abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 mei 2023 @ 11:11:05 #1
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_209056091
Bron: https://www.nu.nl/economi(...)t-bij-de-ouders.html

Mannen zijn schaars in de kinderopvang: 'Het probleem zit bij de ouders'

Hoewel ze in de kinderopvang schaars zijn, wordt er nauwelijks ingezet op het vinden van mannen die een switch naar de kinderopvang willen maken. Dat is jammer, vindt Gjalt Jellesma, voorzitter van de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang. "Want meer mannen op de werkvloer, dat is juist een verrijking."

De personeelstekorten in de sector zorgen al jaren voor problemen. "Kinderopvangorganisaties zien zich vanwege het tekort gedwongen om steeds ingrijpendere maatregelen te nemen", zei directeur Emmeline Bijlsma van de Brancheorganisatie Kinderopvang eerder tegen NU.nl.
Volgens cijfers van statistiekbureau CBS is 94 procent van de medewerkers in de branche vrouw. "Er zijn veel tekorten in zorgende beroepen", zegt Ruben Fukkink, bijzonder hoogleraar kinderopvang aan de Universiteit van Amsterdam. "De tekorten in de kinderopvang lopen de spuigaten uit. Ik denk weleens, ontstaan die tekorten niet ook doordat mannen daar niet meer aankloppen?"

Geen campagnes vanuit organisaties en overheid
De overheid maakt geen beleid om meer mannen te rekruteren in de kinderopvang, laat een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid weten. Dat is aan de kinderopvangorganisaties zelf, zegt de woordvoerder. "Er staat niets in de wet dat mannen ervan weerhoudt in die branche te gaan werken."

Maar ook vanuit de organisaties wordt weinig georganiseerd om mannen naar de kinderopvang te trekken. Ze lijken het haast te hebben opgegeven. "Dat komt vooral doordat ouders zich vaak niet prettig voelen bij mannelijke medewerkers", zegt Fukkink.
Dat heeft meerdere oorzaken. "Het zit deels in onze cultuur. Mensen vinden opvoeden iets vrouwelijks. Dat is geen feit, maar toch denken veel volwassenen nog zo", weet de hoogleraar.
Schandalen laten nare smaak achter
Een andere oorzaak is het schandaal rond Robert M. dat tien jaar geleden groot in het nieuws kwam. M. kreeg negentien jaar cel plus tbs, nadat was gebleken dat hij jarenlang tientallen kinderen had misbruikt op Amsterdamse kinderdagverblijven. Dat heeft een diepe indruk achtergelaten.
Fukkink: "Veel mannelijke medewerkers voelden zich daarna onprettig in de kinderopvang. Er zijn toen dingen veranderd en die veranderingen zijn nog steeds voelbaar."

Bij misbruikzaken denken mensen volgens Jellesma automatisch aan mannelijke daders, hoewel dat niet altijd terecht is. Maar dat is moeilijk uit te leggen aan de ouders. "Als zij een man aan het werk zien in de kinderopvang, denken ze vaak: wat bezielt zo'n man om met kleine kinderen te willen werken?"
En daar heeft de branche last van, ook omdat uit onderzoek blijkt dat kinderen juist gebaat zijn bij mannen in hun omgeving. "Ze voelen zich veilig bij mannen en bij vrouwen", vertelt Fukkink. "En het is goed voor kinderen dat zij worden verzorgd door zowel mannen als vrouwen."

Voor kinderopvangorganisaties is het belangrijk dat de medewerkers een afspiegeling van de samenleving zijn, zegt Bijlsma. "Mannen zijn rolmodellen voor zowel jongens als meisjes. De afwisseling is goed voor de ontwikkeling van kinderen."

Mannen werven met mannen
Het is de vraag hoe we dan toch meer mannen aan het werk kunnen krijgen in de kinderopvang. "We weten dat bijvoorbeeld een overheidscampagne niet zo'n krachtig middel is, dus ik zou het op een andere manier aanpakken", zegt Fukkink. "Mannen moet je werven met andere mannen." Een man die al in de kinderopvang werkt, is de beste ambassadeur als je meer mannen in de opvang wilt hebben.

En dat helpt inderdaad, vertelt Ivo Hougardy, clustermanager bij Montris Kinderopvang. "Als je op stagemarkten een stoere vent neerzet die kan uitleggen hoe leuk het werk is, krijg je jonge jongens wel enthousiast."

Toch zal ook dat het probleem niet oplossen, denkt Fukkink. "Het zal wel iets opleveren, maar er zullen niet opeens duizenden mannen in de kinderopvang willen werken."
"Het probleem zit bij de ouders", stipt hij nog eens aan. Die moeten anders gaan denken en mannen in de kinderopvang meer gaan accepteren. "En dat zal nog een heel lang proces zijn."

----

Ik heb persoonlijk geen moeite met een mannelijke medewerker in de kinderopvang. Voor elke imbeciel die over de schreef gaat zijn er namelijk ook mannen die hun werk gewoon goed uitvoeren in die sector. Ik ben het er wel mee eens dat ouders een grote oorzaak zijn: ik stel me hierbij dus echt van die curling ouders (vaak moeders) voor die bij voorbaat een man al beschuldigen dat hij iets verkeerds in de zin heeft. Dat is echt je reinste bullshit. En opvoeden is tegenwoordig, vind ik, niet meer iets typisch vrouwelijks. Dat is het stereotype denken weer, wat haaks staat op de beweging dat mannen en vrouwen gelijk zijn. Daarbij, er lopen toch ook vrouwen rond op de kdv die slecht in de zin hebben en kinderen slaan of nog erger? Of vrouweijke oppassen die dit doen? Daar hoor ik niemand over.
With love :*
  maandag 8 mei 2023 @ 11:12:45 #2
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209056107
O, dan zijn mannen ineens een verrijking op de werkvloer? Apart, jarenlang heb ik juist het tegenoverstelde gehoord.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_209056111
Ja Robert M. was een enorm succes!!! Bah.
U MAD?
pi_209056142
De maatschappij is ook volstrekt paranoïde geworden voor wat betreft mannen in beroepen waarbij ze mogelijkerwijs alleen zijn met kinderen. Probleem van dat soort sectoren is dat ze doorgaans ook vrouwensalarissen bieden en daarmee al een stuk minder interessant zijn voor mannen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 8 mei 2023 @ 11:18:03 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209056164
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 11:16 schreef Monolith het volgende:
De maatschappij is ook volstrekt paranoïde geworden voor wat betreft mannen in beroepen waarbij ze mogelijkerwijs alleen zijn met kinderen. Probleem van dat soort sectoren is dat ze doorgaans ook vrouwensalarissen bieden en daarmee al een stuk minder interessant zijn voor mannen.
Dit ja.
In de techniek verdien je veel beter en je hoeft niet met schreeuwende kinderen om te gaan. Win win.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_209056221
Jarenlang actief geweerd in kinderopvang, kleuterscholen en zelfs basisscholen.
Weggezet als zijnde potentiele kindermisbruikers.
En nu gaan ze zeuren dat mannen ondervertegenwoordigd zijn?
Gek hè :')
pi_209056244
Vrijwel alleen deeltijdbanen, slechte salaris, elke dag gezien worden als potentiele verkrachter.
En dan moet je ook nog op jankende kinderen passen van ondankbare en veeleisende ouders.

Nee dank je :')
pi_209056276
quote:
"Er zijn veel tekorten in zorgende beroepen", zegt Ruben Fukkink, bijzonder hoogleraar kinderopvang aan de Universiteit van Amsterdam. "De tekorten in de kinderopvang lopen de spuigaten uit. Ik denk weleens, ontstaan die tekorten niet ook doordat mannen daar niet meer aankloppen?"
Wat een opzienbare inzichten van deze hoogleraar. Als zo'n beetje de helft van je beroepsbevolking geen enkele belangstelling heeft om in een bepaalde sector te werken, heeft dat misschien wel gevolgen voor de bezetting in die sector. Joh zou het?
  maandag 8 mei 2023 @ 11:39:07 #9
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_209056316
Zou er ook niet op zitten te wachten om iedere keer met een schuin oog aangekeken te worden of ik een mogelijke kindermisbruiker ben.
pi_209056426
mannen moeten presteren in de maatshappij, geen kindjes opvoeden
pi_209056430
Als er bergen vrouwen beschikbaar waren was dit nieuwsbericht niet geschreven.
Verder eens met veel van het bovenstaande. Keuzes hebben consequenties.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_209056452
quote:
Wat zijn vrouwensalarissen?
  maandag 8 mei 2023 @ 11:58:09 #13
3542 Gia
User under construction
pi_209056531
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 11:39 schreef BaksteenMongool het volgende:
Zou er ook niet op zitten te wachten om iedere keer met een schuin oog aangekeken te worden of ik een mogelijke kindermisbruiker ben.
Dit, inderdaad. Op de basisschool van mijn zonen, vroeger, was een leerkracht die liever niet in de onderbouw werkte. Omdat die kindjes als ze vallen, getroost moeten worden. Dat een juf een kind op schoot neemt om te troosten, is geen probleem. Maar als een man dat doet, heeft hij kans raar bekeken te worden.

Onzin, als je het mij vraagt, maar ik snapte die man wel.
pi_209056613
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 11:29 schreef Redbullkid het volgende:
Vrijwel alleen deeltijdbanen, slechte salaris, elke dag gezien worden als potentiele verkrachter.
En dan moet je ook nog op jankende kinderen passen van ondankbare en veeleisende ouders.

Nee dank je :')
Vrijwel alleen deeltijd is een positief punt, waarom noem je dat?

Lager salaris tov andere parttime banen is balen. En de kijk ook natuurlijk.
pi_209056627
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 12:08 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Lager salaris tov andere parttime banen is balen. En de kijk ook natuurlijk.
Als ik deeltijd ga werken met zulke salarissen, dan moeten we binnen een jaar verhuizen :P
pi_209056670
quote:
Klopt maar het vreemde is dat als de mannen zich als dragqueens verkleden het opeens totaal geen probleem meer is.
pi_209056720
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 11:51 schreef recursief het volgende:

[..]
In sectoren waarin vrouwen de overhand krijgen zie je doorgaans ook een negatief effect op de salarisontwikkeling. Dat zorgt weer voor een neerwaartse spiraal, want de man is in conservatief Nederland toch nog vaak de kostwinner.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_209056732
Mannen zijn dan ook alleen maar nodig om kinderen mee te maken ipv te vermaken en om geld uit hun zakken te kloppen als ze niet doen wat moeder de vrouw eist.
pi_209056806
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 12:20 schreef Monolith het volgende:

[..]
In sectoren waarin vrouwen de overhand krijgen zie je doorgaans ook een negatief effect op de salarisontwikkeling. Dat zorgt weer voor een neerwaartse spiraal, want de man is in conservatief Nederland toch nog vaak de kostwinner.
Ik heb die claim vaak gehoord uit feministische hoek (vooral sinds duidelijk werd dat de gender pay gap feitelijk niet bestaat als je gaat corrigeren voor zaken als deeltijd werken). Bewijs heb ik er nimmer van gezien. Heb jij er bewijs voor?
  maandag 8 mei 2023 @ 12:31:22 #20
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_209056821
Als man ga je werken om weg te zijn van je vrouw en kinderen, dan ga je toch niet in de kinderopvang werken
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_209056836
quote:
10s.gif Op maandag 8 mei 2023 12:31 schreef Notorious_Roy het volgende:
Als man ga je werken om weg te zijn van je vrouw en kinderen, dan ga je toch niet in de kinderopvang werken
Als je weg wil zijn van je vrouw, dan moet je een andere vrouw zoeken.

Als je weg wil zijn van je kinderen, dan is opvoeden wellicht een optie.
pi_209056838
quote:

[..]
Ik zou weleens willen zien of dat klopt. Heb je daar data van? En haal je oorzaak en gevolg niet door elkaar?
  maandag 8 mei 2023 @ 12:33:11 #23
149959 SQ
snelle trees
pi_209056841
Op ons vorige kinderdagverblijf werkte een man. Gouden vent. Toch waren er mensen die vanwege die man hun kinderen niet naar die opvang wilden brengen. Ik vind dat echt heel lastig.

Het is overigens de enige man die ik ooit heb mee gemaakt bij de dagopvang.
Bij de BSO zitten er gelukkig best wat O+ jonge mannen van begin 20 die lekker over de sportvelden jagen met de kinderen. Top!
disclaimer
pi_209056907
quote:
Precies. Als je toch niet vertrouwd wordt als man en overal voor moet vechten omdat je automatisch de boosdoener bent omdat je man bent, dan kun je inderdaad beter voor een baan vechten waar je een heleboel geld mee verdient.

Dat geld maakt het constante gevecht tegen vooroordelen niet goed. Maar constant vechten tegen vooroordelen terwijl je er niks voor terug krijgt is nog erger.
pi_209056915
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2023 11:51 schreef recursief het volgende:

[..]
Alles minder dan 75K. :D
  maandag 8 mei 2023 @ 13:18:14 #26
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_209057336
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 12:40 schreef RetepV het volgende:

[..]
Alles minder dan 75K. :D
95% van de banen dus!?
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  maandag 8 mei 2023 @ 13:53:06 #27
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_209057628
Ik ken meerdere inspirerende en intiatiefrijke mannelijke pedagogisch medewerkers. Ook een paar zoutzakken maar goed, dat blijf je houden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 8 mei 2023 @ 13:56:46 #28
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_209057653
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 13:53 schreef Perrin het volgende:
Ik ken meerdere inspirerende en intiatiefrijke mannelijke pedagogisch medewerkers. Ook een paar zoutzakken maar goed, dat blijf je houden.
Die kom je in elk beroep tegen.
With love :*
  maandag 8 mei 2023 @ 14:12:42 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209057777
Het is gewoon niks voor een man om de hele dag met kinderen bezig te zijn, zit niet in de aard van de man.
The End Times are wild
pi_209057811
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 11:18 schreef daNpy het volgende:

[..]
Dit ja.
In de techniek verdien je veel beter en je hoeft niet met schreeuwende kinderen om te gaan. Win win.
En niet met neurotische ouders of een volstrekt incompetente en aartsluie bedrijfsleiding.
  maandag 8 mei 2023 @ 14:15:39 #31
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209057812
quote:

[..]
Jij denkt dat omdat er voornamelijk vrouwen in sommige sectoren actief zijn, deze slecht betaald worden? Opmerkelijk.
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:12 schreef LXIV het volgende:
Het is gewoon niks voor een man om de hele dag met kinderen bezig te zijn, zit niet in de aard van de man.
Dit zou elk weldenkend mensen kunnen constateren inderdaad. Maar in de hedendaagse Westerse maatschappij moeten we natuurlijke verschillen tussen mannen en vrouwen zoveel mogelijk ontkennen en als het even kan zelfs worden uitgewist. Immers, geslacht is zogenaamd een keuze, geen fysieke realiteit maar een subjectieve beleving. Daarom is er bijvoorbeeld ook al jaren allerlei activisme om meer vrouwen in technische sectoren te krijgen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  maandag 8 mei 2023 @ 14:26:55 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_209057953
quote:
14s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:15 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Jij denkt dat omdat er voornamelijk vrouwen in sommige sectoren actief zijn, deze slecht betaald worden? Opmerkelijk.
[..]
Dit zou elk weldenkend mensen kunnen constateren inderdaad. Maar in de hedendaagse Westerse maatschappij moeten we natuurlijke verschillen tussen mannen en vrouwen zoveel mogelijk ontkennen en als het even kan zelfs worden uitgewist. Immers, geslacht is zogenaamd een keuze, geen fysieke realiteit maar een subjectieve beleving. Daarom is er bijvoorbeeld ook al jaren allerlei activisme om meer vrouwen in technische sectoren te krijgen.
Ik vind dat de overheid of de media niet krampachtig moet proberen de verschillen tussen mannen en vrouwen uit te wissen. Als jongens nu liever lassen of programmeren en meisjes liever tutten met baby's of verpleegstertje spelen, dan is dat toch prima? En als een jongen of meisje net iets anders wil is dat ook prima, maar ga het niet lopen puseh.
The End Times are wild
pi_209058163
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 12:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb die claim vaak gehoord uit feministische hoek (vooral sinds duidelijk werd dat de gender pay gap feitelijk niet bestaat als je gaat corrigeren voor zaken als deeltijd werken). Bewijs heb ik er nimmer van gezien. Heb jij er bewijs voor?
Zo onstaat die claim.

Dit comment onder de video vat het probleem in één zin samen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209058469
Mijn zus werkt al 15-20 jaar in de kinderopvang en beaamt dat ze dus giga problemen hebben met personeelstekorten. Zij is nu planner voor meerdere vestigingen en als ik haar hoor praten over de nieuwe generatie die de kinderopvang in wil (met name vrouwen dus), wordt wel duidelijk waarom er zulke grote problemen zijn in die sector: starters willen vrijwel nooit 32 of zelfs 40 uur werken, vinden 2 of max 3 dagen echt al heel veel omdat ze anders niet kunnen omgaan met de werkdruk en balans tussen werk en privé :')

Die branche gaat volledig kapot als ze niet opletten.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 8 mei 2023 @ 15:09:51 #35
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209058505
Een campagne optuigen om meer mannen in deze sector te krijgen lijkt me echt weggegooid geld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 8 mei 2023 @ 15:11:18 #36
117098 Hathor
Effe niet
pi_209058526
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:12 schreef LXIV het volgende:
Kinderen lopen altijd te krijsen, ik zou binnen het binnen 10 minuten al opgeven. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 8 mei 2023 @ 15:12:12 #37
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209058537
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 15:07 schreef Jor_Dii het volgende:
Mijn zus werkt al 15-20 jaar in de kinderopvang en beaamt dat ze dus giga problemen hebben met personeelstekorten. Zij is nu planner voor meerdere vestigingen en als ik haar hoor praten over de nieuwe generatie die de kinderopvang in wil (met name vrouwen dus), wordt wel duidelijk waarom er zulke grote problemen zijn in die sector: starters willen vrijwel nooit 32 of zelfs 40 uur werken, vinden 2 of max 3 dagen echt al heel veel omdat ze anders niet kunnen omgaan met de werkdruk en balans tussen werk en privé :')

Met ouders die zelf maar twee tot drie dagen per week werken, is er imo ook weinig noodzaak voor opvang.
pi_209058556
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 15:12 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Met ouders die zelf maar twee tot drie dagen per week werken, is er imo ook weinig noodzaak voor opvang.
Wat gewoon onzin is, want er zijn niet voor niets personeelstekorten. Niet iedereen heeft de luxe om kinderen bij ouders/grootouders te droppen. Ook als je als stel dus 1 iemand hebt die parttime werkt.
pi_209058591
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Zo onstaat die claim.

Dit comment onder de video vat het probleem in één zin samen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het schokkende is dus dat maar steeds keihard wordt geroepen dat er een gender wage gap is (waarmee men steevast suggereert dat vrouwen worden gediscrimineerd) en men niet door heeft wat de data nu eigenlijk uitwijst.

Er is ook kennelijk geen enkele incentive om het goed uit te zoeken. Want er is een verschil in het nadeel van de vrouw en dus is dat een gewenste conclusie, want dan heb je weer wat te zeiken.

Voor zover ik weet is er maar 1 land waarin er enkele onderzoeken zijn gedaan om de data echt op te schonen. De VS. Niet dat daar niemand klaagt over de gender wage gap, maar in ieder geval blijkt uit die onderzoeken waar men echt het tot op de bodem heeft uitgezocht dat er GEEN verschil is in de beloning van mannen en vrouwen, MITS je corrigeert voor alle verschillen.

In Nederland heb je zo'n nitwit, Sophie van Gool, die er zelfs een heel boek over heeft geschreven met het waarom van de loonkloof. Ook zij heeft er geen seconde over nagedacht om eens dieper in de materie te duiken.

Het CBS corrigeert immers beperkt. En stelt ook altijd netjes dat de cijfers die zij gebruiken niet voldoende zijn uitgezocht om te concluderen dat er sprake is van loondiscriminatie.

En toch mag dan zo'n charlatan als een Van Gool op basis van diezelfde cijfers blijven oreren dat er wel sprake is van discriminatie. En geen journalist die daar haar ooit eens kritisch over bevraagt. Maar niet kritisch bevragen is dan ook alleen maar een probleem als ON het doet.
pi_209058651
quote:

Dat is een algeheel probleem met de huidige generatie die nu gaat werken. Ook de arbeidsmoraal is abominabel. Er is zelfs als een mooie term voor. Quiet quitting. O mijn god, wat gaat die generatie nog hard de neus stoten. Serieus denken dat je met part-time werk en dan ook nog de kantjes eraf lopen op je 45e wel met pensioen kan...
pi_209058821
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 15:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het schokkende is dus dat maar steeds keihard wordt geroepen dat er een gender wage gap is (waarmee men steevast suggereert dat vrouwen worden gediscrimineerd) en men niet door heeft wat de data nu eigenlijk uitwijst.

Er is ook kennelijk geen enkele incentive om het goed uit te zoeken. Want er is een verschil in het nadeel van de vrouw en dus is dat een gewenste conclusie, want dan heb je weer wat te zeiken.

Voor zover ik weet is er maar 1 land waarin er enkele onderzoeken zijn gedaan om de data echt op te schonen. De VS. Niet dat daar niemand klaagt over de gender wage gap, maar in ieder geval blijkt uit die onderzoeken waar men echt het tot op de bodem heeft uitgezocht dat er GEEN verschil is in de beloning van mannen en vrouwen, MITS je corrigeert voor alle verschillen.

In Nederland heb je zo'n nitwit, Sophie van Gool, die er zelfs een heel boek over heeft geschreven met het waarom van de loonkloof. Ook zij heeft er geen seconde over nagedacht om eens dieper in de materie te duiken.

Het CBS corrigeert immers beperkt. En stelt ook altijd netjes dat de cijfers die zij gebruiken niet voldoende zijn uitgezocht om te concluderen dat er sprake is van loondiscriminatie.

En toch mag dan zo'n charlatan als een Van Gool op basis van diezelfde cijfers blijven oreren dat er wel sprake is van discriminatie. En geen journalist die daar haar ooit eens kritisch over bevraagt. Maar niet kritisch bevragen is dan ook alleen maar een probleem als ON het doet.
De hele softe wetenschapsector van de universiteit, psycologie, sociologie, criminologie, gender studies etc. hangt van uitkomstgestuurd en frauduleus onderzoek aan mekaar. Het is feiten bij meningen zoeken, en zonodig feiten weglaten of vervalsen. De meerderheid van het onderzoek blijkt niet herhaalbaar en is daarmee feitelijk gewoon géén wetenschap. Die mensen die dat studeren bevolken dan weer de commerciele onderzoeksbureaus. Ik heb ooit voor een onderzoeksbureau gewerkt, ik was net 15 minuten bij de instructie en iedereen zat al op de kast omdat ik het gore lef had een uitkomststurend aspect te benoemen. Die mensen hebben allemaal heel goed door hoe je de geldkraan bedient, die zijn heel solidair in het geen dief van de eigen portemonnee zijn.

Dat geldt overigens ook voor journalisten, die begrijpen elkaar wel. Het is ook een gemiste kans. Zo was er ooit wel een journalist die een pay gap demonstrante vroeg wat haar baas zei, maar die had ze natuurlijk nog niet om meer geld durven vragen. Dat vind ik ook zo'n ergerlijke trend, dat vrouwen voortdurend de gevolgen van hun eigen keuzes tot een probleem verheffen waar de maatschappij, mannen vooral, dan iets aan moet doen.

Maar de beroepskeuze is natuurlijk wel mateloos interessant. Het super masculiene gokken met andermans geld uit de financiele sector wordt bijzonder goed beloond, en het feminine zorgende in de ziekenhuizen wordt heel slecht beloond. Dus dat het een consequentie van de eigen beroepskeuze is, is waar, maar dat betekent niet dat die consequentie deugt. Waarom worden sommige van die typisch masculiene beroepen zo rijkelijk beloond? En dan bedoel ik niet booreilandwerkers of stratenmakers. Je zou hier echt iets hebben om voor verbetering van de samenleving te pleiten, maar het slachtofferschap van het luie geslacht gaat er veel lekkerder in.

[ Bericht 1% gewijzigd door Weltschmerz op 08-05-2023 15:38:54 ]
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209058826
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 15:21 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
is zelfs als een mooie term voor. Quiet quitting.
Quiet quitting is iets anders en vind ik persoonlijk echt onzin: als je je uren maakt en gewoon (bijvoorbeeld) om 17u je computer afsluit voor de dag, dan is daar niets mis mee. Maar goed, dat is wellicht beter voor een heel eigen topic.
pi_209058953
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 15:33 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Quiet quitting is iets anders en vind ik persoonlijk echt onzin: als je je uren maakt en gewoon (bijvoorbeeld) om 17u je computer afsluit voor de dag, dan is daar niets mis mee. Maar goed, dat is wellicht beter voor een heel eigen topic.
In oud-Hollands is het 'de kantjes eraf lopen'. Ik merkt het bij ons ook. Vrijwel iedereen van die generatie vliegt er binnen het jaar uit omdat er geen beweging in te krijgen is. Het gaat niet eens om de uren, maar de productiviteit. En precies hun rechten kennen, maar bij plichten een glazige blik.
pi_209058987
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 15:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De hele softe wetenschapsector van de universiteit, psycologie, sociologie, criminologie, gender studies etc. hangt van uitkomstgestuurd en frauduleus onderzoek aan mekaar. Het is feiten bij meningen zoeken, en zonodig feiten weglaten of vervalsen. De meerderheid van het onderzoek blijkt niet herhaalbaar en is daarmee feitelijk gewoon géén wetenschap. Die mensen die dat studeren bevolken dan weer de commerciele onderzoeksbureaus. Ik heb ooit voor een onderzoeksbureau gewerkt, ik was net 15 minuten bij de instructie en iedereen zat al op de kast omdat ik het gore lef had een uitkomststurend aspect te benoemen. Die mensen hebben allemaal heel goed door hoe je de geldkraan bedient, die zijn heel solidair in het geen dief van de eigen portemonnee zijn.

Dat geldt overigens ook voor journalisten, die begrijpen elkaar wel. Het is ook een gemiste kans. Zo was er ooit wel een journalist die een pay gap demonstrante vroeg wat haar baas zei, maar die had ze natuurlijk nog niet om meer geld durven vragen. Dat vind ik ook zo'n ergerlijke trend, dat vrouwen voortdurend de gevolgen van hun eigen keuzes tot een probleem verheffen waar de maatschappij, mannen vooral, dan iets aan moet doen.

Maar de beroepskeuze is natuurlijk wel mateloos interessant. Het super masculiene gokken met andermans geld uit de financiele sector wordt bijzonder goed beloond, en het feminine zorgende in de ziekenhuizen wordt heel slecht beloond. Dus dat het een consequentie van de eigen beroepskeuze is, is waar, maar dat betekent niet dat die consequentie deugt. Waarom worden sommige van die typisch masculiene beroepen zo rijkelijk beloond? En dan bedoel ik niet booreilandwerkers of stratenmakers. Je zou hier echt iets hebben om voor verbetering van de samenleving te pleiten, maar het slachtofferschap van het luie geslacht gaat er veel lekkerder in.
Zo waar...

Overigens ook zoiets: onderzoeken zijn tegenwoordig zo te sturen. Zo heeft Jetten het recent weer voor elkaar gekregen om 'deskundigen' een volstrekt ideologisch rapport te laten schrijven over energievoorziening. Natuurlijk blijkt toch kernenergie niet te kunnen, is houtsnippers verbranden goed voor het klimaat (feitelijk: slechter dan steenkool en zelfs bruinkool dacht ik) en hoe lossen we het probleem op dat we straks geen leveringszekerheid meer hebben? Gewoon: door minder te gebruiken als er minder aanbod is.

Let that sink in!
pi_209059038
quote:

Ja ook mijn ervaring met jongeren die net komen kijken op kantoor. Die vinden 40 uur maar wat zwaar. Zijn allemaal van die sneeuwvlokjes die hun hele jeugd door pappie en mammie uit de wind zijn gehouden en niet gewend zijn om kritiek te krijgen. De huidige generatie is mentaal zeer zwak.

Daarnaast al deeltijd prinsesjes die minimaal willen werken maar wel klagen over een pay gap tussen man en vrouw.
pi_209059089
Iemand toevallig gisteravond (de herhaling van) De Luizenmoeder nog gezien? Met Folkert, de mannelijke conciërge, die als pedofiel werd weggezet omdat ie gewoon zijn werk -met kinderen- deed?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_209059096
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 15:46 schreef Duiveltja het volgende:

[..]

Daarnaast al deeltijd prinsesjes die minimaal willen werken maar wel klagen over een pay gap tussen man en vrouw.
Of parttime willen werken, maar dan wel verwachten dat ze minimaal 2000-2500 netto kunnen verdienen. :')
pi_209059127
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 15:49 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Of parttime willen werken, maar dan wel verwachten dat ze minimaal 2000-2500 netto kunnen verdienen. :')
Kan. Maar dan in de prostitutie. Onlyfans. You name it.
pi_209059349
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 12:08 schreef bianconeri het volgende:

[..]
D66 is het niet met je eens.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_209059403
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 15:09 schreef Janneke141 het volgende:
Een campagne optuigen om meer mannen in deze sector te krijgen lijkt me echt weggegooid geld.
Het stukje daarover in de OP is ook weer zo heerlijk naief.

quote:
Het is de vraag hoe we dan toch meer mannen aan het werk kunnen krijgen in de kinderopvang. "We weten dat bijvoorbeeld een overheidscampagne niet zo'n krachtig middel is, dus ik zou het op een andere manier aanpakken", zegt Fukkink. "Mannen moet je werven met andere mannen." Een man die al in de kinderopvang werkt, is de beste ambassadeur als je meer mannen in de opvang wilt hebben.

En dat helpt inderdaad, vertelt Ivo Hougardy, clustermanager bij Montris Kinderopvang. "Als je op stagemarkten een stoere vent neerzet die kan uitleggen hoe leuk het werk is, krijg je jonge jongens wel enthousiast."
Tal van sectoren die wel vrij massaal door mannen worden bevolkt en niet uitgesproken stoer zijn, volgens mij hoeft werk voor de meeste mannen niet eens "stoer" te zijn. Maar dit is laagbetaald kutwerk met een beroerd imago, dat is wel wat graadjes problematischer dan werk met alleen maar een suf imago. Kun je wel een van die schaarse in de kinderopvang werkende mannen op een stagemarkt zetten, maar dan nog kan ik me niet voorstellen dat je daarmee erg veel 16-jarige jongens geinteresseerd maakt in het oppassen op baby's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')