduidende stad. Het is de ouderwetse gehaktmolen, net als in WO1 ongeveer.
Weer een mystery crash.quote:
SAMP-T of Hawk denk ik.quote:
Eerste reactie...quote:Op maandag 22 mei 2023 00:39 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)_ukrainian_soldiers/
Russian tank shots send Ukrainian soldiers running from their positions leaving dead and wounded behind
Het stopt pas als Rusland uit Oekra๏ne is.quote:Op maandag 22 mei 2023 01:31 schreef Za het volgende:
Ik lees al weken "Bakhmut holds", het strategisch belang van Bakhmut, zelfs Zelensky zei: "Zelensky warns of ‘open road’ through Ukraine’s east if Russia captures Bakhmut"
https://edition.cnn.com/2(...)hmut-intl/index.html
Maar nu stelt het hele Bakhmut niets meer voor, en zie ik hele epistels hoe de Russen eigenlijk verloren hebben door het veroveren van Bakhmut.
Hebben mensen nog wel een realistische kijk, wanneer stopt dit? Wanneer komen er onderhandelingen en stopt het bloedvergieten en de kapitaal vernietiging, of gaan we hier nog miljarden tegenaan smijten onder het mom dat de Russen aan het verliezen zijn?
Lijkt me stug eerlijk gezegd. Tegenwoordig zie ik de meeste Oekra๏ense soldaten met groene beplakking op de helm enzo. En de eerste post eronder zegt dat het een repost is van enkele maanden geleden.quote:Op maandag 22 mei 2023 00:39 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)_ukrainian_soldiers/
Russian tank shots send Ukrainian soldiers running from their positions leaving dead and wounded behind
Je snapt toch ook wel dat het strategische belang van Bakhmut is/was dat het voor RU een of andere symbolische waarde had waardoor ze er onverantwoord veel mensen en materieel door de gehaktmolen haalden?quote:Op maandag 22 mei 2023 01:31 schreef Za het volgende:
Ik lees al weken "Bakhmut holds", het strategisch belang van Bakhmut, zelfs Zelensky zei: "Zelensky warns of ‘open road’ through Ukraine’s east if Russia captures Bakhmut"
Maar nu stelt het hele Bakhmut niets meer voor, en zie ik hele epistels hoe de Russen eigenlijk verloren hebben door het veroveren van Bakhmut.
Hebben mensen nog wel een realistische kijk, wanneer stopt dit? Wanneer komen er onderhandelingen en stopt het bloedvergieten en de kapitaal vernietiging, of gaan we hier nog miljarden tegenaan smijten onder het mom dat de Russen aan het verliezen zijn?
En ook zodra. Dat zegt alles over deze oorlog.quote:Op maandag 22 mei 2023 01:33 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Het stopt pas als Rusland uit Oekra๏ne is.
In 1917 had men geen tanks in Rusland.quote:Op zondag 21 mei 2023 23:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Toen hadden ze echter grote aantallen T34 beschikbaar wat destijds een moderne tank was. De situatie is nu anders want de resterende beschikbare tanks zijn van een steeds ouder bouwjaar.
Bakhmut stelt in strategisch opzicht alleen voor dat men de Russen en Wagner daar vast kon zetten in een stad oorlog.quote:Op maandag 22 mei 2023 01:31 schreef Za het volgende:
Lijkt mij echt gaaf om elkaar volledig uitsluitende wereldbeelden erop na te kunnen houden, maar dan wel te doen alsof de rest gek is.quote:Op maandag 22 mei 2023 01:31 schreef Za het volgende:
quote:Op zondag 21 mei 2023 22:57 schreef skysherrif het volgende:
Jezus het gaat los vanavond, SU-35 neergeschoten en in het laatste uur (gefilmde) explosies in Simferopol, Belgorod en Nikolske (mariupol)
Ik vind dit een interessante post, van 11 maanden terug (28 juni 2022) en een goede voorspellende waarde.quote:Op maandag 22 mei 2023 07:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik lees trouwens al bijna een jaar dat Bakhmut een heel raar doelwit voor de Russen is om alles wat ze hebben tegenaan te gooien, dus waar je punt hier is weer onzin.
quote:Op dinsdag 28 juni 2022 20:38 schreef Knoc het volgende:
[..]
Dit is nog geen terug trekking, het is een verplaatsing van troepen. Er was simpelweg meer materiaal en troepen in Lysychansk dan de huidige situatie verreist. De Oekra๏ense posities houden stand en de Russen leidde zware verliezen met het bestormen van deze posities.
[..]
Ik herhaal wat ik hierboven al typte, de Russen leidde zware verliezen momenteel met het bestormen van Oekra๏ense posities.
[..]
Oekraine zal zich geleidelijk terug trekken (waar dus absoluut nog geen sprake van is!) naar posities die lopen van Siversk tot aan Bakhmut langs de Bakhmutovka rivier. Deze linie zal wederom enorm in het voordeel van Oekra๏ne.
Als de Russen nog steeds kruisraketten lanceren van boven de zwarte zee, zou het dan mogelijk zijn om bijv een drone boot uit te rusten met een paar manpads en die te laten dobberen in het gebied waarvandaan ze lanceren? Die gegevens zijn wel beschikbaar via de navo partners denk ik?quote:
Hou jij het nou maar gewoon bij de krekels die we straks zogenaamd verplicht moeten eten en de schuimbekkende topics als er ergens in de VS een transgender per ongeluk de verkeerde wc is binnengelopen oidquote:Op maandag 22 mei 2023 01:31 schreef Za het volgende:
quote:
Het strategische belang van Bakhmut voor Oekra๏ne was eerst de spoorlijn en de wegen naar het westen blokkeren. Bovendien moet je ze ergens stoppen. Anders werd het het volgende volgende stadjequote:Op maandag 22 mei 2023 01:31 schreef Za het volgende:
Tienduizenden doden voor het veroveren van deze puinhoop, de Russen hebben inderdaad dik gewonnen:quote:Op maandag 22 mei 2023 01:31 schreef Za het volgende:
De Russen hebben altijd een hele andere kijk op oorlog gehad. Zij zijn in staat om grote hoeveelheden mensen op te offeren om iets te winnen.quote:Op maandag 22 mei 2023 08:35 schreef J.B. het volgende:
[..]
Tienduizenden doden voor het veroveren van deze puinhoop, de Russen hebben inderdaad dik gewonnen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Мы любим Русский Мир, спасибо!
Dan denk ik dat het de SAMP-T/Aster die ze net hebben gekregen van Frankrijk en Itali๋ zal zijn geweest. Als je die batterij daar neerzet zou het ook nog wat dekking geven aan raketten richting Odesa. (Afhankelijk van waar raketten en vliegtuigen vandaan komen)quote:Op maandag 22 mei 2023 08:32 schreef Anton91 het volgende:
Dat is best een eindje bij de frontlijn vandaan...
[ twitter ]
Stalingrad had strategisch nut. Was die stad gevallen hadden de Duitsers de Volga afgesneden en daarmee het transport van olie uit de kaukasus en lend-lease via Iran richting Moskou. .quote:Op maandag 22 mei 2023 08:39 schreef HSG het volgende:
[..]
De Russen hebben altijd een hele andere kijk op oorlog gehad. Zij zijn in staat om grote hoeveelheden mensen op te offeren om iets te winnen.
De slag om Stalingrad was een grote overwinning maar kostte ook een miljoen Russische doden.
https://missiledefenseadv(...)-air-defense-system/quote:Op maandag 22 mei 2023 08:43 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan denk ik dat het de SAMP-T/Aster die ze net hebben gekregen van Frankrijk en Itali๋ zal zijn geweest. Als je die batterij daar neerzet zou het ook nog wat dekking geven aan raketten richting Odesa. (Afhankelijk van waar raketten en vliegtuigen vandaan komen)
Of een S-300.
De Patriots staan meer richting Kyiv, die zullen het niet zijn geweest..
Dus dat zou goed kunnen!quote:Interceptors and Range Aster 15: 30 km; Aster 30: 120 km
mwoah was eigenlijk niet nodig geweest. Ze hadden weer door moeten stoten naar Moskou, wat de Duitse bevelhebbers ook hadden aangeraden maar korporaal Hitler wist zogenaamd wel beter.quote:Op maandag 22 mei 2023 08:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Stalingrad had strategisch nut. Was die stad gevallen hadden de Duitsers de Volga afgesneden en daarmee het transport van olie uit de kaukasus en lend-lease via Iran richting Moskou. .
Dang!quote:
Hitler had gelijk.quote:Op maandag 22 mei 2023 08:56 schreef HSG het volgende:
[..]
mwoah was eigenlijk niet nodig geweest. Ze hadden weer door moeten stoten naar Moskou, wat de Duitse bevelhebbers ook hadden aangeraden maar korporaal Hitler wist zogenaamd wel beter.
Een ander voorbeeld was operatie Kutuzov waarbij de stad Orel weer in Russische handen viel. Kostte ook onnodig veel doden aan de Russische kant terwijl ze de stad ook gewoon makkelijk hadden kunnen omsingelen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Kutuzov#/media/File:Operation_Kutusov_(map).jpg
Maar waar ik vooral op doel is dat de Russen in de geschiedenis altijd al in staat waren veel mensen op te offeren om hun doel te bereiken.
Ik zie jou nu al maanden dezelfde vraag stellen en telkens zeggen dat Oekra๏ne maar beter op kan geven want de Russen gaan toch winnen.quote:Op maandag 22 mei 2023 01:31 schreef Za het volgende:
Waren, inderdaad. Het is een godsgeschenk voor Europa dat de Russische bevolkingspiramide inmiddels in een kerstboom is veranderd.quote:Op maandag 22 mei 2023 08:56 schreef HSG het volgende:
[..]
mwoah was eigenlijk niet nodig geweest. Ze hadden weer door moeten stoten naar Moskou, wat de Duitse bevelhebbers ook hadden aangeraden maar korporaal Hitler wist zogenaamd wel beter.
Een ander voorbeeld was operatie Kutuzov waarbij de stad Orel weer in Russische handen viel. Kostte ook onnodig veel doden aan de Russische kant terwijl ze de stad ook gewoon makkelijk hadden kunnen omsingelen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Kutuzov#/media/File:Operation_Kutusov_(map).jpg
Maar waar ik vooral op doel is dat de Russen in de geschiedenis altijd al in staat waren veel mensen op te offeren om hun doel te bereiken.
Moskou was het centrum van alles. Commandostructuur, infrastructuur (via Moskou kun je makkelijk andere delen van de Sovjet-Unie bereiken), industrie, communicatie.. gewoon alles. Daarom had het rode leger tijdens de Russische burgeroorlog een enorm voordeel. Ze hadden Moskou dus b.v. alle spoorwegennetwerk in handen.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:06 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hitler had gelijk.
Het probleem voor Duitsland was dat ze bij het begin van Barbarossa net genoeg brandstof hadden om de panzers zo'n twee maanden op te kunnen laten rijden. Ze hadden de olie van Maikop en Baku keihard nodig. Dus de focus op het zuiden was wel juist. Je pakt daarmee de graanschuur die Oekra๏ne is af van de Russen. Je pakt de industrie van Oekra๏ne af. De olie van de Kaukasus die je zelf hard nodig hebt pak je af van de Russen. En je snijdt hun bevoorrading vanaf de Kaspische Zee ook nog eens af.
Wat was het nut van Moskou pakken, behalve psychologisch? Niet veel. Stalin en het opperbevel waren gewoon tweehonderd kilometer verderop gaan zitten. En dan?
Klopt. Nadat de Sovjet-Unie was gevallen was de bevolking van Rusland aanzienelijk geslonken. Daarna slonk het verder en verder en met deze oorlog gaat het alleen maar harder omlaag.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:12 schreef J.B. het volgende:
[..]
Waren, inderdaad. Het is een godsgeschenk voor Europa dat de Russische bevolkingspiramide inmiddels in een kerstboom is veranderd.
Het was zeker een klap geweest, maar geen knock-out. En het was een zwaardere strijd geworden dan Stalingrad.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:15 schreef HSG het volgende:
[..]
Moskou was het centrum van alles. Commandostructuur, infrastructuur (via Moskou kun je makkelijk andere delen van de Sovjet-Unie bereiken), industrie, communicatie.. gewoon alles. Daarom had het rode leger tijdens de Russische burgeroorlog een enorm voordeel. Ze hadden Moskou dus b.v. alle spoorwegennetwerk in handen.
Daarnaast is het voor de Russen een hardere klap geweest...je hoofdstad is in vijandige handen gevallen.
(Gepantserde?) Russische auto knalt met hoge snelheid in de zijkant van een Volvo. Russische auto total-loss. Volvo heeft een deuk in de deur.quote:
Rusland moet hoe dan ook versterking sturen. Ze snappen ook wel dat Wagner opgebruikt is. En ja, die versterkingen worden al getrakteerd op himars aanvallen zodra ze zich ergens verzamelen. In het zuiden is er eergisteren een eenheid van zo'n 150 man in ้้n klap weggevaagd.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:30 schreef oheng het volgende:
Toch wel mooi om de Oekrainsche informatievoorziening bezig te zien.
- We gaan Bakhmut omsingelen!
- We zijn aan het trainen om de Dnipr over te steken! Hier, kijk deze video!
- De 3e Tank Brigade staat aan de grens bij Belgorod!
Ondertussen doen ze toch maar even een nette "Duinkerken".
En dat Wagner op 25 mei wordt geroteerd is natuurlijk onzin; zo'n gevoelige operatie kondig je niet publiekelijk aan, dat is smeken om artillerie barrages op de roterende troepen. Tenzij Prigozhin n๓g dommer is dan ik dacht.
De status "elite" lijkt bij rus nogal aan inflatie onderhevig.quote:
Dat zit net zo goed bij de Oekrainers in het bloed.quote:Op maandag 22 mei 2023 08:56 schreef HSG het volgende:
[..]
Ja en nee, het is een van de steden die in de Russische geannexeerde regio en valt plus het heeft de enige grote weg naar de andere 2 stadjes in de regio.quote:Op maandag 22 mei 2023 07:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Lijkt mij echt gaaf om elkaar volledig uitsluitende wereldbeelden erop na te kunnen houden, maar dan wel te doen alsof de rest gek is.
Ik lees trouwens al bijna een jaar dat Bakhmut een heel raar doelwit voor de Russen is om alles wat ze hebben tegenaan te gooien, dus waar je punt hier is weer onzin.
Dat is de NATO tactiek, grondgebied voor mensenlevens.quote:Op maandag 22 mei 2023 10:23 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat zit net zo goed bij de Oekrainers in het bloed.
Als het Oekraiense leger een kill death ratio van op zijn minst 3 op 1 in stand weet te houden (want Rusland heeft pak em beet drie keer meer man) zie ik ze wel winnen. Neem ook wel aan dat de Oekraiense legerleiding hier scherp op is (zodra dit niet meer haalbaar is = terugtrekken of tactiek/strategie aanpassen).
Zo die mag gezien wordenquote:
Het Oekrainse leger heeft 20.000 doden en 130.000 gewonden te betreuren. De Russen tussen de 40.000 en 60.000 doden en 180.000 gewonden gedurende oorlog. De meeste verliezen bij Bachmut zijn ttrouwen van Wagner. Zooitje ongeregeld bij elkaar.quote:Op maandag 22 mei 2023 10:23 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat zit net zo goed bij de Oekrainers in het bloed.
Als het Oekraiense leger een kill death ratio van op zijn minst 3 op 1 in stand weet te houden (want Rusland heeft pak em beet drie keer meer man) zie ik ze wel winnen. Neem ook wel aan dat de Oekraiense legerleiding hier scherp op is (zodra dit niet meer haalbaar is = terugtrekken of tactiek/strategie aanpassen).
Dit is natuurlijk uit de lucht gegrepen.quote:Op maandag 22 mei 2023 10:31 schreef HSG het volgende:
[..]
Het Oekrainse leger heeft 20.000 doden en 130.000 gewonden te betreuren. De Russen tussen de 40.000 en 60.000 doden en 180.000 gewonden gedurende oorlog. De meeste verliezen bij Bachmut zijn ttrouwen van Wagner. Zooitje ongeregeld bij elkaar.
Haha, dan woon je in Belgorod en dan zie je dat deze legendes je stad moeten gaan verdedigenquote:Op maandag 22 mei 2023 10:33 schreef Ulx het volgende:
Waarom doen ze dit nu ze zo hard aan het winnen zijn?
[ twitter ]
Als het leger het niet doet/kan..quote:Op maandag 22 mei 2023 10:39 schreef Kidjuh het volgende:
[..]
Haha, dan woon je in Belgorod en dan zie je dat deze legendes je stad moeten gaan verdedigen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |