Foto's van de zilvergrijze Porsche 1quote:Vier Nederlanders omgekomen op Duitse snelweg A3 bij ongeluk met drie Porsches
Bij een ernstig ongeluk op de Duitse snelweg A3 bij Emmerich, vlak over de Duits-Nederlandse grens, zijn vier Nederlanders omgekomen. Bij het ongeval waren drie Porsches met een Nederlands kenteken betrokken.
Ze reden vanochtend rond 10.45 uur op de A3 richting Keulen toen de 42-jarige bestuurder van een Porsche Cayman de macht over het stuur verloor en in een greppel terechtkwam. In die auto zat ook een vrouw.
Het had kort ervoor hard geregend en er lag veel water op de weg. Een woordvoerder van de Duitse politie zegt dat er waarschijnlijk sprake is geweest van aquaplaning, waarbij de banden de grip op het natte wegdek verliezen.
Een van de andere twee bestuurders, een Nederlander van 39, zag het gebeuren en stopte om hulp te bieden, maar op dat moment raakte de 56-jarige bestuurder van de derde Porsche, een 911, op hetzelfde wegdeel ook de controle over het stuur kwijt.
Daardoor kwamen de vrouwelijke passagier (37) van de Porsche die als eerste was gecrasht en de man die probeerde te helpen op slag om het leven. De bestuurders bezweken later, een in de traumahelikopter en een in het ziekenhuis. Een passagier is gewond geraakt.
De weg lag bezaaid met brokstukken
De A3 naar Keulen is tot het begin van de avond afgesloten vanwege het sporenonderzoek en het opruimen van de brokstukken.
Een politiewoordvoerder zegt tegen de krant dat het ongeluk mogelijk is ontstaan doordat de wagens hun snelheid niet hadden aangepast aan het water op de weg. De Porsches maakten vermoedelijk deel uit van een groep, maar er zijn geen aanwijzingen dat ze aan een straatrace bezig waren. Ook zijn er geen aanwijzingen voor alcohol- of drugsgebruik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto's van de blauwe Porsche 2 circa 100 meter verder geparkeerd dan waar het ongeluk plaats vond.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto's van de zwarte Porsche 3 achterstevoren op de A3SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzichtsfoto's van de situatieSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door Tengano op 29-03-2023 18:26:16 ]Tengano
Try not to think of meDank voor het reeksen. Nou vergeet ik alleen een volgnumer te plaatsen Kan iemand dat nog even aanpassen svp?Tengano
Try not to think of meEigenlijk ziet Porsche 1 er nog redelijk ongehavend uit. Porsche 3 zit veel meer in elkaar. Ik zag op een andere foto ook nog een los wiel die daar wss vanaf gekomen is.StateOfMind
Ashen One5 Nederlanders?quote:Op maandag 27 maart 2023 14:05 schreef Tengano het volgende:
Dank voor het reeksen. Nou vergeet ik alleen een volgnumer te plaatsen Kan iemand dat nog even aanpassen svp?Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.Tengano
Try not to think of meIk vind dit 1 een heel bijzonder ongeluk en daarnaast heb ik een specifieke binding met die omgeving. Meer ga ik er niet over zeggen.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:15 schreef Gunner het volgende:
Wat is jouw fascinatie met dit topic eigenlijk @:Tengano ?Het is toch vooral het blok hoor dat heel zwaar is. Een groter blok is ietsje zwaarder, waterkoeling maakt het blok een stuk zwaarder, en de rest tikt maar een beetje aan.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:10 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Ook dat was een probleem.
Maar de turbo had de turbo's in de achterbumper hangen, er lag dus nog meer gewicht achter en verder weg van de achteras. Vaak ook nog een zware air-conditioning motor er in.
En de "nieuwere" turbo had ook nog eens een intercooler.
Het is een pendel.
De 911 is begonnen als een licht sportwagentje. Dat werkte met de motor achterin, als je dat qua pk's gaat oprekken tot een andere klasse dan geeft problemen, ondanks dat de turbo een lichte oplossing is. Inmiddels is het een 1500kg zware en veel grotere auto ipv de 1000 kg auto met een lichte luchtgekoelde motor op die plek. Dan ga je eigenlijk voorbij de grenzen van de werkzaamheid van het concept, en hoe goed ze daar ook omheen engineeren, het is niet raar dat er dan op specifieke punten het lijntje breekt. Eerst bij die turbolag, en nu dus met aquaplaning. .Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.r_one
R1Stond dat er serieus zo erbij, "als absolute idioten"?quote:Op maandag 27 maart 2023 12:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En dan kom je er heel snel achter dat het Nederlandse wegdek een flink stuk beter is.
Overigens las ik ergens dat alle doden zijn gevallen doordat nummer 3 tegen de netjes gestopte #2 en gecrashte #1 reed en alle inzittenden van de vorige twee als absolute idioten op de vluchtstrook bleven staan.
Slechte journalistiek dan.r_one
R1Klinkt logisch maar vanaf het moment dat je ziet dat een aanstormende auto #3 (ook) in een slip raakt, heb je amper (lees: geen) tijd om jezelf nog in veiligheid te brengen achter de vangrail. Het is niet dat je eventjes erover springt ofzo.quote:Op maandag 27 maart 2023 13:28 schreef Tengano het volgende:
[..]
Je kunt daar gewoon niet lopen en ik denk dat als ik in die situatie was geweest met een vrouwelijke passagier dat ik ook voor die vluchtstrook had gekozen om mezelf richting die blauwe Porsche te begeven. Maar ik had dan wel continue achterom gekeken om te zien of andere auto's voor mij een gevaar zouden kunnen zijn.
Oftewel, je kunt geen kant op.Tengano
Try not to think of meIk snap wat je zegt. Maar als er een auto in zo'n situatie op mij af zou komen en ik zie het misgaan zou ik toch een snoekduik over die railing maken and hope for the best.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:35 schreef r_one het volgende:
Klinkt logisch maar vanaf het moment dat je ziet dat een aanstormende auto #3 (ook) in een slip raakt, heb je amper (lees: geen) tijd om jezelf nog in veiligheid te brengen achter de vangrail. Het is niet dat je eventjes erover springt ofzo.
Oftewel, je kunt geen kant op.r_one
R1Moet je eens in NL proberen, met onze (bredere) vangrails. Succesquote:Op maandag 27 maart 2023 14:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt. Maar als er een auto in zo'n situatie op mij af zou komen en ik zie het misgaan zou ik toch een snoekduik over die railing maken and hope for the best.
(en de eerste seconde ben je al kwijt aan reactietijd, voor je hersenen beseffen wat er gaat gebeuren)Welke kap?quote:Op maandag 27 maart 2023 13:54 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Omdat ze of geholpen werden door de Belgische ANWB of ze zelf met de kap open stonden…
Voorkant, midden, of achter?
Geloof er niks van, 5 Porsches onderweg tegenkomen met pech.Tengano
Try not to think of meJe zult me wel een keyboardwarrior vinden, maar mijn reactiesnelheid is wel iets sneller dan 1 seconde, en al helemaal als ik alert ben en weet waar ik op moet letten.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:42 schreef r_one het volgende:
Moet je eens in NL proberen, met onze (bredere) vangrails. Succes
(en de eerste seconde ben je al kwijt aan reactietijd, voor je hersenen beseffen wat er gaat gebeuren)
Het probleem in die situatie was gewoon dat je IETS moet doen. Ze konden daar moeilijk onderaan met zijn drieen in de regen op die helling blijven staan terwijl er verderop een auto stond waarmee ze weg konden komen.
En het had allemaal prima afgelopen als Porsche 3 niet in de slip was geraakt en ze geschept had. Daar krijgen die drie mensen dus nu de schuld van.
"Sometimes in a crisis situation there are no 'best options'. There are only options, and they all suck."
[ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 27-03-2023 20:16:47 ]Dauthi
ProgressiveOh met "nieuwer" bedoel ik die uit 1976 tot 1989, tot 1976 had de turbo geen intercooler.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is toch vooral het blok hoor dat heel zwaar is. Een groter blok is ietsje zwaarder, waterkoeling maakt het blok een stuk zwaarder, en de rest tikt maar een beetje aan.
De 911 is begonnen als een licht sportwagentje. Dat werkte met de motor achterin, als je dat qua pk's gaat oprekken tot een andere klasse dan geeft problemen, ondanks dat de turbo een lichte oplossing is. Inmiddels is het een 1500kg zware en veel grotere auto ipv de 1000 kg auto met een lichte luchtgekoelde motor op die plek. Dan ga je eigenlijk voorbij de grenzen van de werkzaamheid van het concept, en hoe goed ze daar ook omheen engineeren, het is niet raar dat er dan op specifieke punten het lijntje breekt. Eerst bij die turbolag, en nu dus met aquaplaning. .
Airco weegt 25kg, intercooler 10 tot 15, turbo nog eens 25kg, slangen buizen, condensator en connecties er nog bij en dat allemaal achter de achteras. Dat is een flink verschil met een niet turbo 911 tot 1989.
Bij de moderne 911's is de motor steeds meer naar voren geschoven en hangt het blok bijna tussen de achteras.
Maar goed je leert rijden met zulk soort auto's door slipcursusen te doen, en circuit te rijden. En dan bouw je respect op voor de auto en verbeter je je eigen rijvaardigheid.A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :Pr_one
R1Die ene seconde is wetenschappelijk aangetoond door verkeersdeskundigen. Je kunt jezelf wel hoger inschatten maar heb je ooit wel eens IRL werkelijk in zo'n situatie verkeerd?quote:Op maandag 27 maart 2023 14:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Je zult me wel een keyboardwarrior vinden, maar mijn reactiesnelheid is wel iets sneller dan 1 seconde, en al helemaal als ik alert ben en weet waar ik op moet letten.
En je zou niet de eerste zijn die in plaats van 'Flight' reageert met 'Freeze' in zo'n bedreigende situatie. Ondanks al je zorgvuldig voorbedachte plannen.Dauthi
Progressive200 km/u is 55m/s, met een gemiddelde reactietijd van 250 ms, legt het voertuig nog 13.75 meter voordat je überhaupt gereageerd hebt.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt. Maar als er een auto in zo'n situatie op mij af zou komen en ik zie het misgaan zou ik toch een snoekduik over die railing maken and hope for the best.
Je hebt geen schijn van kans en moet dan vooral geluk hebben.A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :PNattekat
De roze zeekatDit is eerder 100 geweest, en zelfs voor 100 is de schade betrekkelijk minimaal.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:56 schreef Dauthi het volgende:
[..]
200 km/u is 55m/s, met een gemiddelde reactietijd van 250 ms, legt het voertuig nog 13.75 meter voordat je überhaupt gereageerd hebt.
Je hebt geen schijn van kans en moet dan vooral geluk hebben.Tengano
Try not to think of meJe kunt over de vangrail klimmen en een stukje wandelen als er weinig tot geen verkeer is. Zo druk was het niet. Het was kutweer en alle winkels zijn in Duitsland op zondag dicht. En die Porsche 3 is niet over de vangrail geschoten. Dus je kunt zeg maar tijdelijk dekking zoeken achter de vangrail totdat het weer rustig op de weg is en dan loop je weer een stukje. Als ik zie dat er met 200 km per uur een auto mijn kant op komt stap ik dus liever even de vangrail over en zoek ik dekking ipv van te denken dat ik wel geluk zal hebben. Ik heb immers geen haast op dat moment; ik wil mezelf graag levend uit die situatie redden.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:56 schreef Dauthi het volgende:
200 km/u is 55m/s, met een gemiddelde reactietijd van 250 ms, legt het voertuig nog 13.75 meter voordat je überhaupt gereageerd hebt.
Je hebt geen schijn van kans en moet dan vooral geluk hebben.
Als je een snelweg oversteekt doe je dat ook op een moment dat er even nauwelijks verkeer is. Je wacht vooral het juiste moment af. En dan desnoods maar tien minuten wachten totdat het veilig is om je weg te vervolgen.Japepk
PadvinderDus die zijn lekker naar Duitsland gereden om met hun patserbak te gaan scheuren. Dan nog zal ik niet zeggen dat ze dit hebben verdiend, maar typisch is het wel.'t Echte en 't ware!Gunner
#teamkroegenlosIk denk dat je eens goed de artikelen moet lezen of het voorgaande topic.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:00 schreef Japepk het volgende:
Dus die zijn lekker naar Duitsland gereden om met hun patserbak te gaan scheuren. Dan nog zal ik niet zeggen dat ze dit hebben verdiend, maar typisch is het wel.loveli
NIemand die ik ken is na een ongeluk met een vrachtwagen uit de auto gestapt en verdwaasd de snelweg overgestoken. En weer terug gelopen naar zijn auto. En omdat er een synaps afging dat hij dat niet had moeten doen, is hij nog een keer overgestoken naar de vluchtstrook.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:41 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik snap wat je zegt. Maar als er een auto in zo'n situatie op mij af zou komen en ik zie het misgaan zou ik toch een snoekduik over die railing maken and hope for the best.
Hij kan het navertellen.crap in = crap outloveli
NDat zou mijn eerste gedachte zijn, daar langs de vangrail. De winkels zijn dicht, dus zo druk is het niet.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:00 schreef Tengano het volgende:
[..]
Je kunt over de vangrail klimmen en een stukje wandelen als er weinig tot geen verkeer is. Zo druk was het niet. Het was kutweer en alle winkels zijn in Duitsland op zondag dicht. En die Porsche 3 is niet over de vangrail geschoten. Dus je kunt zeg maar tijdelijk dekking zoeken achter de vangrail totdat het weer rustig op de weg is en dan loop je weer een stukje. Als ik zie dat er met 200 km per uur een auto mijn kant op komt stap ik dus liever even de vangrail over en zoek ik dekking ipv van te denken dat ik wel geluk zal hebben. Ik heb immers geen haast op dat moment; ik wil mezelf graag levend uit die situatie redden.
Als je een snelweg oversteekt doe je dat ook op een moment dat er even nauwelijks verkeer is. Je wacht vooral het juiste moment af. En dan desnoods maar tien minuten wachten totdat het veilig is om je weg te vervolgen.crap in = crap outloveli
NFok-meet, wedstrijdje doen en timen wie het snelst over de vangrail klimt. Denk dat de meesten de 10 seconden wel halen.crap in = crap outTengano
Try not to think of meIk heb jarenlang trainingen verzorgd met Jo Bonten. Dan weet je wel genoeg denk ik.quote:Op maandag 27 maart 2023 14:56 schreef r_one het volgende:
Die ene seconde is wetenschappelijk aangetoond door verkeersdeskundigen. Je kunt jezelf wel hoger inschatten maar heb je ooit wel eens IRL werkelijk in zo'n situatie verkeerd?
En je zou niet de eerste zijn die in plaats van 'Flight' reageert met 'Freeze' in zo'n bedreigende situatie. Ondanks al je zorgvuldig voorbedachte plannen.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: