Dat is wel een verstandig iets ja. Even advies inwinnen, een fout is snel gemaakt.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:40 schreef Nagelslak het volgende:
Heb je ook iets van een juridisch medewerker in dienst? Of een advocaat? Zodat diegene in jou belang kan uitzoeken wat de beste te nemen stappen zijn.
Nee. Juridische dingen dat gebeurt allemaal extern. Op basis van uurtje factuurtje. Puur arbeidsrechtelijk en juridisch is dit nu even een zaak van de arbo. Daarna even de vraag of ze aan het werk gaat en hoe ze dat doet. Verschijnt ze niet, dan is het simpel. Verschijnt ze wel en doet ze lastig, dan een dossier opbouwen.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:40 schreef Nagelslak het volgende:
Heb je ook iets van een juridisch medewerker in dienst? Of een advocaat? Zodat diegene in jou belang kan uitzoeken wat de beste te nemen stappen zijn.
Ik ben normaliter erg pro-werknemer als het gaat om geschillen met werkgevers, maar in dit geval is bovenstaande uitspraak afdoende. Niet alleen leeft ze boven haar stand met een privé-aankoop, maar trekt ze je als werkgever ook mee in het geouwehoer eromheen ...quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:37 schreef Halcon het volgende:
- Het eigenlijk mijn probleem helemaal niet is. Het is haar privé-auto. Als haar wasmachine kapot is, zijn dat ook niet mijn zaken of mijn problemen.
Ah ok, ja ik denk dat er wat wetgeving van toepassing kan zijn op basis van de contracten , verzekering en de rechten van de medewerker. Ik zou zeker even advies inwinnen in ieder geval! We nare situatie en hoop dat je er goed uit komt.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee. Juridische dingen dat gebeurt allemaal extern. Op basis van uurtje factuurtje. Puur arbeidsrechtelijk en juridisch is dit nu even een zaak van de arbo. Daarna even de vraag of ze aan het werk gaat en hoe ze dat doet. Verschijnt ze niet, dan is het simpel. Verschijnt ze wel en doet ze lastig, dan een dossier opbouwen.
Heb nu één HR-medewerkster aangenomen voor dit soort ongein, maar die is pas net begonnen. En om die dan meteen met dit dossier op te zadelen.
Neequote:
Haar auto, haar probleem.quote:Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
Vroegtijdig even iemand bellen voor advies (je hebt kennelijk een bedrijf van enige omvang dus waarschijnlijk ook wel een netwerk) kan wel eens goedkoper zijn dan achteraf de boel rechtbreien.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee. Juridische dingen dat gebeurt allemaal extern. Op basis van uurtje factuurtje. Puur arbeidsrechtelijk en juridisch is dit nu even een zaak van de arbo. Daarna even de vraag of ze aan het werk gaat en hoe ze dat doet. Verschijnt ze niet, dan is het simpel. Verschijnt ze wel en doet ze lastig, dan een dossier opbouwen.
In die zin is het niet ingewikkeld. Lening en die auto staan in feite los van elkaar. Zij heeft geld geleend van het bedrijf. En daar heeft ze een auto van gekocht. Maar die twee hebben op zich niks met elkaar te maken. Leningvoorwaarden zijn duidelijk. Die auto is verder haar zaak.
Heb nu één HR-medewerkster aangenomen voor dit soort ongein, maar die is pas net begonnen. En om die dan meteen met dit dossier op te zadelen.
Leaseauto? Want?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:47 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Nee
[..]
Haar auto, haar probleem.
Afspraak regelen met de bedrijfsarts of ze alles wel op een rijtje heeft aangezien ze haar onbekwame zoon zomaar achter het stuur laat.
Misschien in het vervolg een lease auto regelen die beter bij haar budget past. Tweedehands leasen kan ook.
Precies dit dus: je hebt je dit gezeur en gedram zelf op de hals gehaald door een lening te geven.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:50 schreef miro86 het volgende:
TS, is je bedrijf een bank? Zo niet zou mijn advies zijn nooit le ingen verstrekken aan werknemers.
Wat als ze zich morgen zoek meldt met stressklachten omdat ze geen nieuwe lening van je krijgt? Of stel je krijgt het voor mekaar om de dienstverband te verbreken, maar dan weigert ze om terug te betalen omdat ze dat niet kan. Wat ga je dan doen? Ook geen leuk vooruitzicht.
Ja, ik denk wel dat dit de potentie heeft om in een conflict te eindigen. Nu heeft ze een gebroken hand en is er dus even geen discussie, maar haar "gedreig" komt er wel op neer dat ze in feite niet meer komt werken als ze haar zin niet krijgt.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Vroegtijdig even iemand bellen voor advies (je hebt kennelijk een bedrijf van enige omvang dus waarschijnlijk ook wel een netwerk) kan wel eens goedkoper zijn dan achteraf de boel rechtbreien.
Misschien is het nu nog wat vroeg, maar tussen de regels door lees ik dat je verwacht dat dit in een conflict gaat eindigen. Dus wees daar scherp op.
Nee, ik ben geen bank.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:50 schreef miro86 het volgende:
TS, is je bedrijf een bank? Zo niet zou mijn advies zijn nooit le ingen verstrekken aan werknemers.
Wat als ze zich morgen zoek meldt met stressklachten omdat ze geen nieuwe lening van je krijgt? Of stel je krijgt het voor mekaar om de dienstverband te verbreken, maar dan weigert ze om terug te betalen omdat ze dat niet kan. Wat ga je dan doen? Ook geen leuk vooruitzicht.
Een auto neem je als de afstand van en naar werk te groot is om te lopen of fietsen. Bovendien acht de werkneemster zich groots om te leven boven haar stand, gezien de Audi die ze van de geleende 10k heeft aangeschaft, welke vervolgens voor haar te duur is in kosten en onderhoud.quote:
Precies. Met een leaseauto is het niet meer eenzijdig.quote:Niets mis met geven en nemen en mekaar helpen, maar wel als het eenzijdig wordt.
Waarom moet de werkgever betalen voor een leaseauto? Dat zou de facto opslag zijn, terwijl het functioneren van mevrouw daar geen aanleiding voor geeft.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:59 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Een auto neem je als de afstand van en naar werk te groot is om te lopen of fietsen. Bovendien acht de werkneemster zich groots om te leven boven haar stand, gezien de Audi die ze van de geleende 10k heeft aangeschaft, welke vervolgens voor haar te duur is in kosten en onderhoud.
Met een leaseauto voorkom je dat ze weer verkeerde keuzes maakt, en heb je als werkgever zicht op teruggave van de lening.
[..]
Precies. Met een leaseauto is het niet meer eenzijdig.
Met een leaseauto is het wel duidelijker misschien en is ze af van de risico's van als een auto kapot gaat. Maar dat komt vervolgens dan wel volledig voor mijn rekening. Kost toch al gauw een bedrag extra per maand. Als ik dat zou verrekenen met haar salaris (weet niet eens of dat mag), loopt ze financieel waarschijnlijk ook wel vast.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:59 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Een auto neem je als de afstand van en naar werk te groot is om te lopen of fietsen. Bovendien acht de werkneemster zich groots om te leven boven haar stand, gezien de Audi die ze van de geleende 10k heeft aangeschaft, welke vervolgens voor haar te duur is in kosten en onderhoud.
Met een leaseauto voorkom je dat ze weer verkeerde keuzes maakt, en heb je als werkgever zicht op teruggave van de lening.
[..]
Precies. Met een leaseauto is het niet meer eenzijdig.
Het is in elk geval beter dan weer geld gaan lenen aan personeel die niet weet hoe met geleend geld om te gaan.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:00 schreef trein2000 het volgende:
Waarom moet de werkgever betalen voor een leaseauto?
Ik vraag gewoon hoe anderen er mee om zouden gaan.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:01 schreef Kreator het volgende:
Mensen die op fok advies komen vragen over hun medewerkers geloof ik nooit zo.
Hoe kun je nou in hemelsnaam een eigen bedrijf met personeel hebben en dit soort dingen niet zelf kunnen regelen of snappen dat je bijvoorbeeld beter geen lening kunt verstrekken aan je personeel. Dat is echt vragen om problemen.
Waarom? Het een is een noodoplossing, het andere de facto opslag. Voor je het weet heb je er nog intern gezeik van ook, waarom krijgt X wel een auto en Y niet?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:04 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het is in elk geval beter dan weer geld gaan lenen aan personeel die niet weet hoe met geleend geld om te gaan.
So what?quote:Daarnaast kun je als werkgever subtiel een sticker met daarop het logo en website van het bedrijf op de auto plakken - gratis reclame.
Ja, dat ga je dan krijgen. "Lekker hoor, zoontje van X rijdt haar auto in de poeier en dan krijgt ze een leasebak"....quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom? Het een is een noodoplossing, het andere de facto opslag. Voor je het weet heb je er nog intern gezeik van ook, waarom krijgt X wel een auto en Y niet?
[..]
So what?
Even 20.000 euro kwijtschelden?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:08 schreef trein2000 het volgende:
Ik weet niet hoe vergevingsgezind je bent TS, om hoe veel geld het gaat en hoe ver het al is. Maar ik zou echt van die lening af willen. Dus afhankelijk van de omstandigheden zou ik misschien nog wel het volgende aanbod doen: die lening schelden we kwijt, maar jouw woon-werkverkeer is volledig jouw verantwoordelijkheid…
Ik ga niets kwijtschelden. Die lening is wat mij betreft gewoon een zakelijke transactie. Daar heb ik mee willen helpen, maar goed doe je het dus nooit.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:08 schreef trein2000 het volgende:
Ik weet niet hoe vergevingsgezind je bent TS, om hoe veel geld het gaat en hoe ver het al is. Maar ik zou echt van die lening af willen. Dus afhankelijk van de omstandigheden zou ik misschien nog wel het volgende aanbod doen: die lening schelden we kwijt, maar jouw woon-werkverkeer is volledig jouw verantwoordelijkheid…
Ik haal het bedrag niet uit de OP. Maar 20.000 euro is voor jou en mij heel veel geld. Maar is dat niet voor elk bedrijf en als je advocaten en dergelijk moet gaan inhuren en er zelf uren druk mee bent loopt dat ook snel op.quote:
Zou gaan om ¤17k als ze ¤10k vangt voor die kapotte Audi en dat aflost. Maar ik ga dat niet kwijtschelden.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik haal het bedrag niet uit de OP. Maar 20.000 euro is voor jou en mij heel veel geld. Maar is dat niet voor elk bedrijf en als je advocaten en dergelijk moet gaan inhuren en er zelf uren druk mee bent loopt dat ook snel op.
Maar goed, ik zei al: afhankelijk van de omstandigheden.
Dat is het zeker. Het ging mij om teruggave van de 10k en om tegen te kunnen houden dat de werkneemster niet weer met een dure auto op de proppen komt en TS de verf van de muren los zeurt over hoe duur het allemaal wel niet is.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom? Het een is een noodoplossing, het andere de facto opslag.
Ja daar had ik nog niet aan gedacht. Misschien is Marktplaats dan wel een betere optie inderdaad.quote:Voor je het weet heb je er nog intern gezeik van ook, waarom krijgt X wel een auto en Y niet?
Gratis reclame = meer klanten trekken.quote:[..]
So what?
quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:07 schreef Halcon het volgende:
En die reclame, daar heb ik niks aan. Voor zo ver je sticker op een auto reclame is. Je wordt dan ook geassocieerd met het rijgedrag en zo.
Dat dus.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:13 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dat is het zeker. Het ging mij om teruggave van de 10k en om tegen te kunnen houden dat de werkneemster niet weer met een dure auto op de proppen komt en TS de verf van de muren los zeurt over hoe duur het allemaal wel niet is.
[..]
Oef dat is wel heel veel geld ook. En dan krijg je dit. Stank voor dank.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zou gaan om ¤17k als ze ¤10k vangt voor die kapotte Audi en dat aflost. Maar ik ga dat niet kwijtschelden.
Ik zie daar geen reden toe en wat ook zo is, wat hier al werd gezegd, dat dan straks iedereen met van alles aan komt zetten.
Even wat geld kwijtschelden dat is fiscaal ook nog wel iets waar gewoon over afgerekend moet worden. Dat kost misschien evenveel als die advocaat.
Ja, dat stoort me nog wel het meeste eigenlijk. Alsof het een soort verplichting is geworden om haar rotzooi op te lossen, nadat ze allerlei goedbedoelde adviezen in de wind heeft geslagen.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Oef dat is wel heel veel geld ook. En dan krijg je dit. Stank voor dank.
Sterkte in ieder geval
Is het een optie om maandelijks een deel van haar loon te onthouden ter terugbetaling van de lening?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat stoort me nog wel het meeste eigenlijk. Alsof het een soort verplichting is geworden om haar rotzooi op te lossen, nadat ze allerlei goedbedoelde adviezen in de wind heeft geslagen.
Als ze niet betaalt, dan wel.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:25 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Is het een optie om maandelijks een deel van haar loon te onthouden ter terugbetaling van de lening?
Waarom? Even een blik van buiten ophalen kan soms best nuttig zijn.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:31 schreef sjorsie1982 het volgende:
Raar dat je kan ondernemen (hoop ik), hier advies komt vragen en dat je een lening hebt gegeven.
Dit riekt naar een broodje aap verhaal
Als je dit moet afvragen kan je beter nooit ondernemer worden mocht je dat ooit willen.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom? Even een blik van buiten ophalen kan soms best nuttig zijn.
En ik weet uit ervaring dat juist wanneer het om personen gaat het lastig is om dat in je eigen netwerk te doen omdat het al heel snel herkenbaar wordt.
Want een ondernemer moet alles zelf maar op zien te lossen?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je dit moet afvragen kan je beter nooit ondernemer worden mocht je dat ooit willen.
Dit dus ja.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waarom? Even een blik van buiten ophalen kan soms best nuttig zijn.
En ik weet uit ervaring dat juist wanneer het om personen gaat het lastig is om dat in je eigen netwerk te doen omdat het al heel snel herkenbaar wordt.
Ah want advies vragen is een teken van zwakte of wat is je punt precies? Niemand heeft gezegd dat TS nu blind gaat uitvoeren wat hier gezegd wordt hè?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je dit moet afvragen kan je beter nooit ondernemer worden mocht je dat ooit willen.
ik geef je groot gelijk.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit dus ja.
Vooral ook omdat het behalve een juridische component ook een component 'omgaan met zo'n werkneemster' heeft.
Precies.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:48 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik geef je groot gelijk.
een frisse blik, zeker op een anoniem forum, kan nooit kwaad. advies krijgen en opvolgen zijn 2 losse zaken.
verder heeft o.a. @:papabear het naar mijn inzicht meest correcte antwoord gegeven;
loskoppelen van elkaar;
maak duidelijk dat die lening een eenmalige geste was welke duidelijk is vastgelegd. er worden geen nieuwe leningen verstrekt en dat je meer dan bereid bent mee te werken de lening over te hevelen naar een Freo of wie dan ook als ze de lening wil verhogen.. dan komt de aap zeer snel uit de mouw dat dat nu eenmaal niet kan omdat de lening te hoog is. gewoon poot stijf houden, jij hebt zeker het juiste gedaan, meer dan dat, eerst de oude afspraken nakomen voor er nieuwe worden aangegaan.
verder zou ik ook duidelijk maken dat jij een lening hebt verstrekt voor eht vervoersprobleem in het verleden, dat dat wat jou betreft afgedaan is en hoe zij met haar vervoersmiddelen om is gegaan is geen reden om niet op werk te verschijnen.
stel je voor, fiets van de zaak, geen zin om te werken? flikker hem in de sloot en bel je baas op.. joh ding ligt in de sloot ik kom niet meer.. debiel.
geef overigens wel duidelijk aan dat je het kut vind van de pols en dat er gepaste werkzaamheden kalar staan voor mevrouw zodat ze gewoon kan komen werken. niet dat ze lekker werk kan doen en nu rustig thuis blijft zittne..
Ok, dus ondernemers moeten alles zelf verzinnen. Helder.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja, zijn antwoord vat het goed samen allemaal.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:48 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik geef je groot gelijk.
een frisse blik, zeker op een anoniem forum, kan nooit kwaad. advies krijgen en opvolgen zijn 2 losse zaken.
verder heeft o.a. @:papabear het naar mijn inzicht meest correcte antwoord gegeven;
loskoppelen van elkaar;
maak duidelijk dat die lening een eenmalige geste was welke duidelijk is vastgelegd. er worden geen nieuwe leningen verstrekt en dat je meer dan bereid bent mee te werken de lening over te hevelen naar een Freo of wie dan ook als ze de lening wil verhogen.. dan komt de aap zeer snel uit de mouw dat dat nu eenmaal niet kan omdat de lening te hoog is. gewoon poot stijf houden, jij hebt zeker het juiste gedaan, meer dan dat, eerst de oude afspraken nakomen voor er nieuwe worden aangegaan.
verder zou ik ook duidelijk maken dat jij een lening hebt verstrekt voor eht vervoersprobleem in het verleden, dat dat wat jou betreft afgedaan is en hoe zij met haar vervoersmiddelen om is gegaan is geen reden om niet op werk te verschijnen.
stel je voor, fiets van de zaak, geen zin om te werken? flikker hem in de sloot en bel je baas op.. joh ding ligt in de sloot ik kom niet meer.. debiel.
geef overigens wel duidelijk aan dat je het kut vind van de pols en dat er gepaste werkzaamheden kalar staan voor mevrouw zodat ze gewoon kan komen werken. niet dat ze lekker werk kan doen en nu rustig thuis blijft zittne..
Om ooit te helpen, nadat een andere auto kapot was gegaan. Maken zou een hoop geld hebben gekost (wat ze niet had). Maken en verkopen, dan zou dat maken weggegooid geld zijn geweest.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:02 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoe ben je er toe gekomen om een lening aan te gaan? Daarmee is het gezeik nl begonnen.
Voor 1000-2000 euro had ze ook een goedkope tweedehandse auto kunnen kopen.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Om ooit te helpen, nadat een andere auto kapot was gegaan. Maken zou een hoop geld hebben gekost (wat ze niet had). Maken en verkopen, dan zou dat maken weggegooid geld zijn geweest.
Eigenlijk een vergelijkbare situatie als nu.
Dat klopt.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:16 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Voor 1000-2000 euro had ze ook een goedkope tweedehandse auto kunnen kopen.
Een noodgeval is relatief.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:14 schreef Delenlill het volgende:
Waarom heb je haar in eerste instantie een lening voor een auto gegeven? Daar kunnen alleen maar problemen door komen. Blijkbaar kan ze geen lening krijgen van andere instanties wat een rode vlag zou moeten zijn.
Laat haar de lening afbetalen en laat het een les voor je zijn om nooit meer geld uit te lenen aan personeel. Tenzij het echt een noodgeval is. Dan zou je het kunnen overwegen.
Ook kun je niet zomaar de lening gaan verrekenen met haar loon als. Zelfs als ze stopt met terug betalen. Tenzij dit duidelijk is overeengekomen en ook in de overeenkomst staat.
Oh, en even een duidelijk gesprek aangaan met haar dat je niet gediend bent van chantage, met de medewerker van HR erbij (nooit alleen doen!). En als ze dat weer doet, of als ze weigert te komen werken wanneer dat weer mogelijk is ontslag op staande voet zal plaatsvinden. En dat je eventuele schade op haar zult verhalen.
Ik zou het verder laten rusten tot madam weer is hersteld. En dan bovenstaande adviezen toepassen tijdens een gesprek op kantoor met de HR-dame erbij die alles notuleert. Dan komt het allemaal wel in ordequote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar dat is niet de aard van het beestje. Dat zie je nu ook al met het gedram. Ze ziet het toch voor zich dat na het ongeluk met deze auto, de volgende auto weer een duurdere is. Terwijl die kapotte nog niet eens is afbetaald.
Ze kan nu ook die kapotte auto verkopen en van de opbrengst een andere auto kopen. Maar als het aan haar zou liggen, zou ze dus een auto kopen die weer een stukje duurder is.
Ja, eerst maar eens laten herstellen. Tijdens dat herstel geen munitie geven om de boel verder te vertragen. Berichten van haar maar negeren.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:23 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ik zou het verder laten rusten tot madam weer is hersteld. En dan bovenstaande adviezen toepassen tijdens een gesprek op kantoor met de HR-dame erbij die alles notuleert. Dan komt het allemaal wel in orde
Ziekmelden oké, maar niet de baas bestoken met berichten en allerlei onzin dat geheel losstaat van het werk.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:43 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Het grote probleem is dat als werknemers het ergens niet mee eens zijn ze zich gewoon ziek kunnen melden en jij als ondernemer met de problemen zit. Bah!
Wou net zeggen, ze kon gewoon een particuliere lening aangaan (alhoewel dat vast niet kon door negatieve beoordeling door zo’n partij) daarom is ze bij jou gaan nuilen.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Om ooit te helpen, nadat een andere auto kapot was gegaan. Maken zou een hoop geld hebben gekost (wat ze niet had). Maken en verkopen, dan zou dat maken weggegooid geld zijn geweest.
Eigenlijk een vergelijkbare situatie als nu.
Maar, allang spijt van. Had het niet moeten doen, maar kan nu niet de lening opeisen, omdat ik er spijt van hem. Ik ga het in elk geval niet meer doen.
Als mensen elders (te)veel willen lenen, moeten ze dat allemaal zelf weten. Zolang het werk er maar niet onder gaat lijden.
Van het ziek melden kan ik niks zeggen. Volledig ongevraagd meldde ze me dat ze een gebroken hand heeft. Arbo-arts stelt dan wel vast dat iemand voorlopig dusdanige beperkt is dat diegene niet kan werken.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:45 schreef Papabear het volgende:
[..]
Ziekmelden oké, maar niet de baas bestoken met berichten en allerlei onzin dat geheel losstaat van het werk.
Sommige werkgevers zijn daar gevoelig voor.
Een dolletje en geintje op de werkvloer is prima voor de werksfeer, maar zodra het zakelijk wordt dient het ook zakelijk te worden gehouden, netjes volgens de regels.
Continue dat gedreig met ontslag. Alsof je zo makkelijk van haar af komt.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:10 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, zijn antwoord vat het goed samen allemaal.
De lening is de lening en het dienstverband is het dienstverband. Beide blijven gewoon intact. Ongeluk met de auto staat daar volledig los van.
Arbo-traject loopt en daar wordt bepaald hoe verder met werken. Ik ga er vanuit dat ze dat gewoon opvolgt. En niet "het gips eraf gaat trekken om te kijken of ze bij kan beunen".
Als ze niet meewerkt, zal ontslag de ultieme consequentie zijn. Werkt ze wel mee en blijft ze gewoon haar werk doen, dan kan ze dat gewoon blijven doen.
Ze kan de opbrengst van die Audi in een simpele 2e hands auto steken. Dan is ze in elk geval mobiel. Maar dat moet ze zelf weten. Ik ga geen adviezen meer geven en niet helpen, want uiteindelijk heb ik het dan toch gedaan. Ik ben de werkgever. Niets meer, niets minder.
Ik heb die lening voor de auto gegeven. Of ze daarna ergens meer heeft geleend, dat weet ik niet, aangezien ik daar geen inzage in heb. Verder haar zaken natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:15 schreef ZarB het volgende:
Dus jij bent al zo coulant dat je een medewerker een lening voor een auto geeft en dan gaat zij ook nog eens veel meer lenen dan wat jij adviseert/toestaat?? Waarom heb je niet gewoon een bepaald bedrag toegestaan om te lenen? Amateuristisch gedoe. Medewerker eruit kicken en fatsoenlijk gaan ondernemen zodat je niet in dit soort ingewikkelde werk/privesituaties terecht komt met nieuwe werknemers.
![]()
Mijn werkgever ziet z'n personeel aankomen zeg. Je privé-zooi los je maar privé op
Als ze me zo blijft bestoken met berichten en dan ook nog eens met allerlei onnozele verwijten? Dan moet dat over een tijdje wel lukken, toch?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:17 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Continue dat gedreig met ontslag. Alsof je zo makkelijk van haar af komt.
Die levensles kan ze maar beter zo snel mogelijk meekrijgen.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar dat is niet de aard van het beestje. Dat zie je nu ook al met het gedram. Ze ziet het toch voor zich dat na het ongeluk met deze auto, de volgende auto weer een duurdere is. Terwijl die kapotte nog niet eens is afbetaald.
Ze kan nu ook die kapotte auto verkopen en van de opbrengst een andere auto kopen. Maar als het aan haar zou liggen, zou ze dus een auto kopen die weer een stukje duurder is.
Ja tuurlijk wel.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:17 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Continue dat gedreig met ontslag. Alsof je zo makkelijk van haar af komt.
Ik hoop maar voor d'r dat ze niet zo dom is om jou dat soort redenen te geven.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als ze me zo blijft bestoken met berichten en dan ook nog eens met allerlei onnozele verwijten? Dan moet dat over een tijdje wel lukken, toch?
En als ze straks na het herstel niet op het werk verschijnt, dan ook. Dat is gewoon werkweigering.
quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja tuurlijk wel.
Wat denk jij, als je zegt opzouten dan is het klaar.
Of het dan geld kost ofniet is nog de vraag.
We leven niet meer in het jaar 2006.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:35 schreef jesseax het volgende:
Volgens mij is zij een stuk meer afhankelijk van jou dan andersom.
Ga toch weg muts.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:34 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]![]()
Jij komt van een koude kermis thuis.
In dit geval geloof ik niet dat die vlieger opgaat.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:38 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
We leven niet meer in het jaar 2006.Graag of niet, voor jou 10 andere werkgevers.
Dikke lul drie bier.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ga toch weg muts.
Mijn bedrijf en ik bepaal wie hier de koffie drinkt op mijn kosten.
Hart op de juiste plaats man man het is geen liefdadigheidsinstelling. Werknemer werkt, werkgever betaalt. Al dat knuffelige gedoe eromheen levert alleen maar gezanik op. Zoals dit topic ook laat zien.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:40 schreef Yasmin__x het volgende:
Desalniettemin, denk ik wel dat topicstarter een goede werkgever is en het hart op de juiste plaats heeft daar hij zijn werknemer een lening geeft om haar te hulp te schieten.
Is wel zo. En ik kan je vertellen dat het rap minder wordt met de niet zo gespecialiseerde functies als administrateur e.d.quote:
Keep on dreaming.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Is wel zo. En ik kan je vertellen dat het rap minder wordt met de niet zo gespecialiseerde functies als administrateur e.d.
Zie wat (ex) medewerkers die met veel bravoure weggingen nu al maanden met “open to work” op LI staan.
En de tijd wordt nu echt rap slechter zeker na de laatste kwartaalcijfers (beetje afhankelijk welke branche)
Weet niet wat je doet voor werk naar met jouw instelling zou ik maar een beetje je best doen de komende tijd. Anders no new shoes for you.quote:
Leuk, doen we niks mee.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Weet niet wat je doet voor werk naar met jouw instelling zou ik maar een beetje je best doen de komende tijd. Anders no new shoes for you.
Misschien is ze heel goed in zuigenquote:Op zaterdag 20 mei 2023 22:31 schreef Zwansen het volgende:
Ik las eerst schoonmaakster in plaats van werkneemster. Ik denk waarom leen jij je schoonmaakster dan ook zoveel geld.
Dit is toch niet jou probleem? Laat het haar lekker zelf uitvogelen, als ze maar op werk verschijnt.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt.
Begrijp ook niet dat je een werknemer geld leent. Een keer een voorschot op salaris oke maar je bent toch geen kredietverstrekker. Geld uitlenen terwijl er ook nog een andere relatie is heeft een grote kans op gezeikquote:Op zaterdag 20 mei 2023 22:31 schreef Zwansen het volgende:
Ik las eerst schoonmaakster in plaats van werkneemster. Ik denk waarom leen jij je schoonmaakster dan ook zoveel geld.
Dan is het toch snel opgelost: Werkweigering -> Waarschuwing -> Ontslagquote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:55 schreef Halcon het volgende:
maar haar "gedreig" komt er wel op neer dat ze in feite niet meer komt werken als ze haar zin niet krijgt.
Ik vind het ook niet heel slim van deze werkgever. geef de dan een leaseauto, dan heb je ook invloed op wat ze rijdt wat je blijkbaar belangrijk vindt .quote:Op zondag 21 mei 2023 00:00 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Begrijp ook niet dat je een werknemer geld leent. Een keer een voorschot op salaris oke maar je bent toch geen kredietverstrekker. Geld uitlenen terwijl er ook nog een andere relatie is heeft een grote kans op gezeik
Wel maar een handvol die je geld gaan lenen voor een auto.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:38 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
We leven niet meer in het jaar 2006.Graag of niet, voor jou 10 andere werkgevers.
Ze zou van mijn de t@$)@%g kunnen krijgen. Geen extra lening, maar het advies maar uit te kijken naar een private leasegebakje of een goedkoop tweedehandsje van Japanse makelij.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:37 schreef Halcon het volgende:
Werkneemster is sinds enkele jaren in dienst. Over het algemeen naar volle tevredenheid. Paar keer wat discussie gehad over een loonsverhoging en takenpakket. Ik vind haar geschikt als uitvoerende kracht met strakke en afgebakende opdrachten. Maar niet meer dan dat.
Ze heeft geld geleend van mijn bedrijf voor de aanschaf van een auto. Ik had geadviseerd om een auto te nemen die past bij haar salaris, die ze kan onderhouden en waar ze een fatsoenlijke verzekering voor af kan sluiten.
Dat heeft ze dus niet gedaan. Audi gekocht met behoorlijk wat kilometers voor de prijs, alleen WA verzekerd, etc. Goed, uiteindelijk haar keuze uiteraard. Daarna wel steeds gezeur dat die auto zo duur is in onderhoud.
Nu belde ze van de week dat die auto in de poeier is gereden en dat ze haar hand heeft gebroken. Wat blijkt: haar zoon wilde even kijken hoe het is achter het stuur, had ‘m per ongeluk in de drive gezet en tegen een muur geknald.
Auto repareren kost ongeveer ¤10k. Dat heeft ze niet. Uitstaande lening is veel hoger dan de waarde van de auto nu. En ook als ze de auto zou repareren, dan is volgens de Audi-dealer de waarde lager dan de uitstaande lening.
Nu wordt ze (naar mijn mening) erg onredelijk. Ze wil die kapotte Audi verkopen, dat inlossen en dat ik haar dan ¤20k extra leen om een andere auto te kopen. Want anders zit ze door mijn schuld zonder auto en kan ze niet meer werken. En met haar vriend had ze bedacht dat ik / mijn bedrijf toch wel geld zat hebben en ¤20k meer of minder niet merken.
Ik vind dat allemaal geen goed idee, omdat:
- De lening dan weer veel hoger is dan de waarde van die auto, omdat er nog een stuk van die Audi in zit dat met de verkoop van die Audi niet afgelost kan worden.
- De lening dan naar mijn idee ook gewoon te hoog is voor het salaris dat ze heeft en ik geen mogelijkheden zie dat ze zich flink gaat verbeteren qua salaris. Lening wordt bijna verdubbeld.
- Ze straks dan gewoon weer in precies dezelfde situatie zit met een auto waarvan ze het onderhoud amper kan betalen en die ze niet fatsoenlijk kan verzekeren.
- Ze onverantwoord is omgegaan met die auto door haar zoon achter het stuur te laten kruipen. Gaat om een minderjarige zoon die geen rijbewijs heeft.
- Het eigenlijk mijn probleem helemaal niet is. Het is haar privé-auto. Als haar wasmachine kapot is, zijn dat ook niet mijn zaken of mijn problemen.
Ondertussen ben ik het gedram aardig beu. Het gedram is telkens een hoop geklaag over die auto en dan een of andere oplossing waarbij ze meer geld leent om een of andere auto te kopen. Ook gezanik dat ze een afspraak heeft gemaakt bij een verkoper en dan wel moet weten wat ze toe kan zeggen.
Ik wil haar eigenlijk voorstellen dat ze de tijd van die gebroken hand uit gaan zitten en dan daarna zonder gezeik weer op het werk verschijnt. Of als dat niet kan, dat ze dan maar iets anders gaat zoeken of ik haar dan ontsla. Ontslaan tijdens die gebroken hand, dat zal toch wel niet kunnen.
Ben ik nu onredelijk? Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
Dat is zo. Maar bij een noodgeval denk ik meer aan een mogelijk uithuis zetting die door een lening voorkomen kan worden. Met strenge voorwaarden natuurlijk. Of inderdaad de reperatie van een auto die ze nodig heeft voor werk. Maar dat is nu niet van toepassing.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 20:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een noodgeval is relatief.
In dit geval bijvoorbeeld kan ze van de opbrengst van die kapotte auto een simpele tweedehands auto kopen. Dat is dan geen auto waarmee ze de blits maakt, maar wel eentje waarmee ze naar het werk kan, naar de winkel kan, etc.
Chantage is het eigenlijk wel. Ik ben daar helemaal niet van gediend. Je mag alles vragen, maar 'nee is nee', zeker als daar hele goede, rationele argumenten voor zijn. Die zijn er in dit geval.
Ik wil gewoon naar een normale werkgever-werknemer relatie, waarbij ze het klagen over de onderhoudskosten van de auto bij de garage doet en gezeik over verhogen van de lening bij de kredietboer.
Gesprek misschien maar laten leiden door de HR-medewerker. Ben zelf erg geïrriteerd. Een hoop dingen hebben ook niks te maken met haar arbeidsovereenkomst. Dat die zoon in die auto heeft gezeten en zo bijvoorbeeld. Dat zijn haar privé keuzes in haar privé tijd. Net zoals de gevolgen voor haar privé zijn.
En eerst de arbo hun werk maar laten doen. Anders is er straks weer ander geneuzel.
Ik ben van mening dat je al redelijk courant bent geweest door haar eerder al een lening te verstrekken, en dat het de gezondheid van de relatie tussen werkgever en werknemer niet zal bevorderen om samen nog verder de schulden in te gaan?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:37 schreef Halcon het volgende:
Ondertussen ben ik het gedram aardig beu. Het gedram is telkens een hoop geklaag over die auto en dan een of andere oplossing waarbij ze meer geld leent om een of andere auto te kopen. Ook gezanik dat ze een afspraak heeft gemaakt bij een verkoper en dan wel moet weten wat ze toe kan zeggen.
Tot de nek toe in de schulden zitten, bevordert de werkprestaties over het algemeen niet. En dan ook nog eens alle risico's nemen. Een zo duur mogelijke auto, waarbij het merk Audi belangrijker is dan degelijkheid, minder kilometers op de teller, geen all risk, zoon even met de auto laten spelen... Zoals iemand hier ook al opmerkte: had gewoon een Japanner of Koreaan gekocht met minder kilometers op de teller en all risk verzekerd. Heb je een stuk minder gedoe dan met deze Audi.quote:Op zondag 21 mei 2023 10:45 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat je al redelijk courant bent geweest door haar eerder al een lening te verstrekken, en dat het de gezondheid van de relatie tussen werkgever en werknemer niet zal bevorderen om samen nog verder de schulden in te gaan?
Maar goed, de standaard slappe Fok reactie en toch...
Hoe antwoorde ze op jouw vraag, toen je haar vroeg hoe haar bank reageerde op de aanvraag van een persoonlijke lening?
Wel mee eens. Ben overigens geen liefdadigheidstype. Het is gewoon een lening die op papier is gezet en waarin ook is afgesproken wat er wanneer wordt afgelost en welke rente van toepassing is. Anders is het fiscaal gezien ook geen lening en ik ben geen liefdadigheidsinstelling.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:43 schreef ZarB het volgende:
[..]
Hart op de juiste plaats man man het is geen liefdadigheidsinstelling. Werknemer werkt, werkgever betaalt. Al dat knuffelige gedoe eromheen levert alleen maar gezanik op. Zoals dit topic ook laat zien.
Ja. Het is het type dat liever een afgeragde A7 heeft dan een nog nette Jap zeg maar.quote:Op zondag 21 mei 2023 00:11 schreef NaarMensje het volgende:
Voor 20k heb je een hele nette Ateca. Was dat soms te min voor haar?
Toch wel een beetje. Tenzij ik het verkeerd begrijp. Je leent ¤ 27k aan een werknemer die al krap zit. Daarmee neem je imho een behoorlijk hoog risico. Uit liefdadigheid, want zakelijk gezien is het een onverstandige keuze.quote:
Weer je dit zeker? Had een bank haar 27k (?) geleend zonder onderpand voor het zelfde rentepercentage? Zo niet, ben je met liefdadigheid bezig.quote:
Iets met een klepel. Niet eens een klok.quote:Op zondag 21 mei 2023 13:50 schreef Droopie het volgende:
Heb je deze lening gemeld bij het BKR?
Straks gaat ze naar de bank, krijgt ze het geld omdat ze een salaris heeft en geen gemelde leningen.
Komt ze in de problemen, krijg jij een brief dat er beslag komt op haar loon en zit je aan beide kanten met het gezeur.
Vind je dit niet allemaal ruis?quote:Op zondag 21 mei 2023 13:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Het is het type dat liever een afgeragde A7 heeft dan een nog nette Jap zeg maar.
Ik zou in haar geval in elk geval een auto hebben gekocht waar je weinig omkijken naar hebt, die qua verzekering en verbruik niet duur is, etc. Dan kun je sparen en kun je daarna van je eigen geld altijd nog een wat blitser exemplaar kopen.
Deze Audi was vanaf het begin af aan gezeik. Elke keer wel wat. Het was in alle opzichten risico nemen eigenlijk. Een auto nemen die je eigenlijk niet kunt onderhouden, in een staat waarbij je de nodige kosten aan onderhoud kunt verwachten, dan niet all-risk verzekeren, maar wel iemand zonder rijbewijs achter het stuur zetten.
Dat is het toch al? Per saldo is dit dus alleen kwijtschelden.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:08 schreef trein2000 het volgende:
Dus afhankelijk van de omstandigheden zou ik misschien nog wel het volgende aanbod doen: die lening schelden we kwijt, maar jouw woon-werkverkeer is volledig jouw verantwoordelijkheid…
Formeel wel natuurlijk. Maar soms is het beter om het ‘netjes’ op te lossen dan met gestrekt been. (Waarmee ik niet suggereer dat alle andere oplossingen niet netjes zijn)quote:Op zondag 21 mei 2023 14:15 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat is het toch al? Per saldo is dus dus alleen kwijtschelden.
Ja, dat is haar verantwoordelijkheid. Kwijtschelden is geen optie.quote:Op zondag 21 mei 2023 14:15 schreef baskick het volgende:
[..]
Dat is het toch al? Per saldo is dus dus alleen kwijtschelden.
Kwijtschelding is een schenking…quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:08 schreef trein2000 het volgende:
dat zeker en een werkgever die een werknemer helpt met een persoonlijke lening,die mag je wel koesteren.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 18:43 schreef MissionPhailed het volgende:
[..]
Ik ben normaliter erg pro-werknemer als het gaat om geschillen met werkgevers, maar in dit geval is bovenstaande uitspraak afdoende. Niet alleen leeft ze boven haar stand met een privé-aankoop, maar trekt ze je als werkgever ook mee in het geouwehoer eromheen ...
Kwijtschelden en netjes oplossen zijn twee totaal verschillende dingen in deze.quote:Op zondag 21 mei 2023 14:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Formeel wel natuurlijk. Maar soms is het beter om het ‘netjes’ op te lossen dan met gestrekt been. (Waarmee ik niet suggereer dat alle andere oplossingen niet netjes zijn)
ik heb diverse collega's die op een gewone fiets,min. 28km moeten fietsen(heen en voor dag en dauw) en later weer terug,je hebt luxe en werkpaarden,die mevr. is een beetje verwend,gewoon lekker gaan fietsen,hoe ver het ook is.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:29 schreef Papabear het volgende:
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor.
Mevrouw is in loondienst, heeft een bepaalde functie en krijgt daar een maandelijkse salariëring voor.
Ze voert haar werk naar behoren uit, dus dat is allemaal prima.
Nu heeft ze haar pols gebroken, moet daarvan herstellen. Ook prima.
Na herstel een gesprek op kantoor dat werk en privé gescheiden dienen te blijven. Ze kan gewoon haar werk blijven doen, zoekt zelf maar uit hoe ze op haar werk komt, want dat is verder haar probleem.
Niet op het werk verschijnen is werkweigering, klaar, basta.
En verder dient ze gewoon haar maandelijkse verplichtingen m.b.t. de lening te voldoen. Extra leningen zijn niet mogelijk. Dat was slechts een eenmalige gunst vanuit het bedrijf.
sterker nog heet hij geen: David Brent?quote:Op zaterdag 20 mei 2023 21:43 schreef ZarB het volgende:
[..]
Hart op de juiste plaats man man het is geen liefdadigheidsinstelling. Werknemer werkt, werkgever betaalt. Al dat knuffelige gedoe eromheen levert alleen maar gezanik op. Zoals dit topic ook laat zien.
Is ze wel helemaal goed bij haar knar!?quote:Want anders zit ze door mijn schuld zonder auto
Komt echt heel veel voor en is een normale (fiscaal vaak) gunstige constructie. Zie linkjes die ik eerder plaatste. Het is niet ongebruikelijk, het is niet raar, het is geen liefdadigheid, je hoeft niet extra dankbaar te zijn jegens je baas.quote:Op zondag 21 mei 2023 15:17 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
dat zeker en een werkgever die een werknemer helpt met een persoonlijke lening,die mag je wel koesteren.
Minstens, ik ga er vanuit dat die lening niet heel vers is en dat er ook al wat op afgelost is, dan hebben we het dus al snel over ¤ 30.000... en daar koopt ze dan een auto van die ze niet all-risk verzekert.quote:Op zondag 21 mei 2023 13:39 schreef Queller het volgende:
[..]
Toch wel een beetje. Tenzij ik het verkeerd begrijp. Je leent ¤ 27k aan een werknemer die al krap zit. Daarmee neem je imho een behoorlijk hoog risico. Uit liefdadigheid, want zakelijk gezien is het een onverstandige keuze.
Zeer goede vraag.quote:Op zondag 21 mei 2023 16:01 schreef Leandra het volgende:
@:Halcon even voor de zekerheid; heb je in het verleden ooit een andere relatie met haar gehad dan werkgever-werknemer?
Ik vind best dat je je werkgever dankbaar mag zijn dat hij / zij meewerkt, geld beschikbaar stelt en dus een risico neemt met iets dat zijn / haar corebusiness niet is.quote:Op zondag 21 mei 2023 15:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Komt echt heel veel voor en is een normale (fiscaal vaak) gunstige constructie. Zie linkjes die ik eerder plaatste. Het is niet ongebruikelijk, het is niet raar, het is geen liefdadigheid, je hoeft niet extra dankbaar te zijn jegens je baas.
Als ze zo graag een auto wilde waarom dan geen auto van de zaak op lease ? zij een mooie auto en jij had een stuk garantie gehad met verzekering etc.quote:Op zondag 21 mei 2023 13:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Het is het type dat liever een afgeragde A7 heeft dan een nog nette Jap zeg maar.
Ik zou in haar geval in elk geval een auto hebben gekocht waar je weinig omkijken naar hebt, die qua verzekering en verbruik niet duur is, etc. Dan kun je sparen en kun je daarna van je eigen geld altijd nog een wat blitser exemplaar kopen.
Deze Audi was vanaf het begin af aan gezeik. Elke keer wel wat. Het was in alle opzichten risico nemen eigenlijk. Een auto nemen die je eigenlijk niet kunt onderhouden, in een staat waarbij je de nodige kosten aan onderhoud kunt verwachten, dan niet all-risk verzekeren, maar wel iemand zonder rijbewijs achter het stuur zetten.
Gok dat er inderdaad meer speelt, of ze denkt dat je een pushover bent ofzo.... ?quote:
Mag best maar hoeft niet. Het is gewoon een zakelijke transactie.quote:Op zondag 21 mei 2023 16:49 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik vind best dat je je werkgever dankbaar mag zijn dat hij / zij meewerkt, geld beschikbaar stelt en dus een risico neemt met iets dat zijn / haar corebusiness niet is.
Het is een opmerkelijke transactie .. een waarschijnlijk ruim half tot bijna heel jaarsalaris uitlenen aan een werkneemster.quote:
Daar zijn we het dan over oneensquote:Op zondag 21 mei 2023 17:59 schreef sigme het volgende:
Mag best maar hoeft niet. Het is gewoon een zakelijke transactie.
En dan heeft TS ook nog commentaar op die auto, de verzekering, de zoon en andere keuzes die mevrouw maakt. Klinkt me allemaal veel te veel in de persoonlijke levenssfeer, en te weinig zakelijk.quote:Op zondag 21 mei 2023 17:53 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik vind het vreemd dat je zoveel geld uitleent aan een werkneemster voor een auto. Voor 6 of 7k kun je een prima Jap op de kop tikken.
Sowieso ... als iemand 20k voor een auto wil lenen, dan weet je toch al meteen dat diegene totaal niet met geld om kan gaan.quote:Op zondag 21 mei 2023 17:53 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik vind het vreemd dat je zoveel geld uitleent aan een werkneemster voor een auto. Voor 6 of 7k kun je een prima Jap op de kop tikken.
Ik vind het toch wel knap dat jij daar met jouw ondernemersgeest in meegaat. Begrijp me niet verkeerd, maar van elke ondernemer die ik ooit gesproken heb kreeg ik toch wel het idee dat ze elke euro zsm terugverdiend willen zien en daarin dus ook de keuzes maken die economisch gezien het gunstigst uitpakken. Wist je dat ze het geld wilde besteden aan zo'n auto? Waarom ben je er zover in meegegaan?quote:Op zondag 21 mei 2023 13:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je hebt dus 30k of misschien wel veel meer geleend aan iemand die vér boven haar stand een auto wil rijdenquote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zou gaan om ¤17k als ze ¤10k vangt voor die kapotte Audi en dat aflost. Maar ik ga dat niet kwijtschelden.
Zolang ze een dienstverband heeft zit ze niet in de Ziektewetquote:Op zondag 21 mei 2023 18:30 schreef probeer het volgende:
Die gaat haar verblijf in de ziektewet natuurlijk ook zo lang mogelijk rekken.
Ik wist dat het ging om een auto natuurlijk. Maar wat was besproken was een degelijke auto met weinig kilometers, die betaalbaar was qua verzekering en belasting, etc.quote:Op zondag 21 mei 2023 18:38 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Ik vind het toch wel knap dat jij daar met jouw ondernemersgeest in meegaat. Begrijp me niet verkeerd, maar van elke ondernemer die ik ooit gesproken heb kreeg ik toch wel het idee dat ze elke euro zsm terugverdiend willen zien en daarin dus ook de keuzes maken die economisch gezien het gunstigst uitpakken. Wist je dat ze het geld wilde besteden aan zo'n auto? Waarom ben je er zover in meegegaan?
Ik kende het koppel voor ze in dienst ging. Verder geen liefdesrelatie of zo.quote:Op zondag 21 mei 2023 16:01 schreef Leandra het volgende:
@:Halcon even voor de zekerheid; heb je in het verleden ooit een andere relatie met haar gehad dan werkgever-werknemer?
Goede samenvatting inderdaad.quote:Op zondag 21 mei 2023 19:10 schreef Daboman het volgende:
Wacht even. Dus:
- Ze koopt een auto die ze eigenlijk niet kan betalen (1)
- Slaat jouw waarschuwing daarbij in de wind (2)
- Koopt op lening (3)
- Verzekert die niet all risk (4)
- Laat haar minderjarige kind erin rijden (5)
En zeurt bij jou om geld? Volgens mij mag je zakelijk gezien best je poot een beetje stijf houden. Dit zijn alvast 5 punten waar ze de mist in gaat, wat haar eigen verantwoordelijkheid is. Ik zou niet eens een auto op lening kopen, doe het liever van spaargeld en als ik het al zou doen zou ik hem all risk verzekeren, zit je in ieder geval nog een beetje ingedekt als het onverhoopt toch mis gaat.
Goed is natuurlijk relatief. Voor ¤5k koop je niet veel. Idee was dat ze voor dat geld een degelijke auto zou kopen, die ze kan betalen qua verzekering + belasting en waar ze redelijkerwijs te verwachten geen grote kosten aan zou hebben. Een degelijke Jap of zo, dus.quote:Op zondag 21 mei 2023 18:30 schreef probeer het volgende:
Vanaf nu alle communicatie met haar vastleggen. Zeker wanneer ze dreigt niet meer te werken wanneer je haar haar zin niet geeft.
Die gaat haar verblijf in de ziektewet natuurlijk ook zo lang mogelijk rekken.
En ik weet dat dit 20/20 hindsight is, maar je leent toch iemand geen 20k voor een auto? Een goede auto kost, wat, 5k? Als zij dan een lening van 20k wil voor een auto, die ze dus niet eens zelf kan betalen, dan wéét je toch al dat ze niet met geld om kan gaan?
Is het echt niet te doen op de fiets of via OV?quote:Op zondag 21 mei 2023 19:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Goed is natuurlijk relatief. Voor ¤5k koop je niet veel. Idee was dat ze voor dat geld een degelijke auto zou kopen, die ze kan betalen qua verzekering + belasting en waar ze redelijkerwijs te verwachten geen grote kosten aan zou hebben. Een degelijke Jap of zo, dus.
Maar ze doet precies het omgekeerde. Ze koopt een Volkswagen met ringen op de grill met behoorlijk wat kilometers op de teller en al vanaf het begin flink wat kosten qua onderhoud. En niet echt een model dat van een oud vrouwtje is geweest. Een afgeragde Audi, dan weet je dat je flinke kosten gaat hebben. Vervolgens verzekert ze die auto niet voldoende en laat ze haar zoon tegen een muur rijden.
Communicatie ligt allemaal vast. O.a. dat ze het gips van haar hand gaat trekken om bij te beunen en nog een hele hoop onzin meer.
Dan even afwachten wat de arbo-arts wil, en tijdig een jurist inschakelen wanneer het onvermijdelijk uit de hand loopt.quote:Op zondag 21 mei 2023 19:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Goed is natuurlijk relatief. Voor ¤5k koop je niet veel. Idee was dat ze voor dat geld een degelijke auto zou kopen, die ze kan betalen qua verzekering + belasting en waar ze redelijkerwijs te verwachten geen grote kosten aan zou hebben. Een degelijke Jap of zo, dus.
Maar ze doet precies het omgekeerde. Ze koopt een Volkswagen met ringen op de grill met behoorlijk wat kilometers op de teller en al vanaf het begin flink wat kosten qua onderhoud. En niet echt een model dat van een oud vrouwtje is geweest. Een afgeragde Audi, dan weet je dat je flinke kosten gaat hebben. Vervolgens verzekert ze die auto niet voldoende en laat ze haar zoon tegen een muur rijden.
Communicatie ligt allemaal vast. O.a. dat ze het gips van haar hand gaat trekken om bij te beunen en nog een hele hoop onzin meer.
Wat?quote:Op zondag 21 mei 2023 19:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, mybad. Ik bedoelde loondoorbetaling bij ziekte.quote:Op zondag 21 mei 2023 18:59 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Zolang ze een dienstverband heeft zit ze niet in de Ziektewet
Ja. Ze kan gewoon een auto kopen van ¤5k of zo. Eentje die qua verzekering en belasting weinig kost. Met een beetje geluk valt het onderhoud ook mee.quote:Op zondag 21 mei 2023 15:46 schreef Leandra het volgende:
Als ze zonder verse lening voor weer een te dure auto niet komt werken als haar gebroken hand hersteld is dan is dat werkweigering, dat maakt een ontslag wel een stuk eenvoudiger.
Daarbij, als ze een auto toch alleen maar WA verzekert kan ze ook een gebakje van ¤ 1.000 kopen, dat je daar geen courante Audi voor hebt is niet erg, een pauperbak is immers een pauperbak, ongeacht de leeftijd.
Hm, dat is niet ideaal, zeg maar. En ook niet nodig, want voor ¤10k kun je best iets kopen met een motor en vier wielen.quote:Op zondag 21 mei 2023 19:48 schreef Soury het volgende:
[..]
Is het echt niet te doen op de fiets of via OV?
Mja, er is geen pistool op mijn hoofd gezet en iemand hoeft me niet elke dag te bedanken. Maar ondankbaarheid tonen vind ik wel het andere uiterste.quote:Op zondag 21 mei 2023 16:49 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik vind best dat je je werkgever dankbaar mag zijn dat hij / zij meewerkt, geld beschikbaar stelt en dus een risico neemt met iets dat zijn / haar corebusiness niet is.
Dus er moet weer een auto komen.quote:Op zondag 21 mei 2023 19:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hm, dat is niet ideaal, zeg maar. En ook niet nodig, want voor ¤10k kun je best iets kopen met een motor en vier wielen.
Genoeg mensen die als ze voor een auto gaan zoeken een lager budget hebben dan ¤10k.
Ja, er moet weer een auto komen. En niet eentje die ze kan betalen met de opbrengst van die kapotte auto, maar eentje die nog een stuk duurder is dan die Audi was.quote:Op zondag 21 mei 2023 19:58 schreef Soury het volgende:
[..]
Dus er moet weer een auto komen.Maar dat is niet jou probleem
Nee, haar niet gedaan. Niet echt mijn type.quote:Op zondag 21 mei 2023 19:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat?![]()
Vraagje? Heb je haar gedaan ofzo?
Die is helemaal losgeslagen ofzo.
Vind het gek dat ze jou nu steeds kan bereiken. Ze is toch “ziek”?quote:Op zondag 21 mei 2023 20:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, haar niet gedaan. Niet echt mijn type.
Ja, losgeslagen is wel het juiste woord. Totaal niet voor rede vatbaar. Ik ga er zelf maar niet meer mee in discussie.
Die lening is de lening. Die wordt betaald, dus daar kan ik niks van zeggen. De rest is toch een privé zaak en die gebroken hand een zaak voor de arbo arts.
Ja dat is wel een dingetje.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vind het gek dat ze jou nu steeds kan bereiken. Ze is toch “ziek”?
Hoe doet ze dat dan, via WA ofzo?
Zou wat professioneler ermee om gaan. Geen communicatie toestaan behalve “ik kom weer werken”
Ja, via Whatsapp. Via e-mailberichten. Ze heeft mijn telefoonnummer en e-mailadres, dus ze kan gewoon wat sturen. Ik ga verder niet iemand blokkeren of zo.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:02 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vind het gek dat ze jou nu steeds kan bereiken. Ze is toch “ziek”?
Hoe doet ze dat dan, via WA ofzo?
Zou wat professioneler ermee om gaan. Geen communicatie toestaan behalve “ik kom weer werken”
Wat voor auto ze koopt is jou probleem niet al koopt ze een antieke Rolls.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, via Whatsapp. Via e-mailberichten. Ze heeft mijn telefoonnummer en e-mailadres, dus ze kan gewoon wat sturen. Ik ga verder niet iemand blokkeren of zo.
Ze heeft een gebroken hand. Dus qua beperkingen zal dat nog best meevallen, denk ik.
Ik reageer er gewoon niet meer op. Nee is nee. Verdere discussie kom je toch niet uit. Adviezen over wat voor auto e.d. geef ik ook niet meer. Werkt toch alleen maar als een rode lap op een dolle stier.
Ze communiceert maar met de arbo arts over haar herstel. Ik hoor het wel als er iets van me wordt verwacht. Als de arbo arts zegt dat ze kan werken, verwacht ik haar gewoon op het werk. Er zijn mogelijkheden genoeg om op het werk te komen. Dat hoeft echt niet perse in een Audi.
Dat is het ook niet. Of ze een auto koopt is ook niet mijn probleem, maar ging er me meer om dat het niet echt een situatie is waarin ze met geen mogelijkheid nog op het werk kan komen. Dan is het nog steeds haar verantwoordelijkheid natuurlijk, maar dat is dus niet de situatie.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:07 schreef Soury het volgende:
[..]
Wat voor auto ze koopt is jou probleem niet al koopt ze een antieke Rolls.
Dat is het kutte er is geen reden voor ontslag en stel dat het wel zo zou zijn krijg je je geld nog terug?quote:Op zondag 21 mei 2023 20:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is het ook niet. Of ze een auto koopt is ook niet mijn probleem, maar ging er me meer om dat het niet echt een situatie is waarin ze met geen mogelijkheid nog op het werk kan komen. Dan is het nog steeds haar verantwoordelijkheid natuurlijk, maar dat is dus niet de situatie.
Er zijn opties, maar ze lijkt ervoor te kiezen om die niet te kiezen.
Ja maar let op, ze weet dat je leest, ze kan je humeur bespelen.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, via Whatsapp. Via e-mailberichten. Ze heeft mijn telefoonnummer en e-mailadres, dus ze kan gewoon wat sturen. Ik ga verder niet iemand blokkeren of zo.
Ze heeft een gebroken hand. Dus qua beperkingen zal dat nog best meevallen, denk ik.
Ik reageer er gewoon niet meer op. Nee is nee. Verdere discussie kom je toch niet uit. Adviezen over wat voor auto e.d. geef ik ook niet meer. Werkt toch alleen maar als een rode lap op een dolle stier.
Ze communiceert maar met de arbo arts over haar herstel. Ik hoor het wel als er iets van me wordt verwacht. Als de arbo arts zegt dat ze kan werken, verwacht ik haar gewoon op het werk. Er zijn mogelijkheden genoeg om op het werk te komen. Dat hoeft echt niet perse in een Audi.
Nu niet. Als ze haar herstel actief frustreert of als ze weer kan werken volgens de arts, maar niet komt werken, dan vast wel. Als ze daarna door blijft zeiken, misschien op termijn ook wel.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:13 schreef Soury het volgende:
[..]
Dat is het kutte er is geen reden voor ontslag en stel dat het wel zo zou zijn krijg je je geld nog terug?
Ik ben het hier wel mee eens, mail is voor werk en WA nietquote:Op zondag 21 mei 2023 20:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja maar let op, ze weet dat je leest, ze kan je humeur bespelen.
Zou nooit meer toestaan dat werknemers je appen. Mail kan nog en dan kies je alleen maandags te lezen, dan kan ze niet op je inspelen (waar je schijnbaar nogal gevoelig voor bent)
Ws klein bedrijfje en heb je met werknemers een soort “vriendencontact” toegestaan waarbij er na werktijd gewoon gewattsappt kan worden.
Ja, het gaat er vaak redelijk informeel aan toe. We lopen niet de deur bij elkaar plat, maar wel soms eens borrelen, een appgroep, als er wat is via een appje i.p.v. aangetekende brief (bij wijze van)...quote:Op zondag 21 mei 2023 20:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja maar let op, ze weet dat je leest, ze kan je humeur bespelen.
Zou nooit meer toestaan dat werknemers je appen. Mail kan nog en dan kies je alleen maandags te lezen, dan kan ze niet op je inspelen (waar je schijnbaar nogal gevoelig voor bent)
Ws klein bedrijfje en heb je met werknemers een soort “vriendencontact” toegestaan waarbij er na werktijd gewoon gewattsappt kan worden.
Ik snap het wel hoor. Zo ga ik ook het liefst om met collega’s. Maar doe dit nou al langer en weet nu dat je dit niet kan toestaan. Als leidinggevende moet je je afhouden van al te sociaal contact na werktijd.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, het gaat er vaak redelijk informeel aan toe. We lopen niet de deur bij elkaar plat, maar wel soms eens borrelen, een appgroep, als er wat is via een appje...
Tot nu toe heeft dat overigens niet voor problemen gezorgd. Maar in dit geval wordt het dus wel vervelend.
Tot nu toe is het niet echt een probleem geweest. Ja, er stuurt weleens iemand een grappig filmpje door na werktijd of vakantiefoto's of zo.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik snap het wel hoor. Zo ga ik ook het liefst om met collega’s. Maar doe dit nou al langer en weet nu dat je dit niet kan toestaan. Als leidinggevende moet je je afhouden van al te sociaal contact na werktijd.
Is altijd zo met gegeven of geleend geld. Heb aan de paar keer dat ik geld geleend heb ontzettend slechte herinneringen, mensen kunnen daar totaal niet mee omgaan en maken er een zooitje van.quote:Op zondag 21 mei 2023 19:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mja, er is geen pistool op mijn hoofd gezet en iemand hoeft me niet elke dag te bedanken. Maar ondankbaarheid tonen vind ik wel het andere uiterste.
Dingen als "je hebt toch geld zat", "je rekent nog rente ook" en al dat gedram om de lening te verhogen vind ik wel ondankbaarheid.
In wat voor kleinschalige bedrijfjes komt zoiets voor dan? Heb er echt nog nooit van gehoord en het klinkt ook echt als een recipe for disaster. Klinkt me allemaal veel te "he joh doe ik jou een laptopje van de zaak en een paar voetbalschoenen voor je zoon, maar dan kom jij wel met kerst een dubbele dienst werken. Voor wat hoort wat he, vriend. Ha ha". Met werknemers hou je het zakelijk. Prive-constructies zorgen voor gelazer. Net als dat zakelijke constructies in de prive-sfeer voor gelazer zorgen.quote:Op zondag 21 mei 2023 15:49 schreef sigme het volgende:
[..]
Komt echt heel veel voor en is een normale (fiscaal vaak) gunstige constructie. Zie linkjes die ik eerder plaatste. Het is niet ongebruikelijk, het is niet raar, het is geen liefdadigheid, je hoeft niet extra dankbaar te zijn jegens je baas.
Situatie 2 was van toepassing inderdaad. Waarbij ik geen bonus wilde geven en ook niet het salaris extreem wilde gaan verhogen.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:22 schreef bonenstaak het volgende:
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar denk volgende keer ook aan je positie als werkgever als je dit soort handelingen uitvoert, los van een werknemer helpen..
Er zijn grofweg 2 situaties:
1. Je bent niet blij met werknemer en deze komt met vervoer issues.
2. Je bent blij met werknemer en deze komt met vervoer issues
Situatie 1 is simpel: niet mijn probleem en zoek vooral iets dichter bij huis.
Maar ik verwacht dat situatie 2 zich voordeed en dat is voor jou de uitgelezen kans om leverage te creëren om de werknemer zolang mogelijk bij je te houden.
Wat je had kunnen doen, gebaseerd op de verhalen van deze werknemer:
Dikke leasebak met een flinke eigen bijdrage en een verplichte overname van leasecontract bij uitdiensttreding. Een deel van het loon zou je nog in een bonus kunnen inzetten waardoor goed presteren nodig is om de eigen bijdrage te kunnen betalen. Je Financiele risico is nihil en je creëert een gouden kooi. Werknemer kan niet zomaar meer weg en je hebt gegarandeerd een werknemer aan je gebonden die goed presteert.
Wat je hebt gedaan is eigenlijk het omgekeerde, door een lening te geven zonder onderpand sta je schaakmat. Als ze stopt met werken of ontslagen wordt kan ze de lening waarschijnlijk niet meer terugbetalen. Het wordt dus voor jou belangrijk dat ze haar geld blijft verdienen..
Nog los van dit scenario dat nog erger is, ze heeft alleen maar schuld en nog meer geld nodig en kan alsnog niet op haar werk komen..
Dit is gewoon een lening met een aflossingsschema, rente en een leningsovereenkomst. De vergoeding voor die lening is rente, niet extra werken, keer onder het bureau of weet ik wat.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:39 schreef ZarB het volgende:
[..]
In wat voor kleinschalige bedrijfjes komt zoiets voor dan? Heb er echt nog nooit van gehoord en het klinkt ook echt als een recipe for disaster. Klinkt me allemaal veel te "he joh doe ik jou een laptopje van de zaak en een paar voetbalschoenen voor je zoon, maar dan kom jij wel met kerst een dubbele dienst werken. Voor wat hoort wat he, vriend. Ha ha". Met werknemers hou je het zakelijk. Prive-constructies zorgen voor gelazer. Net als dat zakelijke constructies in de prive-sfeer voor gelazer zorgen.
Dat denk ik ook niet. Misschien bij grotere bedrijven dat je wat kan regelen maar dat gaat op papier en op afbetaling. Schiet je tekort gaat het van je salaris af.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:39 schreef ZarB het volgende:
[..]
In wat voor kleinschalige bedrijfjes komt zoiets voor dan? Heb er echt nog nooit van gehoord en het klinkt ook echt als een recipe for disaster. Klinkt me allemaal veel te "he joh doe ik jou een laptopje van de zaak en een paar voetbalschoenen voor je zoon, maar dan kom jij wel met kerst een dubbele dienst werken. Voor wat hoort wat he, vriend. Ha ha". Met werknemers hou je het zakelijk. Prive-constructies zorgen voor gelazer. Net als dat zakelijke constructies in de prive-sfeer voor gelazer zorgen.
Ja, ze gaan er vanuit dat het een soort recht is. Dat ik het wel even uitleen, omdat ik daar toch geen boterham minder om eet. En dat als er toch een nieuwe auto moet komen, dat dat dan maar meteen een duurdere moet worden. En dat als ik daar niet aan mee werk, dat ze dan door mijn schuld niet kan komen werken of zo.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:halcon Mensen creëren ook altijd hun eigen werkelijkheid en gaan dan redenen vanuit 'ja maar jij hebt geld zat dus het is niet eerlijk dus ik heb recht op meer'. (Ondertussen zelf hun geld verbrassend) Heel treurig om te zien altijd.
Is ook iets van deze tijd. Steeds meer mensen nemen geen verantwoordelijkheid meer voor hun eigen leven.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ze gaan er vanuit dat het een soort recht is. Dat ik het wel even uitleen, omdat ik daar toch geen boterham minder om eet. En dat als er toch een nieuwe auto moet komen, dat dat dan maar meteen een duurdere moet worden. En dat als ik daar niet aan mee werk, dat ze dan door mijn schuld niet kan komen werken of zo.
Het is geloof ik wel een onuitstaanbaar kutwijf ofniet?quote:Op zondag 21 mei 2023 20:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ze gaan er vanuit dat het een soort recht is. Dat ik het wel even uitleen, omdat ik daar toch geen boterham minder om eet. En dat als er toch een nieuwe auto moet komen, dat dat dan maar meteen een duurdere moet worden. En dat als ik daar niet aan mee werk, dat ze dan door mijn schuld niet kan komen werken of zo.
Ja. Nul komma nul buffer aanhouden. Als er dan iets gebeurt, bijvoorbeeld een flinke inflatie, stijgende energiekosten, er gaat iets kapot, dan verwachten ze dat de overheid, werkgever of in elk geval een derde het maar voor ze oplost.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:47 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Is ook iets van deze tijd. Steeds meer mensen nemen geen verantwoordelijkheid meer voor hun eigen leven.
Ja of de partner. Wat een relatie onder grote druk zet.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Nul komma nul buffer aanhouden. Als er dan iets gebeurt, bijvoorbeeld een flinke inflatie, stijgende energiekosten, er gaat iets kapot, dan verwachten ze dat de overheid, werkgever of in elk geval een derde het maar voor ze oplost.
Inmiddels wel ja. Compleet onuitstaanbaar, doorgeslagen en onredelijk geworden sinds dat ongeluk met die auto. Daarvoor ook wel beetje bij beetje vervelender geworden nu ik de film terugdraai.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is geloof ik wel een onuitstaanbaar kutwijf ofniet?
Ja. Dat is in dit geval beetje van hetzelfde laken een pak. Alleen verbrast die het aan uitgaan en gokken.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja of de partner. Wat een relatie onder grote druk zet.
Gebeurt ook vaak zat ja.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Dat is in dit geval beetje van hetzelfde laken een pak. Alleen verbrast die het aan uitgaan en gokken.
Het is zakelijk. Het is domweg ook een methode om je werknemers extra ter wille te zijn, wat in tijden van personeelskrapte als voordeel gezien kan worden door de werknemer.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:39 schreef ZarB het volgende:
[..]
Bij kleine bedrijven gaat het ook op papier en de regels voor een personeelslening voor de boekhouding en de fiscus zijn verder ook tamelijk helder. En groot of klein maakt daarvoor niet uit natuurlijk.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:45 schreef Soury het volgende:
[..]
Dat denk ik ook niet. Misschien bij grotere bedrijven dat je wat kan regelen maar dat gaat op papier en op afbetaling. Schiet je tekort gaat het van je salaris af.
In dit geval dus nietquote:Op zondag 21 mei 2023 21:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Bij kleine bedrijven gaat het ook op papier en de regels voor een personeelslening voor de boekhouding en de fiscus zijn verder ook tamelijk helder. En groot of klein maakt daarvoor niet uit natuurlijk.
Ja, even los van de lease-auto, was een bonus een alternatief. Maar die is fiscaal belast, dat geld en de bonus zelf ben je kwijt.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is zakelijk. Het is domweg ook een methode om je werknemers extra ter wille te zijn, wat in tijden van personeelskrapte als voordeel gezien kan worden door de werknemer.
https://van-bergen.nl/nie(...)s-arbeidsvoorwaarde/
Het voordeel voor de werknemer lijkt me duidelijk
Ja, super! Een werknemer die blijft hangen want kop in een strop... Wat een intens slecht idee!quote:Op zondag 21 mei 2023 20:22 schreef bonenstaak het volgende:
Maar ik verwacht dat situatie 2 zich voordeed en dat is voor jou de uitgelezen kans om leverage te creëren om de werknemer zolang mogelijk bij je te houden.
Een klein bedrijf kan het ook gewoon op papier zetten. Van het salaris af, kan, maar dan moet iemand daar wel papieren voor tekenen. Dat kan zowel bij een groot bedrijf, klein bedrijf als bij de buurman als je daar leent.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:45 schreef Soury het volgende:
[..]
Dat denk ik ook niet. Misschien bij grotere bedrijven dat je wat kan regelen maar dat gaat op papier en op afbetaling. Schiet je tekort gaat het van je salaris af.
Nou opgelost danquote:Op zondag 21 mei 2023 21:07 schreef Halcon het volgende:
[..]
Een klein bedrijf kan het ook gewoon op papier zetten. Van het salaris af, kan, maar dan moet iemand daar wel papieren voor tekenen. Dat kan zowel bij een groot bedrijf, klein bedrijf als bij de buurman als je daar leent.
En je kunt natuurlijk altijd vonnis gaan halen en loonbeslag laten leggen. Dat kan Shell doen, maar ook de bakker om de hoek.
Heb je iets in het topic gelezen? TS is toch vrij duidelijk hoor.quote:
Geen geld uitgeven dat je niet hebt is toch over het algemeen financieel advies nr 1 zou ik denken. Ik kan me slecht voorstellen dat werknemers die dit soort bedragen moeten lenen een beetje fatsoenlijk met geld om kunnen gaan. Ergo: je houdt als werkgever alleen maar ellende in stand. Of het wordt nog erger.quote:Op zondag 21 mei 2023 20:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is zakelijk. Het is domweg ook een methode om je werknemers extra ter wille te zijn, wat in tijden van personeelskrapte als voordeel gezien kan worden door de werknemer.
https://van-bergen.nl/nie(...)s-arbeidsvoorwaarde/
Het voordeel voor de werknemer lijkt me duidelijk
Als dat geld was gestoken in een degelijke auto die niet zorgt voor extreme lasten v.w.b. onderhoud, belasting en verzekering, dan had ik het nog wel begrepen.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:13 schreef ZarB het volgende:
[..]
Geen geld uitgeven dat je niet hebt is toch over het algemeen financieel advies nr 1 zou ik denken. Ik kan me slecht voorstellen dat werknemers die dit soort bedragen moeten lenen een beetje fatsoenlijk met geld om kunnen gaan. Ergo: je houdt als werkgever alleen maar ellende in stand. Of het wordt nog erger.
Nou ik weet niet hoor het is nog steeds wat warrig imoquote:Op zondag 21 mei 2023 21:12 schreef sigme het volgende:
[..]
Heb je iets in het topic gelezen? TS is toch vrij duidelijk hoor.
Als grote multinational weigeren wij leningen of voorschotten op salaris/bonus/jubileumuitkering etc(tenzij je te weinig regulier salaris hebt gehad nav een interne fout).quote:Op zondag 21 mei 2023 20:45 schreef Soury het volgende:
[..]
Grote financiële dienstverlener waar ik in het verleden heb gewerkt, gebeurde het wel. Was in het intra-systeem zelfs een faciliteit voor.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:19 schreef laziness het volgende:
[..]
Als grote multinational weigeren wij leningen of voorschotten op salaris/bonus/jubileumuitkering etc(tenzij je te weinig regulier salaris hebt gehad nav een interne fout).
Dat klinkt wel okquote:Op zondag 21 mei 2023 21:19 schreef laziness het volgende:
[..]
Als grote multinational weigeren wij leningen of voorschotten op salaris/bonus/jubileumuitkering etc(tenzij je te weinig regulier salaris hebt gehad nav een interne fout).
Met 4000 man is het einde zoek anders.
Ik denk juist dat je dit bij kleine bedrijven eerder ziet omdat de baas veel dichterbij zijn personeel staat.
Zo zie ik het ook voor me. Van die kleine bedrijfjes met een afstand- nabijheidsprobleem t.o.v. werknemers en waarbij het bijna symbiotisch wordt waardoor niemand meer zakelijk kan doen.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:19 schreef laziness het volgende:
[..]
Met 4000 man is het einde zoek anders.
Ik denk juist dat je dit bij kleine bedrijven eerder ziet omdat de baas veel dichterbij zijn personeel staat.
Voor sommigen zal de drempel misschien juist weer hoger zijn, omdat dan mensen die dicht bij je staan weten van je financiële problemen.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:24 schreef ZarB het volgende:
[..]
Zo zie ik het ook voor me. Van die kleine bedrijfjes met een afstand- nabijheidsprobleem t.o.v. werknemers en waarbij het bijna symbiotisch wordt waardoor niemand meer zakelijk kan doen.
Een koppel dus, heeft hij ook voor de lening getekend, en zo nee: weet hij er überhaupt van?quote:Op zondag 21 mei 2023 19:34 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik kende het koppel voor ze in dienst ging. Verder geen liefdesrelatie of zo.
Getekend en weet er dus van. Is er ook eentje die roept van "haar baas heeft toch geld zat, die merkt dat niet", etc.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een koppel dus, heeft hij ook voor de lening getekend, en zo nee: weet hij er überhaupt van?
In de bijstand gaan zitten zal niet zo eenvoudig zijn als ze nu allebei een baan hebben, dus dat kan ze vergeten.
Akte van cessie dan. Wat moet, dat moet. Het is gewoon een leningsovereenkomst, waarbij nu toevallig is geleend van de werkgever.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:54 schreef laziness het volgende:
Een loonbeslag voor je eigen werknemer regelen is ook zo wat![]()
Ken ze wel trouwens zulke werknemers, vragen met hoeveel uur ze de beslagvrije voet verdienen en dan precies dat gaan werken. Het meerdere loont immers niet meer
Een verstandige werknemer komt sowieso niet met deze vraag langs. Er zijn gewoon mensen die graag boven hun stand leven en dan kan je als werkgever maar beter zorgen dat het voor het bedrijf goed uitpakt.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:07 schreef Queller het volgende:
[..]
Ja, super! Een werknemer die blijft hangen want kop in een strop... Wat een intens slecht idee!
Vergis je niet in hoeveel gedoe het wordt om loonbeslag e d op te leggen en hoeveel kosten ermee gemoeid zijn.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, even los van de lease-auto, was een bonus een alternatief. Maar die is fiscaal belast, dat geld en de bonus zelf ben je kwijt.
En dan had je nu dezelfde situatie gehad. Kapotte auto, geen geld om die auto te maken en dan had ze een nieuwe, hogere bonus verwacht i.p.v. een lening.
Jouw definitie van goed is nogal anders dan die van mijquote:Op zondag 21 mei 2023 23:02 schreef bonenstaak het volgende:
Een verstandige werknemer komt sowieso niet met deze vraag langs. Er zijn gewoon mensen die graag boven hun stand leven en dan kan je als werkgever maar beter zorgen dat het voor het bedrijf goed uitpakt.
In dit geval uit nobele motieven geholpen met het idee dat ze een auto zou kopen waar ze de komende jaren geen omkijken naar zou hebben en dat ze die fatsoenlijk zou verzekeren. Dat heeft ze allebei niet gedaan en dan ook nog eens de auto in de prak omdat haar zoon achter het stuur zat.quote:Op zondag 21 mei 2023 23:02 schreef bonenstaak het volgende:
[..]
Een verstandige werknemer komt sowieso niet met deze vraag langs. Er zijn gewoon mensen die graag boven hun stand leven en dan kan je als werkgever maar beter zorgen dat het voor het bedrijf goed uitpakt.
Evenals dat er genoeg (vooral Amerikaanse ) bedrijven zijn die medewerkers binden door aandelenpakketten die pas na x jaar vrijkomen aan te bieden. Vertrek je voor die tijd? Dan loop je een hoop geld mis.
[..]
Vergis je niet in hoeveel gedoe het wordt om loonbeslag e d op te leggen en hoeveel kosten ermee gemoeid zijn.
Ja. Bij Freo of zo krijg je ook wel meer dan één keer je netto jaarinkomen mee. En ze woont samen, haar vriend werkt...quote:Op maandag 22 mei 2023 09:28 schreef Leandra het volgende:
Maar ze heeft dus meer dan een netto jaarinkomen geleend voor een auto... damn
Annuïteit gewoon, berekend over 5 jaar. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan. Ze is zich er ook wel van bewust dat het een lening is en dat die terugbetaald moet worden. Dat goede betalen gebruikt ze ook als argument waarom ik meer geld uit zou moeten lenen. Soort van beloning van goed gedrag, terwijl het volgens mij heel normaal is dat je gewoon volgens afspraak terugbetaalt.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:45 schreef Gunner het volgende:
Hoe ziet die terugbetalingsregeling er eigenlijk uit en verwacht je daar nog problemen mee?
Zal wel een stukje status zijn, veel mensen vinden dat belangrijk.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:48 schreef Leandra het volgende:
Even uitgerekend hoeveel dat met mijn vrij beperkte inkomen zou zijn en ik zou het bizar vinden om dat aan een auto uit te geven als ik het niet had.
Ja. Dan moet je amper nog werken en gaan ze er financieel flink op achteruit. En dat allemaal om mij dwars te zitten. Waarbij ik dan ook nog beslag zou kunnen legen op die kapotte Audi en hun woning, waaruit mijn vordering grotendeels betaald zou kunnen worden.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:51 schreef Leandra het volgende:
Beslagvrije voet wordt ook wel lastig als je allebei werkt.
Dan moet een van beiden bijna stoppen met werken.
Mwah, ik heb echt wel een hele leuke auto die status zonder status is zeg maar.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:51 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zal wel een stukje status zijn, veel mensen vinden dat belangrijk.
Ja, het is status. En helemaal als dat soort lui eenmaal zo'n auto onder hun gat hebben. Dan is het blijkbaar 'not done' om terug te schakelen naar een degelijk model.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:51 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zal wel een stukje status zijn, veel mensen vinden dat belangrijk.
Ik ken iemand,die met alle geweld een lease auto(prive moest hebben),op een gegeven moment,werk kwijt,thuis ging het ook niet zo best,en ja de leasemaatschappij verwacht ,wel (gedurende looptijd contract) de centen,die is er helemaal in de problemen meegekomen.Met dit wil ik aangeven,denk goed na als je zo'n uitgave gaat doen,sommige mensen willen alles voor het oog.Of gewoon sparen of voorlopig gewoon geen auto,een fiets is natuurlijk niet alles(regen en wind,t.o.v. anderen een minder gevoel(dat denkt men)maar de kosten ervan zijn makkelijk op te hoesten(iets met tering naar de nering zetten)quote:Op maandag 22 mei 2023 09:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Bij Freo of zo krijg je ook wel meer dan één keer je netto jaarinkomen mee. En ze woont samen, haar vriend werkt...
Ik zou zelf dus een andere auto gekocht hebben van dat geld. Eentje waar je redelijkerwijs minder kosten aan te verwachten hebt en eentje die minder belasting kost. Het had gekund. Andere auto, beetje verstandig met geld omgaan. Allebei hebben ze niet gedaan.
Maar goed, ik ga het niet meer doen. Iedereen heeft 'n salaris dat past bij het werk wat hij/zij doet en hoe hij/zij dat doet. Mensen die excelleren krijgen weleens een bonus. En wie het niet bevalt, kan altijd elders kijken of het gras groener is.
In dit specifieke geval ben ik ook wel klaar met helpen en meedenken gezien al het gedoe dat er nu van komt. En nu de lening nog eens fors verhogen voor (weer) een te dure auto, is onverantwoord.
ja dit is gewoon een onderhandse lening,als ze wil kan ze met gemak,nog dieper in de probs komen(als dat al niet het geval is)quote:Op maandag 22 mei 2023 09:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mijn lening staat niet bij het BKR geregistreerd, dus als ze er zelf hun mond over houden, wordt het elders niet meegenomen bij het berekenen van de leencapaciteit.
Ach ja ik ken ze ook zat hoor. Altijd beetje dik doen over je (Nieuwe) zakelijke leasebak maar als die er niet meer is rijden ze gewoon weer in een vierdehandsje en zijn de praatjes er niet meer.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, het is status. En helemaal als dat soort lui eenmaal zo'n auto onder hun gat hebben. Dan is het blijkbaar 'not done' om terug te schakelen naar een degelijk model.
Ze zou zelfs een degelijke Jap van dezelfde prijs, maar met veel minder kilometers en minder blitse velgen en zo als een achteruitgang zien.
Ja, verplichtingen die je aangaat moet je nakomen, anders volgen er incassomaatregelen. Maar sommige mensen kijken alleen even optimistisch naar het maandbedrag, hun salaris en vergeten dan even andere uitgaven. Geen idee hoe dat nu precies gaat, maar jaar of 15 geleden keken kredietmaatschappijen alleen even naar je BKR. Er werd toen niet gekeken naar andere uitgaven.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:55 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
Ik ken iemand,die met alle geweld een lease auto(prive moest hebben),op een gegeven moment,werk kwijt,thuis ging het ook niet zo best,en ja de leasemaatschappij verwacht ,wel (gedurende looptijd contract) de centen,die is er helemaal in de problemen meegekomen.Met dit wil ik aangeven,denk goed na als je zo'n uitgave gaat doen,sommige mensen willen alles voor het oog.Of gewoon sparen of voorlopig gewoon geen auto,een fiets is natuurlijk niet alles(regen en wind,t.o.v. anderen een minder gevoel(dat denkt men)maar de kosten ervan zijn makkelijk op te hoesten(iets met tering naar de nering zetten)
Ja, dit staat niet bij het BKR. Als een kredietmaatschappij bankafschriften opvraagt en er niks weggelakt wordt / hoeft te worden, dan zien ze het als ze opletten.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:59 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
ja dit is gewoon een onderhandse lening,als ze wil kan ze met gemak,nog dieper in de probs komen(als dat al niet het geval is)
Waarom heeft ze uberhaubt bij jou een lening geregeld en niet via een reguliere verstrekker?quote:Op maandag 22 mei 2023 09:53 schreef Halcon het volgende:
L
Ik zie dat allemaal niet gebeuren. Enige manier waarop het echt fout kan lopen is als ze ergens anders een lening los weten te peuteren zonder dat mijn lening mee wordt genomen in de berekening.
Oke het is geen Audi maar.... https://www.anwb.nl/auto/(...)e/aanbod/kia/picantoquote:Op zaterdag 20 mei 2023 19:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met een leaseauto is het wel duidelijker misschien en is ze af van de risico's van als een auto kapot gaat. Maar dat komt vervolgens dan wel volledig voor mijn rekening. Kost toch al gauw een bedrag extra per maand. Als ik dat zou verrekenen met haar salaris (weet niet eens of dat mag), loopt ze financieel waarschijnlijk ook wel vast.
En om dat nu allemaal te doen voor iemand die haar zoon even achter het stuur zet...
Ja, niks mis mee als dat is wat bij het budget past. Dat laatste vind ik zelf het belangrijkste. Ik rijd een dure auto, maar kan het ook betalen. Als het niet zou kunnen, dan zou die auto het eerste zijn wat van mijn wensenlijstje af gaat.quote:Op maandag 22 mei 2023 10:06 schreef nils7 het volgende:
[..]
Oke het is geen Audi maar.... https://www.anwb.nl/auto/(...)e/aanbod/kia/picanto
Geen idee of je het van haar loon mag trekken, maar bijtelling krijgt ze als nog.
Als mensen moeten lenen voor consumptiegoederen, dan kunnen ze niet sparen of met geld omgaan.quote:Op maandag 22 mei 2023 09:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Bij Freo of zo krijg je ook wel meer dan één keer je netto jaarinkomen mee. En ze woont samen, haar vriend werkt...
Ik zou zelf dus een andere auto gekocht hebben van dat geld. Eentje waar je redelijkerwijs minder kosten aan te verwachten hebt en eentje die minder belasting kost. Het had gekund. Andere auto, beetje verstandig met geld omgaan. Allebei hebben ze niet gedaan.
Maar goed, ik ga het niet meer doen. Iedereen heeft 'n salaris dat past bij het werk wat hij/zij doet en hoe hij/zij dat doet. Mensen die excelleren krijgen weleens een bonus. En wie het niet bevalt, kan altijd elders kijken of het gras groener is.
In dit specifieke geval ben ik ook wel klaar met helpen en meedenken gezien al het gedoe dat er nu van komt. En nu de lening nog eens fors verhogen voor (weer) een te dure auto, is onverantwoord.
Even snel gerekend. 27k over 60 maanden, met een rentepercentage van 9% (een beetje uit de lucht gegrepen rentepercentage voor persoonlijke leningen bij de grote banken) komt neer op een terugbetaling van 560 euro per maand. Is dat verantwoord? Het lijkt me al vrij veel, niet?quote:Op maandag 22 mei 2023 09:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Annuïteit gewoon, berekend over 5 jaar.
Dat is ook wel weer waar. Maar ook goedkopequote:Op maandag 22 mei 2023 10:34 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
daar zitten nog best dure exemplaren tussen.
De lenging was hoger. 30k sowieso. Maar Halcon spreekt telkens over "destijds". Alsof het al lang geleden is.quote:Op maandag 22 mei 2023 10:30 schreef miro86 het volgende:
[..]
Even snel gerekend. 27k over 60 maanden, met een rentepercentage van 9% (een beetje uit de lucht gegrepen rentepercentage voor persoonlijke leningen bij de grote banken) komt neer op een terugbetaling van 560 euro per maand. Is dat verantwoord? Het lijkt me al vrij veel, niet?
Dat kost een beetje auto sowieso al snel, aan brandstof, onderhoud, afschrijving, verzekering (als je All Risk verzekert, belastingen, enz. enz. enz.)quote:Op maandag 22 mei 2023 11:08 schreef daNpy het volgende:
[..]
De lenging was hoger. 30k sowieso. Maar Halcon spreekt telkens over "destijds". Alsof het al lang geleden is.
Terwijl je met 30k over 5 jaar al 500 per maand ex rente moet betalen, dus is het slechts 7 maanden? geleden.
En nu al een hoop problemen, onderhoud, lasten en uiteindelijk een flinke schade.
Ja, ik had het puur over de lening. De overige kosten komen er nog bij uiteraard. Zoals iemand al zei, als je geld leent voor een auto kun je dus al niet met geld omgaan.quote:Op maandag 22 mei 2023 11:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat kost een beetje auto sowieso al snel, aan brandstof, onderhoud, afschrijving, verzekering (als je All Risk verzekert, belastingen, enz. enz. enz.)
Mensen die denken dat ze voor minder dan de helft een middenklasser of groter rijden vergeten vaak meer dan de helft van de kosten.
Nee idd. al die andere kosten komen er gewoon nog bij, en zeker met een beetje een stevige auto praat je dus over nog eens ¤ 500 per maand voor al die andere kosten.quote:Op maandag 22 mei 2023 11:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, ik had het puur over de lening. De overige kosten komen er nog bij uiteraard. Zoals iemand al zei, als je geld leent voor een auto kun je dus al niet met geld omgaan.
Soms heb je geen geld, maar wel opeens een auto nodig. Ik vind het niet per definitie dom of niet met geld om kunnen gaan.quote:Op maandag 22 mei 2023 11:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, ik had het puur over de lening. De overige kosten komen er nog bij uiteraard. Zoals iemand al zei, als je geld leent voor een auto kun je dus al niet met geld omgaan.
Nee, klopt, het kan gebeuren, maar dan heb je geen 30K (of meer) nodig om een afgeragde dikke Audi te kopen.quote:Op maandag 22 mei 2023 11:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
Soms heb je geen geld, maar wel opeens een auto nodig. Ik vind het niet per definitie dom of niet met geld om kunnen gaan.
Het kan best een investering zijn, zeg maar. Maar dan niet een afgeragde Audi, die niet verzekeren en je zoon achter het stuur zetten.
En het verschil qua kosten e.d. tussen een degelijke Jap en een afgeragde Audi is best groot.
Voor dat geld had je natuurlijk ook een auto kunnen kopen waar je vijf jaar amper omkijken naar hebt en lage kosten. Dan zet je wat geld opzij, plus dat zo'n auto over vijf jaar meer restwaarde heeft dan een Audi die vijf jaar geleden al afgeragd was.quote:Op maandag 22 mei 2023 11:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, klopt, het kan gebeuren, maar dan heb je geen 30K (of meer) nodig om een afgeragde dikke Audi te kopen.
In theorie kan dat natuurlijk. Ik heb alleen (ongevraagd) wat foto's gezien, maar heb (en hoef) verder geen inzage in haar polisgegevens.quote:Op maandag 22 mei 2023 11:59 schreef Leandra het volgende:
Kan het ook nog zo zijn dat hij wel all-risk verzekerd is maar dat ze om weet ik veel wat voor reden nog meer geld wil lenen?
Of dat de verzekering niet uitkeert omdat haar kind de auto kort gereden heeft?
quote:Op maandag 22 mei 2023 12:02 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze All-Risk verzekerd was. Was ze dat wel, dan is het inderdaad maar de vraag of de verzekering uit zou keren. Haar zoon zat immers met haar toestemming achter het stuur. Meen dat ze dan alleen uitkeren als kinderen stiekem de auto hebben gepakt en je dus aangifte van joyriding moet gaan doen...
Ik vind het zelf allemaal niet stroken om eerlijk te zijn.quote:Wat blijkt: haar zoon wilde even kijken hoe het is achter het stuur, had ‘m per ongeluk in de drive gezet en tegen een muur geknald.
Ja, raar verhaal. Als iemand gewoon even achter het stuur in een stilstaande auto om te kijken, hoe komt 'ie dan in de D terecht...quote:Op maandag 22 mei 2023 12:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het zelf allemaal niet stroken om eerlijk te zijn.
Nou ja, het kan nog met een 5-jarige, ik heb mijn oudste ook wel eens uit de auto van mijn vader moeten plukken, hij deed al heel erg zijn best de sleutel in het contact te krijgen, maar ja, een kleuter.quote:Op maandag 22 mei 2023 12:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het zelf allemaal niet stroken om eerlijk te zijn.
Met het kind achter het stuur plaats laten nemen heeft ze een bewust risico genomen, en in mijn ogen is ze daardoor ook verwijtbaar arbeidsongeschitk geraakt. Ze moet al blij zijn dat je geen probleem maakt van het doorbetalen van het loon.quote:Op maandag 22 mei 2023 12:18 schreef Halcon het volgende:
Maar goed, heel erg relevant is het allemaal niet. Al had ze zelf die auto in de prak gereden, dan was de discussie in principe precies hetzelfde.
Verzekering zal waarschijnlijk niet uitkeren als je je kinderen even met de knopjes van de auto laat spelen en paar tellen later ligt 'ie in de prak.
Is de gebroken hand gekoppeld aan het kind dat met de auto tegen de muur reed?quote:Op maandag 22 mei 2023 13:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Met het kind achter het stuur plaats laten nemen heeft ze een bewust risico genomen, en in mijn ogen is ze daardoor ook verwijtbaar arbeidsongeschitk geraakt. Ze moet al blij zijn dat je geen probleem maakt van het doorbetalen van het loon.
Doorbetalen van loon mag je alleen staken als iemand opzettelijk arbeidsongeschikt is geraakt. Maar dat is wat anders dan arbeidsongeschikt te zijn geraakt na bewust een risico te hebben genomen, door bv. een kind achter het stuur te zetten, ongetraind te gaan sporten, etc.quote:Op maandag 22 mei 2023 13:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Met het kind achter het stuur plaats laten nemen heeft ze een bewust risico genomen, en in mijn ogen is ze daardoor ook verwijtbaar arbeidsongeschitk geraakt. Ze moet al blij zijn dat je geen probleem maakt van het doorbetalen van het loon.
Ja, ze zat er naast en bij dat ongeluk haar hand gebroken. Tenminste, zo vertelde ze dat. Verder zelf niet doorgevraagd of zo en geen reden om aan te nemen dat het niet zo is.quote:Op maandag 22 mei 2023 13:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Is de gebroken hand gekoppeld aan het kind dat met de auto tegen de muur reed?
Damn.... ernaast zitten, "per ongeluk" in drive zetten en dan zo hard tegen de muur knallen dat je als passagier je hand breekt, man, man, man.... dat is meer dan alleen in drive gezet hebben, dan heeft je voet ook per ongeluk op het gaspedaal gelegen.quote:Op maandag 22 mei 2023 13:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ze zat er naast en bij dat ongeluk haar hand gebroken. Tenminste, zo vertelde ze dat. Verder zelf niet doorgevraagd of zo en geen reden om aan te nemen dat het niet zo is.
Ja. Als je 'm alleen in de drive zet, dan rijd je stapvoets tegen een muur aan. Is in een woonwijk gebeurd. Als je ergens rustig achteraf je kind wilt laten rijden, dan zijn daar wel andere weggetjes voor dan in een woonwijk. Voor zo ver ik begreep zo uit de garage tegen een muur gereden.quote:Op maandag 22 mei 2023 13:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Damn.... ernaast zitten, "per ongeluk" in drive zetten en dan zo hard tegen de muur knallen dat je als passagier je hand breekt, man, man, man.... dat is meer dan alleen in drive gezet hebben, dan heeft je voet ook per ongeluk op het gaspedaal gelegen.
Ik gok zomaar dat ze niet ergens buitenaf wonen en een half voetbalveld voor zichzelf hebben waar dat kind een beetje op eigen terrein kan rijden?
Een ongelukje door op zondag te voetballen, wintersporten, door rood rijden, bij gladheid een ongeluk maken, enz ook allemaal bewuste risicos allemaal verwijtbaar arbeidsongeschikt?quote:Op maandag 22 mei 2023 13:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Met het kind achter het stuur plaats laten nemen heeft ze een bewust risico genomen, en in mijn ogen is ze daardoor ook verwijtbaar arbeidsongeschitk geraakt.
Dit dus samen met het breken van de pols klinkt dit als een hele dure rijles waarbij op gas getrapt ipv remmen.quote:Op maandag 22 mei 2023 14:30 schreef daNpy het volgende:
Sowieso moet de motor ook nog draaien en je moet je voet op de rem hebben, anders gaat ie niet in zijn D.
Allemaal handelingen die "per ongeluk" in de juiste volgorde zijn gebeurd.
En geen gordel om, of hand door/aan het stuur in een poging te corrigeren. Als het haar linkerhand is dan...quote:Op maandag 22 mei 2023 14:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus samen met het breken van de pols klinkt dit als een hele dure rijles waarbij op gas getrapt ipv remmen.
Offtopic geneuzel over geen geld lenen voor een auto even in een spoiler gezet:quote:Op maandag 22 mei 2023 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als mensen moeten lenen voor consumptiegoederen, dan kunnen ze niet sparen of met geld omgaan.
En ja, ik heb zelf ook ooit geleend voor een auto en die was ook al afgekeurd en op de export richting Turkije voor ik hem afgelost had.
Door schade en schande geleerd dat je niet moet lenen en al helemaal geen geld uitlenen.
Dus het is niet alsof ik hier als heilige reageer die geen fouten heeft gemaakt op dat vlak.
Af en toe iets weggeven heb ik dan weer geen moeite mee, daar komen geen verplichtingen bij kijken.
Maar ik zal dan weer geen auto weggeven, tenzij schaal 1:43
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door vosss op 22-05-2023 15:25:03 ]De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Simpel!quote:Op maandag 22 mei 2023 15:21 schreef junkiesietze het volgende:
Wat een topic, benieuwd hoe dit afloopt.
wat een dom wijf zeg, steeds maar een duurdere auto willen. hoe kan je zo'n kronkel in je kop hebben? waarom geld uitgeven wat je totaal niet hebt???
Laat je niet gek maken maar hou het zakelijk.quote:Op maandag 22 mei 2023 16:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Want?
Jij zou gewoon even de lening verhogen, zodat je van het gelazer af bent?
stop feeding the trolls..quote:Op maandag 22 mei 2023 16:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Want?
Jij zou gewoon even de lening verhogen, zodat je van het gelazer af bent?
Heb je daar een bron van? Mijns inziens is er namelijk wel sprake van zakelijke leningsvoorwaarden ook al is er geen zekerheid gesteld. De lening is verstrekt aan een derde en dus bijna de facto zakelijk.quote:Op maandag 22 mei 2023 18:05 schreef Cracka-ass het volgende:
Begrijp ik goed dat je een lening hebt verstrekt zonder zekerheden? Dat is onzakelijk en maakt een eventuele afboeking van de lening fiscaal niet aftrekbaar.
Goede vergelijkingen ook joh!quote:Op maandag 22 mei 2023 14:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een ongelukje door op zondag te voetballen, wintersporten, door rood rijden, bij gladheid een ongeluk maken, enz ook allemaal bewuste risicos allemaal verwijtbaar arbeidsongeschikt?
Teveel in de auto zitten en hierdoor een hoger bmi krijgen waardoor statisch gezien ziekmeldingen stijgen ook?
belastingdienstquote:Op maandag 22 mei 2023 22:41 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Heb je daar een bron van? Mijns inziens is er namelijk wel sprake van zakelijke leningsvoorwaarden ook al is er geen zekerheid gesteld. De lening is verstrekt aan een derde en dus bijna de facto zakelijk.
Mag gewoon, personeelsleningen zijn een ding, en ja personeelslid geniet wat voordeel. Mits netjes gedaan volgens regels BD.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:07 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
belastingdienst
Het gaat hier ook nog eens om een medewerker op de payroll van de geldverstrekker. Dat is geen derde.
De lening mag wel verstrekt worden, het leidt echter niet tot een (fiscale) aftrekpost voor de B.V. bij oninbaarheid.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:13 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Mag gewoon, personeelsleningen zijn een ding, en ja personeelslid geniet wat voordeel. Mits netjes gedaan volgens regels BD.
En dat is logisch, anders zou je een belastingvrije loonsverhoging of schenking kunnen doen in de vorm van een lening die niet afgelost wordt.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 10:01 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
De lening mag wel verstrekt worden, het leidt echter niet tot een (fiscale) aftrekpost voor de B.V. bij oninbaarheid.
Het kan zelfs zo zijn dat de fiscus de lening bij oninbaarheid aanmerkt als verstrekt loon, dan mag de B.V. nog een rondje loonheffingen (plus boete) aftikken.
Om deze redenen zie je onzakelijke personeelsleningen vooral bij overheidsinstanties.
Bezopen achter het stuur kruipen, een ongeluk veroorzaken en dan arbeidsongeschikt raken is ook niet eens opzettelijk arbeidsongeschikt raken.quote:
Dat kan, maar gebeurt niet als de lening niet buiten proporties is en je wel je best doet om de vordering te incasseren.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 10:01 schreef Cracka-ass het volgende:
Het kan zelfs zo zijn dat de fiscus de lening bij oninbaarheid aanmerkt als verstrekt loon, dan mag de B.V. nog een rondje loonheffingen (plus boete) aftikken.
Begrijp ik goed dat jij antwoord geeft op een niet gestelde vraag?quote:Op maandag 22 mei 2023 18:05 schreef Cracka-ass het volgende:
Begrijp ik goed dat je een lening hebt verstrekt zonder zekerheden? Dat is onzakelijk en maakt een eventuele afboeking van de lening fiscaal niet aftrekbaar.
Ik zou haar duidelijk maken wat er van haar verwacht wordt in de toekomst. Aangezien ze haar hand heeft overvraagd lijkt het erop dat haar verwachtingen niet echt lekker gemanaged zijn.
Het zou me overigens verbazen als dit debacle niet afloopt in ontslag.
Users die reageren zonder goed te lezen wat er al is besproken en benoemd, gaan zich ook weinig aantrekken van dit soort posts.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 13:10 schreef freak1 het volgende:
en we trollen nog even door met irrelevante vragen en beschuldigingen..
het is meer dan duidelijk dat TS die lening prima in elkaar heeft gefietst, daar is over het gehele topic al meer dan 5 keer op gereageerd, aflosschema, overeenkomst, zwart op wit en is op de hoogte van de fiscale impact als de lening kwijtgescholden of afgeschreven moet worden. waarom dan nog dat eindeloze gezuig en geemmer..
agreed.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Users die reageren zonder goed te lezen wat er al is besproken en benoemd, gaan zich ook weinig aantrekken van dit soort posts.
Die ene dat ik een zeikerige werkgever ben, had ik moeten negeren.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:37 schreef freak1 het volgende:
[..]
agreed.
het helpt niet dat TS blijft reageren om de trolls te voederen maar toch..
WGR begint steeds meer te verzanden in ONZ
Minder 'confronterende' mededeling is dat werkneemster al het maximale heeft kunnen lenen zonder BKR registratie. Bij meer lenen zal dit bij het BKR geregistreerd moeten worden en daar heb jij de mogelijkheid niet toe.quote:Op woensdag 24 mei 2023 15:42 schreef Halcon het volgende:
Nieuw bedrijfsbeleid is ook dat er geen leningen meer worden verstrekt aan personeel.
Waarom in hemelsnaam zo langdradig? Een kort: nee, je krijgt geen lening meer, zou voldoende moeten zijn. Wg is wn geen enkele verantwoording schuldig waarom ze niet nog een lening krijgt.quote:Op donderdag 25 mei 2023 12:40 schreef Hexagon het volgende:
Ik zou als ze hersteld is een email maken waarin je
1. Uitlegt waarom je niet aan een hogere lening gaat beginnen
2. Haar vertelt hoe ze zonder nieuwe lening toch een auto kan kopen (een 2e handse ofzo)
3. Haar luxe eisen haar eigen probleem zijn.
4. Dat ze als ze haar luxe eisen niet haalbaar zijn gewoon op haar werk kan komen door punt 2 op te volgen. Doet ze dat niet dan heeft ze een ander probleem
En iedere keer dat ze er opnieuw begint gewoon naar deze tekst verwijzen. Dat kun je in ieder geval zeggen dat je tot het uiterste hebt meegedacht en kost het verder geen geld.
Dit ja.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:33 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Waarom in hemelsnaam zo langdradig? Een kort: nee, je krijgt geen lening meer, zou voldoende moeten zijn. Wg is wn geen enkele verantwoording schuldig waarom ze niet nog een lening krijgt.
Komt wn niet op werk omdat, geen auto, dan heeft wn een probleem en is een waarschuwing dat dit werkweigering is en dat ze ontslag op staande voet riskeert, zo gedaan. Je moet je verder nergens mee bemoeien en er zo min mogelijk woorden aan vuil maken. Elk teveel woord kán namelijk als geschut dienen voor wn.
Nouja hij heeft dan in ieder geval meegedacht voor een oplossing en het is dan ook duidelijk dat ze medewerking aan een realistische oplossing weigert.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:33 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Waarom in hemelsnaam zo langdradig? Een kort: nee, je krijgt geen lening meer, zou voldoende moeten zijn. Wg is wn geen enkele verantwoording schuldig waarom ze niet nog een lening krijgt.
Komt wn niet op werk omdat, geen auto, dan heeft wn een probleem en is een waarschuwing dat dit werkweigering is en dat ze ontslag op staande voet riskeert, zo gedaan. Je moet je verder nergens mee bemoeien en er zo min mogelijk woorden aan vuil maken. Elk teveel woord kán namelijk als geschut dienen voor wn.
Ja, ik snap je punt. Voor dit topic heb ik ook wel geprobeerd om mee te denken en eerder natuurlijk ook met die lening voor een auto.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja hij heeft dan in ieder geval meegedacht voor een oplossing en het is dan ook duidelijk dat ze medewerking aan een realistische oplossing weigert.
quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit ja.
Elk woord is weer voer voor extra discussie en gedoe. Ik ga het vanaf nu heel simpel houden. Ik ga de lening niet verhogen. Ben daarover eigenlijk ook helemaal geen verklaring schuldig, want een personeelslening is geen recht.
Alles m.b.t. die gebroken hand heb ik als werkgever niets mee te maken. Dat loopt via de arbo. Daarna kom ik als werkgever weer in beeld en dan zal ze gewoon haar werk moeten doen.
quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dit ja.
Elk woord is weer voer voor extra discussie en gedoe. Ik ga het vanaf nu heel simpel houden. Ik ga de lening niet verhogen. Ben daarover eigenlijk ook helemaal geen verklaring schuldig, want een personeelslening is geen recht.
Alles m.b.t. die gebroken hand heb ik als werkgever niets mee te maken. Dat loopt via de arbo. Daarna kom ik als werkgever weer in beeld en dan zal ze gewoon haar werk moeten doen.
Nee, dit wordt juist weer voer voor discussie.quote:Op donderdag 25 mei 2023 13:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja hij heeft dan in ieder geval meegedacht voor een oplossing en het is dan ook duidelijk dat ze medewerking aan een realistische oplossing weigert.
Ja, dat denk ik ook. Levert weer discussie en gedram op. Ze is ervan overtuigd dat een duurdere auto de oplossing is.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:23 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Nee, dit wordt juist weer voer voor discussie.
Om de boel op te naaien zou je haar een leasefiets van de zaak kunnen aanbieden waarbij de kilometervergoeding vervalt.quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook. Levert weer discussie en gedram op. Ze is ervan overtuigd dat een duurdere auto de oplossing is.
quote:Op donderdag 25 mei 2023 14:48 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook. Levert weer discussie en gedram op. Ze is ervan overtuigd dat een duurdere auto de oplossing is.
quote:Op donderdag 25 mei 2023 15:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Om de boel op te naaien zou je haar een leasefiets van de zaak kunnen aanbieden waarbij de kilometervergoeding vervalt.
Duurdere auto dan eentje met minder kilometers, betere kwaliteit en dus minder onderhoud. Auto van ¤10k staat gelijk aan al je geld gooien in reparaties en zo.quote:
Welnee, dan is het antwoord iedere keer opnieuwquote:Op donderdag 25 mei 2023 14:23 schreef Mushanga71 het volgende:
Nee, dit wordt juist weer voer voor discussie.
Daarmee basta is ook wel het punt waar ik ben beland met deze werkneemster. Er komt geen extra/hogere lening en - voor zo ver dat uit zou maken, want haar verantwoordelijkheid - is er ook geen sprake van een situatie waarin ze straks onmogelijk naar het werk zou kunnen komen.quote:Op donderdag 25 mei 2023 17:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Welnee, dan is het antwoord iedere keer opnieuw
"Je kan met dat geld een 2e hands auto kopen, dus je kan op je werk komen en al jouw andere wensen zijn niet relevant. Daarmee basta."
Telefonisch gesproken.quote:Op donderdag 25 mei 2023 15:21 schreef Lienekien het volgende:
Inmiddels al contact gehad met de werkneemster?
Als je vraagt hoe het gaat, kun je medische gegevens verwachten. Al hoeft ze je dat niet te vertellen.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Telefonisch gesproken.
Gewoon netjes gevraagd hoe het gaat. Dan krijg je ongevraagd een berg medische gegevens. "Oplossingen" voor de auto afgewimpeld, want komt allemaal neer op lenen, lenen, lenen...
Is ook meer uit beleefdheid dan dat ik nu echt alles wil weten over die hand. Ik geloof wel dat 'ie gebroken is. En dat duurt nu eenmaal even.quote:Op donderdag 25 mei 2023 20:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je vraagt hoe het gaat, kun je medische gegevens verwachten. Al hoeft ze je dat niet te vertellen.
Afwimpelen is wat anders dan duidelijk zijn. Gaat HR die boodschap brengen?
Dat weet ik niet of dat hoeft. Als het moet, vul ik het in. Maar wellicht kan het ook wel met salarisstrookjes en bankafschriftenquote:Op donderdag 25 mei 2023 21:02 schreef Mushanga71 het volgende:
Stel dat madam een lening aanvraagt bij een geldverstrekker. Is het dan niet zo dat er een werkgeversverklaring moet worden ingevuld?
https://ondernemersplein.(...)geversverklaring-op/
Dan vul je daar de lening in die ze bij jou heeft. Denk niet dat ze dan nog ergens een lening krijgt voor een patserbak.
Ja of bij privé personen. Mijn indruk is dat ze alles op alles gaat zetten om ergens wat geld te lenen. De condities en betaalbaarheid, dat zijn zorgen voor later.quote:Op donderdag 25 mei 2023 21:33 schreef Hexagon het volgende:
Ze zou natuurlijk wel kunnen gaan lenen bij een of andere dubieuze tent die geen lastige vragen stelt.
quote:Op donderdag 25 mei 2023 21:33 schreef Hexagon het volgende:
Ze zou natuurlijk wel kunnen gaan lenen bij een of andere dubieuze tent die geen lastige vragen stelt.
Stom, ik denk alleen aan officiële instanties qua lening maar op een andere manier kan natuurlijk ook.quote:Op donderdag 25 mei 2023 21:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat weet ik niet of dat hoeft. Als het moet, vul ik het in. Maar wellicht kan het ook wel met salarisstrookjes en bankafschriften
Of ze leent van andere mensen.
Het lijkt geen optie te zijn om "erop achteruit te gaan" qua auto.
Bankafschriften staat het inderdaad ook wel op. Geen idee wat je daar mag weg lakken en of je met wat creativiteit dat kunt omzeilen. Als ze één maand aan moet leveren, zou ze bv één maand dubbel kunnen betalen en dan een maand niet of zo.quote:Op donderdag 25 mei 2023 21:43 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
[..]
Stom, ik denk alleen aan officiële instanties qua lening maar op een andere manier kan natuurlijk ook.
Jouw aflossing staat op dr loonstrook/bankafschriften dus wat dat betreft is het duidelijk. Maar of er door shady bedrijven naar gekeken wordt...
Het probleem nu, buiten alles, is of jij ooit je lening gaat terug zien áls ze er een lening bij neemt. Ik dacht de uitweg in de wg-verklaring gevonden te hebben. Niet dus. Jammer wel.
Dan is het afwachten of het haar gaat lukken ergens geld los te peuteren.quote:Op donderdag 25 mei 2023 21:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bankafschriften staat het inderdaad ook wel op. Geen idee wat je daar mag weg lakken en of je met wat creativiteit dat kunt omzeilen. Als ze één maand aan moet leveren, zou ze bv één maand dubbel kunnen betalen en dan een maand niet of zo.
Het is uiteraard niet in mijn belang dat ze ergens gaat lenen. Dat vergroot het risico voor de lening die al loopt en een werkneemster met flinke financiële problemen dat is nooit goed natuurlijk.
Ja. Dat weet ik niet. Wie weet. Ik vind het in elk geval geen argument om haar dan maar geld te gaan lenen om te voorkomen dat ze het ergens anders gaat lenen.quote:Op donderdag 25 mei 2023 22:16 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dan is het afwachten of het haar gaat lukken ergens geld los te peuteren.
Wel nog een tip: probeer het een beetje los te laten want dit vreet energie en alles. Ik herken veel van waar je mee zit, ben zelf ook werkgever en weet hoeveel dit soort shit van je kan vergen.
Pas een beetje op jezelf, oké?
Absoluut zelf geen cent meer aan haar lenen. Hopelijk lukt het haar niet via via en komt er toch een wg-verklaring om de hoek kijken en dan kan je er wat mee. Dan zal de lening worden afgewezen.quote:Op donderdag 25 mei 2023 22:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Dat weet ik niet. Wie weet. Ik vind het in elk geval geen argument om haar dan maar geld te gaan lenen om te voorkomen dat ze het ergens anders gaat lenen.
Dit hoort er ook wel bij hè bij werkgever zijn. Personeel doet niet alleen maar wat ze moeten doen, maar halen ook rare capriolen uit, zorgen voor hoofdpijn, etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |