https://nos.nl/artikel/24(...)-elektrische-fietsenquote:Amsterdam wil maximumsnelheid van 20 km/u voor elektrische fietsen
Amsterdam wil de maximumsnelheid van elektrische fietsen terugbrengen naar 20 kilometer per uur. Hiermee moet de verkeersveiligheid in de stad verbeterd worden.
Fietspaden worden drukker en de snelheidsverschillen op het fietspad worden groter, waardoor het vooral gevaarlijk wordt voor kinderen en ouderen, schrijft Het Parool.
Verkeerswethouder Melanie van der Horst wil de snelheid voor elektrische fietsers daarom terugbrengen naar 20 kilometer per uur. Zo'n maximumsnelheid voor fietsers op fietspaden is nu niet mogelijk; daarvoor is nieuwe landelijke regelgeving nodig. Wethouder Van der Horst gaat zich daar in Den Haag hard voor maken.
[..]
Ja, dat dacht jij.quote:
In principe is iedereen het hier mee eensquote:Op donderdag 23 maart 2023 09:20 schreef opgebaarde het volgende:
In principe is iedereen het hier mee eens alleen het is de gemeente Amsterdam die met het idee komt dus het wordt verworpen
Bij elke e-biker die ik niet fluitend kan inhalen met mijn gewone fiets ga ik de politie bellen!!quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nog even los van de haalbaarheid van dit soort ballonnetjes, vraag ik me toch af hoe je zo'n regel reeel gezien denkt te kunnen handhaven. Een propvolle stad met fietspaden en straten vol door elkaar krioelende fietsers, waarvan je de e-bikers ertussen uit moet pikken en meten of die de toegestane 20 ipv 25 fietsen. Bovenop alle andere handhavingstaken, waar de politie ook al niet aan toekomt.
En dan komen er nog wat haken en ogen bovenop. Die e-bikers zullen dus moeten weten hoe hard ze gaan en een snelheidsmeter oid moeten aanschaffen. Het geldt alleen voor e-bikes, mag je wel harder dan 20 als je de elektrische hulpmotor uit hebt staan? Indien nee, waarom dat onderscheid ten opzichte van normale fietsen? Indien ja, hoe ga je bewijzen dat de motor aan stond? Wat maakt 25 km/u fietsen met een hulpmotor uberhaupt gevaarlijker dan die snelheid halen op een fiets zonder hulpmiddel? Etc.
Nou niet echt. Vroeger stonden ze ergens gewoon met een fuik en dan ging iedere bromfiets op de rollerbank.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:42 schreef Janneke141 het volgende:
Maar handhavingstechnisch is dit volkomen kansloos natuurlijk.
Ok niet iedereen alleen wel alle mensen die niet op een elektrische fiets (excel speedpedelec)) rijden. Er wordt massaal geklaagd over de elektrische fietsen die te snel gaan en daarmee andere fietsers, voetgangers en automobilisten in de stad hinderenquote:Op donderdag 23 maart 2023 09:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
In principe is iedereen het hier mee eens
In jouw bubbel waar pamperen, drammen en handje vasthouden de norm is misschien.
Dat is onvergelijkbaar, want dan werd je beboet omdat je brommer was opgevoerd (wat niet mag) en niet omdat men constateerde dat je te hard reed.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nou niet echt. Vroeger stonden ze ergens gewoon met een fuik en dan ging iedere bromfiets op de rollerbank.
En als je brommer was opgevoerd ging hij mee, werd hij helemaal gestript en soms kreeg je hem zelfs als een pakketje terug. Dat soort maatregelen zijn redelijk ontmoedigend en ik hoop zelf niet dat het daar op uitdraait, maar op zich kan het natuurlijk.
Elektrische fietsen zijn niet wettelijk begrensd op 20 km/u. Betreffende wethouder wil ook niet dat ze technisch niet harder dan 20 kunnen, ze wil dat ze plaatselijk niet harder dan 20 mogen. Een rollerbank is dan dus geen geschikt meetinstrument.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nou niet echt. Vroeger stonden ze ergens gewoon met een fuik en dan ging iedere bromfiets op de rollerbank.
En als je brommer was opgevoerd ging hij mee, werd hij helemaal gestript en soms kreeg je hem zelfs als een pakketje terug. Dat soort maatregelen zijn redelijk ontmoedigend en ik hoop zelf niet dat het daar op uitdraait, maar op zich kan het natuurlijk.
Godsammekraken zeg. Wat een zeikland zijn wij geworden.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ok niet iedereen alleen wel alle mensen die niet op een elektrische fiets (excel speedpedelec)) rijden. Er wordt massaal geklaagd over de elektrische fietsen die te snel gaan en daarmee andere fietsers, voetgangers en automobilisten in de stad hinderen
Misschien behoor jij tot de groep die graag klaagt over de te snelle fietsen en over beperkende regelgeving. Die zijn niet serieus te nemen en lekker blijven klagen dan
Je grossiert in foute aannames.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ok niet iedereen alleen wel alle mensen die niet op een elektrische fiets (excel speedpedelec)) rijden. Er wordt massaal geklaagd over de elektrische fietsen die te snel gaan en daarmee andere fietsers, voetgangers en automobilisten in de stad hinderen
Misschien behoor jij tot de groep die graag klaagt over de te snelle fietsen en over beperkende regelgeving. Die zijn niet serieus te nemen en lekker blijven klagen dan
Een bromscooter mag ook 45 km/u.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:59 schreef TweedeKlum het volgende:
Succes met handhaven. Een scooter mag wettelijk niet harder kunnen dan 25 km/u, nou, ik zie alleen maar scooters die veel harder gaan.
Dat zit standaard in de computer die de motor aanstuurt.[/quote]quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Die e-bikers zullen dus moeten weten hoe hard ze gaan en een snelheidsmeter oid moeten aanschaffen.
Iemand die 25 km/u rijdt zonder hulpmotor voelt wat zijn of haar fiets doet, en heeft ook het gevoel voor die snelheid opgebouwd naarmate hij of zij sneller ging. Met e-bike heb je plotseling mensen op de fiets die nooit boven de 15 km/u hebben gereden en plotseling 25 km/u rijden (of meer, iets van 1/3 van de niet-spedelec e-bikes is opgevoerd); die hebben geen gevoel met de fiets op die snelheid, of hoe zich dat t.o.v. het overige verkeer verhoudt.quote:Indien nee, waarom dat onderscheid ten opzichte van normale fietsen? Indien ja, hoe ga je bewijzen dat de motor aan stond? Wat maakt 25 km/u fietsen met een hulpmotor uberhaupt gevaarlijker dan die snelheid halen op een fiets zonder hulpmiddel? Etc.
Dus als ik nu gewend ben 25 per uur te rijden op mijn normale fiets is er niks aan de hand maar als ik dan morgen op een ebike stap en 25 km per uur rij ben ik een gevaar op de weg en moet mijn snelheid beperkt worden?quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:06 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Dat zit standaard in de computer die de motor aanstuurt.
[..]
Iemand die 25 km/u rijdt zonder hulpmotor voelt wat zijn of haar fiets doet, en heeft ook het gevoel voor die snelheid opgebouwd naarmate hij of zij sneller ging. Met e-bike heb je plotseling mensen op de fiets die nooit boven de 15 km/u hebben gereden en plotseling 25 km/u rijden (of meer, iets van 1/3 van de niet-spedelec e-bikes is opgevoerd); die hebben geen gevoel met de fiets op die snelheid, of hoe zich dat t.o.v. het overige verkeer verhoudt.
Simpel.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:13 schreef Dven het volgende:
Deze regel zal met name nuttig zijn voor alle oudjes die nu met veel meer snelheid rijden dan hun lichaam en reactievermogen feitelijk aankan.
Trapondersteuning tot 20 km/h, alles daarboven moet je er zelf uitpersen. Prima toch? Nu zal er van een aantal lieden wel weer schreeuwen over pamperen, drammen, handjes vasthouden en rubberen tegels maar vooralsnog heb ik nog geen zinnig argument gehoord waarom dit zo slecht zou zijn.
"Tegen betutteling zijn" is een argument op zichzelf: als het niet nodig is, moet je het als overheid ook niet moeten willen regelen. En het is niet nodig. En als je het vervolgens óók nog niet kan handhaven dan moet je er al helemaal niet aan beginnen. Het is niet de taak van de overheid om iedere vierkante centimeter van je leven te moeten reguleren.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:13 schreef Dven het volgende:
maar vooralsnog heb ik nog geen zinnig argument gehoord waarom dit zo slecht zou zijn.
Met bloemkool en een kuiltje jus?quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
bereiders van een elektrische fiets
bak&braadfietsmoedersquote:Op donderdag 23 maart 2023 10:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met bloemkool en een kuiltje jus?
Vind dit wel terecht.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:35 schreef Haags het volgende:
Hopeloos verloren deze stad. @:Wereldgozer
25km/u op een e-bike is anders dan 25km/u op een fiets.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus als ik nu gewend ben 25 per uur te rijden op mijn normale fiets is er niks aan de hand maar als ik dan morgen op een ebike stap en 25 km per uur rij ben ik een gevaar op de weg en moet mijn snelheid beperkt worden?
Waar is de logica?
Dit dus. Naast dat normale fietsers bij onoverzichtelijke situaties nog wel eens eerder rustig aan willen doen dan een e-bike die ongeacht de situatie 25 km/h denk te moeten fietsen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
25km/u op een e-bike is anders dan 25km/u op een fiets.
Namelijk. Op een normale fiets worden de meesten mensen na 5 minuten 25km/u moe en vallen ze terug naar een 20km/u oid dus het is geen vasthoudende 25km/u. Daarnaast ben je in de stad dus er zijn veel stoplichten en drukte bezig en op een normale fiets is de psychologie al iets sneller dat je je snelheid aanpast. Op een e-bike accelereren mensen veel sneller op naar de max en voelen andere mensen als obstakels in plaats van mede-bestuurders waar je je snelheid voor moet aanpassen.
Tenminste zo ervaar ik het gedrag van e-bike gebruikers nu.
Dus het is een beetje zoals die geluidswetgeving voor TV reclames toen. Reclames werden qua geluid te hard en mensen schrokken wakker. Toen heeft de reclame code commissie een max decibelage gesteld. Dus wat deden de reclamemakers.. de stiltes ook boosten. Dus technisch gezien kwamen de reclames niet boven het decibel maar de ervaring voor de kijker was wel dat reclames alsnog veel veel harder waren dan de film.
Zoiets is het met e-bikes ook. Er zijn geen stiltes meer het is of max snelheid of niet. Want er is geen rem voor de gebruiker. Geen vermoeidheid. Geen langzaam optrekken of afremmen. Dus wat vroeger dus een irritante rauwdouwende fanatieke fietser was.. maar dan nu veel meer mensen en all the time.
Ah excuus, ik wist niet dat jij de norm bent.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je grossiert in foute aannames.
Ik rij niet op een elektrische fiets en ook niet op een speedpedelec. Ik klaag ook niet over andere fietsen, daarbij rij ik op mijn normale fiets of op mijn skates boven de 20 km per uur.....op het fietspad. Wat maakt dat anders dan op een elektrische fiets.
Zeker welquote:Op donderdag 23 maart 2023 09:57 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Elektrische fietsen zijn niet wettelijk begrensd op 20 km/u. Betreffende wethouder wil ook niet dat ze technisch niet harder dan 20 kunnen, ze wil dat ze plaatselijk niet harder dan 20 mogen. Een rollerbank is dan dus geen geschikt meetinstrument.
Maar dan is het geen elektrische fiets meer, hè.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:52 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zeker omdat bij veel Chinese fiets gewoon een gas hendel kan monteren.
Achteraf monteren he .quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dan is het geen elektrische fiets meer, hè.
Het gaat mij hier niet om mensen die al gewend zijn harder te rijden dan de "standaard" niet-ondersteunde fietser, maar om de figuren die hun hele leven de 20 km/u nooit gehaald hebben en nu plotseling 25 km/u of meer kunnen rijden, en dus geen gevoel hebben hoe een fiets zich gedraagt, of hoe zich dat verhoudt in het overige verkeer. En die 2 categorieen kun je niet makkelijk onderscheiden.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus als ik nu gewend ben 25 per uur te rijden op mijn normale fiets is er niks aan de hand maar als ik dan morgen op een ebike stap en 25 km per uur rij ben ik een gevaar op de weg en moet mijn snelheid beperkt worden?
Waar is de logica?
Wees eens eerlijk: jij fietst helemaal niet hè? Of ben je een wielrenner?quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus als ik nu gewend ben 25 per uur te rijden op mijn normale fiets
Ik zie ook mensen die 10 kilometer per uur fietsen met een helm op fietsen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:04 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Godsammekraken zeg. Wat een zeikland zijn wij geworden.
Elek fietsen te snel, mountainbikers in het bos fietsen in de weg. Wielrenners domineren de weg ( ok, klopt vaak)
Snorfietsers, brommers, bezorgbusjes, bejaarden op scootmobiels.
Ja, alles kun je wel op 1 hoop gooien als het om veiligheid gaat maar we zijn gewoon een dichtbevolkt land waar niemand elkaar meer de ruimte wil geven lijkt het wel...
He voordeel van een E-bike is wat mij betreft, dat je er hard mee kan. Dus als ik in Amsterdam zou wonen, zou ik er ook geen aanschaffen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:29 schreef YStec het volgende:
Al die zure reacties van mensen die geen e-bike gebruiken. .
In amsterdam word je ook overhoop gereden door gewone fietsers. Een maximumsnelheid gaat daar hoe dan ook niks aan veranderen. Ze fietsen daar overal doorheen en hebben schijt aan alle verkeersregels, zebrapaden en zelfs voetgangersgebieden.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:47 schreef Canopus het volgende:
Goed idee wel. In zo'n drukke stad als Amsterdam is dat een stuk veiliger.
Ik ben anders bijna van de sokken gereden door een jongere op zo'n ding met van die dikke banden. Je hoort ze niet aankomen als ze de bocht om komen vliegen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:52 schreef Nattekat het volgende:
En een prachtig middel worodt verneukt door die zelfmoordneigende bejaarden.
Ik gok nog meer van dit soort playmobil figuren de straat op.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:55 schreef thedeedster het volgende:
Heeft iemand zich eigenlijk al afgevraagd hoe, en of ze dit gaan handhaven?
Ik heb een keer net niet eentje in mijn zijdeur gehad omdat ik zijn snelheid totaal verkeerd had ingeschat. Ik was net over het fietspad heen toen ie voorbij zwoefde. Maar goed, dat ligt niet aan de fietser natuurlijk.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:14 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik ben anders bijna van de sokken gereden door een jongere op zo'n ding met van die dikke banden. Je hoort ze niet aankomen als ze de bocht om komen vliegen.
Dat ik niet voldoe aan jouw foute aannames betekent natuurlijk niet dat ik daarmee de norm ben. Je grossiert dus niet alleen in foute aannames maar legt ook verkeerde verbanden.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah excuus, ik wist niet dat jij de norm bent.
Mag ik vragen wat je in dit geval in de Amsterdamse politiek aan het doen bent?
Kenteken, registratie, verzekering... ka-ching!quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:26 schreef junkiesietze het volgende:
Alle electrische fietsen gaan minimaal 25km/h dus straks lekker alle fietsen op de rollerbank kunnen zetten, iedereen een boete omdat ze 10kmh te hard gaan
Gewoon weer een geld koe gevonden
25 km per uur is 25 km per uur. Of ik nu op een ebike zit of op een normale fiets. Of ik nu vermoeid ben of niet.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
25km/u op een e-bike is anders dan 25km/u op een fiets.
Namelijk. Op een normale fiets worden de meesten mensen na 5 minuten 25km/u moe en vallen ze terug naar een 20km/u oid dus het is geen vasthoudende 25km/u. Daarnaast ben je in de stad dus er zijn veel stoplichten en drukte bezig en op een normale fiets is de psychologie al iets sneller dat je je snelheid aanpast. Op een e-bike accelereren mensen veel sneller op naar de max en voelen andere mensen als obstakels in plaats van mede-bestuurders waar je je snelheid voor moet aanpassen.
Tenminste zo ervaar ik het gedrag van e-bike gebruikers nu.
Dus het is een beetje zoals die geluidswetgeving voor TV reclames toen. Reclames werden qua geluid te hard en mensen schrokken wakker. Toen heeft de reclame code commissie een max decibelage gesteld. Dus wat deden de reclamemakers.. de stiltes ook boosten. Dus technisch gezien kwamen de reclames niet boven het decibel maar de ervaring voor de kijker was wel dat reclames alsnog veel veel harder waren dan de film.
Zoiets is het met e-bikes ook. Er zijn geen stiltes meer het is of max snelheid of niet. Want er is geen rem voor de gebruiker. Geen vermoeidheid. Geen langzaam optrekken of afremmen. Dus wat vroeger dus een irritante rauwdouwende fanatieke fietser was.. maar dan nu veel meer mensen en all the time.
Handig om zoiets als een echte autist volledig letterlijk te nemen en alleen op jezelf te projecten. Veel plezier met topics over 'De inflatie is 11%', 'De Nederlander is wat minder pessimistisch geworden', 'men heeft massaal op BBB gestemd', 'de koopkracht is achteruit gegaan'quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat ik niet voldoe aan jouw foute aannames betekent natuurlijk niet dat ik daarmee de norm ben. Je grossiert dus niet alleen in foute aannames maar legt ook verkeerde verbanden.
Die kun je inderdaad niet onderscheiden. Zou je dan niet meer hebben aan een rijbekwaamheidstest dan een voor iedereen beperkende maatregel? Want nu fiets ik iedere dag naar mijn werk met 25 km per uur, en als ik straks een nieuwe fiets van de zaak mag uitzoeken en ik kies voor een ebike moet ik dus opeens langzamer gaan fietsen omdat ik dan opeens een gevaar ben?quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:29 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het gaat mij hier niet om mensen die al gewend zijn harder te rijden dan de "standaard" niet-ondersteunde fietser, maar om de figuren die hun hele leven de 20 km/u nooit gehaald hebben en nu plotseling 25 km/u of meer kunnen rijden, en dus geen gevoel hebben hoe een fiets zich gedraagt, of hoe zich dat verhoudt in het overige verkeer. En die 2 categorieen kun je niet makkelijk onderscheiden.
Geen idee wat je met deze warrige bijdrage wil zeggen. Het lijkt alsof je nu boos bent omdat je eigen aannames over mij niet kloppen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:30 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Handig om zoiets als een echte autist volledig letterlijk te nemen en alleen op jezelf te projecten. Veel plezier met topics over 'De inflatie is 11%', 'De Nederlander is wat minder pessimistisch geworden', 'men heeft massaal op BBB gestemd', 'de koopkracht is achteruit gegaan'
Nee hoor ik ben zeker geen wielrenner.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:31 schreef YStec het volgende:
[..]
Wees eens eerlijk: jij fietst helemaal niet hè? Of ben je een wielrenner?
Bouw een optie in ebikes om tussen die 2 standen te schakelen speciaal voor die hangbejaarden die op hun ebike met voorwielmotor en rotatiesensor rondracen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:29 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Het gaat mij hier niet om mensen die al gewend zijn harder te rijden dan de "standaard" niet-ondersteunde fietser, maar om de figuren die hun hele leven de 20 km/u nooit gehaald hebben en nu plotseling 25 km/u of meer kunnen rijden, en dus geen gevoel hebben hoe een fiets zich gedraagt, of hoe zich dat verhoudt in het overige verkeer. En die 2 categorieen kun je niet makkelijk onderscheiden.
Iedereen 3km/u dus, top idee. Daar krijgen we mensen wel de auto mee uit jaquote:Op donderdag 23 maart 2023 11:35 schreef Weltschmerz het volgende:
Op zich een goed idee. Ik zeg het al langer, we moeten de gewone fietser en de continuiteit daarvan en dus ook dat de snelheden veilig zijn voor kinderen die leren fietsen centraal stellen. Alle andere verkeersdeelnemers op het fietspad passen zich daar maar aan aan.
Nee natuurlijk is dit niet te handhaven tenzij je inderdaad gaat staan laseren op een fietspad En dan uiteraard iedereen staande houden ivm gebrek aan kentekenplaten.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:39 schreef Tijn het volgende:
Is het überhaupt mogelijk om hierop te handhaven? Natuurlijk zou de politie met een lasergun naast het fietspad kunnen gaan staan, maar de kans dat je op die manier wordt gesnapt is natuurlijk 0,0.
Wat ze met snorfietsen en brommers doen is ze op een rollerband zetten om te kijken of-ie harder kan dan is toegestaan. Maar zoiets kan niet met een een elektrische fiets, toch? Ik bedoel, uiteindelijk hangt de snelheid af van hoe hard je trapt, zo'n ding gaat niet vanzelf vooruit.
Sowieso, hebben e-bikes een snelheidsmeter? Hoe weet je als fietser of je te hard gaat?
Natuurlijk is dat niet te handhaven.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:39 schreef Tijn het volgende:
Is het überhaupt mogelijk om hierop te handhaven? Natuurlijk zou de politie met een lasergun naast het fietspad kunnen gaan staan, maar de kans dat je op die manier wordt gesnapt is natuurlijk 0,0.
Wat ze met snorfietsen en brommers doen is ze op een rollerband zetten om te kijken of-ie harder kan dan is toegestaan. Maar zoiets kan niet met een een elektrische fiets, toch? Ik bedoel, uiteindelijk hangt de snelheid af van hoe hard je trapt, zo'n ding gaat niet vanzelf vooruit.
Sowieso, hebben e-bikes een snelheidsmeter? Hoe weet je als fietser of je te hard gaat?
Het zou mij moeten verbazen dat iemand denkt dat als ik zeg 'iedereen', ik daarmee in die fokker zijn ogen ook echt '100% van alle Nederlanders, niet een iemand uitgesloten' bedoel. Ik ben niet boos op jou, wel op mezelf want ik zag wie er op mij reageerde en ik dacht niet na wie dat ook alweer isquote:Op donderdag 23 maart 2023 12:31 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Geen idee wat je met deze warrige bijdrage wil zeggen. Het lijkt alsof je nu boos bent omdat je eigen aannames over mij niet kloppen.
quote:. Zo'n maximumsnelheid voor fietsers op fietspaden is nu niet mogelijk; daarvoor is nieuwe landelijke regelgeving nodig. Wethouder Van der Horst gaat zich daar in Den Haag hard voor maken.
Ja we gaan even alle ebikes ombouwen zodat ze een 'trilling in het stuur' kunnen doorgeven of ik ga mijn telefoon erges in mijn hand houden om een app in de gaten te houden.quote:Voor die tijd wil de hoofdstad al fietsers langzamer laten rijden met behulp van technologie in bepaalde gebieden. "Een app moet bijvoorbeeld rood kleuren als de fietser dit gebied in rijdt of het stuur moet door een trilling een waarschuwing geven", schrijft de krant.
Tja, dan zou ik vooral niet meer reageren op mij. Dan zet je jezelf ook niet meer voor schut met dit soort volstrekt uit de lucht gegrepen foute aannames.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het zou mij moeten verbazen dat iemand denkt dat als ik zeg 'iedereen', ik daarmee in die fokker zijn ogen ook echt '100% van alle Nederlanders, niet een iemand uitgesloten' bedoel. Ik ben niet boos op jou, wel op mezelf want ik zag wie er op mij reageerde en ik dacht niet na wie dat ook alweer is
quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ok niet iedereen alleen wel alle mensen die niet op een elektrische fiets (excel speedpedelec)) rijden. Er wordt massaal geklaagd over de elektrische fietsen die te snel gaan en daarmee andere fietsers, voetgangers en automobilisten in de stad hinderen
Misschien behoor jij tot de groep die graag klaagt over de te snelle fietsen en over beperkende regelgeving. Die zijn niet serieus te nemen en lekker blijven klagen dan
Schiet mij ineens te binnen.... Als je op een brommer wil rijden moet je 16 zijn. Maar lang voor die tijd mag je al op een ebike zitten zonder enige beproeving van rijvaardigheid.quote:Op donderdag 23 maart 2023 13:19 schreef Fer het volgende:
De snelheid waarmee sommige (jongeren) met een e-bike op een rotonde af rijden is soms best angstaanjagend
Dus het probleem is mensen die hard fietsen, en dat probleem wil je dan te lijf gaan door mensen die op een bepaald type fiets rijden een beperking op te leggen die niet geldt voor andere fietsen terwijl je met die andere fietsen ook "te" hard kan fietsen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 13:40 schreef Selenophilia het volgende:
Ja begrijpelijk toch, zo in een drukke stad. K boomers op zo een fiets die dan ook nog verontwaardigd oordelend naar automobilisten kijken want ze houden geen rekening met fietsers Ga lekker langs een polder scheuren met je fiets.
Ik vind het ook een stomme regel. Dat die bedacht moet worden, omdat mensen elektrisch of niet zelf niet logischerwijs kunnen bedenken dat op bepaalde delen van de stad het niet zo handig is om zo hard te fietsen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 13:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus het probleem is mensen die hard fietsen, en dat probleem wil je dan te lijf gaan door mensen die op een bepaald type fiets rijden een beperking op te leggen die niet geldt voor andere fietsen terwijl je met die andere fietsen ook "te" hard kan fietsen.
Ja. 25 = 25. Wiskundig gezien ja. Maar als je mijn betoog had gelezen dan had je begrepen wat ik bedoelde met dat 25km/u niet hetzelfde is tussen mensen in.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
25 km per uur is 25 km per uur. Of ik nu op een ebike zit of op een normale fiets. Of ik nu vermoeid ben of niet.
Mooi ik zal het haarfijn uitleggen. Mijn CV mbt e-bikes:quote:Verder weet ik niet wat voor beeld jij van ebikes hebt
Niet piepende banden nee maar ik ben wel al een paar keer weggeduwd bij het stoplicht omdat men geen geduld had om er op het kruispunt zelf nog even langs te kunnen schieten.quote:maar ook met een ebike moet je net zo snel of langzaam afremmen als op een normale fiets. Het is niet dat je met een ebike sneller of langzamer remt. En je doet net alsof ebikes met piepende banden wegschieten bij een groen stoplicht. Totaal uit de lucht gegrepen en niet gebaseerd op waarheid.
Op die 25km/u wel. Ware het niet dat de gemiddelde snelheid in amsterdam 16km/u is voor fietsers en e-bikes dus constant geconfronteerd worden met mensen die langzamer zijn dan zichzelf.quote:Bij 25 km per uur is werkelijk alles hetzelfde als bij een normale fiets die 25 km per uur rijdt. Je verzint verschillen die er niet zien.
Ik zie vooral jongeren op zo'n kansloze fatbike met 30+ km/uur voorbij knallen. Die mogen ze wel aanpakken.quote:Op donderdag 23 maart 2023 13:19 schreef Fer het volgende:
De snelheid waarmee sommige (jongeren) met een e-bike op een rotonde af rijden is soms best angstaanjagend
Maar dat los je dus niet op met deze regel want met deze regel mag en kan ik nog steeds harder dan 20 km per uur fietsen. Ik mag het alleen niet op een ebike, maar op een normale fiets of met een racefiets is het blijkbaar geen probleem.quote:Op donderdag 23 maart 2023 13:52 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Ik vind het ook een stomme regel. Dat die bedacht moet worden, omdat mensen elektrisch of niet zelf niet logischerwijs kunnen bedenken dat op bepaalde delen van de stad het niet zo handig is om zo hard te fietsen.
Jij fietst die 14 km met 25 km/u?quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee hoor ik ben zeker geen wielrenner.
Ik fiets dagelijks 14 km enkele reis naar mijn werk en weer 14 km terug.
Wees eens eerlijk, je hebt geen argumenten om het niet met mij eens te zijn dus resteert alleen mijn eerlijkheid in twijfel trekken nog he, zeg eens eerlijk.
Dat betoog heb ik gelezen en raakt kant noch wal. Evenals de zin hierboven. Natuurlijk is 25 km/u op een verlaten fietspad niet hetzelfde als 25 km/u in de binnenstad. Dat is dan ook niet het punt. Het punt is dat 25 km/u op een ebike in de binnenstad hetzelfde is als 25 km/u op een normale fiets in de binnenstad.quote:Op donderdag 23 maart 2023 13:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja. 25 = 25. Wiskundig gezien ja. Maar als je mijn betoog had gelezen dan had je begrepen wat ik bedoelde met dat 25km/u niet hetzelfde is tussen mensen in.
Opnieuw mis je het punt. Het gaat niet om hoe goed ik kan fietsen, het gaat om dat het probleem kennelijk is dat mensen te snel fietsen en dat er nu een plan wordt gelanceerd dat dat probleem niet oplost, ik kan immers nog steeds snel fietsen, zo lang ik dat maar niet op een ebike doe.quote:Jij gebruikt nu jouw eigen "kijk mij eens snel en ook constant snel fietsen" punt uit te breiden als de algemene ervaring voor fietsers. Ik ben bereid jou volledig te geloven. Jij Kapitein_Scheurbuik bent de beste constant snelle fietser van het land en niemand kan daar aan tippen.
Zeker. Dat maakt dat beeld echter niet opeens correct. Jij schijnt te denken dat ebikes harder remmen en met gierende banden wegscheuren na een stop. Dat is niet zo. En ook al zou je dagelijks nog 3 maal zoveel fietsen verandert dat niet opeens.quote:Goed dan is dat stukje achter de rug en kunnen we praten over wat het betekent dat niet alleen jij dus de piek-fietser bent maar iedereen met een e-bike nu ineens de macht heeft gekregen om exact zo te rijden als jij.
En hoewel jij ongetwijfeld een heer in het verkeer bent geldt dat gewoon niet voor iedereen. De meeste mensen worden begrensd door hun spieren en door andere factoren waardoor ze nooit dat gedrag kunnen ontwikkelen.
Dat wordt volledig weggenomen in een e-bike.
[..]
Mooi ik zal het haarfijn uitleggen. Mijn CV mbt e-bikes:
- Ik fiets elke dag door de buitenwijken, randgemeentes en binnenstad van amsterdam
- 25 min per fietsbeurt x2
- Jan van Galenstraat, grachtengordel, hoofdweg. etc..
- Gevarieerde fietsroute met veel verschillende complexe stukken en kruispunten
- Daar kom ik dus dagelijks minimaal wel iets van 8 a 9 elektrische fietsers tegen. Zowel als medeverkeer als tegenverkeer
- En ik ben niet blind dus ik zie het gedrag en het effect van e-bikes hebben op het verkeer. Niet alleen bij mijzelf of andere fietsers maar ook bij voetgangers.
Is dit voldoende CV om een beeld te mogen hebben?
Dat ligt niet aan e bikes maar aan asociaal gedrag door mensen die sneller fietsen dan jij.quote:Niet piepende banden nee maar ik ben wel al een paar keer weggeduwd bij het stoplicht omdat men geen geduld had om er op het kruispunt zelf nog even langs te kunnen schieten.
Je hebt ondanks je vele fietsen een volstrekt onrealistisch beeld van fietsers. Een dagelijkse fietser haalt echt met gemak een snelheid hoger dan 20 km/u. Dat jij denkt dat dat alleen kan op een ebike doet mij het ergste vermoeden over je eigen fitheid.quote:En dat gedrag is 100% alleen maar mogelijk bij e-bikes (of bij fietsgoden zoals jij die met hun gebonkte beenspieren 0-60 halen in 6 seconden)
Ja dus? De gemiddelde snelheid is 16 km/u dat betekent dat er dus een groep is die langzamer gaat (misschien maar 11 km/u) en een groep die sneller gaat. Je maakt mij niet wijs dat jij dagelijks 25 minuten fietst en niet dagelijks wordt geconfronteerd met mensen die langzamer fietsen.quote:Op die 25km/u wel. Ware het niet dat de gemiddelde snelheid in amsterdam 16km/u is voor fietsers en e-bikes dus constant geconfronteerd worden met mensen die langzamer zijn dan zichzelf.
Dus om asociaal gedrag aan te passen moeten mensen op een ebike begrensd worden terwijl we hierboven de conclusie trekken dat het gedrag waar jij je kennelijk aan stoort niet ebike gebonden is.quote:En dat lijkt asociaal gedrag bij die mensen te cultiveren. En DAT.. is de crux van mijn argument. En ik zou graag willen dat je daar op focuste ipv .. dat het getal 25 gewoon 25 is.
Dat is prima ja, maar dat wordt het niet. Het wordt gewoon uiteindelijk een algemene snelheidsbeperking voor fietsers, zie ook dit bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:13 schreef Dven het volgende:
Deze regel zal met name nuttig zijn voor alle oudjes die nu met veel meer snelheid rijden dan hun lichaam en reactievermogen feitelijk aankan.
Trapondersteuning tot 20 km/h, alles daarboven moet je er zelf uitpersen. Prima toch?
Ik heb het even voor je uitgerekend. Ik rij 13,8 kilometer en daar doe ik 35 minuten over, dat is 23,66 km/u. Op een normale fiets.quote:Op donderdag 23 maart 2023 14:22 schreef YStec het volgende:
[..]
Jij fietst die 14 km met 25 km/u?
Dat is waar ik op reageerde namelijk. Je doet nu alsof je voor een langere periode met 25 km/u fietst. Dat is een snelheid die je niet makkelijk haalt met een normale fiets, en als je het haalt niet lang kan volhouden zonder hulpmiddelen.
Met een steek- en inbussleutel, lijkt me.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met bloemkool en een kuiltje jus?
Is bovengemiddeld, maar voor een getrainde fietser met een goed fiets prima te halen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 14:22 schreef YStec het volgende:
[..]
Jij fietst die 14 km met 25 km/u?
Dat is waar ik op reageerde namelijk. Je doet nu alsof je voor een langere periode met 25 km/u fietst. Dat is een snelheid die je niet makkelijk haalt met een normale fiets, en als je het haalt niet lang kan volhouden zonder hulpmiddelen.
23,6 km/u tijdens de spits met verkeerslichten en al.quote:Op donderdag 23 maart 2023 15:24 schreef cafca het volgende:
[..]
Is bovengemiddeld, maar voor een getrainde fietser met een goed fiets prima te halen.
Kom je wel eens buiten? Ik zie steeds meer jongeren, ook scholieren op e-bikes rijden.quote:Op donderdag 23 maart 2023 16:04 schreef DX11 het volgende:
Wat maakt het uit, er rijden toch alleen maar 60 plussers op? Die gaan toch niet hard. Jonge mensen hebben allemaal gewoon een normale fiets dus die kunnen lekker doortrappen als ze daar behoefte aan hebben.
Het gaat om snelheidsverschil en kinderen tussen de 8 en 12 zijn ook nog aan het leren fietsen. Dat is iets meer dan niet omvallen namelijk. Dat was geen probleem met normale fietsen, tot 25 km/u dus, nu is het wel een probleem. Dan moet je de basis van die mobiliteit beschermen tegen het nieuwe probleem.quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:33 schreef Metro2005 het volgende:
Iedereen 3km/u dus, top idee. Daar krijgen we mensen wel de auto mee uit ja
Dan hebben die jongeren wel slechte ouders zeg. Hoe verwen je je kind.. laat ze gewoon lekker trappen dat is toch heel normaal..quote:Op donderdag 23 maart 2023 16:12 schreef cafca het volgende:
[..]
Kom je wel eens buiten? Ik zie steeds meer jongeren, ook scholieren op e-bikes rijden.
Maar juist de 60 plussers, die niet gewend zijn aan die snelheden zijn het gevaarlijkst
Helemaal mee eensquote:Op donderdag 23 maart 2023 16:20 schreef DX11 het volgende:
[..]
Dan hebben die jongeren wel slechte ouders zeg. Hoe verwen je je kind.. laat ze gewoon lekker trappen dat is toch heel normaal..
Ja dan koopt toch niemand meer een electrische fiets, wat heb je dan nog aan een electrische fiets? Die is toch juist bedoeld om op een milieuvriendelijke manier sneller op je werk te zijn?quote:Op donderdag 23 maart 2023 12:26 schreef junkiesietze het volgende:
Alle electrische fietsen gaan minimaal 25km/h dus straks lekker alle fietsen op de rollerbank kunnen zetten, iedereen een boete omdat ze 10kmh te hard gaan
Gewoon weer een geld koe gevonden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |