https://nos.nl/artikel/24(...)-elektrische-fietsenquote:Amsterdam wil maximumsnelheid van 20 km/u voor elektrische fietsen
Amsterdam wil de maximumsnelheid van elektrische fietsen terugbrengen naar 20 kilometer per uur. Hiermee moet de verkeersveiligheid in de stad verbeterd worden.
Fietspaden worden drukker en de snelheidsverschillen op het fietspad worden groter, waardoor het vooral gevaarlijk wordt voor kinderen en ouderen, schrijft Het Parool.
Verkeerswethouder Melanie van der Horst wil de snelheid voor elektrische fietsers daarom terugbrengen naar 20 kilometer per uur. Zo'n maximumsnelheid voor fietsers op fietspaden is nu niet mogelijk; daarvoor is nieuwe landelijke regelgeving nodig. Wethouder Van der Horst gaat zich daar in Den Haag hard voor maken.
[..]
Ja, dat dacht jij.quote:
In principe is iedereen het hier mee eensquote:Op donderdag 23 maart 2023 09:20 schreef opgebaarde het volgende:
In principe is iedereen het hier mee eens alleen het is de gemeente Amsterdam die met het idee komt dus het wordt verworpen
Bij elke e-biker die ik niet fluitend kan inhalen met mijn gewone fiets ga ik de politie bellen!!quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Nog even los van de haalbaarheid van dit soort ballonnetjes, vraag ik me toch af hoe je zo'n regel reeel gezien denkt te kunnen handhaven. Een propvolle stad met fietspaden en straten vol door elkaar krioelende fietsers, waarvan je de e-bikers ertussen uit moet pikken en meten of die de toegestane 20 ipv 25 fietsen. Bovenop alle andere handhavingstaken, waar de politie ook al niet aan toekomt.
En dan komen er nog wat haken en ogen bovenop. Die e-bikers zullen dus moeten weten hoe hard ze gaan en een snelheidsmeter oid moeten aanschaffen. Het geldt alleen voor e-bikes, mag je wel harder dan 20 als je de elektrische hulpmotor uit hebt staan? Indien nee, waarom dat onderscheid ten opzichte van normale fietsen? Indien ja, hoe ga je bewijzen dat de motor aan stond? Wat maakt 25 km/u fietsen met een hulpmotor uberhaupt gevaarlijker dan die snelheid halen op een fiets zonder hulpmiddel? Etc.
Nou niet echt. Vroeger stonden ze ergens gewoon met een fuik en dan ging iedere bromfiets op de rollerbank.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:42 schreef Janneke141 het volgende:
Maar handhavingstechnisch is dit volkomen kansloos natuurlijk.
Ok niet iedereen alleen wel alle mensen die niet op een elektrische fiets (excel speedpedelec)) rijden. Er wordt massaal geklaagd over de elektrische fietsen die te snel gaan en daarmee andere fietsers, voetgangers en automobilisten in de stad hinderenquote:Op donderdag 23 maart 2023 09:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
In principe is iedereen het hier mee eens![]()
In jouw bubbel waar pamperen, drammen en handje vasthouden de norm is misschien.
Dat is onvergelijkbaar, want dan werd je beboet omdat je brommer was opgevoerd (wat niet mag) en niet omdat men constateerde dat je te hard reed.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nou niet echt. Vroeger stonden ze ergens gewoon met een fuik en dan ging iedere bromfiets op de rollerbank.
En als je brommer was opgevoerd ging hij mee, werd hij helemaal gestript en soms kreeg je hem zelfs als een pakketje terug. Dat soort maatregelen zijn redelijk ontmoedigend en ik hoop zelf niet dat het daar op uitdraait, maar op zich kan het natuurlijk.
Elektrische fietsen zijn niet wettelijk begrensd op 20 km/u. Betreffende wethouder wil ook niet dat ze technisch niet harder dan 20 kunnen, ze wil dat ze plaatselijk niet harder dan 20 mogen. Een rollerbank is dan dus geen geschikt meetinstrument.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:53 schreef Tengano het volgende:
[..]
Nou niet echt. Vroeger stonden ze ergens gewoon met een fuik en dan ging iedere bromfiets op de rollerbank.
En als je brommer was opgevoerd ging hij mee, werd hij helemaal gestript en soms kreeg je hem zelfs als een pakketje terug. Dat soort maatregelen zijn redelijk ontmoedigend en ik hoop zelf niet dat het daar op uitdraait, maar op zich kan het natuurlijk.
Godsammekraken zeg. Wat een zeikland zijn wij geworden.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ok niet iedereen alleen wel alle mensen die niet op een elektrische fiets (excel speedpedelec)) rijden. Er wordt massaal geklaagd over de elektrische fietsen die te snel gaan en daarmee andere fietsers, voetgangers en automobilisten in de stad hinderen
Misschien behoor jij tot de groep die graag klaagt over de te snelle fietsen en over beperkende regelgeving. Die zijn niet serieus te nemen en lekker blijven klagen dan
Je grossiert in foute aannames.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:53 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ok niet iedereen alleen wel alle mensen die niet op een elektrische fiets (excel speedpedelec)) rijden. Er wordt massaal geklaagd over de elektrische fietsen die te snel gaan en daarmee andere fietsers, voetgangers en automobilisten in de stad hinderen
Misschien behoor jij tot de groep die graag klaagt over de te snelle fietsen en over beperkende regelgeving. Die zijn niet serieus te nemen en lekker blijven klagen dan
Een bromscooter mag ook 45 km/u.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:59 schreef TweedeKlum het volgende:
Succes met handhaven. Een scooter mag wettelijk niet harder kunnen dan 25 km/u, nou, ik zie alleen maar scooters die veel harder gaan.
Dat zit standaard in de computer die de motor aanstuurt.[/quote]quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:16 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Die e-bikers zullen dus moeten weten hoe hard ze gaan en een snelheidsmeter oid moeten aanschaffen.
Iemand die 25 km/u rijdt zonder hulpmotor voelt wat zijn of haar fiets doet, en heeft ook het gevoel voor die snelheid opgebouwd naarmate hij of zij sneller ging. Met e-bike heb je plotseling mensen op de fiets die nooit boven de 15 km/u hebben gereden en plotseling 25 km/u rijden (of meer, iets van 1/3 van de niet-spedelec e-bikes is opgevoerd); die hebben geen gevoel met de fiets op die snelheid, of hoe zich dat t.o.v. het overige verkeer verhoudt.quote:Indien nee, waarom dat onderscheid ten opzichte van normale fietsen? Indien ja, hoe ga je bewijzen dat de motor aan stond? Wat maakt 25 km/u fietsen met een hulpmotor uberhaupt gevaarlijker dan die snelheid halen op een fiets zonder hulpmiddel? Etc.
Dus als ik nu gewend ben 25 per uur te rijden op mijn normale fiets is er niks aan de hand maar als ik dan morgen op een ebike stap en 25 km per uur rij ben ik een gevaar op de weg en moet mijn snelheid beperkt worden?quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:06 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Dat zit standaard in de computer die de motor aanstuurt.
[..]
Iemand die 25 km/u rijdt zonder hulpmotor voelt wat zijn of haar fiets doet, en heeft ook het gevoel voor die snelheid opgebouwd naarmate hij of zij sneller ging. Met e-bike heb je plotseling mensen op de fiets die nooit boven de 15 km/u hebben gereden en plotseling 25 km/u rijden (of meer, iets van 1/3 van de niet-spedelec e-bikes is opgevoerd); die hebben geen gevoel met de fiets op die snelheid, of hoe zich dat t.o.v. het overige verkeer verhoudt.
Simpel.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:13 schreef Dven het volgende:
Deze regel zal met name nuttig zijn voor alle oudjes die nu met veel meer snelheid rijden dan hun lichaam en reactievermogen feitelijk aankan.
Trapondersteuning tot 20 km/h, alles daarboven moet je er zelf uitpersen. Prima toch? Nu zal er van een aantal lieden wel weer schreeuwen over pamperen, drammen, handjes vasthouden en rubberen tegels maar vooralsnog heb ik nog geen zinnig argument gehoord waarom dit zo slecht zou zijn.
"Tegen betutteling zijn" is een argument op zichzelf: als het niet nodig is, moet je het als overheid ook niet moeten willen regelen. En het is niet nodig. En als je het vervolgens óók nog niet kan handhaven dan moet je er al helemaal niet aan beginnen. Het is niet de taak van de overheid om iedere vierkante centimeter van je leven te moeten reguleren.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:13 schreef Dven het volgende:
maar vooralsnog heb ik nog geen zinnig argument gehoord waarom dit zo slecht zou zijn.
Met bloemkool en een kuiltje jus?quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
bereiders van een elektrische fiets
bak&braadfietsmoedersquote:Op donderdag 23 maart 2023 10:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Met bloemkool en een kuiltje jus?
Vind dit wel terecht.quote:Op donderdag 23 maart 2023 09:35 schreef Haags het volgende:
Hopeloos verloren deze stad. @:Wereldgozer
25km/u op een e-bike is anders dan 25km/u op een fiets.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus als ik nu gewend ben 25 per uur te rijden op mijn normale fiets is er niks aan de hand maar als ik dan morgen op een ebike stap en 25 km per uur rij ben ik een gevaar op de weg en moet mijn snelheid beperkt worden?
Waar is de logica?
Dit dus. Naast dat normale fietsers bij onoverzichtelijke situaties nog wel eens eerder rustig aan willen doen dan een e-bike die ongeacht de situatie 25 km/h denk te moeten fietsen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
25km/u op een e-bike is anders dan 25km/u op een fiets.
Namelijk. Op een normale fiets worden de meesten mensen na 5 minuten 25km/u moe en vallen ze terug naar een 20km/u oid dus het is geen vasthoudende 25km/u. Daarnaast ben je in de stad dus er zijn veel stoplichten en drukte bezig en op een normale fiets is de psychologie al iets sneller dat je je snelheid aanpast. Op een e-bike accelereren mensen veel sneller op naar de max en voelen andere mensen als obstakels in plaats van mede-bestuurders waar je je snelheid voor moet aanpassen.
Tenminste zo ervaar ik het gedrag van e-bike gebruikers nu.
Dus het is een beetje zoals die geluidswetgeving voor TV reclames toen. Reclames werden qua geluid te hard en mensen schrokken wakker. Toen heeft de reclame code commissie een max decibelage gesteld. Dus wat deden de reclamemakers.. de stiltes ook boosten. Dus technisch gezien kwamen de reclames niet boven het decibel maar de ervaring voor de kijker was wel dat reclames alsnog veel veel harder waren dan de film.
Zoiets is het met e-bikes ook. Er zijn geen stiltes meer het is of max snelheid of niet. Want er is geen rem voor de gebruiker. Geen vermoeidheid. Geen langzaam optrekken of afremmen. Dus wat vroeger dus een irritante rauwdouwende fanatieke fietser was.. maar dan nu veel meer mensen en all the time.
Ah excuus, ik wist niet dat jij de norm bent.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Je grossiert in foute aannames.
Ik rij niet op een elektrische fiets en ook niet op een speedpedelec. Ik klaag ook niet over andere fietsen, daarbij rij ik op mijn normale fiets of op mijn skates boven de 20 km per uur.....op het fietspad. Wat maakt dat anders dan op een elektrische fiets.
Zeker welquote:Op donderdag 23 maart 2023 09:57 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Elektrische fietsen zijn niet wettelijk begrensd op 20 km/u. Betreffende wethouder wil ook niet dat ze technisch niet harder dan 20 kunnen, ze wil dat ze plaatselijk niet harder dan 20 mogen. Een rollerbank is dan dus geen geschikt meetinstrument.
Maar dan is het geen elektrische fiets meer, hè.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:52 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zeker omdat bij veel Chinese fiets gewoon een gas hendel kan monteren.
Achteraf monteren he .quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:53 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dan is het geen elektrische fiets meer, hè.
Het gaat mij hier niet om mensen die al gewend zijn harder te rijden dan de "standaard" niet-ondersteunde fietser, maar om de figuren die hun hele leven de 20 km/u nooit gehaald hebben en nu plotseling 25 km/u of meer kunnen rijden, en dus geen gevoel hebben hoe een fiets zich gedraagt, of hoe zich dat verhoudt in het overige verkeer. En die 2 categorieen kun je niet makkelijk onderscheiden.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus als ik nu gewend ben 25 per uur te rijden op mijn normale fiets is er niks aan de hand maar als ik dan morgen op een ebike stap en 25 km per uur rij ben ik een gevaar op de weg en moet mijn snelheid beperkt worden?
Waar is de logica?
Wees eens eerlijk: jij fietst helemaal niet hè? Of ben je een wielrenner?quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus als ik nu gewend ben 25 per uur te rijden op mijn normale fiets
Ik zie ook mensen die 10 kilometer per uur fietsen met een helm op fietsen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 10:04 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Godsammekraken zeg. Wat een zeikland zijn wij geworden.
Elek fietsen te snel, mountainbikers in het bos fietsen in de weg. Wielrenners domineren de weg ( ok, klopt vaak)
Snorfietsers, brommers, bezorgbusjes, bejaarden op scootmobiels.
Ja, alles kun je wel op 1 hoop gooien als het om veiligheid gaat maar we zijn gewoon een dichtbevolkt land waar niemand elkaar meer de ruimte wil geven lijkt het wel...
He voordeel van een E-bike is wat mij betreft, dat je er hard mee kan. Dus als ik in Amsterdam zou wonen, zou ik er ook geen aanschaffen.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:29 schreef YStec het volgende:
Al die zure reacties van mensen die geen e-bike gebruiken..
In amsterdam word je ook overhoop gereden door gewone fietsers. Een maximumsnelheid gaat daar hoe dan ook niks aan veranderen. Ze fietsen daar overal doorheen en hebben schijt aan alle verkeersregels, zebrapaden en zelfs voetgangersgebieden.quote:Op donderdag 23 maart 2023 11:47 schreef Canopus het volgende:
Goed idee wel. In zo'n drukke stad als Amsterdam is dat een stuk veiliger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |