Tuin aarde is gelukkig niet heel duur (hebben we ook al gehaald voor de hedera) en is hier twee kilometer verderop te halen. Daar ontkomen we niet aan aangezien het meerendeel van de tuin waar beplanting moet komen wit zand is (oude bestrating en vijver) en het deel wat wel zwart zand is zo droog en voedingsloos is na al die jaren. Gefaseerd werken wordt het sowieso, eerst de basis en dan langzaam de planten. Er staat nagenoeg niets (op mooie oude bomen na).quote:Op zondag 13 augustus 2023 08:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, snap ik. Met grond voor de planten kun je mogelijk improviseren door hoogteverschillen aan te brengen en/of gefaseerd te werken.
Hoeveel betaal je ervoor? En heb je een idee hoeveel kuub je nodig hebt? Als je het ophogen zelf doet, bespaar je natuurlijk veel geld. Daar staat tegenover dat het zwaar is, maar jullie zijn handig en gebruiken daar vast materieel voor.quote:Op zondag 13 augustus 2023 08:41 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Tuin aarde is gelukkig niet heel duur (hebben we ook al gehaald voor de hedera) en is hier twee kilometer verderop te halen. Daar ontkomen we niet aan aangezien het meerendeel van de tuin waar beplanting moet komen wit zand is (oude bestrating en vijver) en het deel wat wel zwart zand is zo droog en voedingsloos is na al die jaren. Gefaseerd werken wordt het sowieso, eerst de basis en dan langzaam de planten. Er staat nagenoeg niets (op mooie oude bomen na).
Ik heb het dan over het stuk tuin wat hier groen is. Dus niet de voorkant, zijkant of achter de overkapping. Daar zullen we (muv voortuin) het doen met wat we hebben.[ afbeelding ]
Ook hier zullen we het meeste zelf doen, maar voor het uitgraven en de dimensies uitzetten willen we nog wel een dag een graafmachine inhuren.quote:Op zondag 13 augustus 2023 08:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoeveel betaal je ervoor? En heb je een idee hoeveel kuub je nodig hebt? Als je het ophogen zelf doet, bespaar je natuurlijk veel geld. Daar staat tegenover dat het zwaar is, maar jullie zijn handig en gebruiken daar vast materieel voor.
Met gefaseerd werken bedoelde ik trouwens dat je de basis misschien niet in één keer hoeft te doen. Dat is wat de meeste mensen doen met een “nieuwe” tuin en het vraagt een grote, eenmalige investering.
Maar goed, eigenlijk zijn jullie al gefaseerd bezig met de tuin!
Oh, 15 kuub valt wel mee! Doe je er meteen houtsnippers op?quote:Op zondag 13 augustus 2023 09:04 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Ook hier zullen we het meeste zelf doen, maar voor het uitgraven en de dimensies uitzetten willen we nog wel een dag een graafmachine inhuren.
We hebben net even grof gerekend en 15cm dik 100m2 opervlakte voor de planten komt op 15kuub. Dan hebben we het nog niet over de kant langs het water achter de bomen die daar staan. Kuub kostte paar maanden geleden 40euro.
Nee, we hebben dat voor gedaan van door onszelf gerooide struiken maar kregen achteraf de tip dat vooral niet te doen. In beginsel houd het onkruid tegen maar als het verteerd is het juist een voedingsbron voor onkruid. Eerste paar jaar wordt het onkruid plukken en daarna moeten planten dicht genoeg bij elkaar staan. Duurdere eikenhouten snippers hebben dat misschien minder maar is weer een extra kostenpostquote:Op zondag 13 augustus 2023 09:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh, 15 kuub valt wel mee! Doe je er meteen houtsnippers op?
Volgens onderzoekers zijn houtsnippers juist het beste wat je in borders aan kunt brengen. Het is inderdaad wel zo dat je ze op termijn moet aanvullen. Ik weet niet wat voor onkruiden je daar hebt, maar tegen sommige onkruiden is niet op te plukken.quote:Op zondag 13 augustus 2023 09:44 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Nee, we hebben dat voor gedaan van door onszelf gerooide struiken maar kregen achteraf de tip dat vooral niet te doen. In beginsel houd het onkruid tegen maar als het verteerd is het juist een voedingsbron voor onkruid. Eerste paar jaar wordt het onkruid plukken en daarna moeten planten dicht genoeg bij elkaar staan. Duurdere eikenhouten snippers hebben dat misschien minder maar is weer een extra kostenpost
De bedoeling is dat alles helemaal vol komt te staan, dus dan is bijvullen geen optie meer, en het zorgt voor voedingsstoffen, iets wat wij niet willen toevoegen, door het blad van de bomen is extra mulchen niet nodig.quote:Op zondag 13 augustus 2023 10:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Volgens onderzoekers zijn houtsnippers juist het beste wat je in borders aan kunt brengen. Het is inderdaad wel zo dat je ze op termijn moet aanvullen. Ik weet niet wat voor onkruiden je daar hebt, maar tegen sommige onkruiden is niet op te plukken.
Ik weet trouwens niet of voor een typische prairietuin zoals jij die wilt houtsnippers ook het beste zijn. Die planten houden volgens mij doorgaans van arme grond.
We hebben kachel 1 en 4 even uitgesneden uit karton, daardoor is in ieder geval te zien dat 3 te klein is.quote:
Zelfde type baan (business controller) maar bij een ander bedrijf.quote:Op zondag 17 september 2023 17:53 schreef Seven. het volgende:
Wat voor nieuwe baan en hoe komen jullie aan die mooie steiger? Antraciet kozijnen zijn mooi geworden! Wat was het plan ook alweer voor gevelbekleding?
Hey wat ik me dan eigenlijk afvraag, is of jullie dus bewust kiezen voor een schoorsteenbuis voor de ramen langs?quote:Op zondag 17 september 2023 17:03 schreef SV-tje het volgende:
[..]
We hebben kachel 1 en 4 even uitgesneden uit karton, daardoor is in ieder geval te zien dat 3 te klein is.
1.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
4.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Buis komt precies in het midden voor de deuren, voor het hout en niet voor het raam. Kachel staat natuurlijk wel deels voor de deuren, de architect had gepland om inbouwhaard met ramen erboven te maken maar dat vonden we niet zo mooi.quote:Op zondag 17 september 2023 22:27 schreef Bartjebart het volgende:
[..]
Hey wat ik me dan eigenlijk afvraag, is of jullie dus bewust kiezen voor een schoorsteenbuis voor de ramen langs?
#team Pualaquote:Op maandag 18 september 2023 08:59 schreef Puala het volgende:
Ik vind de 1e qua model veel leuker en tijdlozer. Ik vind die andere toch wat meer jaren 70 en jullie interieur niet
Hopelijk zijn jullie tijdens de vakantie ook nog een beetje tot rust gekomen![]()
Zou je niet eerst nog een zomer met een kartonnen variant doen? Dan weet je zeker dat je er niet aan gaat irriteren dat het ding toch misschien wel heel erg in de weg staat bij de deuren.quote:Op zondag 17 september 2023 22:43 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Buis komt precies in het midden voor de deuren, voor het hout en niet voor het raam. Kachel staat natuurlijk wel deels voor de deuren, de architect had gepland om inbouwhaard met ramen erboven te maken maar dat vonden we niet zo mooi.
quote:Op maandag 18 september 2023 08:59 schreef Puala het volgende:
Ik vind de 1e qua model veel leuker en tijdlozer. Ik vind die andere toch wat meer jaren 70 en jullie interieur niet
Hopelijk zijn jullie tijdens de vakantie ook nog een beetje tot rust gekomen![]()
Ik neig ook steeds meer naar de eerste.quote:
We hebben 5,5 jaar de sleutel nu en wonen er ruim 4 jaar.quote:Op maandag 18 september 2023 09:20 schreef kree het volgende:
tis wel een lang project. haha hoelang volg ik dit al inmiddels?
Ziet er allemaal wel mooi uit trouwens
We willen deze winter echt al gebruik maken van de kachel dus nog een jaar wachten is geen optie. De middelste deur doen we nu open voor de honden, maar we kunnen net zo makkelijk een van de andere 9 deuren gebruiken. Zelf lopen we zelden daarlangs naar buiten, maar via de deur aan de zijkant.quote:Op maandag 18 september 2023 10:18 schreef PJ het volgende:
[..]
Zou je niet eerst nog een zomer met een kartonnen variant doen? Dan weet je zeker dat je er niet aan gaat irriteren dat het ding toch misschien wel heel erg in de weg staat bij de deuren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |