Die bestaan niet in 2023. De enige niet-denkenden die er zijn zijn dieren en mystici.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 21:44 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee, een atheïst denkt niet na. Denkt niet verder. Denkt alleen aan zijn eigen leven en daarna is er niets meer.
Dit is een leuk maar ook vrij complex/uitgebreid onderwerp.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 20:49 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jezus "zegt zelf" dat er geen tittel en jota van de wet veranderd mag worden. Hij onderhield zelf ook de wet, al gaf hij er wel een eigen invulling aan. En aangezien christenen de stamgod van de joden hebben omarmd dienen ze zich ook aan zijn wetten te houden. Dat doen ze ook, zij het selectief. In veel kerken wordt wekelijks de wet voorgelezen. Dat zijn dan de tien geboden. Die zijn heilig voor christenen. Maar de rest van dezelfde wet, waar de 10 geboden deel van uitmaken, wordt grotendeels genegeerd. Christenen zeggen dan dat Jezus de wet "vervuld" heeft en dat ze zich daarom niet meer aan deze wetten hoeven te houden. Vervullen betekent dan (ver)volmaken of iets dergelijks, maar waarom ze er dan ook afschaffen inzien ontgaat mij. Wat onderscheidt de 10 geboden van de rest van de wet, die ook gewoon door God aan Mozes is gedicteerd. (En God zeide...). Waar baseren ze dat onderscheid op?
Een atheist geeft geen voorkeur, een atheist denkt dat er verder niets is omdat er geen aanwijzing voor is.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 21:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een atheist geeft de voorkeur aan het niet-bestaan. Dat kun je alleen doen als je de hoop op levensgeluk hebt opgegeven.
En dan kunnen ze met hun minderwaardige ego ruzie zoeken met mensen die wel gewoon gezond en gelukkig zijn. En dan bang voor de dood zeggen. Daar word God niet blij van....
Ik hoop dat je sarcastisch bent?quote:Op vrijdag 12 mei 2023 21:44 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee, een atheïst denkt niet na. Denkt niet verder. Denkt alleen aan zijn eigen leven en daarna is er niets meer.
Hier moet ik toch even op ingaan want dit is zo makkelijk te weerleggen. Je weet dat de boeken pas geschreven zijn nadat het volk Israel al ontstaan was? Dus geen wonder dat ze hun wetten en regels er al in zetten vanaf Genesis.. Noach moest bijvoorbeeld de dieren scheiden in reine en onreine dieren. Dus die regel was er al.quote:Op vrijdag 12 mei 2023 22:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Uit de chronologische gebeurtenissen sinds Genesis kunnen we opmaken dat de tien geboden niet pas tot stand zijn gekomen op het moment dat de stenen tafelen aan Mozes werden gegeven.
Zo lezen we bijvoorbeeld dat God Kain waarschuwt dat de 'zonde aan de deur ligt' als hij niet het juiste doet. Die zonde die aan de deur ligt bleek moord te zijn. God strafte Kain voor het vermoorden van Abel. Dat kan alleen als er een wet was die moorden verbood.
Genesis 4:7Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? Maar als u niet het goede doet, ligt de zonde aan de deur. Naar u gaat zijn begeerte uit, maar ú moet over hem heersen.
We zien ook dat Abraham meerdere malen zegt dat zijn vrouw zijn zuster is, waarna bijv. Farao ermee naar bed wil. God stuurt vervolgens plagen. Dit geeft aan dat overspel toen ook al overspel was en God er zo mee omging.
Genesis 12:17Maar de HEERE trof de farao en zijn huis met zware slagen, vanwege Sarai, de vrouw van Abram.
18Toen riep de farao Abram en zei: Wat hebt u mij aangedaan? Waarom hebt u mij niet verteld dat zij uw vrouw is?
19Waarom hebt u gezegd: Zij is mijn zuster, zodat ik haar tot vrouw genomen heb? Nu, hier is uw vrouw; neem haar mee en ga!
We lezen ook dat God het volk in de woestijn test door hen te verbieden op de sabbat manna te gaan zoeken, om te zien 'of ze in zijn wet zullen gaan':
Exodus 16:4 Toen zei de HEERE tegen Mozes: Zie, Ik zal voor u brood uit de hemel laten regenen. Het volk moet eropuit gaan en de per dag benodigde hoeveelheid verzamelen, zodat Ik het op de proef kan stellen of het naar Mijn wet wandelt of niet.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Als iemand die gelooft in de inspiratie van de Schrift, ga ik ervan uit dat die verhalen mondeling zijn overgeleverd voordat ze op papier zijn gezet, en dus niet spontaan verzonnen op het moment van schrijven. Meerdere elementen lijken erop te wijzen dat de verhalen inderdaad ouder zijn dan de Torah zelf, zoals geografische locaties en historische personen die bij naam worden genoemd en door archeologie zijn bevestigd. Maar je kan natuurlijk altijd claimen dat er zaken zijn ingevoegd voor eigen belang. Bewijzen kun je dat echter niet. Dit is dus een persoonlijke kwestie wat mij betreft. Voor de sake van de discussie hier heb ik daarom ook in de OP aangegeven dat de betrouwbaarheid van de Schrift zelf hier niet ter discussie staat, maar de inhoud.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 00:12 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Hier moet ik toch even op ingaan want dit is zo makkelijk te weerleggen. Je weet dat de boeken pas geschreven zijn nadat het volk Israel al ontstaan was? Dus geen wonder dat ze hun wetten en regels er al in zetten vanaf Genesis.. Noach moest bijvoorbeeld de dieren scheiden in reine en onreine dieren. Dus die regel was er al.
Alleen als je echt denkt dat Genesis e.v geschiedenislessen/verhalen zijn dan kun je meegaan in wat jij zegt. Maar dat denkt al bijna niemand meer.
imho dieren zullen elkaar blijven eten. Carnivoren zijn built for the kill, gemaakt naar hun aard, sommige gelovigen zeggen dat dieren begonnen te doden na de val van de mens, maar mij lijkt dit onzin.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 10:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In het paradijs geen plek meer voor het vermoorden en opeten van onschuldige beestjes![]()
![]()
![]()
Dat er namen en steden en dergelijke kloppen wil niet zeggen dat de verhalen kloppen. Veel verhalen uit Genesis zijn inderdaad ouder dan de Thora omdat die van andere culturen zijn overgenomen. Zoals de zondvloed verhalen, maar dan met andere namen. Namen die in het Hebreeuws een bepaalde betekenis hebben.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 07:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Als iemand die gelooft in de inspiratie van de Schrift, ga ik ervan uit dat die verhalen mondeling zijn overgeleverd voordat ze op papier zijn gezet, en dus niet spontaan verzonnen op het moment van schrijven. Meerdere elementen lijken erop te wijzen dat de verhalen inderdaad ouder zijn dan de Torah zelf, zoals geografische locaties en historische personen die bij naam worden genoemd en door archeologie zijn bevestigd. Maar je kan natuurlijk altijd claimen dat er zaken zijn ingevoegd voor eigen belang. Bewijzen kun je dat echter niet. Dit is dus een persoonlijke kwestie wat mij betreft. Voor de sake van de discussie hier heb ik daarom ook in de OP aangegeven dat de betrouwbaarheid van de Schrift zelf hier niet ter discussie staat, maar de inhoud.
Nee het laat zien dat de wetten er al waren voor dat de verhalen geschreven werden. Volgens de wetenschap zijn de verhalen pas werkelijk opgetekend ten tijde van de ballingschap. Toen de Elite weggevoerd was naar Babel (veel mensen denken dat heel het volk in ballingschap ging maar zo werkte het niet. De elite werd gegijzeld zodat de overwinnaars belasting konden heffen en het volk niet in opstand kwam). En toen waren de wetten natuurlijk allang zoals ze waren.quote:Verder fijn dat je kunt beamen dat sommige wetten inderdaad vanaf het begin al golden in de chronologie.
Ook je opmerking over reine en onreine dieren is interessant. Dit laat ook zien dat dit geen willekeurig onderscheid was dat vanaf Mozes begon, maar dat dit onderscheid al veel eerder gold omdat de offers ook al langer bestonden. Alleen reine dieren waren geschikt voor offers, omdat zij de puurheid en onschuld van het plaatsvervangende offer, de komende Messias, voorstelden.
Wij stammen af van de voorouders van aapachtigen. Die waren al jagers en vleeseters.quote:De eerste spijswetten stammen trouwens uit Genesis en laten zien dat het oorspronkelijke dieet van de mens strikt vegetarisch was. Dat zal het in de hemel opnieuw zijn. Het eten van vlees is een tijdelijke aangelegenheid als gevolg van de staat van deze planeet, waar vleesconsumptie nodig kan zijn voor overleving. Maar de dieren waren oorspronkelijk niet gemaakt om te worden opgegeten, maar bedoeld om plezier aan te beleven.
Je hebt het volste recht om sceptisch te zijn en ik zal ook beamen dat er geen hard bewijs is te geven dat de verhalen zelf betrouwbaar zijn zoals ze zijn opgeschreven. Toch zijn er voor de gelovige wel degelijk redenen om aan te nemen dat dat wel degelijk het geval is. Net als dat je niet hard kunt maken dat die verhalen niet betrouwbaar zijn, kan ik niet hard maken dat ze dat wel zijn. Het is dus persoonlijke overtuiging en die respecteer ik.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 13:48 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Dat er namen en steden en dergelijke kloppen wil niet zeggen dat de verhalen kloppen. Veel verhalen uit Genesis zijn inderdaad ouder dan de Thora omdat die van andere culturen zijn overgenomen. Zoals de zondvloed verhalen, maar dan met andere namen. Namen die in het Hebreeuws een bepaalde betekenis hebben.
De vraag "mondeling overgeleverd" heb ik ook al bij EttovanBelgie gesteld. Wat stel je je daarbij voor? En hoe betrouwbaar is dat? Stel dat er 100 generaties gaan van toen het verhaal voor het meegemaakt/verzonnen was naar de op Schrift stelling. Dan zitten er 100 zwakke schakels in het systeem (als je uitgaat van dat het van ouder op kind gaat). Per ongeluk verhalen verhaspelt of expres voor een koning of priester die het zo uitkomt.
[..]
Nee het laat zien dat de wetten er al waren voor dat de verhalen geschreven werden. Volgens de wetenschap zijn de verhalen pas werkelijk opgetekend ten tijde van de ballingschap. Toen de Elite weggevoerd was naar Babel (veel mensen denken dat heel het volk in ballingschap ging maar zo werkte het niet. De elite werd gegijzeld zodat de overwinnaars belasting konden heffen en het volk niet in opstand kwam). En toen waren de wetten natuurlijk allang zoals ze waren.
Daarom denk ik dat het verhaal in Genesis ook een foutje van de schrijver/redigeerder was.
[..]
Wij stammen af van de voorouders van aapachtigen. Die waren al jagers en vleeseters.
Zonder de dood van dieren en van ons zou de wereld allang zestig zo vol zijn dat iedereen twee centimeter kan bewegen. De natuur zit veel beter en genialer in elkaar dan dat.
Sure, heel betrouwbaar allemaalquote:Op zaterdag 13 mei 2023 14:47 schreef Alarmonoff het volgende:
Dit kanaal is trouwens rete interessant en bewijst verschillende zaken in de bijbel:
https://www.youtube.com/@:ExpeditionBible
Daarom beter niet kijken, anders gaat je geloof misschien wankelen.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 14:53 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Sure, heel betrouwbaar allemaal![]()
Lekker met een bijbeltje in je hand archeologie gaan doen en dan conclusies trekken die nergens op gebaseerd zijn. Beetje "moderne wetenschap in de Bijbel" vibes krijg ik van dit soort filmpjes. Maar er is een doelgroep voor dus money comes in.
Toren van Babel
precies, daarom kijk ik vooroordelende shitzooi inderdaad niet. Strkas val ik van mijn geloof af.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 14:55 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Daarom beter niet kijken, anders gaat je geloof misschien wankelen.
je vooroordeel is dat het vooroordelend is, als het vooroordelend was dan vond ik er ook niks boeiends aan.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 14:56 schreef BjG956 het volgende:
[..]
precies, daarom kijk ik vooroordelende shitzooi inderdaad niet. Strkas val ik van mijn geloof af.
quote:When the team unearthed Babylon's central Processional street in 1899, the modern world had its first look at the site of this much-storied ancient city.[3] The expedition also found the outer walls, inner walls, and foundation of Etemenanki, a temple sometimes identified as the "Tower of Babel". It also unearthed Nebuchadnezzar's palaces.
Nee, ik bedoel het niet sarcastisch. Ik spreek veel mensen die gewoon overtuigd zijn dat dit het leven is en na de dood is er niets meer. Ik vind deze mensen erg oppervlakkig. Ze hebben vaak ook niet eens overwogen dat er wel eens een leven na dit leven kan zijn.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 00:06 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Een atheist geeft geen voorkeur, een atheist denkt dat er verder niets is omdat er geen aanwijzing voor is.
En terecht zou de AI ons laat zien.. De AI vandaag de dag lijkt een soort van zelfbewustzijn te hebben. Door de taal die het spreekt, door het zelflerend vermogen. Maar iedereen weet dat als de AI uit is er niks meer is.
En zo ook met ons. Wij lijken zelfbewustzijn te hebben, maar is het niet gewoon napraten van anderen? Vergelijk het met het idee dat de AI alles wat op internet te vinden is gebruikt voor zinnen waardoor het menselijk lijkt. Zijn wij zoveel anders?
Er is dus geen reden om te denken dat wij anders zijn dan pratende robots.
[..]
Ik hoop dat je sarcastisch bent?
Anders is dit topic vergeven van de zotten.
Die mensen snappen gewoon niet wat een ziel is. Ze leven in de psychose dat ze niets meer zijn dan vlees.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 18:11 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel het niet sarcastisch. Ik spreek veel mensen die gewoon overtuigd zijn dat dit het leven is en na de dood is er niets meer. Ik vind deze mensen erg oppervlakkig. Ze hebben vaak ook niet eens overwogen dat er wel eens een leven na dit leven kan zijn.
Dan snap ik niet dat je zo overtuigend bent en steeds mensen als slecht en zo bestempelt. Dan zou ik mijn toon matigen als ik jou was..quote:Op zaterdag 13 mei 2023 14:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je hebt het volste recht om sceptisch te zijn en ik zal ook beamen dat er geen hard bewijs is te geven dat de verhalen zelf betrouwbaar zijn zoals ze zijn opgeschreven. Toch zijn er voor de gelovige wel degelijk redenen om aan te nemen dat dat wel degelijk het geval is. Net als dat je niet hard kunt maken dat die verhalen niet betrouwbaar zijn, kan ik niet hard maken dat ze dat wel zijn. Het is dus persoonlijke overtuiging en die respecteer ik.
Maar nogmaals: dat is dus niet de focus van dit topic. De bedoeling hier is om de verhalen zelf te bestuderen, niet hoe ze tot stand zijn gekomen.
En daarom gooi je iedereen op 1 hoop?quote:Op zaterdag 13 mei 2023 18:11 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel het niet sarcastisch. Ik spreek veel mensen die gewoon overtuigd zijn dat dit het leven is en na de dood is er niets meer. Ik vind deze mensen erg oppervlakkig. Ze hebben vaak ook niet eens overwogen dat er wel eens een leven na dit leven kan zijn.
Onder een hele berg aan (historisch gezien nogal dubieuze) aannames, zie b.v. https://www.richardcarrier.info/archives/18242quote:Op vrijdag 12 mei 2023 13:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry maar waar heb je het nou precies over. Je vroeg om een 'tijdsaanduiding' of 'jaartallen'. Die zijn er. Er is een tijdspanne gegeven met een gebeurtenis om het beginjaar ervan te bepalen om te berekenen wanneer de messias 'zou worden uitgeroeid'. Als je die tijdspanne uitrekent, kom je bij 31 na Chr. terecht.
Niets dubieus aan Haushofer.quote:Op zondag 14 mei 2023 11:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Onder een hele berg aan (historisch gezien nogal dubieuze) aannames, zie b.v. https://www.richardcarrier.info/archives/18242
Ook hier weer: waarom worden deze blijkbaar zo ontzettend belangrijke profetieën zo cryptisch opgeschreven, op een manier waarbij er talloze interpretaties en berekeningen aan te pas komen? Heeft God een voorliefde voor cryptische boodschappen?
Het is in mijn ogen compleet ongeloofwaardig.
Het probleem is een historisch-kritische lezing die sterk suggereert dat de relevante teksten helemaal niet 600 jaar voor Christus zijn geschreven. Inderdaad: "ongeloof".quote:Op zondag 14 mei 2023 13:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je wilt steeds allerlei dingen, maar als je die worden gegeven, vind je ze niet geloofwaardig.
Het probleem is niet de bijbel, maar je ongeloof.
quote:Op maandag 15 mei 2023 15:09 schreef Alarmonoff het volgende:
Lijkwade van Turijn is aangetoond authentiek te zijn, Joodse onderzoekers die het hebben onderzocht hadden geen keuze en hebben hun messias aanvaard.
.
De laatste gaat erover:
vanaf 39 min in 1e vid. 13-14e eeuw. $1m challenge to prove it's a forgery. "it's up for debate".quote:Op maandag 15 mei 2023 18:32 schreef BjG956 het volgende:
[..]![]()
Jij gelooft waarschijnlijk ook mensen die zeggen dat ze de spijkers hebben waar Jezus zijn handen mee werden doorboord?
Zelfs al zou de lijkwade authentiek zijn dan nog is het geen bewijs dat het om Jezus gaat. Er werden in die tijd wel veel mensen gekruisigd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijkwade_van_Turijn
Volgens de meeste mensen is het een knappe vervalsing. C14 meting toont dit aan.
God pleegde een moord in het paradijs, hij had ineens dierenvellen voor Adam en Eva.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 10:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In het paradijs geen plek meer voor het vermoorden en opeten van onschuldige beestjes![]()
![]()
![]()
Dus ook de dieren zijn de dupe van de zondeval van de mens? Dit vind ik wel flauw van God.quote:Maar de dieren waren oorspronkelijk niet gemaakt om te worden opgegeten, maar bedoeld om plezier aan te beleven.
Dit is allemaal volstrekt irrelevavnt voor de bepaling van het startjaar van de profetie van 70 weken, aangezien het einde daarvan nog steeds zo'n 200 jaar later is dan wanneer de tekst zogenaamd zou zijn opgeschreven als je die alternatieve auteursdatum aanhangt.quote:Op maandag 15 mei 2023 11:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het probleem is een historisch-kritische lezing die sterk suggereert dat de relevante teksten helemaal niet 600 jaar voor Christus zijn geschreven. Inderdaad: "ongeloof".![]()
Overigens suggereerde Porphyrius van Tyrus in zijn "kata christianon" (https://en.wikipedia.org/wiki/Against_the_Christians) al dat de tekst van Daniël ten tijde van Antiochus Epiphanes is geschreven, dus dat argument is al zo oud als de weg naar Rome (of Tyrus, in dit geval)
God pleegde inderdaad een moord in het paradijs ja. Hele rare manier om het te beschrijven natuurlijk, maar dat zijn we intussen wel gewend.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
God pleegde een moord in het paradijs, hij had ineens dierenvellen voor Adam en Eva.
Ok flauw maar wel wat in Genesis staat.
Ook de dieren zijn inderdaad de dupe van de zondeval van de mens, net als de plantenwereld die 'doornen en distelen voortbrengen'.quote:[..]
Dus ook de dieren zijn de dupe van de zondeval van de mens? Dit vind ik wel flauw van God.
Maar als ik jou goed begrijp geloof je echt dat de slang voorheen een vegetariër was?
Blijkbaar had de aarde al voldoende dieren voortgebracht, weer een argument tegen etmaal-dagen.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 09:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
God pleegde een moord in het paradijs, hij had ineens dierenvellen voor Adam en Eva.
Ok flauw maar wel wat in Genesis staat.
[..]
Dus ook de dieren zijn de dupe van de zondeval van de mens? Dit vind ik wel flauw van God.
Maar als ik jou goed begrijp geloof je echt dat de slang voorheen een vegetariër was?
quote:Op dinsdag 16 mei 2023 15:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
God pleegde inderdaad een moord in het paradijs ja. Hele rare manier om het te beschrijven natuurlijk, maar dat zijn we intussen wel gewend.
[..]
Ook de dieren zijn inderdaad de dupe van de zondeval van de mens, net als de plantenwereld die 'doornen en distelen voortbrengen'.
Alle dieren waren voorheen vegatariër als je Genesis moet geloven.
Slangengif kan ook zijn gebruikt om plantaardig voedsel te verteren alvorens het in te slikken.
Als het geen vervalsing is dan is het nog niet de lijkwade van Jezus. Maar van een van de 100en die gekruisigd werden in die tijd..quote:Op maandag 15 mei 2023 19:30 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
vanaf 39 min in 1e vid. 13-14e eeuw. $1m challenge to prove it's a forgery. "it's up for debate".
te knap vervalst dat niemand het kon namaken. Vervalsing blijft een mogelijkheid.
Analyse van wonden
Op middeleeuwse schilderijen waarop een gekruisigde persoon te zien is, zijn altijd de handen doorboord en niet de polsen. In het Evangelie staat ook expliciet vermeld dat de spijkers in de handen werden geslagen (Johannes 20:25, waar de ongelovige Thomas zegt dat hij pas gelooft dat Jezus is opgestaan als hij zijn hand in de gaten in Jezus' handen kan steken). Het lichaam op de lijkwade van Turijn heeft echter een wond op (ten minste) één pols en ongeschonden handpalmen.
Ruim na de middeleeuwen werd pas ontdekt dat wanneer de spijkers door de handpalmen geslagen zouden worden bij een kruisiging, deze zouden scheuren doordat de handpalmen het gewicht van het lichaam niet kunnen dragen. Wel is aangetoond dat de handpalmen niet zouden scheuren wanneer de spijkers onder een hoek door de handpalmen zouden zijn geslagen (via de handpalmen door de polsen).
Of de rode vlekken op de lijkwade daadwerkelijk menselijk bloed zijn is al sinds lange tijd een punt van discussie. De scheikundige Walter McCrone vond bij analyse een combinatie van rode oker en verf,[21] maar anderen hebben de rode vlekken geïdentificeerd als menselijk bloed[22] met bloedgroep AB zonder toegevoegde kunstmatige pigmenten. In alle onderzoeken zijn overigens alleen deeltjes die met een plakband van de lijkwade zijn afgehaald onderzocht en niet de vermeende bloedvlekken zelf.
Ik kan me geen enkel beeld vormen over wat jij beweert. Dus alle dieren die we nu kennen als carnivoren waren in het paradijs allemaal vegetariër. En door de zondeval van de mens heeft God ineens een hele hoop dieren voorzien van grijpklauwen, nagels, kaken en een spijsvertering die op dierlijk voedsel is aangewezen?quote:Op dinsdag 16 mei 2023 15:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Alle dieren waren voorheen vegatariër als je Genesis moet geloven.
Oh, maar ik ontken ook niet dat er "een datum" uit die profetie rolt, ik stel alleen dat daar weinig opzienbarends aan is.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 15:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is allemaal volstrekt irrelevavnt voor de bepaling van het startjaar van de profetie van 70 weken, aangezien het einde daarvan nog steeds zo'n 200 jaar later is dan wanneer de tekst zogenaamd zou zijn opgeschreven als je die alternatieve auteursdatum aanhangt.
Dus zelfs als je gelooft dat Daniel laat is geschreven, verwijst die tekst nog altijd naar 27 n. Chr. oftewel het jaar waarin J.C. werd gedoopt.
Maar goed, volstrekt irrelevant dus voor de berekening van de data, de jaartallen, waar je om vroeg.
Voor die late datering wordt gewoon de gebruikelijke historisch-kritische methode toegepast. Daar is weinig bevooroordeelds aan. In de link die ik je eerder gaf worden nog andere argumenten gegeven voor die datering.quote:Die later datering is al op alle fronten ontkracht wat mij betreft. De enige reden waarom mensen hem nog aanhangen, is omdat ze bevooroordeeld zijn omdat ze niet in profeties geloven (immers worden de gebeurtenissen zo nauwkeurig geschreven dat men concludeerde dat dit niet honderden jaren van tevoren kon zijn geschreven), of omdat ze niet bekend zijn met de tegenargumenten (op taalkundig en historisch gebied).
Dat was zo, heel lang geleden. Nog steeds is het zo, voor sommige dieren. Maar voor de Nederlander is het leven alles behalve eten of gegeten worden. De vraag is of je door jezelf wordt opgegeten.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 18:23 schreef BjG956 het volgende:
[..]![]()
Het is eten of gegeten worden in het leven.
Alleen als je elke vorm van ethiek en moreel besef vaarwel zegt.quote:Op dinsdag 16 mei 2023 18:23 schreef BjG956 het volgende:
[..]![]()
Zelfs de meest gelovige persoon zal de evolutietheorie wel snappen en omarmen. Maar jij gaat uit van Genesis als letterlijk?
Het is eten of gegeten worden in het leven. Het paradijs heeft niet echt bestaan.
Tevens zou het best erg zijn als de mens een fout maakt en dat God dan ook de natuur ervoor zou straffen. Wat een rechtvaardige God heb je dan..
Tevens moet je je voorstellen dat God de eerste moord pleegde door een dier te doden. Diertje is lekker gras aan het eten, en ineens wordt het gepakt en denkt waarschijnlijk geliefkoosd te worden. Maar neen, God draait het de nek om.. Hoe God dit kan doen, aangezien Hij Geest is is ook vragenswaardig.
Ik heb het over de Natuur an sich, en niet over de mensen..quote:Op woensdag 17 mei 2023 19:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Alleen als je elke vorm van ethiek en moreel besef vaarwel zegt.
Uh, nee. Er zijn, schat ik, alleen al honderdduizenden Nederlanderse christenen die de evolutietheorie op basis van hun geloof verwerpen. Zie b.v. ook het "Logos instituut", die allerlei pseudowetenschappelijke lezingen organiseert omtrent apologetiek.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:03 schreef BjG956 het volgende:
Zelfs verstokte christenen accepteren vandaag de dag de evolutietheorie.
Ik heb het dan ook niet over die groep. Dat is maar een klein groepje..quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uh, nee. Er zijn, schat ik, alleen al honderdduizenden Nederlanderse christenen die de evolutietheorie op basis van hun geloof verwerpen. Zie b.v. ook het "Logos instituut", die allerlei pseudowetenschappelijke lezingen organiseert omtrent apologetiek.
dan moet je gaan onderzoeken hoe het zit met de zonde en met de wet.quote:Op zaterdag 13 mei 2023 00:12 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Hier moet ik toch even op ingaan want dit is zo makkelijk te weerleggen. Je weet dat de boeken pas geschreven zijn nadat het volk Israel al ontstaan was? Dus geen wonder dat ze hun wetten en regels er al in zetten vanaf Genesis.. Noach moest bijvoorbeeld de dieren scheiden in reine en onreine dieren. Dus die regel was er al.
Alleen als je echt denkt dat Genesis e.v geschiedenislessen/verhalen zijn dan kun je meegaan in wat jij zegt. Maar dat denkt al bijna niemand meer.
Je kunt me wel straffen, maar ik zal er niet onder lijdenquote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:25 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dan moet je gaan onderzoeken hoe het zit met de zonde en met de wet.
In de romeinen brief van paulus word veel uitgelegd over het leven onder de wet en zonder de wet.
Romeinen 2:14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet.
15. Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.
Want toen de wet er nog niet was, bestond al wel de zonde, op dat de wet er pas gekomen is door mozes.
Iets kon dus tot dat de wet er kwam sowieso al goed of slecht zijn.
Zoals Kaïn die Abel vermoorde, moord is altijd een zonde geweest.
Door de wet die er gekomen is, is ook vast komen te staan dat men niet te verontschuldigen valt en dat er dus straf staat op een/ de zonde.
En Jezus heeft dus al onze zonden op het kruis gedragen als ultiem offer voor die zonden opdat wij niet meer geoordeeld zouden worden voor onze zonden.
Maar je moet dat offer wel aannemen.
Als je dat niet doet, zul je uiteindelijk zelf nog de straf moeten ondergaan voor je zonden, omdat je zelf niet kan redden van je zonde.
'Verzonnen' ja? Of wellicht het resultaat van de ontwikkeling van onze hersenen, waardoor ons besef van onszelf en de ander van een iets andere orde is dan bij de dieren.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 15:03 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Ik heb het over de Natuur an sich, en niet over de mensen..
De mensen hebben ethiek en moreel besef verzonnen, de dieren trekken zich er niks van aan. Vogeltjes eten wormpjes op, vissen eten wormpjes op, wormpjes eten andere diertjes op. Het is allemaal eten of gegeten worden. Dieren zijn dan ook alleen maar aan het eten, slapen en neuken om nageslacht te krijgen.
Dat Ali denkt dat er ooit een paradijs was waar men dit niet deed is gewoon kinderlijk als je het mij vraagt. Zelfs verstokte christenen accepteren vandaag de dag de evolutietheorie.
Waar pleit ik voor sociaal darwinisme?quote:Op vrijdag 19 mei 2023 20:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
'Verzonnen' ja? Of wellicht het resultaat van de ontwikkeling van onze hersenen, waardoor ons besef van onszelf en de ander van een iets andere orde is dan bij de dieren.
De evolutieleer betrekken bij je pleidooi voor sociaal-darwinisme is verder nogal archaïsch - en aantoonbaar gevaarlijk.
Waarom zeg je dat je hersenen het doen? Jij doet het, wij doen het, niet onze hersenen. Ben je vergeten dat jij een wezen bent en dat je hersenen een orgaan zijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 20:48 schreef BjG956 het volgende:
[..]
Waar pleit ik voor sociaal darwinisme?
En ja, het is verzonnen door onze hersenen.. Wij hebben heel veel vrije tijd en zijn niet meer in gevaar dus onze hersenen kunnen van alles verzinnen. Van ethiek en moraal, tot doel van het leven en zin van het leven.
Ik straf jou niet, maar de straf die op iedere zonde staat zul je zelf moeten onder gaan als je het ultieme offer die daar ooit voor gegeven is niet wilt aanvaarden.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 16:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt me wel straffen, maar ik zal er niet onder lijden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |