De oorzaak van de problemen bij Viaplay ligt niet in Nederland. Maar het ligt wel in de lijn der verwachting dat het gevolgen heeft voor Nederland. De kans dat ze nu nog een groots bod gaan doen voor de F1-rechten vanaf 2025 is wel enorm geslonken in elk geval.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 09:21 schreef Starflyer het volgende:
Leuk dat mensen de problemen met Viaplay betrekken op (de aankoop van de F1-rechten in) Nederland, maar dat heeft er imho niets mee te maken. De problemen zijn, zo te lezen, vooral in de Scandinavische landen, waar ze de rechten al veel langer hebben. En niet daardoor, maar door teruglopende advertentie inkomsten.
Volgens het jaarverslag hebben ze 1,2 miljoen Nederlandse abonnees, op 7,2m totaal.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 08:31 schreef Ferdii het volgende:
Zijn er cijfers bekend van Viaplay Nederland tov andere streaming diensten?
Die 1,2 miljoen is het enige cijfer dat ze ooit bekend hebben gemaakt en dat was als ik me goed herinner van oktober 2022. M.a.w., op het moment dat ze net een influx hadden gekregen van nieuwe PL-abonnees, terwijl de jaarabonnementen van mensen die bij de start van Viaplay gelijk een abo hadden genomen voor de F1 nog liepen. Die 1,2 miljoen is een piek geweest. Ik kan me niet voorstellen dat het aantal abonnees daar nu nog bij in de buurt komt. Ze zijn waarschijnlijk veel klanten kwijtgeraakt die alleen F1 wilden zien en inmiddels, toen hun jaarabonnement afliep, overgestapt zijn op F1tv.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 10:22 schreef borisz het volgende:
[..]
Volgens het jaarverslag hebben ze 1,2 miljoen Nederlandse abonnees, op 7,2m totaal.
Geen idee hoe het zit met vergelijkende cijfers.
38 miljard is wel heel veel voor een bedrijf met een omzet 1,4 miljard maar dat is dat zal Zweedse kronen zijn, al is het dan nog veel want 3 miljard euro.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 10:35 schreef Jane het volgende:
Zo'n kop als 'Heeft Viaplay zich verslikt in de F1-rechten?', is natuurlijk BS. Nederland is maar een kleine factor in dit verhaal. Maar de problemen van het bedrijf zijn wel heel serieus. Heb gisteren een vertaald Zweeds Twitter-draadje zitten lezen (ging vooral over de beursval) en daaruit begreep ik dat VP alleen al voor de Nordic countries de komende jaren nog zo'n 38 miljard moet aflossen aan diverse aangekochte sportrechten. Degene die de thread schreef was niet optimistisch. Er zijn dus wel rigoureuze stappen te verwachten.
Ik vind het zelf moeilijk voor te stellen dat een bedrijf in zo'n situatie nog een keer de hoofdprijs gaat betalen voor de NLse F1-rechten, terwijl ze daar nauwelijks abonnees mee zullen winnen. Maar goed, we zullen zien.
[..]
Die 1,2 miljoen is het enige cijfer dat ze ooit bekend hebben gemaakt en dat was als ik me goed herinner van oktober 2022. M.a.w., op het moment dat ze net een influx hadden gekregen van nieuwe PL-abonnees, terwijl de jaarabonnementen van mensen die bij de start van Viaplay gelijk een abo hadden genomen voor de F1 nog liepen. Die 1,2 miljoen is een piek geweest. Ik kan me niet voorstellen dat het aantal abonnees daar nu nog bij in de buurt komt. Ze zijn waarschijnlijk veel klanten kwijtgeraakt die alleen F1 wilden zien en inmiddels, toen hun jaarabonnement afliep, overgestapt zijn op F1tv.
De Twitteraar had er echt 'euro' achter gezet, maar ik weet natuurlijk ook niet in hoeverre dat klopt. Baal een beetje dat ik die thread niet zo snel kan terugvinden, al ging het zoals gezegd vooral over de gevolgen van de beursval en de Scandinavische markt.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 11:25 schreef Tarado het volgende:
[..]
38 miljard is wel heel veel voor een bedrijf met een omzet 1,4 miljard maar dat is dat zal Zweedse kronen zijn, al is het dan nog veel want 3 miljard euro.
Nee dat kan nooit, die CEO hebben ze er wel uitgeflikkerd maar die was dan al veel eerder op straat terecht gekomen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 11:35 schreef Jane het volgende:
[..]
De Twitteraar had er echt 'euro' achter gezet, maar ik weet natuurlijk ook niet in hoeverre dat klopt. Baal een beetje dat ik die thread niet zo snel kan terugvinden, al ging het zoals gezegd vooral over de gevolgen van de beursval en de Scandinavische markt.
1/7e van de abonnees schijnbaar, dat is toch wel significant als je ook nog eens bedenkt dat heel de Nederlandse divisie inclusief de honderden miljoenen Euro's voor rechten door de Scandinavische tak betaald moest worden.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 10:35 schreef Jane het volgende:
Zo'n kop als 'Heeft Viaplay zich verslikt in de F1-rechten?', is natuurlijk BS. Nederland is maar een kleine factor in dit verhaal.
Niet betaald maar voorgeschoten en honderden miljoenen voor NL?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
1/7e van de abonnees schijnbaar, dat is toch wel significant als je ook nog eens bedenkt dat heel de Nederlandse divisie inclusief de honderden miljoenen Euro's voor rechten door de Scandinavische tak betaald moest worden.
F1 alleen al zal niet onder de 100M gebleven zijn. Dat telt vrij rap op als je al die voetbalrechten er ook nog bij op telt.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:24 schreef Tarado het volgende:
[..]
Niet betaald maar voorgeschoten en honderden miljoenen voor NL?
Ik snap je punt wel en ben het ook deels eens, maar ik heb inmiddels een aantal Scandinavische analyses gelezen en die zien het probleem toch vooral in de kosten van de sportrechten in de Scandinavische landen, waar Viaplay de belangrijkste sportzender is. En dan gaat het nog vooral over voetbal.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 12:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
1/7e van de abonnees schijnbaar, dat is toch wel significant als je ook nog eens bedenkt dat heel de Nederlandse divisie inclusief de honderden miljoenen Euro's voor rechten door de Scandinavische tak betaald moest worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kijk, als ik directeur van Viaplay was, dan waren de NLse F1-rechten ook het eerste dan ik weg zou doen c.q. niet meer zou aankopen. Om meerdere redenen. De belangrijkste is het bestaan van F1TV, een goedkoper alternatief waardoor klanten bij elke prijsverhoging massaal weg kunnen lopen om nooit meer terug te komen. Bovendien is het maar de vraag of het opnieuw aankopen van de F1-rechten nog groei kan opleveren. De mensen die inmiddels - om welke reden dan ook - al overgestapt zijn op F1tv win je waarschijnlijk nooit meer terug. Of iig niet vanwege de F1.Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
F1 was dacht ik 30 miljoen per jaar en ze hebben als ik het goed zie 2,3 miljard betaald voor 6 jaar PL in Scandinavie, NL en Polen, dan kom je op een kleine 400 miljoen per jaar, ik weet niet hoe ze dat verdelen per land.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
F1 alleen al zal niet onder de 100M gebleven zijn. Dat telt vrij rap op als je al die voetbalrechten er ook nog bij op telt.
Ik weet het ook niet precies, maar volgens mij kan een zender die rechten wel weer zelf doorverkopen aan een ander. Of althans, sublicenties verkopen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:40 schreef Tarado het volgende:
Maar dit maakt het ook meteen gecompliceerd voor hun om te gaan snijden, geen idee hoe die contracten allemaal lopen maar neem aan dat ze niet naar de PL kunnen en zeggen geef maar korting als we NL en Polen teruggeven.
Dat hangt ook van de verkopende partij af, ik neem aan dat die aardig dichtspijkeren wat je wel en niet mag doen. Ik vind overigens hun PL aanbod beter dan het bij Ziggo was, je kan alle wedstrijden zien, dat was bij Ziggo niet zo.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:43 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet precies, maar volgens mij kan een zender die rechten wel weer zelf doorverkopen aan een ander. Of althans, sublicenties verkopen.
Dacht ik.
De rechtenhouder kan die rechten meestal verkopen of een licentie verkopen. Ze blijven waarschijnlijk gewoon contractueel rechtenhouder, maar de pijn kan wel verlicht worden. Beetje hetzelfde als Eurosport en de EBU betreffende de Olympische Spelen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:40 schreef Tarado het volgende:
[..]
F1 was dacht ik 30 miljoen per jaar en ze hebben als ik het goed zie 2,3 miljard betaald voor 6 jaar PL in Scandinavie, NL en Polen, dan kom je op een kleine 400 miljoen per jaar, ik weet niet hoe ze dat verdelen per land.
In Zweden betalen klanten voor het F1/PL pakket 40 euro/maand, in Noorwegen zelfs 60, dan hebben wij hier wel een koopje met 10,49.
Maar dit maakt het ook meteen gecompliceerd voor hun om te gaan snijden, geen idee hoe die contracten allemaal lopen maar neem aan dat ze niet naar de PL kunnen en zeggen geef maar korting als we NL en Polen teruggeven.
We weten rond 20 juli meer wat ze gaan doen, ik las ook dat ze 2 juli de PL weer een helft van komend seizoen moeten betalen, dus 200miljoen. Als dat dus niet lukt horen we wel eerder wat.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De rechtenhouder kan die rechten meestal verkopen of een licentie verkopen. Ze blijven waarschijnlijk gewoon contractueel rechtenhouder, maar de pijn kan wel verlicht worden.
Ergens wel jammer dat die bedragen zelden openbaar zijn.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:54 schreef Tarado het volgende:
[..]
We weten rond 20 juli meer wat ze gaan doen, ik las ook dat ze 2 juli de PL weer een helft van komend seizoen moeten betalen, dus 200miljoen. Als dat dus niet lukt horen we wel eerder wat.
Al gevondenquote:Op dinsdag 6 juni 2023 15:27 schreef Tarado het volgende:
Dat online bladeren naar het hoe of wat bij Viaplay heeft wel hun advertenties getriggerd, nu bieden ze weer een jaar aan voor 99,-
Nederland is ook een verliesgevende tak voor ze. En juist de buitenlandse verliesgevende takken gaan als eerste in de verkoop bij een normaal bedrijf althans, weet niet of ViaPlay dat wel is overigens, gezien hun bizarre acties.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 07:58 schreef Tarado het volgende:
[..]
Rond 20 juli weten we meer of en waar ze gaan snijden, het probleem ligt niet zozeer hier maar de expansie financierden ze vanuit de scandinavische abonnementen en daar is de klad in gekomen.
Ik lees vooral VS en VK, nog geen Nederland.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:50 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Nederland is ook een verliesgevende tak voor ze. En juist de buitenlandse verliesgevende takken gaan als eerste in de verkoop bij een normaal bedrijf althans, weet niet of ViaPlay dat wel is overigens, gezien hun bizarre acties.
VS en VK is het groeipotentieel maar daar zitten inderdaad nog niet de abbonees, laatste kwartaal vorig jaar waren er meer dan een miljoen Nederlandse abbonees (op een totaal van 2.5 miljoen van wat Viaplay buitenlandse abonnees noemt) en als ik dan nu lees dat ze hopen op een totaal van 9 miljoen volgend kwartaal dan geeft dat wel aan hoe groot en belangrijk de Nederlandse markt voor ze is buiten de Scandinavische core.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:52 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Ik lees vooral VS en VK, nog geen Nederland.
Met bierviltjesmethode is 1 miljoen abonnees een omzet van ruim 150 miljoen voor NL met als grootste kostenpost de rechten van de F1 (35 miljoen). Daar zullen dan nog wel flink wat kosten bijkomen maar het lijkt me sterk dat dat niet winstgevend is.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 22:50 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Nederland is ook een verliesgevende tak voor ze. En juist de buitenlandse verliesgevende takken gaan als eerste in de verkoop bij een normaal bedrijf althans, weet niet of ViaPlay dat wel is overigens, gezien hun bizarre acties.
Als je er vanuit gaat dat het niet goedkoper wordt en er dus zo'n 40-45 miljoen per jaar betaald zal moeten worden zijn er niet zoveel partijen die dat kunnen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:37 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Wel interessant dat die rechten volgende maand weer in de verkoop gaan, ben benieuwd of dat consortium van kabelaars dat bezig is met de eredivisie ook op de achtergrond aan het kijken is of ze ook niet dat gezamenlijk kunnen kopen. Als je toch bezig bent.
Rechten die 30 miljoen waren op het moment dat F1 qua populariteit piekte zijn niet nog steeds 30 miljoen waard op een moment dat het doodsaai is.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:09 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als je er vanuit gaat dat het niet goedkoper wordt en er dus zo'n 40-45 miljoen per jaar betaald zal moeten worden zijn er niet zoveel partijen die dat kunnen.
Bij Viaplay zat er ook een stuk strategie achter om marktaandeel te pakken, dat hebben die kabelaars eigenlijk niet nodig.
Maar als je nu kijkt wat Viaplay waard is en wat ze in handen hebben aan rechten zou het mij niet verbazen als een grote partij de hele boel overneemt en of dat dan weer gunstig gaat zijn voor ons als consument, waarschijnlijk niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |