Dan vraag je er inderdaad gewoon om.quote:Op maandag 24 april 2023 07:28 schreef Wantie het volgende:
Maar wie stuurt nou zijn kind naar een holistische antroposofische zorgboerderij...
Dat is natuurlijk weer het andere uiterste, maar ik zou zeker twijfel hebben bij hun manier van aanpak.quote:Op maandag 24 april 2023 08:07 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Dan vraag je er inderdaad gewoon om.
Da's onzin natuurlijk. Ook daar verwacht je dat er op normale mensen wordt omgesprongen.quote:Op maandag 24 april 2023 08:07 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Dan vraag je er inderdaad gewoon om.
Dat is snel!quote:Op maandag 24 april 2023 00:59 schreef Zwoerd het volgende:
Dit zijn echt mensen van het slechtste soort. Als de maatschappij het toe zou laten, waren ze in nog veel ergere dingen on staat. In andere tijden zouden ze kampbeul in een concentratiekamp kunnen zijn.
Ouders die de zorg voor hun (meervoudig) gehandicapte kind niet meer zelf aankunnen en al lang blij zijn dat ze ergens een plekje hebben gevonden waar ze ervan uitgaan dat hun kind goed verzorgd en ondersteund zal worden door bekwame medewerkers, ook al maken ze gebruik van wat termen die je zelf wat zweverig vindt?quote:Op maandag 24 april 2023 07:28 schreef Wantie het volgende:
Maar wie stuurt nou zijn kind naar een holistische antroposofische zorgboerderij...
Dat dat uberhaubt kanquote:Op maandag 24 april 2023 08:50 schreef Ama het volgende:
Ik las dat ze weer verder gaan met de zorgboerderij. Ongelooflijk.
Is de zorgboerderij overgenomen door een andere organisatie?quote:Op maandag 24 april 2023 08:50 schreef Ama het volgende:
Wat ik lees gewoon onder de zelfde naam enz door iemand die ook voor de twee eigenaren werkte voorheen.quote:Op maandag 24 april 2023 09:11 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Is de zorgboerderij overgenomen door een andere organisatie?
In dat geval is het mogelijk natuurlijk.
Ik werk in een grote zorgorganisatie, met vele woningen en dagbesteding en dat werkzaam is over meerdere provincies.
Ik denk niet dat zij zouden aarzelen om een zorgboerderij te kopen en opnieuw op te starten, onder een andere naam en organisatie en met een professioneel team.
Zorgboerderijen zijn populaire locaties. In mijn organisatie hebben we er tientallen van.
Als alles door gaat op de oude voet dan klopt dat niet nee.
Nou, het blijkt dus dat er niet goed werd verzorgd en dat er geen bekwame medewerkers aanwezig waren.quote:Op maandag 24 april 2023 08:56 schreef Leshy het volgende:
[..]
Ouders die de zorg voor hun (meervoudig) gehandicapte kind niet meer zelf aankunnen en al lang blij zijn dat ze ergens een plekje hebben gevonden waar ze ervan uitgaan dat hun kind goed verzorgd en ondersteund zal worden door bekwame medewerkers, ook al maken ze gebruik van wat termen die je zelf wat zweverig vindt?
Bizar jaquote:Op maandag 24 april 2023 08:50 schreef Ama het volgende:
Er schijnt gisteravond wat onrust geweest te zijn bij de zorgboerderij, politie moest er bij komen om uit te leggen dat de boerderij nu door andere mensen gerund wordt.quote:Op maandag 24 april 2023 09:11 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Is de zorgboerderij overgenomen door een andere organisatie?
In dat geval is het mogelijk natuurlijk.
Ik werk in een grote zorgorganisatie, met vele woningen en dagbesteding en dat werkzaam is over meerdere provincies.
Ik denk niet dat zij zouden aarzelen om een zorgboerderij te kopen en opnieuw op te starten, onder een andere naam en organisatie en met een professioneel team.
Zorgboerderijen zijn populaire locaties. In mijn organisatie hebben we er tientallen van.
Als alles door gaat op de oude voet dan klopt dat niet nee.
https://www.westerwoldeac(...)m_medium=social_linkquote:WEDDE – Naar aanleiding van het eerste deel van de uitzending Undercover in Nederland, waarbij Alberto Stegeman de misstanden bij de voormalige zorgboerderij Aurora Borealis aan het licht bracht, kwam zondagavond een aantal kijkers verhaal halen.
Zondagavond was bij SBS6 het eerste deel van de tweeluik over het onderzoek naar de misstanden bij de voormalige zorgboerderij Aurora Borealis in Wedde te zien. Alberto Stegeman toonde in zijn programma schokkende beelden van de mishandelingen en vernederingen die de bewoners van de zorgboerderij jarenlang moesten ondergaan. Stegeman maakte, samen met een medewerkster die zich voordeed als stagiaire, een reportage over de misstanden. Hij was halverwege vorig jaar door twee oud-medewerkers van de zorgboerderij benaderd.
De beelden werden doorgespeeld aan politie en justitie, met het gevolg dat de twee hoofdverdachten: Michel K en zijn schoonvader Paul W, medio december, samen met vier andere medewerkers, werden aangehouden. Aurora Borealis moest alle zorg stoppen en de clinten verhuisden naar andere instellingen.
Inmiddels is het pand verhuurd aan Persoonlijke Zorg Westerwolde. Alfred Stenekes verleent er, samen met zijn medewerkers, zorg aan elf clinten van 18 jaar en ouder, met een lichte verstandelijke beperking en psychische problemen. Ze krijgen er 24 uurs begeleiding. Voor alle duidelijkheid: Alfred en de medewerkers zijn geen voormalige personeelsleden van Aurora Borealis!
Kennelijk was het tot een groepje personen die zondagavond de uitzending van Alberto Stegeman hebben gezien niet doorgedrongen dat de huidige zorgverleners niets van doen hebben met de voormalige zorgboerderij Aurora Borealis. Na afloop van de uitzending kwamen ze rond kwart over elf bij het pand verhaal halen. De politie moest er aan te pas komen om de boel te sussen en de nieuwe situatie uit te leggen.
Ik zie zelfde naam?quote:Op maandag 24 april 2023 10:30 schreef ZanneG het volgende:
Ok dus zoals ik het begrijp heeft de zorgboerderij dus een doorstart gemaakt onder een andere organisatie met ander mangement en heeft deze geen connectie met de voormalige zorg organisatie, waarvan ik mij afvraag of dat wel een offciele zorg instelling was met gediplomeerde medewerkers?
Er is niks mis mee met een doorstart maken onder een andere zorginstelling lijkt mij.
'Inmiddels is het pand verhuurd aan Persoonlijke Zorg Westerwolde. Alfred Stenekes verleent er, samen met zijn medewerkers, zorg aan elf clinten van 18 jaar en ouder, met een lichte verstandelijke beperking en psychische problemen. Ze krijgen er 24 uurs begeleiding. Voor alle duidelijkheid: Alfred en de medewerkers zijn geen voormalige personeelsleden van Aurora Borealis!quote:
Valt wel op dat het vaak in die provincie raak is ja.quote:Op maandag 24 april 2023 07:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het is wel in Groningen provincie he. Ik geloof het wel.
In andere landen niet dan?quote:Op maandag 24 april 2023 10:54 schreef Red_85 het volgende:
Wat woont er in NL toch ook een wreed sadistisch en laf kutvolk.
Echt bizar .... je zou misschien denken dat ze zich een beetje zouden inhouden bij stagiaires/nieuwe werknemers .....quote:Op maandag 24 april 2023 11:53 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik vraag me af wanneer je de grens over gaat om een weerloos iemand sinaasappels in het gezicht te gooien, of iemand in het gezicht slaan. Onvoorstelbaar wreed.
En aangezien de werknemers zo open en bloot, in het bijzijn van stagiaires of nieuwe werknemers, de clinten dusdanig behandelen vrees ik dat ze echt denken dat dit de manier is om met de mensen om te gaan.
Dat bedoel ik. Als je zo open bent over het behandelen van je clinten, moet je haast wel zelf denken dat je goed bezig bent. En als je al jaren met dit gedrag wegkomt, ga je misschien in je eigen behandeling van wreedheid geloven. Arme, arme bewoners.quote:Op maandag 24 april 2023 11:56 schreef maily het volgende:
[..]
Echt bizar .... je zou misschien denken dat ze zich een beetje zouden inhouden bij stagiaires/nieuwe werknemers .....
-doei-quote:Op maandag 24 april 2023 03:30 schreef realnice11 het volgende:
Zorgboerderij in Wedde waar ‘clint met hoofd in wc werd geduwd’ maakt bezwaar tegen sluiting
De zorgboerderij waar lichamelijk en geestelijk beperkte bewoners soms werden mishandeld en vernederd ‘als ze iets verkeerd deden’ maakt bezwaar tegen de sluiting. Dat zegt hun advocaat Fonny Krol-Postma. ,,Wat er is geconstateerd, is niet het beleid van mijn clinten.”
Victor Schildkamp 07-02-23, 14:36 Laatste update: 07-02-23, 19:53
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) greep kort geleden hard in bij Aurora Borealis in het Groningse Wedde. Uiterlijk 9 februari moet de laatste van de tien bewoners aan een andere zorginstelling zijn overgedragen als gevolg van een onderzoeksrapport vol dramatische conclusies.
De rode draad daarin: bij de zorgboerderij werden soms bizarre straffen gebruikt om de bewoners te leren wat wel en niet mocht: medewerkers die pindakaas smeren op het hoofd van een bewoner die dan op de grond moet liggen om door de hond te worden afgelikt, bewoners aan hun haren achterover trekken, bewoners die in de tuin moeten liggen onder een druppelende tuinslang, een bewoner die met zijn hoofd in de wc wordt geduwd, een bewoner die een hele sinaasappel in zijn mond geduwd kreeg, bewoners die voor straf buiten worden gezet of in het schoonmaakhok moeten zitten, eten wat wordt afgepakt en tikken die worden uitgedeeld.
Advocaat Krol-Postma wil niet inhoudelijk op die zaken ingaan. Maar volgens haar is dit ‘niet het beleid van Aurora Borealis’. Ook zijn bepaalde medewerkers inmiddels al niet meer actief in de organisatie. Daarnaast heeft de leiding van de zorginstelling de beelden die undercoverjournalist Alberto Stegeman maakte van de misstanden, nooit gezien. ,,Dus daar hebben we nog niet op kunnen reageren of enige nuance over kunnen geven, mede daarom maken we bezwaar tegen de tijdelijke sluiting,” zegt Krol-Postma.
Verborgen camera's Alberto Stegem
De zaak werd dus vorig jaar al aanhangig gemaakt door Albert Stegeman. Hij maakte na een melding met verborgen camera's opnames van de misstanden en deelde zijn bevindingen met de politie. En hij lichtte daarna ook de inspectie IGJ in. De politie deelde vervolgens een rapportage met de inspectie die daarna op onderzoek uitging en tal van betrokkenen sprak.
Grote vraag die opdoemt bij het rapport is: hoe kon het zover komen? Hoe konden de vier vennoten van de in 2007 gestarte zorgboerderij en enkele medewerkers z over de schreef gaan met de tien bewoners?
‘Nodig om clint tijdje buiten te zetten’
Zelf zegt Aurora Borealis ‘vanuit een antroposofische en holistische visie te werken’. De zorginstelling gebruikt daarbij ‘een methode van duidelijkheid, structuur en begrenzing', vertellen de bestuurders (die soms ook als verpleegkundige werkten) van de instelling in het rapport. Daarbij kan het nodig zijn om ‘een clint te laten leren van z'n verkeerde gedrag door hem een tijdje buiten te zetten', zei een bestuurder.
Een van de verpleegkundigen zei dat clinten met een ernstige meervoudige beperking ‘heel goed weten wat ze doen'. Zoals bewust harde geluiden maken om aandacht af te dwingen. ,,Dan is begrenzing nodig,” hoorde de inspectie. In het rapport geeft een van de zorgverleners zelfs doodleuk een voorbeeld waarbij ‘hij een clint heeft neergeslagen'. ,,Uit zelfverdediging,” vertelde de verpleegkundige die zei bedreigd te worden.
Dat de leiding van de instelling zich niet echt van veel kwaad bewust was, bewijst het feit dat ze zelf de inspectie belden om te komen kijken, nadat Stegeman ze confronteerde met wat hij had ontdekt. De beelden die hij maakte zendt hij overigens pas ergens half april uit.
Enkele oud-medewerkers hebben aangifte gedaan tegen de zorginstelling. In een reactie heeft Aurora Borealis laten weten ‘de bevindingen zeer serieus te nemen’ en te werken aan verbeterpunten. Maar of ze hun gestaakte werk ooit weer mogen oppakken, is zeer de vraag.
Zes verdachten
Het Openbaar Ministerie doet strafrechtelijk onderzoek en houdt contact met familie van de getroffen clinten die mogelijk ook een slachtofferadvocaat in de arm nemen. Er liggen momenteel n aangifte en twee meldingen van mishandeling. Zes personen van Aurora Borealis zijn als verdachten aangemerkt.
Minister: ‘Inspectie had eerder moeten worden ingeschakeld in Wedde’
Minister Conny Helder (Langdurige Zorg) vindt dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) eigenlijk eerder had moeten worden ingeschakeld. Al medio oktober kwamen undercoverbeelden beschikbaar van misstanden. De beelden zijn toen aan de politie doorgespeeld die eind november met een rapport kwam. Daarna werd pas de inspectie erbij betrokken. ,,Ik vind eigenlijk dat het eerder had gemoeten”, zei de bewindsvrouw in de Tweede Kamer.
FOK! knokploeg slaat weer eens door.quote:Op maandag 24 april 2023 09:43 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Er schijnt gisteravond wat onrust geweest te zijn bij de zorgboerderij, politie moest er bij komen om uit te leggen dat de boerderij nu door andere mensen gerund wordt.
[..]
https://www.westerwoldeac(...)m_medium=social_link
Dat kan ook juist typisch zijn voor dit soort machtsmisbruik: laten zien aan mensen 'onder je' (stagiaires) dat jij de sterkste bent.quote:Op maandag 24 april 2023 11:53 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik vraag me af wanneer je de grens over gaat om een weerloos iemand sinaasappels in het gezicht te gooien, of iemand in het gezicht slaan. Onvoorstelbaar wreed.
En aangezien de werknemers zo open en bloot, in het bijzijn van stagiaires of nieuwe werknemers, de clinten dusdanig behandelen vrees ik dat ze echt denken dat dit de manier is om met de mensen om te gaan.
Worden massaal gedeeld op facebook en twitter, beetje irritant hoe iedereen de fakkels en hooivorken uit de schuur hebben gehaald en voor eigen rechter willen spelen.quote:
Gelet op deze kwestie kennelijk toch niet helemaal.quote:Op maandag 24 april 2023 08:58 schreef ZanneG het volgende:
Ik vind het de laatste jaren doorslaan met alle controles en regels, maar dit voorkomt wel dat zaken als machtsmisbruik kunnen gebeuren.
We zien nu een instelling, hoeveel gaan er volgen?quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:04 schreef _flore het volgende:
[..]
Dat kan ook juist typisch zijn voor dit soort machtsmisbruik: laten zien aan mensen 'onder je' (stagiaires) dat jij de sterkste bent.
Daarom dus ook mijn vraag of dit wel om een officieel geregistreerde zorginstelling gaat.quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:33 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Gelet op deze kwestie kennelijk toch niet helemaal.
Voor de Keesjes van deze wereld is het ook niet goed om tot je 60e nog thuis te wonen. Als ouders of broers en zussen moet je toch naar een andere oplossing zoeken en iets geregeld hebben voordat ouders overlijden.quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:35 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind die uitzending veel te heftig om te kijken en dit topic ook.
Respect voor de anonieme bron, en het programma.
En tegelijkertijd hebben we “Keesje” de kakker op Videoland. Voor Keesje wordt alles geregeld, ik vind het zo triest voor de Keesjes die verplicht met tien man moeten samenleven…
Kees heeft geen verstandelijke beperking. Hij wijkt wel heel erg af in zijn gedrag, maar zou zich nooit zo laten behandelen. Zo kwetsbaar als de mensen op de zorgboerderij is hij niet.quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:35 schreef ootjekatootje het volgende:
En tegelijkertijd hebben we “Keesje” de kakker op Videoland. Voor Keesje wordt alles geregeld, ik vind het zo triest voor de Keesjes die verplicht met tien man moeten samenleven…
Soms heb je geen keuze omdat er nergens plek is. Helaas.quote:Op maandag 24 april 2023 07:28 schreef Wantie het volgende:
Niemand is verplicht om met tien man samen te moeten leven. Helaas is het zo dat alles te maken heeft met geld, plek en beschikbare begeleiding.quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:35 schreef ootjekatootje het volgende:
Denk je?quote:Op dinsdag 25 april 2023 08:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Kees heeft geen verstandelijke beperking. Hij wijkt wel heel erg af in zijn gedrag, maar zou zich nooit zo laten behandelen. Zo kwetsbaar als de mensen op de zorgboerderij is hij niet.
Kees kan prima met begeleiding alleen wonen volgens mij. Hij hoort al helemaal niet op een zorgboerderij thuis.quote:Op dinsdag 25 april 2023 09:54 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Denk je?
Ik vraag mij dat af hoor.
Kees komt emotioneel juist heel erg onstabiel over. Hij is heel erg onzeker en afhankelijk.
Cognitief kan hij alles maar op sociaal emotioneel gebied denk ik dat hij heel laag scoort.
Kees lijkt mij totaal niet weerbaar, hij is altijd enorm beschermd door zijn moeder en hij is nog niet zelfstandig met de boze buitenwereld in aanmerking gekomen maar hij lijkt zo kwetsbaar dat het mij niet zal verbazen dat er misbruik van hem gemaakt kan worden en dat hij zich hier niet tegen kan verzetten.
Wel of geen verstandelijke beperking maakt niet zoveel uit, als je sociaal emotioneel heel kwetsbaar en afhankelijk bent.
Helaas geloof ik persoonlijk niet dat hij nu zo weerbaar zal zijn wat betreft emotioneel, fysiek of financieel misbruik en dat dit ook een Kees of iemand zonder verstandelijke beperking zou kunnen gebeuren. .
Stel we zijn een aantal jaar verder, zijn ouders zijn overleden, broers hebben hun eigen leven. Hij belandt in een zorg instelling als deze waar de begeleiders geweld gebruiken en emotionele chantage gebruiken. Wie moet hij dan inlichten en hoe?
Als je afhankelijk bent in een situatie en er is machtsmisbruik dan is het heel lastig om zelf aan de bel te trekken.
Ik denk ook niet dat deze organisatie vertrouwenspersonen heeft, waar clienten naar toe kunnen bellen. Als ze dat al zouden doen.
Als het al een officiele zorginstelling was.
Hij hoeft niet op een zorg boerderij te gaan wonen natuurlijk of in een instelling. Het gaat er meer om dat je niet zonder meer kunt aannemen dat dit iemand als een Kees niet zou overkomen omdat hij voor zichzelf op kan komen. Dat betwijfel ik namelijk.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:15 schreef Ama het volgende:
[..]
Kees kan prima met begeleiding alleen wonen volgens mij. Hij hoort al helemaal niet op een zorgboerderij thuis.
Lang verhaal, maar als het allemaal Keesjes waren hadden die wel kunnen vertellen wat hun werd aangedaan.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:22 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Hij hoeft niet op een zorg boerderij te gaan wonen natuurlijk of in een instelling. Het gaat er meer om dat je niet zonder meer kunt aannemen dat dit iemand als een Kees niet zou overkomen omdat hij voor zichzelf op kan komen. Dat betwijfel ik namelijk.
Wellicht dat hij het redt met ambulante hulpverlening en begeleiding.
Ik heb als hulpverlener veel mensen ambulant begeleid met veelal een psychiatrische achtergrond en of autisme.
Iemand als Kees heeft constante bevestiging nodig. Over het weer van morgen, over het weer van vanmiddag, over wat hij gaat eten, hoe hij de boodschappen gaat doen en hoe hij dat gaat doen als de dag net ietsje anders dan anders verloopt en hoe hij dat savonds klaar gaat maken etc
Hij moet wel een heel netwerk om hem heen hebben, anders denk ik dat het moeilijk voor hem wordt om echt zelfstandig te gaan wonen met maar 2x in de week een uur ambulante begeleiding. Als je eigen geld hebt dan kun je natuurlijk veel meer zorg inkopen. Dus wie weet is dat uiteindelijk een optie voor hem.
Het probleem zit hem altijd in het kunnen en het aan kunnen.
Mijn clienten kunnen van alles, hebben vaak zelfstandig gewoond, maar na soms korte of soms ook pas na een paar decennia lukt het dan niet meer. De vraag en prikkels worden te groot en het aan kunnen wordt minder en minder. Ze komen niet voor niks uiteindelijk in de zorg terecht, omdat ze het zelfstandig of semi zelfstandig niet meer redden en omdat ze constant overvraagd worden en dat is funest.
De meesten clienten hebben een rijbewijs en hebben een reguliere baan, zijn soms getrouwd geweest en hebben soms grote kinderen maar ze kunnen niet alles aan of de gevolgen van iets overzien. Als het goed gaat in hun leven kunnen ze veel aan, als alles om hen heen wordt gestructureerd en vele prikkels uit de weg worden genomen. Maar gaat het slecht op dat moment in hun leven en dat gebeurt regelmatig, dan kunnen ze bijna niks meer aan en die periodes wisselen zich constant af. Alles wat extra spanning en prikkels op kan leveren, ook al is dat positief als over een maand jarig zijn of de kerst over 4 maanden of een etentje met familie of een dagje uit; alles is al heel snel teveel voor mensen met een autisme stoornis. En dan heb ik het nog niet eens over negatieve spanningen.
Eerlijk gezegd denk ik bij Kees dat er ook een groot verschil zit tussen kunnen en aankunnen.
Zo simpel werkt het gewoon niet.quote:Op dinsdag 25 april 2023 13:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Lang verhaal, maar als het allemaal Keesjes waren hadden die wel kunnen vertellen wat hun werd aangedaan.
En deze kwetsbare diep verstandelijk gehandicapten kunnen dat niet. Zelfs een hele groep in de zorgboerderij niet. Ze konden niet eens praten, alleen geluiden maken.
Kom ook zeg.
Wat zeg je nu eigenlijk? Wat een debiele opmerking, kansloze.quote:Op maandag 24 april 2023 07:28 schreef Wantie het volgende:
Kansloze reactie...quote:Op dinsdag 25 april 2023 13:56 schreef Noek het volgende:
[..]
Wat zeg je nu eigenlijk? Wat een debiele opmerking, kansloze.
Het was in mijn stage periode, jaren geleden.quote:Op dinsdag 25 april 2023 14:06 schreef MissButterflyy het volgende:
Is dat lang geleden ZanneG? Ik vermoed dat veel dingen vroeger vaker voorkwamen en ‘normaal’ werden gevonden. Tegenwoordig zijn we meer open over wat er gebeurd en er is er ook meer aandacht voor controle, protocollen en een veilig werkklimaat. En dat de clint ook mondiger is, en de familie.
Ik ben ook hulpverlener en heb zoiets nog nooit meegemaakt. Wel eens dat een collega te ver was gegaan tegen een clint en op non actief was gezet, maar er was geen sprake van dat het hele team en iedereen ervan wist en de mond hield.
Ik zou niet kunnen en willen werken in zulke omstandigheden. Dus praat me maar niet aan dat dit iedereen kan overkomen. Ik denk het niet, zeker tegenwoordig.
Je slaat geen topic over om even "iedereen" altijd wel uit te leggen hoe de wereld in mekaar steekt maar je eerste reactie is de schuld bij de ouders te leggen want zij zijn immers die mensen die hun kinderen daarheen hebben gestuurd. Om vervolgens net te doen of het bij antroposofen heel normaal is om verstandelijk gehandicapten in mekaar te beuken.quote:
De mensen op deze zorgboerderij kunnen bijna helemaal niets... als je die een dag lang alleen laat dan zitten ze op het einde van de dag in hun eigen poep. Kees kan gewoon zelf naar de wcquote:Op dinsdag 25 april 2023 09:54 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Denk je?
Ik vraag mij dat af hoor.
Kees komt emotioneel juist heel erg onstabiel over. Hij is heel erg onzeker en afhankelijk.
Cognitief kan hij alles maar op sociaal emotioneel gebied denk ik dat hij heel laag scoort.
Kees lijkt mij totaal niet weerbaar, hij is altijd enorm beschermd door zijn moeder en hij is nog niet zelfstandig met de boze buitenwereld in aanmerking gekomen maar hij lijkt zo kwetsbaar dat het mij niet zal verbazen dat er misbruik van hem gemaakt kan worden en dat hij zich hier niet tegen kan verzetten.
Wel of geen verstandelijke beperking maakt niet zoveel uit, als je sociaal emotioneel heel kwetsbaar en afhankelijk bent.
Helaas geloof ik persoonlijk niet dat hij nu zo weerbaar zal zijn wat betreft emotioneel, fysiek of financieel misbruik en dat dit ook een Kees of iemand zonder verstandelijke beperking zou kunnen gebeuren. .
Stel we zijn een aantal jaar verder, zijn ouders zijn overleden, broers hebben hun eigen leven. Hij belandt in een zorg instelling als deze waar de begeleiders geweld gebruiken en emotionele chantage gebruiken. Wie moet hij dan inlichten en hoe?
Als je afhankelijk bent in een situatie en er is machtsmisbruik dan is het heel lastig om zelf aan de bel te trekken.
Ik denk ook niet dat deze organisatie vertrouwenspersonen heeft, waar clienten naar toe kunnen bellen. Als ze dat al zouden doen.
Als het al een officiele zorginstelling was.
Heeft Kerrowlaajin zich al uitgelaten hierover?quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:05 schreef TLC het volgende:
Dat is een boerderij waar je Yvon Jaspers niet kunt vinden
Lijkt me ook bijzonder frustrerend voor zo'n medewerker om aan een boos tokkie met een IQ dat niet veel zal verschillen met de hulpbehoevende bewoners dat hij er niets mee te maken heeft en met rust gelaten wil worden.quote:Op maandag 24 april 2023 13:08 schreef superniger het volgende:
[..]
FOK! knokploeg slaat weer eens door.
Typisch Drents/Gronings dialect.quote:Op dinsdag 25 april 2023 14:49 schreef Molo het volgende:
Tijd met deze doelgroep gewerkt maar het werkwoord 'gieren' echt nog nooit gehoord
Heb je de aflevering gezien ? Schijnbaar is het een vrij beroep en kun je zonder papiertjes morgen een zorgboerderij openen mits je niet meer dan 10 clinten huisvest.quote:Op dinsdag 25 april 2023 05:58 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Daarom dus ook mijn vraag of dit wel om een officieel geregistreerde zorginstelling gaat.
Ik kan dat bijna niet geloven omdat je dan met externe en interne controles te maken hebt.
Het zorgkantoor zou ook toezicht moeten houden. Was hier wel sprake van een zorgkantoor of deden ze het allemaal gewoon onderling?
Grootschalig en openlijk misbruik van deze omvang zou in mijn zorg organisatie onmogelijk zijn,
Het kan zeker dat er fysiek of seksueel of financieel misbruik plaats vindt, maar niet zo in the open alsof het de normaalste zaak vd wereld is.
Dan gebeurt het stiekem. in het geheim.
Wat ook verschrikkelijk is natuurlijk.
In dit geval geloof ik bijna niet dat het een officiele zorgorganisatie was.
Maar als een groep semi vrijwilligers een boerderij op zet en dat zelf wil gaan runnen, zonder bemoeienis van buitenaf en zonder externe controles, zonder zorg of gedragsplannen op te stellen dan heeft niemand er enige toezicht op en dan kan dit gebeuren.
Wordt tijd dat dat eens gaat veranderen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:47 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Heb je de aflevering gezien ? Schijnbaar is het een vrij beroep en kun je zonder papiertjes morgen een zorgboerderij openen mits je niet meer dan 10 clinten huisvest.
Bizar.
Dit inderdaad. Mishandeling komen helaas best regelmatig voor in de gehandicaptenzorg. Ik ben bevriend met iemand die onder andere begeleiding geeft bij instellingen waar dit soort misstanden plaats hadden gevonden en die toch weer door moesten als team. Dat is echt ziek om te zien hoe vaak dit voor komt en hoeveel misstanden er zijn. Het nare is dat deze clinten niet kunnen praten en veel dus onopgemerkt blijft.quote:Op dinsdag 25 april 2023 18:29 schreef Chandler het volgende:
Het is misselijkmakend maar het is niet nieuw... helaas zijn er meer voorbeelden van zorginstellingen die opgezet zijn voor winst en niet de zorg voor de clienten, waar de bazen in de duurste auto's rijden en hun clienten het moeten doen met 2e hands rotzooi, slecht eten, weinig tot geen activiteiten en begeleiding.
Het gros is goed, absoluut, maar de rotte appels zijn dan ook erg rot helaas... en jammer dat deze mensen niet kunnen praten, zou goed zijn als ook de inspectie undercover mensen in gaat zetten, zelfde als voor kopen van sigaretten, daar kan het ook, dan kan het hier ook!quote:Op dinsdag 25 april 2023 19:21 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Mishandeling komen helaas best regelmatig voor in de gehandicaptenzorg. Ik ben bevriend met iemand die onder andere begeleiding geeft bij instellingen waar dit soort misstanden plaats hadden gevonden en die toch weer door moesten als team. Dat is echt ziek om te zien hoe vaak dit voor komt en hoeveel misstanden er zijn. Het nare is dat deze clinten niet kunnen praten en veel dus onopgemerkt blijft.
Uiteraard zijn er ook heel veel mensen die met hart en ziel in de gehandicaptenzorg werken.
quote:Op dinsdag 25 april 2023 17:24 schreef theunderdog het volgende:
Vooral die straf dat zo´n gehandicapte moest staan, terwijl die dat eigenlijk niet kan. Is best ziek
Dat wijf: 'ja, zitten kan die niet. Wan dan krijg hij pijn aan zijn balletjes'.
Neoliberalisme: alles is markt!quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:47 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Heb je de aflevering gezien ? Schijnbaar is het een vrij beroep en kun je zonder papiertjes morgen een zorgboerderij openen mits je niet meer dan 10 clinten huisvest.
Bizar.
Dat had ook best wel even in de uitzending gezegd mogen worden, je weet immers wat voor mensen er in Nederland wonen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:22 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Lijkt me ook bijzonder frustrerend voor zo'n medewerker om aan een boos tokkie met een IQ dat niet veel zal verschillen met de hulpbehoevende bewoners dat hij er niets mee te maken heeft en met rust gelaten wil worden.
Ziekelijk, alles is gereguleerd en zoiets kan gewoon… waar zijn we mee bezigquote:Op dinsdag 25 april 2023 15:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wordt tijd dat dat eens gaat veranderen.
Ik snap daar ook helemaal niets van inderdaad. Iedereen mag een zorgboerderij beginnen, opleiding, criminele achtergrond, ervaring maken allemaal niet uit kennelijk.quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:47 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Bizar.
Probeer eens hypotheekadviseur te wordenquote:Op dinsdag 25 april 2023 21:00 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Ik snap daar ook helemaal niets van inderdaad. Iedereen mag een zorgboerderij beginnen, opleiding, criminele achtergrond, ervaring maken allemaal niet uit kennelijk.
Ik leg geen schuld bij de ouders neer, dat maak jij ervan.quote:Op dinsdag 25 april 2023 14:35 schreef Noek het volgende:
[..]
Je slaat geen topic over om even "iedereen" altijd wel uit te leggen hoe de wereld in mekaar steekt maar je eerste reactie is de schuld bij de ouders te leggen want zij zijn immers die mensen die hun kinderen daarheen hebben gestuurd. Om vervolgens net te doen of het bij antroposofen heel normaal is om verstandelijk gehandicapten in mekaar te beuken.
-laatste zinnetje weg want op de man-
De opmerking waar @Noek op reageerde was gewoonweg stupid. Tenzij je sarcasme misschien niet overkwam?quote:Op dinsdag 25 april 2023 21:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik leg geen schuld bij de ouders neer, dat maak jij ervan.
Ik heb mijn bedenkingen bij een zorgboerderij die zegt op een holistische antroposofische manier te werken.quote:Op dinsdag 25 april 2023 22:19 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
De opmerking waar @:noek op reageerde was gewoonweg stupid. Tenzij je sarcasme misschien niet overkwam?
Eerder heb ik je nl wel normaal zien reageren in dit topic
edit: of het was het Vogue-topic
Nee, volgens de moderator is het gewoon stupid om zo te denken.quote:Op dinsdag 25 april 2023 22:52 schreef ZanneG het volgende:
Ok dus dit is een zorgboerderij opgezet door een stel vrijwilligers, zonder visie, beleid, professionals en zonder extern toezicht.
Tja dan is het ook wel vragen om moeilijkheden hoor.
Dan begrijp ik die families ook niet.
Het is niet voor niets dat in officiele zorginstanties alles is dichtgetimmerd, overal moet verantwoording worden afgelegd. VOG is verplicht voor alle medewerkers, stagiaires en vrijwilligers.
Als je kiest voor een zweverige filosofie zonder visie of beleid en zonder professionals en zonder externe controle van zorgkantoors en ws ook nog zonder VOG dan is dit dus wat er kan gebeuren.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)ling-clienten-updatequote:Op woensdag 26 april 2023 01:52 schreef SootSprite het volgende:
Tsja, worden ze nu opgepakt of?
10 jaar geleden had je Robert M, heel gedoe, nu hoor je geen haan er meer naar kraaien.
Los van de inspectie is het sowieso bizar dat er op zorg zo veel winst gemaakt kan en mag worden door allerlei bedrijfjes die iedereen mag opzetten.quote:Op dinsdag 25 april 2023 18:29 schreef Chandler het volgende:
Het is misselijkmakend maar het is niet nieuw... helaas zijn er meer voorbeelden van zorginstellingen die opgezet zijn voor winst en niet de zorg voor de clienten, waar de bazen in de duurste auto's rijden en hun clienten het moeten doen met 2e hands rotzooi, slecht eten, weinig tot geen activiteiten en begeleiding.
Maar gelukkig hebben we onze inspectie, die heerlijk druk is om zich daarmee te bemoeien... ow nee, toch niet. Alberto moest er aan te pas komen, inspectie was al meerdere keren getipt/gewaarschuwd voor deze organisatie..
Tijd dat ook deze inspectie eens grondig doorgenomen gaat worden, het kan toch niet zo zijn dat als iemand melding doet van zaken die tijdens deze reportage/onderzoek naar boven zijn gekomen gewoon aan de kant gelegd worden..
On-Ge-Lo-Fe-LIJK!
Je start met je eerste comment met een vraag die start met wie.quote:Op dinsdag 25 april 2023 21:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik leg geen schuld bij de ouders neer, dat maak jij ervan.
Precies, ik volg het narratief niet, maar vraag me af wie hun kinderen naar een holistische antroposofische zorgboerderij sturen.quote:Op woensdag 26 april 2023 07:14 schreef Noek het volgende:
[..]
Je start met je eerste comment met een vraag die start met wie.
Nou, wie is die wie?
Niks over de daders. Nee, die wie zijn de ouders. Die hebben hun kinderen daar geplaatst.
Maar sowieso, ouders gaan er altijd vanuit dat hun kinderen goed worden verzorgd. Of dat nu op een zorgboerderij is, een woonvorm of op school of bij de damlcub. Wie stuurt zn kind nu naar een damclub. Dan vraag je er ook wel om.
Dit zijn al wat oudere berichten.quote:Op woensdag 26 april 2023 06:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
https://www.rtvnoord.nl/n(...)ling-clienten-update
https://www.rtvnoord.nl/n(...)ishandeling-clienten
Ze zijn aangehouden en moeten zich binnenkort voor de rechter verantwoorden.
Klopt, deze zaak is al veel langer onder de pers, maar nu na de uitzending van Stegeman weer onder de aandacht.quote:Op woensdag 26 april 2023 08:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit zijn al wat oudere berichten.
Is er al bekend wanneer ze voor de rechter moeten verschijnen?quote:Op woensdag 26 april 2023 08:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, deze zaak is al veel langer onder de pers, maar nu na de uitzending van Stegeman weer onder de aandacht.
In ieder geval zijn ze destijds opgepakt en komen ze voor de rechter.
Maar hoe kan je daar van uit gaan, als je je kind plaatst in een niet officiele zorginstelling? Dit is wel iets anders dan een damclub waar ze een uurtje in de week heen gaan. Hier leven ze en zijn ze 24/7. En dan kies je dus bewust voor een zorg instelling wat geen officiele zorg organisatie is. Dus geen inspectie, geen toezicht, geen verplichte zorgdossiers, geen beleid, waarschijnlijk is er ook geen VOG nodig. Er is geen professioneel gediplomeerd personeel, de medewerkers zijn ws ergens vd straat gehaald of zijn veredelde vrijwilligers met dezelfde denkwijze.quote:Op woensdag 26 april 2023 07:14 schreef Noek het volgende:
[..]
Je start met je eerste comment met een vraag die start met wie.
Nou, wie is die wie?
Niks over de daders. Nee, die wie zijn de ouders. Die hebben hun kinderen daar geplaatst.
Maar sowieso, ouders gaan er altijd vanuit dat hun kinderen goed worden verzorgd. Of dat nu op een zorgboerderij is, een woonvorm of op school of bij de damlcub. Wie stuurt zn kind nu naar een damclub. Dan vraag je er ook wel om.
Hoe zit het eigenlijk met dat PGB wat je als ouder kunt krijgen? Even wat speculatie van mijn kant maar is het mogelijk iets goedkoops te vinden en geld in eigen zak te steken als ouder van een gehandicapt kind? Ik heb er dus geen verstand van verder.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:00 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Maar hoe kan je daar van uit gaan, als je je kind plaatst in een niet officiele zorginstelling? Dit is wel iets anders dan een damclub waar ze een uurtje in de week heen gaan. Hier leven ze en zijn ze 24/7. En dan kies je dus bewust voor een zorg instelling wat geen officiele zorg organisatie is. Dus geen inspectie, geen toezicht, geen verplichte zorgdossiers, geen beleid, waarschijnlijk is er ook geen VOG nodig. Er is geen professioneel gediplomeerd personeel, de medewerkers zijn ws ergens vd straat gehaald of zijn veredelde vrijwilligers met dezelfde denkwijze.
Als je je kind in een woonvorm plaats zonder professioneel hulpverleners en vooral ook zonder inspectie dan is het vragen om moeilijkheden.
Misbruik kan overal wel gebeuren maar hier gebeurde in in the open, waar iedereen bij was en iedereen van af wist en wat blijkbaar bij hun visie en denkwijze hoort.
Ja ook met een professionele zorg organisatie kan het mis gaan, maar die kans is door alle protocollen en strakke regels en intern en extern toezicht echt wel een heel stuk kleiner.
Als je je kind in niet officiele zorg instantie plaatst, gerund bij een blik vrijwilligers dan is dat met vuur spelen.
Als profesioneel hulpverlener begrijp ik hier dus niks van.
ik denk dat dit idd uit PGB wordt betaald, dat moet wel.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met dat PGB wat je als ouder kunt krijgen? Even wat speculatie van mijn kant maar is het mogelijk iets goedkoops te vinden en geld in eigen zak te steken als ouder van een gehandicapt kind? Ik heb er dus geen verstand van verder.
Vroeger kreeg je budget op je eigen rekening gestort en betaalde je daaruit zelf de zorgverlener, al dan niet met tussenkomst van het CAK.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met dat PGB wat je als ouder kunt krijgen? Even wat speculatie van mijn kant maar is het mogelijk iets goedkoops te vinden en geld in eigen zak te steken als ouder van een gehandicapt kind? Ik heb er dus geen verstand van verder.
Klopt zo gaat dat dan idd en dat is hier gebeurd denk ikquote:Op woensdag 26 april 2023 09:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Vroeger kreeg je budget op je eigen rekening gestort en betaalde je daaruit zelf de zorgverlener, al dan niet met tussenkomst van het CAK.
(CAK is centraal administratie kantoor, die dan de salarisadministratie etc uit handen kon nemen).
Je moest dan jaarlijks verantwoording afleggen, en als je bedragen niet goed kon verantwoorden, dan moest er worden terug betaald.
Tegenwoordig worden zorgverleners rechtstreeks uitbetaald..
Volgens mij kun je daardoor niet meer geld in eigen zak steken.
Wel kun je jezelf of een andere naaste als informele zorgverlener opgeven. Die wordt dan uitbetaald voor de verleende zorg.
Of die zorg daadwerkelijk adequaat wordt ingezet, daar is onvoldoende controle op.
Op die manier kan er wel worden gefraudeerd.
In het verleden zijn er wel schandalen geweest rond particuliere zorginstellingen, waarbij de zorg vanuit de PGB werd verleend en daarbij werd gefraudeerd.
Het tragische was dat het slachtoffer dan het PGB budget weer moest terugbetalen.
Hoe dat soort fraude in zijn werk ging weet ik niet, en volgens mij wordt tegenwoordig in de meeste gevallen dan het geld verhaald op de frauderende zorgverleners.
Ik zie dat ook veel. PGB wordt voor iedereen aangevraagd en totaal geen controle wat ermee gebeurd. En dan gaat het ook om echt fikse bedragen, niet een paar honderd euro.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:12 schreef ZanneG het volgende:
[..]
ik denk dat dit idd uit PGB wordt betaald, dat moet wel.
Je hebt ook veel ouder intiatieven tegenwoordig, instellingen opgezet door een ouder collectief maar zij huren via pgb zorgmedewerkers in maar om dit officieel te laten verlopen horen zij wel bij een officiele zorginstelling.
Wij hebben steeds meer van deze ouder collectieven binnen onze organisatie, maar als je dat als ouder collectief via de officiele weg doet en professioneel personeel hebt en beleid en zorgplannen/dossiers etc dan is dat prima.
Maar als dat dus onderling als ouders gebeurd, zonder de officiele weg te bewandelen dan kan dit gebeuren.
Het gebeurt zeker dat PGB budget verduisterd wordt, er is weinig controle op hoe dit wordt besteed.
Ik heb meerdere clienten waarvan ik / wij familie er van verdenk met de finaniceen te rommelen van hun kind of broer/ zus. Zij willen geen bewindvoerder en doen alles zelf maar er is nooit geld voor een nieuw bed, bank of kleding te kopen. Dat je denkt dat klopt gewoon nietEn als je als zus tegen je emotioneel afhankelijke broer met autisme en psychiatrie problematiek zegt: ik regel dat geld allemaal voor jou dan zal broer echt niet mondig genoeg zijn om hier ook maar iets van te vinden en wij kunnen daar ook niets mee want broer wordt bekwaam geacht zelf die keuze te maken. Lastige situatie
Is al jaaaaren bekend. Als t niet verwaarlozing, of nog erger, mishandeling van patinten is, is het wel iets van fraude of mensen die worden opgelicht.quote:Op woensdag 26 april 2023 13:11 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Zie ook het dossier Zorgcowboys van followthemoney.
Wel echt leipe shit in die branche.
In Nederland mag je inderdaad als programmamaker zelf weten hoe je het programma inricht.quote:Op woensdag 26 april 2023 13:38 schreef BokitoHarambe het volgende:
Die Alberto moet t ook weer flink uitrekken natuurlijk, door het te verdelen over twee afleveringen. Dat dat kan in Nederland (de reclames zijn nog vervelender).
Dumpen kan inderdaad, maar het geld gaat dan wel naar die dumpplek. Die neemt heus niet gratis de clint op en het zorgkantoor betaalt de zorgverlener rechtstreeks.quote:Op woensdag 26 april 2023 12:21 schreef SootSprite het volgende:
Een mongool kan toch geen toestemming geven mbt PGB? Dus staat het ouders vrij hem ergens te dumpen en het geld op te strijken...
Ja uiteraard. Ik mag dat irritant vinden en die reclameblokken nog irritanter.quote:Op donderdag 27 april 2023 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
In Nederland mag je inderdaad als programmamaker zelf weten hoe je het programma inricht.
Zou juist raar zijn als wetgeving verhindert dat hij 2 uitzendingen over dit onderwerp mag maken.
Weet dat kutvolk op Facebook, hopelijk maakt de politie er werk van om achter deze mensen aan te gaan.quote:Ingegooide ramen
Een goed gesprek, dacht Stenekes. 'Maar tien minuten later stond er al weer van alles op Facebook, en 's nachts lagen de ramen er weer uit. Twee ramen, in het zorggedeelte ook nog eens.'
ja bizar joh, die medewerkers en clienten zijn nu ook getraumatiseerd.quote:Op donderdag 27 april 2023 10:58 schreef Wantie het volgende:
Dit is ook niet best, op de locatie worden ramen ingegooid, terwijl er binnen clinten zijn en de zorgboerderij onder nieuwe eigenaar en ander personeel afgelopen maart is gestart.
Wat in de vorige zorgboerderij is gebeurd is natuurlijk verschrikkelijk, maar zo'n volksgericht na de uitzending is natuurlijk ook niet normaal.
De hele kwestie is vorig jaar uitgebreid in het lokale nieuws geweest, zonder dit soort ophef.
En het komt op SBS6, en kennelijk gaat dan half tokkie Nederland voor eigen rechter spelen.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)-is-niet-meer-veilig
Facebook doet er ook van alles aan om alle berichtgeving omtrent dit geval te blokkeren, en mensen die het blijven delen een ban te geven, maar er zijn duizenden mensen mee aan de haal gegaan, en op het moment dat Facebook het ene bericht verwijdert, zijn er meerdere accounts die het er tegelijkertijd weer opgooien en delen met hun complete vriendenlijst, die het op hun beurt ook weer delen met anderen. Het is alsof je een brand probeert te blussen met een tuinslang, geen houden aan.quote:Op donderdag 27 april 2023 11:37 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Weet dat kutvolk op Facebook, hopelijk maakt de politie er werk van om achter deze mensen aan te gaan.
Wtf....... dat snap ik echt niet hoor, hoe dat soort dingen kunnen gebeuren binnen een zorginstelling, waar meerdere zorgmedewerkers werken.quote:De rode draad daarin: bij de zorgboerderij werden soms bizarre straffen gebruikt om de bewoners te leren wat wel en niet mocht: medewerkers die pindakaas smeren op het hoofd van een bewoner die dan op de grond moet liggen om door de hond te worden afgelikt, bewoners aan hun haren achterover trekken, bewoners die in de tuin moeten liggen onder een druppelende tuinslang, een bewoner die met zijn hoofd in de wc wordt geduwd, een bewoner die een hele sinaasappel in zijn mond geduwd kreeg, bewoners die voor straf buiten worden gezet of in het schoonmaakhok moeten zitten, eten wat wordt afgepakt en tikken die worden uitgedeeld.
Ik durf niet te kijken. Denk dat ik er zeer onpasselijk van wordt.quote:Op donderdag 27 april 2023 13:40 schreef Maharski het volgende:
Oh ik ben nu aan het kijken. Het is echt zo!
Psychopaatje in zo'n functie die macht heeft over z'n medewerkers en een ernstig verziekte werkomgeving heeft gecreerd....
Maar even serieus: dit is echt far beyond walgelijk.
`quote:Op donderdag 27 april 2023 14:39 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik durf niet te kijken. Denk dat ik er zeer onpasselijk van wordt.
Ga zo de docu kijken die je in C&H had gepost...niet dat ik daar vrolijk van ga worden
Inderdaad, ze vinden het allemaal supererg... voor zichzelf.quote:Op maandag 10 juni 2024 14:46 schreef MissButterflyy het volgende:
Op het moment is de rechtszaak bezig, Saskia Belleman is ook aanwezig en te volgen op Twitter.
De verdachten zwakken het allemaal af, ze hadden het niet zo bedoeld, het viel allemaal mee enz enz. Om te kotsen.![]()
quote:Verdachten zorgboerderij Groningse Wedde weer op vrije voeten door fout OM
Twee medewerkers van een zorgboerderij in het Groningse Wedde die zijn veroordeeld voor het mishandelen en vernederen van clinten, zijn door een fout van het Openbaar Ministerie weer op vrije voeten.
De rechtbank veroordeelde de twee op 18 juli tot gevangenisstraffen van vijf jaar en vier maanden. Sinds 22 juli zaten zij weer in de cel. Beiden gingen in hoger beroep tegen de straf. Het OM wilde dat de twee in de cel zouden blijven, maar diende een verzoek om hun voorlopige hechtenis te laten verlengen te laat in. Het gerechtshof wees het daarom af. ‘Het hof stelt vast dat niet is voldaan aan de vereisten voor een nieuwe gevangenneming.’
Als gevolg van deze beslissing zijn de twee op 16 augustus in vrijheid gesteld. Het OM zegt de situatie te betreuren en te begrijpen dat ‘dit nieuws voor de familie van de slachtoffers heel vervelend is om te horen’.
https://www.ad.nl/binnenl(...)or-fout-om~a30ebacc/
Vervelend.quote:Het OM zegt de situatie te betreuren en te begrijpen dat ‘dit nieuws voor de familie van de slachtoffers heel vervelend is om te horen’.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |