Ziggo is helemaal niet een hoop klanten kwijt als je kijkt naar de afgelopen 20 jaar (inclusief voorgangers) zitten ze op dit moment met ruim 3.7 miljoen klanten aan de bovenkant van de range (die ergens rond de 4 miljoen als max heeft gehad).quote:Op woensdag 7 juni 2023 11:07 schreef KillerBee4ever het volgende:
Ziggo is inmiddels een hoop klanten kwijt, door glasvezel aanbieders, maar recent ook door de forse prijsverhoging.
Het is hen er denk ik alles aan gelegen, om de F1 rechten weer terug te krijgen. En ik hoop ergens ook dat het ze dit keer lukt.
Er zijn een hoop mensen die geen F1 meer kunnen kijken omdat Viaplay te duur is, en ook digibeten (ouderen veelal) die het alternatief: F1Tv Pro niet kunnen nemen, omdat ze het niet snappen of geen internet hebben.
Ikzelf blijf bij F1Tv Pro, simpelweg omdat ik telefonie en Tv heb opgezegd bij Ziggo; gezien de belachelijk hoge abonnementskosten, houdt ik het bij internet-only.
Alsof de waarde daar alleen vanaf hangt, het is maar net hoeveel bieders er zijn en hoe graag die het willen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Rechten die 30 miljoen waren op het moment dat F1 qua populariteit piekte zijn niet nog steeds 30 miljoen waard op een moment dat het doodsaai is.
Er is geen enkel bedrijf dat geld uit gaat geven als ze van tevoren al weten dat ze het nooit terug kunnen verdienen. Viaplay zat al belachelijk hoog, waarschijnlijk gewoon op verliesgevende hoogte, op het moment dat de F1 populariteit in NL nog aan het stijgen was naar ongekende hoogtes. Dat zal niet zo snel meer overtroffen worden, inflatie daargelaten.quote:Op woensdag 7 juni 2023 11:39 schreef Tarado het volgende:
[..]
Alsof de waarde daar alleen vanaf hangt, het is maar net hoeveel bieders er zijn en hoe graag die het willen.
Dat hangt er helemaal vanaf, bij Viaplay was het ook een strategische move voor marketshare en voor zover ik kan zien verliezen ze in/met NL geen geld.quote:Op woensdag 7 juni 2023 11:49 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er is geen enkel bedrijf dat geld uit gaat geven als ze van tevoren al weten dat ze het nooit terug kunnen verdienen. Viaplay zat al belachelijk hoog, waarschijnlijk gewoon op verliesgevende hoogte, op het moment dat de F1 populariteit in NL nog aan het stijgen was naar ongekende hoogtes. Dat zal niet zo snel meer overtroffen worden, inflatie daargelaten.
Ja, daar ben ik eigenlijk van overtuigd. Met de F1 viel het meeste te winnen, en dat heeft ook gewerkt. Jammer dat ze geen cijfers meer delen, ben wel benieuwd of ze het er nog steeds uit halen nu de meeste jaarabo's verlopen zijn.quote:Op woensdag 7 juni 2023 11:53 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat hangt er helemaal vanaf, bij Viaplay was het ook een strategische move voor marketshare en voor zover ik kan zien verliezen ze in/met NL geen geld.
Ze bieden nu weer nieuwe aan voor 99, dat zal best een reden hebben.quote:Op woensdag 7 juni 2023 11:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik eigenlijk van overtuigd. Met de F1 viel het meeste te winnen, en dat heeft ook gewerkt. Jammer dat ze geen cijfers meer delen, ben wel benieuwd of ze het er nog steeds uit halen nu de meeste jaarabo's verlopen zijn.
Niemand wil ¤15 betalen voor alleen F1 als F1TV bestaat?quote:Op woensdag 7 juni 2023 12:01 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ze bieden nu weer nieuwe aan voor 99, dat zal best een reden hebben.
PL is er 3 maanden niet dus dat is de reden waarschijnlijk dat ze weer met zo'n aanbieding komen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 12:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niemand wil ¤15 betalen voor alleen F1 als F1TV bestaat?
Ligt er maar net aan waar je Le Mans kijkt toch? Wie bedoel je precies?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 19:45 schreef nils7 het volgende:
Een vraagje aan de haters van ViaPlay F1... kijken jullie nu Le Mans en wat vinden jullie daar dan van want dit is gewoon dezelfde kliek als bij ViaPlay?
RTL GPquote:Op zaterdag 10 juni 2023 20:38 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan waar je Le Mans kijkt toch? Wie bedoel je precies?
Ik heb nog geen Nelson Valkenburg of Melroy Heemskerk gehoordquote:
Hoorde ik die maar (bij Eurosport, waar Nelson jarenlang zat)quote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:01 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik heb nog geen Nelson Valkenburg of Melroy Heemskerk gehoord
Jur Raatjes had ook altijd een vaste plek bij RTL maar heb ik ook niet gehoordquote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hoorde ik die maar (bij Eurosport, waar Nelson jarenlang zat)
Zo'n brutale aankoop ZOU natuurlijk het opnieuw aankopen van de NLse F1-rechten kunnen zijn. Althans, ik zou het vrij gedurfd vinden.quote:Jørgen Madsen Lindemann -
It's time for you to make a really bold purchase now to show the market that YOU still believe in the case and a move.
Maar ik kan me net zo min voorstellen dat Viaplay er bij het bieden op rekende om 65 euro per maand te kunnen vragen om dan uiteindelijk rond de 15 euro uit te komen.quote:Op maandag 12 juni 2023 18:30 schreef Jane het volgende:
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat er meer dan een handjevol NLers is die 65 euro voor een sportzender zou betalen. Ik zie eerder het hele land overstappen op een of andere illegale dienst.
Ligt vooral aan het aanbod. Voor het bizar grote aanbod van Eurosport zou ik dat mogelijk wel doen (en meer dan een handjevol NL'ers ook wel, maar geen vele duizenden neequote:Op maandag 12 juni 2023 18:30 schreef Jane het volgende:
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat er meer dan een handjevol NLers is die 65 euro voor een sportzender zou betalen.
Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk, maar van wat ik hier op Fok! zie, ben jij voor mij zo'n beetje de belichaming van de heel-veel-sport(en)-kijker. Maar ook jij hebt natuurlijk maar 24 uur in een dag, waarin je waarschijnlijk ook nog andere dingen moet en wil doen. Op een gegeven moment komt er een punt waarop je gewoon niet méér sport kunt kijken, ook al groeit het aanbod. En als de prijs dan wel stijgt, omdat die rechten nu eenmaal geld kosten, dan komt er voor iedereen een punt waarop het het niet meer waard is. Dat punt is voor iedereen verschillend, maar het is er wel.quote:Op maandag 12 juni 2023 20:10 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ligt vooral aan het aanbod. Voor het bizar grote aanbod van Eurosport zou ik dat mogelijk wel doen (en meer dan een handjevol NL'ers ook wel, maar geen vele duizenden nee), maar voor Viaplay niet - ook al hebben die ook echt een prima aanbod waar ik bijna wekelijks het hele jaar door naar kan kijken, maar wel beperkt tot maar 5-6 sporten ofzo tegenover de tientallen bij Eurosport.
Die 65 euro in Denemarken is natuurlijk wel voor veel meer sport dan het huidige NLse aanbod, waaronder (bijna) al het voetbal, dacht ik. Maar dan nog kun je je afvragen hoeveel wedstrijden de voetbalfan in 1 week/maand kan kijken.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:55 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Maar ik kan me net zo min voorstellen dat Viaplay er bij het bieden op rekende om 65 euro per maand te kunnen vragen om dan uiteindelijk rond de 15 euro uit te komen.
De misrekening kan in het aantal verkochte abonnementen in Nederland zitten, dat ze dachten dat het er 2,5 miljoen zouden zijn. Maar zelfs dat lijkt me niet realistisch als hun uitgangspunt.
Ik weet niet zo goed waar Eurosport exclusieve rechten van heeft, bij de meeste dingen kijk ik vooral of het op Eurosport is en zo ja, dan kijk ik het daar, zo nee, dan zoek ik verderquote:Op maandag 12 juni 2023 21:18 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk, maar van wat ik hier op Fok! zie, ben jij voor mij zo'n beetje de belichaming van de heel-veel-sport(en)-kijker. Maar ook jij hebt natuurlijk maar 24 uur in een dag, waarin je waarschijnlijk ook nog andere dingen moet en wil doen. Op een gegeven moment komt er een punt waarop je gewoon niet méér sport kunt kijken, ook al groeit het aanbod. En als de prijs dan wel stijgt, omdat die rechten nu eenmaal geld kosten, dan komt er voor iedereen een punt waarop het het niet meer waard is. Dat punt is voor iedereen verschillend, maar het is er wel.
Door de ontwikkelingen rond Viaplay ben ik me gewoon gaan afvragen of het soort (sport-)zender dat Viaplay wil zijn wel levensvatbaar is in de toekomst. D.w.z. een zender met exclusieve rechten voor heel veel (top)sporten, zodat iedereen die ook maar enige interesse heeft in ook maar 1 van die sporten een abonnement moet nemen.
Ik ben geen expert en ik heb ook geen antwoorden, maar volgens mij kosten die rechten dan zoveel geld, dat de abonnementen dermate duur worden, dat er maar een relatief kleine groep overblijft die het er voor overheeft. Dan heb je als dienst toch een probleem.
Ik weet niet precies wat het verdienmodel van Eurosport is. Ze lijken iig minder exclusieve rechten te hebben. Klopt dat? De huidige prijzen van Eurosport zijn iig zeer schappelijk.
Misschien ligt de toekomst wel in meer dedicated aps/zenders zoals F1TV, met daarnaast algemenere zenders zoals Eursport, die dan misschien geen voetbal of F1 hebben, maar wel snooker, basketbal, enz.
Ze hebben geen 1 miljoen abonnees meer daar ben ik van overtuigd. Op het absolute hoogtepunt zeiden ze dat ze er 1.2M hadden, en dat was op het meest gunstige moment dat je maar kon kiezen. Daarna hebben we nooit meer cijfers gekregen, en dat lijkt me al een antwoord opzich. Ik schat de abbonnees op 600-700k momenteel misschien 800k.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:25 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
VS en VK is het groeipotentieel maar daar zitten inderdaad nog niet de abbonees, laatste kwartaal vorig jaar waren er meer dan een miljoen Nederlandse abbonees (op een totaal van 2.5 miljoen van wat Viaplay buitenlandse abonnees noemt) en als ik dan nu lees dat ze hopen op een totaal van 9 miljoen volgend kwartaal dan geeft dat wel aan hoe groot en belangrijk de Nederlandse markt voor ze is buiten de Scandinavische core.
[..]
Met bierviltjesmethode is 1 miljoen abonnees een omzet van ruim 150 miljoen voor NL met als grootste kostenpost de rechten van de F1 (35 miljoen). Daar zullen dan nog wel flink wat kosten bijkomen maar het lijkt me sterk dat dat niet winstgevend is.
quote:Viaplay in zwaar weer, maar niet in Nederland: kijkcijfers Formule 1 stabiel
Streamingdienst Viaplay draait internationaal slecht en dat kostte topman Anders Jensen vorige week zijn baan. Maar in Nederland is juist sprake van een sterk en winstgevend model. Vooral dankzij de Formule 1-kijkers, zegt mediabureau Wavemaker tegen NU.nl.
In tegenstelling tot andere landen laat Viaplay in Nederland positieve cijfers zien, vertelt Jim Leeuw, tv- en video-expert bij Wavemaker. "De kijkcijfers van de Formule 1-races blijken nog altijd voldoende op te leveren. Het aantal abonnees stokt wel, maar er wordt nog steeds volop gekeken", zegt hij.
De kijkcijfers van Viaplay blijven stabiel, ondanks minder spectaculaire races - waarin Max Verstappen regelmatig wint - en kritiek op de uitzendingen. Vorig jaar keken gemiddeld 790.000 personen via Viaplay live naar de race. Dit jaar is dat iets gezakt naar 750.000.
Het totale aantal kijkers naar de Formule 1 komt overeen met voorgaande jaren. Dat is inclusief het platform F1 TV Pro en de samenvattingen op NPO1 en Ziggo Select. Gemiddeld kijken 2,5 miljoen mensen live of via de samenvattingen.
Viaplay heeft minder last van verbod op reclame voor online gokken
Viaplay geeft zelf geen cijfers vrij, dus de kijkcijfers zijn een schatting op basis van de cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Scandinavische streamingdienst heeft in Nederland zo'n 1,2 miljoen abonnees. De omzet is samen met reclame- en sponsorgeld naar ruime schatting tussen de 150 en 185 miljoen euro per jaar, zegt Leeuw.
Voor de content- en uitzendrechten van de Formule 1 heeft Viaplay 90 miljoen euro betaald. Welk bedrag Viaplay heeft betaald voor de rechten van de voetbalcompetities Bundesliga en Premier League en alle grote dartsevents is niet bekend.
In Nederland geldt per 1 juli een verbod op reclame voor online gokken. De grootste adverteerders bij Viaplay zijn juist twee online gokbedrijven: Toto en Bet365. Toch heeft de streamingdienst als het gaat om sponsoring- en advertentie-inkomsten voorlopig minder last van het aanstaande verbod.
Reclamespotjes zijn onder het nieuwe verbod verboden. Maar de gokbedrijven mogen volgens de nieuwe regels wél programma's blijven sponsoren via billboarding. Daarbij gaat het om het vermelden van de sponsor voor of na een programma, bijvoorbeeld: "Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door..."
Internationaal in zwaar weer
Internationaal kondigde Viaplay vorige week het vertrek van topman Jensen aan vanwege tegenvallende resultaten. Het bedrijf verloor 60 procent van zijn beurswaarde en heeft de financiële verwachtingen inmiddels naar beneden bijgesteld.
De streamingdienst lijdt onder een internationale trend van hoge kosten voor contentrechten en tegenvallende advertentie-inkomsten. Dat is het gevolg van hoog oplopende inflatie, een afgekoelde economie en laag consumentenvertrouwen.
Viaplay zegt Nederland niet te gaan verlaten
Leeuw acht het goed mogelijk dat Viaplay harde keuzes moet maken over de aanwezigheid in bepaalde landen. Maar hij verwacht dat Viaplay Nederland niet gaat verlaten, "gezien de gezonde lokale businesscase."
Marco Zwaneveld, head of sports bij Viaplay, sluit een vertrek uit Nederland uit. "We hebben hier een zelfstandige positie opgebouwd", zei hij vorige week tijdens een bijeenkomst voor de Streaming Awards.
Het wordt nog wel spannend of Viaplay de uitzendrechten van de Formule 1 weet te behouden. Volgende maand moet de streamingdienst gaan meebieden. Het bedrijf heeft deze rechten nog tot en met 2024 in handen. Maar helemaal afhankelijk is Viaplay daar niet van. "We groeien ook door andere livesporten, zoals Engels en Duits voetbal", zei Zwaneveld.
Ik ben dan toch wel heel erg benieuwd waar die cijfers vandaan getoverd worden als Viaplay zelf helemaal niets deelt. Misschien is mijn wantrouwen het het gevolg van allerlei propaganda omtrent de oorlog in Oekraïne, maar ik heb heel veel moeite om dit mooie praatje te vertrouwen zonder harde cijfers.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |