Waaruit blijkt dat het leven niet eerlijk is en dat klagen tot in de eeuwigheid dat ook niet gaat veranderen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet iedereen kan op het perfecte moment kopen... soms heb je die mazzel niet.
Dat ik wel de mazzel had in 2013 mijn eerste koopwoning te kopen is vooral dat: mazzel.
Maar... wanneer verkoop je je huis wanneer je nieuwbouw koopt? Wat is het goede moment? Wij waren te vroeg, maar dat had geen gevolg. Maar er zijn nu op zeker mensen te laat die eigenlijk de hypotheek van het nieuwbouwproces op een utopie hebben berekend en rond gemaakt... en nu 40k te kort komen. Niks is een goede timing. Waardeloos.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dat is de consequentie van de keuze om te wachten. Plots ben je het perfecte moment voorbij en ga je van 'haha sukkels ik wacht nog (omdatikmoetmaardatzegikernietbij) naar shit te laat. Maar dat is niemand aan te rekenen behalve degene die besloot eindeloos te wachten op nóg betere omstandigheden.
Oef. Kocht ik maar in 2013 🤣quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet iedereen kan op het perfecte moment kopen... soms heb je die mazzel niet.
Dat ik wel de mazzel had in 2013 mijn eerste koopwoning te kopen is vooral dat: mazzel.
Geen idee. Niemand heeft een glazen bol. Maar dat neemt niet weg dat keuzes consequenties hebben, positieve of negatievequote:Op dinsdag 18 april 2023 22:23 schreef Rene het volgende:
[..]
Maar... wanneer verkoop je je huis wanneer je nieuwbouw koopt? Wat is het goede moment? Wij waren te vroeg, maar dat had geen gevolg. Maar er zijn nu op zeker mensen te laat die eigenlijk de hypotheek van het nieuwbouwproces op een utopie hebben berekend en rond gemaakt... en nu 40k te kort komen. Niks is een goede timing. Waardeloos.
Zei de adviseur gisteren ook tegen ons.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee. Niemand heeft een glazen bol. Maar dat neemt niet weg dat keuzes consequenties hebben, positieve of negatieve
Ondernemen is risicos nemenquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:26 schreef Rene het volgende:
[..]
Zei de adviseur gisteren ook tegen ons.
En ja... daarom is iets met geld en hypotheken en dingen altijd kneiterspannend maar soms moet je maar je ogen dichtdoen en erin springen!
Ja, of niet en dan achter erachter komen dat de andere keuze beter was geweest. Of wel doen en dan erachter komen dat niet doen beter was geweest. Je weet het gewoon niet.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:26 schreef Rene het volgende:
[..]
En ja... daarom is iets met geld en hypotheken en dingen altijd kneiterspannend maar soms moet je maar je ogen dichtdoen en erin springen!
Hangt een beetje van de situatie op de huizenmarkt af. Toen wij ons nieuwbouwhuis kochten eind 2014 was de straat van 40 huizen in 5 fasen van elk 8 huizen opgesplitst en was het elke fase maar de vraag of de vereiste 75% verkocht zou worden voordat er gebouwd kon gaan worden. Later is een vergelijkbare straat in 1 fase in no time verkocht. Maar goed, onze buren hebben toen hun oude huis vrij snel verkocht, om niet met twee koophuizen komen te zitten en daarna nog anderhalf jaar een huis gehuurd.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:23 schreef Rene het volgende:
[..]
Maar... wanneer verkoop je je huis wanneer je nieuwbouw koopt? Wat is het goede moment? Wij waren te vroeg, maar dat had geen gevolg. Maar er zijn nu op zeker mensen te laat die eigenlijk de hypotheek van het nieuwbouwproces op een utopie hebben berekend en rond gemaakt... en nu 40k te kort komen. Niks is een goede timing. Waardeloos.
Nou.... als mensen alles wisten dan zou het gros afhaken als ze al mijn shit moesten ruilen om hier te kunnen wonen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat het leven niet eerlijk is en dat klagen tot in de eeuwigheid dat ook niet gaat veranderen.
Zolang je je maar realiseert dat het ook de andere kant op kan gaan.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:26 schreef Rene het volgende:
[..]
Hebben we bij de verkoop naar ons eerste nieuwbouwhuis gehad. 9 maanden lang op een zolderkamer gewoondquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:31 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Hangt een beetje van de situatie op de huizenmarkt af. Toen wij ons nieuwbouwhuis kochten eind 2014 was de straat van 40 huizen in 5 fasen van elk 8 huizen opgesplitst en was het elke fase maar de vraag of de vereiste 75% verkocht zou worden voordat er gebouwd kon gaan worden. Later is een vergelijkbare straat in 1 fase in no time verkocht. Maar goed, onze buren hebben toen hun oude huis vrij snel verkocht, om niet met twee koophuizen komen te zitten en daarna nog anderhalf jaar een huis gehuurd.
Onze achterburen, die een paar jaar later kochten hebben letterlijk maar twee maanden overlap gehad tussen de oplevering van de nieuwe woning en de sleuteloverdracht van de oude woning, omdat toen de huizenmarkt al redelijk gekkenhuis was.
Ja ik bedoelde puur qua huizen maar als het alles of niets is dan willen veruit de meeste mensen niet met me ruilen hoor. Maar dan ook écht niet. Daar gaat een koopwoning niks aan veranderen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou.... als mensen alles wisten dan zou het gros afhaken als ze al mijn shit moesten ruilen om hier te kunnen wonen.
Om "eerlijk" alleen te baseren op wanneer je een huis kon kopen of hebt gekocht is redelijk naïef.
En ik zou alle shit met liefde inleveren als dat betekent dat ik weer op het sociale huur flatje moest gaan wonen waar ik 30 jaar geleden woonde.
Het is gesloopt overigens, maar er staan verderop in de straat nog wel een paar complexen.... en geen geweldige wijk inmiddels (60 jaar oude sociale huur), en toch zou ik er zo weer gaan wonen als dat betekende dat mijn leven opnieuw zou beginnen maar dan zonder de shit.
Nu niet doen alsof het uiterlijke vertoon van een mooi huis en een leuke auto ook met opoffering komt, daargelaten dat persoonlijke omstandigheden dan natuurlijk als sneeuw voor de zon verdwijnen. [Red: naast de PI ook even de aanvulling dat dit als sarcasme gelezen moet worden]quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja ik bedoelde puur qua huizen maar als het alles of niets is dan willen veruit de meeste mensen niet met me ruilen hoor. Maar dan ook écht niet. Daar gaat een koopwoning niks aan veranderen.
Correct, verhuurders zouden mi gedwongen moeten worden.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:37 schreef Elan het volgende:
Het zou uiteindelijk veel beter zijn als de overheid de regie in handen zou nemen en verduurzamen niet zou stimuleren maar zou verplichten.
Want als de shit de ventilator weer raakt is er nog steeds een enorme groep die om wat voor reden dan ook gecompenseerd zal moeten worden.
Maar dat is oneerlijk want de arme huurders die veelal geen cent te maken hebben moeten dat uiteindelijke betalenquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Correct, verhuurders zouden mi gedwongen moeten worden.
Huursverhogingen zijn al begrensd net als de maximale huur bij aanvang. Daarnaast is er natuurlijk gewoon de mogelijkheid om enkel energielabel A woningen te mogen verhuren bij nieuwe verhuur. Dan heb je bij natuurlijk verloop vanzelf een motivator om iets te gaan doen als je zo graag huurbaasje wil spelen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maar dat is oneerlijk want de arme huurders die veelal geen cent te maken hebben moeten dat uiteindelijke betalen
Dat.... wij hadden beter ons huis niet eind 2019 kunnen verkopen (overdracht april 2020) maar een jaartje of nog langer kunnen wachten, we zijn immers toch pas in juni 2021 in dit huis gaan wonen.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, of niet en dan achter erachter komen dat de andere keuze beter was geweest. Of wel doen en dan erachter komen dat niet doen beter was geweest. Je weet het gewoon niet.
Ja en kopers die met een lastige VvE te maken hebben ookquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik snap je sarcasme natuurlijk wel, maar is in mijn geval nooit geweest ik koop een huis en daar krijg ik deze shit voor terug. Nee, die shit was er al en zal er altijd zijn maar ondanks dat heb ik een huis gekocht.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nu niet doen alsof het uiterlijke vertoon van een mooi huis en een leuke auto ook met opoffering komt, daargelaten dat persoonlijke omstandigheden dan natuurlijk als sneeuw voor de zon verdwijnen. [Red: naast de PI ook even de aanvulling dat dit als sarcasme gelezen moet worden]
Dat sowieso.... sociale huur uit 1966 met een zogenaamd C-label omdat er dubbel glas in zit? Hoe dan?quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik denk stiekem dat dat wel tegen valt als je het op de hele populatie bekijkt. Maar VvE's zouden zeker ook aangepakt kunnen worden door leden. Onredelijke beslissingen kan je aanvechten. In deze tijd worden sommige beslissingen steeds onredelijker.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja en kopers die met een lastige VvE te maken hebben ook![]()
De groep die het hele verduurzamen volledig in eigen hand heeft is kleiner dan de groep die dat niet of slechts gedeeltelijk heeft.
Dat was inderdaad een beetje mijn punt ;-)quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik snap je sarcasme natuurlijk wel, maar is in mijn geval nooit geweest ik koop een huis en daar krijg ik deze shit voor terug. Nee, die shit was er al en zal er altijd zijn maar ondanks dat heb ik een huis gekocht.
Het is niet alleen maar oh jij hebt een koophuis dus superleven en jij hebt een huurwoning of koopwoning met label G dus jij hebt een kutleven. Zo zwart wit is het niet.
Ik deel graag dat het niet zo makkelijk gaat altijd.quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik denk stiekem dat dat wel tegen valt als je het op de hele populatie bekijkt. Maar VvE's zouden zeker ook aangepakt kunnen worden door leden. Onredelijke beslissingen kan je aanvechten. In deze tijd worden sommige beslissingen steeds onredelijker.
[..]
Dat was inderdaad een beetje mijn punt ;-)
Elk huisje heeft een kruisje en achter elke voordeur zit een verhaal. Meestal zie je alleen het mooie deel
Veelvinker dat jij bentquote:Op dinsdag 18 april 2023 22:55 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik deel graag dat het niet zo makkelijk gaat altijd.
En dat ik maar vier van de zeven vinkjes heb!
Vinkjes?quote:Op dinsdag 18 april 2023 22:55 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik deel graag dat het niet zo makkelijk gaat altijd.
En dat ik maar vier van de zeven vinkjes heb!
Slimme marketing van Joris Luyendijk. Past helemaal bij de huidige oikofobie in de samenleving.quote:
Ik kom aan 4 tenzij je HBO hoog opgeleid vindt, dan heb ik er 5.quote:
Het is sick... Terwijl je voor 440k nu wel 2500 euro per maand betaald en vijf jaar geleden voor 250 nog geen 1000 euro betaalde.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:00 schreef PzKpfw het volgende:
Jezus man van 250k naar 440k gemiddeld in iets meer dan 5 jaar tijd.
O. Is HBO geen hoogopgeleid? Dan heb ik er maar 3. Voelt als een nipte onvoldoende. Story of my (study)lifequote:Op dinsdag 18 april 2023 23:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik kom aan 4 tenzij je HBO hoog opgeleid vindt, dan heb ik er 5.
Is ding hier op de Fokz he, dus afhankelijk van wat een ieder vindt heb ik er 4 of 5.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:01 schreef Rene het volgende:
[..]
Het is sick... Terwijl je voor 440k nu wel 2500 euro per maand betaald en vijf jaar geleden voor 250 nog geen 1000 euro betaalde.
[..]
O. Is HBO geen hoogopgeleid? Dan heb ik er maar 3. Voelt als een nipte onvoldoende. Story of my (study)life!
De officiele definitie zegt van wel.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is ding hier op de Fokz he, dus afhankelijk van wat een ieder vindt heb ik er 4 of 5.
Ik ga er vanuit dat hbo wel hoog opgeleid is, de H staat immers voor Hoger en de O voor Onderwijs....quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik kom aan 4 tenzij je HBO hoog opgeleid vindt, dan heb ik er 5.
Alleen een Amsterdammer vindt Amsterdam een privilegequote:Op dinsdag 18 april 2023 23:05 schreef Leandra het volgende:
Dat Randstadverhaal is ook een beetje dubbel, want ik spreek wel ABN en hoef dus geen dialect af te leren....
Je wil niet weten hoeveel mensen in de randstad een dialect spreken xDquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:05 schreef Leandra het volgende:
Dat Randstadverhaal is ook een beetje dubbel, want ik spreek wel ABN en hoef dus geen dialect af te leren....
Andere uitleg van de 7 vinkjes van hem was specifiek universitair geschoold, niet hoger opgeleidquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat hbo wel hoog opgeleid is, de H staat immers voor Hoger en de O voor Onderwijs....
De Randstad is dan ook groter dan Amsterdam (dat de Amsterdammer dat niet begrijpt kan ik niks aan doen).quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef Adames het volgende:
[..]
Alleen een Amsterdammer vindt Amsterdam een privilege
Ja maar zijn uitleg heeft ook al wel wat iteraties doorstaan tbhquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef Adames het volgende:
[..]
Andere uitleg van de 7 vinkjes van hem was specifiek universitair geschoold, niet hoger opgeleid
Voor de ouders lag dat iets anders.
Ja IK ook maar dit is en blijft fok he..quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat hbo wel hoog opgeleid is, de H staat immers voor Hoger en de O voor Onderwijs....
Ja, het is vreselijk idd.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je wil niet weten hoeveel mensen in de randstad een dialect spreken xD
Ik ben nog van voor de stufi dus voor mij is het sowieso veel minder logisch dat er gestudeerd zou worden, hoewel mijn man wel gestudeerd heeft.quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:07 schreef Adames het volgende:
[..]
Andere uitleg van de 7 vinkjes van hem was specifiek universitair geschoold, niet hoger opgeleid
Voor de ouders lag dat iets anders.
Ik wacht nog steeds op zaken als energielabel kunnen invoeren....quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:10 schreef investeerdertje het volgende:
Overigens, ik zat in funda eens te spelen met de staat van onderhoud die je kan opgeven bij je woning.
Dat scheelt echt serieus geld.
Ja en hoe weet jij het verschil tussen goed onderhouden en perfect onderhouden?quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:10 schreef investeerdertje het volgende:
Overigens, ik zat in funda eens te spelen met de staat van onderhoud die je kan opgeven bij je woning.
Nou, dat verschil is zo minimaal, die durf ik wel aan xDquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja en hoe weet jij het verschil tussen goed onderhouden en perfect onderhouden?
Een gofundme? Mag je zelf kiezen of het voor "behoud van randstadvink" is of "geslachtsvink"quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:27 schreef laziness het volgende:
Ja potver heb ik 6 vinkjes maar voor die 7e moet ik een operatie ondergaan![]()
Over twee maanden ga ik terug naar 5 vinkjes
Er is nog een kansje dat het er 4 worden als ik me genoeg aan pas en onmeunig goed inburger daarquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een gofundme? Mag je zelf kiezen of het voor "behoud van randstadvink" is of "geslachtsvink"
Kijk je er al naar uit?quote:Op dinsdag 18 april 2023 23:34 schreef laziness het volgende:
[..]
Er is nog een kansje dat het er 4 worden als ik me genoeg aan pas en onmeunig goed inburger daar
Het huis wordt geweldig en de natuur en rust kom maar op maar we krijgen bijna de sleutel en mijn to do list (en inbox vol offertes) loopt over dus ik voel ook wel een berg stress.quote:
Zo groot is Nederland ook weer niet. Slaap matje uit rollen, volgende dag vanaf daar naar het werk. Maar ik snap dat dit niet voor iedereen weggelegd isquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:44 schreef laziness het volgende:
[..]
Het huis wordt geweldig en de natuur en rust kom maar op maar we krijgen bijna de sleutel en mijn to do list (en inbox vol offertes) loopt over dus ik voel ook wel een berg stress.
Je rijdt er ook niet ‘s avonds na je werk nog even heen om nog even een kozijntje te schilderen. Het vergt veel planning.
Maar dat duurt 3 maanden en dan is dat ook weer vergeten.
Stiekem is het wel een beetje spannend ook. Net nu hebben mijn schoonouders veel hulp nodig. Dat is straks zeker niet slechts 15 minuten rijden. Maar nog steeds veel zin in!
Renoveren kost ook aardig wat geldquote:Op dinsdag 18 april 2023 23:10 schreef investeerdertje het volgende:
Kost die pomp? En welke?quote:Op woensdag 19 april 2023 08:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Renoveren kost ook aardig wat geld! Als je het goed wil doen en je kan niks zelf zoals ik.
Ik ga geen bedragen noemen maar het komt in de buurt van de aankoopprijs van ons eerste appartementje(en de waardestijging van ons vorige huis in 2020).
Gisteren de offerte voor de warmtepomp geaccepteerd
9kw Toshiba Estia + 300l boiler, kost incl wat meerwerk 15k excl subsidie.quote:
Lol ja. Dat was echt belachelijk. Hoeveel subsidie zit er op dat ding?quote:Op woensdag 19 april 2023 08:13 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
9kw Toshiba Estia + 300l boiler, kost incl wat meerwerk 15k excl subsidie.
Heb in de gekte vorig jaar voor dezelfde opstelling offertes gehad van 20-23k.. (ook nog ruzie gehad met een gladde verkoper die 2 middagen heeft besteed om uiteindelijk met 23k offerte te komen)
Geen idee eerlijk gezegd, ik geloof iets van 3-4k.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Lol ja. Dat was echt belachelijk. Hoeveel subsidie zit er op dat ding?
Oef. Prijzig ding. Of heb je zoveel meerwerkquote:Op woensdag 19 april 2023 08:13 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
9kw Toshiba Estia + 300l boiler, kost incl wat meerwerk 15k excl subsidie.
Heb in de gekte vorig jaar voor dezelfde opstelling offertes gehad van 20-23k.. (ook nog ruzie gehad met een gladde verkoper die 2 middagen heeft besteed om uiteindelijk met 23k offerte te komen)
Ik was 9 kwijt voor mn 8kw. Vandaar mijn verbazing een beetjequote:Op woensdag 19 april 2023 13:17 schreef Sport_Life het volgende:
Meerwerk is nieuwe 12 groeps verdeler zonder pomp en wat leidingwerk.
Krijg nu voor overschot pv panelen 16ct dus hij verdient zich wel terug in 5-10 jaar.
En natuurlijk beter voor de wereld (ahum).
Ah ja. Ik krijg op die van mij 4200 euro, maar de totale rekening was tegen de 11k aan. Goed, dat is dan niet alleen voor de pomp maar ook voor verzwaring van de aansluiting (1x40a naar 3x25), en aanpassen van de meterkast wat daar dan weer een gevolg van is, plus extra kabel omdat ik 2 omvormers heb en nu ik 3 fasen heb moest dat dus ook anders.quote:Op woensdag 19 april 2023 08:31 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Geen idee eerlijk gezegd, ik geloof iets van 3-4k.
Ik vind die vinkjes wel heel pijnlijk het perspectief van een socioloog uit de randstad. Het is inderdaad zo dat er een elite is in diverse sectoren (bestuurlijk, academisch, journalistiek en cultureel bijvoorbeeld) waar die aspecten als vinkjes gelden. Maar in het leven daarbuiten zijn andere wetmatigheden van kracht. Zo heb je een groot voordeel als je met je handen kunt werken, want dan kun je een klushuis kopen en zelf moderniseren. Bovendien is de kans dan groter dat je anderen kent die ook handig zijn maar op net iets andere fronten, zodat zij je kunnen helpen.quote:
Klopt, ik heb ook eigenlijk alleen maar aangegeven wat de vinkjes zijn toen daar naar gevraagd werd.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind die vinkjes wel heel pijnlijk het perspectief van een socioloog uit de randstad. Het is inderdaad zo dat er een elite is in diverse sectoren (bestuurlijk, academisch, journalistiek en cultureel bijvoorbeeld) waar die aspecten als vinkjes gelden. Maar in het leven daarbuiten zijn andere wetmatigheden van kracht. Zo heb je een groot voordeel als je met je handen kunt werken, want dan kun je een klushuis kopen en zelf moderniseren. Bovendien is de kans dan groter dat je anderen kent die ook handig zijn maar op net iets andere fronten, zodat zij je kunnen helpen.
Ik kom uit een familie van bouwvakkers buiten de Randstad en mijn familie had een goed leven. Door ondernemingszin en handigheid hadden de meesten een prima vermogen en een mooi huis. Doordat ik ben gaan studeren in de duurste regio van Nederland, kwam ik meteen op grote achterstand te staan. Ik ging pas laat een vermogen opbouwen, kon later een huis kopen vanwege de hoge prijzen en ik had bovendien geen netwerk voor het klussen. In de omgeving waarin ik ben geboren en opgegroeid, had ik veel eenvoudiger een comfortabel leven op kunnen bouwen. Ik bevind me nu weliswaar in sociale kringen met macht, maar of je daar nou gelukkig van wordt?
Wat zeiden ze over je subsidie aanvraagquote:Op woensdag 19 april 2023 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja. Ik krijg op die van mij 4200 euro, maar de totale rekening was tegen de 11k aan. Goed, dat is dan niet alleen voor de pomp maar ook voor verzwaring van de aansluiting (1x40a naar 3x25), en aanpassen van de meterkast wat daar dan weer een gevolg van is, plus extra kabel omdat ik 2 omvormers heb en nu ik 3 fasen heb moest dat dus ook anders.
Ik dacht even dat ik bijna 8000 euro zelf moest betalen maar hoofdrekenen is heel duidelijk niet mijn ding, want netto kost de hele operatie me 'maar' ¤ 6.380, en daar zit dan de verhoging naar 10 jaar garantie bij, en dat kost 210 euro. Dus prima deal denk ik.
En toch, op het moment dat je in die sociale kringen wil komen (waar het dus over gaat) zijn het handicaps. Net als dat je met prima ABN redelijk geplaagd gaat worden als je hier bij een bouwbedrijf solliciteert.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind die vinkjes wel heel pijnlijk het perspectief van een socioloog uit de randstad. Het is inderdaad zo dat er een elite is in diverse sectoren (bestuurlijk, academisch, journalistiek en cultureel bijvoorbeeld) waar die aspecten als vinkjes gelden. Maar in het leven daarbuiten zijn andere wetmatigheden van kracht. Zo heb je een groot voordeel als je met je handen kunt werken, want dan kun je een klushuis kopen en zelf moderniseren. Bovendien is de kans dan groter dat je anderen kent die ook handig zijn maar op net iets andere fronten, zodat zij je kunnen helpen.
Ik kom uit een familie van bouwvakkers buiten de Randstad en mijn familie had een goed leven. Door ondernemingszin en handigheid hadden de meesten een prima vermogen en een mooi huis. Doordat ik ben gaan studeren in de duurste regio van Nederland, kwam ik meteen op grote achterstand te staan. Ik ging pas laat een vermogen opbouwen, kon later een huis kopen vanwege de hoge prijzen en ik had bovendien geen netwerk voor het klussen. In de omgeving waarin ik ben geboren en opgegroeid, had ik veel eenvoudiger een comfortabel leven op kunnen bouwen. Ik bevind me nu weliswaar in sociale kringen met macht, maar of je daar nou gelukkig van wordt?
Die zachte g bij randstad is hier volgens mij ook meer artistieke vrijheid van diegene die het plaatje maakte dan van wat er met randstad bedoeld werd. Want dat slaat meer op de beschikbare voorzieningen.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, ik heb ook eigenlijk alleen maar aangegeven wat de vinkjes zijn toen daar naar gevraagd werd.
Alleen al de verklaring over het dialect bij het Randstadvinkje is niet alleen bizar, want Amsterdams en Haags is ook een af te leren dialect, maar gezien er ook een ABN-vinkje is is het ook dubbel.
Ik had gebeld maar ik heb hem dus wel degelijk correct ingevuld. Verder nog niks, alleen maar een bevestiging van dat ik de aanvraag heb gedaan en dat ze daar binnen 8 weken op reageren, en zo niet hoor ik in week 7 dat het nogmaals 8 weken kan duren.quote:Op woensdag 19 april 2023 14:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat zeiden ze over je subsidie aanvraag
Ja ging mij idd om het correct invullen.quote:Op woensdag 19 april 2023 14:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik had gebeld maar ik heb hem dus wel degelijk correct ingevuld. Verder nog niks, alleen maar een bevestiging van dat ik de aanvraag heb gedaan en dat ze daar binnen 8 weken op reageren, en zo niet hoor ik in week 7 dat het nogmaals 8 weken kan duren.
Kom uit een kouwe-aardappelen-buurt, terwijl vader hoog opgeleid was; zou er voor geen goud meer terugwillen. En met m'n handen werken (heerlijk btw) doe ik wel thuis, op vakantie en in de tuin.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
Doordat ik ben gaan studeren in de duurste regio van Nederland, kwam ik meteen op grote achterstand te staan. Ik ging pas laat een vermogen opbouwen, kon later een huis kopen vanwege de hoge prijzen en ik had bovendien geen netwerk voor het klussen. In de omgeving waarin ik ben geboren en opgegroeid, had ik veel eenvoudiger een comfortabel leven op kunnen bouwen. Ik bevind me nu weliswaar in sociale kringen met macht, maar of je daar nou gelukkig van wordt?
Heb je dan ook 9kw met boiler? Dan is het wel een goede deal.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ah ja. Ik krijg op die van mij 4200 euro, maar de totale rekening was tegen de 11k aan. Goed, dat is dan niet alleen voor de pomp maar ook voor verzwaring van de aansluiting (1x40a naar 3x25), en aanpassen van de meterkast wat daar dan weer een gevolg van is, plus extra kabel omdat ik 2 omvormers heb en nu ik 3 fasen heb moest dat dus ook anders.
Ik dacht even dat ik bijna 8000 euro zelf moest betalen maar hoofdrekenen is heel duidelijk niet mijn ding, want netto kost de hele operatie me 'maar' ¤ 6.380, en daar zit dan de verhoging naar 10 jaar garantie bij, en dat kost 210 euro. Dus prima deal denk ik.
Ik kom ook uit een (vermogende) ondernemersfamilie, waar hard gewerkt is/wordt. Ik kocht redelijk jong (24) een eerste woning met max hypotheek in een van de grote steden en wat later met partner in dezelfde stad een herenhuis, dacht heel lang dat dat mijn eigen verdienste was tot ik dat programma van Sander keek en besefte dat ik zonder 'backup' van mijn ouders nooit zoveel risico zou nemen. Ik wist onbewust altijd wel dat familie kan bijspringen als het nodig is. Idem met studeren enz.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een mening: vind die vinkjes nergens op slaan.quote:Op woensdag 19 april 2023 13:45 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind die vinkjes wel heel pijnlijk het perspectief van een socioloog uit de randstad. Het is inderdaad zo dat er een elite is in diverse sectoren (bestuurlijk, academisch, journalistiek en cultureel bijvoorbeeld) waar die aspecten als vinkjes gelden. Maar in het leven daarbuiten zijn andere wetmatigheden van kracht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |