Waaruit blijkt dat het leven niet eerlijk is en dat klagen tot in de eeuwigheid dat ook niet gaat veranderen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet iedereen kan op het perfecte moment kopen... soms heb je die mazzel niet.
Dat ik wel de mazzel had in 2013 mijn eerste koopwoning te kopen is vooral dat: mazzel.
Maar... wanneer verkoop je je huis wanneer je nieuwbouw koopt? Wat is het goede moment? Wij waren te vroeg, maar dat had geen gevolg. Maar er zijn nu op zeker mensen te laat die eigenlijk de hypotheek van het nieuwbouwproces op een utopie hebben berekend en rond gemaakt... en nu 40k te kort komen. Niks is een goede timing. Waardeloos.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is de consequentie van de keuze om te wachten. Plots ben je het perfecte moment voorbij en ga je van 'haha sukkels ik wacht nog (omdatikmoetmaardatzegikernietbij) naar shit te laat. Maar dat is niemand aan te rekenen behalve degene die besloot eindeloos te wachten op nóg betere omstandigheden.
Oef. Kocht ik maar in 2013 🤣quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet iedereen kan op het perfecte moment kopen... soms heb je die mazzel niet.
Dat ik wel de mazzel had in 2013 mijn eerste koopwoning te kopen is vooral dat: mazzel.
Geen idee. Niemand heeft een glazen bol. Maar dat neemt niet weg dat keuzes consequenties hebben, positieve of negatievequote:Op dinsdag 18 april 2023 22:23 schreef Rene het volgende:
[..]
Maar... wanneer verkoop je je huis wanneer je nieuwbouw koopt? Wat is het goede moment? Wij waren te vroeg, maar dat had geen gevolg. Maar er zijn nu op zeker mensen te laat die eigenlijk de hypotheek van het nieuwbouwproces op een utopie hebben berekend en rond gemaakt... en nu 40k te kort komen. Niks is een goede timing. Waardeloos.
Zei de adviseur gisteren ook tegen ons.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee. Niemand heeft een glazen bol. Maar dat neemt niet weg dat keuzes consequenties hebben, positieve of negatieve
Ondernemen is risicos nemenquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:26 schreef Rene het volgende:
[..]
Zei de adviseur gisteren ook tegen ons.
En ja... daarom is iets met geld en hypotheken en dingen altijd kneiterspannend maar soms moet je maar je ogen dichtdoen en erin springen!
Ja, of niet en dan achter erachter komen dat de andere keuze beter was geweest. Of wel doen en dan erachter komen dat niet doen beter was geweest. Je weet het gewoon niet.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:26 schreef Rene het volgende:
[..]
En ja... daarom is iets met geld en hypotheken en dingen altijd kneiterspannend maar soms moet je maar je ogen dichtdoen en erin springen!
Hangt een beetje van de situatie op de huizenmarkt af. Toen wij ons nieuwbouwhuis kochten eind 2014 was de straat van 40 huizen in 5 fasen van elk 8 huizen opgesplitst en was het elke fase maar de vraag of de vereiste 75% verkocht zou worden voordat er gebouwd kon gaan worden. Later is een vergelijkbare straat in 1 fase in no time verkocht. Maar goed, onze buren hebben toen hun oude huis vrij snel verkocht, om niet met twee koophuizen komen te zitten en daarna nog anderhalf jaar een huis gehuurd.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:23 schreef Rene het volgende:
[..]
Maar... wanneer verkoop je je huis wanneer je nieuwbouw koopt? Wat is het goede moment? Wij waren te vroeg, maar dat had geen gevolg. Maar er zijn nu op zeker mensen te laat die eigenlijk de hypotheek van het nieuwbouwproces op een utopie hebben berekend en rond gemaakt... en nu 40k te kort komen. Niks is een goede timing. Waardeloos.
Nou.... als mensen alles wisten dan zou het gros afhaken als ze al mijn shit moesten ruilen om hier te kunnen wonen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat het leven niet eerlijk is en dat klagen tot in de eeuwigheid dat ook niet gaat veranderen.
Zolang je je maar realiseert dat het ook de andere kant op kan gaan.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:26 schreef Rene het volgende:
[..]
Hebben we bij de verkoop naar ons eerste nieuwbouwhuis gehad. 9 maanden lang op een zolderkamer gewoondquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:31 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Hangt een beetje van de situatie op de huizenmarkt af. Toen wij ons nieuwbouwhuis kochten eind 2014 was de straat van 40 huizen in 5 fasen van elk 8 huizen opgesplitst en was het elke fase maar de vraag of de vereiste 75% verkocht zou worden voordat er gebouwd kon gaan worden. Later is een vergelijkbare straat in 1 fase in no time verkocht. Maar goed, onze buren hebben toen hun oude huis vrij snel verkocht, om niet met twee koophuizen komen te zitten en daarna nog anderhalf jaar een huis gehuurd.
Onze achterburen, die een paar jaar later kochten hebben letterlijk maar twee maanden overlap gehad tussen de oplevering van de nieuwe woning en de sleuteloverdracht van de oude woning, omdat toen de huizenmarkt al redelijk gekkenhuis was.
Ja ik bedoelde puur qua huizen maar als het alles of niets is dan willen veruit de meeste mensen niet met me ruilen hoor. Maar dan ook écht niet. Daar gaat een koopwoning niks aan veranderen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou.... als mensen alles wisten dan zou het gros afhaken als ze al mijn shit moesten ruilen om hier te kunnen wonen.
Om "eerlijk" alleen te baseren op wanneer je een huis kon kopen of hebt gekocht is redelijk naïef.
En ik zou alle shit met liefde inleveren als dat betekent dat ik weer op het sociale huur flatje moest gaan wonen waar ik 30 jaar geleden woonde.
Het is gesloopt overigens, maar er staan verderop in de straat nog wel een paar complexen.... en geen geweldige wijk inmiddels (60 jaar oude sociale huur), en toch zou ik er zo weer gaan wonen als dat betekende dat mijn leven opnieuw zou beginnen maar dan zonder de shit.
Nu niet doen alsof het uiterlijke vertoon van een mooi huis en een leuke auto ook met opoffering komt, daargelaten dat persoonlijke omstandigheden dan natuurlijk als sneeuw voor de zon verdwijnen. [Red: naast de PI ook even de aanvulling dat dit als sarcasme gelezen moet worden]quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja ik bedoelde puur qua huizen maar als het alles of niets is dan willen veruit de meeste mensen niet met me ruilen hoor. Maar dan ook écht niet. Daar gaat een koopwoning niks aan veranderen.
Correct, verhuurders zouden mi gedwongen moeten worden.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:37 schreef Elan het volgende:
Het zou uiteindelijk veel beter zijn als de overheid de regie in handen zou nemen en verduurzamen niet zou stimuleren maar zou verplichten.
Want als de shit de ventilator weer raakt is er nog steeds een enorme groep die om wat voor reden dan ook gecompenseerd zal moeten worden.
Maar dat is oneerlijk want de arme huurders die veelal geen cent te maken hebben moeten dat uiteindelijke betalenquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Correct, verhuurders zouden mi gedwongen moeten worden.
Huursverhogingen zijn al begrensd net als de maximale huur bij aanvang. Daarnaast is er natuurlijk gewoon de mogelijkheid om enkel energielabel A woningen te mogen verhuren bij nieuwe verhuur. Dan heb je bij natuurlijk verloop vanzelf een motivator om iets te gaan doen als je zo graag huurbaasje wil spelen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar dat is oneerlijk want de arme huurders die veelal geen cent te maken hebben moeten dat uiteindelijke betalen
Dat.... wij hadden beter ons huis niet eind 2019 kunnen verkopen (overdracht april 2020) maar een jaartje of nog langer kunnen wachten, we zijn immers toch pas in juni 2021 in dit huis gaan wonen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, of niet en dan achter erachter komen dat de andere keuze beter was geweest. Of wel doen en dan erachter komen dat niet doen beter was geweest. Je weet het gewoon niet.
Ja en kopers die met een lastige VvE te maken hebben ookquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik snap je sarcasme natuurlijk wel, maar is in mijn geval nooit geweest ik koop een huis en daar krijg ik deze shit voor terug. Nee, die shit was er al en zal er altijd zijn maar ondanks dat heb ik een huis gekocht.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nu niet doen alsof het uiterlijke vertoon van een mooi huis en een leuke auto ook met opoffering komt, daargelaten dat persoonlijke omstandigheden dan natuurlijk als sneeuw voor de zon verdwijnen. [Red: naast de PI ook even de aanvulling dat dit als sarcasme gelezen moet worden]
Dat sowieso.... sociale huur uit 1966 met een zogenaamd C-label omdat er dubbel glas in zit? Hoe dan?quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik denk stiekem dat dat wel tegen valt als je het op de hele populatie bekijkt. Maar VvE's zouden zeker ook aangepakt kunnen worden door leden. Onredelijke beslissingen kan je aanvechten. In deze tijd worden sommige beslissingen steeds onredelijker.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja en kopers die met een lastige VvE te maken hebben ook![]()
De groep die het hele verduurzamen volledig in eigen hand heeft is kleiner dan de groep die dat niet of slechts gedeeltelijk heeft.
Dat was inderdaad een beetje mijn punt ;-)quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap je sarcasme natuurlijk wel, maar is in mijn geval nooit geweest ik koop een huis en daar krijg ik deze shit voor terug. Nee, die shit was er al en zal er altijd zijn maar ondanks dat heb ik een huis gekocht.
Het is niet alleen maar oh jij hebt een koophuis dus superleven en jij hebt een huurwoning of koopwoning met label G dus jij hebt een kutleven. Zo zwart wit is het niet.
Ik deel graag dat het niet zo makkelijk gaat altijd.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik denk stiekem dat dat wel tegen valt als je het op de hele populatie bekijkt. Maar VvE's zouden zeker ook aangepakt kunnen worden door leden. Onredelijke beslissingen kan je aanvechten. In deze tijd worden sommige beslissingen steeds onredelijker.
[..]
Dat was inderdaad een beetje mijn punt ;-)
Elk huisje heeft een kruisje en achter elke voordeur zit een verhaal. Meestal zie je alleen het mooie deel
Veelvinker dat jij bentquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:55 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik deel graag dat het niet zo makkelijk gaat altijd.
En dat ik maar vier van de zeven vinkjes heb!
Vinkjes?quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:55 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik deel graag dat het niet zo makkelijk gaat altijd.
En dat ik maar vier van de zeven vinkjes heb!
Slimme marketing van Joris Luyendijk. Past helemaal bij de huidige oikofobie in de samenleving.quote:
Ik kom aan 4 tenzij je HBO hoog opgeleid vindt, dan heb ik er 5.quote:
Het is sick... Terwijl je voor 440k nu wel 2500 euro per maand betaald en vijf jaar geleden voor 250 nog geen 1000 euro betaalde.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:00 schreef PzKpfw het volgende:
Jezus man van 250k naar 440k gemiddeld in iets meer dan 5 jaar tijd.
O. Is HBO geen hoogopgeleid? Dan heb ik er maar 3. Voelt als een nipte onvoldoende. Story of my (study)lifequote:Op dinsdag 18 april 2023 23:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik kom aan 4 tenzij je HBO hoog opgeleid vindt, dan heb ik er 5.
Is ding hier op de Fokz he, dus afhankelijk van wat een ieder vindt heb ik er 4 of 5.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:01 schreef Rene het volgende:
[..]
Het is sick... Terwijl je voor 440k nu wel 2500 euro per maand betaald en vijf jaar geleden voor 250 nog geen 1000 euro betaalde.
[..]
O. Is HBO geen hoogopgeleid? Dan heb ik er maar 3. Voelt als een nipte onvoldoende. Story of my (study)life!
De officiele definitie zegt van wel.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is ding hier op de Fokz he, dus afhankelijk van wat een ieder vindt heb ik er 4 of 5.
Ik ga er vanuit dat hbo wel hoog opgeleid is, de H staat immers voor Hoger en de O voor Onderwijs....quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik kom aan 4 tenzij je HBO hoog opgeleid vindt, dan heb ik er 5.
Alleen een Amsterdammer vindt Amsterdam een privilegequote:Op dinsdag 18 april 2023 23:05 schreef Leandra het volgende:
Dat Randstadverhaal is ook een beetje dubbel, want ik spreek wel ABN en hoef dus geen dialect af te leren....
Je wil niet weten hoeveel mensen in de randstad een dialect spreken xDquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:05 schreef Leandra het volgende:
Dat Randstadverhaal is ook een beetje dubbel, want ik spreek wel ABN en hoef dus geen dialect af te leren....
Andere uitleg van de 7 vinkjes van hem was specifiek universitair geschoold, niet hoger opgeleidquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat hbo wel hoog opgeleid is, de H staat immers voor Hoger en de O voor Onderwijs....
De Randstad is dan ook groter dan Amsterdam (dat de Amsterdammer dat niet begrijpt kan ik niks aan doen).quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef Adames het volgende:
[..]
Alleen een Amsterdammer vindt Amsterdam een privilege
Ja maar zijn uitleg heeft ook al wel wat iteraties doorstaan tbhquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef Adames het volgende:
[..]
Andere uitleg van de 7 vinkjes van hem was specifiek universitair geschoold, niet hoger opgeleid
Voor de ouders lag dat iets anders.
Ja IK ook maar dit is en blijft fok he..quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat hbo wel hoog opgeleid is, de H staat immers voor Hoger en de O voor Onderwijs....
Ja, het is vreselijk idd.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je wil niet weten hoeveel mensen in de randstad een dialect spreken xD
Ik ben nog van voor de stufi dus voor mij is het sowieso veel minder logisch dat er gestudeerd zou worden, hoewel mijn man wel gestudeerd heeft.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef Adames het volgende:
[..]
Andere uitleg van de 7 vinkjes van hem was specifiek universitair geschoold, niet hoger opgeleid
Voor de ouders lag dat iets anders.
Ik wacht nog steeds op zaken als energielabel kunnen invoeren....quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:10 schreef investeerdertje het volgende:
Overigens, ik zat in funda eens te spelen met de staat van onderhoud die je kan opgeven bij je woning.
Dat scheelt echt serieus geld.
Ja en hoe weet jij het verschil tussen goed onderhouden en perfect onderhouden?quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:10 schreef investeerdertje het volgende:
Overigens, ik zat in funda eens te spelen met de staat van onderhoud die je kan opgeven bij je woning.
Nou, dat verschil is zo minimaal, die durf ik wel aan xDquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja en hoe weet jij het verschil tussen goed onderhouden en perfect onderhouden?
Een gofundme? Mag je zelf kiezen of het voor "behoud van randstadvink" is of "geslachtsvink"quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:27 schreef laziness het volgende:
Ja potver heb ik 6 vinkjes maar voor die 7e moet ik een operatie ondergaan![]()
Over twee maanden ga ik terug naar 5 vinkjes
Er is nog een kansje dat het er 4 worden als ik me genoeg aan pas en onmeunig goed inburger daarquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een gofundme? Mag je zelf kiezen of het voor "behoud van randstadvink" is of "geslachtsvink"
Kijk je er al naar uit?quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:34 schreef laziness het volgende:
[..]
Er is nog een kansje dat het er 4 worden als ik me genoeg aan pas en onmeunig goed inburger daar
Het huis wordt geweldig en de natuur en rust kom maar op maar we krijgen bijna de sleutel en mijn to do list (en inbox vol offertes) loopt over dus ik voel ook wel een berg stress.quote:
Zo groot is Nederland ook weer niet. Slaap matje uit rollen, volgende dag vanaf daar naar het werk. Maar ik snap dat dit niet voor iedereen weggelegd isquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:44 schreef laziness het volgende:
[..]
Het huis wordt geweldig en de natuur en rust kom maar op maar we krijgen bijna de sleutel en mijn to do list (en inbox vol offertes) loopt over dus ik voel ook wel een berg stress.
Je rijdt er ook niet ‘s avonds na je werk nog even heen om nog even een kozijntje te schilderen. Het vergt veel planning.
Maar dat duurt 3 maanden en dan is dat ook weer vergeten.
Stiekem is het wel een beetje spannend ook. Net nu hebben mijn schoonouders veel hulp nodig. Dat is straks zeker niet slechts 15 minuten rijden. Maar nog steeds veel zin in!
Renoveren kost ook aardig wat geldquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:10 schreef investeerdertje het volgende:
Kost die pomp? En welke?quote:Op woensdag 19 april 2023 08:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Renoveren kost ook aardig wat geld! Als je het goed wil doen en je kan niks zelf zoals ik.
Ik ga geen bedragen noemen maar het komt in de buurt van de aankoopprijs van ons eerste appartementje(en de waardestijging van ons vorige huis in 2020).
Gisteren de offerte voor de warmtepomp geaccepteerd
9kw Toshiba Estia + 300l boiler, kost incl wat meerwerk 15k excl subsidie.quote:
Lol ja. Dat was echt belachelijk. Hoeveel subsidie zit er op dat ding?quote:Op woensdag 19 april 2023 08:13 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
9kw Toshiba Estia + 300l boiler, kost incl wat meerwerk 15k excl subsidie.
Heb in de gekte vorig jaar voor dezelfde opstelling offertes gehad van 20-23k.. (ook nog ruzie gehad met een gladde verkoper die 2 middagen heeft besteed om uiteindelijk met 23k offerte te komen)
Geen idee eerlijk gezegd, ik geloof iets van 3-4k.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Lol ja. Dat was echt belachelijk. Hoeveel subsidie zit er op dat ding?
Oef. Prijzig ding. Of heb je zoveel meerwerkquote:Op woensdag 19 april 2023 08:13 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
9kw Toshiba Estia + 300l boiler, kost incl wat meerwerk 15k excl subsidie.
Heb in de gekte vorig jaar voor dezelfde opstelling offertes gehad van 20-23k.. (ook nog ruzie gehad met een gladde verkoper die 2 middagen heeft besteed om uiteindelijk met 23k offerte te komen)
Ik was 9 kwijt voor mn 8kw. Vandaar mijn verbazing een beetjequote:Op woensdag 19 april 2023 13:17 schreef Sport_Life het volgende:
Meerwerk is nieuwe 12 groeps verdeler zonder pomp en wat leidingwerk.
Krijg nu voor overschot pv panelen 16ct dus hij verdient zich wel terug in 5-10 jaar.
En natuurlijk beter voor de wereld (ahum).
Ah ja. Ik krijg op die van mij 4200 euro, maar de totale rekening was tegen de 11k aan. Goed, dat is dan niet alleen voor de pomp maar ook voor verzwaring van de aansluiting (1x40a naar 3x25), en aanpassen van de meterkast wat daar dan weer een gevolg van is, plus extra kabel omdat ik 2 omvormers heb en nu ik 3 fasen heb moest dat dus ook anders.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:31 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Geen idee eerlijk gezegd, ik geloof iets van 3-4k.
Ik vind die vinkjes wel heel pijnlijk het perspectief van een socioloog uit de randstad. Het is inderdaad zo dat er een elite is in diverse sectoren (bestuurlijk, academisch, journalistiek en cultureel bijvoorbeeld) waar die aspecten als vinkjes gelden. Maar in het leven daarbuiten zijn andere wetmatigheden van kracht. Zo heb je een groot voordeel als je met je handen kunt werken, want dan kun je een klushuis kopen en zelf moderniseren. Bovendien is de kans dan groter dat je anderen kent die ook handig zijn maar op net iets andere fronten, zodat zij je kunnen helpen.quote:
Klopt, ik heb ook eigenlijk alleen maar aangegeven wat de vinkjes zijn toen daar naar gevraagd werd.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind die vinkjes wel heel pijnlijk het perspectief van een socioloog uit de randstad. Het is inderdaad zo dat er een elite is in diverse sectoren (bestuurlijk, academisch, journalistiek en cultureel bijvoorbeeld) waar die aspecten als vinkjes gelden. Maar in het leven daarbuiten zijn andere wetmatigheden van kracht. Zo heb je een groot voordeel als je met je handen kunt werken, want dan kun je een klushuis kopen en zelf moderniseren. Bovendien is de kans dan groter dat je anderen kent die ook handig zijn maar op net iets andere fronten, zodat zij je kunnen helpen.
Ik kom uit een familie van bouwvakkers buiten de Randstad en mijn familie had een goed leven. Door ondernemingszin en handigheid hadden de meesten een prima vermogen en een mooi huis. Doordat ik ben gaan studeren in de duurste regio van Nederland, kwam ik meteen op grote achterstand te staan. Ik ging pas laat een vermogen opbouwen, kon later een huis kopen vanwege de hoge prijzen en ik had bovendien geen netwerk voor het klussen. In de omgeving waarin ik ben geboren en opgegroeid, had ik veel eenvoudiger een comfortabel leven op kunnen bouwen. Ik bevind me nu weliswaar in sociale kringen met macht, maar of je daar nou gelukkig van wordt?
Wat zeiden ze over je subsidie aanvraagquote:Op woensdag 19 april 2023 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja. Ik krijg op die van mij 4200 euro, maar de totale rekening was tegen de 11k aan. Goed, dat is dan niet alleen voor de pomp maar ook voor verzwaring van de aansluiting (1x40a naar 3x25), en aanpassen van de meterkast wat daar dan weer een gevolg van is, plus extra kabel omdat ik 2 omvormers heb en nu ik 3 fasen heb moest dat dus ook anders.
Ik dacht even dat ik bijna 8000 euro zelf moest betalen maar hoofdrekenen is heel duidelijk niet mijn ding, want netto kost de hele operatie me 'maar' ¤ 6.380, en daar zit dan de verhoging naar 10 jaar garantie bij, en dat kost 210 euro. Dus prima deal denk ik.
En toch, op het moment dat je in die sociale kringen wil komen (waar het dus over gaat) zijn het handicaps. Net als dat je met prima ABN redelijk geplaagd gaat worden als je hier bij een bouwbedrijf solliciteert.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind die vinkjes wel heel pijnlijk het perspectief van een socioloog uit de randstad. Het is inderdaad zo dat er een elite is in diverse sectoren (bestuurlijk, academisch, journalistiek en cultureel bijvoorbeeld) waar die aspecten als vinkjes gelden. Maar in het leven daarbuiten zijn andere wetmatigheden van kracht. Zo heb je een groot voordeel als je met je handen kunt werken, want dan kun je een klushuis kopen en zelf moderniseren. Bovendien is de kans dan groter dat je anderen kent die ook handig zijn maar op net iets andere fronten, zodat zij je kunnen helpen.
Ik kom uit een familie van bouwvakkers buiten de Randstad en mijn familie had een goed leven. Door ondernemingszin en handigheid hadden de meesten een prima vermogen en een mooi huis. Doordat ik ben gaan studeren in de duurste regio van Nederland, kwam ik meteen op grote achterstand te staan. Ik ging pas laat een vermogen opbouwen, kon later een huis kopen vanwege de hoge prijzen en ik had bovendien geen netwerk voor het klussen. In de omgeving waarin ik ben geboren en opgegroeid, had ik veel eenvoudiger een comfortabel leven op kunnen bouwen. Ik bevind me nu weliswaar in sociale kringen met macht, maar of je daar nou gelukkig van wordt?
Die zachte g bij randstad is hier volgens mij ook meer artistieke vrijheid van diegene die het plaatje maakte dan van wat er met randstad bedoeld werd. Want dat slaat meer op de beschikbare voorzieningen.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, ik heb ook eigenlijk alleen maar aangegeven wat de vinkjes zijn toen daar naar gevraagd werd.
Alleen al de verklaring over het dialect bij het Randstadvinkje is niet alleen bizar, want Amsterdams en Haags is ook een af te leren dialect, maar gezien er ook een ABN-vinkje is is het ook dubbel.
Ik had gebeld maar ik heb hem dus wel degelijk correct ingevuld. Verder nog niks, alleen maar een bevestiging van dat ik de aanvraag heb gedaan en dat ze daar binnen 8 weken op reageren, en zo niet hoor ik in week 7 dat het nogmaals 8 weken kan duren.quote:Op woensdag 19 april 2023 14:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat zeiden ze over je subsidie aanvraag
Ja ging mij idd om het correct invullen.quote:Op woensdag 19 april 2023 14:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik had gebeld maar ik heb hem dus wel degelijk correct ingevuld. Verder nog niks, alleen maar een bevestiging van dat ik de aanvraag heb gedaan en dat ze daar binnen 8 weken op reageren, en zo niet hoor ik in week 7 dat het nogmaals 8 weken kan duren.
Kom uit een kouwe-aardappelen-buurt, terwijl vader hoog opgeleid was; zou er voor geen goud meer terugwillen. En met m'n handen werken (heerlijk btw) doe ik wel thuis, op vakantie en in de tuin.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
Doordat ik ben gaan studeren in de duurste regio van Nederland, kwam ik meteen op grote achterstand te staan. Ik ging pas laat een vermogen opbouwen, kon later een huis kopen vanwege de hoge prijzen en ik had bovendien geen netwerk voor het klussen. In de omgeving waarin ik ben geboren en opgegroeid, had ik veel eenvoudiger een comfortabel leven op kunnen bouwen. Ik bevind me nu weliswaar in sociale kringen met macht, maar of je daar nou gelukkig van wordt?
Heb je dan ook 9kw met boiler? Dan is het wel een goede deal.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja. Ik krijg op die van mij 4200 euro, maar de totale rekening was tegen de 11k aan. Goed, dat is dan niet alleen voor de pomp maar ook voor verzwaring van de aansluiting (1x40a naar 3x25), en aanpassen van de meterkast wat daar dan weer een gevolg van is, plus extra kabel omdat ik 2 omvormers heb en nu ik 3 fasen heb moest dat dus ook anders.
Ik dacht even dat ik bijna 8000 euro zelf moest betalen maar hoofdrekenen is heel duidelijk niet mijn ding, want netto kost de hele operatie me 'maar' ¤ 6.380, en daar zit dan de verhoging naar 10 jaar garantie bij, en dat kost 210 euro. Dus prima deal denk ik.
Ik kom ook uit een (vermogende) ondernemersfamilie, waar hard gewerkt is/wordt. Ik kocht redelijk jong (24) een eerste woning met max hypotheek in een van de grote steden en wat later met partner in dezelfde stad een herenhuis, dacht heel lang dat dat mijn eigen verdienste was tot ik dat programma van Sander keek en besefte dat ik zonder 'backup' van mijn ouders nooit zoveel risico zou nemen. Ik wist onbewust altijd wel dat familie kan bijspringen als het nodig is. Idem met studeren enz.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een mening: vind die vinkjes nergens op slaan.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind die vinkjes wel heel pijnlijk het perspectief van een socioloog uit de randstad. Het is inderdaad zo dat er een elite is in diverse sectoren (bestuurlijk, academisch, journalistiek en cultureel bijvoorbeeld) waar die aspecten als vinkjes gelden. Maar in het leven daarbuiten zijn andere wetmatigheden van kracht.
Nee 6kw met boiler maar ik heb een Daikin.quote:Op woensdag 19 april 2023 18:35 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Heb je dan ook 9kw met boiler? Dan is het wel een goede deal.
Op diverse fora zitten de offerteprijzen rond de 15k.
Ze zijn in feite een eigentijds, commercieel sausje dat over de ideeën van de socioloog Bourdieu is gegoten. Wat levert dat culturele kapitaal me op? Geen spouwmuurisolatie, lagetemperatuurvloerverwarming en warmtepomp in ieder geval.quote:Op woensdag 19 april 2023 18:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Een mening: vind die vinkjes nergens op slaan.
Het helpt om uit een warm (en vermogend) nest te komen, maar ook zonder dat voordeel kun je in Nederland een goed leven opbouwen. Het discours van slachtofferschap slaat bij mij niet aan. Met de juiste houding kunnen de meesten leren, werken, geld verdienen en verstandige financiële keuzes maken.quote:Op woensdag 19 april 2023 18:44 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik kom ook uit een (vermogende) ondernemersfamilie, waar hard gewerkt is/wordt. Ik kocht redelijk jong (24) een eerste woning met max hypotheek in een van de grote steden en wat later met partner in dezelfde stad een herenhuis, dacht heel lang dat dat mijn eigen verdienste was tot ik dat programma van Sander keek en besefte dat ik zonder 'backup' van mijn ouders nooit zoveel risico zou nemen. Ik wist onbewust altijd wel dat familie kan bijspringen als het nodig is. Idem met studeren enz.
Maar dat kost moeite. Het slachtofferschap is veel makkelijker. Dan hoef je niks daadwerkelijk te doen behalve klagen dat alles kut is.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het helpt om uit een warm (en vermogend) nest te komen, maar ook zonder dat voordeel kun je in Nederland een goed leven opbouwen. Het discours van slachtofferschap slaat bij mij niet aan. Met de juiste houding kunnen de meesten leren, werken, geld verdienen en verstandige financiële keuzes maken.
Je begrijpt dat de theorie over de vinkjes niet stelt dat het niet kan he? Maar dat het een langere weg oplevert.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het helpt om uit een warm (en vermogend) nest te komen, maar ook zonder dat voordeel kun je in Nederland een goed leven opbouwen. Het discours van slachtofferschap slaat bij mij niet aan. Met de juiste houding kunnen de meesten leren, werken, geld verdienen en verstandige financiële keuzes maken.
Gesproken als iemand die die juiste houding 'als vanzelf' aanneemt omdat die haar met de paplepel is ingegoten.quote:Op woensdag 19 april 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het gaat niet om slagen in het leven, maar om in het topmanagment te komen. Daar gaan de vinkjes over. In de randstad wonen is dan wel degelijk een groot voordeel. Al was het maar omdat je dan daadwerkelijk naar netwerkborrels kan na je werk, een netwerk kan hebben van mensen die elkaar kennen en die kan onderhouden etc.quote:Op woensdag 19 april 2023 22:24 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Gesproken als iemand die die juiste houding 'als vanzelf' aanneemt omdat die haar met de paplepel is ingegoten.
Als je uit een klotenest komt, is het weten wat de juiste houding is al een enorme uitdaging, dan moet je nog beginnen met bedenken hoe je die in godsnaam moet aannemen (vaak tegen alles wat je sociale omgeving normaal vindt in). Natuurlijk is het wat onzinnig om te roepen dat je uit de Randstad moet komen om te slagen in het leven, maar de voorsprong die je krijgt van een goede start is echt niet te verwaarlozen.
Niet makkelijk meekomen omdat je niet alles mee hebt gekregen in je opvoeding is imo eerder de pijnlijke realiteit van het bestaan dan slachtofferschap.
Dat is zo, maar het helpt wel en je kunt een paar keer vallen en weer opstaan (cq overeind geholpen worden).quote:Op woensdag 19 april 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat ook zeker en is soms de keerzijde van 'succes'..quote:Op woensdag 19 april 2023 22:34 schreef laziness het volgende:
Maar een vinkje bij hoogopgeleide ouders is zeker niet persé een vinkje voor warm nest. Leuke uitleg maar twee totaal verschillende dingen in mijn ogen.
Je hebt natuurlijk altijd ook eigen verantwoordelijkheid, en dat lijkt de laatste tijd minder aandacht te krijgen inderdaad. Maar ik die 'vinkjes' hebben wel degelijk invloed. Dat merk ik zelf ook, waar ik woon heb ik minder vinkjes dan waar ik vandaan kom, en dat merk ik wel eens. Ook als ik bij ons in het departement kijk bijv, hebben de meeste professoren, en/of hun ouders een achtergrond in Oxbridge, en dat helpt heel erg om Oxbridge te kunnen navigeren. Ik werk er nu een aantal jaar, en de uni hier....ik snap er geregeld geen hout van. En om iets extreems te noemen, van de bijna 1200 academici met een permanente aanstelling in Oxford zijn er 11 'black' (zie: hier, ook voor wat andere niet erg fijne statistieken). Maar het wordt wel beterquote:Op woensdag 19 april 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Inderdaad, en dat wat er allemaal afgekocht wordt met luxe maakt het ook nier warmer.quote:Op woensdag 19 april 2023 22:34 schreef laziness het volgende:
Maar een vinkje bij hoogopgeleide ouders is zeker niet persé een vinkje voor warm nest. Leuke uitleg maar twee totaal verschillende dingen in mijn ogen.
In de vijfde klas hadden wij een som van:quote:Op woensdag 19 april 2023 22:49 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dat ook zeker en is soms de keerzijde van 'succes'..
Mijn vader was vroeger altijd aan het werk, ging nooit mee met sporten ed. Dat maak ik nu goed bij mijn kinderen.
Al kom ik wel uit een warm nest verder, maar ik neem het hem wel een beetje kwalijk dat het bedrijf op nr 1 stond, nu ik zelf kinderen heb begrijp ik dat niet.
Met de juiste houding, verstandige keuzes maken, slachtofferschap?quote:Op woensdag 19 april 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Precies, het begint met de juist "jan-pakt-de-leuning" attitude. Ook dat is mede bepaald door wat je van je ouders meekrijgt. Ken een acadeem die op z'n 33-ste van de uni (PhD) afkwam en tussendoor alle vormen van uitkeringen en beurzen/subsidies had genoten; domweg omdat z'n ouders dat ook deden (pa afgekeurd op "hoofdpijnklachten" bij de gedachte aan "hard werken")quote:Op woensdag 19 april 2023 21:51 schreef Claudia_x het volgende:
Met de juiste houding kunnen de meesten leren, werken, geld verdienen en verstandige financiële keuzes maken.
Ken ook zat mensen met hoog opgeleide ouders , zelf ook een hoge (wo) opleiding en ook aan het overheidsinfuus zitten. Liever lui dan moe.quote:Op donderdag 20 april 2023 08:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Precies, het begint met de juist "jan-pakt-de-leuning" attitude. Ook dat is mede bepaald door wat je van je ouders meekrijgt. Ken een acadeem die op z'n 33-ste van de uni (PhD) afkwam en tussendoor alle vormen van uitkeringen en beurzen/subsidies had genoten; domweg omdat z'n ouders dat ook deden (pa afgekeurd op "hoofdpijnklachten" bij de gedachte aan "hard werken")
Mijn manager ook: long COVID, een jonkie werpen op haar 40-ste en > half jaar uit de running maar wel op de loonlijst in een managementschaal staan.quote:Op donderdag 20 april 2023 08:54 schreef Sport_Life het volgende:
Mn zusje bv , iedere keer weer wat en nu is het weer long covid. Werken kan ze niet maar 3 weken rondtrekken door de US is geen probleem
Wanneer je (het succes van) een mens beschouwd als de expressie van zijn achtergrond, dan kun je ook concluderen dat een 'negatieve' context de ruimte kan geven om positieve eigenschappen te ontwikkelen, en visa versa. Zo kan weelde de nodige ambitie nekken, en een gebrek daaraan de noodzaak/drive creëren om iets van jezelf te maken.quote:Op woensdag 19 april 2023 18:44 schreef Sport_Life het volgende:
Ik kom ook uit een (vermogende) ondernemersfamilie, waar hard gewerkt is/wordt. Ik kocht redelijk jong (24) een eerste woning met max hypotheek in een van de grote steden en wat later met partner in dezelfde stad een herenhuis, dacht heel lang dat dat mijn eigen verdienste was tot ik dat programma van Sander keek en besefte dat ik zonder 'backup' van mijn ouders nooit zoveel risico zou nemen. Ik wist onbewust altijd wel dat familie kan bijspringen als het nodig is. Idem met studeren enz.
Zachte G is een accent, geen dialect. Een Limburger of Brabander die ABN spreekt doet dat met een zachte G (=accent), maar daarmee spreekt hij geen Limburgs of Brabants (=dialect). Dat gezegd hebbende kom ik aan zes vinkjes, al woon ik niet in Nederland.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:05 schreef Leandra het volgende:
Dan is het dus geen ABN.quote:Op donderdag 20 april 2023 09:57 schreef J.B. het volgende:
[..]
Zachte G is een accent, geen dialect. Een Limburger of Brabander die ABN spreekt doet dat met een zachte G (=accent), maar daarmee spreekt hij geen Limburgs of Brabants (=dialect).
Dat is het wel, want ABN is niet meer en niet minder dan het gestandaardiseerde Nederlands van de taalunie, ook in België spreken ze dus gewoon ABN. De officiële benaming daarvan is tegenwoordig overigens standaardnederlands, omdat mensen 'beschaafd' verwarren met accentloos. In Vlaanderen hadden ze vroeger op de televisie programma's om het ABN te onderwijzen, inclusief zachte G:quote:Op donderdag 20 april 2023 10:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan is het dus geen ABN.
Maar ik had idd "accent" moeten gebruiken.
Wat denk je wat dat doet met de prijzen van verduurzamen? Is nu al overspannen markt.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:37 schreef Elan het volgende:
Het zou uiteindelijk veel beter zijn als de overheid de regie in handen zou nemen en verduurzamen niet zou stimuleren maar zou verplichten.
Want als de shit de ventilator weer raakt is er nog steeds een enorme groep die om wat voor reden dan ook gecompenseerd zal moeten worden.
Je kan daar prima jaren voor uittrekken. Bovendien: Wat is het alternatief, niets doen? Het overlaten aan de markt (lees: de verhuurders)quote:Op donderdag 20 april 2023 12:21 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat denk je wat dat doet met de prijzen van verduurzamen? Is nu al overspannen markt.
Ja, daar heb je wel een punt. Van een huurder kan je niet verwachten dat ie plm. 50.000 uitgeeft aan het verduurzamen van de woning van een ander.quote:Op donderdag 20 april 2023 12:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kan daar prima jaren voor uittrekken. Bovendien: Wat is het alternatief, niets doen? Het overlaten aan de markt (lees: de verhuurders)
Dan weet je zeker dat er niks gaat gebeuren.
Overigens doelde ik met name op inspanningen die buiten de normale burgerij om moeten gebeuren zoals het gasvrij maken van hele wijken, stadsverwarming breed uitrollen en het stroomnetwerk uitbreiden zodat het niet overbelast raakt. Ook die ontwikkelingen gaan veel te traag of liggen stil.
Ja, leuk, jaren voor uittrekken, dus dat betekent dat de mensen die aan het einde van die rij staan nog jaren de hoge prijzen moeten betalen? Of hoe moet dat dan gaan? Maar, dat 'niets doen' is precies wat hele volksstammen mensen jaren en jaren gedaan hebben. Niet geheel ontoevallig zijn dat ook de mensen die nu het hardste schreeuwen dat het allemaal kut is.quote:Op donderdag 20 april 2023 12:48 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kan daar prima jaren voor uittrekken. Bovendien: Wat is het alternatief, niets doen? Het overlaten aan de markt (lees: de verhuurders)
Dan weet je zeker dat er niks gaat gebeuren.
Overigens doelde ik met name op inspanningen die buiten de normale burgerij om moeten gebeuren zoals het gasvrij maken van hele wijken, stadsverwarming breed uitrollen en het stroomnetwerk uitbreiden zodat het niet overbelast raakt. Ook die ontwikkelingen gaan veel te traag of liggen stil.
Het viel mij van de week op bij een stuk in de krant, daar waar 2 jaar geleden sommige bewoners nog dwarslagen als het ging om de complete renovatie en isolatie van hun jaren 60 sociale huurwoning, en daarmee het hele project om zeep hielpen, want minder dan 70% akkoord, was nu in een andere wijk zo 90% akkoord... kennelijk zorgen de huidige prijzen ervoor dat mensen wel snappen dat een kleine huurverhoging of een maandelijkse bijdrage voor de zonnepanelen stukken voordeliger zijn dan een energierekening die op hol geslagen is.quote:Op donderdag 20 april 2023 20:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, leuk, jaren voor uittrekken, dus dat betekent dat de mensen die aan het einde van die rij staan nog jaren de hoge prijzen moeten betalen? Of hoe moet dat dan gaan? Maar, dat 'niets doen' is precies wat hele volksstammen mensen jaren en jaren gedaan hebben. Niet geheel ontoevallig zijn dat ook de mensen die nu het hardste schreeuwen dat het allemaal kut is.
Ja, want jaren geleden was dat dwarsliggen omdat het geld kostte, maar nu ze geconfronteerd worden met een situatie waarbij het alternatief duurder is doen ze zo moeilijk niet meer.quote:Op donderdag 20 april 2023 20:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het viel mij van de week op bij een stuk in de krant, daar waar 2 jaar geleden sommige bewoners nog dwarslagen als het ging om de complete renovatie en isolatie van hun jaren 60 sociale huurwoning, en daarmee het hele project om zeep hielpen, want minder dan 70% akkoord, was nu in een andere wijk zo 90% akkoord... kennelijk zorgen de huidige prijzen ervoor dat mensen wel snappen dat een kleine huurverhoging of een maandelijkse bijdrage voor de zonnepanelen stukken voordeliger zijn dan een energierekening die op hol geslagen is.
Nee idd, nu snappen ze het ineens wel.quote:Op donderdag 20 april 2023 20:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, want jaren geleden was dat dwarsliggen omdat het geld kostte, maar nu ze geconfronteerd worden met een situatie waarbij het alternatief duurder is doen ze zo moeilijk niet meer.
Tja, uiteindelijk draait alles om geld (en dat ze dat vooral niet zélf uit willen geven).quote:Op donderdag 20 april 2023 20:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee idd, nu snappen ze het ineens wel.
Ik vraag mij af of er niet ook een aspect begeleiding in zit. Ik wil niet al te hard chargeren, maar in de wijk waarin ik opgegroeid ben denk ik niet dat de meeste mensen dit zelfstandig konden beseffen. Dan is de directe pijn tegenover een potentiële toekomstige lastenverlichting geen super interessante keuze.quote:Op donderdag 20 april 2023 20:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het viel mij van de week op bij een stuk in de krant, daar waar 2 jaar geleden sommige bewoners nog dwarslagen als het ging om de complete renovatie en isolatie van hun jaren 60 sociale huurwoning, en daarmee het hele project om zeep hielpen, want minder dan 70% akkoord, was nu in een andere wijk zo 90% akkoord... kennelijk zorgen de huidige prijzen ervoor dat mensen wel snappen dat een kleine huurverhoging of een maandelijkse bijdrage voor de zonnepanelen stukken voordeliger zijn dan een energierekening die op hol geslagen is.
Dat zal voor heel veel mensen gelden, daarom is er nu ook zo'n paniek en moet iedereen ineens aan de zonnepanelen en WP, waardoor de wachttijden enorm zijn.quote:Op donderdag 20 april 2023 20:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik vraag mij af of er niet ook een aspect begeleiding in zit. Ik wil niet al te hard chargeren, maar in de wijk waarin ik opgegroeid ben denk ik niet dat de meeste mensen dit zelfstandig konden beseffen. Dan is de directe pijn tegenover een potentiële toekomstige lastenverlichting geen super interessante keuze.
Ja, wat ik altijd zeg; keuzes hebben consequenties.quote:Op donderdag 20 april 2023 20:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zal voor heel veel mensen gelden, daarom is er nu ook zo'n paniek en moet iedereen ineens aan de zonnepanelen en WP, waardoor de wachttijden enorm zijn.
Dit gaat over huurders of mensen die vanuit praktisch oogpunt niet kunnen verduurzamen, niet het volk waar jij door geobsedeerd bent dat kennelijk dwars ligt.quote:Op donderdag 20 april 2023 20:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, leuk, jaren voor uittrekken, dus dat betekent dat de mensen die aan het einde van die rij staan nog jaren de hoge prijzen moeten betalen? Of hoe moet dat dan gaan? Maar, dat 'niets doen' is precies wat hele volksstammen mensen jaren en jaren gedaan hebben. Niet geheel ontoevallig zijn dat ook de mensen die nu het hardste schreeuwen dat het allemaal kut is.
Ah zo. Zoals mensen die te maken hebben met een VvE bijvoorbeeld? Altijd makkelijk als die er zijn om de schuld te geven als je al een paar keer de boot gemist hebt natuurlijk.quote:Op donderdag 20 april 2023 22:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Dit gaat over huurders of mensen die vanuit praktisch oogpunt niet kunnen verduurzamen, niet het volk waar jij door geobsedeerd bent dat kennelijk dwars ligt.
Zelfs voor een langspeelplaat ben je vrij eentonig.
Bijvoorbeeld ja.quote:Op donderdag 20 april 2023 23:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah zo. Zoals mensen die te maken hebben met een VvE bijvoorbeeld? Altijd makkelijk als die er zijn om de schuld te geven als je al een paar keer de boot gemist hebt natuurlijk.
Hoera voor de tucht van de markt.quote:Op donderdag 20 april 2023 20:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, uiteindelijk draait alles om geld (en dat ze dat vooral niet zélf uit willen geven).
In het geval van een VvE bijvoorbeeld kun je dus echt nog zo graag willen verduurzamen, maar als men niet mee wil, gaat het simpelweg niet gebeuren. Dat is echt wel wrang, hoor.quote:Op donderdag 20 april 2023 23:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah zo. Zoals mensen die te maken hebben met een VvE bijvoorbeeld? Altijd makkelijk als die er zijn om de schuld te geven als je al een paar keer de boot gemist hebt natuurlijk.
Geeft gewoon aan dat zo'n VvE systeem voor dit soort grootschalige zaken, niet het meest handige uitvoeringssysteem is.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In het geval van een VvE bijvoorbeeld kun je dus echt nog zo graag willen verduurzamen, maar als men niet mee wil, gaat het simpelweg niet gebeuren. Dat is echt wel wrang, hoor.
Misschien niet, maar je moet het gezamenlijk eigendom toch goed en eerlijk verdelen om het uberhaupt te onderhouden en eventueel te updaten.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Geeft gewoon aan dat zo'n VvE systeem voor dit soort grootschalige zaken, niet het meest ahndige uitvoeringssysteem is.
Ik denk dat je problemen met afhankelijkheden nooit helemaal kunt voorkomen. Ik heb zelf ooit in een rijtjeshuis gewoond met funderingsproblemen. Dat was ook een groot drama, want voor grondig herstel moesten de buren mee willen doen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Geeft gewoon aan dat zo'n VvE systeem voor dit soort grootschalige zaken, niet het meest ahndige uitvoeringssysteem is.
The horror, the horror. Vrijheid en onafhankelijkheid zijn essentiële waarden.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:58 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat je problemen met afhankelijkheden nooit helemaal kunt voorkomen. Ik heb zelf ooit in een rijtjeshuis gewoond met funderingsproblemen. Dat was ook een groot drama, want voor grondig herstel moesten de buren mee willen doen.
Ja, daarom wil je, als je dan een huis koopt, niet nog steeds te maken hebben met mensen die voor jouw huis kunnen bepalen wat wel of niet kan. En als je dan wat zaken bij mekaar optelt, dan kun je soms concluderen dat een VvE in sommige gevallen prima al lang alleen nog maar een nare herinnering had kunnen zijn.quote:Op vrijdag 21 april 2023 08:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In het geval van een VvE bijvoorbeeld kun je dus echt nog zo graag willen verduurzamen, maar als men niet mee wil, gaat het simpelweg niet gebeuren. Dat is echt wel wrang, hoor.
Dat is een voordeel aan het hebben van een eigen woning, zeker als je vrijstaand woont. Maar ik vind het ook wel een last om alles altijd maar zelf te moeten uitzoeken en regelen. Ik vond het erg prettig om te huren.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:01 schreef blomke het volgende:
[..]
The horror, the horror. Vrijheid en onafhankelijkheid zijn essentiële waarden.
Dat kan dus niet in steden als Amsterdam waar in een pand vier woningen zitten. Of in een appartementencomplex met koopwoningen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:04 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, daarom wil je, als je dan een huis koopt, niet nog steeds te maken hebben met mensen die voor jouw huis kunnen bepalen wat wel of niet kan. En als je dan wat zaken bij mekaar optelt, dan kun je soms concluderen dat een VvE in sommige gevallen prima al lang alleen nog maar een nare herinnering had kunnen zijn.
Ja, keuzes hebben consequenties, want je kunt ook niét een woning kopen waar je met een VvE te maken hebt.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat kan dus niet in steden als Amsterdam waar in een pand vier woningen zitten. Of in een appartementencomplex met koopwoningen.
Als iedereen die een appartement/portiekwoning bezit ook een huis wilt want geen VVE dan hebben we een nog veel groter probleem. Heb je enig idee hoeveel appartementen er zijn in NL?quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, keuzes hebben consequenties, want je kunt ook niét een woning kopen waar je met een VvE te maken hebt.
Zo simpel is het niet altijd. Veel mensen weten ook niet echt hoe het werkt met zo'n VvE.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, keuzes hebben consequenties, want je kunt ook niét een woning kopen waar je met een VvE te maken hebt.
Ja, dus er zal altijd iemand aan de kant zitten waar de klappen vallen. Zo simpel is het gewoon. Er zal altijd IEMAND in de ongunstige positie zitten. Dat probleem kun je niet voor iedereen oplossen. Zelfs al zou de overheid verplichten dat alles en iedereen moet gaan verduurzamen, dan nog zal er 1 gebouw het eerste zijn, en 1 gebouw het laatste. Als je de pech hebt in dat laatste gebouw te wonen moet je tot je gebouw verduurzaamd is duurdere energie betalen. Zo simpel is het, want ALS die operatie al door de overheid op touw zou worden gezet, dan nóg duurt dat ja-ren voor er aan begonnen wordt, laat staan dat het klaar is, en al die tijd moet de energie wel betaald worden. En als je verder geen mogelijkheden hebt, dan zit je dus aan de kant waar de klappen vallen, en dat is dan vervelend, maar nog steeds wel voor 'jou' de realiteit.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo simpel is het niet altijd. Veel mensen weten ook niet echt hoe het werkt met zo'n VvE.
Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld altijd een eigen huis gehad, maar zijn een paar jaar terug naar een appartement verhuisd, want mijn schoonvader wilde toch liever alles gelijkvloers. En nu zitten ze ineens met een VvE en de minder fijne dingen die daar bij komen kijken.
Als iedereen in Amsterdam een eigen woning wil, buiten een VvE, dan hebben we pas echt ruimte- en woninggebrek. Als dan ook alle mensen die een koopappartement hebben in Nederland een eigen huis moeten hebben, is het klaar.
Dat ben ik allemaal wel met je eens.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dus er zal altijd iemand aan de kant zitten waar de klappen vallen. Zo simpel is het gewoon. Er zal altijd IEMAND in de ongunstige positie zitten. Dat probleem kun je niet voor iedereen oplossen. Zelfs al zou de overheid verplichten dat alles en iedereen moet gaan verduurzamen, dan nog zal er 1 gebouw het eerste zijn, en 1 gebouw het laatste. Als je de pech hebt in dat laatste gebouw te wonen moet je tot je gebouw verduurzaamd is duurdere energie betalen. Zo simpel is het, want ALS die operatie al door de overheid op touw zou worden gezet, dan nóg duurt dat ja-ren voor er aan begonnen wordt, laat staan dat het klaar is, en al die tijd moet de energie wel betaald worden. En als je verder geen mogelijkheden hebt, dan zit je dus aan de kant waar de klappen vallen, en dat is dan vervelend, maar nog steeds wel voor 'jou' de realiteit.
Maar, als je in een dergelijke situatie zit en je hebt (financiële) mogelijkheden, dan kun je óf blijven zitten en hard schreeuwen dat anderen het voor je op moeten lossen, of je onderneemt actie om jezelf uit de situatie te halen. Als je dat wél kunt/kon maar niét doet/deed, tja. Keuzes hebben consequenties. Soms kom je er achter dat een keuze die eerst een goede keuze leek, later toch niet zo'n goede keuze bleek te zijn. Dat kan, dat overkomt iedereen.
Je vergeet dat er zeker VvE’s zijn waar dit geen probleem is. Waar men korte termijn en lange termijn belang wel degelijk op waarde weet te schatten en daarnaar handelt?quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus als je met een dergelijke VvE te maken hebt hoef je ook niet moord en brand te schreeuwen toch?quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:50 schreef Essebes het volgende:
[..]
Je vergeet dat er zeker VvE’s zijn waar dit geen probleem is. Waar men korte termijn en lange termijn belang wel degelijk op waarde weet te schatten en daarnaar handelt?
Ik wilde een simpele nuancering aanbrengen. En voorkomen dat de discussie zich alleen focust opquote:Op vrijdag 21 april 2023 09:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus als je met een dergelijke VvE te maken hebt hoef je ook niet moord en brand te schreeuwen toch?
Ik snap wat je wilde doen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:53 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik wilde een simpele nuancering aanbrengen. En voorkomen dat de discussie zich alleen focust op
eigen huis tegenover appartement
Dat vind ik ook lastig. Nog steeds overigens aangezien we amper 2 jaar geleden voor het eerst een huis hebben gekocht. Dat is voor mij voornamelijk ook een reden om dit topic te volgen. Zo kom je nog eens wat te wetenquote:Op vrijdag 21 april 2023 09:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een voordeel aan het hebben van een eigen woning, zeker als je vrijstaand woont. Maar ik vind het ook wel een last om alles altijd maar zelf te moeten uitzoeken en regelen. Ik vond het erg prettig om te huren.
Zijn jullie lid van Vereniging Eigen Huis? Dat vind ik wel prettig, want je kunt in een aantal vervelende situaties erop terugvallen (bijv. voor juridisch advies of een nooddienst voor als je in huis geen elektriciteit hebt en er geen algehele storing is).quote:Op vrijdag 21 april 2023 17:37 schreef Kiid het volgende:
[..]
Dat vind ik ook lastig. Nog steeds overigens aangezien we amper 2 jaar geleden voor het eerst een huis hebben gekocht. Dat is voor mij voornamelijk ook een reden om dit topic te volgen. Zo kom je nog eens wat te weten
Herkenbaar dit. Heb huis gehad met heel goed functionerende VvE (niks zelf hoeven doen) en daarna een horror VvE waar zelfs advocaten erbij werden gehaald om onder bijdragen aan kosten uit te komen. Uiteindelijk er bijvoorbeeld voor gekozen ons appartement toen vanuit de binnenzijde te isoleren en verder gedoe met de VvE te voorkomen.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is een voordeel aan het hebben van een eigen woning, zeker als je vrijstaand woont. Maar ik vind het ook wel een last om alles altijd maar zelf te moeten uitzoeken en regelen. Ik vond het erg prettig om te huren.
Als kosten zwaar meewegen in je besluit zou ik geen vrijstaande woning kopen want dan kun je alle kosten x2-3 doen.quote:Op zaterdag 22 april 2023 07:42 schreef moonhammer het volgende:
[..]
Herkenbaar dit. Heb huis gehad met heel goed functionerende VvE (niks zelf hoeven doen) en daarna een horror VvE waar zelfs advocaten erbij werden gehaald om onder bijdragen aan kosten uit te komen. Uiteindelijk er bijvoorbeeld voor gekozen ons appartement toen vanuit de binnenzijde te isoleren en verder gedoe met de VvE te voorkomen.
In de kern werkt een VvE heel goed / nobel, maar het altijd iedereen moeten 'managen', inclusief buren / buurt wanneer het grof onderhoud betreft maakt het wanneer het mis gaat ook ontzettend irritant.
Nu bijna door naar een vrijstaande woning, maar kun je lekker zelf opstalverzekeringen, brandbeveiliging etc. uit lopen zoeken, wat je allemaal bij een VvE al had laten doen of waar iemand anders zich wel verantwoordelijk voor voelde
quote:Op zaterdag 22 april 2023 07:42 schreef moonhammer het volgende:
wanneer het grof onderhoud betreft maakt het wanneer het mis gaat ook ontzettend irritant.
Al gauw een half uurtje werk.quote:Op zaterdag 22 april 2023 07:42 schreef moonhammer het volgende:
Nu bijna door naar een vrijstaande woning, maar kun je lekker zelf opstalverzekeringen, brandbeveiliging etc. uit lopen zoeken, wat je allemaal bij een VvE al had laten doen of waar iemand anders zich wel verantwoordelijk voor voelde
Wederom veel te simpel geredeneerd door jou.quote:Op vrijdag 21 april 2023 09:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mja, leuk, moet je geen appartement kopen.quote:Op zaterdag 22 april 2023 12:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Wederom veel te simpel geredeneerd door jou.
Bijna alle appartementen hebben te maken met een VvE.
quote:Op zaterdag 22 april 2023 12:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mja, leuk, moet je geen appartement kopen.
Niet de meest handige opmerking van iemand die in de jaren 90 met guldens nog een appartement heeft gekocht en in 2023 wederom in een appartement zit en klaagt over dat ie niet mag verduurzamen, de gasprijs, de VvE, zo'n beetje over alles en dat moeten 'anderen' dan oplossen.quote:Op zaterdag 22 april 2023 14:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Je loopt wel echt met je eigen domheid te koop he.
Een eengezinswoning voor elke vrijgezel in Nederland. Gewoon.
Het gaat niet alleen over mij he, er wonen nog minstens 3 miljoen mensen in appartementen huur en koopquote:Op zaterdag 22 april 2023 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet de meest handige opmerking van iemand die in de jaren 90 met guldens nog een appartement heeft gekocht en in 2023 wederom in een appartement zit en klaagt over dat ie niet mag verduurzamen, de gasprijs, de VvE, zo'n beetje over alles en dat moeten 'anderen' dan oplossen.
Maar ik vind het best joh. Dan ben ik maar dom.
Voor de meeste mensen die starten op de woningmarkt is een appartement de enige optie in een plaats die goed te doen is qua werk/familie/binding. Alleen in de meest afgelegen regio's van ons land, zoals Zeeuws-Vlaanderen en Oost-Groningen, zou je als starter nog met een rijtjeshuis kunnen beginnen.quote:Op zaterdag 22 april 2023 12:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit soort opmerkingenquote:Op zaterdag 22 april 2023 12:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Appartementen en huurwoningen vertegenwoordigen gecombineerd ook gewoon het grootste volume.quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:32 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen die starten op de woningmarkt is een appartement de enige optie in een plaats die goed te doen is qua werk/familie/binding. Alleen in de meest afgelegen regio's van ons land, zoals Zeeuws-Vlaanderen en Oost-Groningen, zou je als starter nog met een rijtjeshuis kunnen beginnen.
Het lijkt me dus wel degelijk wenselijk dat ook woningeigenaren die een VvE hebben, hun woning kunnen verduurzamen, en als dat niet kan is dat een probleem waar de politiek naar zou moeten kijken.
Nieuwbouwhuis - onderhoud zal komende jaren wel meevallen. Tenminste, mag ik hopen als ik zie wat ik nu uitgeef om het goed te krijgenquote:Op zaterdag 22 april 2023 08:11 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Als kosten zwaar meewegen in je besluit zou ik geen vrijstaande woning kopen want dan kun je alle kosten x2-3 doen.
Zelf ook ooit in een appartement met (kleine) VvE gezeten, de buren waren beide advocaat (en uiteraard voorzitter van de VvE) , dat is helemaal waardeloos. Als ze iets van je nodig hebben zijn ze poeslief , maar als iets minder goed uitkomt dan halen ze meteen allerlei contracten erbij. En alles wordt geïnterpreteerd in hun voordeel..
Overigens ken ook aardige juristen hoor zijn niet allemaal zo.
Zelf onderhoud plannen, aannemers langs laten komen voor offertes, zorgen dat het goed wordt uitgevoerd van bijvoorbeeld schilderwerk, voegwerk, tuinonderhoud, rieten kap bij houden (ook leuk voor je opstalverzekering trouwens) etc.quote:
Zelfs in mijn geval van een bijna 100 jaar oud huis, is de verzekering en het onderhoud plannen een uurtje per jaar. Niet het onderhoud zelf, maar de voorbereidingen.quote:Op zaterdag 22 april 2023 16:18 schreef moonhammer het volgende:
Zelf onderhoud plannen, aannemers langs laten komen voor offertes, zorgen dat het goed wordt uitgevoerd van bijvoorbeeld schilderwerk, voegwerk, tuinonderhoud, rieten kap bij houden (ook leuk voor je opstalverzekering trouwens) etc.
Zal dus in mijn geval met nieuwbouwhuis wel meevallen, maar als je denkt dat dat een halfuurtje werk is per jaar valt dat toch tegen (al heeft VvE van een groter pand ook te maken met meerjarige onderhoudsplannen, jaarrapportages, begrotingen e.d. wat wegvalt).
Of de overheid moet stoppen met verandering belonen maar een gebrek aan verandering bestraffen. Geen subsidie meer maar hogere kosten.quote:Op zaterdag 22 april 2023 14:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen over mij he, er wonen nog minstens 3 miljoen mensen in appartementen huur en koop. Als je niet straks weer miljarden aan subsidies uit wil geven, die uiteindelijk ook gewoon op conto van de belastingbetaler (dus ook jou) komen is het wellicht slim om naar die groep te kijken en hoe je ook appartementen kunt verduurzamen met passende regelgeving.
Anders betaal je als samenleving 2x de rekening. Namelijk eerst om jouw hut te verduurzamen plus daarnaast miljarden steun voor de groep die dat niet kan en waar voor niks geregeld is.
Het kan aan mij liggen, maar een appartement is vaak duurder dan een rijtjeswoning? In ieder geval in de provincie.quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:32 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Voor de meeste mensen die starten op de woningmarkt is een appartement de enige optie in een plaats die goed te doen is qua werk/familie/binding. Alleen in de meest afgelegen regio's van ons land, zoals Zeeuws-Vlaanderen en Oost-Groningen, zou je als starter nog met een rijtjeshuis kunnen beginnen.
Het lijkt me dus wel degelijk wenselijk dat ook woningeigenaren die een VvE hebben, hun woning kunnen verduurzamen, en als dat niet kan is dat een probleem waar de politiek naar zou moeten kijken.
Het is mij zeker geen doorn in het oog. Immers ik betaal die prijs niet meer. Misschien minder naar anderen kijken en meer naar je eigen voordeel.quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Appartementen en huurwoningen vertegenwoordigen gecombineerd ook gewoon het grootste volume.
Als ik als woningeigenaar vorig jaar 20.000 euro in mijn woning gepompt zou hebben om te verduurzamen en vervolgens zie dat mijn buren die dezelfde woning huren helemaal niets doen en hun hoge rekening gecompenseerd zie worden middels een prijsplafond (waar ik direct of indirect ook weer aan mee mag betalen) zou dat me een doorn in het oog zijn.
Je ziet hier in de wijk aan de daken precies welke woningen verhuurd worden en welke koop zijn.
Maarja het heeft weinig zin dat verder te duiden want het is allemaal toch zijn probleem niet.
Nou ik heb het geld liggen dus kom maar op, dat die VvE niet wil meewerken is niet aan mij verder. Er ligt een voorstel bij De Jonge die mensen in een dergelijke situatie meer mogelijkheden tot eigen initiatief moet gaan geven. Tot die tijd zal je ze financieel moeten blijven compenseren.quote:Op zaterdag 22 april 2023 17:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Of de overheid moet stoppen met verandering belonen maar een gebrek aan verandering bestraffen. Geen subsidie meer maar hogere kosten.
Dan willen VvE's wel.
[..]
Het kan aan mij liggen, maar een appartement is vaak duurder dan een rijtjeswoning? In ieder geval in de provincie.
En een appartement kan verduurzaamd worden, maar je moet het met je medebewoners doen.
[..]
Je betaalt geen belasting? Of dacht je dat het geld voor dat prijsplafond uit de lucht kwam vallen?quote:Het is mij zeker geen doorn in het oog. Immers ik betaal die prijs niet meer. Misschien minder naar anderen kijken en meer naar je eigen voordeel.
Mij interesseert dat dus geen moer. Ik kan het betalen, ik lig 0,0 wakker van dat prijsplafond en wat anderen wel of niet hebben, kunnen, doen interesseert me niet. Als ik wat ik doe en wil maar kan betalen. Belasting betaal ik toch al dus wat daarvan waarheen gaat zal me verder een zorg zijn.quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Appartementen en huurwoningen vertegenwoordigen gecombineerd ook gewoon het grootste volume.
Als ik als woningeigenaar vorig jaar 20.000 euro in mijn woning gepompt zou hebben om te verduurzamen en vervolgens zie dat mijn buren die dezelfde woning huren helemaal niets doen en hun hoge rekening gecompenseerd zie worden middels een prijsplafond (waar ik direct of indirect ook weer aan mee mag betalen) zou dat me een doorn in het oog zijn.
Je ziet hier in de wijk aan de daken precies welke woningen verhuurd worden en welke koop zijn.
Maarja het heeft weinig zin dat verder te duiden want het is allemaal toch zijn probleem niet.
Nee dat blijkt welquote:Op zaterdag 22 april 2023 19:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mij interesseert dat dus geen moer.
.
Nou...blijkbaar is dat dus vooralsnog wél aan die VvE want jij hebt het geld ervoor maar de VvE houdt dat tegen en die VvE is de reden dat jij niet mag verduurzamen.quote:Op zaterdag 22 april 2023 19:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Nou ik heb het geld liggen dus kom maar op, dat die VvE niet wil meewerken is niet aan mij verder. Er ligt een voorstel bij De Jonge die mensen in een dergelijke situatie meer mogelijkheden tot eigen initiatief moet gaan geven. Tot die tijd zal je ze financieel moeten blijven compenseren.
[..]
Je betaalt geen belasting? Of dacht je dat het geld voor dat prijsplafond uit de lucht kwam vallen?
Klopt.quote:Op zaterdag 22 april 2023 19:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou...blijkbaar is dat dus vooralsnog wél aan die VvE want jij hebt het geld ervoor maar de VvE houdt dat tegen en die VvE is de reden dat jij niet mag verduurzamen.
Dat probleem heb je dus niet als je niets van doen hebt met een VvE.
Of je koopt een woning waar je niet afhankelijk bent van anderen qua verduurzaming.quote:Op zaterdag 22 april 2023 19:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Klopt.
Maar dat heb ik dus wel.
En daar zal dus een politieke oplossing voor moeten komen.
Zelfde met huurders die graag willen verduurzamen versus verhuurders die stug de kont tegen de krib blijven gooien en er geen cent in stoppen.
Hahahahaquote:Op zaterdag 22 april 2023 19:28 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Of je koopt een woning waar je niet afhankelijk bent van anderen qua verduurzaming.
Dat was je eigen idee nochtans als bij 'volgende ledenvergadering niet werd besloten tot zonnepanelen' toch?quote:Op zaterdag 22 april 2023 19:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Hahahaha
Ff een andere woning kopen .Gewoon.
inpandig kan je alles doen. Verder, vecht eens een besluit aan.quote:Op zaterdag 22 april 2023 19:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Nou ik heb het geld liggen dus kom maar op, dat die VvE niet wil meewerken is niet aan mij verder. Er ligt een voorstel bij De Jonge die mensen in een dergelijke situatie meer mogelijkheden tot eigen initiatief moet gaan geven. Tot die tijd zal je ze financieel moeten blijven compenseren.
Ik betaal belasting ja. Maar dan kan ik mij overal wel druk over gaan maken. Daar heb ik geen zin inquote:[..]
Je betaalt geen belasting? Of dacht je dat het geld voor dat prijsplafond uit de lucht kwam vallen?
Nee. Nu niet willen verduurzamen is onredelijk als je het mij vraagtquote:Op zaterdag 22 april 2023 19:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Klopt.
Maar dat heb ik dus wel.
En daar zal dus een politieke oplossing voor moeten komen.
Zelfde met huurders die graag willen verduurzamen versus verhuurders die stug de kont tegen de krib blijven gooien en er geen cent in stoppen.
Wat valt er aan te vechten? Het besluitproces verloopt via de meeste stemmen, een deel is huur en degene die stemt namens de verhuurder ligt dwars en wil eigenlijk niks totdat er een nieuw dak op moet omdat de theoretische levensduur verlopen is. Dat is ergens tussen nu en 5-10 jaar afhankelijk van de jaarlijkse inspectie die men uitvoert pas gaan gebeuren. Tot die tijd stemmen ze dus tegen zonnepanelen. De verhuurder vertegenwoordigt de meeste stemmen tijdens de ledenvergadering, dus ben je uitgeluld.quote:Op zaterdag 22 april 2023 19:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
inpandig kan je alles doen. Verder, vecht eens een besluit aan.
Dat is ook het beste, ik maak me er wel druk om. Omdat het enorm krom geregeld is op deze manierquote:Ik betaal belasting ja. Maar dan kan ik mij overal wel druk over gaan maken. Daar heb ik geen zin in![]()
Omdat we nu met zijn allen het geluk hebben gehad dat de energieprijzen weer gedaald zijn. Mocht dat niet zijn gebeurd was het een gigantische kostenpost geweest voor dit kabinet. Alsnog heeft die lening door de stijgende rente gevolgen. De korting op accijnzen die er bijvoorbeeld vanaf gaat is een impopulaire maatregel bij veel mensen en kan de inflatie zomaar weer aanjagen.quote:.
Maar een groot deel van het prijsplafond is vervallen belasting en een ander deel betalen grootgebruikers. De kosten vallen wel mee. Kan er niet wakker van liggen.
Dat vind ik dus ook, vandaar dat ik niet snap dat mensen zich daar niet druk om maken. Ook al is het niet sec hun eigen toko waar het over gaat.quote:Nee. Nu niet willen verduurzamen is onredelijk als je het mij vraagt
Nee, zou niet weten op welke gronden. Verduurzamen is en blijft juridisch een tamelijk vrijblijvende aangelegenheid.quote:Ooit juridische stappen overwogen?
bezwaar is toch mogelijk tegen onredelijke besluiten?quote:Op zaterdag 22 april 2023 20:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat valt er aan te vechten? Het besluitproces verloopt via de meeste stemmen, een deel is huur en degene die stemt namens de verhuurder ligt dwars en wil eigenlijk niks totdat er een nieuw dak op moet omdat de theoretische levensduur verlopen is. Dat is ergens tussen nu en 5-10 jaar afhankelijk van de jaarlijkse inspectie die men uitvoert pas gaan gebeuren. Tot die tijd stemmen ze dus tegen zonnepanelen. De verhuurder vertegenwoordigt de meeste stemmen tijdens de ledenvergadering, dus ben je uitgeluld.
huilie huiliequote:[..]
Dat is ook het beste, ik maak me er wel druk om. Omdat het enorm krom geregeld is op deze manier
korting op welke accijnzen?quote:[..]
Omdat we nu met zijn allen het geluk hebben gehad dat de energieprijzen weer gedaald zijn. Mocht dat niet zijn gebeurd was het een gigantische kostenpost geweest voor dit kabinet. Alsnog heeft die lening door de stijgende rente gevolgen. De korting op accijnzen die er bijvoorbeeld vanaf gaat is een impopulaire maatregel bij veel mensen en kan de inflatie zomaar weer aanjagen.
Tja, dan moet je niet huilen als je het niet eens wil proberen. Schijnbaar vind je het zelf erg redelijkquote:[..]
Dat vind ik dus ook, vandaar dat ik niet snap dat mensen zich daar niet druk om maken. Ook al is het niet sec hun eigen toko waar het over gaat.
[..]
Nee, zou niet weten op welke gronden. Verduurzamen is en blijft juridisch een tamelijk vrijblijvende aangelegenheid.
Huilen nog welquote:Op zaterdag 22 april 2023 20:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
bezwaar is toch mogelijk tegen onredelijke besluiten?
[..]
huilie huilie
[..]
korting op welke accijnzen?
[..]
Tja, dan moet je niet huilen als je het niet eens wil proberen. Schijnbaar vind je het zelf erg redelijk
Je stelt zelf dat er een dominante eigenaar is die tegen de belangen van andere eigenaren stemt en potentieel zou het zelfs onredelijk kunnen zijn.quote:Op zaterdag 22 april 2023 20:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Huilen nog welJij bent nog een grotere clown dan die andere gast
![]()
Iets redelijk vinden en juridische grondslag hebben is niet hetzelfde. De wens om te verduurzamen is begrijpelijk en misschien ook wel noodzakelijk in deze tijd maar concrete wetgeving ontbreekt nog. Daarom ligt het dossier nu ook bij de minister, Hans.
Waar precies achter komen?quote:Op zaterdag 22 april 2023 21:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je stelt zelf dat er een dominante eigenaar is die tegen de belangen van andere eigenaren stemt en potentieel zou het zelfs onredelijk kunnen zijn.
Maar een manier om er achter te komen. Maar liever kijk je weer naar anderen die actie moeten ondernemen. Ik begin die andere clown te begrijpen.
quote:"Op het moment is het zo geregeld dat je voor kleine vve's unaniem toestemming nodig hebt voor die grote verduurzamingsmaatregelen", zei Valeska Hovener van Vereniging Eigen Huis vanmorgen in het NOS Radio 1 Journaal.
https://nos.nl/artikel/24(...)-kunnen-verduurzamen
Goede tip, zal mezelf daar eens over inlezen. Nee, daar zijn we geen lid van op het moment!quote:Op vrijdag 21 april 2023 18:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zijn jullie lid van Vereniging Eigen Huis? Dat vind ik wel prettig, want je kunt in een aantal vervelende situaties erop terugvallen (bijv. voor juridisch advies of een nooddienst voor als je in huis geen elektriciteit hebt en er geen algehele storing is).
25 euro per paneel werd mij gerekend. Maar ze er zelf afhalen en verkopen is altijd ook een optie.quote:Op zaterdag 22 april 2023 23:14 schreef Kiid het volgende:
[..]
Goede tip, zal mezelf daar eens over inlezen. Nee, daar zijn we geen lid van op het moment!
Wij willen nu overgaan tot de aanschaf van rolluiken. Is in deze omgeving best gebruikelijk om te hebben. Schijnt ook wat te helpen tegen de zon & kou en vind het ook prettig om te hebben mbt eventuele diefstal. Maar moet wel zeggen dat het wel een troosteloos uitzicht is om voorbij te lopen.
Ook zonnepanelen willen we dit jaar nog doen, maar dan pas na de rolluiken. We hebben wel al zonnepanelen (bij aanschaf woning), maar die zijn al wat ouder. Ik hoop alleen niet dat er een meerprijs volgt doordat er al panelen liggen en dat er dus ook af moet
Helemaal mee eens, zeker ook met je laatste zin maar ja dan komt CoolGuy weer met een zinnetje als ' het kan mij niks schelen dat veel mensen geen twee onder een kapper kunnen kopen hoor, mogen ze best doen maar ik heb er toch al een, had je maar tot je 35e bij je ouders moeten blijven wonen'quote:Op zaterdag 22 april 2023 15:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Waar ik vandaan kom in Zeeuws Vlaanderen heb je ook hele dure appartementen en hele goedkope huizen, maar dat komt omdat die appartementen vaak in de nieuwste flatgebouwen zitten die ze hebben gebouwd en de huizen zijn meestal een stuk ouder. Bovendien staan de appartementen langs de kust waardoor ze automatisch een stuk meer waard worden dan een paar meter landinwaarts.quote:Op zaterdag 22 april 2023 17:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
[..]
Het kan aan mij liggen, maar een appartement is vaak duurder dan een rijtjeswoning? In ieder geval in de provincie.
Als hij in dat flatgebouw woont zit hij ook in de VvE en betaalt hij dus precies evenveel als de andere bewoners en heeft hij er ook precies evenveel profijt van.quote:Op zaterdag 22 april 2023 19:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat was je eigen idee nochtans als bij 'volgende ledenvergadering niet werd besloten tot zonnepanelen' toch?
Daarnaast, een andere woning kopen is zo heel erg vreemd niet, tenzij je nog steeds in dat met guldens betaalde appartement wat je in de jaren 90 gekocht hebt, maar ik gok van niet want dat zal (nu) geen energieklasse A woning (meer) zijn.
Voordeel is dat je dan geen last meer hebt van lastige VvE's. Nadeel is dat je je ook niet meer kunt verschuilen achter diezelfde lastige VvE en zul je daadwerkelijk de portemonnee moeten trekken om te verduurzamen in plaats van hopen dat anderen verplicht worden en het vooral hun geld kost daarna.
Nee moeten er wel echt af. Zijn van die blauwe uitgeleefde panelenquote:Op zaterdag 22 april 2023 23:17 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
25 euro per paneel werd mij gerekend. Maar ze er zelf afhalen en verkopen is altijd ook een optie.
Is er af halen overigens echt nodig of kan je ook bijplaatsen
Een zonnepaneel op een flatgebouw draagt amper bij voor de VvE. Of je moet al panelen gaan verdelen over bewoners naar hun eigen meterkast. Maar op de centrale infra van het pand, zonde van het geld.quote:Op zaterdag 22 april 2023 23:48 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als hij in dat flatgebouw woont zit hij ook in de VvE en betaalt hij dus precies evenveel als de andere bewoners en heeft hij er ook precies evenveel profijt van.
Ik zou wel graag zien dat VvEs meer worden gestimuleerd om zonnepanelen e.d. te plaatsen maar je kan ze misschien moeilijk dwingen om iets te kopen wat ze misschien niet willen, geen idee hoe dat juridisch zit.
Ff in k&w vragen. Maar ik had toen voornoemde bedrag gekregen.quote:Op zondag 23 april 2023 00:00 schreef Kiid het volgende:
[..]
Nee moeten er wel echt af. Zijn van die blauwe uitgeleefde panelen
Zonnepanelen bij VVE's klinkt leuk maar is lang niet altijd praktisch.quote:Op zaterdag 22 april 2023 23:48 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als hij in dat flatgebouw woont zit hij ook in de VvE en betaalt hij dus precies evenveel als de andere bewoners en heeft hij er ook precies evenveel profijt van.
Ik zou wel graag zien dat VvEs meer worden gestimuleerd om zonnepanelen e.d. te plaatsen maar je kan ze misschien moeilijk dwingen om iets te kopen wat ze misschien niet willen, geen idee hoe dat juridisch zit.
Plus bij veel (kleinere) VvE's is er vaak eea vastgelegd mbt het gebruik v/h dak (bijvoorbeeld hoort bij bovenste etage, kan of ligt zelfs al een dakterras op). Dit is in ieder geval in Amsterdam het geval. En dan het gedoe dat er vaak geen gemeenschappelijke ruimtes meer zijn op de hoogste verdieping waardoor al het installatiewerk bij 1 iemand binnen moet komen te hangen etc. Gedoe.quote:Op zondag 23 april 2023 00:30 schreef descon het volgende:
[..]
Zonnepanelen bij VVE's klinkt leuk maar is lang niet altijd praktisch.
Optie 1 is de opbrengst van die zonnepanelen zelf gaan gebruiken in de gemeenschappelijke ruimtes. Dan kun je daarmee de gemeenschappelijke vve kosten drukken (verlichting,lift en evt elektrische verwarming in de gemeenschappelijke ruimtes)
Optie 2 is het zelfde als optie 1 maar dan ook terug leveren aan de eigenaren van de VVE. Succes met de administratie hier van want dat zou naar verbruik moeten gaan.
Optie 3 is overschot van optie 1/2 terug leveren aan het net. Dat word steeds minder interessant met de dalende teruglever vergoedingen.
Optie 4 is nog een dikke batterij toevoegen om evt overschot op te slaan van de vorige opties.
In alle gevallen moet je een dikke investering doen waarbij het nog maar afwachten of het rendabel is en de VVE uberhaupt het geld heeft.
Met isoleren kan je al de grootste winst behalen.
Dat kan toch op het dak in een kast?quote:Op zondag 23 april 2023 07:21 schreef moonhammer het volgende:
[..]
Plus bij veel (kleinere) VvE's is er vaak eea vastgelegd mbt het gebruik v/h dak (bijvoorbeeld hoort bij bovenste etage, kan of ligt zelfs al een dakterras op). Dit is in ieder geval in Amsterdam het geval. En dan het gedoe dat er vaak geen gemeenschappelijke ruimtes meer zijn op de hoogste verdieping waardoor al het installatiewerk bij 1 iemand binnen moet komen te hangen etc. Gedoe.
Als jij daar net je dakterras hebt zit je daar niet op te wachten. Of dat je tegen die glimmende zonnepanelen zit aan te kijken.quote:Op zondag 23 april 2023 08:40 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat kan toch op het dak in een kast?
Nou, hoe hoger het gebouw, hoe minder gunstig het per inwoner wordt natuurlijk. Want zo'n dak is nooit geheel leeg, dus je zult het niet volledig vol kunnen leggen met panelen.quote:Op zondag 23 april 2023 08:58 schreef descon het volgende:
[..]
Als jij daar net je dakterras hebt zit je daar niet op te wachten. Of dat je tegen die glimmende zonnepanelen zit aan te kijken.
Ook moet je maar net de kabels kunnen wegwerken.
En in zulke situaties is het ook nog eens 10tjes werk voor de VVE deelnemers.
Je hebt ook geen woning gekocht maar het recht op een stukje van het gebouw + gemeenschappelijke ruimtes. Dat is ook de denkfout die veel mensen maken. Alleen in de grote steden ontkom je er niet aan.quote:Op zondag 23 april 2023 11:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Overigens natuurlijk kansloos dat bij een (kleinere) VvE iedereen unaniem voor iets moet zijn anders wordt het niet uitgevoerd. Dat betekent dat als 1 iemand dwars ligt, om welke reden dan ook, de rest gewoon pech heeft dus je kunt in die zin altijd dwarsliggen. Mooi man, heb je een woning gekocht, en dan kun je nog steeds niet doen wat je wil, want dat moet eerst door een of andere commissie heen. Als het maar even kan ga je jezelf toch niet vrijwillig in zo'n situatie brengen.
Daarom hadden we bij de VvE waar ik zat ook een relatief hoge bijdrage. Daarnaast werd er ook kritisch gekeken naar de uitgaven. Als het bellenbord nog een jaar kan, dan gaat die nog een jaar mee.quote:Op zondag 23 april 2023 12:44 schreef descon het volgende:
[..]
Je hebt ook geen woning gekocht maar het recht op een stukje van het gebouw + gemeenschappelijke ruimtes. Dat is ook de denkfout die veel mensen maken. Alleen in de grote steden ontkom je er niet aan.
Het unaniem bij kleine VVE's vind ik opzich weer niet zo vreemd. Je voorkomt dat bepaalde zaken er door gedrukt worden. En ja..das het voordeel van het nadeel wat je noemde.
Heb hier meegemaakt dat door de VVE mensen hun apartement moesten verkopen omdat ze de extra eenmalige bijdrage niet konden betalen ivm groot onderhoud (onderhoud was noodzakelijk maar deze mensen hadden het geld dom weg niet en financiering kregen ze ook niet)
Sfeer was daar op een bepaald moment niet best meer. Had ook prima voorkomen kunnen worden als die VVE gezond was geweest.
quote:Op zondag 23 april 2023 12:44 schreef descon het volgende:
Heb hier meegemaakt dat door de VVE mensen hun apartement moesten verkopen omdat ze de extra eenmalige bijdrage niet konden betalen ivm groot onderhoud (onderhoud was noodzakelijk maar deze mensen hadden het geld dom weg niet en financiering kregen ze ook niet)
In grote steden heb je geen keuze - alle panden hebben een VvE. Je er echter even van te voren goed in verdiepen hoe financieel gezond de VvE is, staat v/h onderhoud, hoe groot, wie is het bestuur etc. Maar dat zal in de gekte van de huizenmarkt afgelopen jaren beperkt gebeurd zijn, er zullen veel mensen in zo'n heerlijke kleine VvE zonder geld zitten samen met mensen die er al 40 jaar wonen en alles tegenhouden.quote:Op zondag 23 april 2023 11:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, hoe hoger het gebouw, hoe minder gunstig het per inwoner wordt natuurlijk. Want zo'n dak is nooit geheel leeg, dus je zult het niet volledig vol kunnen leggen met panelen.
En dan de opbrengst; die moet op de een of andere manier gedeeld worden door alle inwoners. Maar die hebben allemaal hun eigen meter, dus dat wordt lastig, want op basis van wat ga je dat doen? Want die individuele meters krijgen geen invoeding vanaf die panelen, dus de (teruglever) telwerken registreren dat ook niet, dus de energiemaatschappij gaat gewoon afrekenen wat de meter aan standen geeft. Dan krijg je dus een situatie waarin de opbrengst achteraf op de een of andere manier verdeeld moet worden of weet ik veel wat.
Overigens natuurlijk kansloos dat bij een (kleinere) VvE iedereen unaniem voor iets moet zijn anders wordt het niet uitgevoerd. Dat betekent dat als 1 iemand dwars ligt, om welke reden dan ook, de rest gewoon pech heeft dus je kunt in die zin altijd dwarsliggen. Mooi man, heb je een woning gekocht, en dan kun je nog steeds niet doen wat je wil, want dat moet eerst door een of andere commissie heen. Als het maar even kan ga je jezelf toch niet vrijwillig in zo'n situatie brengen.
Dit is wel heel heftig... Wij hebben het onderhoud toen uitgesmeerd om het betaalbaar te houden voor iedereen, maar als bijvoorbeeld je hele dak of fundering er aan is...quote:Op zondag 23 april 2023 12:44 schreef descon het volgende:
[..]
Klopt, ik had ook maar heel beperkte tijd en heb er wel oppervlakkig naar gekeken. Als ik rustig de tijd had gehad, dan had ik mijn vader even gevraagd om er een uitgebreide blik op te werpen, want die heeft 20-30 jaar ervaren met onderhoudsprojecten voor woningcorporaties.quote:Op maandag 24 april 2023 07:05 schreef moonhammer het volgende:
[..]
In grote steden heb je geen keuze - alle panden hebben een VvE. Je er echter even van te voren goed in verdiepen hoe financieel gezond de VvE is, staat v/h onderhoud, hoe groot, wie is het bestuur etc. Maar dat zal in de gekte van de huizenmarkt afgelopen jaren beperkt gebeurd zijn, er zullen veel mensen in zo'n heerlijke kleine VvE zonder geld zitten samen met mensen die er al 40 jaar wonen en alles tegenhouden.
Terecht.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:40 schreef CoolGuy het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)et-aan-de-warmtepomp
Nou, iedereen in een appartement hoeft zich niet druk te maken over de kosten dus. Mooi toch?
Ja, is in appartementen ook vaak geen plek voor, want klein. Even los van de kosten.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Terecht.
Sowieso idioterie dat warmtepompgedram.
Neemt het veel ruimte in beslag?quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, is in appartementen ook vaak geen plek voor, want klein. Even los van de kosten.
Werkt prima hier, maar is hier ook niet achteraf aangebracht.
Als je in een kabouterhuisje woont zal dat vast kloppen. Ik weet niet hoe het bij hybride pompen is, want die heb ik niet. Ik heb een grondgebonden warmtepomp, dus ik heb geen buitendeel, maar dat ding is zo groot als een vrijstaande (niet-amerikaanse) koelkast.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Neemt het veel ruimte in beslag?
Las ergens de grap dat iemand zij dat na installatie van de warmtepomp zijn eengezinswoning geen gezinswoning meer was, omdat hij de halve zolder kwijt was.
Het zal wel loslopen.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:40 schreef CoolGuy het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)et-aan-de-warmtepomp
Nou, iedereen in een appartement hoeft zich niet druk te maken over de kosten dus. Mooi toch?
Waarom zou je geen verbruik hebben als je op kantoor zit? Dat is maar hoe je het inregelt. Daarbij ben ik, vergeleken met mijn vorige huis waar ik gas en elektra had, minder geld kwijt voor mijn energie, en dat is dan zónder zonnepanelen.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:50 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Het zal wel loslopen.
Warmtepompen zijn energie slurpers, idiote energie slurpers. Je moet denken aan 2000 a 3000 kWh. Dat is bij ons een verdubbeling van het jaarverbruik bijv.
En dan het salderen eraf?
Dus in de zomer stroom opwekken voor jan kut, want geen salderen en natuurlijk ook geen verbruik als ik op kantoor zit.
En in de winter keihard verbruiken omdat we 'van het gas af moesten'.
Directie van energieboeren lopen sinds 2021 met een constante stijve lul rond denk ik. Ka$$a.
En dan kost het kreng ook nog eens 4 tot 10x zoveel als een CV ketel.
Er gaat een weelderige handel in illegale(wtf illegale CV ketels?) CV ketelmontage komen, met alle ellende van brand en koolmonoxide vergiftigingen.
Die maatregel wordt teruggedraaid voor hij in gaat, of binnen het half jaar als de winter streng is en CV ketels beginnen te falen en de minima in de kou zitten omdat ze geen warmtepomp kunnen betalen. Niet betalen qua installatie, of hem aan te zetten als de woningbouw er een voor ze koopt.
Overheid is knettergek met dat groene gezever.
Hier gaat iig in 2024 nog een mooie nieuwe ketel in. Kijk over 10 jaar wel wat de situatie is.
Wat moet ik inregelen dan?quote:
Nou, dan neem je toch geen zonnepanelen? Ben je toch klaar?quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:08 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Wat moet ik inregelen dan?
Dat de TV aan staat als ik er niet ben? De computer? De lampen? Waarom?
De wasmachine draaien als ik er niet ben om hem op te hangen?
De vaatwasser? die 1kWh per 'beurt' verbruikt?
Euhm
De vriezer op -50 zodat hij 's avonds uit kan oid? Koelkast op 0 ipv 5 idem?
Verwarming voor het praxis zwembadje voor de kids?
En dat is het wel qua verbruik? Wat verbruiken mensen in hemelsnaam nog meer aan stroom als ze niet thuis zijn?
En kom niet met de elektrische auto opladen, als die er al zou zijn dan stond ie in de garage bij het werk natuurlijk
Even daargelaten dat het idd een goeie 2m2 van de zolder in beslag neemt, itt een 50x50cm van de CV ketel, maar dat vind ik bijzaak. Daar is de zolder voor tenslotte.
Nee want dan zit ik nog steeds met een verplichte warmtepomp die een gat slaat van 3000kWh EN 15 tot 25k aan aanschaf en installatiekosten.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:10 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, dan neem je toch geen zonnepanelen? Ben je toch klaar?
Dan heb je pech gehad als dat er door gedrukt wordt.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:12 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee want dan zit ik nog steeds met een verplichte warmtepomp die een gat slaat van 3000kWh EN 15 tot 25k aan aanschaf en installatiekosten.
Idem hier. Geen zonnepanelen en warmtepomp hier. Jaren 30 woning, geen vloerisolatie (nog) en advies is nu 12 euro per maand te betalen aan energie (mogelijk door de lage energieprijzen?). Maar dan wel verplicht aan een warmtepomp moeten van minimaal 10.000 euro waarbij met zo'n laag maandbedrag de terugverdientijd ergens tot Sint Juttemis duurt als mijn verbruik al zo laag ligt. Ik maak dan vooral kosten en win er niets mee, misschien gaat het comfort zelfs omlaag als de radiotoren niet fijn samenwerken met zo'n pomp.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:12 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Nee want dan zit ik nog steeds met een verplichte warmtepomp die een gat slaat van 3000kWh EN 15 tot 25k aan aanschaf en installatiekosten.
Oh ja, terugverdientijd. Ook een mooie.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:40 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Idem hier. Geen zonnepanelen en warmtepomp hier. Jaren 30 woning, geen vloerisolatie (nog) en advies is nu 12 euro per maand te betalen aan energie (mogelijk door de lage energieprijzen?). Maar dan wel verplicht aan een warmtepomp moeten van minimaal 10.000 euro waarbij met zo'n laag maandbedrag de terugverdientijd ergens tot Sint Juttemis duurt als mijn verbruik al zo laag ligt. Ik maak dan vooral kosten en win er niets mee, misschien gaat het comfort zelfs omlaag als de radiotoren niet fijn samenwerken met zo'n pomp.
Alhoewel die warmtepomp zelf dan mijn stroomverbruik omhoog duwt waardoor mijn maandbedrag juist weer stijgt en om dat te drukken dan misschien ook nog zonnepanelen aan moet schaffen.
Die 12 euro zal dan zijn tot aan het de eindafrekening. Over het jaar heen meer. Want alleen al vastrecht is meer dan 12x12 euro.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:40 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Idem hier. Geen zonnepanelen en warmtepomp hier. Jaren 30 woning, geen vloerisolatie (nog) en advies is nu 12 euro per maand te betalen aan energie (mogelijk door de lage energieprijzen?). Maar dan wel verplicht aan een warmtepomp moeten van minimaal 10.000 euro waarbij met zo'n laag maandbedrag de terugverdientijd ergens tot Sint Juttemis duurt als mijn verbruik al zo laag ligt. Ik maak dan vooral kosten en win er niets mee, misschien gaat het comfort zelfs omlaag als de radiotoren niet fijn samenwerken met zo'n pomp.
Alhoewel die warmtepomp zelf dan mijn stroomverbruik omhoog duwt waardoor mijn maandbedrag juist weer stijgt en om dat te drukken dan misschien ook nog zonnepanelen aan moet schaffen.
Wel ja joh. 20.000 euro voor een warmtepomp. Voor een die bedoeld is voor een huisje dat maar 700 m3 gas verbruikt.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:51 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Oh ja, terugverdientijd. Ook een mooie.
Wij stoken ~700m3 gas
Dat kost me nu 700 * 1.31 = 917, -
2000 kWh kost me nu 620, - , 3000 kWh zou 920 eur zijn.
Stel dat die warmtepomp magische wijs maar 2000 kWh verbruikt. Dan zit ik met 20.000 eur / (917 - 620) = 67,nogveel , 67 jaar terugverdientijd! En dan mag ie niet kapot he ... en ook geen onderhoud.
Warmtepompen zijn duurder dan gas.
Ons electranet is helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal niet berekend op 3000kWh per woning erbij per jaar.
Ik heb vorige maand een bodemwarmtepomp laten vervangen, maw, de infrastructuur lag er al. Ik ging wel van 1 fase naar 3 fasen en dus moest ik een andere meter etc etc en ik moest dus ook qua zonnepanelen het een en ander aangepast hebben. Totale rekening inclusief alles was 10.580 euro en daar gaat dan nog 4200 euro subsidie vanaf, dus netto kost dat me 6.380 euro, en dat is dan inclusief de 200 euro voor de garantie van 5 naar 10 jaar.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 19:06 schreef Adames het volgende:
[..]
Wel ja joh. 20.000 euro voor een warmtepomp. Voor een die bedoeld is voor een huisje dat maar 700 m3 gas verbruikt.
Reken voor de zekerheid 70.000. Dat maakt de rekensom nog erger. Dan heb je er massief gouden ophangbeugels bij.
Hier is het een koelkastformaat.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Neemt het veel ruimte in beslag?
Las ergens de grap dat iemand zij dat na installatie van de warmtepomp zijn eengezinswoning geen gezinswoning meer was, omdat hij de halve zolder kwijt was.
Nee dat is een goede oplossing... Is ook gelukkig niets op aan te merken.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:48 schreef Elan het volgende:
Warmtenet versneld uitrollen zou veel beter zijn, maarja dat kan natuurlijk niet zonder jarenlang infantiel geruzie.
2m2???quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:08 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Wat moet ik inregelen dan?
Dat de TV aan staat als ik er niet ben? De computer? De lampen? Waarom?
De wasmachine draaien als ik er niet ben om hem op te hangen?
De vaatwasser? die 1kWh per 'beurt' verbruikt?
Euhm
De vriezer op -50 zodat hij 's avonds uit kan oid? Koelkast op 0 ipv 5 idem?
Verwarming voor het praxis zwembadje voor de kids?
En dat is het wel qua verbruik? Wat verbruiken mensen in hemelsnaam nog meer aan stroom als ze niet thuis zijn?
En kom niet met de elektrische auto opladen, als die er al zou zijn dan stond ie in de garage bij het werk natuurlijk
Even daargelaten dat het idd een goeie 2m2 van de zolder in beslag neemt, itt een 50x50cm van de CV ketel, maar dat vind ik bijzaak. Daar is de zolder voor tenslotte.
En een hele dure smaakquote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan heb je pech gehad als dat er door gedrukt wordt.
Bij terugverdientijd>7 jaar kan je vrijstelling aanvragen.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:40 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Ik heb een lucht-water laten plaatsen. Nieuw.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 20:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb vorige maand een bodemwarmtepomp laten vervangen, maw, de infrastructuur lag er al. Ik ging wel van 1 fase naar 3 fasen en dus moest ik een andere meter etc etc en ik moest dus ook qua zonnepanelen het een en ander aangepast hebben. Totale rekening inclusief alles was 10.580 euro en daar gaat dan nog 4200 euro subsidie vanaf, dus netto kost dat me 6.380 euro, en dat is dan inclusief de 200 euro voor de garantie van 5 naar 10 jaar.
Ja, dat is hier ook.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 20:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hier is het een koelkastformaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Breitling - Instruments for Professionals
quote:Op dinsdag 2 mei 2023 20:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat is hier ook.Jezus wat een lomp ding.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maakt het veel herrie of valt dat wel mee?blablablabla
Ja dat zei ik al, net als een vrijstaande koelkast (maar geen amerikaanse koelkast want die zijn breder).quote:Op dinsdag 2 mei 2023 20:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Jezus wat een lomp ding.
Maakt het veel herrie of valt dat wel mee?
Gelukkig.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja dat zei ik al, net als een vrijstaande koelkast (maar geen amerikaanse koelkast want die zijn breder).
Nee, maakt geen herrie. Je hoort 'm zoemen als ie op vol vermogen is, maar dat hoor je alleen als je erbij staat. Direct achter waar ik stond toen ik de foto nam is een deur naar de woonkamer. Als die dicht is hoor je sowieso niks. Als ik op de bank zit in de woonkamer en die tussendeur is open hoor ik 'm ook niet, laat staan als de TV aan staat.
En ik heb dus geen buitendeel want bodemwarmtepomp. Maar die buitendelen zijn in essentie volgens mij dezelfde dingen als bij een airco, en die hoorde ik ook nooit.
Nou dit huis is gebouwd met een warmtepomp he. Dus die plek was altijd al de dedicated plek voor dat ding. Dit is beneden. 'Achter' die muur waar de pomp met zijn rug tegen aan staat is de bijkeuken. Tegenover de pomp staan de wasmachine en de droger dus het is geen 'leef'ruimte zeg maar.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Gelukkig.
Als je genoeg ruimte en/of kamers hebt is het dan sowieso geen probleem. Maar als je hem ergens in of pal grenzend een slaapgedeelte moet onderbrengen is het wel belangrijk dat het een vrij stil apparaat is.
Weet je, ik zie je iedere keer van alles roepen, heel vooringenomen, over herrie maken en dergelijke, terwijl je duidelijk geen flauw idee hebt.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Gelukkig.
Als je genoeg ruimte en/of kamers hebt is het dan sowieso geen probleem. Maar als je hem ergens in of pal grenzend een slaapgedeelte moet onderbrengen is het wel belangrijk dat het een vrij stil apparaat is.
Ja in een huis van 200+ m2.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:05 schreef Leandra het volgende:
Hier wordt in dezelfde ruimte als waar de warmtepomp staat gewerkt en geslapen door mensen met een zeer goed gehoor....
Hier ook zo'n koelkast, en daarnaast een boilervat van 300 liter en dan nog een buffervat van 100 liter. Maar staat niet in de weg.
Wat lul jij nou weerquote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Weet je, ik zie je iedere keer van alles roepen, heel vooringenomen, over herrie maken en dergelijke, terwijl je duidelijk geen flauw idee hebt.
Maar dit gaat natuurlijk niet werken in een appartementje van een 70m2 ofzo, dan is dat wel een lomp ding.quote:
Nee, hoewel je dan ook geen boilervat van 300 liter en geen buffervat nodig hebt.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dit gaat natuurlijk niet werken in een appartementje van een 70m2 ofzo, dan is dat wel een lomp ding.
Ja maar daar ga je al hequote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, hoewel je dan ook geen boilervat van 300 liter en geen buffervat nodig hebt.
Overigens kan het wel werken als de ruimte waar de CV staat/hangt maar groot genoeg is, een kast waar een wasmachine in past voldoet, mits er geen wasmachine in staat
quote:Op dinsdag 2 mei 2023 20:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat is hier ook.Wat een gigantische strijkplank heb je?!? 2 bij 1??SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Echt ik had meer last van mijn cv die aan sloeg dan van mijn warmtepomp.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Gelukkig.
Als je genoeg ruimte en/of kamers hebt is het dan sowieso geen probleem. Maar als je hem ergens in of pal grenzend een slaapgedeelte moet onderbrengen is het wel belangrijk dat het een vrij stil apparaat is.Hier 130'ish woonoppervlakte. 190 liter vat. Sure. Het kost ruimte. Maar uiteindelijk steekt hij alleen iets verder uit dan de cv. De ruimte er boven en onder was toch al nutteloos.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dit gaat natuurlijk niet werken in een appartementje van een 70m2 ofzo, dan is dat wel een lomp ding.
Hier ergens achter in de 150m2 maar de ruimte waar ie staat is daar ook voor. Daar staan ook de wasmachine en droger en daar zijn dus ook de aansluitingen daarvoor. Die kan ik ook niet ergens anders neerzetten.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:28 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat een gigantische strijkplank heb je?!? 2 bij 1??
[..]
Echt ik had meer last van mijn cv die aan sloeg dan van mijn warmtepomp.
[..]
Hier 130'ish woonoppervlakte. 190 liter vat. Sure. Het kost ruimte. Maar uiteindelijk steekt hij alleen iets verder uit dan de cv. De ruimte er boven en onder was toch al nutteloos.
Ik zat net plaatjes van "seniorenwoningen" van 63m² te kijken waar gewoon een WP in geplaatst gaat worden, nou is er verder wat mij betreft wel van alles mis met die woningen (badkamer en slaapkamer boven maar geen WC boven), maar die WP hebben ze prima geplaatst, hoewel het ook nog in een andere ruimte had gekund.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja maar daar ga je al he
Maar als je dit in een appartementje wil gaan doen kun je beter zorgen dat je eerst een huis koopt, want op 70m2 is een warmtepomp niet je 1e zorg lijkt me.
Ja het kan wel, maar dan is het huis er al op ingericht. Als je dat ding nooit had en nu moet ie ergens komen te staan is dat natuurlijk wat anders.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zat net plaatjes van "seniorenwoningen" van 63m² te kijken waar gewoon een WP in geplaatst gaat worden, nou is er verder wat mij betreft wel van alles mis met die woningen (badkamer en slaapkamer boven maar geen WC boven), maar die WP hebben ze prima geplaatst, hoewel het ook nog in een andere ruimte had gekund.
Sociale koop, er is ook een inkomensgrens voor het mogen kopen.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja het kan wel, maar dan is het huis er al op ingericht. Als je dat ding nooit had en nu moet ie ergens komen te staan is dat natuurlijk wat anders.
Maar 63m2
Nou, vertel mij dan eens even wat ik dan in mijn huis had moeten laten plaatsen?quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:42 schreef Gunnter het volgende:
Rijkeluis speelgoed die warmtepompen.
Waarom zoveel geld investeren en moeilijk doen?
Joh hap toch niet. Dat is toch waar ie op uit is. Alsof daar uiteindelijk een 'Oh ja, nee dan was het wel een goeie keuze' volgt.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, vertel mij dan eens even wat ik dan in mijn huis had moeten laten plaatsen?
Nou ja, ik zie graag wat dom gelul tegemoet waaruit blijkt dat ik per maand veel meer kwijt zou zijn dan ik nu kwijt ben.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Joh hap toch niet. Dat is toch waar ie op uit is. Alsof daar uiteindelijk een 'Oh ja, nee dan was het wel een goeie keuze' volgt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik wist niet dat dit ging om jouw woning. Woningen incl. nieuwbouw worden altijd wel net warmte-unit opgeleverd. Warmtepomp of iets anders. Ik dacht dat je met de groene gekte meeliep en je bestaande unit verving.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou, vertel mij dan eens even wat ik dan in mijn huis had moeten laten plaatsen?
Omdat het - in mijn geval - rendabel is.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:42 schreef Gunnter het volgende:
Rijkeluis speelgoed die warmtepompen
Waarom zoveel geld investeren en moeilijk doen?
Als ik nog in ons oude huis had gewoond en het dusdanig had kunnen isoleren dat dat een optie was dan had ik dat ook zeker gedaan.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 23:13 schreef Gunnter het volgende:
[..]
Ik wist niet dat dit ging om jouw woning. Woningen incl. nieuwbouw worden altijd wel net warmte-unit opgeleverd. Warmtepomp of iets anders. Ik dacht dat je met de groene gekte meeging en je bestaande unit verving.
Dat is eigenlijk het grappigste aan het verwijt.... het een rijkeluishobby noemen en tegelijkertijd stellen dat het onzinnig is geld te investeren en "moeilijk doen".quote:Op dinsdag 2 mei 2023 23:16 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Omdat het - in mijn geval - rendabel is.
Onderstaand mijn berekening.
Notitie:
Exclusief vloerverwarming, nieuwe leidingen, enz.
Zonder subsidie (oa op salderen) is een gas ketel goedkoper.
[ link | afbeelding ]
Niet alleen rendabel, maar het biedt ook meer comfort icm vloerverwarming en de woningwaarde stijgt. (Mochten we weer zin hebben in een nieuw projectquote:Op dinsdag 2 mei 2023 23:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk het grappigste aan het verwijt.... het een rijkeluishobby noemen en tegelijkertijd stellen dat het onzinnig is geld te investeren en "moeilijk doen".
Want mensen die het zich kunnen permitteren doen dit soort investeringen (die je niet ziet) eigenlijk juist vooral omdat het rendabel is.
Waarom een buffervat, was dat standaard?quote:Op dinsdag 2 mei 2023 21:05 schreef Leandra het volgende:
Hier wordt in dezelfde ruimte als waar de warmtepomp staat gewerkt en geslapen door mensen met een zeer goed gehoor....
Hier ook zo'n koelkast, en daarnaast een boilervat van 300 liter en dan nog een buffervat van 100 liter. Maar staat niet in de weg.
We hebben een fors bad (242 liter) en 3 douches, in feite is dat buffervat er voor de momenten dat het warme water behoorlijk opgebruikt is en de vloerverwarming dan warm water nodig heeft, nou is hier ook alles van vloerverwarming voorzien, de zolder maar ook de garage, en op die laatste plek wil ik eigenlijk altijd voorkomen dat de vloerverwarming aanslaat, maar in de zomer is het wel lekker dat het daar ook mee-koeltquote:Op dinsdag 2 mei 2023 23:35 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Waarom een buffervat, was dat standaard?
Ik lees best veel kritische geluiden daarover, wat ik begrepen heb ik dat veel vloerverwarming (massa) hetzelfde effect heeft.
Wij hebben trouwens een van de 6 slaapkamers opgeofferd als technische ruimte waar de warmtepomp en boiler komt te staan.
Nouquote:Op dinsdag 2 mei 2023 22:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, ik zou bijna zeggen dat je maar komt luisteren. Bijnaquote:Op woensdag 3 mei 2023 00:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Nou
Aan een beetje ketel inclusief buizen ben je bijna net zoveel ruimte kwijt. De vraag is daarbij wel of het apparaat min of meer vrijstaand geplaatst moet worden ivm warmte of het bijvoorbeeld ook in een inbouwkast kan of mag .
Wel vreemd dat geluidsoverlast als doorslaggevend argument is meegenomen door de minister om het in appartementen niet te verplichten. Als ze zo stil zijn als jullie beweren zou dat toch eigenlijk geen argument moeten zijn.
Een buitenunit aan de muur heeft contact geluid.quote:Op woensdag 3 mei 2023 00:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Nou
Aan een beetje ketel inclusief buizen ben je bijna net zoveel ruimte kwijt. De vraag is daarbij wel of het apparaat min of meer vrijstaand geplaatst moet worden ivm warmte of het bijvoorbeeld ook in een inbouwkast kan of mag .
Wel vreemd dat geluidsoverlast als doorslaggevend argument is meegenomen door de minister om het in appartementen niet te verplichten. Als ze zo stil zijn als jullie beweren zou dat toch eigenlijk geen argument moeten zijn.
Hoe doen ze dat dan met die airco units in Spanje/Portugal? Hangen toch ook aan de gevel van appartementen?quote:Op woensdag 3 mei 2023 00:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een buitenunit aan de muur heeft contact geluid.
Voor mij niet storend, anders kan hij in mijn tuin.
40 appartementen op een hoopje met allemaal een pomp. je snapt, drama. Plus voor buren moet het geluidsniveau op x afstand van erfgrens y laag zijn. Dat haal je niet in een app.
Die worden op het dak gezet. Doorgaans.quote:Op woensdag 3 mei 2023 00:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een buitenunit aan de muur heeft contact geluid.
Voor mij niet storend, anders kan hij in mijn tuin.
40 appartementen op een hoopje met allemaal een pomp. je snapt, drama. Plus voor buren moet het geluidsniveau op x afstand van erfgrens y laag zijn. Dat haal je niet in een app.
Maar toch zelfde effect. Afstand tot de buur. Plus dan is het (leiding) ruimte weer een argumentquote:
Ik gok dat daar iets minder regelgeving is een de politieke wil het desnoods te veranderen groter.quote:Op woensdag 3 mei 2023 04:59 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Hoe doen ze dat dan met die airco units in Spanje/Portugal? Hangen toch ook aan de gevel van appartementen?
Wellicht via de oude cv schachten? Geen idee. En anders op een balkon. Op funda daar wel eens zien staan.quote:Op woensdag 3 mei 2023 06:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar toch zelfde effect. Afstand tot de buur. Plus dan is het (leiding) ruimte weer een argument
[..]
Ik gok dat daar iets minder regelgeving is een de politieke wil het desnoods te veranderen groter.
Ik zie op Funda ook woningen met asbest platen. Is ook niet perse de bedoeling.quote:Op woensdag 3 mei 2023 06:52 schreef Rene het volgende:
[..]
Wellicht via de oude cv schachten? Geen idee. En anders op een balkon. Op funda daar wel eens zien staan.
Zal ik dan eens iets positiefs plaatsen? Ik was altijd erg sceptisch over warmtepompen. Door de inval van Rusland in Oekraïne ben ik er desalniettemin serieus werk van gaan maken. Inmiddels zijn we van het gas af.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 10:25 schreef sirdanilot het volgende:
Ik heb eigenlijk alleen maar negatieve dingen gelezen over die warmtepompen. Dat ze enorm groot zijn, dat ze herrie maken , dat ze in veel woningen helemaal niet zorgen voor een goede energiebesparing en in sommige gevallen zelfs meer verbruiken. Ik zou er geen nemen. Zonnepanelen wel natuurlijk.
Wtf is dit?quote:
Zonder subsidie is het niet goedkoper, dus is het niet goedkoper.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 23:16 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Omdat het - in mijn geval - rendabel is.
Onderstaand mijn berekening.
Notitie:
Exclusief vloerverwarming, nieuwe leidingen, enz.
Zonder subsidie (oa op salderen) is een gas ketel goedkoper. Eenmaal de investering eruit is een warmtepomp (veel) goedkoper in gebruik.
[ [url=https://tweakers.net/i/addT1PbfccrRgPpxX_C3kYuDpX8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/GCV66OesE3BeTDU48vfUxX6E.png?f=fotoalbum_small]afbeelding ][/url]
Vraag eens hoe het zit in steden met een warmtenet hoe tevreden mensen daar zijn....quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:48 schreef Elan het volgende:
Warmtenet versneld uitrollen zou veel beter zijn, maarja dat kan natuurlijk niet zonder jarenlang infantiel geruzie.
Maatje van me heeft een bedrijf in airconditioning, al die verhalen over lawaaierige buitenunits zijn vooral oud nieuws volgens hem. De nieuwe unites van bijvoorbeeld LG en Panasonic produceren nog geen 30 db aan geluid als ze vol staan te loeien. Daar kan je geen last van hebben. Oude units kunnen in theorie wel lawaaierig zijn. Wellicht speelt dat kennelijk achterhaalde idee dat ze lawaaierige zijn ook nog bij waterpompen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 00:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Tja, ik zou bijna zeggen dat je maar komt luisteren. Bijna![]()
Maar, ik kan er niets anders van maken. Maar, nogmaals, ik heb géén buitenunit. Als die units inderdaad gelijk zijn aan de units van een airco, dan vind ik de mensen die het geluid daarvan als storend ervaren grote aanstellers want ook die dingen hoor je nauwelijks.
Kijk de Radar afleveringen over warmtenetten maar eens. Daar wil op dit moment echt niet van afhankelijk zijn. De regulering rammelt, de handhaving door de ACM nog meer en je hebt te maken met langdurige monopolisten. Als gevolg daarvan betalen mensen met warmtenetten zich scheel aan allerlei ondoorzichtige kosten en kunnen ze geen kant op. Vooral Eteck is een ramp. Die laten je rustig maanden in de kou zitten doordat ze je apparatuur die je van hen hebt gehuurd niet komen repareren.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 09:48 schreef Elan het volgende:
En op andere manieren is de overheid heel betrouwbaar. Denk aan het creëren van inflatie en het willen ontmoedigen van afhankelijkheid van gas. Het lijkt me rijkelijk naïef om daar geen rekening mee te houden in je keuze voor energievoorziening.quote:Op woensdag 3 mei 2023 08:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zonder subsidie is het niet goedkoper, dus is het niet goedkoper.
Op de subsidie moet je niet rekenen want als er een aspect onbetrouwbaar is, is het een overheid.
Ik kijk wat het mij onderaan de streep kost en maak dan de afweging vind ik het waard of niet. Dus zonder subsidie had ik het niet gedaan, met subsidie scheelt het straks 1000 euro per jaar ongeveer. Hangt ook van de woning af natuurlijk, als je 600m3 moet vervangen met 12k investering dan redt je het nooit.quote:Op woensdag 3 mei 2023 08:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zonder subsidie is het niet goedkoper, dus is het niet goedkoper.
Op de subsidie moet je niet rekenen want als er een aspect onbetrouwbaar is, is het een overheid.
De uitvoering is inderdaad waardeloos maar het idee is natuurlijk wel top. Zeker voor appartementcomplexen in steden waar die warmte uit de industrie grootschalig voorhanden is. Afhankelijk blijven van gas brengt ook risico's met zich. Niet alleen wat betreft de prijzen maar er zijn er ook zat die het niet al te serieus nemen met de veiligheid.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:03 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Kijk de Radar afleveringen over warmtenetten maar eens. Daar wil op dit moment echt niet van afhankelijk zijn. De regulering rammelt, de handhaving door de ACM nog meer en je hebt te maken met langdurige monopolisten. Als gevolg daarvan betalen mensen met warmtenetten zich scheel aan allerlei ondoorzichtige kosten en kunnen ze geen kant op. Vooral Eteck is een ramp. Die laten je rustig maanden in de kou zitten doordat ze je apparatuur die je van hen hebt gehuurd niet komen repareren.
Mensen doen alsof warmtepompen vorig jaar pas zijn uitgevonden. Dat is niet zo. Die bestaan al heel erg lang. Noorwegen bijvoorbeeld heeft qua warmtepompen een dekkingsgraad van zo'n 60%, terwijl ze daar bulken van het gas, en daar wordt het over het algemeen ook een stukje kouder dan hier.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Maatje van me heeft een bedrijf in airconditioning, al die verhalen over lawaaierige buitenunits zijn vooral oud nieuws volgens hem. De nieuwe unites van bijvoorbeeld LG en Panasonic produceren nog geen 30 db aan geluid als ze vol staan te loeien. Daar kan je geen last van hebben. Oude units kunnen in theorie wel lawaaierig zijn. Wellicht speelt dat kennelijk achterhaalde idee dat ze lawaaierige zijn ook nog bij waterpompen.
De nieuwe Panasonic serie doet max 50db , 30 is de stille stand.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Maatje van me heeft een bedrijf in airconditioning, al die verhalen over lawaaierige buitenunits zijn vooral oud nieuws volgens hem. De nieuwe unites van bijvoorbeeld LG en Panasonic produceren nog geen 30 db aan geluid als ze vol staan te loeien. Daar kan je geen last van hebben. Oude units kunnen in theorie wel lawaaierig zijn. Wellicht speelt dat kennelijk achterhaalde idee dat ze lawaaierige zijn ook nog bij waterpompen.
Je kunt beter afhankelijk zijn van gas of Electra dan van de aanbieder van stadsverwarming, die bepaalt op eigen houtje de prijzen (max gasprijs).quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:27 schreef Elan het volgende:
[..]
De uitvoering is inderdaad waardeloos maar het idee is natuurlijk wel top. Zeker voor appartementcomplexen in steden waar die warmte uit de industrie grootschalig voorhanden is. Afhankelijk blijven van gas brengt ook risico's met zich. Niet alleen wat betreft de prijzen maar er zijn er ook zat die het niet al te serieus nemen met de veiligheid.
Daarom moet je het subsidiëren als overheid. Het is schoner, daar ging het uiteindelijk toch om?quote:Op woensdag 3 mei 2023 11:21 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Je kunt beter afhankelijk zijn van gas of Electra dan van de aanbieder van stadsverwarming, die bepaalt op eigen houtje de prijzen (max gasprijs).
Noorwegen is nou niet echt te vergelijken met de situatie hier waar iedereen hutje mutje woont. Uiteindelijk moeten appartementen ook schoner gestookt gaan worden wil je aan je strenge normen komen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mensen doen alsof warmtepompen vorig jaar pas zijn uitgevonden. Dat is niet zo. Die bestaan al heel erg lang. Noorwegen bijvoorbeeld heeft qua warmtepompen een dekkingsgraad van zo'n 60%, terwijl ze daar bulken van het gas, en daar wordt het over het algemeen ook een stukje kouder dan hier.
Ah ja, appartementen, maar die gaan niet schoner gestookt worden. Tenminste, niet oude(re) appartementen. Nieuwe natuurlijk wel, maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:03 schreef Elan het volgende:
[..]
Noorwegen is nou niet echt te vergelijken met de situatie hier waar iedereen hutje mutje woont. Uiteindelijk moeten appartementen ook schoner gestookt gaan worden wil je aan je strenge normen komen.
Nog niet, maar moet natuurlijk wel iets mee gedaan worden wil je in de toekomst aan die idiote klimaatdoelen gaan voldoen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja, appartementen, maar die gaan niet schoner gestookt worden. Tenminste, niet oude(re) appartementen. Nieuwe natuurlijk wel, maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan.
Geen idee, kan ook zijn dat ze de doelpalen weer gaan verschuiven. Maar linksom of rechtsom zou ik daar niet op wachten als ik de financiële middelen had om weg te komen uit een appartement.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Nog niet, maar moet natuurlijk wel iets mee gedaan worden wil je in de toekomst aan die idiote klimaatdoelen gaan voldoen.
Waar komt die haat voor appartementen toch vandaan bij je?quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee, kan ook zijn dat ze de doelpalen weer gaan verschuiven. Maar linksom of rechtsom zou ik daar niet op wachten als ik de financiële middelen had om weg te komen uit een appartement.
Niet, het is prima om er te wonen, maar dan moet je ook accepteren dat dat beperkingen met zich mee brengt. Als je die beperkingen niet wil, dan moet je er ook niet wonen.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:12 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Waar komt die haat voor appartementen toch vandaan bij je?
Nee, het is niet schoner, het is alleen maar schoner op plekken waar je restwarmte van industrie kunt inzetten.quote:Op woensdag 3 mei 2023 12:01 schreef Elan het volgende:
[..]
Daarom moet je het subsidiëren als overheid. Het is schoner, daar ging het uiteindelijk toch om?
Het is dus de enige reden waarom het rendabel is, en als de kaagschaaf langs komt omdat het straks allemaal te duur wordt, dan hang je met je ¤6-8.000 kostende installatie die niet uitkomt @Claudia_xquote:Op woensdag 3 mei 2023 10:16 schreef Sport_Life het volgende:
Dus zonder subsidie had ik het niet gedaan, met subsidie scheelt het straks 1000 euro per jaar ongeveer.
Stadsverwarming Purmerend is er ook zo een.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:03 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Kijk de Radar afleveringen over warmtenetten maar eens. Daar wil op dit moment echt niet van afhankelijk zijn. De regulering rammelt, de handhaving door de ACM nog meer en je hebt te maken met langdurige monopolisten. Als gevolg daarvan betalen mensen met warmtenetten zich scheel aan allerlei ondoorzichtige kosten en kunnen ze geen kant op. Vooral Eteck is een ramp. Die laten je rustig maanden in de kou zitten doordat ze je apparatuur die je van hen hebt gehuurd niet komen repareren.
Die subsidie is dan al ontvangen hè..... wat wordt het nog duurder voor ze als de subsidies wegvallen?quote:Op woensdag 3 mei 2023 14:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is dus de enige reden waarom het rendabel is, en als de kaasschaaf langs komt omdat het straks allemaal te duur wordt, dan hang je met je ¤6-8.000 kostende installatie die niet uitkomt @:Claudia_X
Wát hang je dan precies?quote:Op woensdag 3 mei 2023 14:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is dus de enige reden waarom het rendabel is, en als de kaagschaaf langs komt omdat het straks allemaal te duur wordt, dan hang je met je ¤6-8.000 kostende installatie die niet uitkomt @:Claudia_X
Op een gegeven moment gaat die subsidie echt wel stoppen. No way dat de overheid tot in lengte van dagen die subsidies aan miljoenen huizen blijft voorzien.quote:
Uiteindelijk is dat hoe de politiek werkt. Kabinetten, regeerakkoorden, subsidies en bezuinigingen, alles komt en gaat. Echter is dat geen reden om er nu geen gebruik van te maken wanneer het komt. Het is een eenmalig iets en het boeit niet hoe de vlag er volgend jaar bij hangt wanneer jij je aanschaf dit jaar doet.quote:Op woensdag 3 mei 2023 14:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Op een gegeven moment gaat die subsidie echt wel stoppen. No way dat de overheid tot in lengte van dagen die subsidies aan miljoenen huizen blijft voorzien.
Mogen wij weer een 4-5x zo dure installatie zelf betalen.
Allemaal onder die zo mooie 'groene' vlag. Leg de kosten maar neer bij jan met de pet.
Daar ben ik een beetje bang voor.
De overheid is zo naïef om te denken dat de kostprijs tegen de tijd dat subsidies eraf gaan 40% omlaag is gegaan. Dat terwijl de prijs de afgelopen jaren met 30% is gestegen en de sector zelf deze reductie helemaal niet realistisch vinden.quote:Op woensdag 3 mei 2023 14:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Op een gegeven moment gaat die subsidie echt wel stoppen. No way dat de overheid tot in lengte van dagen die subsidies aan miljoenen huizen blijft voorzien.
Allemaal onder die zo mooie 'groene' vlag. Leg de kosten maar neer bij jan met de pet.
Gelukkig kunnen de subsidies op zonnepanelen wel weg, want die prijzen dalen wel nog steeds per jaar.quote:Op woensdag 3 mei 2023 15:23 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De overheid is zo naïef om te denken dat de kostprijs tegen de tijd dat subsidies eraf gaan 40% omlaag is gegaan. Dat terwijl de prijs de afgelopen jaren met 30% is gestegen en de sector zelf deze reductie helemaal niet realistisch vinden.
https://warmte-pompen.nl/(...)edkoper-gaat-worden/
Waar komt die 4-5x vandaan? Ik snap niet wat je nu zegt. Die subsidie heb je dan al gekregen, dus...waar ageer je nou precies tegen?quote:Op woensdag 3 mei 2023 14:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ok fair enough, daar heb je gelijk in.quote:Op woensdag 3 mei 2023 13:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Niet, het is prima om er te wonen, maar dan moet je ook accepteren dat dat beperkingen met zich mee brengt. Als je die beperkingen niet wil, dan moet je er ook niet wonen.
Bedoel je de salderingsregeling? Want het 0% btw tarief, de subsidie voor zonnepanelen, is er nog steeds.quote:Op woensdag 3 mei 2023 15:35 schreef Adames het volgende:
[..]
Gelukkig kunnen de subsidies op zonnepanelen wel weg, want die prijzen dalen wel nog steeds per jaar.
Die subsidie gaat ooit een keer weg en cv's mogen niet meer straks als je een gewoon normaal huis hebt.quote:Op woensdag 3 mei 2023 15:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waar komt die 4-5x vandaan? Ik snap niet wat je nu zegt. Die subsidie heb je dan al gekregen, dus...waar ageer je nou precies tegen?
Geen idee. Ik zou voor all electric gaan. Dat heb ik dan ook gedaan.quote:Op woensdag 3 mei 2023 17:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die subsidie gaat ooit een keer weg en cv's mogen niet meer straks als je een gewoon normaal huis hebt.
Een CV vervangen kost ¤1500-2000,-. Zo'n hybride apparaat kost ¤6-8000,-
Dat is nog al een flink verschil en als die subsidies straks weg vallen, blijven wij zitten met enorm hogere kosten.
En geloof je werkelijk dat in de toekomst het gastarief blijft als het nu is? Nope. Dat wordt ook ieder jaar duurder en duurder.
Dus straks zit je met 4-5x de aanschafwaarde van een apparaat terwijl de subsidie regeling er niet meer is en de factor die het goedkoper zou maken is er ook niet.
Dus dan mag je onder de groene vlag weer dieper in je buidel tasten.
Waarom pikken we dit?
Daarom heb ik er nu 1 gekochtquote:Op woensdag 3 mei 2023 17:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die subsidie gaat ooit een keer weg en cv's mogen niet meer straks als je een gewoon normaal huis hebt.
Dat is nog al een flink verschil en als die subsidies straks weg vallen, blijven wij zitten met enorm hogere kosten.
En geloof je werkelijk dat in de toekomst het gastarief blijft als het nu is? Nope. Dat wordt ook ieder jaar duurder en duurder.
Dus straks zit je met 4-5x de aanschafwaarde van een apparaat terwijl de subsidie regeling er niet meer is en de factor die het goedkoper zou maken is er ook niet.
Waarom pikken we dit?
Zonder subsidie was het voor ons ook rendabel, alleen zou de terugverdientijd langer zijn geweest.quote:Op woensdag 3 mei 2023 14:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is dus de enige reden waarom het rendabel is, en als de kaagschaaf langs komt omdat het straks allemaal te duur wordt, dan hang je met je ¤6-8.000 kostende installatie die niet uitkomt @:Claudia_X
Teveel mensen zijn achterlijk en stemmen keer op keer op partijen die voor deze rotzooibeleid zorgen. Wat doe je ertegen ze willen graag onnodig meer betalen blijkbaar.quote:Op woensdag 3 mei 2023 17:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Waarom pikken we dit?
Ja, en dan huilen als gas 3.5 euro de kuub is want dan vergaat de wereld zowat.quote:Op woensdag 3 mei 2023 22:38 schreef Gunnter het volgende:
[..]
Teveel mensen zijn achterlijk en stemmen keer op keer op partijen die voor deze rotzooibeleid zorgen. Wat doe je ertegen ze willen graag onnodig meer betalen blijkbaar.
Stel je nou dat de mensen die zich dit kunnen permitteren en hun huis nu al verduurzamen en gasloos maken degenen zijn die achterlijk zijn en het niet snappen?quote:Op woensdag 3 mei 2023 22:38 schreef Gunnter het volgende:
[..]
Teveel mensen zijn achterlijk en stemmen keer op keer op partijen die voor deze rotzooibeleid zorgen. Wat doe je ertegen ze willen graag onnodig meer betalen blijkbaar.
quote:Op woensdag 3 mei 2023 22:38 schreef Gunnter het volgende:
[..]
Teveel mensen zijn achterlijk en stemmen keer op keer op partijen die voor deze rotzooibeleid zorgen. Wat doe je ertegen ze willen graag onnodig meer minder betalen blijkbaar.
Je weet dat een warmtenet ook uit bijvoorbeeld oppervlakte water kan komen? Een zwemplas is voldoende voor een woonwijk.quote:Op woensdag 3 mei 2023 09:38 schreef Leandra het volgende:
Warmtenet moet je helemaal niet willen, los van het gegeven dat je vastzit aan één leverancie, die zijn prijs koppelt aan de prijs van gas, gaat het ook om HTV: Hoge Temperatuur Verwarming, dat wil zeggen dat je overal zeer warm water vlak onder het wegdek hebt stromen, want ze gaan in een bestaande situatie de leidingen geen 10 meter diep leggen.
Plus: waar ga je dat warmtenet mee stoken?
Dat is alleen interessant op plekken waar industrie heel veel warmte moet afvoeren, als de warmte op een andere manier gemaakt moet worden is het vrijwel nooit rendabel of milieuvriendelijk, zeker niet als je er grote hoeveelheden huishoudens mee moet verwarmen.
Wie een goed geïsoleerde of goed te isoleren woning heeft moet geen warmtenet willen.
600m3 met 12k? Dan heb je sowieso al winst als je die 5k überhaupt al begint te investeren. Dan word die laatste 7 vanzelf relevant op lange termijn met ontmoedigingsbeleid.quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:16 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik kijk wat het mij onderaan de streep kost en maak dan de afweging vind ik het waard of niet. Dus zonder subsidie had ik het niet gedaan, met subsidie scheelt het straks 1000 euro per jaar ongeveer. Hangt ook van de woning af natuurlijk, als je 600m3 moet vervangen met 12k investering dan redt je het nooit.
Hoe werkt dat in de winter?quote:Op donderdag 4 mei 2023 01:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je weet dat een warmtenet ook uit bijvoorbeeld oppervlakte water kan komen? Een zwemplas is voldoende voor een woonwijk.
Uit een RWZI komt dan de bronwarmte, die wordt opgepompt tot de benodigde nettemperatuur: https://www.eneco.nl/over(...)tepomp-RWZI-Utrecht/quote:
Geothermie. HVC is met enorme investeringen bezig in het Westland om de kassen (e.d.) daar te verwarmen m.b.v. (opgepompte) aardwarmte.quote:Op donderdag 4 mei 2023 01:46 schreef investeerdertje het volgende:
Je weet dat een warmtenet ook uit bijvoorbeeld oppervlakte water kan komen? Een zwemplas is voldoende voor een woonwijk.
Dan wordt de zwemplas sneller een schaatsplas! Win-winquote:
Klopt, maar dan heb je het wel weer over LTV want dat wordt dan een warmtepompsysteem, en dan moet je de huizen dus eerst net zo goed (kunnen) isoleren als bij een individuele warmtepomp.quote:Op donderdag 4 mei 2023 01:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, het is middentemperatuur. De impact valt dan wel aardig meequote:Op donderdag 4 mei 2023 08:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, maar dan heb je het wel weer over LTV want dat wordt dan een warmtepompsysteem, en dan moet je de huizen dus eerst net zo goed (kunnen) isoleren als bij een individuele warmtepomp.
Dat scheelt dan nog, met een WP is oppervlaktewater ook een optie maar dan zit je wel aan LTV vast.quote:Op donderdag 4 mei 2023 09:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, het is middentemperatuur. De impact valt dan wel aardig mee
Maar nog steeds zit je vast aan apparatuur huur etc.quote:Op donderdag 4 mei 2023 09:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat scheelt dan nog, met een WP is oppervlaktewater ook een optie maar dan zit je wel aan LTV vast.
Wat in veel gevallen ook prima kan.
Dat lijkt mij sowieso een prettiger idee.quote:Op donderdag 4 mei 2023 09:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar nog steeds zit je vast aan apparatuur huur etc.
Afschrijving voelt dan toch beter
Het liefste zou ik ook zien dat zo een bedrijf een burgercooperatie. Een beetje een VvE idee.quote:Op donderdag 4 mei 2023 09:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sowieso een prettiger idee.
Misschien bij een appartementencomplex een optie, daar heb je toch al een VvE.quote:Op donderdag 4 mei 2023 10:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het liefste zou ik ook zien dat zo een bedrijf een burgercooperatie. Een beetje een VvE idee.
Maar dat zal toch niet gebeuren vrees ik
Zeker. Hier zou je alleen dan een warmtevoorziening hebben voor 1 woonwijk.quote:Op donderdag 4 mei 2023 10:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien bij een appartementencomplex een optie, daar heb je toch al een VvE.
Enig idee van de complexiteit van een warmtenet plus -bron? Voor geothermie is een complex aan vergunningen en technische installaties benodigd, de hele regeling, onderhoud en bedrijfsvoering is een specialisme op zich. Dan nog de aansluiting op woningen en de facturatie, allemaal zaken die uitgevoerd moeten worden plus de eis dat er altijd warmte geleverd moet kunnen worden.quote:Op donderdag 4 mei 2023 10:14 schreef investeerdertje het volgende:
Misschien moet je dat niet bij een Essent neerleggen als het nieuw gebouwd moet worden. Misschien moet je dat als gemeente doen en dan huurkoop naar een coöperatie doen van inwoners.
Maarja.
Dat is zeker een mening, die jij ook mag hebben.quote:Op donderdag 4 mei 2023 11:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Zodra de ambtenarij zich erover buigt, loopt het spaak.
Dank u.quote:Op donderdag 4 mei 2023 11:41 schreef investeerdertje het volgende:
Dat is zeker een mening, die jij ook mag hebben.
Zo ingewikkeld is dat toch ook weer niet? Het is eerder een hoop werk.quote:Op donderdag 4 mei 2023 11:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Enig idee van de complexiteit van een warmtenet plus -bron? Voor geothermie is een complex aan vergunningen en technische installaties benodigd, de hele regeling, onderhoud en bedrijfsvoering is een specialisme op zich. Dan nog de aansluiting op woningen en de facturatie, allemaal zaken die uitgevoerd moeten worden plus de eis dat er altijd warmte geleverd moet kunnen worden.
Zodra de ambtenarij zich erover buigt, loopt het spaak.
Plus wie denk je dat de vergunning aanvraag toetst. Ambtenarij.quote:Op zaterdag 6 mei 2023 07:00 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Zo ingewikkeld is dat toch ook weer niet? Het is eerder een hoop werk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffectquote:Op zaterdag 6 mei 2023 07:00 schreef kanovinnie het volgende:
Zo ingewikkeld is dat toch ook weer niet? Het is eerder een hoop werk.
Je hebt hopelijk wel door dat ik een beroep heb waarmee ik bijna op dagelijkse basis met pfd’s en pid’s werk?quote:Op zaterdag 6 mei 2023 08:38 schreef blomke het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect
Ik zal binnenkort de P&ID van een warmtepomp o.b.v. RWZI-effluent plaatsen; mag jij tekst en uitleg geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |