Soms heb je geen keuze omdat er nergens plek is. Helaas.quote:Op maandag 24 april 2023 07:28 schreef Wantie het volgende:
Maar wie stuurt nou zijn kind naar een holistische antroposofische zorgboerderij...
Niemand is verplicht om met tien man samen te moeten leven. Helaas is het zo dat alles te maken heeft met geld, plek en beschikbare begeleiding.quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:35 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind die uitzending veel te heftig om te kijken en dit topic ook.
Respect voor de anonieme bron, en het programma.
En tegelijkertijd hebben we “Keesje” de kakker op Videoland. Voor Keesje wordt alles geregeld, ik vind het zo triest voor de Keesjes die verplicht met tien man moeten samenleven…
Denk je?quote:Op dinsdag 25 april 2023 08:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Kees heeft geen verstandelijke beperking. Hij wijkt wel heel erg af in zijn gedrag, maar zou zich nooit zo laten behandelen. Zo kwetsbaar als de mensen op de zorgboerderij is hij niet.
Kees kan prima met begeleiding alleen wonen volgens mij. Hij hoort al helemaal niet op een zorgboerderij thuis.quote:Op dinsdag 25 april 2023 09:54 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Denk je?
Ik vraag mij dat af hoor.
Kees komt emotioneel juist heel erg onstabiel over. Hij is heel erg onzeker en afhankelijk.
Cognitief kan hij alles maar op sociaal emotioneel gebied denk ik dat hij heel laag scoort.
Kees lijkt mij totaal niet weerbaar, hij is altijd enorm beschermd door zijn moeder en hij is nog niet zelfstandig met de boze buitenwereld in aanmerking gekomen maar hij lijkt zo kwetsbaar dat het mij niet zal verbazen dat er misbruik van hem gemaakt kan worden en dat hij zich hier niet tegen kan verzetten.
Wel of geen verstandelijke beperking maakt niet zoveel uit, als je sociaal emotioneel heel kwetsbaar en afhankelijk bent.
Helaas geloof ik persoonlijk niet dat hij nu zo weerbaar zal zijn wat betreft emotioneel, fysiek of financieel misbruik en dat dit ook een Kees of iemand zonder verstandelijke beperking zou kunnen gebeuren. .
Stel we zijn een aantal jaar verder, zijn ouders zijn overleden, broers hebben hun eigen leven. Hij belandt in een zorg instelling als deze waar de begeleiders geweld gebruiken en emotionele chantage gebruiken. Wie moet hij dan inlichten en hoe?
Als je afhankelijk bent in een situatie en er is machtsmisbruik dan is het heel lastig om zelf aan de bel te trekken.
Ik denk ook niet dat deze organisatie vertrouwenspersonen heeft, waar clienten naar toe kunnen bellen. Als ze dat al zouden doen.
Als het al een officiele zorginstelling was.
Hij hoeft niet op een zorg boerderij te gaan wonen natuurlijk of in een instelling. Het gaat er meer om dat je niet zonder meer kunt aannemen dat dit iemand als een Kees niet zou overkomen omdat hij voor zichzelf op kan komen. Dat betwijfel ik namelijk.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:15 schreef Ama het volgende:
[..]
Kees kan prima met begeleiding alleen wonen volgens mij. Hij hoort al helemaal niet op een zorgboerderij thuis.
Lang verhaal, maar als het allemaal Keesjes waren hadden die wel kunnen vertellen wat hun werd aangedaan.quote:Op dinsdag 25 april 2023 12:22 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Hij hoeft niet op een zorg boerderij te gaan wonen natuurlijk of in een instelling. Het gaat er meer om dat je niet zonder meer kunt aannemen dat dit iemand als een Kees niet zou overkomen omdat hij voor zichzelf op kan komen. Dat betwijfel ik namelijk.
Wellicht dat hij het redt met ambulante hulpverlening en begeleiding.
Ik heb als hulpverlener veel mensen ambulant begeleid met veelal een psychiatrische achtergrond en of autisme.
Iemand als Kees heeft constante bevestiging nodig. Over het weer van morgen, over het weer van vanmiddag, over wat hij gaat eten, hoe hij de boodschappen gaat doen en hoe hij dat gaat doen als de dag net ietsje anders dan anders verloopt en hoe hij dat savonds klaar gaat maken etc
Hij moet wel een heel netwerk om hem heen hebben, anders denk ik dat het moeilijk voor hem wordt om echt zelfstandig te gaan wonen met maar 2x in de week een uur ambulante begeleiding. Als je eigen geld hebt dan kun je natuurlijk veel meer zorg inkopen. Dus wie weet is dat uiteindelijk een optie voor hem.
Het probleem zit hem altijd in het kunnen en het aan kunnen.
Mijn clienten kunnen van alles, hebben vaak zelfstandig gewoond, maar na soms korte of soms ook pas na een paar decennia lukt het dan niet meer. De vraag en prikkels worden te groot en het aan kunnen wordt minder en minder. Ze komen niet voor niks uiteindelijk in de zorg terecht, omdat ze het zelfstandig of semi zelfstandig niet meer redden en omdat ze constant overvraagd worden en dat is funest.
De meesten clienten hebben een rijbewijs en hebben een reguliere baan, zijn soms getrouwd geweest en hebben soms grote kinderen maar ze kunnen niet alles aan of de gevolgen van iets overzien. Als het goed gaat in hun leven kunnen ze veel aan, als alles om hen heen wordt gestructureerd en vele prikkels uit de weg worden genomen. Maar gaat het slecht op dat moment in hun leven en dat gebeurt regelmatig, dan kunnen ze bijna niks meer aan en die periodes wisselen zich constant af. Alles wat extra spanning en prikkels op kan leveren, ook al is dat positief als over een maand jarig zijn of de kerst over 4 maanden of een etentje met familie of een dagje uit; alles is al heel snel teveel voor mensen met een autisme stoornis. En dan heb ik het nog niet eens over negatieve spanningen.
Eerlijk gezegd denk ik bij Kees dat er ook een groot verschil zit tussen kunnen en aankunnen.
Zo simpel werkt het gewoon niet.quote:Op dinsdag 25 april 2023 13:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Lang verhaal, maar als het allemaal Keesjes waren hadden die wel kunnen vertellen wat hun werd aangedaan.
En deze kwetsbare diep verstandelijk gehandicapten kunnen dat niet. Zelfs een hele groep in de zorgboerderij niet. Ze konden niet eens praten, alleen geluiden maken.
Kom ook zeg.
Wat zeg je nu eigenlijk? Wat een debiele opmerking, kansloze.quote:Op maandag 24 april 2023 07:28 schreef Wantie het volgende:
Maar wie stuurt nou zijn kind naar een holistische antroposofische zorgboerderij...
Kansloze reactie...quote:Op dinsdag 25 april 2023 13:56 schreef Noek het volgende:
[..]
Wat zeg je nu eigenlijk? Wat een debiele opmerking, kansloze.
Het was in mijn stage periode, jaren geleden.quote:Op dinsdag 25 april 2023 14:06 schreef MissButterflyy het volgende:
Is dat lang geleden ZanneG? Ik vermoed dat veel dingen vroeger vaker voorkwamen en ‘normaal’ werden gevonden. Tegenwoordig zijn we meer open over wat er gebeurd en er is er ook meer aandacht voor controle, protocollen en een veilig werkklimaat. En dat de cliënt ook mondiger is, en de familie.
Ik ben ook hulpverlener en heb zoiets nog nooit meegemaakt. Wel eens dat een collega te ver was gegaan tegen een cliënt en op non actief was gezet, maar er was geen sprake van dat het hele team en iedereen ervan wist en de mond hield.
Ik zou niet kunnen en willen werken in zulke omstandigheden. Dus praat me maar niet aan dat dit iedereen kan overkomen. Ik denk het niet, zeker tegenwoordig.
Je slaat geen topic over om even "iedereen" altijd wel uit te leggen hoe de wereld in mekaar steekt maar je eerste reactie is de schuld bij de ouders te leggen want zij zijn immers die mensen die hun kinderen daarheen hebben gestuurd. Om vervolgens net te doen of het bij antroposofen heel normaal is om verstandelijk gehandicapten in mekaar te beuken.quote:
De mensen op deze zorgboerderij kunnen bijna helemaal niets... als je die een dag lang alleen laat dan zitten ze op het einde van de dag in hun eigen poep. Kees kan gewoon zelf naar de wcquote:Op dinsdag 25 april 2023 09:54 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Denk je?
Ik vraag mij dat af hoor.
Kees komt emotioneel juist heel erg onstabiel over. Hij is heel erg onzeker en afhankelijk.
Cognitief kan hij alles maar op sociaal emotioneel gebied denk ik dat hij heel laag scoort.
Kees lijkt mij totaal niet weerbaar, hij is altijd enorm beschermd door zijn moeder en hij is nog niet zelfstandig met de boze buitenwereld in aanmerking gekomen maar hij lijkt zo kwetsbaar dat het mij niet zal verbazen dat er misbruik van hem gemaakt kan worden en dat hij zich hier niet tegen kan verzetten.
Wel of geen verstandelijke beperking maakt niet zoveel uit, als je sociaal emotioneel heel kwetsbaar en afhankelijk bent.
Helaas geloof ik persoonlijk niet dat hij nu zo weerbaar zal zijn wat betreft emotioneel, fysiek of financieel misbruik en dat dit ook een Kees of iemand zonder verstandelijke beperking zou kunnen gebeuren. .
Stel we zijn een aantal jaar verder, zijn ouders zijn overleden, broers hebben hun eigen leven. Hij belandt in een zorg instelling als deze waar de begeleiders geweld gebruiken en emotionele chantage gebruiken. Wie moet hij dan inlichten en hoe?
Als je afhankelijk bent in een situatie en er is machtsmisbruik dan is het heel lastig om zelf aan de bel te trekken.
Ik denk ook niet dat deze organisatie vertrouwenspersonen heeft, waar clienten naar toe kunnen bellen. Als ze dat al zouden doen.
Als het al een officiele zorginstelling was.
Heeft Kerrowlaajin zich al uitgelaten hierover?quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:05 schreef TLC het volgende:
Dat is een boerderij waar je Yvon Jaspers niet kunt vinden
Lijkt me ook bijzonder frustrerend voor zo'n medewerker om aan een boos tokkie met een IQ dat niet veel zal verschillen met de hulpbehoevende bewoners dat hij er niets mee te maken heeft en met rust gelaten wil worden.quote:Op maandag 24 april 2023 13:08 schreef superniger het volgende:
[..]
FOK! knokploeg slaat weer eens door.
Typisch Drents/Gronings dialect.quote:Op dinsdag 25 april 2023 14:49 schreef Molo het volgende:
Tijd met deze doelgroep gewerkt maar het werkwoord 'gieren' echt nog nooit gehoord
Heb je de aflevering gezien ? Schijnbaar is het een vrij beroep en kun je zonder papiertjes morgen een zorgboerderij openen mits je niet meer dan 10 cliënten huisvest.quote:Op dinsdag 25 april 2023 05:58 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Daarom dus ook mijn vraag of dit wel om een officieel geregistreerde zorginstelling gaat.
Ik kan dat bijna niet geloven omdat je dan met externe en interne controles te maken hebt.
Het zorgkantoor zou ook toezicht moeten houden. Was hier wel sprake van een zorgkantoor of deden ze het allemaal gewoon onderling?
Grootschalig en openlijk misbruik van deze omvang zou in mijn zorg organisatie onmogelijk zijn,
Het kan zeker dat er fysiek of seksueel of financieel misbruik plaats vindt, maar niet zo in the open alsof het de normaalste zaak vd wereld is.
Dan gebeurt het stiekem. in het geheim.
Wat ook verschrikkelijk is natuurlijk.
In dit geval geloof ik bijna niet dat het een officiele zorgorganisatie was.
Maar als een groep semi vrijwilligers een boerderij op zet en dat zelf wil gaan runnen, zonder bemoeienis van buitenaf en zonder externe controles, zonder zorg of gedragsplannen op te stellen dan heeft niemand er enige toezicht op en dan kan dit gebeuren.
Wordt tijd dat dat eens gaat veranderen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:47 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Heb je de aflevering gezien ? Schijnbaar is het een vrij beroep en kun je zonder papiertjes morgen een zorgboerderij openen mits je niet meer dan 10 cliënten huisvest.
Bizar.
Dit inderdaad. Mishandeling komen helaas best regelmatig voor in de gehandicaptenzorg. Ik ben bevriend met iemand die onder andere begeleiding geeft bij instellingen waar dit soort misstanden plaats hadden gevonden en die toch weer door moesten als team. Dat is echt ziek om te zien hoe vaak dit voor komt en hoeveel misstanden er zijn. Het nare is dat deze cliënten niet kunnen praten en veel dus onopgemerkt blijft.quote:Op dinsdag 25 april 2023 18:29 schreef Chandler het volgende:
Het is misselijkmakend maar het is niet nieuw... helaas zijn er meer voorbeelden van zorginstellingen die opgezet zijn voor winst en niet de zorg voor de clienten, waar de bazen in de duurste auto's rijden en hun clienten het moeten doen met 2e hands rotzooi, slecht eten, weinig tot geen activiteiten en begeleiding.
Het gros is goed, absoluut, maar de rotte appels zijn dan ook erg rot helaas... en jammer dat deze mensen niet kunnen praten, zou goed zijn als ook de inspectie undercover mensen in gaat zetten, zelfde als voor kopen van sigaretten, daar kan het ook, dan kan het hier ook!quote:Op dinsdag 25 april 2023 19:21 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Mishandeling komen helaas best regelmatig voor in de gehandicaptenzorg. Ik ben bevriend met iemand die onder andere begeleiding geeft bij instellingen waar dit soort misstanden plaats hadden gevonden en die toch weer door moesten als team. Dat is echt ziek om te zien hoe vaak dit voor komt en hoeveel misstanden er zijn. Het nare is dat deze cliënten niet kunnen praten en veel dus onopgemerkt blijft.
Uiteraard zijn er ook heel veel mensen die met hart en ziel in de gehandicaptenzorg werken.
quote:Op dinsdag 25 april 2023 17:24 schreef theunderdog het volgende:
Vooral die straf dat zo´n gehandicapte moest staan, terwijl die dat eigenlijk niet kan. Is best ziek
Dat wijf: 'ja, zitten kan die niet. Wan dan krijg hij pijn aan zijn balletjes'.
Neoliberalisme: alles is markt!quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:47 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Heb je de aflevering gezien ? Schijnbaar is het een vrij beroep en kun je zonder papiertjes morgen een zorgboerderij openen mits je niet meer dan 10 cliënten huisvest.
Bizar.
Dat had ook best wel even in de uitzending gezegd mogen worden, je weet immers wat voor mensen er in Nederland wonen.quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:22 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Lijkt me ook bijzonder frustrerend voor zo'n medewerker om aan een boos tokkie met een IQ dat niet veel zal verschillen met de hulpbehoevende bewoners dat hij er niets mee te maken heeft en met rust gelaten wil worden.
Ziekelijk, alles is gereguleerd en zoiets kan gewoon… waar zijn we mee bezigquote:Op dinsdag 25 april 2023 15:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wordt tijd dat dat eens gaat veranderen.
Ik snap daar ook helemaal niets van inderdaad. Iedereen mag een zorgboerderij beginnen, opleiding, criminele achtergrond, ervaring maken allemaal niet uit kennelijk.quote:Op dinsdag 25 april 2023 15:47 schreef Nismo1991 het volgende:
[..]
Bizar.
Probeer eens hypotheekadviseur te wordenquote:Op dinsdag 25 april 2023 21:00 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Ik snap daar ook helemaal niets van inderdaad. Iedereen mag een zorgboerderij beginnen, opleiding, criminele achtergrond, ervaring maken allemaal niet uit kennelijk.
Ik leg geen schuld bij de ouders neer, dat maak jij ervan.quote:Op dinsdag 25 april 2023 14:35 schreef Noek het volgende:
[..]
Je slaat geen topic over om even "iedereen" altijd wel uit te leggen hoe de wereld in mekaar steekt maar je eerste reactie is de schuld bij de ouders te leggen want zij zijn immers die mensen die hun kinderen daarheen hebben gestuurd. Om vervolgens net te doen of het bij antroposofen heel normaal is om verstandelijk gehandicapten in mekaar te beuken.
-laatste zinnetje weg want op de man-
De opmerking waar @Noek op reageerde was gewoonweg stupid. Tenzij je sarcasme misschien niet overkwam?quote:Op dinsdag 25 april 2023 21:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik leg geen schuld bij de ouders neer, dat maak jij ervan.
Ik heb mijn bedenkingen bij een zorgboerderij die zegt op een holistische antroposofische manier te werken.quote:Op dinsdag 25 april 2023 22:19 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
De opmerking waar @:noek op reageerde was gewoonweg stupid. Tenzij je sarcasme misschien niet overkwam?
Eerder heb ik je nl wel normaal zien reageren in dit topic
edit: of het was het Vogue-topic
Nee, volgens de moderator is het gewoon stupid om zo te denken.quote:Op dinsdag 25 april 2023 22:52 schreef ZanneG het volgende:
Ok dus dit is een zorgboerderij opgezet door een stel vrijwilligers, zonder visie, beleid, professionals en zonder extern toezicht.
Tja dan is het ook wel vragen om moeilijkheden hoor.
Dan begrijp ik die families ook niet.
Het is niet voor niets dat in officiele zorginstanties alles is dichtgetimmerd, overal moet verantwoording worden afgelegd. VOG is verplicht voor alle medewerkers, stagiaires en vrijwilligers.
Als je kiest voor een zweverige filosofie zonder visie of beleid en zonder professionals en zonder externe controle van zorgkantoors en ws ook nog zonder VOG dan is dit dus wat er kan gebeuren.
https://www.rtvnoord.nl/n(...)ling-clienten-updatequote:Op woensdag 26 april 2023 01:52 schreef SootSprite het volgende:
Tsja, worden ze nu opgepakt of?
10 jaar geleden had je Robert M, heel gedoe, nu hoor je geen haan er meer naar kraaien.
Los van de inspectie is het sowieso bizar dat er op zorg zo veel winst gemaakt kan en mag worden door allerlei bedrijfjes die iedereen mag opzetten.quote:Op dinsdag 25 april 2023 18:29 schreef Chandler het volgende:
Het is misselijkmakend maar het is niet nieuw... helaas zijn er meer voorbeelden van zorginstellingen die opgezet zijn voor winst en niet de zorg voor de clienten, waar de bazen in de duurste auto's rijden en hun clienten het moeten doen met 2e hands rotzooi, slecht eten, weinig tot geen activiteiten en begeleiding.
Maar gelukkig hebben we onze inspectie, die heerlijk druk is om zich daarmee te bemoeien... ow nee, toch niet. Alberto moest er aan te pas komen, inspectie was al meerdere keren getipt/gewaarschuwd voor deze organisatie..
Tijd dat ook deze inspectie eens grondig doorgenomen gaat worden, het kan toch niet zo zijn dat als iemand melding doet van zaken die tijdens deze reportage/onderzoek naar boven zijn gekomen gewoon aan de kant gelegd worden..
On-Ge-Lo-Fe-LIJK!
Je start met je eerste comment met een vraag die start met wie.quote:Op dinsdag 25 april 2023 21:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik leg geen schuld bij de ouders neer, dat maak jij ervan.
Precies, ik volg het narratief niet, maar vraag me af wie hun kinderen naar een holistische antroposofische zorgboerderij sturen.quote:Op woensdag 26 april 2023 07:14 schreef Noek het volgende:
[..]
Je start met je eerste comment met een vraag die start met wie.
Nou, wie is die wie?
Niks over de daders. Nee, die wie zijn de ouders. Die hebben hun kinderen daar geplaatst.
Maar sowieso, ouders gaan er altijd vanuit dat hun kinderen goed worden verzorgd. Of dat nu op een zorgboerderij is, een woonvorm of op school of bij de damlcub. Wie stuurt zn kind nu naar een damclub. Dan vraag je er ook wel om.
Dit zijn al wat oudere berichten.quote:Op woensdag 26 april 2023 06:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
https://www.rtvnoord.nl/n(...)ling-clienten-update
https://www.rtvnoord.nl/n(...)ishandeling-clienten
Ze zijn aangehouden en moeten zich binnenkort voor de rechter verantwoorden.
Klopt, deze zaak is al veel langer onder de pers, maar nu na de uitzending van Stegeman weer onder de aandacht.quote:Op woensdag 26 april 2023 08:26 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit zijn al wat oudere berichten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |