abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208880785
https://www.ad.nl/binnenl(...)n-sluiting~a2067062/

Ik heb met tranen in mijn ogen zitten kijken, zelf werk ik ook met deze mensen en mijn eigen zoon is autistisch en zou ook niet aan mij kunnen vertellen dat hij zo behandeld word.

Dit laat maar weer eens zien hoe gehaaid en achterbaks mensen kunnen zijn tegen de zwakkeren ! Ik pleit al veel langer voor onaangekondigde

Inspectie Stagiaires die dus dit soort zaken naar boven halen want geloof mij ook dit gebeurd in de kinderopvang !!! Een hele grote in Brabant, zodra ze weten dat er inspectie komt moet de inval weg en komt het vaste personeel om zo een wit voetje te halen. Misstanden gemeld bij de manager... Vaste personeel werd de hand boven het hoofd gehouden...

Al die vooraf aangekondigde inspecties kom op,

Hopelijk worden ze door dit nieuws wakker geschut en worden deze kwetsbare doelgroep beter beschermd
pi_208881147
Dit zijn echt mensen van het slechtste soort. Als de maatschappij het toe zou laten, waren ze in nog veel ergere dingen on staat. In andere tijden zouden ze kampbeul in een concentratiekamp kunnen zijn.
Цой жив
pi_208881283
Zorgboerderij in Wedde waar ‘clint met hoofd in wc werd geduwd’ maakt bezwaar tegen sluiting
De zorgboerderij waar lichamelijk en geestelijk beperkte bewoners soms werden mishandeld en vernederd ‘als ze iets verkeerd deden’ maakt bezwaar tegen de sluiting. Dat zegt hun advocaat Fonny Krol-Postma. ,,Wat er is geconstateerd, is niet het beleid van mijn clinten.”

Victor Schildkamp 07-02-23, 14:36 Laatste update: 07-02-23, 19:53

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) greep kort geleden hard in bij Aurora Borealis in het Groningse Wedde. Uiterlijk 9 februari moet de laatste van de tien bewoners aan een andere zorginstelling zijn overgedragen als gevolg van een onderzoeksrapport vol dramatische conclusies.

De rode draad daarin: bij de zorgboerderij werden soms bizarre straffen gebruikt om de bewoners te leren wat wel en niet mocht: medewerkers die pindakaas smeren op het hoofd van een bewoner die dan op de grond moet liggen om door de hond te worden afgelikt, bewoners aan hun haren achterover trekken, bewoners die in de tuin moeten liggen onder een druppelende tuinslang, een bewoner die met zijn hoofd in de wc wordt geduwd, een bewoner die een hele sinaasappel in zijn mond geduwd kreeg, bewoners die voor straf buiten worden gezet of in het schoonmaakhok moeten zitten, eten wat wordt afgepakt en tikken die worden uitgedeeld.

Advocaat Krol-Postma wil niet inhoudelijk op die zaken ingaan. Maar volgens haar is dit ‘niet het beleid van Aurora Borealis’. Ook zijn bepaalde medewerkers inmiddels al niet meer actief in de organisatie. Daarnaast heeft de leiding van de zorginstelling de beelden die undercoverjournalist Alberto Stegeman maakte van de misstanden, nooit gezien. ,,Dus daar hebben we nog niet op kunnen reageren of enige nuance over kunnen geven, mede daarom maken we bezwaar tegen de tijdelijke sluiting,” zegt Krol-Postma.

Verborgen camera's Alberto Stegem

De zaak werd dus vorig jaar al aanhangig gemaakt door Albert Stegeman. Hij maakte na een melding met verborgen camera's opnames van de misstanden en deelde zijn bevindingen met de politie. En hij lichtte daarna ook de inspectie IGJ in. De politie deelde vervolgens een rapportage met de inspectie die daarna op onderzoek uitging en tal van betrokkenen sprak.

Grote vraag die opdoemt bij het rapport is: hoe kon het zover komen? Hoe konden de vier vennoten van de in 2007 gestarte zorgboerderij en enkele medewerkers z over de schreef gaan met de tien bewoners?

‘Nodig om clint tijdje buiten te zetten’
Zelf zegt Aurora Borealis ‘vanuit een antroposofische en holistische visie te werken’. De zorginstelling gebruikt daarbij ‘een methode van duidelijkheid, structuur en begrenzing', vertellen de bestuurders (die soms ook als verpleegkundige werkten) van de instelling in het rapport. Daarbij kan het nodig zijn om ‘een clint te laten leren van z'n verkeerde gedrag door hem een tijdje buiten te zetten', zei een bestuurder.

Een van de verpleegkundigen zei dat clinten met een ernstige meervoudige beperking ‘heel goed weten wat ze doen'. Zoals bewust harde geluiden maken om aandacht af te dwingen. ,,Dan is begrenzing nodig,” hoorde de inspectie. In het rapport geeft een van de zorgverleners zelfs doodleuk een voorbeeld waarbij ‘hij een clint heeft neergeslagen'. ,,Uit zelfverdediging,” vertelde de verpleegkundige die zei bedreigd te worden.

Dat de leiding van de instelling zich niet echt van veel kwaad bewust was, bewijst het feit dat ze zelf de inspectie belden om te komen kijken, nadat Stegeman ze confronteerde met wat hij had ontdekt. De beelden die hij maakte zendt hij overigens pas ergens half april uit.

Enkele oud-medewerkers hebben aangifte gedaan tegen de zorginstelling. In een reactie heeft Aurora Borealis laten weten ‘de bevindingen zeer serieus te nemen’ en te werken aan verbeterpunten. Maar of ze hun gestaakte werk ooit weer mogen oppakken, is zeer de vraag.

Zes verdachten
Het Openbaar Ministerie doet strafrechtelijk onderzoek en houdt contact met familie van de getroffen clinten die mogelijk ook een slachtofferadvocaat in de arm nemen. Er liggen momenteel n aangifte en twee meldingen van mishandeling. Zes personen van Aurora Borealis zijn als verdachten aangemerkt.

Minister: ‘Inspectie had eerder moeten worden ingeschakeld in Wedde’
Minister Conny Helder (Langdurige Zorg) vindt dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) eigenlijk eerder had moeten worden ingeschakeld. Al medio oktober kwamen undercoverbeelden beschikbaar van misstanden. De beelden zijn toen aan de politie doorgespeeld die eind november met een rapport kwam. Daarna werd pas de inspectie erbij betrokken. ,,Ik vind eigenlijk dat het eerder had gemoeten”, zei de bewindsvrouw in de Tweede Kamer.
pi_208881317
"Aurora Borealis", met de uil van Minerva als huisdier?
pi_208881460
dit is toch niet te geloven
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  Miss 200.000.000! maandag 24 april 2023 @ 06:25:43 #6
367000 roos94
pi_208881483
Ik heb zelf jarenlang bij een zorgboerderij gewerkt als begeleider en op een school voor kinderen met zeer ernstige meervoudig beperkingen.

Bij de boerderij was er een collega die vaak verbaal te ver ging naar clinten die een laag ontwikkelingsniveau hadden en dus feitelijk niet veel aan hun gedrag konden doen. Wel eens een melding van gemaakt maar is nooit wat mee gedaan.

Op de school zaten er enkele juffen die de hele dag gewoon op hun mobiel in de klas zaten of met andere collega's bezig waren. Contextvorming: kinderen in rolstoel, kunnen niet praten etc. Daar werd niet echt naar omgekeken. Weinig activiteiten mee gedaan. Gelukkig waren de meesten wel beter dan dat, maar als jouw kind net in die ene klas zit? Niet fijn.
pi_208881599
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 06:05 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
dit is toch niet te geloven
Het is wel in Groningen provincie he. Ik geloof het wel.
PWBF
pi_208881640
Maar wie stuurt nou zijn kind naar een holistische antroposofische zorgboerderij...
pi_208881829
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 07:28 schreef Wantie het volgende:
Maar wie stuurt nou zijn kind naar een holistische antroposofische zorgboerderij...
Dan vraag je er inderdaad gewoon om.
pi_208881851
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 08:07 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk weer het andere uiterste, maar ik zou zeker twijfel hebben bij hun manier van aanpak.
pi_208881972
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 08:07 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Da's onzin natuurlijk. Ook daar verwacht je dat er op normale mensen wordt omgesprongen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208881992
quote:
15s.gif Op maandag 24 april 2023 00:59 schreef Zwoerd het volgende:
Dit zijn echt mensen van het slechtste soort. Als de maatschappij het toe zou laten, waren ze in nog veel ergere dingen on staat. In andere tijden zouden ze kampbeul in een concentratiekamp kunnen zijn.
Dat is snel!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208881998
Zeer triest en zorgelijk wat daar gebeurde
  roze maandag 24 april 2023 @ 08:50:31 #15
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_208882027
Ik las dat ze weer verder gaan met de zorgboerderij. Ongelooflijk.
Your beauty never ever scared me.
  maandag 24 april 2023 @ 08:56:30 #16
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_208882068
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 07:28 schreef Wantie het volgende:
Ouders die de zorg voor hun (meervoudig) gehandicapte kind niet meer zelf aankunnen en al lang blij zijn dat ze ergens een plekje hebben gevonden waar ze ervan uitgaan dat hun kind goed verzorgd en ondersteund zal worden door bekwame medewerkers, ook al maken ze gebruik van wat termen die je zelf wat zweverig vindt?
pi_208882073
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 08:50 schreef Ama het volgende:
Dat dat uberhaubt kan :') en de schaamteloosheid van zulke mensen :r
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208882090
Ik heb zelf met dezelfde doelgroep op een zorgboerderij gewerkt en ik vind dit maar een vreemd verhaal.

Werkten hier wel professionals of waren het veredelde vrijwilligers?

Was deze zorgboerderij onderdeel van een officiele zorg organisatie?

En vooral ook: Waar was het Externe toezicht?

De controle in mijn organisatie is zowel intern als extern enorm groot.
Dat je er wel eens gek van wordt.
Alles, zelfs de kleinste handelingen moet verantwoord worden, moet geregistreerd staan en wordt intern en extern gecontroleerd.

Zelfs de voorraadkast mag niet zomaar op slot worden gedaan omdat dit een (dwang) middel en maatregel is.
Zoiets moet dan eerst door de Driehoek voordat zo n 'maatregel' genomen kan worden.

Aan separatie doen wij dan ook niet.

Ik vind het de laatste jaren doorslaan met alle controles en regels, maar dit voorkomt wel dat zaken als machtsmisbruik kunnen gebeuren.
pi_208882191
quote:
Is de zorgboerderij overgenomen door een andere organisatie?
In dat geval is het mogelijk natuurlijk.

Ik werk in een grote zorgorganisatie, met vele woningen en dagbesteding en dat werkzaam is over meerdere provincies.

Ik denk niet dat zij zouden aarzelen om een zorgboerderij te kopen en opnieuw op te starten, onder een andere naam en organisatie en met een professioneel team.

Zorgboerderijen zijn populaire locaties. In mijn organisatie hebben we er tientallen van.

Als alles door gaat op de oude voet dan klopt dat niet nee.
  roze maandag 24 april 2023 @ 09:15:16 #20
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_208882225
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 09:11 schreef ZanneG het volgende:

[..]

Ik werk in een grote zorgorganisatie, met vele woningen en dagbesteding en dat werkzaam is over meerdere provincies.

Ik denk niet dat zij zouden aarzelen om een zorgboerderij te kopen en opnieuw op te starten, onder een andere naam en organisatie en met een professioneel team.

Zorgboerderijen zijn populaire locaties. In mijn organisatie hebben we er tientallen van.

Wat ik lees gewoon onder de zelfde naam enz door iemand die ook voor de twee eigenaren werkte voorheen.
pi_208882396
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 08:56 schreef Leshy het volgende:

[..]
Ouders die de zorg voor hun (meervoudig) gehandicapte kind niet meer zelf aankunnen en al lang blij zijn dat ze ergens een plekje hebben gevonden waar ze ervan uitgaan dat hun kind goed verzorgd en ondersteund zal worden door bekwame medewerkers, ook al maken ze gebruik van wat termen die je zelf wat zweverig vindt?
Nou, het blijkt dus dat er niet goed werd verzorgd en dat er geen bekwame medewerkers aanwezig waren.

Ik denk juist als een zorginstelling gebruik maakt van zweverige termen, je achter je oren moet krabbelen of er wel de juiste verzorging wordt gegeven.
Je hebt ook holistische en antroposofische geneeskundige praktijken.
Ik snap ook niet dat mensen daar in trappen.
  maandag 24 april 2023 @ 09:33:59 #22
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_208882455
quote:
Bizar ja
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_208882526
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 09:11 schreef ZanneG het volgende:

[..]

Er schijnt gisteravond wat onrust geweest te zijn bij de zorgboerderij, politie moest er bij komen om uit te leggen dat de boerderij nu door andere mensen gerund wordt.

quote:
WEDDE – Naar aanleiding van het eerste deel van de uitzending Undercover in Nederland, waarbij Alberto Stegeman de misstanden bij de voormalige zorgboerderij Aurora Borealis aan het licht bracht, kwam zondagavond een aantal kijkers verhaal halen.

Zondagavond was bij SBS6 het eerste deel van de tweeluik over het onderzoek naar de misstanden bij de voormalige zorgboerderij Aurora Borealis in Wedde te zien. Alberto Stegeman toonde in zijn programma schokkende beelden van de mishandelingen en vernederingen die de bewoners van de zorgboerderij jarenlang moesten ondergaan. Stegeman maakte, samen met een medewerkster die zich voordeed als stagiaire, een reportage over de misstanden. Hij was halverwege vorig jaar door twee oud-medewerkers van de zorgboerderij benaderd.

De beelden werden doorgespeeld aan politie en justitie, met het gevolg dat de twee hoofdverdachten: Michel K en zijn schoonvader Paul W, medio december, samen met vier andere medewerkers, werden aangehouden. Aurora Borealis moest alle zorg stoppen en de clinten verhuisden naar andere instellingen.

Inmiddels is het pand verhuurd aan Persoonlijke Zorg Westerwolde. Alfred Stenekes verleent er, samen met zijn medewerkers, zorg aan elf clinten van 18 jaar en ouder, met een lichte verstandelijke beperking en psychische problemen. Ze krijgen er 24 uurs begeleiding. Voor alle duidelijkheid: Alfred en de medewerkers zijn geen voormalige personeelsleden van Aurora Borealis!

Kennelijk was het tot een groepje personen die zondagavond de uitzending van Alberto Stegeman hebben gezien niet doorgedrongen dat de huidige zorgverleners niets van doen hebben met de voormalige zorgboerderij Aurora Borealis. Na afloop van de uitzending kwamen ze rond kwart over elf bij het pand verhaal halen. De politie moest er aan te pas komen om de boel te sussen en de nieuwe situatie uit te leggen.
https://www.westerwoldeac(...)m_medium=social_link
pi_208882564
Je zult daar maar een familielid hebben zitten.
Het zou mij dan toch heel veel moeite kosten om niet met een honkbalknuppel verhaal te gaan halen bij dat sadistische tuig.

Dit soort mensen had niet niet misstaan bij concentratiekampen, of bij IS of Mexicaanse kartels 8)7 :r
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  maandag 24 april 2023 @ 09:49:07 #25
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_208882566
Namen & Rugnummers
pi_208882945
Ok dus zoals ik het begrijp heeft de zorgboerderij dus een doorstart gemaakt onder een andere organisatie met ander mangement en heeft deze geen connectie met de voormalige zorg organisatie, waarvan ik mij afvraag of dat wel een offciele zorg instelling was met gediplomeerde medewerkers?

Er is niks mis mee met een doorstart maken onder een andere zorginstelling lijkt mij.
pi_208883053
Als je de overzichtsbeelden zag is dat pand met de tuin, de locatie etc echt heel mooi. Snap wel dat er andere zorginstellingen dat over hebben willen nemen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 24 april 2023 @ 10:47:06 #28
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_208883138
Enorm triest dit.
With love :*
  roze maandag 24 april 2023 @ 10:50:10 #29
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_208883177
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 10:30 schreef ZanneG het volgende:
Ok dus zoals ik het begrijp heeft de zorgboerderij dus een doorstart gemaakt onder een andere organisatie met ander mangement en heeft deze geen connectie met de voormalige zorg organisatie, waarvan ik mij afvraag of dat wel een offciele zorg instelling was met gediplomeerde medewerkers?

Er is niks mis mee met een doorstart maken onder een andere zorginstelling lijkt mij.
Ik zie zelfde naam?
pi_208883202
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 10:50 schreef Ama het volgende:

[..]
Ik zie zelfde naam?
'Inmiddels is het pand verhuurd aan Persoonlijke Zorg Westerwolde. Alfred Stenekes verleent er, samen met zijn medewerkers, zorg aan elf clinten van 18 jaar en ouder, met een lichte verstandelijke beperking en psychische problemen. Ze krijgen er 24 uurs begeleiding. Voor alle duidelijkheid: Alfred en de medewerkers zijn geen voormalige personeelsleden van Aurora Borealis!

Kennelijk was het tot een groepje personen die zondagavond de uitzending van Alberto Stegeman hebben gezien niet doorgedrongen dat de huidige zorgverleners niets van doen hebben met de voormalige zorgboerderij Aurora Borealis. Na afloop van de uitzending kwamen ze rond kwart over elf bij het pand verhaal halen. De politie moest er aan te pas komen om de boel te sussen en de nieuwe situatie uit te leggen
.'

Dit is uit het artikel, eerder hier geplaatst. Hieruit maak ik op dat het om een andere organisatie gaat of niet?
  maandag 24 april 2023 @ 10:54:08 #31
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208883229
Wat woont er in NL toch ook een wreed sadistisch en laf kutvolk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 24 april 2023 @ 11:09:21 #32
444376 BaksteenMongool
Baksteen op je bek
pi_208883385
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 07:15 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Het is wel in Groningen provincie he. Ik geloof het wel.
Valt wel op dat het vaak in die provincie raak is ja.
pi_208883463
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 10:54 schreef Red_85 het volgende:
Wat woont er in NL toch ook een wreed sadistisch en laf kutvolk.
In andere landen niet dan?
PWBF
pi_208883769
Ik vraag me af wanneer je de grens over gaat om een weerloos iemand sinaasappels in het gezicht te gooien, of iemand in het gezicht slaan. Onvoorstelbaar wreed.

En aangezien de werknemers zo open en bloot, in het bijzijn van stagiaires of nieuwe werknemers, de clinten dusdanig behandelen vrees ik dat ze echt denken dat dit de manier is om met de mensen om te gaan.
  Spellchecker maandag 24 april 2023 @ 11:56:29 #35
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208883807
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 11:53 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik vraag me af wanneer je de grens over gaat om een weerloos iemand sinaasappels in het gezicht te gooien, of iemand in het gezicht slaan. Onvoorstelbaar wreed.

En aangezien de werknemers zo open en bloot, in het bijzijn van stagiaires of nieuwe werknemers, de clinten dusdanig behandelen vrees ik dat ze echt denken dat dit de manier is om met de mensen om te gaan.
Echt bizar .... je zou misschien denken dat ze zich een beetje zouden inhouden bij stagiaires/nieuwe werknemers .....

:r
pi_208883855
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 11:56 schreef maily het volgende:

[..]
Echt bizar .... je zou misschien denken dat ze zich een beetje zouden inhouden bij stagiaires/nieuwe werknemers .....

:r
Dat bedoel ik. Als je zo open bent over het behandelen van je clinten, moet je haast wel zelf denken dat je goed bezig bent. En als je al jaren met dit gedrag wegkomt, ga je misschien in je eigen behandeling van wreedheid geloven. Arme, arme bewoners.
  maandag 24 april 2023 @ 12:11:42 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_208883940
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 03:30 schreef realnice11 het volgende:
Zorgboerderij in Wedde waar ‘clint met hoofd in wc werd geduwd’ maakt bezwaar tegen sluiting
De zorgboerderij waar lichamelijk en geestelijk beperkte bewoners soms werden mishandeld en vernederd ‘als ze iets verkeerd deden’ maakt bezwaar tegen de sluiting. Dat zegt hun advocaat Fonny Krol-Postma. ,,Wat er is geconstateerd, is niet het beleid van mijn clinten.”

Victor Schildkamp 07-02-23, 14:36 Laatste update: 07-02-23, 19:53

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) greep kort geleden hard in bij Aurora Borealis in het Groningse Wedde. Uiterlijk 9 februari moet de laatste van de tien bewoners aan een andere zorginstelling zijn overgedragen als gevolg van een onderzoeksrapport vol dramatische conclusies.

De rode draad daarin: bij de zorgboerderij werden soms bizarre straffen gebruikt om de bewoners te leren wat wel en niet mocht: medewerkers die pindakaas smeren op het hoofd van een bewoner die dan op de grond moet liggen om door de hond te worden afgelikt, bewoners aan hun haren achterover trekken, bewoners die in de tuin moeten liggen onder een druppelende tuinslang, een bewoner die met zijn hoofd in de wc wordt geduwd, een bewoner die een hele sinaasappel in zijn mond geduwd kreeg, bewoners die voor straf buiten worden gezet of in het schoonmaakhok moeten zitten, eten wat wordt afgepakt en tikken die worden uitgedeeld.

Advocaat Krol-Postma wil niet inhoudelijk op die zaken ingaan. Maar volgens haar is dit ‘niet het beleid van Aurora Borealis’. Ook zijn bepaalde medewerkers inmiddels al niet meer actief in de organisatie. Daarnaast heeft de leiding van de zorginstelling de beelden die undercoverjournalist Alberto Stegeman maakte van de misstanden, nooit gezien. ,,Dus daar hebben we nog niet op kunnen reageren of enige nuance over kunnen geven, mede daarom maken we bezwaar tegen de tijdelijke sluiting,” zegt Krol-Postma.

Verborgen camera's Alberto Stegem

De zaak werd dus vorig jaar al aanhangig gemaakt door Albert Stegeman. Hij maakte na een melding met verborgen camera's opnames van de misstanden en deelde zijn bevindingen met de politie. En hij lichtte daarna ook de inspectie IGJ in. De politie deelde vervolgens een rapportage met de inspectie die daarna op onderzoek uitging en tal van betrokkenen sprak.

Grote vraag die opdoemt bij het rapport is: hoe kon het zover komen? Hoe konden de vier vennoten van de in 2007 gestarte zorgboerderij en enkele medewerkers z over de schreef gaan met de tien bewoners?

‘Nodig om clint tijdje buiten te zetten’
Zelf zegt Aurora Borealis ‘vanuit een antroposofische en holistische visie te werken’. De zorginstelling gebruikt daarbij ‘een methode van duidelijkheid, structuur en begrenzing', vertellen de bestuurders (die soms ook als verpleegkundige werkten) van de instelling in het rapport. Daarbij kan het nodig zijn om ‘een clint te laten leren van z'n verkeerde gedrag door hem een tijdje buiten te zetten', zei een bestuurder.

Een van de verpleegkundigen zei dat clinten met een ernstige meervoudige beperking ‘heel goed weten wat ze doen'. Zoals bewust harde geluiden maken om aandacht af te dwingen. ,,Dan is begrenzing nodig,” hoorde de inspectie. In het rapport geeft een van de zorgverleners zelfs doodleuk een voorbeeld waarbij ‘hij een clint heeft neergeslagen'. ,,Uit zelfverdediging,” vertelde de verpleegkundige die zei bedreigd te worden.

Dat de leiding van de instelling zich niet echt van veel kwaad bewust was, bewijst het feit dat ze zelf de inspectie belden om te komen kijken, nadat Stegeman ze confronteerde met wat hij had ontdekt. De beelden die hij maakte zendt hij overigens pas ergens half april uit.

Enkele oud-medewerkers hebben aangifte gedaan tegen de zorginstelling. In een reactie heeft Aurora Borealis laten weten ‘de bevindingen zeer serieus te nemen’ en te werken aan verbeterpunten. Maar of ze hun gestaakte werk ooit weer mogen oppakken, is zeer de vraag.

Zes verdachten
Het Openbaar Ministerie doet strafrechtelijk onderzoek en houdt contact met familie van de getroffen clinten die mogelijk ook een slachtofferadvocaat in de arm nemen. Er liggen momenteel n aangifte en twee meldingen van mishandeling. Zes personen van Aurora Borealis zijn als verdachten aangemerkt.

Minister: ‘Inspectie had eerder moeten worden ingeschakeld in Wedde’
Minister Conny Helder (Langdurige Zorg) vindt dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) eigenlijk eerder had moeten worden ingeschakeld. Al medio oktober kwamen undercoverbeelden beschikbaar van misstanden. De beelden zijn toen aan de politie doorgespeeld die eind november met een rapport kwam. Daarna werd pas de inspectie erbij betrokken. ,,Ik vind eigenlijk dat het eerder had gemoeten”, zei de bewindsvrouw in de Tweede Kamer.
-doei-

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2023 14:25:19 ]
The End Times are wild
pi_208884450
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 09:43 schreef WethouderHekking het volgende:

[..]
Er schijnt gisteravond wat onrust geweest te zijn bij de zorgboerderij, politie moest er bij komen om uit te leggen dat de boerderij nu door andere mensen gerund wordt.
[..]
https://www.westerwoldeac(...)m_medium=social_link
FOK! knokploeg slaat weer eens door. :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208885604
Net gekeken, meerdere keren op het punt gestaan om af te zetten; wat weerzinwekkend wat daar gebeurd is. Arme bewoners kunnen niets zeggen, zouden zich daar veilig moeten voelen, gatverdamme, ziekelijk. Echt geen woorden voor. Ik hoop op een fikse strafzaak.
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
  maandag 24 april 2023 @ 14:17:23 #40
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_208885672
Op Facebook circuleren foto’s rond van de daders/ verdachten. Het lijken zulke normale mensen. :(
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_208885736
-reactie op verwijderde post-

[ Bericht 95% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2023 14:25:59 ]
pi_208885816
Top gemodereerd.
pi_208893481
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 11:53 schreef Knutknuttsson het volgende:

Dat kan ook juist typisch zijn voor dit soort machtsmisbruik: laten zien aan mensen 'onder je' (stagiaires) dat jij de sterkste bent.
pi_208893512
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 09:49 schreef RamboDirk het volgende:
Namen & Rugnummers
Worden massaal gedeeld op facebook en twitter, beetje irritant hoe iedereen de fakkels en hooivorken uit de schuur hebben gehaald en voor eigen rechter willen spelen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 25 april 2023 @ 00:33:48 #45
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_208893556
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 08:58 schreef ZanneG het volgende:

Ik vind het de laatste jaren doorslaan met alle controles en regels, maar dit voorkomt wel dat zaken als machtsmisbruik kunnen gebeuren.
Gelet op deze kwestie kennelijk toch niet helemaal.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_208893560
Ik vind die uitzending veel te heftig om te kijken en dit topic ook.

Respect voor de anonieme bron, en het programma.

En tegelijkertijd hebben we “Keesje” de kakker op Videoland. Voor Keesje wordt alles geregeld, ik vind het zo triest voor de Keesjes die verplicht met tien man moeten samenleven…
pi_208893565
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 00:04 schreef _flore het volgende:

[..]
Dat kan ook juist typisch zijn voor dit soort machtsmisbruik: laten zien aan mensen 'onder je' (stagiaires) dat jij de sterkste bent.
We zien nu een instelling, hoeveel gaan er volgen?
pi_208893868
quote:
3s.gif Op dinsdag 25 april 2023 00:33 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Gelet op deze kwestie kennelijk toch niet helemaal.
Daarom dus ook mijn vraag of dit wel om een officieel geregistreerde zorginstelling gaat.
Ik kan dat bijna niet geloven omdat je dan met externe en interne controles te maken hebt.
Het zorgkantoor zou ook toezicht moeten houden. Was hier wel sprake van een zorgkantoor of deden ze het allemaal gewoon onderling?

Grootschalig en openlijk misbruik van deze omvang zou in mijn zorg organisatie onmogelijk zijn,
Het kan zeker dat er fysiek of seksueel of financieel misbruik plaats vindt, maar niet zo in the open alsof het de normaalste zaak vd wereld is.
Dan gebeurt het stiekem. in het geheim.
Wat ook verschrikkelijk is natuurlijk.

In dit geval geloof ik bijna niet dat het een officiele zorgorganisatie was.
Maar als een groep semi vrijwilligers een boerderij op zet en dat zelf wil gaan runnen, zonder bemoeienis van buitenaf en zonder externe controles, zonder zorg of gedragsplannen op te stellen dan heeft niemand er enige toezicht op en dan kan dit gebeuren.
pi_208893876
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 00:35 schreef ootjekatootje het volgende:

En tegelijkertijd hebben we “Keesje” de kakker op Videoland. Voor Keesje wordt alles geregeld, ik vind het zo triest voor de Keesjes die verplicht met tien man moeten samenleven…
Voor de Keesjes van deze wereld is het ook niet goed om tot je 60e nog thuis te wonen. Als ouders of broers en zussen moet je toch naar een andere oplossing zoeken en iets geregeld hebben voordat ouders overlijden.
Dat kan ook met ambulante begeleiding maar er moet wel iets geregeld zijn.
Grote woongroepen van 10 man is wel uit de tijd. Dat zie je tegenwoordig niet meer vaak.
Althans niet in mijn zorgorganisatie.

Kleine woongroepen, met een eigen studio of appartementje en eigen badkamer, keukenblokje, washok.
Dat is meer van deze tijd en hoe ze bij ons wonen.
Maar natuurlijk houdt je wel dat je net op een groep kunt komen waar het niet klikt met 1 of meerdere medebewoners. Maar ze zijn niet verplicht om mee te eten of te leven op de woongroep.
Ze wonen in hun appartementje of studio, niet in de woongroepen en de persoonlijke begeleiding wordt persoonlijk afgestemd op het individu.
  dinsdag 25 april 2023 @ 08:39:27 #50
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_208894426
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2023 00:35 schreef ootjekatootje het volgende:

Kees heeft geen verstandelijke beperking. Hij wijkt wel heel erg af in zijn gedrag, maar zou zich nooit zo laten behandelen. Zo kwetsbaar als de mensen op de zorgboerderij is hij niet.
Wie dit leest is een lezer van dit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')