Is er al bekend wanneer ze voor de rechter moeten verschijnen?quote:Op woensdag 26 april 2023 08:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, deze zaak is al veel langer onder de pers, maar nu na de uitzending van Stegeman weer onder de aandacht.
In ieder geval zijn ze destijds opgepakt en komen ze voor de rechter.
Maar hoe kan je daar van uit gaan, als je je kind plaatst in een niet officiele zorginstelling? Dit is wel iets anders dan een damclub waar ze een uurtje in de week heen gaan. Hier leven ze en zijn ze 24/7. En dan kies je dus bewust voor een zorg instelling wat geen officiele zorg organisatie is. Dus geen inspectie, geen toezicht, geen verplichte zorgdossiers, geen beleid, waarschijnlijk is er ook geen VOG nodig. Er is geen professioneel gediplomeerd personeel, de medewerkers zijn ws ergens vd straat gehaald of zijn veredelde vrijwilligers met dezelfde denkwijze.quote:Op woensdag 26 april 2023 07:14 schreef Noek het volgende:
[..]
Je start met je eerste comment met een vraag die start met wie.
Nou, wie is die wie?
Niks over de daders. Nee, die wie zijn de ouders. Die hebben hun kinderen daar geplaatst.
Maar sowieso, ouders gaan er altijd vanuit dat hun kinderen goed worden verzorgd. Of dat nu op een zorgboerderij is, een woonvorm of op school of bij de damlcub. Wie stuurt zn kind nu naar een damclub. Dan vraag je er ook wel om.
Hoe zit het eigenlijk met dat PGB wat je als ouder kunt krijgen? Even wat speculatie van mijn kant maar is het mogelijk iets goedkoops te vinden en geld in eigen zak te steken als ouder van een gehandicapt kind? Ik heb er dus geen verstand van verder.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:00 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Maar hoe kan je daar van uit gaan, als je je kind plaatst in een niet officiele zorginstelling? Dit is wel iets anders dan een damclub waar ze een uurtje in de week heen gaan. Hier leven ze en zijn ze 24/7. En dan kies je dus bewust voor een zorg instelling wat geen officiele zorg organisatie is. Dus geen inspectie, geen toezicht, geen verplichte zorgdossiers, geen beleid, waarschijnlijk is er ook geen VOG nodig. Er is geen professioneel gediplomeerd personeel, de medewerkers zijn ws ergens vd straat gehaald of zijn veredelde vrijwilligers met dezelfde denkwijze.
Als je je kind in een woonvorm plaats zonder professioneel hulpverleners en vooral ook zonder inspectie dan is het vragen om moeilijkheden.
Misbruik kan overal wel gebeuren maar hier gebeurde in in the open, waar iedereen bij was en iedereen van af wist en wat blijkbaar bij hun visie en denkwijze hoort.
Ja ook met een professionele zorg organisatie kan het mis gaan, maar die kans is door alle protocollen en strakke regels en intern en extern toezicht echt wel een heel stuk kleiner.
Als je je kind in niet officiele zorg instantie plaatst, gerund bij een blik vrijwilligers dan is dat met vuur spelen.
Als profesioneel hulpverlener begrijp ik hier dus niks van.
ik denk dat dit idd uit PGB wordt betaald, dat moet wel.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met dat PGB wat je als ouder kunt krijgen? Even wat speculatie van mijn kant maar is het mogelijk iets goedkoops te vinden en geld in eigen zak te steken als ouder van een gehandicapt kind? Ik heb er dus geen verstand van verder.
Vroeger kreeg je budget op je eigen rekening gestort en betaalde je daaruit zelf de zorgverlener, al dan niet met tussenkomst van het CAK.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:02 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met dat PGB wat je als ouder kunt krijgen? Even wat speculatie van mijn kant maar is het mogelijk iets goedkoops te vinden en geld in eigen zak te steken als ouder van een gehandicapt kind? Ik heb er dus geen verstand van verder.
Klopt zo gaat dat dan idd en dat is hier gebeurd denk ikquote:Op woensdag 26 april 2023 09:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Vroeger kreeg je budget op je eigen rekening gestort en betaalde je daaruit zelf de zorgverlener, al dan niet met tussenkomst van het CAK.
(CAK is centraal administratie kantoor, die dan de salarisadministratie etc uit handen kon nemen).
Je moest dan jaarlijks verantwoording afleggen, en als je bedragen niet goed kon verantwoorden, dan moest er worden terug betaald.
Tegenwoordig worden zorgverleners rechtstreeks uitbetaald..
Volgens mij kun je daardoor niet meer geld in eigen zak steken.
Wel kun je jezelf of een andere naaste als informele zorgverlener opgeven. Die wordt dan uitbetaald voor de verleende zorg.
Of die zorg daadwerkelijk adequaat wordt ingezet, daar is onvoldoende controle op.
Op die manier kan er wel worden gefraudeerd.
In het verleden zijn er wel schandalen geweest rond particuliere zorginstellingen, waarbij de zorg vanuit de PGB werd verleend en daarbij werd gefraudeerd.
Het tragische was dat het slachtoffer dan het PGB budget weer moest terugbetalen.
Hoe dat soort fraude in zijn werk ging weet ik niet, en volgens mij wordt tegenwoordig in de meeste gevallen dan het geld verhaald op de frauderende zorgverleners.
Ik zie dat ook veel. PGB wordt voor iedereen aangevraagd en totaal geen controle wat ermee gebeurd. En dan gaat het ook om echt fikse bedragen, niet een paar honderd euro.quote:Op woensdag 26 april 2023 09:12 schreef ZanneG het volgende:
[..]
ik denk dat dit idd uit PGB wordt betaald, dat moet wel.
Je hebt ook veel ouder intiatieven tegenwoordig, instellingen opgezet door een ouder collectief maar zij huren via pgb zorgmedewerkers in maar om dit officieel te laten verlopen horen zij wel bij een officiele zorginstelling.
Wij hebben steeds meer van deze ouder collectieven binnen onze organisatie, maar als je dat als ouder collectief via de officiele weg doet en professioneel personeel hebt en beleid en zorgplannen/dossiers etc dan is dat prima.
Maar als dat dus onderling als ouders gebeurd, zonder de officiele weg te bewandelen dan kan dit gebeuren.
Het gebeurt zeker dat PGB budget verduisterd wordt, er is weinig controle op hoe dit wordt besteed.
Ik heb meerdere clienten waarvan ik / wij familie er van verdenk met de finaniceen te rommelen van hun kind of broer/ zus. Zij willen geen bewindvoerder en doen alles zelf maar er is nooit geld voor een nieuw bed, bank of kleding te kopen. Dat je denkt dat klopt gewoon nietEn als je als zus tegen je emotioneel afhankelijke broer met autisme en psychiatrie problematiek zegt: ik regel dat geld allemaal voor jou dan zal broer echt niet mondig genoeg zijn om hier ook maar iets van te vinden en wij kunnen daar ook niets mee want broer wordt bekwaam geacht zelf die keuze te maken. Lastige situatie
Is al jaaaaren bekend. Als t niet verwaarlozing, of nog erger, mishandeling van patiënten is, is het wel iets van fraude of mensen die worden opgelicht.quote:Op woensdag 26 april 2023 13:11 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Zie ook het dossier Zorgcowboys van followthemoney.
Wel echt leipe shit in die branche.
In Nederland mag je inderdaad als programmamaker zelf weten hoe je het programma inricht.quote:Op woensdag 26 april 2023 13:38 schreef BokitoHarambe het volgende:
Die Alberto moet t ook weer flink uitrekken natuurlijk, door het te verdelen over twee afleveringen. Dat dat kan in Nederland (de reclames zijn nog vervelender).
Dumpen kan inderdaad, maar het geld gaat dan wel naar die dumpplek. Die neemt heus niet gratis de cliënt op en het zorgkantoor betaalt de zorgverlener rechtstreeks.quote:Op woensdag 26 april 2023 12:21 schreef SootSprite het volgende:
Een mongool kan toch geen toestemming geven mbt PGB? Dus staat het ouders vrij hem ergens te dumpen en het geld op te strijken...
Ja uiteraard. Ik mag dat irritant vinden en die reclameblokken nog irritanter.quote:Op donderdag 27 april 2023 10:15 schreef Wantie het volgende:
[..]
In Nederland mag je inderdaad als programmamaker zelf weten hoe je het programma inricht.
Zou juist raar zijn als wetgeving verhindert dat hij 2 uitzendingen over dit onderwerp mag maken.
Weet dat kutvolk op Facebook, hopelijk maakt de politie er werk van om achter deze mensen aan te gaan.quote:Ingegooide ramen
Een goed gesprek, dacht Stenekes. 'Maar tien minuten later stond er al weer van alles op Facebook, en 's nachts lagen de ramen er weer uit. Twee ramen, in het zorggedeelte ook nog eens.'
ja bizar joh, die medewerkers en clienten zijn nu ook getraumatiseerd.quote:Op donderdag 27 april 2023 10:58 schreef Wantie het volgende:
Dit is ook niet best, op de locatie worden ramen ingegooid, terwijl er binnen cliënten zijn en de zorgboerderij onder nieuwe eigenaar en ander personeel afgelopen maart is gestart.
Wat in de vorige zorgboerderij is gebeurd is natuurlijk verschrikkelijk, maar zo'n volksgericht na de uitzending is natuurlijk ook niet normaal.
De hele kwestie is vorig jaar uitgebreid in het lokale nieuws geweest, zonder dit soort ophef.
En het komt op SBS6, en kennelijk gaat dan half tokkie Nederland voor eigen rechter spelen.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)-is-niet-meer-veilig
Facebook doet er ook van alles aan om alle berichtgeving omtrent dit geval te blokkeren, en mensen die het blijven delen een ban te geven, maar er zijn duizenden mensen mee aan de haal gegaan, en op het moment dat Facebook het ene bericht verwijdert, zijn er meerdere accounts die het er tegelijkertijd weer opgooien en delen met hun complete vriendenlijst, die het op hun beurt ook weer delen met anderen. Het is alsof je een brand probeert te blussen met een tuinslang, geen houden aan.quote:Op donderdag 27 april 2023 11:37 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Weet dat kutvolk op Facebook, hopelijk maakt de politie er werk van om achter deze mensen aan te gaan.
Wtf....... dat snap ik echt niet hoor, hoe dat soort dingen kunnen gebeuren binnen een zorginstelling, waar meerdere zorgmedewerkers werken.quote:De rode draad daarin: bij de zorgboerderij werden soms bizarre straffen gebruikt om de bewoners te leren wat wel en niet mocht: medewerkers die pindakaas smeren op het hoofd van een bewoner die dan op de grond moet liggen om door de hond te worden afgelikt, bewoners aan hun haren achterover trekken, bewoners die in de tuin moeten liggen onder een druppelende tuinslang, een bewoner die met zijn hoofd in de wc wordt geduwd, een bewoner die een hele sinaasappel in zijn mond geduwd kreeg, bewoners die voor straf buiten worden gezet of in het schoonmaakhok moeten zitten, eten wat wordt afgepakt en tikken die worden uitgedeeld.
Ik durf niet te kijken. Denk dat ik er zeer onpasselijk van wordt.quote:Op donderdag 27 april 2023 13:40 schreef Maharski het volgende:
Oh ik ben nu aan het kijken. Het is echt zo!
Psychopaatje in zo'n functie die macht heeft over z'n medewerkers en een ernstig verziekte werkomgeving heeft gecreëerd....
Maar even serieus: dit is echt far beyond walgelijk.
`quote:Op donderdag 27 april 2023 14:39 schreef mascara-klodder het volgende:
Ik durf niet te kijken. Denk dat ik er zeer onpasselijk van wordt.
Ga zo de docu kijken die je in C&H had gepost...niet dat ik daar vrolijk van ga worden
Inderdaad, ze vinden het allemaal supererg... voor zichzelf.quote:Op maandag 10 juni 2024 14:46 schreef MissButterflyy het volgende:
Op het moment is de rechtszaak bezig, Saskia Belleman is ook aanwezig en te volgen op Twitter.
De verdachten zwakken het allemaal af, ze hadden het niet zo bedoeld, het viel allemaal mee enz enz. Om te kotsen.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |