Vast houden aan iets wat niet eens kan (zie de commissarissen van de koning: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)l-in-2030-gehaald-is), dat is onredelijk. En zelfs PvdA en GL praten met BBB in de provincies, de enige partijen die dat weigeren zijn PvdD (past bij hen, ze zijn ook geen regeerpartij) en D66. Dat past niet bij D66. D66 was een partij van compromissen, nu lijkt het een partij van zo hard mogelijke standpunten en niet meer praten.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Sinds wanneer is het coalitieakkoord willen volgen een onredelijke opstelling?
quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vast houden aan iets wat niet eens kan (zie de commissarissen van de koning: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)l-in-2030-gehaald-is), dat is onredelijk. En zelfs PvdA en GL praten met BBB in de provincies, de enige partijen die dat weigeren zijn PvdD (past bij hen, ze zijn ook geen regeerpartij) en D66. Dat past niet bij D66. D66 was een partij van compromissen, nu lijkt het een partij van zo hard mogelijke standpunten en niet meer praten.
Mooie frame wel hoor, die je daar maakt. De CvK's stellen juist dat het doel steeds onwaarschijnlijker wordt omdat het kabinet zo treuzelt. D66 is tegen nog langer treuzelen. En dat is dan volgens jou onredelijk? Lol.quote:Commissarissen van de koning vinden dat het kabinet veel te langzaam is met besluitvorming op belangrijke dossiers. Ze vrezen dat er na de Provinciale Statenverkiezingen van woensdag door verdeeldheid nog meer vertraging komt. Dit blijkt uit een rondgang van Nieuwsuur.
Acht van de twaalf commissarissen van de koning reageerden op de enquête. Alle acht provinciebestuurders vinden dat ze al veel te lang wachten op duidelijkheid in het stikstofdossier. Zes van hen lijkt het door de traagheid van het kabinet zeer onwaarschijnlijk dat het lukt om voor 2030 het stikstofdoel te halen. In dat jaar moet de uitstoot van stikstof zijn gehalveerd.
Dit roept "ga nou eens iets doen!", en dat probeer jij dan uit te leggen als, "het kan toch niet, dus waarom dan zo stug aan die afspraak vast blijven houden?". Kom op zeg, wat een regelrechte onzin.quote:Jaap Smit, commissaris van de koning in Zuid-Holland, wil graag samenwerken met het Rijk om de doelen te halen, maar zegt dat er dan wel duidelijke afspraken en genoeg geld moeten zijn. "De onzekerheid en onduidelijkheid zijn funest voor alle betrokkenen. En ook funest voor de betrouwbaarheid van de overheid."
De Gelderse cvdK, John Berends, laat in het midden of 2030 haalbaar is: "Het gaat erom dat we aan de slag gaan. We zijn blij met het voorstel om op twee momenten de balans op te maken en wachten dat af." Hij vindt wel dat het Rijk de provincies in het algemeen een sterkere rol moet geven, met eigen keuzes en financiële middelen. "Daarvoor is vertrouwen in elkaar nodig. Dat is er vaak onvoldoende."
D66 is al een tijdje niet meer zo van het praten en meer van het gewoon doen waar het zin in heeft; niet verrassend dit.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vast houden aan iets wat niet eens kan (zie de commissarissen van de koning: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)l-in-2030-gehaald-is), dat is onredelijk. En zelfs PvdA en GL praten met BBB in de provincies, de enige partijen die dat weigeren zijn PvdD (past bij hen, ze zijn ook geen regeerpartij) en D66. Dat past niet bij D66. D66 was een partij van compromissen, nu lijkt het een partij van zo hard mogelijke standpunten en niet meer praten.
Ik kan me herinneren dat D66 de grote winnaar was bij de TK verkiezingen.quote:Op zaterdag 1 april 2023 18:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is eerder een meerderheid zonder D66. VVD en CU zijn meer op de hand van het CDA dan op de hand van D66. En in de provincies zijn zelfs PvdA en GL minder fel dan D66. D66 lijkt zich onmogelijk te maken met een onredelijke opstelling, ze zitten straks wellicht ook in geen enkel provinciebestuur.
Dit dus ja.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat D66 de grote winnaar was bij de TK verkiezingen.
En bij mijn weten wil D66 gewoon vasthouden aan het coalitie akkoord. Ik vind dat niet getuigen van onredelijkheid.
Wel vind ik de politiek (en vooral de burger) heel erg leven bij de waan van de dag. Ook met de gecreëerde ophef over die brief uit Brussel afgelopen week. Zelfs Pieter Omtzigt liet zich voor het BBB karretje spannen.
En nu haalt een andere partij bij een ander soort verkiezing opeens 20% en moet opeens het coalitieakkoord opengebroken worden door het CDA.
Ik vind het nogal opportunistisch, en weinig getuigen van een lange termijn visie. Ze komen binnen een jaar terug op gemaakte afspraken. Vind je dat zelf niet onbetrouwbaar overkomen?
Jij vond dit kabinet uberhaupt nog betrouwbaar? Nobel...quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat D66 de grote winnaar was bij de TK verkiezingen.
En bij mijn weten wil D66 gewoon vasthouden aan het coalitie akkoord. Ik vind dat niet getuigen van onredelijkheid.
Wel vind ik de politiek (en vooral de burger) heel erg leven bij de waan van de dag. Ook met de gecreëerde ophef over die brief uit Brussel afgelopen week. Zelfs Pieter Omtzigt liet zich voor het BBB karretje spannen.
En nu haalt een andere partij bij een ander soort verkiezing opeens 20% en moet opeens het coalitieakkoord opengebroken worden door het CDA.
Ik vind het nogal opportunistisch, en weinig getuigen van een lange termijn visie. Ze komen binnen een jaar terug op gemaakte afspraken. Vind je dat zelf niet onbetrouwbaar overkomen?
Ik vond D66 zich wel redelijk inzetten voor het coalitie-akkoord, ja.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jij vond dit kabinet uberhaupt nog betrouwbaar? Nobel...
Dat waren ze bij aantreden inderdaad al niet door de wijze waarop Rutte 3 viel. Al zijn de Rutte kabinetten wel steeds van het 'coalitieakkoord is coalitieakkoord' geweest.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jij vond dit kabinet uberhaupt nog betrouwbaar? Nobel...
Geen enkele partij in het kabinet is voor treuzelen. Maar vasthouden aan 2030 vertraagd de boel echt, want dan gaat er geen enkele provincie meewerken. Zelfs Volt en nota bene PvdD pleiten inmiddels voor het loslaten van 2030: https://www.bnr.nl/nieuws(...)stofdeadline-2030-afquote:Op zaterdag 1 april 2023 22:28 schreef probeer het volgende:
[..]
[..]
Mooie frame wel hoor, die je daar maakt. De CvK's stellen juist dat het doel steeds onwaarschijnlijker wordt omdat het kabinet zo treuzelt. D66 is tegen nog langer treuzelen. En dat is dan volgens jou onredelijk? Lol.
Sowieso niet. Het CDA is dood, ze moeten het alleen zelf nog toegeven.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:35 schreef capricia het volgende:
Ik zie dit openbreken van het coalitieakkoord voornamelijk als een wanhoopspoging van het CDA om nog enige relevantie te behouden.
Ik denk overigens niet dat het ze gaat helpen.
nu d66 nogquote:Op zaterdag 1 april 2023 22:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Sowieso niet. Het CDA is dood, ze moeten het alleen zelf nog toegeven.
Aanpassen van beleid aan de realiteit en uitvoerbaarheid? Nee, dat is eerder betrouwbaar dan onbetrouwbaar. Dingen doorduwen die (hoewel ik ook liever het probleem morgen dan overmorgen opgelost zie) niet kunnen, dat lijkt me eerder onbetrouwbaar. We zouden gaan luisteren naar hen die het beleid moeten uitvoeren.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie het vasthouden aan 2030 eerder als wanhoop van D66, waarschijnlijk om het kabinet te dwingen andere zaken over links te doen.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:35 schreef capricia het volgende:
Ik zie dit openbreken van het coalitieakkoord voornamelijk als een wanhoopspoging van het CDA om nog enige relevantie te behouden.
Ik denk overigens niet dat het ze gaat helpen.
En nu doe je het gewoon weer.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen enkele partij in het kabinet is voor treuzelen. Maar vasthouden aan 2030 vertraagd de boel echt, want dan gaat er geen enkele provincie meewerken. Zelfs Volt en nota bene PvdD pleiten inmiddels voor het loslaten van 2030: https://www.bnr.nl/nieuws(...)stofdeadline-2030-af
Als je qua compromisbereidheid wordt ingehaald door PvdD, dan zegt dat echt wel wat.
quote:2025
Ze deelt dan ook het standpunt van BBB en het CDA dat de deadline van 2030 niet heilig is, maar in tegenstelling tot die partijen roept Ouwehand juist op tot een verscherping van de deadline. 'In 2025 moet er al behoorlijk wat stikstof gereduceerd zijn, de wet moet dus aangescherpt', vervolgt ze. 'Ook vinden we het belangrijk dat boeren beter worden geholpen met omschakeling naar duurzame landbouw.' Ze noemt het juist in het belang van de boeren om vaker te kiezen voor duurzame landbouw. 'Wat ons betreft mogen ze niet nog een keer aan de Rabobank worden uitgeleverd met allerlei stalsystemen waar nieuwe leningen voor moeten worden ingeroepen.'
Lees ook | Drama coalitie aanstaande: 'Politieke relevantie Eerste Kamer neemt toe'
Ouwehand tovert het jaartal 2025 niet uit een hoge hoed. Ze stelt dat die vervroeging nodig is om te voorkomen dat natuurgebieden die het kwetsbaarst zijn definitief omvallen. Daarnaast is het volgens Ouwehand verstandig om nu te kiezen voor natuurherstel, omdat het nodig is voor schoon water en een gezonde bodem. 'Boeren hebben dat ook nodig voor voedselproductie op de lange termijn.'
'Niet meer op de rem'
Ze krijgt deels bijval van Volt-voorman Laurens Dassen, die het vooral belangrijk vindt dat de politiek zo snel mogelijk aan de slag gaat en dat er 'niet weer op de rem getrapt wordt'. 'Daar zit mijn zorg. We hebben dit probleem de afgelopen 40 jaar al vooruit geschoven, ten koste van alle boeren die er de dupe van zijn geworden', aldus Dassen. 'Want onder druk van de lobby en de politiek moest alles alsmaar groter en efficiënter.'
Lees ook | D66 over stikstofdossier: 'Bij stilstand doen we niet meer mee'
Nu de transitie gemaakt móet worden, maakt Dassen zich juist zorgen over een verergering van de problematiek. 'Als we het weer vooruit blijven schuiven, worden de problemen alleen maar groter ben ik bang', zegt hij. 'De natuur moet hersteld worden, dat is het doel. Daar moet men mee aan de slag. De provincies wachten juist op Den Haag, dus ik roep ze op om die wet er zo snel mogelijk doorheen te krijgen, zodat provincies aan de slag kunnen.'
Rijmt helemaal met de bron die je hier post hoor, om te beargumenteren dat 2030 niet haalbaar is.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aanpassen van beleid aan de realiteit en uitvoerbaarheid? Nee, dat is eerder betrouwbaar dan onbetrouwbaar. Dingen doorduwen die (hoewel ik ook liever het probleem morgen dan overmorgen opgelost zie) niet kunnen, dat lijkt me eerder onbetrouwbaar. We zouden gaan luisteren naar hen die het beleid moeten uitvoeren.
Lees je de bronnen die je post zelf wel?quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen enkele partij in het kabinet is voor treuzelen. Maar vasthouden aan 2030 vertraagd de boel echt, want dan gaat er geen enkele provincie meewerken. Zelfs Volt en nota bene PvdD pleiten inmiddels voor het loslaten van 2030: https://www.bnr.nl/nieuws(...)stofdeadline-2030-af
Als je qua compromisbereidheid wordt ingehaald door PvdD, dan zegt dat echt wel wat.
Dus je zegt dat het CDA afspraken gemaakt heeft die niet kunnen..En dat wisten ze een jaar geleden nog niet? Bij dit dossier.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Aanpassen van beleid aan de realiteit en uitvoerbaarheid? Nee, dat is eerder betrouwbaar dan onbetrouwbaar. Dingen doorduwen die (hoewel ik ook liever het probleem morgen dan overmorgen opgelost zie) niet kunnen, dat lijkt me eerder onbetrouwbaar. We zouden gaan luisteren naar hen die het beleid moeten uitvoeren.
En ook CU, VVD en zelfs CDA pleiten voor nu werk aan de winkel. Die discussie over 2030 traineert de boel. Wat in het artikel door Volt en PvdD wordt gezegd, exact dat zegt CU nu al meer dan een half jaar. Nu starten en zoveel mogelijk zo snel mogelijk doen en niet wakker liggen van een einddatum.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:39 schreef probeer het volgende:
[..]
En nu doe je het gewoon weer.
De PvdD en Volt pleiten juist voor sneller herstel. Nú werk aan de winkel.
En dat probeer jij dan te verkopen als 'nou, die 2030 is niet heilig hoor' in de huidige politieke discussie over het al dan niet oprekken van die grens tot 2035?
[..]
Jup, want ZELFS de PvvD is voor het loslaten van die 2030 grens, aldus Hanca.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus je zegt dat het CDA afspraken gemaakt heeft die niet kunnen..En dat wisten ze een jaar geleden nog niet? Bij dit dossier.
Heel bijzonder allemaal. Dat geloof je toch zelf niet.
Ja hoor. Naar voren opschuiven is inderdaad hetzelfde als willen uitstellen.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ook CU, VVD en zelfs CDA pleiten voor nu werk aan de winkel. Die discussie over 2030 traineert de boel. Wat in het artikel door Volt en PvdD wordt gezegd, exact dat zegt CU nu al meer dan een half jaar.
Cool. Dan denken de PvdA en GL blijkbaar 'pappen en nathouden, die BBB', en lijkt D66 in te zetten op 'te veel met de BBB in overleg betekent sowieso uitstel'.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:46 schreef Hanca het volgende:
Het is gewoon zo dat in alle provincies PvdA en GL met BBB praten. In Zeeland geeft BBB zelfs aan dat ze het niet eens zijn met het advies van de verkenner en de PvdA-GL combi er bij willen houden. Andere, progressieve, linkse partijen staan dus open voor het samen doen, samen met BBB, samen met de boeren. Alleen D66 heeft zichzelf zo verschrikkelijk ingegraven. Op iets wat er helemaal niet toe doet. Wat doet die einddatum er toe? De startdatum, daar gaat het om. Nu zo snel mogelijk starten is het allerbelangrijkst. En dat lukt je niet als je alle provincies tegen je in het harnas jaagt.
Nee, PvdA en GL beseffen dat we de provincies en dus BBB nodig hebben. En BBB blijkt compromisbereid, anders komen de verkenners niet met zo'n advies. Alleen D66, die wil de provincies gewoon negeren.quote:Op zaterdag 1 april 2023 22:52 schreef probeer het volgende:
[..]
Cool. Dan denken de PvdA en GL blijkbaar 'pappen en nathouden, die BBB', en lijkt D66 in te zetten op 'te veel met de BBB in overleg betekent sowieso uitstel'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |