abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 augustus 2023 @ 08:41:27 #126
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210267505
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 08:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ja, snap ik. Met grond voor de planten kun je mogelijk improviseren door hoogteverschillen aan te brengen en/of gefaseerd te werken.
Tuin aarde is gelukkig niet heel duur (hebben we ook al gehaald voor de hedera) en is hier twee kilometer verderop te halen. Daar ontkomen we niet aan aangezien het meerendeel van de tuin waar beplanting moet komen wit zand is (oude bestrating en vijver) en het deel wat wel zwart zand is zo droog en voedingsloos is na al die jaren. Gefaseerd werken wordt het sowieso, eerst de basis en dan langzaam de planten. Er staat nagenoeg niets (op mooie oude bomen na).

Ik heb het dan over het stuk tuin wat hier groen is. Dus niet de voorkant, zijkant of achter de overkapping. Daar zullen we (muv voortuin) het doen met wat we hebben.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_210267548
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 08:41 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Tuin aarde is gelukkig niet heel duur (hebben we ook al gehaald voor de hedera) en is hier twee kilometer verderop te halen. Daar ontkomen we niet aan aangezien het meerendeel van de tuin waar beplanting moet komen wit zand is (oude bestrating en vijver) en het deel wat wel zwart zand is zo droog en voedingsloos is na al die jaren. Gefaseerd werken wordt het sowieso, eerst de basis en dan langzaam de planten. Er staat nagenoeg niets (op mooie oude bomen na).

Ik heb het dan over het stuk tuin wat hier groen is. Dus niet de voorkant, zijkant of achter de overkapping. Daar zullen we (muv voortuin) het doen met wat we hebben.[ afbeelding ]
Hoeveel betaal je ervoor? En heb je een idee hoeveel kuub je nodig hebt? Als je het ophogen zelf doet, bespaar je natuurlijk veel geld. Daar staat tegenover dat het zwaar is, maar jullie zijn handig en gebruiken daar vast materieel voor.

Met gefaseerd werken bedoelde ik trouwens dat je de basis misschien niet in één keer hoeft te doen. Dat is wat de meeste mensen doen met een “nieuwe” tuin en het vraagt een grote, eenmalige investering.

Maar goed, eigenlijk zijn jullie al gefaseerd bezig met de tuin!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 13 augustus 2023 @ 09:04:04 #128
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210267608
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 08:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Hoeveel betaal je ervoor? En heb je een idee hoeveel kuub je nodig hebt? Als je het ophogen zelf doet, bespaar je natuurlijk veel geld. Daar staat tegenover dat het zwaar is, maar jullie zijn handig en gebruiken daar vast materieel voor.

Met gefaseerd werken bedoelde ik trouwens dat je de basis misschien niet in één keer hoeft te doen. Dat is wat de meeste mensen doen met een “nieuwe” tuin en het vraagt een grote, eenmalige investering.

Maar goed, eigenlijk zijn jullie al gefaseerd bezig met de tuin!
Ook hier zullen we het meeste zelf doen, maar voor het uitgraven en de dimensies uitzetten willen we nog wel een dag een graafmachine inhuren.
We hebben net even grof gerekend en 15cm dik 100m2 opervlakte voor de planten komt op 15kuub. Dan hebben we het nog niet over de kant langs het water achter de bomen die daar staan. Kuub kostte paar maanden geleden 40euro.
pi_210267670
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 09:04 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Ook hier zullen we het meeste zelf doen, maar voor het uitgraven en de dimensies uitzetten willen we nog wel een dag een graafmachine inhuren.
We hebben net even grof gerekend en 15cm dik 100m2 opervlakte voor de planten komt op 15kuub. Dan hebben we het nog niet over de kant langs het water achter de bomen die daar staan. Kuub kostte paar maanden geleden 40euro.
Oh, 15 kuub valt wel mee! Doe je er meteen houtsnippers op?
  zondag 13 augustus 2023 @ 09:44:33 #130
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210267997
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 09:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Oh, 15 kuub valt wel mee! Doe je er meteen houtsnippers op?
Nee, we hebben dat voor gedaan van door onszelf gerooide struiken maar kregen achteraf de tip dat vooral niet te doen. In beginsel houd het onkruid tegen maar als het verteerd is het juist een voedingsbron voor onkruid. Eerste paar jaar wordt het onkruid plukken en daarna moeten planten dicht genoeg bij elkaar staan. Duurdere eikenhouten snippers hebben dat misschien minder maar is weer een extra kostenpost
pi_210268185
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 09:44 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Nee, we hebben dat voor gedaan van door onszelf gerooide struiken maar kregen achteraf de tip dat vooral niet te doen. In beginsel houd het onkruid tegen maar als het verteerd is het juist een voedingsbron voor onkruid. Eerste paar jaar wordt het onkruid plukken en daarna moeten planten dicht genoeg bij elkaar staan. Duurdere eikenhouten snippers hebben dat misschien minder maar is weer een extra kostenpost
Volgens onderzoekers zijn houtsnippers juist het beste wat je in borders aan kunt brengen. Het is inderdaad wel zo dat je ze op termijn moet aanvullen. Ik weet niet wat voor onkruiden je daar hebt, maar tegen sommige onkruiden is niet op te plukken.

Ik weet trouwens niet of voor een typische prairietuin zoals jij die wilt houtsnippers ook het beste zijn. Die planten houden volgens mij doorgaans van arme grond.
  zondag 13 augustus 2023 @ 10:29:54 #132
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210268425
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Volgens onderzoekers zijn houtsnippers juist het beste wat je in borders aan kunt brengen. Het is inderdaad wel zo dat je ze op termijn moet aanvullen. Ik weet niet wat voor onkruiden je daar hebt, maar tegen sommige onkruiden is niet op te plukken.

Ik weet trouwens niet of voor een typische prairietuin zoals jij die wilt houtsnippers ook het beste zijn. Die planten houden volgens mij doorgaans van arme grond.
De bedoeling is dat alles helemaal vol komt te staan, dus dan is bijvullen geen optie meer, en het zorgt voor voedingsstoffen, iets wat wij niet willen toevoegen, door het blad van de bomen is extra mulchen niet nodig.
pi_210323861
Vanavond een begin gemaakt met de vloer nadat alle planken ontdaan zijn van lijmresten.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:56:06 #134
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210348577
De vloer ligt, stellingen staan en ook de eerste inhoud staat er in.
Morgen weer verder met inrichten.

pi_210357782
Wauw wat een strak resultaat!
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 19:15:59 #136
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 20 augustus 2023 @ 20:32:39 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210359553
Nice!
Resistance is futile.
  maandag 21 augustus 2023 @ 11:52:45 #138
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210365109
Zijn er zelf ook blij mee, gisteren hele dag bezig geweest met kratten leegmaken, schoonmaken uitzoeken en weer vullen. Vanavond spullen en kratten van mijn vader uit het souterrain bij mijn moeder halen.
En dan deze week daarmee verder en verder met de spullen die nog niet van zolder af zijn.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:26:11 #139
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210386719
Eerste gevulde kast met oplaadplek voor de accu's van de machines.

Deze kasten worden gevuld met 1 kast postkratten, mijn vader had er nog 4 en ik ga er morgen nog 3 halen via Marktplaats. Andere kast komen dezelfde dichte kratten als aan de motorkant en nog andere grijze bakken die mijn vader had.

[ Bericht 23% gewijzigd door SV-tje op 22-08-2023 22:56:25 ]
  zondag 17 september 2023 @ 16:47:54 #140
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210664828
Afgelopen twee weken hadden we vakantie met grootse plannen, het warme weer gooide roet in het eten.
We hebben zeker nog wel wat gedaan gekregen, maar niet zoveel als we hadden willen doen.
Wat we wel hebben gedaan hieronder met foto's.

De hoge ramen gelakt, van wit naar antraciet, hier komt ook de gevelbekleding omheen.

De uitbouw bovenlichten, hoeken en boeiboord in de grondverf

Het plan was om alle deuren en de bovenlichten ook af te lakken, maar dat was helaas niet haalbaar, zonder onze paar dagen in Zeeland in te korten dus dat hebben we niet gedaan. 2 sets deuren hebben 1 lak laag, de andere 3 sets moeten nog en dan ook nog een 2e laag op alles, hopelijk lukt dat nog voor de winter.
/

Ondertussen hebben we ook de voordeur ingekort, die liep net niet aan nadat de vloer is vervangen vorig jaar. Toen de deur er uit was ook meteen de binnenkant gelakt, net als één rand van het kozijn, waar je niet meer bij kunt als de scharnieren gemonteerd zijn, de rest van het kozijn komt samen met de rest van de kozijnen en deuren.

Na dit harde werk zijn we 3 dagen in Zeeland geweest en hebben we gisteren mijn verjaardag gevierd (nadat op mijn verjaardag zelf we ziek waren). Morgen zit de vakantie er weer op, een paar weken heel hard werken en dan begin ik in november met een nieuwe baan.
  zondag 17 september 2023 @ 17:03:30 #141
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210664961
quote:
0s.gif Op zondag 13 augustus 2023 08:01 schreef SV-tje het volgende:
[poll=5989]
We hebben kachel 1 en 4 even uitgesneden uit karton, daardoor is in ieder geval te zien dat 3 te klein is.
1.

4.

zondag 17 september 2023 @ 17:53:49 #142
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210665416
Wat voor nieuwe baan en hoe komen jullie aan die mooie steiger? Antraciet kozijnen zijn mooi geworden! Wat was het plan ook alweer voor gevelbekleding?
Resistance is futile.
  zondag 17 september 2023 @ 20:30:49 #143
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210667144
quote:
7s.gif Op zondag 17 september 2023 17:53 schreef Seven. het volgende:
Wat voor nieuwe baan en hoe komen jullie aan die mooie steiger? Antraciet kozijnen zijn mooi geworden! Wat was het plan ook alweer voor gevelbekleding?
Zelfde type baan (business controller) maar bij een ander bedrijf.
Steiger hebben we via Marktplaats gekocht gekocht aan het begin van de verbouwing, met het idee dat we hem altijd nog kunnen verkopen maar het goedkoper is dan huren.
De gevelbekleding wordt eiken verticale latten.
pi_210668481
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 17:03 schreef SV-tje het volgende:

[..]
We hebben kachel 1 en 4 even uitgesneden uit karton, daardoor is in ieder geval te zien dat 3 te klein is.
1.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

4.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hey wat ik me dan eigenlijk afvraag, is of jullie dus bewust kiezen voor een schoorsteenbuis voor de ramen langs?
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
  zondag 17 september 2023 @ 22:43:36 #145
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210668646
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 22:27 schreef Bartjebart het volgende:

[..]
Hey wat ik me dan eigenlijk afvraag, is of jullie dus bewust kiezen voor een schoorsteenbuis voor de ramen langs?
Buis komt precies in het midden voor de deuren, voor het hout en niet voor het raam. Kachel staat natuurlijk wel deels voor de deuren, de architect had gepland om inbouwhaard met ramen erboven te maken maar dat vonden we niet zo mooi.
pi_210670495
Ik vind de 1e qua model veel leuker en tijdlozer. Ik vind die andere toch wat meer jaren 70 en jullie interieur niet ;)

Hopelijk zijn jullie tijdens de vakantie ook nog een beetje tot rust gekomen O+
  maandag 18 september 2023 @ 09:17:51 #147
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_210670609
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 08:59 schreef Puala het volgende:
Ik vind de 1e qua model veel leuker en tijdlozer. Ik vind die andere toch wat meer jaren 70 en jullie interieur niet ;)

#team Puala :Y
pi_210670624
tis wel een lang project. haha hoelang volg ik dit al inmiddels?

Ziet er allemaal wel mooi uit trouwens
Do what you love, love what you do!
pi_210671094
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 22:43 schreef SV-tje het volgende:

[..]
Buis komt precies in het midden voor de deuren, voor het hout en niet voor het raam. Kachel staat natuurlijk wel deels voor de deuren, de architect had gepland om inbouwhaard met ramen erboven te maken maar dat vonden we niet zo mooi.
Zou je niet eerst nog een zomer met een kartonnen variant doen? Dan weet je zeker dat je er niet aan gaat irriteren dat het ding toch misschien wel heel erg in de weg staat bij de deuren.
  maandag 18 september 2023 @ 22:00:44 #150
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_210677829
quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 08:59 schreef Puala het volgende:

quote:
0s.gif Op maandag 18 september 2023 09:17 schreef BE het volgende:

[..]
#team Puala :Y
Ik neig ook steeds meer naar de eerste.

@Puala ja laatste deel van de vakantie was heel rustig, dus goed uitgerust.

quote:
14s.gif Op maandag 18 september 2023 09:20 schreef kree het volgende:
tis wel een lang project. haha hoelang volg ik dit al inmiddels?

Ziet er allemaal wel mooi uit trouwens
We hebben 5,5 jaar de sleutel nu en wonen er ruim 4 jaar.

quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 10:18 schreef PJ het volgende:

[..]
Zou je niet eerst nog een zomer met een kartonnen variant doen? Dan weet je zeker dat je er niet aan gaat irriteren dat het ding toch misschien wel heel erg in de weg staat bij de deuren.
We willen deze winter echt al gebruik maken van de kachel dus nog een jaar wachten is geen optie. De middelste deur doen we nu open voor de honden, maar we kunnen net zo makkelijk een van de andere 9 deuren gebruiken. Zelf lopen we zelden daarlangs naar buiten, maar via de deur aan de zijkant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')