abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 24 maart 2023 @ 17:06:21 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208519671
Topic over de Nederlandse politiek

Bewindspersonen Rutte IV
Bewindspersonen

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer


Huidige zetelverdeling Tweede Kamer


Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Ipsos
Kantar
De Hond
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 24 maart 2023 @ 17:07:45 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208519717
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ twitter ]
In dat zelfde kader. Vooral het blik de weg op blijven schoppen. Optreden of aftreden, lit laffe bestuur helpt niemand
Valt me tegen van Dijkgraaf, dat was toch een van de weinigen die nog wel aardig wat vaart achter zijn plannen zette. Ik ben bang dat de lobby van de universiteiten hier nogal in de weg zit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208520008
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:58 schreef trein2000 het volgende:

[..]
[ twitter ]
In dat zelfde kader. Vooral het blik de weg op blijven schoppen. Optreden of aftreden, lit laffe bestuur helpt niemand
Goede brief van Dijkgraaf. Welk laffe bestuur?
pi_208520016
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Valt me tegen van Dijkgraaf, dat was toch een van de weinigen die nog wel aardig wat vaart achter zijn plannen zette. Ik ben bang dat de lobby van de universiteiten hier nogal in de weg zit.
De reden is een breder gesprek over migratie. Staat in de brief.
pi_208520026
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Valt me tegen van Dijkgraaf, dat was toch een van de weinigen die nog wel aardig wat vaart achter zijn plannen zette. Ik ben bang dat de lobby van de universiteiten hier nogal in de weg zit.
Hier speelt dat CU en CDA een maximum willen op het aantal buitenlandse studenten en D66 en VVD daar niet aan willen. Zolang de coalitie het niet eens is kan ook Dijkgraaf niks beslissen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 maart 2023 @ 17:35:42 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208520077
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:29 schreef Maskerano het volgende:

[..]
De reden is een breder gesprek over migratie. Staat in de brief.
Oh ja. Nee, dan is het goed.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 24 maart 2023 @ 17:40:55 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208520131
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hier speelt dat CU en CDA een maximum willen op het aantal buitenlandse studenten en D66 en VVD daar niet aan willen. Zolang de coalitie het niet eens is kan ook Dijkgraaf niks beslissen.
Kan wel, wil niet. Dit zorgt gewoon weer voor uitstel van in elk geval een heel jaar. En dat is ook precies de bedoeling. De onwil van D66 en VVD heeft geen kamermeerderheid, dus uitstel is het hoogst haalbare.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208520158
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Kan wel, wil niet. Dit zorgt gewoon weer voor uitstel van in elk geval een heel jaar. En dat is ook precies de bedoeling. De onwil van D66 en VVD heeft geen kamermeerderheid, dus uitstel is het hoogst haalbare.
Ik had als ik hem was inderdaad gelijk gezegd dat er in mei een besluit volgt voor het jaar 2024/2025, buitenlandse studenten zijn nu neem ik aan al ongeveer bezig met hun overstap. En universiteiten ook met hun begroting voor volgend seizoen. Ik zou nu een besluit nemen voor komende september al vrij laat vinden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 24 maart 2023 @ 17:52:37 #9
408813 crew  trein2000
pi_208520235
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:28 schreef Maskerano het volgende:

[..]
Goede brief van Dijkgraaf. Welk laffe bestuur?
Wat is er precies goed aan? Er staat niets in, het is een uitstel briefje.

En dat is precies wat er laf aan is, alles wordt telkens uitgesteld. Niets wordt opgelost.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 24 maart 2023 @ 17:52:53 #10
408813 crew  trein2000
pi_208520237
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:35 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Oh ja. Nee, dan is het goed.
Vier keer vergaderen!
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208520554
Kan niet wachten tot dinsdag.
pi_208521129
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat is er precies goed aan? Er staat niets in, het is een uitstel briefje.

En dat is precies wat er laf aan is, alles wordt telkens uitgesteld. Niets wordt opgelost.
Snap sowieso niet waarom je voertaal Nederlands zou willen op uni's. Buitenlandse studenten dragen bij aan kennisoverdracht daarbij is toch vrijwel alle literatuur in het Engels dus als je dat niet beheerst heb je een probleem. Daarbij van de buitenlandse studenten zijn Duitsers de grootste groep en met hoe makkelijk die Nederlands leren weet ik ook niet of dat de instroom erg beperkt.
  Beste debater 2022 vrijdag 24 maart 2023 @ 19:44:23 #13
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208521526
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 19:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Snap sowieso niet waarom je voertaal Nederlands zou willen op uni's. Buitenlandse studenten dragen bij aan kennisoverdracht daarbij is toch vrijwel alle literatuur in het Engels dus als je dat niet beheerst heb je een probleem. Daarbij van de buitenlandse studenten zijn Duitsers de grootste groep en met hoe makkelijk die Nederlands leren weet ik ook niet of dat de instroom erg beperkt.
... daar ze in NL staan
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208521528
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 19:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Snap sowieso niet waarom je voertaal Nederlands zou willen op uni's. Buitenlandse studenten dragen bij aan kennisoverdracht daarbij is toch vrijwel alle literatuur in het Engels dus als je dat niet beheerst heb je een probleem. Daarbij van de buitenlandse studenten zijn Duitsers de grootste groep en met hoe makkelijk die Nederlands leren weet ik ook niet of dat de instroom erg beperkt.
Probleem is dat je het gewoon moeilijker maakt voor Nederlandse studenten om de studie te volgen. Waarom zou een Nederlandse kinderpsycholoog nou zo goed Engels moeten kunnen, om maar een voorbeeld te noemen? Waarom moet een bioloog het Engels zo goed beheersen dat hij er examens in kan doen?

Ja, dat je wat Engelse leesvaardigheid nodig hebt klopt. Maar dat is nog heel wat anders dan het zo goed beheersen dat je er een universitaire opleiding in kunt volgen en examen in kunt doen. Sowieso is het tegen de huidige wet om steeds volledig Engels onderwijs te geven, Engels moet volgens de wet de uitzondering zijn, niet de regel. Het maakt de doorstroom van HBO naar universiteit ook moeilijker en universitair opgeleiden blijken vervolgens moeite te hebben hun kennis in het Nederlands uit te leggen. Bijvoorbeeld aan cliënten.

En het zorgt er ook voor dat opleidingen veralgemeniseren. Je kunt in een volledig Engelstalige opleiding geen Nederlandse bronnen gebruiken, de theorie toepassen op de Nederlandse praktijk en met Nederlandse voorbeelden komen is dus ook eigenlijk niet mogelijk.


En daarnaast is het idee om de instroom op een andere manier te beperken, met gewoon quota. Al is het alleen al omdat er niet genoeg huisvesting voor al die buitenlandse studenten is. Daar is dit niet echt op gericht, al is het natuurlijk wel aan elkaar verbonden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208524130
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 19:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Probleem is dat je het gewoon moeilijker maakt voor Nederlandse studenten om de studie te volgen. Waarom zou een Nederlandse kinderpsycholoog nou zo goed Engels moeten kunnen, om maar een voorbeeld te noemen? Waarom moet een bioloog het Engels zo goed beheersen dat hij er examens in kan doen?
Ik dacht dat je in Nederland al kennis van het Engels opdoet bij de vooropleiding van de uni VWO?
De universiteit is geen vakopleiding he. Waarom communicatie met mensen die geen Nederlands kunnen cruciaal is voor de wetenschap lijkt me duidelijk. Zo groot zal het verschil voor je hypothethische kinderpyscholoog ook niet zijn om de nuances van vakliteratuur uit het Engels te begrijpen of daar een multiple choice tentamentje over te beantwoorden.

quote:
Ja, dat je wat Engelse leesvaardigheid nodig hebt klopt. Maar dat is nog heel wat anders dan het zo goed beheersen dat je er een universitaire opleiding in kunt volgen en examen in kunt doen. Sowieso is het tegen de huidige wet om steeds volledig Engels onderwijs te geven, Engels moet volgens de wet de uitzondering zijn, niet de regel. Het maakt de doorstroom van HBO naar universiteit ook moeilijker en universitair opgeleiden blijken vervolgens moeite te hebben hun kennis in het Nederlands uit te leggen. Bijvoorbeeld aan cliënten.
Moeite kennis in het Nederlands uit te leggen blijf je sowieso houden, alles wat je leest is Engels. De terminologie zal ook op een Nederlandstalige opleiding Engels blijven. Bijvoorbeeld psychologen in Nederland doen voor angststoornissen aan exposure therapie. Niemand die dat nu blootstellingstherapie noemt en dat ligt er echt niet aan of een eerstejaars vakken volgt in Engels of Nederlands. Of komt bij het voorstel ook krampachtig dat Nederlandse termen moeten bedacht voor woorden als computer?

quote:
En het zorgt er ook voor dat opleidingen veralgemeniseren. Je kunt in een volledig Engelstalige opleiding geen Nederlandse bronnen gebruiken, de theorie toepassen op de Nederlandse praktijk en met Nederlandse voorbeelden komen is dus ook eigenlijk niet mogelijk.
Je mag op de universiteit bronnen uit welke taal dan ook aanvoeren.

quote:
En daarnaast is het idee om de instroom op een andere manier te beperken, met gewoon quota. Al is het alleen al omdat er niet genoeg huisvesting voor al die buitenlandse studenten is. Daar is dit niet echt op gericht, al is het natuurlijk wel aan elkaar verbonden.
Ja een nogal omslachtige manier. Daarbij zoals gezegd voor de grootste groep van buitenlandse studenten, Duitsers is het helemaal geen groot obstakel.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 24 maart 2023 @ 21:42:46 #16
408813 crew  trein2000
pi_208524234
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Daarbij zoals gezegd voor de grootste groep van buitenlandse studenten, Duitsers is het helemaal geen groot obstakel.
Duitsers zijn ongeveer 20%, ik durf de stelling wel aan dat ook oor die groep Nederlands nog best een dingetjes is. Zeker op academisch niveau. Maar stel dat we dat even aannemen, op de enkele Belg na is het voor de rest wel een gigantische hobbel. Dan bereik je nog een reductie van >50%. En dat is het doel.

En daarnaast leert en werkt iedereen het makkelijkste in zijn moedertaal. Colleges in stonecoal english doen de kwaliteit bepaald geweld aan. Maar goed, volgens mij is niemand tegen Engelstalig onderwijs als dat wat toevoegt. Maar in heel veel vakgebieden is dat amper het geval en is het gewoon interessantdoenerij.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208524270
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik dacht dat je in Nederland al kennis van het Engels opdoet bij de vooropleiding van de uni VWO?
De universiteit is geen vakopleiding he.
Om alleen al hierop in te gaan: een groot deel van de Nederlandse studenten komt van de HBO, niet van het VWO. Dus nee, dat eerste kun je niet zo stellen. Verder krijg je op het VWO echt niet zo'n niveau Engels dat je moeiteloos college er in kunt volgen, een boek lezen lukt misschien nog net. Als dat al lukt. Schat het niveau van ons onderwijs vooral niet te hoog in.


En dat tweede: de universiteit is wel ook gewoon een vakopleiding voor chirurgen, psychologen, biologen, economen enz. Je kunt geen chirurg worden zonder de universiteit te doen. Je kunt prima chirurg zijn zonder een college in het Engels te kunnen volgen. En zo gaat dat op voor echt heel veel beroepen. Advocaat, accountant, rechter, psycholoog, enz. enz.


Dat je bij wat 100% theoretische opleidingen veel Engels doet, vooruit. Misschien is daar in het Engels communiceren met je mede theoretici wel heel belangrijk. Maar voor al die mensen die gewoon voor een beroep in de Nederlandse samenleving naar de universiteit gaan is het gewoon een zeer onnodig obstakel, die niet alleen de opleiding onnodig moeilijker maakt, maar er ook gewoon voor zorgt dat ze op een lager kennisniveau afstuderen dan nodig zou zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 maart 2023 @ 21:49:57 #18
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_208524332
Internationalisering is vooral verengelsing ipv ook even naar Duitsland en Frankrijk kijken (of verder). Dat is mijn grote probleem met het huidige internationalisering in Nederland.
En laat iedereen die in NL wil studeren ook maar een verplichte minor Nederlands doen voor drie maanden. :s)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 24 maart 2023 @ 21:52:08 #19
408813 crew  trein2000
pi_208524357
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:49 schreef borisz het volgende:
Internationalisering is vooral verengelsing ipv ook even naar Duitsland en Frankrijk kijken (of verder). Dat is mijn grote probleem met het huidige internationalisering in Nederland.
En laat iedereen die in NL wil studeren ook maar een verplichte minor Nederlands doen voor drie maanden. :s)
Ook prima. Krikt de taalvaardigheid ook nog wat op…

In mijn studie zit in het eerste jaar een vak ‘foutloos Nederlands’, om te slagen moet je de helft van de multiple-gok vragen goed hebben. Ik ken ze die het niet halen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 24 maart 2023 @ 22:27:44 #20
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_208524945
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ook prima. Krikt de taalvaardigheid ook nog wat op…

In mijn studie zit in het eerste jaar een vak ‘foutloos Nederlands’, om te slagen moet je de helft van de multiple-gok vragen goed hebben. Ik ken ze die het niet halen.
Ik zou het er ook lastig mee hebben. :+
Het eerste vind ik wel belangrijker.

In mijn bachelor economie had ik voor 18 ECTS punten een filosofische vakken. Dat zijn er nu nog maar 6 op 180.
Er kwamen heel veel verschillende ideeën en inzichten aan bod. Ik ben toevallig nu via een docent terug terug bij de studie voor een projectje. Als ik het dan nu vergelijk met tien jaar geleden... Er zijn op statistiek, ICT en academische vaardigheden heel veel stappen vooruit gezet.
Maar het filosofische en het bredere verhaal is echt minder geworden. Dat vind ik jammer.

Ok iets andere afslag dan de internationalisering. Maar oorsprong van beide problemen is wel hetzelfde. De universiteit ende financiering.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 24 maart 2023 @ 22:45:59 #21
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_208525362
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:49 schreef borisz het volgende:
Internationalisering is vooral verengelsing ipv ook even naar Duitsland en Frankrijk kijken (of verder). Dat is mijn grote probleem met het huidige internationalisering in Nederland.
En laat iedereen die in NL wil studeren ook maar een verplichte minor Nederlands doen voor drie maanden. :s)
Dit is zo'n ontzettend terecht opmerking. Onze grootste handelspartner Duitsland, je hoort er nooit wat over, Duits op scholen is zwaar beneden de maat, als het er al is, alsof dat hele land er niet toe doet. Ik snap het ook vanuit de politiek niet, waarom zo'n enorme economische grootmacht, die altijd weer boven komt drijven, negeren?
pi_208525812
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:42 schreef trein2000 het volgende:

En daarnaast leert en werkt iedereen het makkelijkste in zijn moedertaal. Colleges in stonecoal english doen de kwaliteit bepaald geweld aan. Maar goed, volgens mij is niemand tegen Engelstalig onderwijs als dat wat toevoegt. Maar in heel veel vakgebieden is dat amper het geval en is het gewoon interessantdoenerij.
Ach iets meer spreken en gebruiken dan 1 taal is echt niet zo lastig hoor daarbij zeer nuttig. Les gegeven door mensen met slechte taalbeheersing is natuurlijk kut maar zoiets ondervang je ook juist door het te doen. Als de huidige generatie studenten perfect Engels leert heb je in de toekomst geen docenten meer die in stenenkolen Engels lesgeven. Ik heb dat zelf ook niet meegemaakt op de uni, wel geklaag daarover gehoord maar volgens mij was het Engels van die docenten zeer goed alleen super Dunglish uitgesproken.
Dat het interessantdoenerij is, aan welke vakgebieden moet ik dan denken? Bij alle vakken die ik gevolgd heb binnen of buiten mijn studie was er veel meer te vinden als je ook toegang hebt tot kennis die niet in het Nederlands vertaald is.

quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:45 schreef Hanca het volgende:

En dat tweede: de universiteit is wel ook gewoon een vakopleiding voor chirurgen, psychologen, biologen, economen enz. Je kunt geen chirurg worden zonder de universiteit te doen. Je kunt prima chirurg zijn zonder een college in het Engels te kunnen volgen. En zo gaat dat op voor echt heel veel beroepen. Advocaat, accountant, rechter, psycholoog, enz. enz.
Doe mij maar chirurgen, psychologen en economen die voor hedendaagse inzichten niet te hoeven wachten op een Nederlandse vertaling van bijvoorbeeld nieuwe behandelmethodes.

Ik denk dat dit sowieso prima aan de universiteiten gelaten kan worden. Als er minder buitenlandse studenten moeten komen zijn er vast andere manieren te verzinnen die niet de kwaliteit van het onderwijs raken voor wat misplaatst nationalisme. Dat Engels allemaal zo moeilijk is als voorwaarde voor de uni, ja Nederlands ook. Waarschijnlijk zouden de meeste potentiele studenten dat wel bijgespijkert moeten kunnen krijgen met een cursusje.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 24 maart 2023 @ 23:28:09 #23
408813 crew  trein2000
pi_208525907
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dat het interessantdoenerij is, aan welke vakgebieden moet ik dan denken? Bij alle vakken die ik gevolgd heb binnen of buiten mijn studie was er veel meer te vinden als je ook toegang hebt tot kennis die niet in het Nederlands vertaald is.
Maar dat is toch wat anders? Waarom zou je een Engelstalige bron niet in het Nederlands kunnen bespreken? Volgens mij kan dat prima, ik heb het in ieder geval vaak genoeg gedaan. Ik snap dat wanneer het heel technisch is dat misschien lastig wordt, maar de gedachte dat omdat het onderwijsmateriaal deels anderstalig is ook de voertaal anders moet zijn volg ik niet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:37:43 #24
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208526017
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:49 schreef borisz het volgende:
Internationalisering is vooral verengelsing ipv ook even naar Duitsland en Frankrijk kijken (of verder). Dat is mijn grote probleem met het huidige internationalisering in Nederland.
En laat iedereen die in NL wil studeren ook maar een verplichte minor Nederlands doen voor drie maanden. :s)
Ik blijf het tamelijk bizar vinden dat uitwisselingsstudenten geen woord Nederlands leren wanneer ze hier op Erasmus komen.
We have always been at war with Eastasia.
pi_208526775
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Ook prima. Krikt de taalvaardigheid ook nog wat op…

In mijn studie zit in het eerste jaar een vak ‘foutloos Nederlands’, om te slagen moet je de helft van de multiple-gok vragen goed hebben. Ik ken ze die het niet halen.
Op docentopleidingen krijg je een tentamen werkwoord vervoegen :+ harde eis voor Propedeuse ook. Als je dat verkloot gaat het hele feest niet door.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_208526785
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 21:45 schreef Hanca het volgende:


En dat tweede: de universiteit is wel ook gewoon een vakopleiding voor chirurgen, psychologen, biologen, economen enz. Je kunt geen chirurg worden zonder de universiteit te doen. Je kunt prima chirurg zijn zonder een college in het Engels te kunnen volgen. En zo gaat dat op voor echt heel veel beroepen. Advocaat, accountant, rechter, psycholoog, enz. enz.
Je ontkracht deze, wat mij betreft terecht overigens, wel weer een beetje in je volgende stukje.

quote:
Dat je bij wat 100% theoretische opleidingen veel Engels doet, vooruit. Misschien is daar in het Engels communiceren met je mede theoretici wel heel belangrijk. Maar voor al die mensen die gewoon voor een beroep in de Nederlandse samenleving naar de universiteit gaan is het gewoon een zeer onnodig obstakel, die niet alleen de opleiding onnodig moeilijker maakt, maar er ook gewoon voor zorgt dat ze op een lager kennisniveau afstuderen dan nodig zou zijn.
Behoorlijk Engels, en dan vooral het lezen ervan, is voor een academische studie tegenwoordig enorm belangrijk. Zeker als het een vakgebied betreft waar de vorderingen én snel gaan, en bijzonder high-tech zijn. Zoals je voorbeeld van het medische vakgebied.

Ik wil verder niks afdoen aan je (geparafeerde) punt dat onderwijs in het Engels aanbieden op zich niks toevoegt, maar behoorlijk academisch Engels is wel degelijk een belangrijk onderdeel daarvan.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_208527367
twitter

Wel een prima analyse van deze VVD’ert denk ik. Het bericht erbij doet een beetje vermoeden dat hij het stikstofbeleid ineens van tafel wil vegen oid maar dat is niet het geval. Kon me er grotendeels wel in vinden. Dat gedraai van het CDA nu lijkt me in elk geval níet de juiste manier.
pi_208527375
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 02:25 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Je ontkracht deze, wat mij betreft terecht overigens, wel weer een beetje in je volgende stukje.
[..]
Behoorlijk Engels, en dan vooral het lezen ervan, is voor een academische studie tegenwoordig enorm belangrijk. Zeker als het een vakgebied betreft waar de vorderingen én snel gaan, en bijzonder high-tech zijn. Zoals je voorbeeld van het medische vakgebied.

Ik wil verder niks afdoen aan je (geparafeerde) punt dat onderwijs in het Engels aanbieden op zich niks toevoegt, maar behoorlijk academisch Engels is wel degelijk een belangrijk onderdeel daarvan.
Niemand hier vindt Engels onbelangrijk. Maar Engels lezen is voor vrijwel iedereen stukken makkelijker dan Engels schrijven, spreken en luisteren. Het kan dus perfect zo zijn dat iemand die een Engelstalige bron helemaal snapt, dwar geen Engelstalig examen over kan afleggen of zelfs het Engelstalige college kan volgen.

Ik lees vrij simpel teksten in het Frans, Duits, Italiaans en Spaans, schrijven, spreken en luisteren kan ik geen van deze talen. En dat is echt niet uniek.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208527444
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 07:50 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Wel een prima analyse van deze VVD’ert denk ik. Het bericht erbij doet een beetje vermoeden dat hij het stikstofbeleid ineens van tafel wil vegen oid maar dat is niet het geval. Kon me er grotendeels wel in vinden. Dat gedraai van het CDA nu lijkt me in elk geval níet de juiste manier.
Er is geen enkele serieuze partij die het stikstofbeleid van tafel wil vegen, alleen PVV en FvD willen dat. Het gaat nu om de keuze: we doen dat zo snel dat de boeren geen tijd krijgen om zich aan te passen, waardoor we ze gedwongen moeten uitkopen (D66, GL) vs we nemen iets meer tijd, maximaal 5 jaar, en proberen het samen met de boeren te doen, waardoor er geen of nauwelijks gedwongen uitkopen plaats hoeven te vinden (BBB, CDA, CU). In beide stromingen zitten we in 2035 op hetzelfde niveau, alleen bereiken we bij optie 1 dat niveau al in 2030 (als dat technisch wel kan, dat is de vraag).

Dat is inderdaad nog een tweede probleem: we moeten volgens iedereen hier naar de uitvoeringsinstanties luisteren. Een aangenomen wet moet kunnen. De asielspreidwet wordt hier (terecht) afgekraakt omdat de RvS zegt dat hij onuitvoerbaar is. Maar over de nieuwe stikstofwet zeggen de commissarissen van de Koning dat, dat die wet onuitvoerbaar is. Moeten we daar niet naar luisteren dan?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 maart 2023 @ 08:12:34 #30
408813 crew  trein2000
pi_208527477
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is geen enkele serieuze partij die het stikstofbeleid van tafel wil vegen, alleen PVV en FvD willen dat. Het gaat nu om de keuze: we doen dat zo snel dat de boeren geen tijd krijgen om zich aan te passen, waardoor we ze gedwongen moeten uitkopen (D66, GL) vs we nemen iets meer tijd, maximaal 5 jaar, en proberen het samen met de boeren te doen, waardoor er geen of nauwelijks gedwongen uitkopen plaats hoeven te vinden (BBB, CDA, CU). In beide stromingen zitten we in 2035 op hetzelfde niveau, alleen bereiken we bij optie 1 dat niveau al in 2030 (als dat technisch wel kan, dat is de vraag).

Dat is inderdaad nog een tweede probleem: we moeten volgens iedereen hier naar de uitvoeringsinstanties luisteren. Een aangenomen wet moet kunnen. De asielspreidwet wordt hier (terecht) afgekraakt omdat de RvS zegt dat hij onuitvoerbaar is. Maar over de nieuwe stikstofwet zeggen de commissarissen van de Koning dat, dat die wet onuitvoerbaar is. Moeten we daar niet naar luisteren dan?
Natuurlijk wel. Maar ik zie ook bij veel mensen ter linkerzijde de kreet dat een meerderheid voor een ambitieus stikstofbeleid heeft gestemd. Ik vraag mij ernstig af of dat zo is. Want dat gaat uit van de gedachte dat VVD en CDA voor een ambitieus stikstofbeleid zijn. Dat is helemaal niet zo, als puntje bij paaltje komt verkiezen die partijen weliswaar bouwen boven boeren. Maar nog liever doen ze niets of een beetje pappen en nathouden. Die nuance moet je wel maken, anders ben je naar jezelf toe aan het redeneren.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208527797
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Maar ik zie ook bij veel mensen ter linkerzijde de kreet dat een meerderheid voor een ambitieus stikstofbeleid heeft gestemd. Ik vraag mij ernstig af of dat zo is. Want dat gaat uit van de gedachte dat VVD en CDA voor een ambitieus stikstofbeleid zijn. Dat is helemaal niet zo, als puntje bij paaltje komt verkiezen die partijen weliswaar bouwen boven boeren. Maar nog liever doen ze niets of een beetje pappen en nathouden. Die nuance moet je wel maken, anders ben je naar jezelf toe aan het redeneren.
Hier benoem je de kern van het probleem. Het CDA en VVD zijn al 10 jaar + op allerlei fronten aan het pappen en nathouden. En dat wordt veroorzaakt door de enorme wispelturingheid van de kiezer waardoor de traditionele achterbannen slinken en mensen steeds meer partij hoppen. Daarmee wordt de korte termijn belangrijker en worden de echt lastige dossiers telkens vooruit geschoven. En dus zitten we nu met een aantal bijna onoplosbare problemen. Of het nu om stikstof, CO2 reductie, Groningen, toeslagenaffaire gaat. Het is een cocktail van een uitgekleed overheidsapparaat met beperkte uitvoeringskracht en een structureel gebrek aan politieke durf en leiderschap uit angst voor de 'boze' kiezer.
pi_208527975
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:52 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat is er precies goed aan? Er staat niets in, het is een uitstel briefje.

En dat is precies wat er laf aan is, alles wordt telkens uitgesteld. Niets wordt opgelost.
Liever later breed coherent beleid dan snel ad hoc. Dat snapt Omtzigt niet.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 maart 2023 @ 09:33:57 #33
408813 crew  trein2000
pi_208528103
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:24 schreef Maskerano het volgende:

[..]
Liever later breed coherent beleid dan snel ad hoc. Dat snapt Omtzigt niet.
“Snel”. De migratiediscussie speelt nog maar een jaar of 15 in dit land. Dit kabinet speelt niets klaar. Het is gênant.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208528288
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]
“Snel”. De migratiediscussie speelt nog maar een jaar of 15 in dit land. Dit kabinet speelt niets klaar. Het is gênant.
De asieldiscussie. De discussie met kennismigratie veel minder. Omtzigts populisme is genant.
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 10:50:13 #35
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208528990
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:48 schreef Maskerano het volgende:

[..]
De asieldiscussie. De discussie met kennismigratie veel minder. Omtzigts populisme is genant.
Ik weet niet goed wat er op het gebied van kennismigratie te bediscussieeren valt, eigenlijk, volgens mij zijn daar gewoon regelingen voor in zowel Nederland als de EU.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 10:58:45 #36
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208529101
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]
“Snel”. De migratiediscussie speelt nog maar een jaar of 15 in dit land. Dit kabinet speelt niets klaar. Het is gênant.
Migratie is niet te stoppen , echt niet

Kan wel als ,
Nederland uit de EU stopt,
Nederland vervolgens een grenshek gaat neer zetten
Nederland weer douane zet ook op schiphol

Doet Nederland dit niet dan blijft er ieder jaar 300.000 asielzoekers en hun familie en liefdes instroom en EU werkers binnenkomen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208529155
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Doet Nederland dit niet dan blijft er ieder jaar 300.000 asielzoekers en hun familie en liefdes instroom en EU werkers binnenkomen

Heb je een bron voor deze absurde getallen, of erken jij ook dat het veel minder is?

https://ind.nl/nl/over-on(...)e,dan%20in%202021%20(36.620).

Totaal in 2022: 47.991, 2021: 36.620.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:13:28 #38
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208529244
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:04 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb je een bron voor deze absurde getallen, of erken jij ook dat het veel minder is?

https://ind.nl/nl/over-on(...)e,dan%20in%202021%20(36.620).

Totaal in 2022: 47.991, 2021: 36.620.
quote:
In 2022 vestigden zich 402 duizend immigranten in Nederland, 150 duizend meer dan een jaar eerder.

Dit is met name het gevolg van de situatie in Oekraïne.4 Jan 2023
quote:
Ook het aantal emigranten nam toe, maar minder sterk. Per saldo kwamen er door buitenlandse migratie naar verwachting 228 duizend inwoners bij.
Ook zonder migratie van en naar Oekraïne komt het migratiesaldo hoger uit dan in 2021.
quote:
Minder kinderen geboren, geen natuurlijke aanwas
In 2022 zijn 168 duizend kinderen geboren, ruim 11 duizend minder dan in 2021. Het huidige vruchtbaarheidscijfer past in de dalende trend (sinds 2010), en komt naar verwachting uit op gemiddeld 1,49 kinderen per vrouw.
Dat is vergelijkbaar met de geboortecijfers van begin jaren tachtig, toen het vruchtbaarheidscijfer een dieptepunt bereikte.
Ook in andere Europese landen werden, na een opleving in 2021, weer minder kinderen geboren in 2022.

Tegelijk was de sterfte nog relatief hoog; in een groot gedeelte van 2022 was er sprake van oversterfte. Het aantal overledenen wordt geraamd op 169 duizend, vergelijkbaar met het aantal geboorten.
De bevolking is daardoor naar verwachting niet door natuurlijke aanwas gegroeid.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)20in%20Oekra%C3%AFne.
ieder jaar 400.000 erbij dan is de 25 miljoen snel in zicht
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_208529319
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)20in%20Oekra%C3%AFne.
ieder jaar 400.000 erbij dan is de 25 miljoen snel in zicht
Jij gooit de termen weer eens volledig door elkaar. Je eerste post ging over asielzoekers, je tweede over migranten. Dat zijn gewoon 2 hele verschillende groepen. Wees nou gewoon eens zorgvuldig in wat je schrijft, hou je aan de feiten.

En er komen er geen 400.000 per jaar bij, maar afgelopen jaar 227.882. Uit je eigen bron. Nogmaals: ga eens niet zo los om met de feiten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_208529334
Volgens mij is een Kamermeerderheid het er wel over eens dat de huidige instroom te hoog is en onhoudbaar. Waar het mis gaat is waar dan gesneden zou moeten worden. Links wil een ruimhartig asielbeleid, rechts wil goedkope arbeid.

Voor wat betreft de Europese regelingen op het gebied van arbeidsmigratie denk ik dat het een kwestie van tijd is voordat er limieten gesteld zullen worden. Landen als Roemenië, Bulgarije en Kroatië worden nu met de keerzijde geconfronteerd, namelijk dat er in eigen land amper nog een beroepsbevolking over is. Dat sentiment is al aan het keren.
pi_208529360
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:22 schreef Spablauw214 het volgende:
Volgens mij is een Kamermeerderheid het er wel over eens dat de huidige instroom te hoog is en onhoudbaar. Waar het mis gaat is waar dan gesneden zou moeten worden. Links wil een humaan asielbeleid, rechts wil goedkope arbeid.

Voor wat betreft de Europese regelingen op het gebied van arbeidsmigratie denk ik dat het een kwestie van tijd is voordat er limieten gesteld zullen worden. Landen als Roemenië, Bulgarije en Kroatië worden nu met de keerzijde geconfronteerd, namelijk dat er in eigen land amper nog een beroepsbevolking over is. Dat sentiment is al aan het keren.
Ja, er gaat op termijn absoluut een soort green card systeem komen binnen de EU. Die onbeperkte arbeidsmigratie is slecht voor alle landen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:39:39 #42
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_208529507
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:22 schreef Spablauw214 het volgende:
Volgens mij is een Kamermeerderheid het er wel over eens dat de huidige instroom te hoog is en onhoudbaar. Waar het mis gaat is waar dan gesneden zou moeten worden. Links wil een ruimhartig asielbeleid, rechts wil goedkope arbeid.

Voor wat betreft de Europese regelingen op het gebied van arbeidsmigratie denk ik dat het een kwestie van tijd is voordat er limieten gesteld zullen worden. Landen als Roemenië, Bulgarije en Kroatië worden nu met de keerzijde geconfronteerd, namelijk dat er in eigen land amper nog een beroepsbevolking over is. Dat sentiment is al aan het keren.
ieder jaar 300.000 migranten in nederland netto erbij daar, zijn nu nog geen woningen voor, we doen er wel veel aan door boeren weg te kopen en zo, met de 25 miljard van de stikstof waanzin, maar dat is niet genoeg

we zullen containers moeten gaan plaatsen in de weilanden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  Beste debater 2022 zaterdag 25 maart 2023 @ 11:43:29 #43
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208529558
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ach iets meer spreken en gebruiken dan 1 taal is echt niet zo lastig hoor daarbij zeer nuttig. Les gegeven door mensen met slechte taalbeheersing is natuurlijk kut maar zoiets ondervang je ook juist door het te doen. Als de huidige generatie studenten perfect Engels leert heb je in de toekomst geen docenten meer die in stenenkolen Engels lesgeven. Ik heb dat zelf ook niet meegemaakt op de uni, wel geklaag daarover gehoord maar volgens mij was het Engels van die docenten zeer goed alleen super Dunglish uitgesproken.
Dat het interessantdoenerij is, aan welke vakgebieden moet ik dan denken? Bij alle vakken die ik gevolgd heb binnen of buiten mijn studie was er veel meer te vinden als je ook toegang hebt tot kennis die niet in het Nederlands vertaald is.
[..]
Doe mij maar chirurgen, psychologen en economen die voor hedendaagse inzichten niet te hoeven wachten op een Nederlandse vertaling van bijvoorbeeld nieuwe behandelmethodes.

Ik denk dat dit sowieso prima aan de universiteiten gelaten kan worden. Als er minder buitenlandse studenten moeten komen zijn er vast andere manieren te verzinnen die niet de kwaliteit van het onderwijs raken voor wat misplaatst nationalisme. Dat Engels allemaal zo moeilijk is als voorwaarde voor de uni, ja Nederlands ook. Waarschijnlijk zouden de meeste potentiele studenten dat wel bijgespijkert moeten kunnen krijgen met een cursusje.
"Misplaatst nationalisme" :')

Verder is de Nederlandse taalvaardigheid van Nederlanders, vooral jongeren, al jaren een drama. Zou eerst daar eens op inzetten. Als je je eigen taal niet eens fatsoenlijk beheerst, ga je dat met andere talen ook niet doen.

En nee, een 'cursusje' is niet genoeg.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 zaterdag 25 maart 2023 @ 11:45:18 #44
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208529571
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 02:19 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Op docentopleidingen krijg je een tentamen werkwoord vervoegen :+ harde eis voor Propedeuse ook. Als je dat verkloot gaat het hele feest niet door.
Terecht.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208529791
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
"Misplaatst nationalisme" :')

Verder is de Nederlandse taalvaardigheid van Nederlanders, vooral jongeren, al jaren een drama. Zou eerst daar eens op inzetten. Als je je eigen taal niet eens fatsoenlijk beheerst, ga je dat met andere talen ook niet doen.

En nee, een 'cursusje' is niet genoeg.
Tijdje terug besloot het bedrijf waar ik toen werkte over te stappen van klanten benaderen met standaard systeembrieven naar klantspecifieke brieven, mails en telefonisch klantcontact.

Toen werd al vrij snel duidelijk dat een wezenlijk deel van de collega’s onder de pak hem beet 25 helemaal niet in staat was om in acceptabel Nederlands een samenhangende tekst op te stellen of een telefoongesprek te voeren. Moesten allemaal naar een meerdaagse cursus. Gênant eigenlijk. Zaken als social media, whatsapp en dergelijke zullen hier ook wel meespelen. Alles moet kort, in een paar zinnetjes en veel mensen hebben een erbarmelijke woordenschat i.c.m. de concentratieboog van een goudvis. Het is treurig hoe ver dit afgegleden is.
pi_208529822
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Maar ik zie ook bij veel mensen ter linkerzijde de kreet dat een meerderheid voor een ambitieus stikstofbeleid heeft gestemd. Ik vraag mij ernstig af of dat zo is. Want dat gaat uit van de gedachte dat VVD en CDA voor een ambitieus stikstofbeleid zijn. Dat is helemaal niet zo, als puntje bij paaltje komt verkiezen die partijen weliswaar bouwen boven boeren. Maar nog liever doen ze niets of een beetje pappen en nathouden. Die nuance moet je wel maken, anders ben je naar jezelf toe aan het redeneren.
De provinciebestuurders van CDA en VVD hebben in stemwijzers van verschillende provincies zelfs aangegeven zeer eens te zijn met de stelling dat de provincie zich moet verzetten tegen het landelijk stikstofbeleid.

Ik denk dat de regering moet kiezen wat hun primaire doel is. Als je kringlooplandbouw wil, dan moet je een heel ander beleid voeren, dan ze nu doen. Dan ga je gericht de megastallen opkopen (waar vee van geboorte tot slacht binnen in een hokje zit) en grondgebonden veehouderij (waar het vee veel buiten loopt) invoeren. Verder zorg je voor meer landschapselementen en agrarisch natuurbeheer, zodat de overgang tussen landbouw en natuur zachter wordt. Dan krimpt je veestapel ook, want grondgeboden veehouderij betekent automatisch minder vee in Nederland. Maar omdat alles aan stikstof op Natura-2000 gebieden wordt opgehangen, krijg je rare situaties waarbij bijvoorbeeld een biologische kleine boer die al generatielang daar woont onteigent moet worden omdat hij dichtbij het natuurgebied zit, terwijl iets verderop rijke industriële boeren nieuwe megastallen bouwen met een luchtfilter erop en de bewering dat ze de mest wel uitrijden in Duitsland.
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 12:54:17 #47
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208530245
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, er gaat op termijn absoluut een soort green card systeem komen binnen de EU. Die onbeperkte arbeidsmigratie is slecht voor alle landen.
Binnen de EU? Nee, dat gaat hem niet worden. Om de EU binnen te komen wel hoewel dat er eigenlijk als is al heet dat een Blue Card.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208530343
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Binnen de EU? Nee, dat gaat hem niet worden. Om de EU binnen te komen wel hoewel dat er eigenlijk als is al heet dat een Blue Card.
Ik denk ook echt binnen de EU, inderdaad.

In Nederland wordt daar al een paar jaar over gepraat, zie bijvoorbeeld deze adviesvraag van Bruins aan de RvS: https://www.raadvanstate.nl/@121666/w12-20-0223-iii-vo/
Segers en Marijnissen hebben er in 2019 al samen een initiatiefnota voor opgesteld: https://www.europa-nu.nl/(...)x=vh7eg8yo94yo&tab=0

Dit speelt in meer landen met veel arbeidsmigranten. Maar ook in Oost-Europa gaan er echt stemmen op om er wat aan te doen, die hebben dankzij de arbeidsmigratie een permanent personeelstekort. Uiteindelijk gaat regulering voor alle EU landen het beste zijn, alleen de technocraten in de EU liggen nog dwars omdat die het als een soort Heilige Graal van hun grenzeloze EU zien.

Terwijl het voorstel van Segers en Marijnissen eigenlijk gewoon prima binnen de EU past.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 13:05:41 #49
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208530358
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk ook echt binnen de EU, inderdaad.

In Nederland wordt daar al een paar jaar over gepraat, zie bijvoorbeeld deze adviesvraag van Bruins aan de RvS: https://www.raadvanstate.nl/@:121666/w12-20-0223-iii-vo/
Segers en Marijnissen hebben er in 2019 al samen een initiatiefnota voor opgesteld: https://www.europa-nu.nl/(...)x=vh7eg8yo94yo&tab=0

Dit speelt in meer landen met veel arbeidsmigranten. Maar ook in Oost-Europa gaan er echt stemmen op om er wat aan te doen, die hebben dankzij de arbeidsmigratie een permanent personeelstekort. Uiteindelijk gaat regulering voor alle EU landen het beste zijn, alleen de technocraten in de EU liggen nog dwars omdat die het als een soort Heilige Graal van hun grenzeloze EU zien.
Ja, duh, omdat het een heilige graal is. De vrijheden voor handel en financieele diensten hangen er mee samen en die drie samen zijn essentieel voor de werking van de EU markt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208530382
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 13:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, duh, omdat het een heilige graal is. De vrijheden voor handel en financieele diensten hangen er mee samen en die drie samen zijn essentieel voor de werking van de EU markt.
En dat is dus onzin, de vrijheid van handel en diensten hoeft helemaal niet beperkt worden als je bijvoorbeeld een vergunningensysteem op richt voor het aannemen van andere EU werknemers. Die hoeven helemaal niet gekoppeld te zijn.

Terwijl juist die vrijheid van arbeidsmigratie momenteel de EU aan het slopen is, dit is zowel bij de landen die veel arbeidsmigranten ontvangen als de landen van wie er veel arbeidsmigranten vertrekken de hoofdreden voor onvrede over de EU.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')