Dit ja.quote:Op maandag 8 mei 2023 11:16 schreef Monolith het volgende:
De maatschappij is ook volstrekt paranoïde geworden voor wat betreft mannen in beroepen waarbij ze mogelijkerwijs alleen zijn met kinderen. Probleem van dat soort sectoren is dat ze doorgaans ook vrouwensalarissen bieden en daarmee al een stuk minder interessant zijn voor mannen.
Wat een opzienbare inzichten van deze hoogleraar. Als zo'n beetje de helft van je beroepsbevolking geen enkele belangstelling heeft om in een bepaalde sector te werken, heeft dat misschien wel gevolgen voor de bezetting in die sector. Joh zou het?quote:"Er zijn veel tekorten in zorgende beroepen", zegt Ruben Fukkink, bijzonder hoogleraar kinderopvang aan de Universiteit van Amsterdam. "De tekorten in de kinderopvang lopen de spuigaten uit. Ik denk weleens, ontstaan die tekorten niet ook doordat mannen daar niet meer aankloppen?"
Wat zijn vrouwensalarissen?quote:Op maandag 8 mei 2023 11:16 schreef Monolith het volgende:
De maatschappij is ook volstrekt paranoïde geworden voor wat betreft mannen in beroepen waarbij ze mogelijkerwijs alleen zijn met kinderen. Probleem van dat soort sectoren is dat ze doorgaans ook vrouwensalarissen bieden en daarmee al een stuk minder interessant zijn voor mannen.
Dit, inderdaad. Op de basisschool van mijn zonen, vroeger, was een leerkracht die liever niet in de onderbouw werkte. Omdat die kindjes als ze vallen, getroost moeten worden. Dat een juf een kind op schoot neemt om te troosten, is geen probleem. Maar als een man dat doet, heeft hij kans raar bekeken te worden.quote:Op maandag 8 mei 2023 11:39 schreef BaksteenMongool het volgende:
Zou er ook niet op zitten te wachten om iedere keer met een schuin oog aangekeken te worden of ik een mogelijke kindermisbruiker ben.
Vrijwel alleen deeltijd is een positief punt, waarom noem je dat?quote:Op maandag 8 mei 2023 11:29 schreef Redbullkid het volgende:
Vrijwel alleen deeltijdbanen, slechte salaris, elke dag gezien worden als potentiele verkrachter.
En dan moet je ook nog op jankende kinderen passen van ondankbare en veeleisende ouders.
Nee dank je
Als ik deeltijd ga werken met zulke salarissen, dan moeten we binnen een jaar verhuizenquote:Op maandag 8 mei 2023 12:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Vrijwel alleen deeltijd is een positief punt, waarom noem je dat?
Lager salaris tov andere parttime banen is balen. En de kijk ook natuurlijk.
Klopt maar het vreemde is dat als de mannen zich als dragqueens verkleden het opeens totaal geen probleem meer is.quote:Op maandag 8 mei 2023 11:16 schreef Monolith het volgende:
In sectoren waarin vrouwen de overhand krijgen zie je doorgaans ook een negatief effect op de salarisontwikkeling. Dat zorgt weer voor een neerwaartse spiraal, want de man is in conservatief Nederland toch nog vaak de kostwinner.quote:
Ik heb die claim vaak gehoord uit feministische hoek (vooral sinds duidelijk werd dat de gender pay gap feitelijk niet bestaat als je gaat corrigeren voor zaken als deeltijd werken). Bewijs heb ik er nimmer van gezien. Heb jij er bewijs voor?quote:Op maandag 8 mei 2023 12:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
In sectoren waarin vrouwen de overhand krijgen zie je doorgaans ook een negatief effect op de salarisontwikkeling. Dat zorgt weer voor een neerwaartse spiraal, want de man is in conservatief Nederland toch nog vaak de kostwinner.
Als je weg wil zijn van je vrouw, dan moet je een andere vrouw zoeken.quote:Op maandag 8 mei 2023 12:31 schreef Notorious_Roy het volgende:
Als man ga je werken om weg te zijn van je vrouw en kinderen, dan ga je toch niet in de kinderopvang werken
Ik zou weleens willen zien of dat klopt. Heb je daar data van? En haal je oorzaak en gevolg niet door elkaar?quote:Op maandag 8 mei 2023 12:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
In sectoren waarin vrouwen de overhand krijgen zie je doorgaans ook een negatief effect op de salarisontwikkeling. Dat zorgt weer voor een neerwaartse spiraal, want de man is in conservatief Nederland toch nog vaak de kostwinner.
Precies. Als je toch niet vertrouwd wordt als man en overal voor moet vechten omdat je automatisch de boosdoener bent omdat je man bent, dan kun je inderdaad beter voor een baan vechten waar je een heleboel geld mee verdient.quote:Op maandag 8 mei 2023 11:16 schreef Monolith het volgende:
Die kom je in elk beroep tegen.quote:Op maandag 8 mei 2023 13:53 schreef Perrin het volgende:
Ik ken meerdere inspirerende en intiatiefrijke mannelijke pedagogisch medewerkers. Ook een paar zoutzakken maar goed, dat blijf je houden.
En niet met neurotische ouders of een volstrekt incompetente en aartsluie bedrijfsleiding.quote:Op maandag 8 mei 2023 11:18 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dit ja.
In de techniek verdien je veel beter en je hoeft niet met schreeuwende kinderen om te gaan. Win win.
Jij denkt dat omdat er voornamelijk vrouwen in sommige sectoren actief zijn, deze slecht betaald worden? Opmerkelijk.quote:Op maandag 8 mei 2023 12:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dit zou elk weldenkend mensen kunnen constateren inderdaad. Maar in de hedendaagse Westerse maatschappij moeten we natuurlijke verschillen tussen mannen en vrouwen zoveel mogelijk ontkennen en als het even kan zelfs worden uitgewist. Immers, geslacht is zogenaamd een keuze, geen fysieke realiteit maar een subjectieve beleving. Daarom is er bijvoorbeeld ook al jaren allerlei activisme om meer vrouwen in technische sectoren te krijgen.quote:Op maandag 8 mei 2023 14:12 schreef LXIV het volgende:
Het is gewoon niks voor een man om de hele dag met kinderen bezig te zijn, zit niet in de aard van de man.
Ik vind dat de overheid of de media niet krampachtig moet proberen de verschillen tussen mannen en vrouwen uit te wissen. Als jongens nu liever lassen of programmeren en meisjes liever tutten met baby's of verpleegstertje spelen, dan is dat toch prima? En als een jongen of meisje net iets anders wil is dat ook prima, maar ga het niet lopen puseh.quote:Op maandag 8 mei 2023 14:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Jij denkt dat omdat er voornamelijk vrouwen in sommige sectoren actief zijn, deze slecht betaald worden? Opmerkelijk.
[..]
Dit zou elk weldenkend mensen kunnen constateren inderdaad. Maar in de hedendaagse Westerse maatschappij moeten we natuurlijke verschillen tussen mannen en vrouwen zoveel mogelijk ontkennen en als het even kan zelfs worden uitgewist. Immers, geslacht is zogenaamd een keuze, geen fysieke realiteit maar een subjectieve beleving. Daarom is er bijvoorbeeld ook al jaren allerlei activisme om meer vrouwen in technische sectoren te krijgen.
Zo onstaat die claim.quote:Op maandag 8 mei 2023 12:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb die claim vaak gehoord uit feministische hoek (vooral sinds duidelijk werd dat de gender pay gap feitelijk niet bestaat als je gaat corrigeren voor zaken als deeltijd werken). Bewijs heb ik er nimmer van gezien. Heb jij er bewijs voor?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Kinderen lopen altijd te krijsen, ik zou binnen het binnen 10 minuten al opgeven.quote:Op maandag 8 mei 2023 14:12 schreef LXIV het volgende:
Het is gewoon niks voor een man om de hele dag met kinderen bezig te zijn, zit niet in de aard van de man.
Met ouders die zelf maar twee tot drie dagen per week werken, is er imo ook weinig noodzaak voor opvang.quote:Op maandag 8 mei 2023 15:07 schreef Jor_Dii het volgende:
Mijn zus werkt al 15-20 jaar in de kinderopvang en beaamt dat ze dus giga problemen hebben met personeelstekorten. Zij is nu planner voor meerdere vestigingen en als ik haar hoor praten over de nieuwe generatie die de kinderopvang in wil (met name vrouwen dus), wordt wel duidelijk waarom er zulke grote problemen zijn in die sector: starters willen vrijwel nooit 32 of zelfs 40 uur werken, vinden 2 of max 3 dagen echt al heel veel omdat ze anders niet kunnen omgaan met de werkdruk en balans tussen werk en privé
Die branche gaat volledig kapot als ze niet opletten.
Wat gewoon onzin is, want er zijn niet voor niets personeelstekorten. Niet iedereen heeft de luxe om kinderen bij ouders/grootouders te droppen. Ook als je als stel dus 1 iemand hebt die parttime werkt.quote:Op maandag 8 mei 2023 15:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Met ouders die zelf maar twee tot drie dagen per week werken, is er imo ook weinig noodzaak voor opvang.
quote:Op maandag 8 mei 2023 14:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zo onstaat die claim.
Dit comment onder de video vat het probleem in één zin samen.Het schokkende is dus dat maar steeds keihard wordt geroepen dat er een gender wage gap is (waarmee men steevast suggereert dat vrouwen worden gediscrimineerd) en men niet door heeft wat de data nu eigenlijk uitwijst.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is ook kennelijk geen enkele incentive om het goed uit te zoeken. Want er is een verschil in het nadeel van de vrouw en dus is dat een gewenste conclusie, want dan heb je weer wat te zeiken.
Voor zover ik weet is er maar 1 land waarin er enkele onderzoeken zijn gedaan om de data echt op te schonen. De VS. Niet dat daar niemand klaagt over de gender wage gap, maar in ieder geval blijkt uit die onderzoeken waar men echt het tot op de bodem heeft uitgezocht dat er GEEN verschil is in de beloning van mannen en vrouwen, MITS je corrigeert voor alle verschillen.
In Nederland heb je zo'n nitwit, Sophie van Gool, die er zelfs een heel boek over heeft geschreven met het waarom van de loonkloof. Ook zij heeft er geen seconde over nagedacht om eens dieper in de materie te duiken.
Het CBS corrigeert immers beperkt. En stelt ook altijd netjes dat de cijfers die zij gebruiken niet voldoende zijn uitgezocht om te concluderen dat er sprake is van loondiscriminatie.
En toch mag dan zo'n charlatan als een Van Gool op basis van diezelfde cijfers blijven oreren dat er wel sprake is van discriminatie. En geen journalist die daar haar ooit eens kritisch over bevraagt. Maar niet kritisch bevragen is dan ook alleen maar een probleem als ON het doet.
Dat is een algeheel probleem met de huidige generatie die nu gaat werken. Ook de arbeidsmoraal is abominabel. Er is zelfs als een mooie term voor. Quiet quitting. O mijn god, wat gaat die generatie nog hard de neus stoten. Serieus denken dat je met part-time werk en dan ook nog de kantjes eraf lopen op je 45e wel met pensioen kan...quote:Op maandag 8 mei 2023 15:07 schreef Jor_Dii het volgende:
Mijn zus werkt al 15-20 jaar in de kinderopvang en beaamt dat ze dus giga problemen hebben met personeelstekorten. Zij is nu planner voor meerdere vestigingen en als ik haar hoor praten over de nieuwe generatie die de kinderopvang in wil (met name vrouwen dus), wordt wel duidelijk waarom er zulke grote problemen zijn in die sector: starters willen vrijwel nooit 32 of zelfs 40 uur werken, vinden 2 of max 3 dagen echt al heel veel omdat ze anders niet kunnen omgaan met de werkdruk en balans tussen werk en privé
De hele softe wetenschapsector van de universiteit, psycologie, sociologie, criminologie, gender studies etc. hangt van uitkomstgestuurd en frauduleus onderzoek aan mekaar. Het is feiten bij meningen zoeken, en zonodig feiten weglaten of vervalsen. De meerderheid van het onderzoek blijkt niet herhaalbaar en is daarmee feitelijk gewoon géén wetenschap. Die mensen die dat studeren bevolken dan weer de commerciele onderzoeksbureaus. Ik heb ooit voor een onderzoeksbureau gewerkt, ik was net 15 minuten bij de instructie en iedereen zat al op de kast omdat ik het gore lef had een uitkomststurend aspect te benoemen. Die mensen hebben allemaal heel goed door hoe je de geldkraan bedient, die zijn heel solidair in het geen dief van de eigen portemonnee zijn.quote:Op maandag 8 mei 2023 15:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het schokkende is dus dat maar steeds keihard wordt geroepen dat er een gender wage gap is (waarmee men steevast suggereert dat vrouwen worden gediscrimineerd) en men niet door heeft wat de data nu eigenlijk uitwijst.
Er is ook kennelijk geen enkele incentive om het goed uit te zoeken. Want er is een verschil in het nadeel van de vrouw en dus is dat een gewenste conclusie, want dan heb je weer wat te zeiken.
Voor zover ik weet is er maar 1 land waarin er enkele onderzoeken zijn gedaan om de data echt op te schonen. De VS. Niet dat daar niemand klaagt over de gender wage gap, maar in ieder geval blijkt uit die onderzoeken waar men echt het tot op de bodem heeft uitgezocht dat er GEEN verschil is in de beloning van mannen en vrouwen, MITS je corrigeert voor alle verschillen.
In Nederland heb je zo'n nitwit, Sophie van Gool, die er zelfs een heel boek over heeft geschreven met het waarom van de loonkloof. Ook zij heeft er geen seconde over nagedacht om eens dieper in de materie te duiken.
Het CBS corrigeert immers beperkt. En stelt ook altijd netjes dat de cijfers die zij gebruiken niet voldoende zijn uitgezocht om te concluderen dat er sprake is van loondiscriminatie.
En toch mag dan zo'n charlatan als een Van Gool op basis van diezelfde cijfers blijven oreren dat er wel sprake is van discriminatie. En geen journalist die daar haar ooit eens kritisch over bevraagt. Maar niet kritisch bevragen is dan ook alleen maar een probleem als ON het doet.
Quiet quitting is iets anders en vind ik persoonlijk echt onzin: als je je uren maakt en gewoon (bijvoorbeeld) om 17u je computer afsluit voor de dag, dan is daar niets mis mee. Maar goed, dat is wellicht beter voor een heel eigen topic.quote:Op maandag 8 mei 2023 15:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
is zelfs als een mooie term voor. Quiet quitting.
In oud-Hollands is het 'de kantjes eraf lopen'. Ik merkt het bij ons ook. Vrijwel iedereen van die generatie vliegt er binnen het jaar uit omdat er geen beweging in te krijgen is. Het gaat niet eens om de uren, maar de productiviteit. En precies hun rechten kennen, maar bij plichten een glazige blik.quote:Op maandag 8 mei 2023 15:33 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Quiet quitting is iets anders en vind ik persoonlijk echt onzin: als je je uren maakt en gewoon (bijvoorbeeld) om 17u je computer afsluit voor de dag, dan is daar niets mis mee. Maar goed, dat is wellicht beter voor een heel eigen topic.
Zo waar...quote:Op maandag 8 mei 2023 15:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De hele softe wetenschapsector van de universiteit, psycologie, sociologie, criminologie, gender studies etc. hangt van uitkomstgestuurd en frauduleus onderzoek aan mekaar. Het is feiten bij meningen zoeken, en zonodig feiten weglaten of vervalsen. De meerderheid van het onderzoek blijkt niet herhaalbaar en is daarmee feitelijk gewoon géén wetenschap. Die mensen die dat studeren bevolken dan weer de commerciele onderzoeksbureaus. Ik heb ooit voor een onderzoeksbureau gewerkt, ik was net 15 minuten bij de instructie en iedereen zat al op de kast omdat ik het gore lef had een uitkomststurend aspect te benoemen. Die mensen hebben allemaal heel goed door hoe je de geldkraan bedient, die zijn heel solidair in het geen dief van de eigen portemonnee zijn.
Dat geldt overigens ook voor journalisten, die begrijpen elkaar wel. Het is ook een gemiste kans. Zo was er ooit wel een journalist die een pay gap demonstrante vroeg wat haar baas zei, maar die had ze natuurlijk nog niet om meer geld durven vragen. Dat vind ik ook zo'n ergerlijke trend, dat vrouwen voortdurend de gevolgen van hun eigen keuzes tot een probleem verheffen waar de maatschappij, mannen vooral, dan iets aan moet doen.
Maar de beroepskeuze is natuurlijk wel mateloos interessant. Het super masculiene gokken met andermans geld uit de financiele sector wordt bijzonder goed beloond, en het feminine zorgende in de ziekenhuizen wordt heel slecht beloond. Dus dat het een consequentie van de eigen beroepskeuze is, is waar, maar dat betekent niet dat die consequentie deugt. Waarom worden sommige van die typisch masculiene beroepen zo rijkelijk beloond? En dan bedoel ik niet booreilandwerkers of stratenmakers. Je zou hier echt iets hebben om voor verbetering van de samenleving te pleiten, maar het slachtofferschap van het luie geslacht gaat er veel lekkerder in.
Ja ook mijn ervaring met jongeren die net komen kijken op kantoor. Die vinden 40 uur maar wat zwaar. Zijn allemaal van die sneeuwvlokjes die hun hele jeugd door pappie en mammie uit de wind zijn gehouden en niet gewend zijn om kritiek te krijgen. De huidige generatie is mentaal zeer zwak.quote:Op maandag 8 mei 2023 15:07 schreef Jor_Dii het volgende:
Of parttime willen werken, maar dan wel verwachten dat ze minimaal 2000-2500 netto kunnen verdienen.quote:Op maandag 8 mei 2023 15:46 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Daarnaast al deeltijd prinsesjes die minimaal willen werken maar wel klagen over een pay gap tussen man en vrouw.
Kan. Maar dan in de prostitutie. Onlyfans. You name it.quote:Op maandag 8 mei 2023 15:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Of parttime willen werken, maar dan wel verwachten dat ze minimaal 2000-2500 netto kunnen verdienen.
D66 is het niet met je eens.quote:Op maandag 8 mei 2023 12:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Vrijwel alleen deeltijd is een positief punt, waarom noem je dat?
Het stukje daarover in de OP is ook weer zo heerlijk naief.quote:Op maandag 8 mei 2023 15:09 schreef Janneke141 het volgende:
Een campagne optuigen om meer mannen in deze sector te krijgen lijkt me echt weggegooid geld.
Tal van sectoren die wel vrij massaal door mannen worden bevolkt en niet uitgesproken stoer zijn, volgens mij hoeft werk voor de meeste mannen niet eens "stoer" te zijn. Maar dit is laagbetaald kutwerk met een beroerd imago, dat is wel wat graadjes problematischer dan werk met alleen maar een suf imago. Kun je wel een van die schaarse in de kinderopvang werkende mannen op een stagemarkt zetten, maar dan nog kan ik me niet voorstellen dat je daarmee erg veel 16-jarige jongens geinteresseerd maakt in het oppassen op baby's.quote:Het is de vraag hoe we dan toch meer mannen aan het werk kunnen krijgen in de kinderopvang. "We weten dat bijvoorbeeld een overheidscampagne niet zo'n krachtig middel is, dus ik zou het op een andere manier aanpakken", zegt Fukkink. "Mannen moet je werven met andere mannen." Een man die al in de kinderopvang werkt, is de beste ambassadeur als je meer mannen in de opvang wilt hebben.
En dat helpt inderdaad, vertelt Ivo Hougardy, clustermanager bij Montris Kinderopvang. "Als je op stagemarkten een stoere vent neerzet die kan uitleggen hoe leuk het werk is, krijg je jonge jongens wel enthousiast."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |