abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208519329
Niet mijn OP


Allen,

Behalve over veelal zakelijke manoeuvres en heuglijke onderwerpen die geheel passen in onze *) kringen, werd afgelopen zondag bij de koffie c_/ na de mis in Haarlem :Y) :9 gezamenlijk nog gesproken over doodnormale maatschappelijke 'perikelen' bij jeugdigen. *)
Zowel leden van de plaatselijke parochie en enkele collega's uit de zakenwereld, m'n partner en ikzelf uiteraard *), hadden het hierbij dan ook over de zogeheten 'Week van de Lentekriebels'. ;) Dat was naar aanleiding van aan ons op de Zuid-as gelieerde onderwijstakken ter educatie en het onderwijzen van jeugdigen en subsidieoverwegingen voor Rutgers in het kader van dit speciale 'leervak'. :7~

Omdat er in samenspraak met het ministerie, evenals met veel grote andere organisaties en bedrijven 8} *), ook al geruime tijd een goede samenwerking bestaat met het basisonderwijs, voortgezet onderwijs :s) :s) :s) en diverse andere hogere scholen als de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam op steenworp afstand, kwam dit onderwerp vorige week al ter sprake tijdens een borrel B:)B :Y) op goede locatie. *) Er is op diverse scholen in NL meer aandacht voor lessen 'seksuele vorming' omdat lang niet alle ouders van jeugdige kinderen daar altijd even 'handig' in lijken te zijn. :|W
Wij hebben in samenspraak met het ministerie FvD-leider Baudet in het bijzonder hierover verder niets gevraagd *), al toonden anderen toch veel belangstelling in het onderwerp 'lentekriebelweek'. ;)

Wat u? Het onderwerp gooide bij diverse voorstanders namelijk best hoge ogen en is deze week reeds van start gegaan. *) Dus een reden temeer om dit speciale 'pakket' op deze scholen grootscheeps en succesvoller uit te gaan rollen om jeugdigen weerbaar te maken voor in een later stadium. :s) :s) :s)
Maar uiteraard dus ook om hen tijdig te leren wat er allemaal gebeurt met het opgroeiende lichaam richting pubertijd *O* en daar straks misschien beter mee om te kunnen gaan :9, want jong geleerd is oud O~) gedaan. *)

Dat er behalve voor ouders hierbij voor het basisonderwijs ook een duidelijk rol ligt moge duidelijk zijn. Verder is het inderdaad raadzaam dat ouders die hier zo hun bedenkingen bij hebben :|W, of zich zorgen maken :o, tijdig in overleg gaan met de basisschool in kwestie. ^)
Let wel dat er selectief te werk wordt gegaan en er in dit kader verschillende lespakketten in hun soort zullen komen voor verschillende groepen. Dat ook bepaalde partijen waaronder de PVV het nu allemaal wat vroeg vinden was mij ook reeds bekend, maar mag deze prima ontwikkeling voor jeugdigen niet echt drukken. *)

Maar goed, al met al lijkt de zogeheten 'Week van de Lentekriebels' best toekomst te hebben oO<, toch zal men enige mate van voorzichtigheid moeten betrachten in hoe men het brengt. De ene school of leraar is tenslotte de andere niet, en hetzelfde geldt ook voor de grote diversiteit aan kinderen omdat iedereen in wezen uniek is. ;)
Het nieuwe lesrooster geniet na enige aarzeling uiteraard de goedkeuring van veel politieke partijen, waaronder de VVD en van ons op goede locatie te Haarlem :Y) en Amsterdam Zuid. :7~

Fijne avond!

Scjvb

====

quote:
NOS Nieuws • Vandaag, 18:03

ANP

Ouders die zich zorgen maken over de lessen seksuele vorming in de Week van de Lentekriebels kunnen het best contact opnemen met de school, adviseert minister Wiersma voor Primair en Voortgezet Onderwijs. Basisscholen hebben uitdrukkelijk een rol in de seksuele vorming en de seksuele weerbaarheid van kinderen, zegt hij.

"We hebben met zijn allen bepaald dat seksuele vorming tot de leerdoelen behoort, dus dan is het logisch dat daar les over wordt gegeven", zei hij in de Tweede Kamer. Hoe zij dat invullen bepalen schoolbesturen, leerkrachten en ouders.

De onderwijsminister was uitgenodigd bij het Vragenuurtje omdat FvD-leider Baudet tegen de lespakketten van de Week van de Lentekriebels is. Die werden ook dit jaar weer ontwikkeld door kenniscentrum Rutgers. Volgens Baudet worden kinderen vanaf vier jaar daarin "aangespoord" om over volwassen seksueel gedrag en geslachtsverandering te praten. Over het extra lesmateriaal over het vrouwelijk geslachtsdeel is hij ook niet te spreken. Ook andere partijen hadden vragen.

Wensen en grenzen

Wiersma wijst erop dat de lentekriebel-lessen per leeftijd verschillen en vooral tot doel hebben kinderen wijzer en weerbaarder te maken. "Bij groep 2 gaat het bijvoorbeeld over verschillen tussen jongens en meisjes, wensen en grenzen. Ik vind het, ook als ouder, belangrijk dat kinderen dit leren."

Ook lessen over menstruatie en zaadlozing voor kinderen die daar gezien hun leeftijd mee te maken krijgen, of over verliefdheid en begrijpen wat liefde is, horen bij de leerdoelen van het onderwijs, zegt Wiersma. "Als er kinderen zijn die dit thuis niet leren, en het mag ook niet op school, waar dan wel?"

Week van de Lentekriebels leidt vaker tot vragen
Bij Rutgers komen elk jaar vragen van bezorgde ouders binnen over de themaweek en de lessen. "Dit jaar zijn het er meer omdat er nepnieuws over wordt verspreid, bijvoorbeeld over kleuters en seksuele handelingen", zegt ontwikkelaar Luc Lauwers. In het pakket voor groep 7 en 8 zit wel informatie over seks, veilige seks en seksuele weerbaarheid.

"Kinderen worden nergens toe aangezet, het speelt gewoon. Ze hebben mobieltjes en zien van alles. Leerkrachten kunnen het lespakket naar eigen inzicht gebruiken voor de vragen die er bij hun leerlingen leven."

Ook Lobke Vlaming van Stichting Ouders en Onderwijs zegt dat er dit jaar iets meer vragen binnenkomen, al is de week nog maar net begonnen. "Het enige wat wij kunnen adviseren is: ga met de school praten. Dat hebben ouders vaak nog niet gedaan", zegt zij. In veel gevallen van bezorgde ouders hebben de scholen ze niet vooraf verteld over de lessen seksuele vorming.


Verkeerd gebruik van de lespakketten zou Wiersma niet goed vinden, maar of dat gebeurt weet hij niet. De Week van de Lentekriebels is geen lesmateriaal van de overheid. Ongeveer een derde tot de helft van de scholen kiest voor dit pakket. Er zijn ook andere lespakketten, bijvoorbeeld Wonderlijk gemaakt, voor "seksuele vorming vanuit een christelijke levensvisie".

De minister kon de zorgen bij een aantal politieke partijen niet wegnemen. Denk zegt "talloze mails" van bezorgde ouders te hebben binnengekregen omdat ze bang zijn dat hun kind van vier of vijf jaar geslachtsdelen en seks voorgeschoteld krijgt. En de PVV vindt lessen over seksualiteit in groep 7 en 8 wel wat vroeg.

In een bubbel opvoeden

De SGP vindt dat seksuele opvoeding in de eerste plaats binnen het gezin hoort. De partij wilde weten of de minister de subsidie voor Rutgers in gaat trekken.

Dat is Wiersma niet van plan, en seksuele opvoeding alleen door ouders vindt hij ook geen goed idee. "De samenleving wordt er niet beter van als we kinderen te veel in een bubbel opvoeden en ze pas loslaten als ze twaalf zijn." Hij gaat het lesmateriaal bij Rutgers opvragen en nader bestuderen.

Inmiddels is de Week van de Lentekriebels op veel scholen van start gegaan en praten leerlingen bijvoorbeeld over wat zij fijn of niet fijn vinden in contact met andere mensen en hoe zij dit kunnen bespreken. Het Jeugdjournaal maakte deze reportage:


© https://nos.nl/artikel/24(...)eerdoel-van-kinderen
pi_208519426
Op de basisschool ben je toch nog niet met seks bezig? Wat voor nut heeft voorlichting dan
blablablabla
pi_208519439
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:50 schreef Elan het volgende:
Op de basisschool ben je toch nog niet met seks bezig? Wat voor nut heeft voorlichting dan
vraag je iets en daarna komt je conclusie met je eigen antwoord?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208519468
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
vraag je iets en daarna komt je conclusie met je eigen antwoord?
Dat is MIJN conclusie, wellicht denken anderen daar compleet anders over. Dat is het interessante van een discussieplatform zoals FOK!
blablablabla
pi_208519497
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:53 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is MIJN conclusie, wellicht denken anderen daar compleet anders over. Dat is het interessante van een discussieplatform zoals FOK!
Oh zo. Ik ben van mening dat je vanaf je geboorte al bezig bent met seksualiteit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 16:55:53 #6
5428 crew  miss_sly
pi_208519506
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:50 schreef Elan het volgende:
Op de basisschool ben je toch nog niet met seks bezig? Wat voor nut heeft voorlichting dan
Op de basisschool worden ook al meisjes ongesteld en ontwikkelen borsten. Om maar eens een zijstraat te noemen.

Seksuele vorming is veel meer dan voorlichting over neuken en baby's maken. Dat is over je lijf, het verschil tussen jongens en meisjes, hoe je met elkaar omgaat, hoe je lijf verandert in d loop van de jaren, dat er niet zomaar iemand aan je mag zitten en jij dat ook niet zomaar mag doen, etc.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208519531
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Oh zo. Ik ben van mening dat je vanaf je geboorte als bezig bent met seksualiteit.
Zeker alleen tot pak hem beet je twaalfde nog totaal niet bewust toch? Je kan op een jonge leeftijd hooguit wat duiding geven aan zaken als grenzen aangeven etc
blablablabla
pi_208519562
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Zeker alleen tot pak hem beet je twaalfde nog totaal niet bewust toch? Je kan op een jonge leeftijd hooguit wat duiding geven aan zaken als grenzen aangeven etc
De peuters in de oppas van mijn vrouw iig wel. Piemel en vagina zijn bijna de meest gebruikte woorden daar. En daar komen ze zelf mee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208519575
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:55 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Op de basisschool worden ook al meisjes ongesteld en ontwikkelen borsten. Om maar eens een zijstraat te noemen.

Seksuele vorming is veel meer dan voorlichting over neuken en baby's maken. Dat is over je lijf, het verschil tussen jongens en meisjes, hoe je met elkaar omgaat, hoe je lijf verandert in d loop van de jaren, dat er niet zomaar iemand aan je mag zitten en jij dat ook niet zomaar mag doen, etc.
Serieus? Wauw, dacht dat dat pas tussen 12-16 begon. Van die grenzen aangeven eens hoor, maar volgens mij doet men dat al heel uitgebreid. Al is dat vooral om pesten tegen te gaan. Als een kind STOP roept niet doorgaan is iets dat peuters aan meekrijgen.
blablablabla
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 17:00:43 #10
5428 crew  miss_sly
pi_208519587
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Zeker alleen tot pak hem beet je twaalfde nog totaal niet bewust toch? Je kan op een jonge leeftijd hooguit wat duiding geven aan zaken als grenzen aangeven etc
En die duiding geven, he, dát noemen ze nou seksuele vorming en daar gaat het op de basisschool en zeker bij die lagere groepen ook over.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208519603
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:58 schreef Elan het volgende:

[..]
Zeker alleen tot pak hem beet je twaalfde nog totaal niet bewust toch? Je kan op een jonge leeftijd hooguit wat duiding geven aan zaken als grenzen aangeven etc
Mijn oudste dochter (10, bijna 11) kwam toch echt al vertellen dat ze globaal wist wat pijpen is.. Wel op school geleerd maar niet van een leraar... maar van klasgenootjes...

Die kinderen zijn eerder bij dan je denkt...
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 17:01:30 #12
5428 crew  miss_sly
pi_208519605
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:00 schreef Elan het volgende:

[..]
Serieus? Wauw, dacht dat dat pas tussen 12-16 begon. Van die grenzen aangeven eens hoor, maar volgens mij doet men dat al heel uitgebreid. Al is dat vooral om pesten tegen te gaan. Als een kind STOP roept niet doorgaan is iets dat peuters aan meekrijgen.
Tien jaar is helemaal niet ongewoon, hoor, om ongesteld te worden. Zit je nog een jaar of twee op de basisschool.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208519630
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En die duiding geven, he, dát noemen ze nou seksuele vorming en daar gaat het op de basisschool en zeker bij die lagere groepen ook over.
Maar veel verder dan ik ben een jongetje en jij een meisje, ik heb een piemel en papa ook maar mama dan weer niet gaat dat toch niet bij jonge grut?
Al kregen wij pas vroeger pas seksuele voorlichting in de tweede klas van de middelbare school bij biologie, dat was dus rond 13-14 dat is wel laat.
blablablabla
pi_208519639
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En die duiding geven, he, dát noemen ze nou seksuele vorming en daar gaat het op de basisschool en zeker bij die lagere groepen ook over.
Ik merk nu aan mijn dochter dat we er gewoon veel makkelijker over praten.. Dat ze er ook op school wat over krijgen te horen helpt gewoon ook het taboe weg te halen en het allemaal wat normaler/lichter te maken voor het kind.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_208519658
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:00 schreef Elan het volgende:

[..]
Serieus? Wauw, dacht dat dat pas tussen 12-16 begon. Van die grenzen aangeven eens hoor, maar volgens mij doet men dat al heel uitgebreid. Al is dat vooral om pesten tegen te gaan. Als een kind STOP roept niet doorgaan is iets dat peuters aan meekrijgen.
Mijn dochter was 9, maar ze was ook wel erg vroeg
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208519666
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Tien jaar is helemaal niet ongewoon, hoor, om ongesteld te worden. Zit je nog een jaar of twee op de basisschool.
Verschrikkelijk, dan zit je als meisje met je poppen te spelen en dan ben je lichamelijk ineens een vrouw. :{ Maar goed, jochies dan, die zijn toch sowieso later met dat soort dingen? Of moet je het verschillend aanpakken per sekse?
blablablabla
pi_208519684
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:01 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Mijn oudste dochter (10, bijna 11) kwam toch echt al vertellen dat ze globaal wist wat pijpen is.. Wel op school geleerd maar niet van een leraar... maar van klasgenootjes...

Die kinderen zijn eerder bij dan je denkt...
Poeh zou me wezenloos schrikken. Dan is het wellicht noodzakelijk om daar meer aandacht aan te schenken als dat al zo jong begint.
blablablabla
pi_208519706
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:05 schreef Elan het volgende:

[..]
Verschrikkelijk, dan zit je als meisje met je poppen te spelen en dan ben je lichamelijk ineens een vrouw. :{ Maar goed, jochies dan, die zijn toch sowieso later met dat soort dingen? Of moet je het verschillend aanpakken per sekse?
Geloof me, nog in het eerste levensjaar vinden ze al uit dat het lekker is om aan je bradwurst te zitten..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_208519751
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:07 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Geloof me, nog in het eerste levensjaar vinden ze al uit dat het lekker is om aan je bradwurst te zitten..
Zeker, maar dat gaat dan heel intuïtief dat is ook wel weer mooi toch? Als volwassene hebben we wel snel de ideologie dat we alles maar moeten en willen duiden aan kinderen, terwijl die het op hun eigen niveau ondervinden en invullen.
blablablabla
pi_208519752
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:07 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Geloof me, nog in het eerste levensjaar vinden ze al uit dat het lekker is om aan je bradwurst te zitten..
Klopt hier op de opvang zitten sommige jongetjes gewoon met hun handen in hun broek
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208519768
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:06 schreef Elan het volgende:

[..]
Poeh zou me wezenloos schrikken. Dan is het wellicht noodzakelijk om daar meer aandacht aan te schenken als dat al zo jong begint.
Was wel een "wtf" moment voor ons, en dan kunnen wij wel proberen om dat soort shit wat later te introduceren aan ze.. Maar ja het internet of zoals bij ons andere klasgenoten leren ze het toch wel.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_208519793
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:09 schreef Elan het volgende:

[..]
Zeker, maar dat gaat dan heel intuïtief dat is ook wel weer mooi toch? Als volwassene hebben we wel snel de ideologie dat we alles maar moeten en willen duiden aan kinderen, terwijl die het op hun eigen niveau ondervinden en invullen.
Naja het is wel goed om ze mee te geven dat het oké is als ze het zelf doen, maar dat een volwassen persoon er gewoon af moet blijven..

Zoals ik het in het vorige deel al aangaf, ik had dat graag eerder geleerd had.. Dan had e.e.a in mijn leven wss stukken makkelijker verlopen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 17:17:04 #23
5428 crew  miss_sly
pi_208519871
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:12 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Naja het is wel goed om ze mee te geven dat het oké is als ze het zelf doen, maar dat een volwassen persoon er gewoon af moet blijven..

Zoals ik het in het vorige deel al aangaf, ik had dat graag eerder geleerd had.. Dan had e.e.a in mijn leven wss stukken makkelijker verlopen.
Niet alleen dat, maar ook dat als je dat wil doen, dat je dat niet doet waar anderen bij zijn. Dat dat iets is dat privé is en je dat dus in je eigen kamer doet waar niemand bij is. En dus niet gewoon op de bank als er bezoek is met je hand in je broek gaan zitten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208519915
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:12 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Naja het is wel goed om ze mee te geven dat het oké is als ze het zelf doen, maar dat een volwassen persoon er gewoon af moet blijven..

Zoals ik het in het vorige deel al aangaf, ik had dat graag eerder geleerd had.. Dan had e.e.a in mijn leven wss stukken makkelijker verlopen.
In welke zin, of hou je dat liever privé? Denk dat ik als jong jochie op een gegeven moment ook wel een onbewuste vorm van seksuele frustratie had . Als die hormonen eenmaal zn werk doen maar je kan nog niet fappen laat staan neuken dan kan je nog geen stoom afblazen of überhaupt duiding geven aan wat je voelt, terwijl onbewust die fysieke behoefte er wel al zit.

Maar wie dat dan had moeten uitleggen en hoe precies zonder dat het enorm ackward zou worden, geen idee.
blablablabla
pi_208520136
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:20 schreef Elan het volgende:

[..]
In welke zin, of hou je dat liever privé? Denk dat ik als jong jochie op een gegeven moment ook wel een onbewuste vorm van seksuele frustratie had . Als die hormonen eenmaal zn werk doen maar je kan nog niet fappen laat staan neuken dan kan je nog geen stoom afblazen of überhaupt duiding geven aan wat je voelt, terwijl onbewust die fysieke behoefte er wel al zit.

Maar wie dat dan had moeten uitleggen en hoe precies zonder dat het enorm ackward zou worden, geen idee.
In short een werknemer van mijn opa kon zijn hadden niet weghouden van bepaalde plekken van o.a. mijn lichaam.

Begonnen toen ik zo jong was dat ik amper door had wat er gebeurde en omdat het niet een onprettig gevoel was ook niet veel achter gezocht.

En dat gaat je opbreken.. Had allemaal voorkomen kunnen worden als ik had geweten dat het niet normaal was.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_208520199
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:00 schreef Elan het volgende:
Serieus? Wauw, dacht dat dat pas tussen 12-16 begon.
Zie hier het nut van seksuele voorlichting.
Koel en donker bewaren
pi_208520219
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:48 schreef Guanabana het volgende:

[..]
Zie hier het nut van seksuele voorlichting.
:D

Laat ik maar niks zeggen straks is het grensoverschrijdend. Volgens mij was dat 20 jaar geleden nog een stuk ouder ? Of er werd niet over gepraat, kan ook.
blablablabla
pi_208520233
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:41 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
In short een werknemer van mijn opa kon zijn hadden niet weghouden van bepaalde plekken van o.a. mijn lichaam.

Begonnen toen ik zo jong was dat ik amper door had wat er gebeurde en omdat het niet een onprettig gevoel was ook niet veel achter gezocht.

En dat gaat je opbreken.. Had allemaal voorkomen kunnen worden als ik had geweten dat het niet normaal was.
Ai dat is heel slecht. In die zin is het wel goed, al kun je over de inhoud twisten. Duiding geven dat als iemand aan je zit terwijl je dat niet wil zou voldoende moeten zijn.
blablablabla
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 18:07:07 #29
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208520355
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:50 schreef Elan het volgende:

[..]
:D

Laat ik maar niks zeggen straks is het grensoverschrijdend. Volgens mij was dat 20 jaar geleden nog een stuk ouder ? Of er werd niet over gepraat, kan ook.
20 jaar geleden waren best wat meiden ook al ongesteld met 10 jaar hoor, dat is echt niet anders dan nu. In groep 7 deed je dan niet mee met sporten soms omdat je ongesteld was. En dan sporten en douchen daarna in 1 ruimte met de rest...
  vrijdag 24 maart 2023 @ 18:21:09 #30
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_208520460
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:07 schreef Momo het volgende:

[..]
20 jaar geleden waren best wat meiden ook al ongesteld met 10 jaar hoor, dat is echt niet anders dan nu. In groep 7 deed je dan niet mee met sporten soms omdat je ongesteld was. En dan sporten en douchen daarna in 1 ruimte met de rest...
30 jaar geleden ook. We weten nu meer en we horen nu meer. En we vinden tegenwoordig meer dat kinderen op hun eigen tempo dingen mogen leren. En dat is sneller dat de meeste volwassenen aan kunnen.

En dat er zaken ontzettend worden overdreven in de (social) media op dit moment.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 24 maart 2023 @ 18:23:12 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208520483
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 16:50 schreef Elan het volgende:
Op de basisschool ben je toch nog niet met seks bezig? Wat voor nut heeft voorlichting dan
Dat ze voorgelicht zijn op het moment dat ze wel met seks bezig gaan. En dat begint soms al in de brugklas.

Daarnaast weten de meeste bassisscholieren in de bovenbouw echt wel wat seks is en alle bijbehorende woorden.
pi_208520495
Haha douchen op schoolgym, dat deden we vroeger ook al niet.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  Moderator vrijdag 24 maart 2023 @ 18:26:41 #33
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208520508
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:21 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
30 jaar geleden ook. We weten nu meer en we horen nu meer. En we vinden tegenwoordig meer dat kinderen op hun eigen tempo dingen mogen leren. En dat is sneller dat de meeste volwassenen aan kunnen.

En dat er zaken ontzettend worden overdreven in de (social) media op dit moment.
Vind het ook wel schattig dat sommige mensen denken dat hun kind van 12 jaar niet weten wat een vagina is of pijpen is. Of ze moeten echt ergens in een refo dorp wonen zonder internet.

Ik kan mij trouwens herinneren in groep 8 dat een aantal van die meiden (12 jaar) al een relatie hadden met een jongen op de middelbare 14-16 jaar. En die gingen dan tongzoenen na schooltijd in de speeltuin naast de school. Ook wel echt van kijk mij. Zou mij ook niet verbazen als die al seksueel actief waren in die tijd.
pi_208520625
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:26 schreef Momo het volgende:

[..]
Vind het ook wel schattig dat sommige mensen denken dat hun kind van 12 jaar niet weten wat een vagina is of pijpen is. Of ze moeten echt ergens in een refo dorp wonen zonder internet.

Ik kan mij trouwens herinneren in groep 8 dat een aantal van die meiden (12 jaar) al een relatie hadden met een jongen op de middelbare 14-16 jaar. En die gingen dan tongzoenen na schooltijd in de speeltuin naast de school. Ook wel echt van kijk mij. Zou mij ook niet verbazen als die al seksueel actief waren in die tijd.
Een oom van mij werkte op de school als conciërge in Rotterdam.
De man zag tijdens de pauze en naschool tijd.
De meisjes met hun broek omlaag bezig met ouderen jongs .
En gewoon geld kregen achteraf .
Hij heeft dit gemeld en werd ontslagen.
We praten dus over dik 20 jaar geleden .
De meiden zaten in de brugklas .

Wel het kan wel kloppen aangezien in die tijd ook de uitzending was geweest .
Over dat de meiden potje neuken voor schoenen of een hamburger .
Was toen in undercover in nederland.
  vrijdag 24 maart 2023 @ 19:11:00 #36
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_208520988
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:26 schreef Momo het volgende:

[..]
Vind het ook wel schattig dat sommige mensen denken dat hun kind van 12 jaar niet weten wat een vagina is of pijpen is. Of ze moeten echt ergens in een refo dorp wonen zonder internet.

Ik kan mij trouwens herinneren in groep 8 dat een aantal van die meiden (12 jaar) al een relatie hadden met een jongen op de middelbare 14-16 jaar. En die gingen dan tongzoenen na schooltijd in de speeltuin naast de school. Ook wel echt van kijk mij. Zou mij ook niet verbazen als die al seksueel actief waren in die tijd.
Ik ben geboren begin jaren tachtig en zo halverwege/richting eind jaren negentig werd er gesproken over seks. Genoeg meiden die rond 13-14 genoeg hadden gedaan, waaronder het verliezen van de maagdelijkheid en een enkeling echt al op de basisschool.

Ik zou zeggen, vertrouw de onderzoeken want die verzinnen het echt niet.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_208521959
Seks wel, drugs niet want kan nieuwsgierigheid aanwakkeren.

twitter
pi_208524109
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 20:07 schreef Nober het volgende:
Seks wel, drugs niet want kan nieuwsgierigheid aanwakkeren.

[ twitter ]
Lees ff terug, dan ga je tig argumenten vinden waarom die tweet appels met peren aan het vergelijken is.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_208525534
Ik heb een idee voor alle betwetende social media conservatievelingen: laat experts gewoon es hun werk doen. :Y :7
-
pi_208525708
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:26 schreef Momo het volgende:

[..]
Vind het ook wel schattig dat sommige mensen denken dat hun kind van 12 jaar niet weten wat een vagina is of pijpen is. Of ze moeten echt ergens in een refo dorp wonen zonder internet.

Ik kan mij trouwens herinneren in groep 8 dat een aantal van die meiden (12 jaar) al een relatie hadden met een jongen op de middelbare 14-16 jaar. En die gingen dan tongzoenen na schooltijd in de speeltuin naast de school. Ook wel echt van kijk mij. Zou mij ook niet verbazen als die al seksueel actief waren in die tijd.
Ik denk dat mensen wel een wat raar beeld hebben van refo's/refoscholen. Op een aantal ben ik geweest en wat ik nog weet is dat er gewoon voorlichting werd gegeven. Ik kreeg ook gewoon voorlichting in de brugklas, alhoewel die school katholiek was. SGP en CU zijn daar ook gewoon voorstander van, lees de partijprogramma's er maar op na.
Incelfrikandel
  zaterdag 25 maart 2023 @ 01:43:32 #41
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_208526679
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:50 schreef Elan het volgende:

[..]
:D

Laat ik maar niks zeggen straks is het grensoverschrijdend. Volgens mij was dat 20 jaar geleden nog een stuk ouder ? Of er werd niet over gepraat, kan ook.
Nee, als je oudere zussen hebt gehad, weet je dat het al vrij vroeg kan beginnen.

Het is daarom ook ronduit lachwekkend dat er mensen zijn die willen dat ze hierover pas voorlichting krijgen als het leed al geschied is. Die mensen hebben dan zelf geen kinderen en waren zelf natuurlijk 18 toen ze bepaalde dingen helemaal zelf ontdekte voor het eerst. Wat een idioten.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 01:46:29 #42
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_208526687
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 18:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat ze voorgelicht zijn op het moment dat ze wel met seks bezig gaan. En dat begint soms al in de brugklas.

Daarnaast weten de meeste bassisscholieren in de bovenbouw echt wel wat seks is en alle bijbehorende woorden.
Jup, ik weet nog wel de sensatie toen we ontdekten dat de meisjes uit de klas tietjes kregen en hoe hard we lachten om woorden als pijpen, beffen en neuken. We keken in groep 7/8 met de hele klas naar de eerste Flodder-film, en dan zeggen die mongolen dat het vroeger allemaal geen rol speelde. Moet je nu eens doen, de eerste Flodder tonen op de basisschool. Maar nee hoor, vroeger was alles beter, zeggen een paar echokameridioten.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 01:49:04 #43
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_208526695
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 20:07 schreef Nober het volgende:
Seks wel, drugs niet want kan nieuwsgierigheid aanwakkeren.

[ twitter ]
Drugs ook gewoon, voorlichten die hap. Kinderen gaan het vaak toch wel doen en die kunnen beter goed geïnformeerd zijn dan dat het wordt verzwegen.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  VIVA zaterdag 25 maart 2023 @ 01:50:39 #44
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_208526700
Dat dit topic al nummer 3 is, zegt genoeg over de preutse Cancel/Woke/LGTBQLB op 1 jarige leeftijd al in je strot geduwt gekregen dat je niet een jongetje/meisje hoeft te zijn en het geen probleem is om je te identificeren als Dombo of Teigetje en daarvoor je geslachtsdeel in je 2e levensjaar laat verwijderen, dat is wel wat ik van dit topic vind.

Hopelijk dat we over een paar jaar weer een beetje normaal kunnen doen en eenieder onder de 16 kunnen behoeden voor deze kansloze discussies....
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 25 maart 2023 @ 01:53:12 #45
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_208526710
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:03 schreef Elan het volgende:

[..]
Maar veel verder dan ik ben een jongetje en jij een meisje, ik heb een piemel en papa ook maar mama dan weer niet gaat dat toch niet bij jonge grut?
Al kregen wij pas vroeger pas seksuele voorlichting in de tweede klas van de middelbare school bij biologie, dat was dus rond 13-14 dat is wel laat.
Ik ben blij dat je er zo eerlijk vragen over stelt, maar deze gedachten heersen wel bij heel veel onwetenden. Vaak blijken die dan ook geen kinderen te hebben en zich laten ophitsen door andere onwetenden. Als ik iets heb geleerd in de afgelopen paar jaar is dat, wanneer onwetenden conclusies gaan trekken en die antwoorden o elkaars vragen, dat onwetendheid dan verward wordt met kennis van zaken.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 01:56:06 #46
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_208526720
quote:
85s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 01:50 schreef cosmosis het volgende:
Dat dit topic al nummer 3 is, zegt genoeg over de preutse Cancel/Woke/LGTBQLB op 1 jarige leeftijd al in je strot geduwt gekregen dat je niet een jongetje/meisje hoeft te zijn en het geen probleem is om je te identificeren als Dombo of Teigetje en daarvoor je geslachtsdeel in je 2e levensjaar laat verwijderen, dat is wel wat ik van dit topic vind.

Hopelijk dat we over een paar jaar weer een beetje normaal kunnen doen en eenieder onder de 16 kunnen behoeden voor deze kansloze discussies....

Want seksuele voorlichting is woke. Man, ik hoop dat je sarcastisch bent, want als je denkt dat kinderen voor hun zestiende op geen enkele manier te maken krijgen met seksualiteit dan ben je echt zeer onwetend. Dat is prima, maar misshcien moet je dit soort dingen overlaten aan mensen met kennis in plaats van dit onder woke te scharen en blijk te geven dat je eigenlijk geen reet snapt van het onderwerp. Blijkbaar heb je een behoorlijke achterstand op seksueel gebied.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  VIVA zaterdag 25 maart 2023 @ 01:56:08 #47
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_208526721
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 01:53 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik ben blij dat je er zo eerlijk vragen over stelt, maar deze gedachten heersen wel bij heel veel onwetenden. Vaak blijken die dan ook geen kinderen te hebben en zich laten ophitsen door andere onwetenden. Als ik iets heb geleerd in de afgelopen paar jaar is dat, wanneer onwetenden conclusies gaan trekken en die antwoorden o elkaars vragen, dat onwetendheid dan verward wordt met kennis van zaken.
Is het niet aan de volwassenen om vragen te beantwoorden aan de jeugd vanuit ervaring, in plaats van een politieke agenda onderdeel van te maken?
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 25 maart 2023 @ 01:56:43 #48
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_208526723
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 01:56 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Is het niet aan de volwassenen om vragen te beantwoorden aan de jeugd vanuit ervaring, in plaats van een politieke agenda onderdeel van te maken?
Gast, hoe is seksuele voorlichting een politieke agenda?

En als ik je vorige post zie dan denk ik niet dat je de juiste antwoorden kan geven op die vragen van kinderen, want je snapt er geen kut van.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  VIVA zaterdag 25 maart 2023 @ 01:59:12 #49
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_208526729
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 01:56 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Want seksuele voorlichting is woke. Man, ik hoop dat je sarcastisch bent, want als je denkt dat kinderen voor hun zestiende op geen enkele manier te maken krijgen met seksualiteit dan ben je echt zeer onwetend. Dat is prima, maar misshcien moet je dit soort dingen overlaten aan mensen met kennis in plaats van dit onder woke te scharen en blijk te geven dat je eigenlijk geen reet snapt van het onderwerp. Blijkbaar heb je een behoorlijke achterstand op seksueel gebied.
Ik bedoel de negatieve publieke nadruk op de media die discussiert over de lentekriebels campagne welke ik erg bekrompen vind....Dit is een goed voorbeeld waarbij elk jaar steeds conservatiever wordt gereageerd, eigenlijk is het een prima graadmeter op de samenleving.
What lies behind makes no sense in my mind
  VIVA zaterdag 25 maart 2023 @ 02:01:15 #50
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_208526736
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 01:56 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Gast, hoe is seksuele voorlichting een politieke agenda?

En als ik je vorige post zie dan denk ik niet dat je de juiste antwoorden kan geven op die vragen van kinderen, want je snapt er geen kut van.
Gebrek aan seksuele voorlichting uiteraard..
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 25 maart 2023 @ 02:01:55 #51
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_208526737
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 02:01 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Gebrek aan seksuele voorlichting uiteraard..
Zal ik het je ander bijspijkeren? ;P
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  VIVA zaterdag 25 maart 2023 @ 02:03:49 #52
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_208526740
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 02:01 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Zal ik het je ander bijspijkeren? ;P
Graag alwetende
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 25 maart 2023 @ 02:06:58 #53
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_208526749
quote:
84s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 02:03 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Graag alwetende [ link | afbeelding ]
Nou..eh...dan heb je de bloemetjes en daar dan die bijtjes, en dan dat stampertje enzo... en ....eh...zwanger! Dat is wel zo een beetje de basis, maar onthoud dat je hierbij dan wel weer jouw piemel op de een of andere manier erbij moet gebruiken.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  VIVA zaterdag 25 maart 2023 @ 02:09:41 #54
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_208526755
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 02:06 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nou..eh...dan heb je de bloemetjes en daar dan die bijtjes, en dan dat stampertje enzo... en ....eh...zwanger! Dat is wel zo een beetje de basis, maar onthoud dat je hierbij dan wel weer jouw piemel op de een of andere manier erbij moet gebruiken.
Ja mooi man, je eerder posts lezend had ik wel verwacht dat je enigzins serieus in dit topic stond en een serieuze discussie aan kon gaan, maarja toch eindigen in getrol, prima...
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 25 maart 2023 @ 02:11:34 #55
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_208526759
quote:
13s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 02:09 schreef cosmosis het volgende:

[..]
Ja mooi man, je eerder posts lezend had ik wel verwacht dat je enigzins serieus in dit topic stond en een serieuze discussie aan kon gaan, maarja toch eindigen in getrol, prima...
Nou, nou, dan had ik je serieuze smiley totaal verkeer ingeschat. Mijn excuses. Jij ook nog een prettige nacht toegewenst.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  VIVA zaterdag 25 maart 2023 @ 02:14:00 #56
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_208526767
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 02:11 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Nou, nou, dan had ik je serieuze smiley totaal verkeer ingeschat. Mijn excuses. Jij ook nog een prettige nacht toegewenst.
Kan gebeuren, slaap zacht, droom vroom!
What lies behind makes no sense in my mind
pi_208526859
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 17:00 schreef Elan het volgende:

[..]
Serieus? Wauw, dacht dat dat pas tussen 12-16 begon. Van die grenzen aangeven eens hoor, maar volgens mij doet men dat al heel uitgebreid. Al is dat vooral om pesten tegen te gaan. Als een kind STOP roept niet doorgaan is iets dat peuters aan meekrijgen.
In mijn klas (ik ben van '77) zat een meisje die met 9 jaar ongesteld werd.
Die zat te huilen in de kleedkamer bij gym.

Ik had heel lieve ouders die al mijn kinder vragen beantwoorde(en ik had er een heleboel, ook over andere zaken) en me keurig verteld hadden wat er in de aankomende jaren met mijn lichaam zou gaan gebeuren.


Ik heb dus haar toen verteld dat ze gewoon normaal was. Er niks raars aan haar was, dat alles goed was. Dat het echt normaal is dat meisjes ergens tussen de 9 en 14 ongesteld worden.

Daarom is voorlichting zo belangrijk. Dat kinderen die aan de vroege kant van de schaal ontwikkelen zich niet anders of raar voelen. Dat het echt normaal en gezond is. Dat je niet apart en alleen bent daarin.
pi_208527374
Het valt me wel op dat het enige steekhoudende argument voor voorlichting in dit topic is dat ik hier voor bij zie komen het gegeven is dat (sommige) meisjes kennelijk al heel vroeg ongesteld worden.

Laat dat 10% van alle kinderen zijn.Vraagt dat niet om specifieke voorlichting voor die groep? En maakt dat wanneer een meisje eenmaal ongesteld is seksuele voorlichting direct noodzakelijk, en indien dit het geval is ligt die taak primair bij de betreffende ouders thuis ?

Het aantal tienerzwangerschappen is al jaren dalende, dus in hoeverre schiet de voorlichting dan echt tekort vraag je je toch af.

Wat betreft zaken als grenzen aangeven en pesten staan de meeste basisscholen daar al jaren uitgebreid bij stil.

[ Bericht 11% gewijzigd door Elan op 25-03-2023 07:57:30 ]
blablablabla
  zaterdag 25 maart 2023 @ 08:36:11 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208527587
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 07:51 schreef Elan het volgende:
Het valt me wel op dat het enige steekhoudende argument voor voorlichting in dit topic is dat ik hier voor bij zie komen het gegeven is dat (sommige) meisjes kennelijk al heel vroeg ongesteld worden.

Laat dat 10% van alle kinderen zijn.Vraagt dat niet om specifieke voorlichting voor die groep? En maakt dat wanneer een meisje eenmaal ongesteld is seksuele voorlichting direct noodzakelijk, en indien dit het geval is ligt die taak primair bij de betreffende ouders thuis ?
Hoe weet je precies wanneer wie ongesteld wordt dan? Dat kan ieder moment vanaf 9 gebeuren. Net als seks trouwens vanaf de 12e. Daarom wil je de groep voor die leeftijd al ingelicht hebben.

Verder wordt het op school gedaan omdat veel ouders dat dus niet fatsoenlijk doen omdat ze seks eng en vies vinden.

quote:
Het aantal tienerzwangerschappen is al jaren dalende, dus in hoeverre schiet de voorlichting dan echt tekort vraag je je toch af.

Dat gaat ook helemaal prima. Maar sommigen vinden dat dat weg moet.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 08:37:35 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208527594
quote:
Aan de andere kant snap ik Baudet. Waarom geld uitgeven aan iets wat het grootste deel van zijn stemmers toch nooit heeft? :+
pi_208527965
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 08:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hoe weet je precies wanneer wie ongesteld wordt dan? Dat kan ieder moment vanaf 9 gebeuren. Net als seks trouwens vanaf de 12e. Daarom wil je de groep voor die leeftijd al ingelicht hebben.

Verder wordt het op school gedaan omdat veel ouders dat dus niet fatsoenlijk doen omdat ze seks eng en vies vinden.
[..]
Dat gaat ook helemaal prima. Maar sommigen vinden dat dat weg moet.
9-10 jarigen is een kleine groep hoor. Gemiddeld is blijkbaar 13 jaar.
Sowieso is de helft van de klas jongetje en wat moeten die daar dan allemaal mee?

Als kinderen nog niet aan seks toe zijn vinden ze dat ook vies en raar. Omdat een kleine groep meisjes vroeg ongesteld worden hoef je niet gelijk een enorme voorlichtingscampagne van stal te halen lijkt me. Wat is überhaupt het probleem?
blablablabla
pi_208528108
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 03:27 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
In mijn klas (ik ben van '77) zat een meisje die met 9 jaar ongesteld werd.
Die zat te huilen in de kleedkamer bij gym.

Ik had heel lieve ouders die al mijn kinder vragen beantwoorde(en ik had er een heleboel, ook over andere zaken) en me keurig verteld hadden wat er in de aankomende jaren met mijn lichaam zou gaan gebeuren.


Ik heb dus haar toen verteld dat ze gewoon normaal was. Er niks raars aan haar was, dat alles goed was. Dat het echt normaal is dat meisjes ergens tussen de 9 en 14 ongesteld worden.

Daarom is voorlichting zo belangrijk. Dat kinderen die aan de vroege kant van de schaal ontwikkelen zich niet anders of raar voelen. Dat het echt normaal en gezond is. Dat je niet apart en alleen bent daarin.
Ik ben van 79.
En ja dit gebeurt inderdaad .
Dit heeft meer mee te maken dat de ouders zelf de kind niet klaar stomen er voor.
En dat is gewoon de mama geen geheim van moet maken dat ze elke maand ongesteld word .
Dit heeft meer mee te maken hoe de jaren in die tijd was.
Met ik wacht wel tot mijn dochter zelf komt met de vragen.
Probleem is dat het kind zelf niet komt naar mama omdat ze het niet begrijpt.
Jij had goede ouders die zagen dat je vragen had.
Helaas deze tijd zijn de ouders meer gefocust op werk en alle stres die er bij zitten.
En de kinderopvang gaat geen seksuele voorlichting geven en gaan zeker daar ook niet op letten.
Dit is de huidige probleem van de maatschappij.

Dit probleem is al lang opgelost .
Omdat de maatschappij al lang is aangepast.
Waar verband word op tv getoont met reclame.
De taboe is er dus van af op bepaalde cultuur na.
De kind zal eerder vragen bij mensen maar zoekt het ook zelf op internet en sturen via de dokter al vragen via de forums .
En niet vergeten school-tv bestaat nog steeds .
https://schooltv.nl/video(...)sje-ongesteld-wordt/

Zoals ik zeg ben voor stander van seksuele voorlichting.
Gezamelijk met een documentaire van onstaan van een baby.

De probleem is Sociaal kinderen met elkaar.
Waar de les stof voor 10 tot 12 jaar is bestemd.
Zijn er ook kinderen die veel jonger zijn dan dat en kinderen praten onder elkaar.
Waar de pre-puber dus ook vertelt aan de kinderen onder 10 jaar en die vertellen ook weer aan de kinderen onder hun.

Niet leuk voor de ouders als hun kind van 6/7 jaar van de basis school komt.
En hoort dat ze het wel lekker vind dat hun aan hun eigen geslacht delen spelen en er dingen gezamelijk bij elkaar in kunnen stoppen.

Dit is dus het gevaar van seksuele voorlichting op de basis school.

Ik ben ook voorstander van een totaal nieuw school opzet .
Waar de groep 7 en 8 niet meer onder de basis school gaan vallen.
De tijden veranderen en eigenlijk tijd voor een anderen systeem.
Lichamelijke gaat sneller maar ook de geestelijke ontwikkeling is sneller bij kinderen dan vroeger

En ja er zullen nog wel kinderen onder de 10 jaar ongesteld worden.
Maar dat is niet te voorkomen.

Ik stel dan ook voor.

Basisschool 4/10 jaar. (Combo schoolopvang is een oplossing)
Tussen school 10/14 jaar .
School 14/18+ jaar
Universiteit 18+

Wat ik voorstel is niks nieuws trouwens.
Zie de bron

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/School_(instelling)

Stukje uit de bron

de kleuterschool, waar kinderen naast spelen ook leren leerden en zo werden voorbereid op het volgen van onderwijs. Sinds 1 augustus 1985 opgegaan de basisschool, de groepen 1 en 2.
de lagere school, waar lager onderwijs werd gegeven aan leerlingen in de klassen 1 t/m 6 (bij maartscholen ook klas 7). Sinds 1 augustus 1968 vervangen door de basisschool, die tegenwoordig basisonderwijs geeft in de groepen 1 t/m 8.

Op die manier kan je beter de kinderen gaan sturen in het leven over seksualiteit en over de rest van de maatschappij.
De leerlingen worden meer verdeeld.
De leraars word mee gefocust op een bepaalde groepen en daar door ook meer gespecialiseerde in.

Jip terug naar het ouwe voor 1968.
Soms is ouwe oplossing beter dan het huidige nieuwe waar we tegenwoordig gehaast leven.
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 09:41:23 #63
5428 crew  miss_sly
pi_208528195
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 07:51 schreef Elan het volgende:
Het valt me wel op dat het enige steekhoudende argument voor voorlichting in dit topic is dat ik hier voor bij zie komen het gegeven is dat (sommige) meisjes kennelijk al heel vroeg ongesteld worden.

Laat dat 10% van alle kinderen zijn.Vraagt dat niet om specifieke voorlichting voor die groep? En maakt dat wanneer een meisje eenmaal ongesteld is seksuele voorlichting direct noodzakelijk, en indien dit het geval is ligt die taak primair bij de betreffende ouders thuis ?

Het aantal tienerzwangerschappen is al jaren dalende, dus in hoeverre schiet de voorlichting dan echt tekort vraag je je toch af.

Wat betreft zaken als grenzen aangeven en pesten staan de meeste basisscholen daar al jaren uitgebreid bij stil.
Het gaat niet alleen om een kleine groep meisjes die jong ongesteld wordt.

Even in de herhaling: het gaat dus juist ook over grenzen aan leren geven, over de verschillen tussen jongens en meisjes, of hoe je met elkaar om moet gaan en wat je vooral niet moet doen. In de onderbouw wordt niet onderwezen over neuken en voortplanting. Seksuele vorming is veel meer dan alleen het fysieke aspect van onze voortplanting. Daar beginnen ze mee in de onderbouw, in de middenbouw komt er wat meer bij en in de bovenbouw leren ze ook over het fysieke aspect. En als ze goede leerkrachten hebben, niet alleen hoe dat dan in elkaar zit en dat je kunt neuken, pijpen en beffen, maar ook dat je dat niet moet doen als je dat niet wil, en dat je het alleen moet doen met iemand die het ook wil, dat je respect moet hebben voor elkaars grenzen, etc.

Overigens horen jongens ook wel degelijk kennis te hebben over zoiets als menstruatie. Er zijn nog veel te veel onwetende mannen en jongens die eigenlijk geen flauw idee hebben hoe de cyclus in elkaar zit en hoe het is om te menstrueren, behalve dan dat ze een paar dagen per maand niet of heel stoer (want een echte schipper vaart ook over de rode zee harhar) wel seks kunnen hebben.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 25 maart 2023 @ 09:44:01 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208528226
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:24 schreef Elan het volgende:

[..]
9-10 jarigen is een kleine groep hoor. Gemiddeld is blijkbaar 13 jaar.
Sowieso is de helft van de klas jongetje en wat moeten die daar dan allemaal mee?
Je weet aan de voorkant dus niet wie wanneer aan de beurt is. En wat betreft jongetjes. Het is ook wel fijn als die enige begrip kunnen tonen voor meisjes die het krijgen en dus moeten ze weten wat het is.

quote:
Als kinderen nog niet aan seks toe zijn vinden ze dat ook vies en raar. Omdat een kleine groep meisjes vroeg ongesteld worden hoef je niet gelijk een enorme voorlichtingscampagne van stal te halen lijkt me. Wat is überhaupt het probleem?
Er is geen probleem want er is seksuele voorlichting. Maar sommigen maken er een probleem van dat het bestaat.

En je wilt er dus bij zijn voor de eersten beginnen.
pi_208528302
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 07:51 schreef Elan het volgende:
Het valt me wel op dat het enige steekhoudende argument voor voorlichting in dit topic is dat ik hier voor bij zie komen het gegeven is dat (sommige) meisjes kennelijk al heel vroeg ongesteld worden.

Laat dat 10% van alle kinderen zijn.Vraagt dat niet om specifieke voorlichting voor die groep? En maakt dat wanneer een meisje eenmaal ongesteld is seksuele voorlichting direct noodzakelijk, en indien dit het geval is ligt die taak primair bij de betreffende ouders thuis ?

Het aantal tienerzwangerschappen is al jaren dalende, dus in hoeverre schiet de voorlichting dan echt tekort vraag je je toch af.

Wat betreft zaken als grenzen aangeven en pesten staan de meeste basisscholen daar al jaren uitgebreid bij stil.
Nee, het argument is dat er in Nederland blijkbaar een relatief gezond sexueel gedrag is te zien bij jongeren, en dat dit volgens experts correleert met de voorlichting die op vroege leeftijd wordt gegeven.

Maar ja, wetunsgap en ekspertisuh is ook maar un meening.
-
pi_208528345
In mijn optiek zijn zowel de schoolse educatie als de opvoeding thuis er om kinderen op te voeden, te vormen en te onderwijzen zodat ze een basiskennis hebben voor hun verdere leven, ook de seksuele voorlichting lijkt mij een wezenlijk onderdeel van deze vorming.

Wanneer meisjes vanaf hun negende ongesteld kunnen worden dan lijkt mij het evident om de voorlichting hierover te geven voordat dit speelt, al speelt dit slechts voor 10% van de kinderen. Je moet eerst ook je theorie halen voordat je je autorijexamen doet.

Zelf was ik 11 of 12 toen ik seksueel actief werd, deze ontdekkingstocht was vrijwel meteen en solo en samen. Ik had hierbij nog geen internet om mij eventueel in te lezen, thuis werd over seks niet gesproken en de seksuele voorlichting (gericht op voorbehoedsmiddel de condoom, soa's en zwangerschap) op de christelijke middelbare school waren later en stonden ver af van de spannende ontdekkingstocht die ik beleefde.

Nu kunnen we natuurlijk vanuit een volwassen beeld zeggen bah, waarom moeten kinderen dit horen, kinderen zijn hier helemaal niet klaar voor. Helaas werkt de biologie niet zo, de lichamelijke ontwikkeling stopt niet wanneer je er voor kiest om dingen een jaar later te bespreken.
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 09:59:40 #67
5428 crew  miss_sly
pi_208528399
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, het argument is dat er in Nederland blijkbaar een relatief gezond sexueel gedrag is te zien bij jongeren, en dat dit volgens experts correleert met de voorlichting die op vroege leeftijd wordt gegeven.

Maar ja, wetunsgap en ekspertisuh is ook maar un meening.
Dit onderwerp zit ook al jaaaren in het curriculum en heeft alleen nog maar positieve effecten. En nu ineens gaat de rechtse-wappiekant ermee aan de haal, en is er iets afschuwelijks op onze basisscholen aan de hand. Want seks is en en vies :{w
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 25 maart 2023 @ 10:16:20 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208528588
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit onderwerp zit ook al jaaaren in het curriculum en heeft alleen nog maar positieve effecten. En nu ineens gaat de rechtse-wappiekant ermee aan de haal, en is er iets afschuwelijks op onze basisscholen aan de hand. Want seks is en en vies :{w
Tijd voor een voorlichtingscampagne dat je wappies gewoon op mute moet zetten.
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 25 maart 2023 @ 10:21:27 #69
319979 Fok-it
All is well
pi_208528644
Vlak voor de lentekriebelweek een fabeltjesfuikweek lijkt me wel wat ja
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_208528706
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het gaat niet alleen om een kleine groep meisjes die jong ongesteld wordt.

Even in de herhaling: het gaat dus juist ook over grenzen aan leren geven, over de verschillen tussen jongens en meisjes, of hoe je met elkaar om moet gaan en wat je vooral niet moet doen. In de onderbouw wordt niet onderwezen over neuken en voortplanting. Seksuele vorming is veel meer dan alleen het fysieke aspect van onze voortplanting. Daar beginnen ze mee in de onderbouw, in de middenbouw komt er wat meer bij en in de bovenbouw leren ze ook over het fysieke aspect. En als ze goede leerkrachten hebben, niet alleen hoe dat dan in elkaar zit en dat je kunt neuken, pijpen en beffen, maar ook dat je dat niet moet doen als je dat niet wil, en dat je het alleen moet doen met iemand die het ook wil, dat je respect moet hebben voor elkaars grenzen, etc.

Overigens horen jongens ook wel degelijk kennis te hebben over zoiets als menstruatie. Er zijn nog veel te veel onwetende mannen en jongens die eigenlijk geen flauw idee hebben hoe de cyclus in elkaar zit en hoe het is om te menstrueren, behalve dan dat ze een paar dagen per maand niet of heel stoer (want een echte schipper vaart ook over de rode zee harhar) wel seks kunnen hebben.
Een Wierd Duk is dan ook voornamelijk boos over heel dit gebeuren, omdat hij nog steeds de clitoris niet weet te vinden.
pi_208528820
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Nee, het argument is dat er in Nederland blijkbaar een relatief gezond sexueel gedrag is te zien bij jongeren, en dat dit volgens experts correleert met de voorlichting die op vroege leeftijd wordt gegeven.

Maar ja, wetunsgap en ekspertisuh is ook maar un meening.
Nee. Wetenschap is zeker niet 'ook maar een mening'. Maar het is wel zo dat dit geen exacte wetenschap is. Het is en blijft een speculatieve aanname op ene correlatie die wij zien. Namelijk: in landen waar goede seksuele voorlichting wordt gegeven is er 'relatief gezond seksueel gedrag' en in landen waar dat niet zo is, veel minder (veel tienerzwangerschappen, heel veel onveilige seks en ook seksueel misbruik).

Alleen het kan natuurlijk zijn dat dat helemaal niet komt door de seksuele voorlichting.
pi_208528960
Er zijn belangrijkere dingen om aan te leren. Denk niet dat dit de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt.
pi_208529066
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je weet aan de voorkant dus niet wie wanneer aan de beurt is. En wat betreft jongetjes. Het is ook wel fijn als die enige begrip kunnen tonen voor meisjes die het krijgen en dus moeten ze weten wat het is.
[..]
Er is geen probleem want er is seksuele voorlichting. Maar sommigen maken er een probleem van dat het bestaat.

En je wilt er dus bij zijn voor de eersten beginnen.
Je kan niet ergens duiding aan geven als de persoon in kwestie geen flauw benul heeft waar het over gaat omdat hij of zij daar nog helemaal niet mee bezig is.

Het probleem van grensoverschrijdend gedrag bij kinderen zal zijn oorsprong wel vinden in bepaalde culturele bewegingen. Waar vrouwen onderdrukking normaal is bij volwassenen. Jong geleerd oud gedaan.
blablablabla
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 11:03:31 #74
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208529144
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:24 schreef Elan het volgende:

[..]
9-10 jarigen is een kleine groep hoor. Gemiddeld is blijkbaar 13 jaar.
Sowieso is de helft van de klas jongetje en wat moeten die daar dan allemaal mee?

Als kinderen nog niet aan seks toe zijn vinden ze dat ook vies en raar. Omdat een kleine groep meisjes vroeg ongesteld worden hoef je niet gelijk een enorme voorlichtingscampagne van stal te halen lijkt me. Wat is überhaupt het probleem?
Het probleem is dat kinderen eventueel niet snappen wat er aan de hand is met hun lichaam, want het gaat niet enkel om meisjes.
quote:
De puberteit
De puberteit begint normaal gesproken tussen het 9e en 14e jaar bij jongens, met een
gemiddelde leeftijd van 11,5 jaar, en tussen het 8e en 13e jaar bij meisjes, met een
gemiddelde leeftijd van 10,5 jaar. De eerste menstruatie treedt op een gemiddelde leeftijd
van 13,1 jaar op. Ook hierop hebben genetische factoren invloed, vaak volgen kinderen het
patroon van vroege of juist late puberteit van (een van) hun ouders.
Ik denk dat een jaar of 9-10 juist prima is om de eerste voorlichting hierover te geven want dan beginnen de hormonen te veranderen bij de kinderen. Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over een gepaste voorlichting bij die leeftijd. Waarom zouden we zo moeilijk moeten doen om een stukje biologie uit te leggen aan kinderen? :? Het is logisch dat de inhoud van die les veranderd als ze eenmaal naar de middelbare gaan. Waarom mag een 9-jarige nog echt niks weten over voortplanting?
pi_208529160
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:03 schreef Momo het volgende:

[..]
Het probleem is dat kinderen eventueel niet snappen wat er aan de hand is met hun lichaam, want het gaat niet enkel om meisjes.
[..]
Ik denk dat een jaar of 9-10 juist prima is om de eerste voorlichting hierover te geven want dan beginnen de hormonen te veranderen bij de kinderen. Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over een gepaste voorlichting bij die leeftijd. Waarom zouden we zo moeilijk moeten doen om een stukje biologie uit te leggen aan kinderen? :? Het is logisch dat de inhoud van die les veranderd als ze eenmaal naar de middelbare gaan. Waarom mag een 9-jarige nog echt niks weten over voortplanting?
Als het zich puur beperkt tot het biologische aspect is dat op zich geen probleem. Maar seksuele voorlichting gaat normaliter verder dan de biologische uitleg.
blablablabla
pi_208529174
Overigens komt dat aspect allang aan de orde als in dit artikel lees:

https://9-12.jeugdbibliot(...)s/voortplanting.html

Groep 7/8
blablablabla
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:08:09 #77
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208529184
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:55 schreef Elan het volgende:

[..]
Je kan niet ergens duiding aan geven als de persoon in kwestie geen flauw benul heeft waar het over gaat omdat hij of zij daar nog helemaal niet mee bezig is.

Ja kinderen zijn ook niet bezig met breuken of werkwoordsvervoegingen en toch leren we het ze.

Verder weten de meeste kinderen zeker wel dat zoiets als seks bestaat. Uit hun eigen indianenverhalen die ze aan elkaar vertellen.
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 11:10:23 #78
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208529212
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:06 schreef Elan het volgende:
Overigens komt dat aspect allang aan de orde als in dit artikel lees:

https://9-12.jeugdbibliot(...)s/voortplanting.html

Groep 7/8
Ik zie niks raar staan toch in dit stukje tekst voor die leeftijdsgroep? Gaat ook om die leeftijdsgroep.

Ook niks raars om uit te leggen wat een condoom is voor die leeftijdgroep bijvoorbeeld, rond die leeftijd horen ze toch wel dingen via oudere kinderen of het internet. Gewoon beter dat een leraar uitlegt hoe het zit met bepaalde zaken.
pi_208529250
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 07:51 schreef Elan het volgende:
Het valt me wel op dat het enige steekhoudende argument voor voorlichting in dit topic is dat ik hier voor bij zie komen het gegeven is dat (sommige) meisjes kennelijk al heel vroeg ongesteld worden.

Laat dat 10% van alle kinderen zijn.Vraagt dat niet om specifieke voorlichting voor die groep? En maakt dat wanneer een meisje eenmaal ongesteld is seksuele voorlichting direct noodzakelijk, en indien dit het geval is ligt die taak primair bij de betreffende ouders thuis ?

Het aantal tienerzwangerschappen is al jaren dalende, dus in hoeverre schiet de voorlichting dan echt tekort vraag je je toch af.

Wat betreft zaken als grenzen aangeven en pesten staan de meeste basisscholen daar al jaren uitgebreid bij stil.
Ik denk dat je je eigen vraag beantwoordt. De voorlichting is één van de oorzaken dat er zo weinig problemen zijn.
pi_208529300
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:10 schreef Momo het volgende:

[..]
Ik zie niks raar staan toch in dit stukje tekst voor die leeftijdsgroep? Gaat ook om die leeftijdsgroep.

Ook niks raars om uit te leggen wat een condoom is voor die leeftijdgroep bijvoorbeeld, rond die leeftijd horen ze toch wel dingen via oudere kinderen of het internet. Gewoon beter dat een leraar uitlegt hoe het zit met bepaalde zaken.
Er staat niks raars in nee. Maar waar ontbreekt het dan aan? Want die voorlichting is er kennelijk gewoon voor de groep 10-12.

Of moet het nog jonger en of uitgebreider?
blablablabla
pi_208529315
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:14 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik denk dat je je eigen vraag beantwoordt. De voorlichting is één van de oorzaken dat er zo weinig problemen zijn.
Wat is het probleem dan? Of is dit inderdaad een of andere woke discussie?
blablablabla
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:20:56 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208529318
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:18 schreef Elan het volgende:

[..]
Er staat niks raars in nee. Maar waar ontbreekt het dan aan? Want die voorlichting is er kennelijk gewoon voor de groep 10-12.

Of moet het nog jonger en of uitgebreider?
Het ontbreekt nergens aan. Maar een nogal prominente user in het topic vind dat 15 jaar jong zatis. En de FvD wil seksuele voorlichting liever helemaal weg.
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 11:23:42 #83
5428 crew  miss_sly
pi_208529353
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 10:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Een Wierd Duk is dan ook voornamelijk boos over heel dit gebeuren, omdat hij nog steeds de clitoris niet weet te vinden.
Je zou verwachten dat vooral zijn vrouw daar wel heul boos over zou zijn inmiddels.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 11:24:51 #84
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208529375
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:18 schreef Elan het volgende:

[..]
Er staat niks raars in nee. Maar waar ontbreekt het dan aan? Want die voorlichting is er kennelijk gewoon voor de groep 10-12.

Of moet het nog jonger en of uitgebreider?
Wat ik zie in de OP qua lentekriebelweek lijkt mij gewoon prima. Voor jongere kinderen waar de pubertijd nog niet direct voor de deur staat, gaat het over verschillen tussen jongens en meiden zonder enige seksuele context. Denk dat mensen hier ook gewoon de experts moeten vertrouwen op welke leeftijd welke thema's relevant zijn en hoe ver de kinderen zelf ontwikkelt zijn om dit te kunnen bespreken. Want zeker in de laatste groepen zijn zaken gerelateerd aan pubertijd zeker relevant om te bespreken, ook al doet 99% in groep 7 en 8 zelf nog niet aan seks.
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 11:27:57 #85
5428 crew  miss_sly
pi_208529410
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:24 schreef Momo het volgende:

[..]
Wat ik zie in de OP qua lentekriebelweek lijkt mij gewoon prima. Voor jongere kinderen waar de pubertijd nog niet direct voor de deur staat, gaat het over verschillen tussen jongens en meiden zonder enige seksuele context. Denk dat mensen hier ook gewoon de experts moeten vertrouwen op welke leeftijd welke thema's relevant zijn en hoe ver de kinderen zelf ontwikkelt zijn om dit te kunnen bespreken. Want zeker in de laatste groepen zijn zaken gerelateerd aan pubertijd zeker relevant om te bespreken, ook al doet 99% in groep 7 en 8 zelf nog niet aan seks.
Waar het natuurlijk fout gaat, is dat lui als Thierry weer desinformatie en fakenews de wereld in slingeren door te stellen dat kleuters leren over pijpen en 485 verschillende genders krijgen opgedrongen, waardoor ze op hun 8e aan de puberteitsremmers gaan en op hun 12e danwel hun borsten, dan wel hun penis laten amputeren.

Tja, als je daarin meegaat....
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208529417
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je zou verwachten dat vooral zijn vrouw daar wel heul boos over zou zijn inmiddels.
Dames zijn juist helemaal niet assertief wat dat betreft. Weet de aantallen niet uit mijn hoofd, maar volgens mij komen heel veel vrouwen, en dan vooral heteroseksuele vrouwen zelden tot nooit klaar door hun partner.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:29:36 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208529426
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:24 schreef Momo het volgende:

[..]
Wat ik zie in de OP qua lentekriebelweek lijkt mij gewoon prima. Voor jongere kinderen waar de pubertijd nog niet direct voor de deur staat, gaat het over verschillen tussen jongens en meiden zonder enige seksuele context. Denk dat mensen hier ook gewoon de experts moeten vertrouwen op welke leeftijd welke thema's relevant zijn en hoe ver de kinderen zelf ontwikkelt zijn om dit te kunnen bespreken. Want zeker in de laatste groepen zijn zaken gerelateerd aan pubertijd zeker relevant om te bespreken, ook al doet 99% in groep 7 en 8 zelf nog niet aan seks.
Nee, maar je wilt voorkomen dat ze wel aan seks gaan doen en dan geen flauw idee hebben, dus moeten ze weten hoe ze risico's kunnen voorkomen.

Mijn 12-jarige was gisteren getriggerd toen ik het over een Citroën SM had (een van de mooiste auto's ooit O+), dat was aanleiding om me te vragen wat SM was, want dat had hij pas op het nieuws gehoord :D
Ik ben vooral blij dat hij het me gewoon vraagt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 11:29:55 #88
5428 crew  miss_sly
pi_208529429
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dames zijn juist helemaal niet assertief wat dat betreft. Weet de aantallen niet uit mijn hoofd, maar volgens mij komen heel veel vrouwen, en dan vooral heteroseksuele vrouwen zelden tot nooit klaar door hun partner.
Ook daarvoor is seksuele vorming een goed iets: vrouwen leren dat ze een beetje assertiever mogen zijn en mogen vertellen tegen hun (seks)partner wat ze wel en niet willen en hoe dan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208529445
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ook daarvoor is seksuele vorming een goed iets: vrouwen leren dat ze een beetje assertiever mogen zijn en mogen vertellen tegen hun (seks)partner wat ze wel en niet willen en hoe dan.
Absoluut.
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 11:36:47 #90
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208529472
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Waar het natuurlijk fout gaat, is dat lui als Thierry weer desinformatie en fakenews de wereld in slingeren door te stellen dat kleuters leren over pijpen en 485 verschillende genders krijgen opgedrongen, waardoor ze op hun 8e aan de puberteitsremmers gaan en op hun 12e danwel hun borsten, dan wel hun penis laten amputeren.

Tja, als je daarin meegaat....
Zo gaat het wel vaker bij Thierry, een hele context erom verzinnen die compleet out of context is en het voeren aan je achterban.
pi_208529517
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het ontbreekt nergens aan. Maar een nogal prominente user in het topic vind dat 15 jaar jong zatis. En de FvD wil seksuele voorlichting liever helemaal weg.
Je kunt gewoon mijn username noemen hoor. En ik had het over 14 a 15, desnoods maak je er 13 van. En ik durf te stellen dat dit een mening is die door de meerderheid van de Nederlanders zal worden gedeeld.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_208529540
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 09:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit onderwerp zit ook al jaaaren in het curriculum en heeft alleen nog maar positieve effecten. En nu ineens gaat de rechtse-wappiekant ermee aan de haal, en is er iets afschuwelijks op onze basisscholen aan de hand. Want seks is en en vies :{w
Volgens mij valt dat allemaal wel mee hoor, het lijkt er op dat de meesten er alleen niet zo veel in zien om jonge kinderen te vragen of ze al masturberen, hen bij te brengen hoe ze kunnen masturberen, hoe dildo's gebruikt kunnen worden enz.

Het zijn ook niet bepaald onderwerpen waar je op het werk openlijk met je collega's over zou praten, dus is het op zijn minst een beetje vreemd dat je van kinderen wel zou verlangen dat ze dat deel van hun priveleven in de klas uit de doeken doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:44:33 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208529565
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je kunt gewoon mijn username noemen hoor. En ik had het over 14 a 15, desnoods maak je er 13 van.
14, 15 nu weer 13. Wat is het nu?

quote:
En ik durf te stellen dat dit een mening is die door de meerderheid van de Nederlanders zal worden gedeeld.
Op niets gebaseerd
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:48:32 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208529599
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je kunt gewoon mijn username noemen hoor. En ik had het over 14 a 15, desnoods maak je er 13 van. En ik durf te stellen dat dit een mening is die door de meerderheid van de Nederlanders zal worden gedeeld.
Dat is te laat...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 11:53:08 #95
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_208529640
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je kunt gewoon mijn username noemen hoor. En ik had het over 14 a 15, desnoods maak je er 13 van. En ik durf te stellen dat dit een mening is die door de meerderheid van de Nederlanders zal worden gedeeld.
Kinderen mogen pas als ze 15 jaar zijn seksuele voorlichting krijgen omdat de onderbuik van Hans en Ingrid dat zegt?
pi_208529664
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar je wilt voorkomen dat ze wel aan seks gaan doen en dan geen flauw idee hebben, dus moeten ze weten hoe ze risico's kunnen voorkomen.

Mijn 12-jarige was gisteren getriggerd toen ik het over een Citroën SM had (een van de mooiste auto's ooit O+), dat was aanleiding om me te vragen wat SM was, want dat had hij pas op het nieuws gehoord :D
Ik ben vooral blij dat hij het me gewoon vraagt.
Je hebt dan een erg braaf 12 jarige.
pi_208529670
Er is trouwens drie jaar geleden een onderzoek over geweest door een instantie van de EU. Het meerendeel vind dus gewoon dat seksuele voorlichting niet op basisschoolleeftijd al moet beginnen en dat de ouders een duidelijk rol in moeten spelen, maar dit zal natuurlijk de progressieven in dit topic er niet van weerhouden om alles en iedereen die niet zo denkt als zij weg te zetten als 'FvD/SGP/Ongehoord/wappie'
quote:
Enquête over seksuele voorlichting - Resultaten

Hoewel seksuele voorlichting – of 'voorlichting over seksuele en reproductieve gezondheid' – een gevoelig onderwerp is en altijd is geweest, wijzen de bevindingen van ons nieuwste onderzoek erop dat de meeste leerkrachten, ouders en onderwijsbelanghebbenden voorstander zijn van seksuele voorlichting op school en dat die vóór de leeftijd van 15 jaar zou moeten beginnen. Echter, met beperkte beschikbare ondersteuning en onduidelijke procedures op scholen kunnen leerkrachten zich aan hun lot overgelaten voelen als het gaat om het geven van seksuele voorlichting.

In de meeste Europese landen zijn nationale ministeries van onderwijs verantwoordelijk voor het opzetten, implementeren en beheren van onderwijscurricula voor seksuele en reproductieve gezondheid, terwijl de lesinhoud voornamelijk door scholen wordt bepaald. Volgens UNESCO volgt doeltreffende voorlichting over seksuele en reproductieve gezondheid een veelomvattende benadering, een “op het curriculum gebaseerd proces van lesgeven en leren over de cognitieve, emotionele, lichamelijke en sociale aspecten van seksualiteit”. Programma’s kunnen een breed scala aan thema’s behandelen, waaronder seksuele oriëntatie, seksueel overdraagbare aandoeningen en zwangerschap bij jongeren. De onderliggende vooronderstelling is dat scholen een cruciale rol kunnen spelen om jongeren te helpen respectvolle en veilige emotionele en seksuele relaties te ontwikkelen.

De enquête over seksuele voorlichting was op School Education Gateway van 10 oktober tot 27 november geopend en werd in totaal 320 keer beantwoord. Leerkrachten maakten 41% van de geënquêteerden uit. De andere deelnemers waren voornamelijk andere onderwijsbelanghebbenden (37%), ouders en onderzoekers (22%).

1. Op welke leeftijd zou seksuele en reproductieve gezondheid volgens u met jongeren op school besproken moeten worden? Kies één optie.



Hoewel bijna alle geënquêteerden (99%) het ermee eens waren dat seksuele en reproductieve gezondheid een thema is dat met jongeren besproken moet worden, is het de leeftijd waarop deze bespreking moet plaatsvinden die de meningen verdeelt. De meeste geënquêteerden (89%) vinden dat dit vóór de leeftijd van 15 jaar moet gebeuren, waarbij 42% zegt dat dit vóór de leeftijd van 11 jaar moet gebeuren en 47% tussen 12 en 15 jaar.

Een kleine maar significante minderheid – 1 op de 10 geënquêteerden – vindt dat leerlingen ouder dan 16 zouden moeten zijn voordat seksuele voorlichting op school begint.

2. Wie zou seksuele en reproductieve gezondheid volgens u met jongeren moeten bespreken? Kies alle opties die van toepassing zijn.



Gevraagd naar wie er voorlichting over seksuele en reproductieve gezondheid aan jongeren zou moeten geven, vond meer dan driekwart (81%) dat ouders en verzorgers de juiste keuze zijn. Schooladviseurs (74%), artsen en gezondheidsdiensten (72%) en leerkrachten (68%) worden door sommigen ook als goede opties gezien. Deelnemers gaven aan dat de verantwoordelijkheid ook gedeeld moet worden tussen educatoren bij jeugdbewegingen en naschoolse educatoren (bijna 42%).

Eén op de zes geënquêteerden vond dat jongeren online bronnen moeten raadplegen, zoals experts en sociale-mediagemeenschappen. Minder deelnemers (9%) vonden dat andere organisaties of personen voorlichting moeten geven over seksuele en reproductieve gezondheid.

3. Wie ondersteunt in uw regio leerkrachten bij het bespreken van seksuele en reproductieve gezondheid met jongeren? Kies alle opties die van toepassing zijn.



Hoewel ruim de helft van de geënquêteerden (53%) meldde dat er geen relevante ondersteuning is voor het geven van seksuele voorlichting op school, zei een derde (33%) dat leerkrachten richtlijnen en lesmaterialen van hun ministerie van onderwijs krijgen. Verder gaf een kwart (25%) aan dat er ook enige ondersteuning van lokale zorgverleners komt.

Rond 1 op de 5 geënquêteerden zei dat leerkrachten ondersteund worden door zorgverleners op school, zoals adviseurs of schoolverpleegkundigen (20%) en lokale organisaties (19%).

Slechts één op de tien lokale of regionale instanties biedt professionele ontwikkeling voor leerkrachten op het gebied van voorlichting over seksuele en reproductieve gezondheid.

4. Welke thema’s worden bij de voorlichting over seksuele en reproductieve gezondheid besproken op uw school of op een school die u kent? Kies alle opties die van toepassing zijn.



De overgrote meerderheid van de geënquêteerden (86%) gaf aan dat het menselijk lichaam en de ontwikkeling ervan het vaakst behandelde onderwerp is op hun school of een school die ze kennen. Minder vaak, maar toch grotendeels behandeld, is seksuele en reproductieve gezondheid (58%).

Op ongeveer een derde van de scholen worden relaties (34%) (bijv. gezins-, vriendschaps-, liefdes- en romantische relaties) en geweld en veilig blijven (31%) (bijv. toestemming, privacy, lichamelijke integriteit) in het kader van seksuele voorlichting besproken.

De minste behandelde thema's op scholen – maar toch op een significant deel ervan – zijn waarden, rechten, cultuur en seksualiteit (23%), vaardigheden voor gezondheid en welzijn (21%) en begrijpen van gender (20%).

5. Heeft de school / het personeel een duidelijk proces voor het helpen van individuele leerlingen die zorgen hebben over seksuele en reproductieve gezondheid?



Gevraagd naar hoe hun school, of een school die zij kennen, de zorgen van leerlingen over seksuele en reproductieve gezondheid behandelt, antwoordde ongeveer de helft van de deelnemers (51%) dat er geen relevant proces bestaat. Desondanks zei 40% van de deelnemers dat leerkrachten ervoor kiezen om het heft in eigen handen te nemen en deze zorgen vaak per geval apart behandelen.

Slechts 8% antwoordde dat leerkrachten voorzien worden van concrete procedures als het gaat om het helpen van leerlingen bij het omgaan met hun kwesties, vragen en zorgen ten aanzien van hun seksuele gezondheid.

Conclusies:

De enquête toont een brede consensus dat voorlichting over seksuele en reproductieve gezondheid op scholen moet worden besproken. Daarnaast vinden de meeste geënquêteerden – bijna 9 van de 10 – dat het gesprek het best vóór de leeftijd van 15 jaar wordt begonnen.

Hoewel seksuele voorlichting in het grootste deel van de Europese Unie wettelijk verplicht is, lopen de behandelde onderwerpen tussen landen en zelfs tussen scholen uiteen. Zo zijn de thema's die het vaakst op scholen behandeld worden het menselijk lichaam en de ontwikkeling ervan, en seksuele en reproductieve gezondheid. Aan de andere kant worden de thema's seksualiteit en seksueel gedrag, waarden, rechten en seksualiteit, en het begrijpen van gender minder vaak op scholen besproken.

Verder worden ouders en verzorgers, evenals leerkrachten gezien als capabele personen voor het bespreken van zulke belangrijke kwesties met de jongeren van nu. Ondanks dat heeft de helft van de leerkrachten onvoldoende ondersteuning bij deze inspanning, krijgt slechts ongeveer een derde lesmateriaal van het ministerie van onderwijs en krijgt ongeveer een tiende training op dit gebied.

Daarnaast wordt over slechts een kleine minderheid van scholen gemeld dat ze een duidelijk proces hebben voor het bespreken van de behoeften en zorgen van leerlingen over seksuele voorlichting. Dit gebrek aan procedures op scholen is voor leerkrachten echter geen belemmering om die kwesties te bespreken: meer dan vier op de tien biedt leerlingen uit zichzelf hulp en antwoorden aan.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:56:14 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208529671
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:53 schreef Momo het volgende:

[..]
Kinderen mogen pas als ze 15 jaar zijn seksuele voorlichting krijgen omdat de onderbuik van Hans en Ingrid dat zegt?
De kinderloze of naïeve Hans en Ingrid, de "dat doen mijn kinderen niet" Hans en Ingrid die vervolgens op hun 40ste opa en oma zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 25 maart 2023 @ 11:57:32 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208529691
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je hebt dan een erg braaf 12 jarige.
Dat sowieso, maar wel een die weet dat hij condooms moet gebruiken als hij seks gaat hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208529714
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 11:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat sowieso, maar wel een die weet dat hij condooms moet gebruiken als hij seks gaat hebben.
Mijn opmerking was waardevrij, hoor.

Gewoon 'braaf'. Dat je dat in dit tijdperk op die leeftijd nog niet weet.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')