Dan vraag je er inderdaad gewoon om.quote:Op maandag 24 april 2023 07:28 schreef Wantie het volgende:
Maar wie stuurt nou zijn kind naar een holistische antroposofische zorgboerderij...
Dat is natuurlijk weer het andere uiterste, maar ik zou zeker twijfel hebben bij hun manier van aanpak.quote:Op maandag 24 april 2023 08:07 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Dan vraag je er inderdaad gewoon om.
Da's onzin natuurlijk. Ook daar verwacht je dat er op normale mensen wordt omgesprongen.quote:Op maandag 24 april 2023 08:07 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Dan vraag je er inderdaad gewoon om.
Dat is snel!quote:Op maandag 24 april 2023 00:59 schreef Zwoerd het volgende:
Dit zijn echt mensen van het slechtste soort. Als de maatschappij het toe zou laten, waren ze in nog veel ergere dingen on staat. In andere tijden zouden ze kampbeul in een concentratiekamp kunnen zijn.
Ouders die de zorg voor hun (meervoudig) gehandicapte kind niet meer zelf aankunnen en al lang blij zijn dat ze ergens een plekje hebben gevonden waar ze ervan uitgaan dat hun kind goed verzorgd en ondersteund zal worden door bekwame medewerkers, ook al maken ze gebruik van wat termen die je zelf wat zweverig vindt?quote:Op maandag 24 april 2023 07:28 schreef Wantie het volgende:
Maar wie stuurt nou zijn kind naar een holistische antroposofische zorgboerderij...
Dat dat uberhaubt kanquote:Op maandag 24 april 2023 08:50 schreef Ama het volgende:
Ik las dat ze weer verder gaan met de zorgboerderij. Ongelooflijk.
Is de zorgboerderij overgenomen door een andere organisatie?quote:Op maandag 24 april 2023 08:50 schreef Ama het volgende:
Wat ik lees gewoon onder de zelfde naam enz door iemand die ook voor de twee eigenaren werkte voorheen.quote:Op maandag 24 april 2023 09:11 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Is de zorgboerderij overgenomen door een andere organisatie?
In dat geval is het mogelijk natuurlijk.
Ik werk in een grote zorgorganisatie, met vele woningen en dagbesteding en dat werkzaam is over meerdere provincies.
Ik denk niet dat zij zouden aarzelen om een zorgboerderij te kopen en opnieuw op te starten, onder een andere naam en organisatie en met een professioneel team.
Zorgboerderijen zijn populaire locaties. In mijn organisatie hebben we er tientallen van.
Als alles door gaat op de oude voet dan klopt dat niet nee.
Nou, het blijkt dus dat er niet goed werd verzorgd en dat er geen bekwame medewerkers aanwezig waren.quote:Op maandag 24 april 2023 08:56 schreef Leshy het volgende:
[..]
Ouders die de zorg voor hun (meervoudig) gehandicapte kind niet meer zelf aankunnen en al lang blij zijn dat ze ergens een plekje hebben gevonden waar ze ervan uitgaan dat hun kind goed verzorgd en ondersteund zal worden door bekwame medewerkers, ook al maken ze gebruik van wat termen die je zelf wat zweverig vindt?
Bizar jaquote:Op maandag 24 april 2023 08:50 schreef Ama het volgende:
Er schijnt gisteravond wat onrust geweest te zijn bij de zorgboerderij, politie moest er bij komen om uit te leggen dat de boerderij nu door andere mensen gerund wordt.quote:Op maandag 24 april 2023 09:11 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Is de zorgboerderij overgenomen door een andere organisatie?
In dat geval is het mogelijk natuurlijk.
Ik werk in een grote zorgorganisatie, met vele woningen en dagbesteding en dat werkzaam is over meerdere provincies.
Ik denk niet dat zij zouden aarzelen om een zorgboerderij te kopen en opnieuw op te starten, onder een andere naam en organisatie en met een professioneel team.
Zorgboerderijen zijn populaire locaties. In mijn organisatie hebben we er tientallen van.
Als alles door gaat op de oude voet dan klopt dat niet nee.
https://www.westerwoldeac(...)m_medium=social_linkquote:WEDDE – Naar aanleiding van het eerste deel van de uitzending Undercover in Nederland, waarbij Alberto Stegeman de misstanden bij de voormalige zorgboerderij Aurora Borealis aan het licht bracht, kwam zondagavond een aantal kijkers verhaal halen.
Zondagavond was bij SBS6 het eerste deel van de tweeluik over het onderzoek naar de misstanden bij de voormalige zorgboerderij Aurora Borealis in Wedde te zien. Alberto Stegeman toonde in zijn programma schokkende beelden van de mishandelingen en vernederingen die de bewoners van de zorgboerderij jarenlang moesten ondergaan. Stegeman maakte, samen met een medewerkster die zich voordeed als stagiaire, een reportage over de misstanden. Hij was halverwege vorig jaar door twee oud-medewerkers van de zorgboerderij benaderd.
De beelden werden doorgespeeld aan politie en justitie, met het gevolg dat de twee hoofdverdachten: Michel K en zijn schoonvader Paul W, medio december, samen met vier andere medewerkers, werden aangehouden. Aurora Borealis moest alle zorg stoppen en de clinten verhuisden naar andere instellingen.
Inmiddels is het pand verhuurd aan Persoonlijke Zorg Westerwolde. Alfred Stenekes verleent er, samen met zijn medewerkers, zorg aan elf clinten van 18 jaar en ouder, met een lichte verstandelijke beperking en psychische problemen. Ze krijgen er 24 uurs begeleiding. Voor alle duidelijkheid: Alfred en de medewerkers zijn geen voormalige personeelsleden van Aurora Borealis!
Kennelijk was het tot een groepje personen die zondagavond de uitzending van Alberto Stegeman hebben gezien niet doorgedrongen dat de huidige zorgverleners niets van doen hebben met de voormalige zorgboerderij Aurora Borealis. Na afloop van de uitzending kwamen ze rond kwart over elf bij het pand verhaal halen. De politie moest er aan te pas komen om de boel te sussen en de nieuwe situatie uit te leggen.
Ik zie zelfde naam?quote:Op maandag 24 april 2023 10:30 schreef ZanneG het volgende:
Ok dus zoals ik het begrijp heeft de zorgboerderij dus een doorstart gemaakt onder een andere organisatie met ander mangement en heeft deze geen connectie met de voormalige zorg organisatie, waarvan ik mij afvraag of dat wel een offciele zorg instelling was met gediplomeerde medewerkers?
Er is niks mis mee met een doorstart maken onder een andere zorginstelling lijkt mij.
'Inmiddels is het pand verhuurd aan Persoonlijke Zorg Westerwolde. Alfred Stenekes verleent er, samen met zijn medewerkers, zorg aan elf clinten van 18 jaar en ouder, met een lichte verstandelijke beperking en psychische problemen. Ze krijgen er 24 uurs begeleiding. Voor alle duidelijkheid: Alfred en de medewerkers zijn geen voormalige personeelsleden van Aurora Borealis!quote:
Valt wel op dat het vaak in die provincie raak is ja.quote:Op maandag 24 april 2023 07:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het is wel in Groningen provincie he. Ik geloof het wel.
In andere landen niet dan?quote:Op maandag 24 april 2023 10:54 schreef Red_85 het volgende:
Wat woont er in NL toch ook een wreed sadistisch en laf kutvolk.
Echt bizar .... je zou misschien denken dat ze zich een beetje zouden inhouden bij stagiaires/nieuwe werknemers .....quote:Op maandag 24 april 2023 11:53 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik vraag me af wanneer je de grens over gaat om een weerloos iemand sinaasappels in het gezicht te gooien, of iemand in het gezicht slaan. Onvoorstelbaar wreed.
En aangezien de werknemers zo open en bloot, in het bijzijn van stagiaires of nieuwe werknemers, de clinten dusdanig behandelen vrees ik dat ze echt denken dat dit de manier is om met de mensen om te gaan.
Dat bedoel ik. Als je zo open bent over het behandelen van je clinten, moet je haast wel zelf denken dat je goed bezig bent. En als je al jaren met dit gedrag wegkomt, ga je misschien in je eigen behandeling van wreedheid geloven. Arme, arme bewoners.quote:Op maandag 24 april 2023 11:56 schreef maily het volgende:
[..]
Echt bizar .... je zou misschien denken dat ze zich een beetje zouden inhouden bij stagiaires/nieuwe werknemers .....
-doei-quote:Op maandag 24 april 2023 03:30 schreef realnice11 het volgende:
Zorgboerderij in Wedde waar ‘clint met hoofd in wc werd geduwd’ maakt bezwaar tegen sluiting
De zorgboerderij waar lichamelijk en geestelijk beperkte bewoners soms werden mishandeld en vernederd ‘als ze iets verkeerd deden’ maakt bezwaar tegen de sluiting. Dat zegt hun advocaat Fonny Krol-Postma. ,,Wat er is geconstateerd, is niet het beleid van mijn clinten.”
Victor Schildkamp 07-02-23, 14:36 Laatste update: 07-02-23, 19:53
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) greep kort geleden hard in bij Aurora Borealis in het Groningse Wedde. Uiterlijk 9 februari moet de laatste van de tien bewoners aan een andere zorginstelling zijn overgedragen als gevolg van een onderzoeksrapport vol dramatische conclusies.
De rode draad daarin: bij de zorgboerderij werden soms bizarre straffen gebruikt om de bewoners te leren wat wel en niet mocht: medewerkers die pindakaas smeren op het hoofd van een bewoner die dan op de grond moet liggen om door de hond te worden afgelikt, bewoners aan hun haren achterover trekken, bewoners die in de tuin moeten liggen onder een druppelende tuinslang, een bewoner die met zijn hoofd in de wc wordt geduwd, een bewoner die een hele sinaasappel in zijn mond geduwd kreeg, bewoners die voor straf buiten worden gezet of in het schoonmaakhok moeten zitten, eten wat wordt afgepakt en tikken die worden uitgedeeld.
Advocaat Krol-Postma wil niet inhoudelijk op die zaken ingaan. Maar volgens haar is dit ‘niet het beleid van Aurora Borealis’. Ook zijn bepaalde medewerkers inmiddels al niet meer actief in de organisatie. Daarnaast heeft de leiding van de zorginstelling de beelden die undercoverjournalist Alberto Stegeman maakte van de misstanden, nooit gezien. ,,Dus daar hebben we nog niet op kunnen reageren of enige nuance over kunnen geven, mede daarom maken we bezwaar tegen de tijdelijke sluiting,” zegt Krol-Postma.
Verborgen camera's Alberto Stegem
De zaak werd dus vorig jaar al aanhangig gemaakt door Albert Stegeman. Hij maakte na een melding met verborgen camera's opnames van de misstanden en deelde zijn bevindingen met de politie. En hij lichtte daarna ook de inspectie IGJ in. De politie deelde vervolgens een rapportage met de inspectie die daarna op onderzoek uitging en tal van betrokkenen sprak.
Grote vraag die opdoemt bij het rapport is: hoe kon het zover komen? Hoe konden de vier vennoten van de in 2007 gestarte zorgboerderij en enkele medewerkers z over de schreef gaan met de tien bewoners?
‘Nodig om clint tijdje buiten te zetten’
Zelf zegt Aurora Borealis ‘vanuit een antroposofische en holistische visie te werken’. De zorginstelling gebruikt daarbij ‘een methode van duidelijkheid, structuur en begrenzing', vertellen de bestuurders (die soms ook als verpleegkundige werkten) van de instelling in het rapport. Daarbij kan het nodig zijn om ‘een clint te laten leren van z'n verkeerde gedrag door hem een tijdje buiten te zetten', zei een bestuurder.
Een van de verpleegkundigen zei dat clinten met een ernstige meervoudige beperking ‘heel goed weten wat ze doen'. Zoals bewust harde geluiden maken om aandacht af te dwingen. ,,Dan is begrenzing nodig,” hoorde de inspectie. In het rapport geeft een van de zorgverleners zelfs doodleuk een voorbeeld waarbij ‘hij een clint heeft neergeslagen'. ,,Uit zelfverdediging,” vertelde de verpleegkundige die zei bedreigd te worden.
Dat de leiding van de instelling zich niet echt van veel kwaad bewust was, bewijst het feit dat ze zelf de inspectie belden om te komen kijken, nadat Stegeman ze confronteerde met wat hij had ontdekt. De beelden die hij maakte zendt hij overigens pas ergens half april uit.
Enkele oud-medewerkers hebben aangifte gedaan tegen de zorginstelling. In een reactie heeft Aurora Borealis laten weten ‘de bevindingen zeer serieus te nemen’ en te werken aan verbeterpunten. Maar of ze hun gestaakte werk ooit weer mogen oppakken, is zeer de vraag.
Zes verdachten
Het Openbaar Ministerie doet strafrechtelijk onderzoek en houdt contact met familie van de getroffen clinten die mogelijk ook een slachtofferadvocaat in de arm nemen. Er liggen momenteel n aangifte en twee meldingen van mishandeling. Zes personen van Aurora Borealis zijn als verdachten aangemerkt.
Minister: ‘Inspectie had eerder moeten worden ingeschakeld in Wedde’
Minister Conny Helder (Langdurige Zorg) vindt dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) eigenlijk eerder had moeten worden ingeschakeld. Al medio oktober kwamen undercoverbeelden beschikbaar van misstanden. De beelden zijn toen aan de politie doorgespeeld die eind november met een rapport kwam. Daarna werd pas de inspectie erbij betrokken. ,,Ik vind eigenlijk dat het eerder had gemoeten”, zei de bewindsvrouw in de Tweede Kamer.
FOK! knokploeg slaat weer eens door.quote:Op maandag 24 april 2023 09:43 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Er schijnt gisteravond wat onrust geweest te zijn bij de zorgboerderij, politie moest er bij komen om uit te leggen dat de boerderij nu door andere mensen gerund wordt.
[..]
https://www.westerwoldeac(...)m_medium=social_link
Dat kan ook juist typisch zijn voor dit soort machtsmisbruik: laten zien aan mensen 'onder je' (stagiaires) dat jij de sterkste bent.quote:Op maandag 24 april 2023 11:53 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik vraag me af wanneer je de grens over gaat om een weerloos iemand sinaasappels in het gezicht te gooien, of iemand in het gezicht slaan. Onvoorstelbaar wreed.
En aangezien de werknemers zo open en bloot, in het bijzijn van stagiaires of nieuwe werknemers, de clinten dusdanig behandelen vrees ik dat ze echt denken dat dit de manier is om met de mensen om te gaan.
Worden massaal gedeeld op facebook en twitter, beetje irritant hoe iedereen de fakkels en hooivorken uit de schuur hebben gehaald en voor eigen rechter willen spelen.quote:
Gelet op deze kwestie kennelijk toch niet helemaal.quote:Op maandag 24 april 2023 08:58 schreef ZanneG het volgende:
Ik vind het de laatste jaren doorslaan met alle controles en regels, maar dit voorkomt wel dat zaken als machtsmisbruik kunnen gebeuren.
We zien nu een instelling, hoeveel gaan er volgen?quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:04 schreef _flore het volgende:
[..]
Dat kan ook juist typisch zijn voor dit soort machtsmisbruik: laten zien aan mensen 'onder je' (stagiaires) dat jij de sterkste bent.
Daarom dus ook mijn vraag of dit wel om een officieel geregistreerde zorginstelling gaat.quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:33 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Gelet op deze kwestie kennelijk toch niet helemaal.
Voor de Keesjes van deze wereld is het ook niet goed om tot je 60e nog thuis te wonen. Als ouders of broers en zussen moet je toch naar een andere oplossing zoeken en iets geregeld hebben voordat ouders overlijden.quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:35 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind die uitzending veel te heftig om te kijken en dit topic ook.
Respect voor de anonieme bron, en het programma.
En tegelijkertijd hebben we “Keesje” de kakker op Videoland. Voor Keesje wordt alles geregeld, ik vind het zo triest voor de Keesjes die verplicht met tien man moeten samenleven…
Kees heeft geen verstandelijke beperking. Hij wijkt wel heel erg af in zijn gedrag, maar zou zich nooit zo laten behandelen. Zo kwetsbaar als de mensen op de zorgboerderij is hij niet.quote:Op dinsdag 25 april 2023 00:35 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind die uitzending veel te heftig om te kijken en dit topic ook.
Respect voor de anonieme bron, en het programma.
En tegelijkertijd hebben we “Keesje” de kakker op Videoland. Voor Keesje wordt alles geregeld, ik vind het zo triest voor de Keesjes die verplicht met tien man moeten samenleven…
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |