kloptquote:Op donderdag 13 april 2023 17:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Woningtekort komt hoofdzakelijk door de babyboomers, huisvestingsverdunning, sluiting bejaardentehuizen, buitenlandse studenten, expats en andere arbeidsmigranten en simpelweg beleid door te weinig te bouwen.
En maar wijzen naar asielzoekers.![]()
Ach gut, de boomers ja? Vertel: hoe komt het hoofdzakelijk door boomers? En wat zouden ze moeten doen?quote:Op donderdag 13 april 2023 17:27 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Woningtekort komt hoofdzakelijk door de babyboomers, huisvestingsverdunning, sluiting bejaardentehuizen, buitenlandse studenten, expats en andere arbeidsmigranten en simpelweg beleid door te weinig te bouwen.
En maar wijzen naar asielzoekers.![]()
En? Hun eigendom, hun zaak.quote:Op donderdag 13 april 2023 17:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En worden in veel gevallen een eenpersoonshuishouden met een vrij groot woonoppervlak.
Je mag vooral geen kritiek uiten op de burger, want dat is 'arrogant'. Dat is ook illustratief voor de hedendaagse mentaliteit.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog maar eens: het gaat me om de arrogantie. De burger is te veeleisend, wil niets inleveren, is kennelijk begiftigd met de langetermijnvisie van een goudvis en moet eigenlijk niet zo zeuren... en als ze maar beter zouden nadenken zouden ze zien hoe fabelachtig fantastisch een VVD en D66 bezig zijn geweest om "moeilijke vraagstukken" te tackelen.
En ja, zorgplicht van de overheid zou je een ideologisch dingetje kunnen noemen. Voorheen was dat eigenlijk normaal, een overheid die er allereerst voor haar burgers was.
Nee hoor. Zie je eigen bijdragen.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je mag vooral geen kritiek uiten op de burger, want dat is 'arrogant'. Dat is ook illustratief voor de hedendaagse mentaliteit.
Als 'gewone, hardwerkende Nederlander' ben je boven alle kritiek verheven. O wee wie het waagt de burger ook maar enigszins aan te vallen.
Andersom is het uiteraard geen probleem voor diezelfde burger om bestuurders en politici voor stont uit te maken. En als een journalist iets schrijft wat die burger onwelgevallig is, dan trakteren we hem ook gewoon op een scheldkanonnade.
Ook zo'n vermoeiende term.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:12 schreef KoosVogels het volgende:
Als 'gewone, hardwerkende Nederlander'
jawel maar dat wil niet zegen dat het hun wens isquote:
dat weten we dan ook na 45.678.628 posts, Michael.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
jawel maar dat wil niet zegen dat het hun wens is
mijn wens is het niet
Maar als je dat doet ben je dus blijkbaar 'arrogant' en is je kritiek 'hautain'. Waarna het door mij hierboven beschreven proces weer op gang komt.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor. Zie je eigen bijdragen.
dus is een te groot huis niet wenselijk, en de schuld van de VVDquote:Op donderdag 20 april 2023 21:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
dat weten we dan ook na 45.678.628 posts, Michael.
Pardon... de middenklasse? De middenklasse brengt geen offers?quote:Op donderdag 20 april 2023 21:24 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar als je dat doet ben je dus blijkbaar 'arrogant' en is je kritiek 'hautain'. Waarna het door mij hierboven beschreven proces weer op gang komt.
Nogmaals, kritiek op de overheid/het kabinet is (vaak) legitiem. Het gaat mij om de toon en het gebrek aan bereidheid van veel Nederlanders - met name de middenklasse - om offers te brengen. Dan is er sprake van een regering die ons haat en kapot wil maken.
Je zag dat ook tijdens de coronacrisis, al bleef de groen toen gelukkig relatief klein. Van burgers vragen offers te maken en concessies te doen werd gezien als een affront, een grove belediging van de 'normale burger'.
Niet wenselijk voor jou. Mijn ouders peinzen er niet over hun afbetaalde huis te verlaten voor een 'bejaardntehuis', laat staan een appartementje ergens in de binnenstad. Hun eigendom, keihard voor gewerkt, hun keuze.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dus is een te groot huis niet wenselijk, en de schuld van de VVD
zolang ze beiden nog leven / wonen, ok,quote:Op donderdag 20 april 2023 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet wenselijk voor jou. Mijn ouders peinzen er niet over hun afbetaalde huis te verlaten voor een 'bejaardntehuis', laat staan een appartementje ergens in de binnenstad. Hun eigendom, keihard voor gewerkt, hun keuze.
Klopt. Maar deze demografische verandering, samen met een aantal andere (het gegroeide aantal eenpersoonshuishoudens heeft nog wat andere oorzaken) heeft wel fors bijgedragen aan het woningtekort. Dat is niet een verwijt aan de oudere die alleen blijft wonen in zijn afbetaalde koophuis, maar een verwijt aan een blinde vlek in het beleid.quote:
Maar wel 25 miljard over de schutting flikkeren voor stikstofquote:Miljardengat begroting worsteling voor kabinet én D66
Door ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
Updated 1 uur geleden
3 uur geleden
in BINNENLAND
DEN HAAG - Het miljardengat in de begroting is een zware worsteling voor het kabinet en in het bijzonder D66. Die partij wil in plaats van bezuinigen liever de lasten voor vermogenden verhogen, maar stuit daarbij op de eigen partijleider Sigrid Kaag in haar rol als minister van Financiën. Intussen dreigt de pijn aan de pomp de komende tijd hard op te lopen.
Nog niet eens zo gek lang geleden...quote:Op donderdag 20 april 2023 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Klopt. Maar deze demografische verandering, samen met een aantal andere (het gegroeide aantal eenpersoonshuishoudens heeft nog wat andere oorzaken) heeft wel fors bijgedragen aan het woningtekort. Dat is niet een verwijt aan de oudere die alleen blijft wonen in zijn afbetaalde koophuis, maar een verwijt aan een blinde vlek in het beleid.
alsof al die ZZP ers niks kosten , ouderen kregen voortaan zorg thuis, steunkousen aan en uit doen, terwijl de ouderen ook elkaar kunnen helpenquote:Op donderdag 20 april 2023 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog niet eens zo gek lang geleden...
Want we gingen participeren! Jawel, ouderen moesten zo lang mogelijk thuis blijven wonen! Veel te duur, al die zorg in bejaardentehuizen.
Paar jaartjes later: die kut-boomers houden woningen 'bezet'.
Dat zeg ik, een blinde vlek in het beleid. Ik heb het idee dat de gevolgen voor de woningvoorraad na het sluiten van de meeste bejaarden- en verzorgingshuizen totaal gemist zijn.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nog niet eens zo gek lang geleden...
Want we gingen participeren! Jawel, ouderen moesten zo lang mogelijk thuis blijven wonen! Veel te duur, al die zorg in bejaardentehuizen.
Paar jaartjes later: die kut-boomers houden woningen 'bezet'.
Waarom dat niet 'aantrekkelijk' maken voor alle alleenstaanden? Of kinderloze koppels?quote:Op donderdag 20 april 2023 21:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zeg ik, een blinde vlek in het beleid. Ik heb het idee dat de gevolgen voor de woningvoorraad na het sluiten van de meeste bejaarden- en verzorgingshuizen totaal gemist zijn.
Zoals je weet heb ik het eigendomsrecht hoog in het vaandel staan, dus mensen uit hun eigendom zetten is echt het laatste wat ik wil. Neemt niet weg dat je wel kan nadenken hoe je het aantrekkelijker kan maken voor alleenwonende senioren om een andere plek op te zoeken. En dat moet dan zowel qua financiën, locatie als faciliteiten aantrekkelijk zijn, want anders heeft het geen zin. Terecht of niet, maar we komen uiteindelijk gewoon woonruimte tekort en de bewoonde vierkante meters per inwoner stijgen al jaren, met name door het kleiner worden van de huishoudens. Daar is best moeilijk tegenaan te bouwen.
Sowieso wordt samen-wonen (niet als partners/gezin maar als huisgenoten) op allerlei manieren ontmoedigd, terwijl het best een goede manier is om betaalbaar te kunnen wonen.
Dat staat toch in de laatste alinea? Maar van ouderen spreekt het, voor de meesten, voor zich dat het hun laatste verhuizing is en hun leven als het ware krimpt. Die krijgen, gemiddeld genomen, minder behoefte aan ruimte en meer behoefte aan zorg. Dat is nogal verschillend van een alleenstaande van 30, wiens huishouden in veel gevallen nog zal gaan groeien.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waarom dat niet 'aantrekkelijk' maken voor alle alleenstaanden?
Dit is allemaal pure speculatie. Een zeventiger kan nog een relatie aangaan na weduwnaar te zijn geworden terwijl die dertiger eeuwig vrijgezel blijft.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat staat toch in de laatste alinea? Maar van ouderen spreekt het, voor de meesten, voor zich dat het hun laatste verhuizing is en hun leven als het ware krimpt. Die krijgen, gemiddeld genomen, minder behoefte aan ruimte en meer behoefte aan zorg. Dat is nogal verschillend van een alleenstaande van 30, wiens huishouden in veel gevallen nog zal gaan groeien.
We hebben het over andere behoeftes. Dan moet je ook andere ideeën maken.
Oh dit is voor mij verre, verre van een spelletje.quote:Op donderdag 20 april 2023 21:48 schreef Janneke141 het volgende:
Het is goed met je, dit spelletje ga ik echt niet spelen.
jawel maar niet samenwonen , dan gaat de overheid je een strafkorting geven van bijna 400 euro per maand nettoquote:Op donderdag 20 april 2023 21:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een zeventiger kan nog een relatie aangaan na weduwnaar te zijn geworden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |