abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209105332
En dit is de OP van Bijbeltopic #1

Beste allemaal,

Aangezien ik het leuk vind om de bijbel te lezen en bestuderen en daar graag ook over uitwissel, open ik dit topic om bijbelverhalen onder de loep te nemen.

De bijbel is een van de belangrijkste boeken (of eigenlijk: bundel geschriften) ter wereld, het meest vertaalde en meest gelezen boek ooit, en daar is een goede reden voor: het is hartstikke interessant en heeft gigantisch veel diepgang. Het heeft een enorme rol gespeeld in de geschiedenis van de wereld en in onze maatschappij. Zelfs zonder er bewust van te zijn, worden wij door de bijbel beinvloed: in onze cultuur, in onze taal, onze normen en waarden. Als je de bijbel leest en bestudeert, ontdek je dat er altijd weer iets nieuws is en dat je eigenlijk nooit uitgestudeerd raakt. Daarom verdient de bijbel een speciaal topic.

Dit topic is wel bedoeld:

1) Om teksten te bestuderen
2) Om van perspectief uit te wisselen
3) Om vragen te stellen en beantwoorden

Dit topic is niet bedoeld:
1) Om gelovigen te vertellen dat het idioten/dwazen en dergelijke zijn
2) Om te bewijzen dat de bijbel niet/wel betrouwbaar is
3) Om andere religies/filosofieen te bespreken

Het gaat hier dus puur om de bestudering van bijbelteksten. Is er een tekst die je opmerkelijk vindt, heb je een vraag, een stelling? Plaats het hier en we dan zien we wel wat eruit komt.

Probeer het ontopic en respectvol te houden.

Veel plezier gewenst.

Ga hier verder met discussieren!
pi_209117442
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 16:57 schreef .Gringo. het volgende:

[..]
Toen de profeten met de boodschap kwamen, waarbij nog niks op schrift gesteld hoefde te worden, jaartallen niet nodig waren en concrete namen bekend waren, mensen de profeten in levenden lijve hoorden spreken, waren er mensen die het niet geloofden. Sterker nog velen van deze profeten werden zelfs bespot, vervolgd en gedood, Jezus werd gekruisigd. Concrete jaartallen, concrete namen, eenduidigheid, etc. brengen geen zekerheid of geloof. Voor een God die Zich kenbaar maakt, concrete jaartallen, concrete namen, etc. hoeft men in het nu alleen om zich heen te kijken, naar de zelf, in de zelf, naar het leven, de natuur, het heelal, ... genoeg tekenen/aanwijzingen voor een ontzagwekkende schepper. Je hoeft er geen boek voor open te slaan, zeker geen eeuwenoude boek, het grootste wonder, groter dan Mozes die de zee splitste, vindt nu constant voor ons en in ons plaats. Maar ook daarin heb je ziende ogen voor nodig om het te kunnen zien.
Dit lijkt me nogal een drogreden. Waarom zitten er dan toch van die verborgen bijbelcodes in de bijbel, zoals de mysterieuze jaarweken in het boek Daniël?

En atheïsten ervaren de natuur ook dikwijls als een wonder. Ze verklaren de natuur echter niet als zodanig.
-
pi_209117462
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2023 16:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Er staan ook tijdsaanduidingen, de exacte komst van de messias is aangekondigd in Daniel, waarin als startpunt voor de berekeningen wordt gewezen op een decreet waarvan de datum bekend is.
Als je aanneemt dat de teksten 5/6 eeuwen voor Christus geschreven zijn. Dat is echter niet de historische consensus; dat is vooral een consensus onder christenen.
-
pi_209118211
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 11:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Als je aanneemt dat de teksten 5/6 eeuwen voor Christus geschreven zijn. Dat is echter niet de historische consensus; dat is vooral een consensus onder christenen.
Hier maak je toch echt een denkfout.

Stel je wilt weten hoelang ik in Frankrijk woon.

Stel ik zeg in 2010 dat ik in in de derde maand van 2016 naar Frankrijk verhuis.

Of ik zeg in 2013 dat ik in de derde maand van 2016 naar Frankrijk verhuis.

Of ik zeg in 2018 dat ik in de derde maand van 2016 naar Frankrijk verhuis.

Stel het is nu 2023. Dan kun je toch met elke uitspraak berekenen hoelang ik in Frankrijk woon? De startdatum is steeds hetzelfde, ongeacht wanneer die is gegeven.

Overigens was de consensus zo'n 2400 jaar dat het boek uit de 5/6e eeuw voor Christus kwam en zijn de meningen tegenwoordig simpelweg verdeeld. Christenen kunnen ook intellgente mensen zijn die goed onderzoek doen. Evenals Joden trouwens. En niet-Christenen kunnen zich lelijk vergissen of bevooroordeeld zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 12-05-2023 12:49:20 ]
pi_209118451
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 11:31 schreef Haushofer het volgende:


En atheïsten ervaren de natuur ook dikwijls als een wonder. Ze verklaren de natuur echter niet als zodanig.
Wat wil je verklaren dan? Je kunt het niet eens verklaren. Je hebt alleen de hoop op levensgeluk opgegeven en daarom ben je atheïst, hopend op het einde van het bewustzijn.
pi_209118667
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 12:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hier maak je toch echt een denkfout.

Stel je wilt weten hoelang ik in Frankrijk woon.

Stel ik zeg in 2010 dat ik in in de derde maand van 2016 naar Frankrijk verhuis.

Of ik zeg in 2013 dat ik in de derde maand van 2016 naar Frankrijk verhuis.

Of ik zeg in 2018 dat ik in de derde maand van 2016 naar Frankrijk verhuis.

Stel het is nu 2023. Dan kun je toch met elke uitspraak berekenen hoelang ik in Frankrijk woon? De startdatum is steeds hetzelfde, ongeacht wanneer die is gegeven.
Ah,ok, ja, dat klopt. "De" voorspelde datum blijft staan. Maar daar kun je wel een rationele verklaring voor geven: Josephus stelt in zijn Joodse Oorlog (6.132) bijvoorbeeld (orakelspreuk slaat hier waarschijnlijk op de profetie uit Daniël)
quote:
Wat hen echter het meest tot de oorlog heeft aangezet was een dubbelzinnige orakelspreuk, die ook in de heilige boeken te vinden is. Volgens dat orakel zou in die tijd iemand uit hun land heerser over de wereld worden. Zij dachten dat dat iemand uit hun eigen volk zou zijn, en veel van hun wijze mannen zijn daardoor bij hun beoordeling op een dwaalspoor gebracht, terwijl het toch duidelijk was dat het orakel betrekking had op de heerschappij van Vespasianus, die immers in Judea tot keizer is uitgeroepen.
Soortgelijke verwijzingen vinden we bij de Romeinse historicus Tacitus in zijn boek Historiae (5.13), en bij de Romeinse historicus Suetonius in zijn biografie van de Romeinse keizer Vespasianus. Wat we hieruit kunnen concluderen, is dat er vanwege deze profetie uit Daniël een soort messiashysterie is ontstaan.

quote:
Overigens was de consensus zo'n 2400 jaar dat het boek uit de 5/6e eeuw voor Christus kwam en zijn de meningen tegenwoordig simpelweg verdeeld. Christenen kunnen ook intellgente mensen zijn die goed onderzoek doen. Evenals Joden trouwens. En niet-Christenen kunnen zich lelijk vergissen of bevooroordeeld zijn.
Dat doet er niet toe. Het gaat erom dat met moderne historisch-kritische methoden het nogal waarschijnlijk is dat het relevante deel van deze tekst uit de 2e eeuw voor Christus stamt.

De consensus was ook bijna 2000 jaar dat Matteüs het eerstgeschreven evangelie is. Tegenwoordig is er ook bijna geen historicus meer die dat aanhoudt.
-
pi_209118674
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wat wil je verklaren dan? Je kunt het niet eens verklaren. Je hebt alleen de hoop op levensgeluk opgegeven en daarom ben je atheïst, hopend op het einde van het bewustzijn.
Complete wartaal dit weer. Maar goed, vul in al je verlichtheid vooral voor andere mensen hun motivatie in :D
-
pi_209118731
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ah,ok, ja, dat klopt. "De" voorspelde datum blijft staan. Maar daar kun je wel een rationele verklaring voor geven: Josephus stelt in zijn Joodse Oorlog (6.132) bijvoorbeeld (orakelspreuk slaat hier waarschijnlijk op de profetie uit Daniël)
[..]
Soortgelijke verwijzingen vinden we bij de Romeinse historicus Tacitus in zijn boek Historiae (5.13), en bij de Romeinse historicus Suetonius in zijn biografie van de Romeinse keizer Vespasianus. Wat we hieruit kunnen concluderen, is dat er vanwege deze profetie uit Daniël een soort messiashysterie is ontstaan.
[..]
Dat doet er niet toe. Het gaat erom dat met moderne historisch-kritische methoden het nogal waarschijnlijk is dat het relevante deel van deze tekst uit de 2e eeuw voor Christus stamt.

De consensus was ook bijna 2000 jaar dat Matteüs het eerstgeschreven evangelie is. Tegenwoordig is er ook bijna geen historicus meer die dat aanhoudt.
Sorry maar waar heb je het nou precies over. Je vroeg om een 'tijdsaanduiding' of 'jaartallen'. Die zijn er. Er is een tijdspanne gegeven met een gebeurtenis om het beginjaar ervan te bepalen om te berekenen wanneer de messias 'zou worden uitgeroeid'. Als je die tijdspanne uitrekent, kom je bij 31 na Chr. terecht.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:33:04 #9
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_209119487
Het valt me vaker op dat mensen die intens bezig zijn met dingen als zen, verlichting, boeddha's, goeroeïsme, mysticisme en andere vormen van spirituele "verdieping" bepaald niet de prettigste mensen in de omgang zijn. Jammer.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 14:47:35 #10
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_209119634
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:35 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat komt omdat er geen andere mensen in de omgang zijn ;)

Het zou me verbazen dat jij überhaupt iets anders kent dan je boekenkast en je computer maar dat terzijde.

En we denken weer verder!
Maar het is wel waar. Achter die mooie woorden en die schijnbare zelfverzekerdheid zitten vaak gefrustreerde peinzers en twijfelaars die voor hun omgeving "moeilijke" mensen zijn. Ik herken dat trouwens ook bij mezelf. Wie van huis uit een meer ontspannen levenshouding heeft, maakt zich niet zo druk om dit soort kwesties en is niet zo krampachtig bezig met het ontwikkelen van allerlei denksystemen en omwegen om een beetje gemoedsrust te vinden.
pi_209119659
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 14:47 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Maar het is wel waar. Achter die mooie woorden en die schijnbare zelfverzekerdheid zitten vaak gefrustreerde peinzers en twijfelaars die voor hun omgeving "moeilijke" mensen zijn. Ik herken dat trouwens ook bij mezelf. Wie van huis uit een meer ontspannen levenshouding heeft, maakt zich niet zo druk om dit soort kwesties en is niet zo krampachtig bezig met het ontwikkelen van allerlei denksystemen en omwegen om een beetje gemoedsrust te vinden.
Het lijstje dat je noemde versterkt wat mij betreft luikende en matige trekken van persoonlijkheidsstoornissen. Mensen met bepaalde trekken voelen zich ertoe aangetrokken, en de zaken zelf versterken het verder.
pi_209123385
Aangezien het vrijdagavond is, is dat een goede gelegenheid om een post aan de sabbat te wijden.

De sabbat is een van de dingen die door het gros van de Christelijke kerken wordt genegeerd.

Daarvoor worden meerdere redenen gegeven: Jezus is op zondag uit de dood opgestaan, het is een traditie om de sabbat op zondag te vieren, Jezus heeft de wet afgeschaft, enzovoorts.

Als bijbelgelovige Christen zie ik echter geen enkele aanwijzing dat het vieren van de sabbat op de zevende dag van de week, dwz onze zaterdag, zou zijn afgeschaft door Jezus of de apostelen of zou moeten worden afgeschaft. In tegendeel, ik denk dat de sabbat nog steeds deel uit zou moeten maken van iedereen die Jezus wil volgen.

Maar in plaats van een apologetisch stuk te schrijven over de redenen waarom elke Christen dat m.i. zou moeten doen, zou ik dit liever vanuit een andere hoek benaderen.

Er zijn veel mistverstanden over de sabbat. Zo wordt deze dag al gauw geassocieerd met legalisme, farizeeërs, en wet van het oude verbond, die zou zijn afgeschaft.

Legalisme is het idee dat je door middel van het gehoorzamen aan de wet tot verlossing kunt komen.
Het observeren van de sabbat moet dan ook geen onderdeel zijn van een poging om je verlossing te verdienen.

De farizeeën hadden allerlei beperkingen aan de sabbat opgelegd die niet voorkwamen in de wet van Mozes. Dit was onder andere het gevolg van het feit dat de Joden in ballingschap waren genomen omdat zij de sabbat hadden overtreden. Toen de Joden uiteindelijk terugkeerden naar hun land, werd men dus extra streng op allerlei dingen, maar verloord daarmee uit het oog wat het oorspronkelijke doel van de sabbat en andere wetten was.

Alle wetten die geleidelijk aan zijn toegevoegd en die geen onderdeel uitmaken van de wetten die God had gegeven, zijn dus niet geldig en Jezus sprak zich duidelijk uit tegen deze tradities.

Dan de wet. Is de wet afgeschaft? God kan Zijn wet niet afschaffen, omdat gehoorzaamheid aan de wet een voorwaarde is voor het leven. Daarom wordt voor het nieuwe verbond de wet niet in stenen tafelen gegeven, maar door middel van de Heilige Geest in het hart en de geest geschreven, opdat de opnieuw geboren Christen die wet van nature gehoorzaamt.

Aangezien de sabbat onderdeel uitmaakt van de tien geboden, oftewel de morele wet die samenvat hoe onze relatie met God en met andere mensen dient te zijn, en een samenvattende beschrijving is van hoe je rechtvaardig en dus liefdevol met elkaar omgaat door grenzen te stellen aan het gedrag en voor te schrijven dat bepaalde dingen wel of niet moeten worden gedaan, wordt ook dat gebod normaal gesproken in het hart geschreven.

Ook dat is dus geen reden om het sabbatgebod te negeren.

Ik zou me hier echter graag willen richten op de spirituele kant van de sabbat in plaats van het wettelijke.
Want de sabbat is niet gecreëerd door middel van een gebod. Het gebod schreef alleen voor dat de sabbat die al bestond diende te worden geobserveerd door Gods volk.

We lezen namelijk dat God aan het einde van de creatieweek op de zevende dag 'rustte van al zijn werk' en de zevende dag 'heiligde'. 'Heiligen' wil zeggen dat de dag apart wordt gezet voor een heilig doel.

Wat was dat heilige doel? Om te rusten in het voltooide werk van God.
Elke dag van de week was bedoeld om te werken, maar de zevende dag was een speciale dag voor rust en vernieuwing.

Wat is er nou zo belangrijk aan die dag?

Deze dag is als een soort handtekening van God op de schepping zelf. Wanneer het gebod via Mozes wordt gegeven, worden daar twee redenen voor gegeven: God heeft de aarde in zes dagen gemaakt en rustte op de zevende dag, en God heeft de Hebreeën met een machtige land uit Egypte verlost. Creatie en verlossing.

Als je wilt weten met welke God je te maken hebt, hoef je dus alleen naar het sabbatgebod te kijken om hem te identificeren. De God die alles heeft gemaakt, is de God van de sabbat van de zevende dag. Niet van de zesde of eerste dag, maar van de zevende dag.

Daarom zegt God ook tegen zijn volk dat hij de sabbat als een 'teken tussen hem en Zijn volk heeft gegeven, opdat het weet dat Hij degenen is die hen heiligt'. Om niet te vergeten met wie zij te maken hadden, is de sabbat een teken geworden tussen God en Zijn volk:

Exodus 31:13U dan, spreek tot de Israëlieten en zeg: U moet zeker Mijn sabbatten in acht nemen, want dat is een teken tussen Mij en u, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de HEERE ben, Die u heiligt.

Wat is 'Heiligen' ookalweer? Apart zetten voor een heilig doel. God had de Israëlieten apart gezet voor een heilig doel, namelijk om de kennis over God in de wereld te verspreiden, ter voorbereiding op de komst van de messias, en om te onthullen wie Hij was door Zijn geboden te bewaren. Want door de geboden te bewaren, zouden alle volkeren zien dat dit een verstandig volk met goede wetten was:

Deuteronomium 4:5Zie, ik heb u de verordeningen en bepalingen geleerd, zoals de HEERE, mijn God, mij geboden heeft; om zo te handelen in het midden van het land waarin u zult komen om het in bezit te nemen.
6Neem ze in acht en doe ze; want dat zal uw wijsheid en uw inzicht zijn voor de ogen van de volken, die al deze verordeningen horen zullen en zullen zeggen: Werkelijk, dit grote volk is een wijs en verstandig volk!
7 Want welk groot volk is er waar de goden zo dichtbij zijn als de HEERE, onze God, bij ons is, altijd als wij tot Hem roepen?
8En welk groot volk is er dat zulke rechtvaardige verordeningen en bepalingen heeft als heel deze wet, die ik u heden voorhoud?

Hoe konden de omliggende volkeren nu weten welke God de Israëlieten aanbaden? Was het Baal? Osiris? Moloch? Isis? Dagon? Het barstte in die tijd van de goden. Dus waaraan werd de God van de Israëlieten herkend?

Dat was dus de sabbat, als teken dat de God van de Israëlieten de Schepper is.

Het vieren van de sabbat is dus een expressie van het feit dat je daadwerkelijk een relatie met God onderhoudt en God degene is die je heiligt, oftewel die een geestelijk werk in jou doet met als doel om je aan Zijn geboden en wetten te laten gehoorzamen, opdat liefde en rechtvaardigheid de onderliggende principes zijn waarop al je gedrag is gebaseerd en waaruit al je gedrag voort dient te vloeien.

Het observeren van de sabbat wordt dus het ultieme zichtbare teken voor de hele wereld waaraan men kan zien welke God je aanbidt. Het is als een stempel die God op je zet om te laten zien: deze is van mij. Een duidelijker reclamebord is er misschien niet.

Waarom is de notie van teken belangrijk? Omdat Gods vijand ook een 'teken' heeft waarmee hij aangeeft dat iemand tot hem behoort. In openbaringen wordt dit het 'teken van het beest' genoemd, dat op de hand of op het voorhoofd wordt gezet. Maar is dit een letterlijk teken?

Nee, op basis van de schrift is dit duidelijk geen letterlijk, fysiek teken, maar een spiritueel teken.

Zo lezen we dat de geboden van God op de hand en in het voorhoofd moeten worden gezet:

Deuteronomium 6:6 Deze woorden, die ik u heden gebied, moeten in uw hart zijn.
7U moet ze uw Deut. 4:9; 11:19kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat.
8U moet ze als een teken op uw hand binden en ze moeten als een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn.

Deze zogenaamde tekens op de hand en in het hoofd zijn dus geen fysieke tekenen, maar tekenen die te maken hebben met je handelen (de hand), en met je denken en voelen (je hoofd). Laat je je in je dagelijkse leven leiden door de geboden van God, of wellicht door de geboden van iemand anders?

En als specifiek de sabbat een teken van heiligmaking wordt genoemd dat aangeeft dat je tot de Schepper behoort en dat Hij degene is die je heiligt, zou er dan ook een alternatieve sabbat kunnen zijn die aangeeft dat je tot een ander behoort? Zou de duivel de sabbat hebben kunnen vervangen met een alternatieve dag, om Christenen tot ongehoorzaamheid aan God te verleiden en hen daarmee voor zichzelf te claimen? Ik denk dat dat inderdaad het geval is.

In Hebreeën lezen we dat er nog een sabbatsrust voor het volk van God is:

1Laten wij er dan beducht voor zijn dat iemand van u ooit schijnt achter te blijven, terwijl de belofte om in Zijn rust binnen te gaan nog van kracht is.
2Want ook aan ons is het Evangelie verkondigd, evenals aan hen. Maar het gepredikte woord bracht hun geen voordeel, omdat het niet met geloof gepaard ging bij hen die het hoorden.
3Wij die tot geloof gekomen zijn, gaan immers de rust binnen, zoals Hij gezegd heeft: Daarom heb Ik in Mijn toorn gezworen: Mijn rust zullen zij niet binnengaan! En dat terwijl Zijn werken al sinds de grondlegging van de wereld voltooid zijn.
4Want Hij heeft ergens over de zevende dag als volgt gesproken: En God heeft op de zevende dag van al Zijn werken gerust.
5En op deze plaats opnieuw: Zij zullen Mijn rust niet binnengaan!
6Omdat dus het feit blijft dat sommigen deze rust binnengaan, en dat zij aan wie het Evangelie eerst verkondigd was, niet binnengegaan zijn vanwege hun ongehoorzaamheid,
7bepaalt Hij opnieuw een zekere dag, namelijk heden, wanneer Hij zo lange tijd daarna door David zegt (zoals al eerder gezegd is): Heden, als u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet.
8Want als Jozua hen al in de rust gebracht had, zou God daarna niet gesproken hebben over een andere dag.
9Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God,
10want wie Zijn rust binnengegaan is, die heeft zelf ook van zijn werken gerust, zoals God van de Zijne.
11Laten wij ons dan beijveren om die rust binnen te gaan, opdat niemand door het volgen van dit voorbeeld van ongehoorzaamheid ten val zal komen.
12Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.
13 En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem, maar alles ligt naakt en ontbloot voor de ogen van Hem aan Wie wij rekenschap hebben af te leggen.

We lezen dat de Israëlieten vanwege hun ongeloof (in de beloften van God dat hij hen veilig het beloofde land in zou brengen) het beloofde land niet in konden, stierven in de woestijn. Telkens weer twijfelde het volk aan Gods beloften, telkens verlangde het terug naar Egypte, telkens weer verzette het zich tegen Mozes en Aaron. Het maakte niet uit dat er een kolom van vuur en wind voor hen was die hen leidde, de wonderen die ze hadden gezien, zij bleven volharden in ongeloof en het gevolg daarvan was ongehoorzaamheid aan God. En daardoor konden zij niet in de rust gaan die God hen had beloofd, namelijk de rust van volledige verlossing en een nieuw leven in een land waar God koning is.

Paulus stelt echter dat 'wij', de gelovige Christenen, echter wel tot het geloof zijn gekomen en daarom wel de rust kunnen binnengaan. Zij vertrouwen namelijk volledig op het voltooide werk van God dat nodig was om de mens te verlossen van de zonde en de dood, een werk waar zij met hun eigen werken niets aan konden toevoegen. Zij dienden via geloof te rusten in het werk wat God al heeft voltooid, en zich over te geven aan de heiligmaking die ervoor zorgt dat zij God gehoorzamen in elk aspect van hun leven, in tegenstelling tot de Israëlieten die vanwege hun ongeloof en daaruit voortvloeiende ongehoorzaamheid die rust niet ingingen en uiteindelijk stierven.

Aangezien het proces van heiligmaking voor de Christen een dagelijkse bezigheid is, is er geen enkele redenen om te twijfelen aan het belang van de sabbat als een teken van het feit dat het God de schepper is die de Christen heiligt. Daarom zegt Paulus: er is nog een sabbatsrust voor het volk van God.

Dit proces zal pas eindigen wanneer Jezus Christus terugkomt om het oordeel uit te voeren en hij 'rust van al zijn vijanden' zal hebben, zoals ook aan David werd beloofd. De uiteindelijke rust die de sabbatsrust aankondigt, is de rust die het volk van God zal hebben wanneer alle vijanden van God zullen zijn veroordeeld, en zij als mede-erfgenamen met Jezus de aarde zullen erven, zoals God aan Abraham had beloofd.

Deze uiteindelijke afrekening met de vijanden van God en het koningschap van Jezus waarmee het koninkrijk van God wereldwijd wordt gevestigd en nooit zal eindigen, is de ultieme rust die de sabbat aankondigt en waar de gelovige op hoopt.

Daarom zegt Paulus dat God via David over 'een andere dag' heeft gesproken en dat Jozue het volk niet naar de rust had gebracht die was beloofd. De intrede in het land van Kanaän was niet de ultieme vervulling van de belofte die God had gedaan. Die belofte heeft betrekking op de hele aarde.

Wij zitten dus nog steeds in de tijd waarin we wachten op de vervulling van die beloften, die pas plaats zal vinden wanneer Jezus terug naar de aarde komt.

En in die tussentijd worden wij opgedragen om te werken, en om elke zevende dag een rustdag te genieten waarin we ons richten op God, waarin we ons herinneren dat wij Zijn schepsels zijn, door Hem zijn gered, dat ons een prachtige toekomst te wachten staat, en waarin we ons gezamenlijk spiritueel vernieuwen door ons te vullen met de Geest via gebed, aanbidding, gemeenschap, studie, de natuur, en elke andere activiteit die ons dichter bij God brengt. Als een wekelijkse pauze waarin we alle wereldlijke activiteiten even links laten liggen om ons volledig op de essentie in het leven te richten, zodat we die en God zelf niet vergeten.

De sabbatdag is daarmee ook in de Christelijke dispensatie een teken dat het God de Schepper is waarop de Christen vertrouwt en hoopt voor zijn ultieme uiteindelijke verlossing, de eeuwige rust waarbij het kwaad, onrecht, de zonde en de dood niet meer zullen zijn.

Deze dag is dus bedoeld als een dag van vreugde, en niet als een juk of gevangenis die zwaar en penibel is. Het is een dag bedoeld om de spirituele batterijen op te laden, om te genieten van elkaars gezelschap en communie met God, om de zorgen even te vergeten en je te herinneren dat deze wereld tijdelijk is en er iets beters in het verschiet ligt.

Een voorproefje van het koninkrijk van God dat in de toekomst de hele aarde zal vullen door de mens te herstellen van zijn zondige staat en hem een nieuw lichaam te geven waarin geen zonde en geen kwaad meer aanwezig is.

De sabbat heeft dus een veel diepere lading dan simpelweg het eenmaal per week stoppen met werken. Hij is ook niet bedoeld als de enige dag om de religie actief te beleven. Elke dag is daarvoor bedoeld, maar God heeft slechts een van de zeven dagen op een speciale manier gezegend, als spiritueel cadeau waarvoor hij elke gelovige uitnodigt om er volop van te genieten, want God is liefde en elk gebod dat hij geeft is gegeven als zegening voor onszelf.

Daarom ben ik er van overtuigd dat de sabbat wel degelijk significant is en ook significant zal blijven tot het einde.

Bij deze wil ik dus graag iedereen een gezegende sabbat wensen en ook aansporen om deze dingen zelf te onderzoeken.
pi_209123770
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 19:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Aangezien het vrijdagavond is, is dat een goede gelegenheid om een post aan de sabbat te wijden.

blablabla

Daarom ben ik er van overtuigd dat de sabbat wel degelijk significant is en ook significant zal blijven tot het einde.

Bij deze wil ik dus graag iedereen een gezegende sabbat wensen en ook aansporen om deze dingen zelf te onderzoeken.
A) je beseft toch wel dat dit gericht is aan joden he, en niet aan heidenen die christen geworden zijn?

Waarom lijkt de sabbat bij bepaalde kerken en sekten wel belangrijk te zijn maar de andere wetten die de kerken niet overnemen niet? Er staat meer dan 600 wetten in de Bijbel..

B) het lijkt wel een soort tactiek van jou om lekker veel tekst te schrijven in de hoop dat mensen de tijd niet hebben of spiritueel te lui om er aandacht aan te besteden.
pi_209123912
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 19:56 schreef BjG956 het volgende:

[..]
A) je beseft toch wel dat dit gericht is aan joden he, en niet aan heidenen die christen geworden zijn?
Hoewel de tekst inderdaad is gericht aan de joden, wil dat niet zeggen dat voor heidenen die Christen worden niet hetzelfde geldt. Zo konden heidenen zich bij de Joden aansluiten door dezelfde religie te adopteren, waarmee ze zich onderwierpen aan dezelfde geboden. Jezus Christus sloot een nieuw verbond en deed dat in eerste instantie met de Joden, maar elke heiden die het geloof aanneemt, gaat hetzelfde verbond aan. Er zijn niet twee verschillende verbonden, een voor de Joden en een voor de heidenen, maar Jezus heeft één nieuw verbond gesloten. Heidenen worden 'in de joden geënt', zoals je een tak in een wijnstok kunt enten. Deze teksten hebben dus betrekking op elke volger van Yahweh.

quote:
Waarom lijkt de sabbat bij bepaalde kerken en sekten wel belangrijk te zijn maar de andere wetten die de kerken niet overnemen niet? Er staat meer dan 600 wetten in de Bijbel..
Er zijn wetten, geboden, woorden, verordeningen en voorschriften. Je moet dus per geval kijken of en hoe zij gelden of dat zij alleen betrekking hadden op Israël als natie of op het priesterlijke ambt van Levi.

quote:
B) het lijkt wel een soort tactiek van jou om lekker veel tekst te schrijven in de hoop dat mensen de tijd niet hebben of spiritueel te lui om er aandacht aan te besteden.
Ik begin met schrijven en dan komt eruit wat eruitkomt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 12-05-2023 20:18:01 ]
  Beste debater 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 20:09:12 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209123950
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 19:56 schreef BjG956 het volgende:

[..]
A) je beseft toch wel dat dit gericht is aan joden he, en niet aan heidenen die christen geworden zijn?

Waarom lijkt de sabbat bij bepaalde kerken en sekten wel belangrijk te zijn maar de andere wetten die de kerken niet overnemen niet? Er staat meer dan 600 wetten in de Bijbel..

B) het lijkt wel een soort tactiek van jou om lekker veel tekst te schrijven in de hoop dat mensen de tijd niet hebben of spiritueel te lui om er aandacht aan te besteden.
Ali en haushofer typen lange berichten omdat ze kennis van zaken hebben en een bepaalde passie. Dat niet alles wat gezegd wordt ook moet leiden tot consensus of overeenkomst lijkt me duidelijk, maar dat men hier maar wat aan baggert in de hoop 'spiritueel luien' te misleiden is wederom een sterk staaltje giftigheid die je hier brengt.

Liever hun onderbouwde epistels (waar je alsnog kritiek op kunt hebben qua inhoudelijke zaken) dan dat constante gevit en gekloot van jou en Libertarisch.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209124194
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ali en haushofer typen lange berichten omdat ze kennis van zaken hebben en een bepaalde passie. Dat niet alles wat gezegd wordt ook moet leiden tot consensus of overeenkomst lijkt me duidelijk, maar dat men hier maar wat aan baggert in de hoop 'spiritueel luien' te misleiden is wederom een sterk staaltje giftigheid die je hier brengt.

Liever hun onderbouwde epistels (waar je alsnog kritiek op kunt hebben qua inhoudelijke zaken) dan dat constante gevit en gekloot van jou en Libertarisch.
Bemoei je eens met een ander...

Het is een heel veelvoorkomende tactiek van mensen om er van alles bij te halen om dan wat ze werkelijk menen tussen de regels te vermelden. Zodat mensen maar wat moeten lezen waar ze vaak geen zin in hebben.. Ik ga ook mijn mening niet met allerlei teksten uit de Bavaghad Vita of een epos van Dick Swaab staven.. Ali doet dit wel met de bijbel.. Continue. Ik denk dat hij zelfs als hij een broodje bestelt bij de bakker nog met exodus 3:13 aan komt zetten.. Dit zie je overigens ook vaak terug bij religekkies die denken de waarheid in pacht te hebben en een nieuwe profeet te zijn..

Vergelijk mij overigens niet met Libertarisch. Die praat onzin.. Ik probeer zelfs met de bijbel in de hand de waarheid omtrent die bijbel te vertellen. Namelijk dat het onzin is en enkel gelooft door mensen met een beperkte kijk op werkelijkheid..
  Beste debater 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 20:30:49 #17
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209124204
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:30 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Bemoei je eens met een ander...

Het is een heel veelvoorkomende tactiek van mensen om er van alles bij te halen om dan wat ze werkelijk menen tussen de regels te vermelden. Zodat mensen maar wat moeten lezen waar ze vaak geen zin in hebben.. Ik ga ook mijn mening niet met allerlei teksten uit de Bavaghad Vita of een epos van Dick Swaab staven.. Ali doet dit wel met de bijbel.. Continue. Ik denk dat hij zelfs als hij een broodje bestelt bij de bakker nog met exodus 3:13 aan komt zetten.. Dit zie je overigens ook vaak terug bij religekkies die denken de waarheid in pacht te hebben en een nieuwe profeet te zijn..

Vergelijk mij overigens niet met Libertarisch. Die praat onzin.. Ik probeer zelfs met de bijbel in de hand de waarheid omtrent die bijbel te vertellen. Namelijk dat het onzin is en enkel gelooft door mensen met een beperkte kijk op werkelijkheid..
Goh... In een topic over de Bijbel...

Vreemd zeg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209124215
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Als ware spirituele verlichting leidt tot dit soort toxiciteit: laat maar zitten.
Dit soort meningen behoren toe aan mensen. Niet aan de (hogere) goden. Voor de hoogste God, als je die God kunt noemen, is er geen verschil tussen goed of kwaad.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Toewijding aan wat?
Toewijding aan het goddelijke (divinity) en de absolute waarheid. De universele ziel, die in ons huist.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 20:35:53 #19
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209124281
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 16:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
want u bent God
Een beetje respect is dus wel op zijn plaats. ;)
pi_209124304
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoewel de tekst inderdaad is gericht aan de joden, wil dat niet zeggen dat voor heidenen die Christen worden niet hetzelfde geldt. Zo konden heidenen zich bij de Joden aansluiten door dezelfde religie te adopteren, waarmee ze zich onderwierpen aan dezelfde geboden. Jezus Christus sloot een nieuw verbond en deed dat in eerste instantie met de Joden, maar elke heiden die het geloof aanneemt, gaat hetzelfde verbond aan. Er zijn niet twee verschillende verbonden, een voor de Joden en een voor de heidenen, maar Jezus heeft één nieuw verbond gesloten. Heidenen worden 'in de joden geënt', zoals je een tak in een wijnstok kunt enten. Deze teksten hebben dus betrekking op elke volger van Yahweh.
Die geboden waar heidenen zich aan moesten houden waren veel meer dan de geboden van "eert de sabbatdag". Christenen vermelden vaak de tien geboden maar het warne er veel meer.
Tevens is het zo dat heidenen helemaal niet zo vaak zich aansloten bij de joden maar hun eigen geboden moesten onderhouden. Dat noemt men ook wel Noachidisch.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Noachitische_geboden

Die zeven lijken me overigens ook prima te doen en dan zou er in principe niet eens een nieuw verbond hoeven te zijn.

quote:
Er zijn wetten, geboden, woorden, verordeningen en voorschriften. Je moet dus per geval kijken of en hoe zij gelden of dat zij alleen betrekking hadden op Israël als natie of op het priesterlijke ambt van Levi.
Dat is natuurlijk wel subjectief. Waarom gooien jullie geen stenen naar homo's, doden jullie geen mensen die op sabbat werken? Dat staat wel in de bijbel.

quote:
Ik begin met schrijven en dan komt eruit wat eruitkomt.
Door de heilige geest..

Dus ik moet mijn protest in feite richten op de geest?
pi_209124305
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:30 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Bemoei je eens met een ander...

Het is een heel veelvoorkomende tactiek van mensen om er van alles bij te halen om dan wat ze werkelijk menen tussen de regels te vermelden. Zodat mensen maar wat moeten lezen waar ze vaak geen zin in hebben.. Ik ga ook mijn mening niet met allerlei teksten uit de Bavaghad Vita of een epos van Dick Swaab staven.. Ali doet dit wel met de bijbel.. Continue. Ik denk dat hij zelfs als hij een broodje bestelt bij de bakker nog met exodus 3:13 aan komt zetten.. Dit zie je overigens ook vaak terug bij religekkies die denken de waarheid in pacht te hebben en een nieuwe profeet te zijn..

Vergelijk mij overigens niet met Libertarisch. Die praat onzin.. Ik probeer zelfs met de bijbel in de hand de waarheid omtrent die bijbel te vertellen. Namelijk dat het onzin is en enkel gelooft door mensen met een beperkte kijk op werkelijkheid..
Ik neem inderdaad de voedselwetten in acht ja.

Verder staat de bijbel in dit topic centraal natuurlijk.

Je hebt een probleem met mij als persoon volgens mij, maar dit is niet de ruimte om dat te uiten. Stuur me dan een DM ofzo.
  Beste debater 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 20:37:08 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209124313
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dit soort meningen behoren toe aan mensen. Niet aan de (hogere) goden. Voor de hoogste God, als je die God kunt noemen, is er geen verschil tussen goed of kwaad.
[..]
Toewijding aan het goddelijke (divinity) en de absolute waarheid. De universele ziel, die in ons huist.
Jawel hoor. En gelukkig maar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209124344
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Goh... In een topic over de Bijbel...

Vreemd zeg.
Ook in andere topics. Kijk maar in BNW.. Zijn hele leven is doorweven met de Bijbel..

Als ik een nieuwe TV wil kopen dan kijk ik bij experts over ene TV. Ali kijkt in de bijbel om te zien of er een verhaal is dat erbij past.
pi_209124356
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik neem inderdaad de voedselwetten in acht ja.

Verder staat de bijbel in dit topic centraal natuurlijk.

Je hebt een probleem met mij als persoon volgens mij, maar dit is niet de ruimte om dat te uiten. Stuur me dan een DM ofzo.
Neen hoor, maar met je methode. En dat je al tien jaar dezelfde dingen roept.
  Beste debater 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 20:39:22 #25
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209124358
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:38 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Ook in andere topics. Kijk maar in BNW.. Zijn hele leven is doorweven met de Bijbel..

Als ik een nieuwe TV wil kopen dan kijk ik bij experts over ene TV. Ali kijkt in de bijbel om te zien of er een verhaal is dat erbij past.
In dit topic gaat het over de Bijbel. Zo simpel is het.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209124377
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:39 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Neen hoor, maar met je methode. En dat je al tien jaar dezelfde dingen roept.
Christenen roepen al 2000 jaar ongeveer hetzelfde.

Ik zal mijn hele leven ook ongeveer hetzelfde blijven roepen.

Dus wen er maar aan.
pi_209124510
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Christenen roepen al 2000 jaar ongeveer hetzelfde.

Ik zal mijn hele leven ook ongeveer hetzelfde blijven roepen.

Dus wen er maar aan.
Dan ik ook: Bijbel is een achterhaalde sprookjesboek van toen men nog dacht dat de Aarde plat was en het middelpunt van de belangstelling. En ook is het onzinnig om te denken dat Jezus al bestond voor de "grondlegging der Aarde". Dat zou namelijk betekenen dat God alles expres zo heeft laten zijn als het is om Jezus te laten sterven voor onze zonden.

En mensen die dat geloven kun je alles laten geloven. Zoals bijvoorbeeld dat de Talmoed eerst duizenden jaren mondeling is overgeleverd voordat het op papier stond (sneer naar EttovanBelgie).
pi_209124525
Ik plaats maar een stukje muziek (of eerder zang) om de gemoederen wat tot rust te brengen.

  vrijdag 12 mei 2023 @ 20:49:04 #29
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209124534
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 19:56 schreef BjG956 het volgende:

[..]
A) je beseft toch wel dat dit gericht is aan joden he, en niet aan heidenen die christen geworden zijn?

Jezus "zegt zelf" dat er geen tittel en jota van de wet veranderd mag worden. Hij onderhield zelf ook de wet, al gaf hij er wel een eigen invulling aan. En aangezien christenen de stamgod van de joden hebben omarmd dienen ze zich ook aan zijn wetten te houden. Dat doen ze ook, zij het selectief. In veel kerken wordt wekelijks de wet voorgelezen. Dat zijn dan de tien geboden. Die zijn heilig voor christenen. Maar de rest van dezelfde wet, waar de 10 geboden deel van uitmaken, wordt grotendeels genegeerd. Christenen zeggen dan dat Jezus de wet "vervuld" heeft en dat ze zich daarom niet meer aan deze wetten hoeven te houden. Vervullen betekent dan (ver)volmaken of iets dergelijks, maar waarom ze er dan ook afschaffen inzien ontgaat mij. Wat onderscheidt de 10 geboden van de rest van de wet, die ook gewoon door God aan Mozes is gedicteerd. (En God zeide...). Waar baseren ze dat onderscheid op?
pi_209124543
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik plaats maar een stukje muziek (of eerder zang) om de gemoederen wat te rusten.


Omdat het the boss is. Ga ik heen over twee weken #zinin
  Beste debater 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 20:50:05 #31
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209124544
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:47 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Dan ik ook: Bijbel is een achterhaalde sprookjesboek van toen men nog dacht dat de Aarde plat was en het middelpunt van de belangstelling. En ook is het onzinnig om te denken dat Jezus al bestond voor de "grondlegging der Aarde". Dat zou namelijk betekenen dat God alles expres zo heeft laten zijn als het is om Jezus te laten sterven voor onze zonden.

En mensen die dat geloven kun je alles laten geloven. Zoals bijvoorbeeld dat de Talmoed eerst duizenden jaren mondeling is overgeleverd voordat het op papier stond (sneer naar EttovanBelgie).
Het zou een sneer zijn als er iets van waarheid in zat, maar kennelijk heb je nog steeds niet kunnen aantonen dat die mondelinge overlevering er niet was.

Protip: dat men het uiteindelijk wel op schrift stelde, beginnende met de Misjna, was juist om het te bewaren, ook al was men in eerste instantie niet happig op het neerschrijven ervan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 12 mei 2023 @ 20:52:14 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209124586
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Christenen roepen al 2000 jaar ongeveer hetzelfde.
nou nou nou....
pi_209124596
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Jezus "zegt zelf" dat er geen tittel en jota van de wet veranderd mag worden. Hij onderhield zelf ook de wet, al gaf hij er wel een eigen invulling aan. En aangezien christenen de stamgod van de joden hebben omarmd dienen ze zich ook aan zijn wetten te houden. Dat doen ze ook, zij het selectief. In veel kerken wordt wekelijks de wet voorgelezen. Dat zijn dan de tien geboden. Die zijn heilig voor christenen. Maar de rest van dezelfde wet, waar de 10 geboden deel van uitmaken, wordt genegeerd. Christenen zeggen dan dat Jezus de wet "vervuld" heeft en dat ze zich daarom niet meer aan deze wetten hoeven te houden. Vervullen betekent dan (ver)volmaken of iets dergelijks, maar waarom ze er dan ook afschaffen inzien ontgaat mij. Wat onderscheidt de 10 geboden van de rest van de wet, die ook gewoon door God aan Mozes is gedicteerd. (En God zeide...). Waar baseren ze dat onderscheid op?
Schrijnend dit.. Heb je niet door dat je zelf ook selectief bezig bent? Aangezien ik verwacht dat je geen homo's dood maakt of echtbrekers straft? Zo staan er ook nogal rare wetten in zoals dat je geen huis mag bouwen zonder beveiliging tegen vallen of dat je geen vrouwenkleding mag dragen als man en vica versum.

Ik ga iedere vrijdag, zaterdag en zondag naar de winkel. Mag ook niet volgens de joodse wet.
  Beste debater 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 20:56:51 #34
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209124685
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:52 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Schrijnend dit.. Heb je niet door dat je zelf ook selectief bezig bent? Aangezien ik verwacht dat je geen homo's dood maakt of echtbrekers straft? Zo staan er ook nogal rare wetten in zoals dat je geen huis mag bouwen zonder beveiliging tegen vallen of dat je geen vrouwenkleding mag dragen als man en vica versum.

Ik ga iedere vrijdag, zaterdag en zondag naar de winkel. Mag ook niet volgens de joodse wet.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 12 mei 2023 @ 21:00:22 #35
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209124755
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:52 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Schrijnend dit.. Heb je niet door dat je zelf ook selectief bezig bent? Aangezien ik verwacht dat je geen homo's dood maakt of echtbrekers straft? Zo staan er ook nogal rare wetten in zoals dat je geen huis mag bouwen zonder beveiliging tegen vallen of dat je geen vrouwenkleding mag dragen als man en vica versum.
Ja die wetten zijn soms bizar..

Maar ik vroeg me dus af waar het onderscheid zit.
quote:
Ik ga iedere vrijdag, zaterdag en zondag naar de winkel. Mag ook niet volgens de joodse wet.
Sabbat begint pas na z.o. Vrijdags mag dus. Zaterdag ook, na zonsondergang. En zondags? No problem.
pi_209124762
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het zou een sneer zijn als er iets van waarheid in zat, maar kennelijk heb je nog steeds niet kunnen aantonen dat die mondelinge overlevering er niet was.
Zucht.... hoe wil je dit precies aantonen dan? Iets dat er niet is kan je niet bewijzen. Dat God niet bestaat kun je daarom ook niet aantonen.. Het is precies andersom. Jij stelt dat de Talmoed eerst 2000 jaar is overgeleverd via het woord en daarna op schrift is gesteld. Bewijs het dan...

Logica kan je wel een eindje helpen. In onze tijd is het al moeilijk om een spelletje te doen. Iemand zegt iets en 13 personen verder is het al helemaal veranderd. Dus zo moeilijk is het. En nu zullen de mensen aldaar wel anders in elkaar gestoken hebben, maar het is totaal onbetrouwbaar. Iemand kan een totaal andere tekst overleveren en niemand kan ontkennen of toekennen.

quote:
Protip: dat men het uiteindelijk wel op schrift stelde, beginnende met de Misjna, was juist om het te bewaren, ook al was men in eerste instantie niet happig op het neerschrijven ervan.
Dit lees ik op wiki:

quote:
Volgens de orthodoxe joodse traditie heeft God toen Hij aan Mozes de - schriftelijke - Thora gaf (die men terugvindt als de eerste vijf boeken van de Tenach) eveneens een mondelinge toelichting daarop verstrekt, die Misjna wordt genoemd. Verzamelingen hiervan met bijbehorende latere commentaren zijn op een gegeven moment op schrift gesteld. De Misjna bevat volgens de liberaal[1] joodse traditie leerstellingen van ongeveer 120 joodse geleerden, de Tannaim genaamd, Tanna in het enkelvoud, hetgeen evenals de term Misjna afstamt van de stam van het werkwoord met de betekenis onderwijzen door herhaling.[2]
Hehe, de traditie.. Ja, volgens de traditie vloog Mohammed met een paard naar de hemel, genas Boeddha zieken, is Petrus omgekeerd aan het kruis gestorven.
Traditie is zo onbetrouwbaar als het KNMI.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 21:03:08 #37
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209124786
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:00 schreef BjG956 het volgende:
Traditie is zo onbetrouwbaar als het KNMI.
Als dat waar is... :P
  Beste debater 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 21:03:10 #38
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209124788
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:00 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Zucht.... hoe wil je dit precies aantonen dan? Iets dat er niet is kan je niet bewijzen. Dat God niet bestaat kun je daarom ook niet aantonen.. Het is precies andersom. Jij stelt dat de Talmoed eerst 2000 jaar is overgeleverd via het woord en daarna op schrift is gesteld. Bewijs het dan...

Logica kan je wel een eindje helpen. In onze tijd is het al moeilijk om een spelletje te doen. Iemand zegt iets en 13 personen verder is het al helemaal veranderd. Dus zo moeilijk is het. En nu zullen de mensen aldaar wel anders in elkaar gestoken hebben, maar het is totaal onbetrouwbaar. Iemand kan een totaal andere tekst overleveren en niemand kan ontkennen of toekennen.
[..]
Dit lees ik op wiki:
[..]
Hehe, de traditie.. Ja, volgens de traditie vloog Mohammed met een paard naar de hemel, genas Boeddha zieken, is Petrus omgekeerd aan het kruis gestorven.
Traditie is zo onbetrouwbaar als het KNMI.
Nou nee.

Wat echt onlogisch zou zijn is dat de Joden plotseling 200 jaar na Christus pas besloten over hun eigen heilige teksten te babbelen. Teksten die overigens ook door mondelinge overlevering tot stand zijn gekomen.

Dat zou een beetje zijn alsof christenen nooit over het geloof spraken, debatteerden, analyses en commentaren hadden totdat Luther besloot een brief aan de kerkdeur te spijkeren.

Verder maak je wel erg veel gebruik van wiki, i.p.v. primaire documentatie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209124822
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 13:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wat wil je verklaren dan? Je kunt het niet eens verklaren. Je hebt alleen de hoop op levensgeluk opgegeven en daarom ben je atheïst, hopend op het einde van het bewustzijn.
Atheisten kunnen heel erg gelukkig zijn.. Juist het wonder dat je er bent, zonder dat het goddelijk is of er een plan achter steekt is schitterend. Dan heb je ook geen doel in het leven en kan je het zelf uitmaken..

De huidige ontwikkeling van AI laat zien dat wat wij bewustzijn noemen gewoon ook AI is. Dus een ziel is ook niet meer nodig om bewustzijn te verklaren.
  Beste debater 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 21:07:02 #40
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209124840
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:05 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Atheisten kunnen heel erg gelukkig zijn.. Juist het wonder dat je er bent, zonder dat het goddelijk is of er een plan achter steekt is schitterend. Dan heb je ook geen doel in het leven en kan je het zelf uitmaken..

De huidige ontwikkeling van AI laat zien dat wat wij bewustzijn noemen gewoon ook AI is. Dus een ziel is ook niet meer nodig om bewustzijn te verklaren.
AI is geen mens en zal het ook nooit worden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 12 mei 2023 @ 21:10:03 #41
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209124884
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
AI is geen mens en zal het ook nooit worden.
Dat den ik ook niet maar het onderscheid begint al lastig te worden.
  Beste debater 2022 vrijdag 12 mei 2023 @ 21:10:37 #42
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209124895
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Het onderscheid begint al lastig te worden.
Nee hoor. Menselijke emotie is nooit en te nimmer na te bootsen door techniek.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209124913
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nou nee.

Wat echt onlogisch zou zijn is dat de Joden plotseling 200 jaar na Christus pas besloten over hun eigen heilige teksten te babbelen. Teksten die overigens ook door mondelinge overlevering tot stand zijn gekomen.
Men kan er best over gebabbeld hebben. Maar bewijs maar eens in die tijd dat 200 jaar daarvoor een bepaalde leraar iets zei.. Men had toen geen cassetterecorder of mp3 speler met opname functie..

quote:
Dat zou een beetje zijn alsof christenen nooit over het geloof spraken, debatteerden, analyses en commentaren hadden totdat Luther besloot een brief aan de kerkdeur te spijkeren.
Maar christenen hebben ook niks op papier gezet van wat al honderden jaren daarvoor is gezegd.. Sterker nog, we hebben heel veel schrift van mensen over hun opvattingen. Bijvoorbeeld kerkvaders en dergelijke. Juist omdat schrift betrouwbaarder is dan mondelinge overlevering.

quote:
Verder maak je wel erg veel gebruik van wiki, i.p.v. primaire documentatie.
Ik ben dan ook geen wetenschapper. Ik denk gewoon logisch na, en ik weet van alle religies dat ze een beroep doen op de leeftijd van hun opvattingen. In het Hindoeisme bijvoorbeeld denkt men dat hun geschriften in de hele verre oudheid zijn overgeleverd door de rishi's.. Waar ook geen bewijs voor is.
pi_209124963
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:05 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Atheisten kunnen heel erg gelukkig zijn.. Juist het wonder dat je er bent, zonder dat het goddelijk is of er een plan achter steekt is schitterend. Dan heb je ook geen doel in het leven en kan je het zelf uitmaken..

Je kunt goed liegen, BjG. Past goed bij de demonische natuur van de atheist.

1 van mijn beste vrienden, een sterke atheist, zei tegen mij: ''kill me please'' en "I hope there is nothing after death"

zegt genoeg toch? Jullie karma is zo weerzinwekkend negatief dat jullie door het instinct van zelfbehoud zijn doorgekomen en het opgeven van levensgeluk voor de hele eeuwigheid willen betalen.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 21:16:43 #45
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209124966
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 20:31 schreef Libertarisch het volgende:
Toewijding aan het goddelijke (divinity) en de absolute waarheid. De universele ziel, die in ons huist.
Weet je wat? Misschien heb je met alles wel gelijk.

Ik koop daar alleen nu niks voor.
pi_209124991
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Weet je wat? Misschien heb je met alles wel gelijk.

Ik koop daar alleen nu niks voor.
Weet je wat? Als jij mijn religie zou praktiseren (mediteren) dan zou je erachter komen dat ik gelijk heb. Je zou gelukkiger worden, ik geef 100% garantie. Het primaire probleem is de denkende geest. Het gros van de moderne mensen denkt zichzelf gek.
pi_209124992
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt goed liegen, BjG. Past goed bij de demonische natuur van de atheist.

1 van mijn beste vrienden, een sterke atheist, zei tegen mij: ''kill me please'' en "I hope there is nothing after death"

zegt genoeg toch? Jullie karma is zo weerzinwekkend negatief dat jullie door het instinct van zelfbehoud zijn doorgekomen en het opgeven van levensgeluk voor de hele eeuwigheid willen betalen.
Dus 1 iemand zegt iets tegen jou en dat is meteen de definitie van DE atheist? Als we dit op jou toepassen dan zijn alle hindoe achtigen hoogmoedige mensen waar geen gesprek mee te voeren is. En dat kunnen we de andere hindoes niet aandoen.. Daar zullen best aardige mensen tussen zitten.
  vrijdag 12 mei 2023 @ 21:26:35 #48
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_209125087
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Weet je wat? Als jij mijn religie zou praktiseren (mediteren) dan zou je erachter komen dat ik gelijk heb. Je zou gelukkiger worden, ik geef 100% garantie. Het primaire probleem is de denkende geest. Het gros van de moderne mensen denkt zichzelf gek.
No thanks . Ik koester mijn leed. Het is zalvend.
pi_209125207
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:19 schreef BjG956 het volgende:

[..]
Dus 1 iemand zegt iets tegen jou en dat is meteen de definitie van DE atheist? Als we dit op jou toepassen dan zijn alle hindoe achtigen hoogmoedige mensen waar geen gesprek mee te voeren is. En dat kunnen we de andere hindoes niet aandoen.. Daar zullen best aardige mensen tussen zitten.
Een atheist geeft de voorkeur aan het niet-bestaan. Dat kun je alleen doen als je de hoop op levensgeluk hebt opgegeven.

En dan kunnen ze met hun minderwaardige ego ruzie zoeken met mensen die wel gewoon gezond en gelukkig zijn. En dan bang voor de dood zeggen. Daar word God niet blij van....
pi_209125347
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2023 21:33 schreef Libertarisch het volgende:
Een atheist geeft de voorkeur aan het niet-bestaan.
Nee, een atheïst denkt niet na. Denkt niet verder. Denkt alleen aan zijn eigen leven en daarna is er niets meer.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')