abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 22 maart 2023 @ 17:12:46 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208496324
Niet mijn OP


Allen,

Behalve over veelal zakelijke manoeuvres en heuglijke onderwerpen die geheel passen in onze *) kringen, werd afgelopen zondag bij de koffie c_/ na de mis in Haarlem :Y) :9 gezamenlijk nog gesproken over doodnormale maatschappelijke 'perikelen' bij jeugdigen. *)
Zowel leden van de plaatselijke parochie en enkele collega's uit de zakenwereld, m'n partner en ikzelf uiteraard *), hadden het hierbij dan ook over de zogeheten 'Week van de Lentekriebels'. ;) Dat was naar aanleiding van aan ons op de Zuid-as gelieerde onderwijstakken ter educatie en het onderwijzen van jeugdigen en subsidieoverwegingen voor Rutgers in het kader van dit speciale 'leervak'. :7~

Omdat er in samenspraak met het ministerie, evenals met veel grote andere organisaties en bedrijven 8} *), ook al geruime tijd een goede samenwerking bestaat met het basisonderwijs, voortgezet onderwijs :s) :s) :s) en diverse andere hogere scholen als de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam op steenworp afstand, kwam dit onderwerp vorige week al ter sprake tijdens een borrel B:)B :Y) op goede locatie. *) Er is op diverse scholen in NL meer aandacht voor lessen 'seksuele vorming' omdat lang niet alle ouders van jeugdige kinderen daar altijd even 'handig' in lijken te zijn. :|W
Wij hebben in samenspraak met het ministerie FvD-leider Baudet in het bijzonder hierover verder niets gevraagd *), al toonden anderen toch veel belangstelling in het onderwerp 'lentekriebelweek'. ;)

Wat u? Het onderwerp gooide bij diverse voorstanders namelijk best hoge ogen en is deze week reeds van start gegaan. *) Dus een reden temeer om dit speciale 'pakket' op deze scholen grootscheeps en succesvoller uit te gaan rollen om jeugdigen weerbaar te maken voor in een later stadium. :s) :s) :s)
Maar uiteraard dus ook om hen tijdig te leren wat er allemaal gebeurt met het opgroeiende lichaam richting pubertijd *O* en daar straks misschien beter mee om te kunnen gaan :9, want jong geleerd is oud O~) gedaan. *)

Dat er behalve voor ouders hierbij voor het basisonderwijs ook een duidelijk rol ligt moge duidelijk zijn. Verder is het inderdaad raadzaam dat ouders die hier zo hun bedenkingen bij hebben :|W, of zich zorgen maken :o, tijdig in overleg gaan met de basisschool in kwestie. ^)
Let wel dat er selectief te werk wordt gegaan en er in dit kader verschillende lespakketten in hun soort zullen komen voor verschillende groepen. Dat ook bepaalde partijen waaronder de PVV het nu allemaal wat vroeg vinden was mij ook reeds bekend, maar mag deze prima ontwikkeling voor jeugdigen niet echt drukken. *)

Maar goed, al met al lijkt de zogeheten 'Week van de Lentekriebels' best toekomst te hebben oO<, toch zal men enige mate van voorzichtigheid moeten betrachten in hoe men het brengt. De ene school of leraar is tenslotte de andere niet, en hetzelfde geldt ook voor de grote diversiteit aan kinderen omdat iedereen in wezen uniek is. ;)
Het nieuwe lesrooster geniet na enige aarzeling uiteraard de goedkeuring van veel politieke partijen, waaronder de VVD en van ons op goede locatie te Haarlem :Y) en Amsterdam Zuid. :7~

Fijne avond!

Scjvb

====

quote:
NOS Nieuws • Vandaag, 18:03

ANP

Ouders die zich zorgen maken over de lessen seksuele vorming in de Week van de Lentekriebels kunnen het best contact opnemen met de school, adviseert minister Wiersma voor Primair en Voortgezet Onderwijs. Basisscholen hebben uitdrukkelijk een rol in de seksuele vorming en de seksuele weerbaarheid van kinderen, zegt hij.

"We hebben met zijn allen bepaald dat seksuele vorming tot de leerdoelen behoort, dus dan is het logisch dat daar les over wordt gegeven", zei hij in de Tweede Kamer. Hoe zij dat invullen bepalen schoolbesturen, leerkrachten en ouders.

De onderwijsminister was uitgenodigd bij het Vragenuurtje omdat FvD-leider Baudet tegen de lespakketten van de Week van de Lentekriebels is. Die werden ook dit jaar weer ontwikkeld door kenniscentrum Rutgers. Volgens Baudet worden kinderen vanaf vier jaar daarin "aangespoord" om over volwassen seksueel gedrag en geslachtsverandering te praten. Over het extra lesmateriaal over het vrouwelijk geslachtsdeel is hij ook niet te spreken. Ook andere partijen hadden vragen.

Wensen en grenzen

Wiersma wijst erop dat de lentekriebel-lessen per leeftijd verschillen en vooral tot doel hebben kinderen wijzer en weerbaarder te maken. "Bij groep 2 gaat het bijvoorbeeld over verschillen tussen jongens en meisjes, wensen en grenzen. Ik vind het, ook als ouder, belangrijk dat kinderen dit leren."

Ook lessen over menstruatie en zaadlozing voor kinderen die daar gezien hun leeftijd mee te maken krijgen, of over verliefdheid en begrijpen wat liefde is, horen bij de leerdoelen van het onderwijs, zegt Wiersma. "Als er kinderen zijn die dit thuis niet leren, en het mag ook niet op school, waar dan wel?"

Week van de Lentekriebels leidt vaker tot vragen
Bij Rutgers komen elk jaar vragen van bezorgde ouders binnen over de themaweek en de lessen. "Dit jaar zijn het er meer omdat er nepnieuws over wordt verspreid, bijvoorbeeld over kleuters en seksuele handelingen", zegt ontwikkelaar Luc Lauwers. In het pakket voor groep 7 en 8 zit wel informatie over seks, veilige seks en seksuele weerbaarheid.

"Kinderen worden nergens toe aangezet, het speelt gewoon. Ze hebben mobieltjes en zien van alles. Leerkrachten kunnen het lespakket naar eigen inzicht gebruiken voor de vragen die er bij hun leerlingen leven."

Ook Lobke Vlaming van Stichting Ouders en Onderwijs zegt dat er dit jaar iets meer vragen binnenkomen, al is de week nog maar net begonnen. "Het enige wat wij kunnen adviseren is: ga met de school praten. Dat hebben ouders vaak nog niet gedaan", zegt zij. In veel gevallen van bezorgde ouders hebben de scholen ze niet vooraf verteld over de lessen seksuele vorming.


Verkeerd gebruik van de lespakketten zou Wiersma niet goed vinden, maar of dat gebeurt weet hij niet. De Week van de Lentekriebels is geen lesmateriaal van de overheid. Ongeveer een derde tot de helft van de scholen kiest voor dit pakket. Er zijn ook andere lespakketten, bijvoorbeeld Wonderlijk gemaakt, voor "seksuele vorming vanuit een christelijke levensvisie".

De minister kon de zorgen bij een aantal politieke partijen niet wegnemen. Denk zegt "talloze mails" van bezorgde ouders te hebben binnengekregen omdat ze bang zijn dat hun kind van vier of vijf jaar geslachtsdelen en seks voorgeschoteld krijgt. En de PVV vindt lessen over seksualiteit in groep 7 en 8 wel wat vroeg.

In een bubbel opvoeden

De SGP vindt dat seksuele opvoeding in de eerste plaats binnen het gezin hoort. De partij wilde weten of de minister de subsidie voor Rutgers in gaat trekken.

Dat is Wiersma niet van plan, en seksuele opvoeding alleen door ouders vindt hij ook geen goed idee. "De samenleving wordt er niet beter van als we kinderen te veel in een bubbel opvoeden en ze pas loslaten als ze twaalf zijn." Hij gaat het lesmateriaal bij Rutgers opvragen en nader bestuderen.

Inmiddels is de Week van de Lentekriebels op veel scholen van start gegaan en praten leerlingen bijvoorbeeld over wat zij fijn of niet fijn vinden in contact met andere mensen en hoe zij dit kunnen bespreken. Het Jeugdjournaal maakte deze reportage:


© https://nos.nl/artikel/24(...)eerdoel-van-kinderen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 22 maart 2023 @ 17:19:06 #2
269689 crew  Viv
  woensdag 22 maart 2023 @ 17:24:29 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208496483
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:37 schreef HowardRoark het volgende:

Nee hoor, jij vist selectief één zin uit een stuk tekst over het onderwijs van 250 jaar geleden, in een poging zo je gelijk te halen. Maar met 'maatschappelijke normen en waarden' zal in die tijd iets heel anders zijn bedoeld dan waar wij het hier in dit topic over hebben. Namelijk een ideologisch gedachtegoed over seks, gender en seksuele oriëntatie dat niet breed wordt gedragen.
Het toont aan dat school meer is dan lezen en rekenen leren en dat er dus ook een onderdeel "maatschappelijke normen en waarden in zit". En dat dat niet iets van de laatste twintig jaar is. Dus je beweringen dat dat geen onderwijstaak zou zijn is vooral je eigen wensdenken.

Is ook niet zo raar. De maatschappij heeft nou eenmaal last van kinderen die slecht/wereldvreemd opgevoed worden. Dus daar heeft de samenleving via het onderwijs wel degelijk wat over te vinden.

quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:57 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Onwetendheid over seks is juist iets dat kinderen onderscheidt van volwassenen. Immers, kinderen zijn niet seksueel rijp. 6-jarigen moeten lekker buitenspelen met leeftijdsgenootjes en niet bezig zijn met allerlei theorieën over natte dromen, ongesteldheid, genderidentieit, seksuele oriëntatie en zelfbevrediging.
Pakken we er even bij wat het programma voor 6 jarigen is. Die zitten in groep drie.
https://seksuelevorming.n(...)lslessen-voor-thuis/

quote:
Les 1: Ik ben ik

Les 2: Jongens en meisjes

Les 3: Hoe ben ik geboren

Les 4: Ik vind het fijn met jou

Les 5: Prettig en niet prettig
Geen enkele van de onderwerpen die je noemt leren ze op 6 jarige leeftijd. Je zit er dus weer eens gigantisch naast en lijkt ook volledig niet op de hoogte van deze lesmethode.

En ga je nog eens erkennen dat 15 jaar toch echt te laat is om kinderen te leren wat seks is? Als ze al zo'n jaar of drie op de middelbare school rondhangen dat een groot hengstenbal is.
  woensdag 22 maart 2023 @ 17:27:26 #4
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208496525
Het eigenlijke probleem is dat ouders tegenwoordig geen tijd meer hebben hun eigen kinderen op te voeden.

Denk je dat leraren erop zitten te wachten kinderen algemene normen en waarden bij te moeten brengen, omdat de ouders het niet doen? Over de bloemetjes en de bijtjes te moeten praten omdat ouders het laten afweten.

En nu krijg je zelfs ouders die gaan janken omdat scholen hun werk voor ze doen omdat ze zo los staan van de samenleving dat ze net als de PVV denken dat kinderen in groep 8 nog geen seksuele voorlichting nodig hebben. 8)7
Laffe huichelaar
  woensdag 22 maart 2023 @ 17:45:39 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208496799
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:27 schreef timmmmm het volgende:
Het eigenlijke probleem is dat ouders tegenwoordig geen tijd meer hebben hun eigen kinderen op te voeden.

Denk je dat leraren erop zitten te wachten kinderen algemene normen en waarden bij te moeten brengen, omdat de ouders het niet doen? Over de bloemetjes en de bijtjes te moeten praten omdat ouders het laten afweten.

En nu krijg je zelfs ouders die gaan janken omdat scholen hun werk voor ze doen omdat ze zo los staan van de samenleving dat ze net als de PVV denken dat kinderen in groep 8 nog geen seksuele voorlichting nodig hebben. 8)7
Nouja als tijdgebrek de enige reden was dan was hier geen ophef over.
pi_208496816
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het toont aan dat school meer is dan lezen en rekenen leren en dat er dus ook een onderdeel "maatschappelijke normen en waarden in zit". En dat dat niet iets van de laatste twintig jaar is. Dus je beweringen dat dat geen onderwijstaak zou zijn is vooral je eigen wensdenken.
Je gaat rustig door met voortborduren op je eigen drogredenering hè? Zoals ik al zei:
quote:
10s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Jawel, dat heb ik wel gedaan. Het betreft een onderzoek dat gedaan is onder jongeren, dus geen dertigers. En dan is de gemiddelde leeftijd een goed uitgangspunt.
[..]
Ik vraag mij vooral af wat je nu hier probeert aan te tonen. Jij lijkt te denken dat 'de normen en waarden van de gemeenschap' gelijkt staat aan indoctrinatie met progressief links gedachtegoed. Dat laatste is namelijk waar ik het over had.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:24 schreef Hexagon het volgende:
Is ook niet zo raar. De maatschappij heeft nou eenmaal last van kinderen die slecht/wereldvreemd opgevoed worden. Dus daar heeft de samenleving via het onderwijs wel degelijk wat over te vinden.
Kun je ook onderbouwen wat 'slecht' of 'wereldvreemd' opvoeden is?
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geen enkele van de onderwerpen die je noemt leren ze op 6 jarige leeftijd. Je zit er dus weer eens gigantisch naast en lijkt ook volledig niet op de hoogte van deze lesmethode.
Ik had het dan ook over de video die van Rugers afkomstig is en uitgebreid in dit topic besproken wordt. Die kinderen zijn zes, zeven, misschien acht? Dan houdt het wel op.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:24 schreef Hexagon het volgende:
En ga je nog eens erkennen dat 15 jaar toch echt te laat is om kinderen te leren wat seks is? Als ze al zo'n jaar of drie op de middelbare school rondhangen dat een groot hengstenbal is.
Nee hoor, ik blijf bij mijn mening. Jongeren van 14/15 zullen al weten wat seks is, maar dit is een geschikte leeftijd om met concrete voorlichting te beginnen. Dus bijvoorbeeld wat veilige seks is en wat niet. De eerder gepresenteerde cijfers sluiten hier ook aan. Dit in tegenstelling tot wat jij en andere progressieven hier graag willen beweren.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 22 maart 2023 @ 18:01:15 #7
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208497052
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja als tijdgebrek de enige reden was dan was hier geen ophef over.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nouja als tijdgebrek de enige reden was dan was hier geen ophef over.
Je hoort al jaren dat opvoedkundige taken meer en meer bij onderwijzers terecht komen.

Dan nog klagen ook wanneer ze het niet precies doen zoals jij het wil. Waardeloze ouders
Laffe huichelaar
pi_208497185
Het lijkt me prima om er aandacht aan te besteden,maar dat filmpje is wel een beetje vreemd in mijn ogen.

Om het over je piemel aanraken te hebben met een kind van 4, of neuken met iemand van 10 of zaadlozingen/masturberen bij iemand van 9.
pi_208497214
Schoolzwemmen was toch wel iets belangrijker.
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 18:16:25 #10
5428 crew  miss_sly
pi_208497221
Ik vond dit wel een goede:

https://chrisklomp.nl/lentekriebels-kan-kindermisbruik-voorkomen/

Voorlichting kan helpen in de strijd tegen (kinder)misbruik. Als kinderen weten wat wel en niet oké is met betrekking tot seks, is er minder kans dat ze jaren misbruikt kunnen worden omdat ze, ondanks dat het niet goed voelt, toch denken dat het 'normaal' is.

Ook voor de jongeren die met seks gaan experimenteren is het goed. Het is goed om te hebben geleerd dat je altijd 'nee' mag zeggen, bijvoorbeeld. En dat in principe alles oké is als je het allebei echt wil.

Buiten dat zijn er heel veel meisjes die al op 10 jarige leeftijd ongesteld worden. Je moet er toch niet aan denken hoe deze in paniek kunnen raken als ze niet weten wat er te gebeuren staat?

Vriendin van me is verloskundige, en had vorige week weer een 13-jarige in de praktijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 22 maart 2023 @ 18:20:16 #11
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208497252
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond dit wel een goede:

https://chrisklomp.nl/lentekriebels-kan-kindermisbruik-voorkomen/

Voorlichting kan helpen in de strijd tegen (kinder)misbruik. Als kinderen weten wat wel en niet oké is met betrekking tot seks, is er minder kans dat ze jaren misbruikt kunnen worden omdat ze, ondanks dat het niet goed voelt, toch denken dat het 'normaal' is.

Ook voor de jongeren die met seks gaan experimenteren is het goed. Het is goed om te hebben geleerd dat je altijd 'nee' mag zeggen, bijvoorbeeld. En dat in principe alles oké is als je het allebei echt wil.

Buiten dat zijn er heel veel meisjes die al op 10 jarige leeftijd ongesteld worden. Je moet er toch niet aan denken hoe deze in paniek kunnen raken als ze niet weten wat er te gebeuren staat?

Vriendin van me is verloskundige, en had vorige week weer een 13-jarige in de praktijk.
Iedereen is het denkelijk met punt 1 eens. Dan is het jammer dat je toch zoveel mensen tegen je in het harnas jaagt door het tweede punt er automatisch aan te koppelen. Ik denk dat veel mensen niet vinden dat je kinderen en jongeren mee moet geven dat alles oke is als je het allebei wil. Ook veel mensen die wel vinden dat grenzen aangeven etc kindermisbruik kan voorkomen. Die zijn hier nu tegen en houden dit bij hun kinderen weg door het andere deel van de boodschap.

Heb je jezelf mooi in je eigen voet geschoten
Laffe huichelaar
pi_208497270
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:27 schreef timmmmm het volgende:
Het eigenlijke probleem is dat ouders tegenwoordig geen tijd meer hebben hun eigen kinderen op te voeden.

Denk je dat leraren erop zitten te wachten kinderen algemene normen en waarden bij te moeten brengen, omdat de ouders het niet doen? Over de bloemetjes en de bijtjes te moeten praten omdat ouders het laten afweten.

En nu krijg je zelfs ouders die gaan janken omdat scholen hun werk voor ze doen omdat ze zo los staan van de samenleving dat ze net als de PVV denken dat kinderen in groep 8 nog geen seksuele voorlichting nodig hebben. 8)7
Met zoveel woorden wordt het niet gezegd, maar dit wordt dus gedaan voor de moslims en allochtonen die vanuit hun cultuur hiermee niks doen naar de kinderen.

Vandaar dat de PVV daarop ageert, want zonder die achtergestelde groepen waren deze lessen uiteraard niet nodig.
Vakman pur sang
  woensdag 22 maart 2023 @ 18:23:12 #13
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208497274
Ze komen er door het internet toch wel achter wat 'neuken' en dergelijke precies betekent. Al in groep 7 of 8, waarschijnlijk. Misschien al eerder.

Leg het dan ook maar meteen goed uit, inclusief de kanttekeningen die er bij te zetten zijn.

Zelfs in pré-internet-tijden wisten m'n klasgenootjes (destijds een jaar of 11) al hoe het zat.
  woensdag 22 maart 2023 @ 18:24:59 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208497294
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:46 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je gaat rustig door met voortborduren op je eigen drogredenering hè? Zoals ik al zei:
Je verschuift de doelpalen. Je beweert dat de school er niet voor een opvoedkundige taak is. Ik toon aan dat het wel degelijk zo gezien wordt, en dat al heel lang. En als dan blijkt dat je er compleet naast zit ga je maar wat roepen over "linkse indoctrinatie", terwijl seksuele voorlichting op scholen enkel bij wat radicaal conservatieve stromingen een probleem lijkt te zjn.

quote:
Kun je ook onderbouwen wat 'slecht' of 'wereldvreemd' opvoeden is?
Opvoeden op een manier waardoor jongeren zo vervreemd zijn van de samenleving dat ze daar zelf schade van hebben en de samenleving ook. Al die tienerzwangerschappen in de VS zijn daar een uitstekend voorbeeld van.

quote:
Ik had het dan ook over de video die van Rugers afkomstig is en uitgebreid in dit topic besproken wordt. Die kinderen zijn zes, zeven, misschien acht? Dan houdt het wel op.
Wordt weinig schokkends besproken. Ze hebben het over neuken wat zo'n joch lekker loopt te roepen. Niet onverstandig dat hij ook weet wat het dan is dat hij roept.

quote:
Nee hoor, ik blijf bij mijn mening. Jongeren van 14/15 zullen al weten wat seks is, maar dit is een geschikte leeftijd om met concrete voorlichting te beginnen. Dus bijvoorbeeld wat veilige seks is en wat niet. De eerder gepresenteerde cijfers sluiten hier ook aan. Dit in tegenstelling tot wat jij en andere progressieven hier graag willen beweren.
Nee die cijfers sluiten daar dus helemaal bij aan. Je schijnt niet te snappen dat de gemiddelde leeftijd waarop jongeren met seks beginnen heel wat anders is dan de leeftijd waarbij jongeren met seks kunnen beginnen. Want om op dat gemiddelde te komen zal er echt een substantiele groep moeten zijn die al eerder begonnen is. En verder negeer je ook het punt dat zaken als ongesteldheid en zaken waarmee ze geconfronteerd worden zoals porno een rol gaan spelen.

Komt misschien nog wel bij dat sommigen jongeren juist door seksuele voorlichting later aan seks zijn begonnen omdat ze beter hun grens aan kunnen geven en minder beinvloedbaar zijn door degenen die misbruik wensen

Dus met 14/15 ben je gewoon veel te laat en laat je dus een hoop jeugd een groot risico lopen op allerhande narigheid zoals tienerzwangerschap, geslachtsziekten, misbruik en allerlei psychisch leed. Het is gebaseerd op een totaal wereldvreemd idee van jongeren en wat ze meekrijgen over seks.
  woensdag 22 maart 2023 @ 18:25:57 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208497301
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:01 schreef timmmmm het volgende:

[..]
[..]
Je hoort al jaren dat opvoedkundige taken meer en meer bij onderwijzers terecht komen.

Dan nog klagen ook wanneer ze het niet precies doen zoals jij het wil. Waardeloze ouders
Tja waardeloze ouders zijn niks nieuws. Daarom heeft het onderwijs ook die opvoedkundige taak.
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 18:26:30 #16
5428 crew  miss_sly
pi_208497310
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:20 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Iedereen is het denkelijk met punt 1 eens. Dan is het jammer dat je toch zoveel mensen tegen je in het harnas jaagt door het tweede punt er automatisch aan te koppelen. Ik denk dat veel mensen niet vinden dat je kinderen en jongeren mee moet geven dat alles oke is als je het allebei wil. Ook veel mensen die wel vinden dat grenzen aangeven etc kindermisbruik kan voorkomen. Die zijn hier nu tegen en houden dit bij hun kinderen weg door het andere deel van de boodschap.

Heb je jezelf mooi in je eigen voet geschoten
Het is inderdaad verstandiger om te zorgen dat jongeren van allerlei dingen denken dat ze slecht of stom of taboe zijn. Ze ontwikkelen dan fijn een schuldgevoel en gaan zich slecht en raar voelen. Terwijl er niets mis is met samen met iemand ontdekken wat seks is en hoe je het samen fijn kunt hebben.

Ik heb mezelf niets in de voet geschoten, want ik sta gewoon voor 100% achter wat ik heb gepost.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 18:27:57 #17
5428 crew  miss_sly
pi_208497323
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Met zoveel woorden wordt het niet gezegd, maar dit wordt dus gedaan voor de moslims en allochtonen die vanuit hun cultuur hiermee niks doen naar de kinderen.

Vandaar dat de PVV daarop ageert, want zonder die achtergestelde groepen waren deze lessen uiteraard niet nodig.
Baudet, Blommestijn, Cliteur, Duk, zijn degene die er enorm over bezig zijn. En 'gezin in gevaar', een of andere organisatie die kinderen vooral wil beschermen tegen alles mbt lhbti+ te maken heeft.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 22 maart 2023 @ 18:29:16 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208497331
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Met zoveel woorden wordt het niet gezegd, maar dit wordt dus gedaan voor de moslims en allochtonen die vanuit hun cultuur hiermee niks doen naar de kinderen.

Vandaar dat de PVV daarop ageert, want zonder die achtergestelde groepen waren deze lessen uiteraard niet nodig.
Nee het zijn niet enkel moslims waar dit speelt.

Sowieso zou hij waar het om moslims gaat dit toe moeten juichen want met dit soort voorlichting worden religieuze dogma's juist aangevallen.
  woensdag 22 maart 2023 @ 18:33:11 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_208497378
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_208497397
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee het zijn niet enkel moslims waar dit speelt.

Sowieso zou hij waar het om moslims gaat dit toe moeten juichen want met dit soort voorlichting worden religieuze dogma's juist aangevallen.
Kunnen die kinderen voor zonsondergang toch nog wat in hun mond stoppen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208497423
quote:
Goed punt, ik had ze al door elkaar gehaald.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 22 maart 2023 @ 18:37:58 #22
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_208497435
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Kunnen die kinderen voor zonsondergang toch nog wat in hun mond stoppen.
:')
pi_208497491
Ik ben nog altijd van mening dat allemaal vanzelf wel heel goed leren. Waarom moeten we ingrijpen op letterlijk alles. Voor mij zijn die paar uurtjes seksuele voorlichting op school echt wel voldoende geweest, de rest leerde je vanzelf of zocht je gewoon op. En ik weet heel goed wat mijn grenzen zijn of wat ik fijn vind of wat dan ook. :')
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_208497554
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:42 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben nog altijd van mening dat allemaal vanzelf wel heel goed leren. Waarom moeten we ingrijpen op letterlijk alles. Voor mij zijn die paar uurtjes seksuele voorlichting op school echt wel voldoende geweest, de rest leerde je vanzelf of zocht je gewoon op. En ik weet heel goed wat mijn grenzen zijn of wat ik fijn vind of wat dan ook. :')
Probleem is deze:

Pedo zit aan piemel van jochie van tussen de 4 a 7 jaar, jochie vind het wel lekker.. Jochie denkt dus dat er niks mis is... Zeker als pedo er een spannend geheimpje van maakt...

En weer een jochie dat een fucked up beeld van sex heeft, dat ook helemaal van de leg raakt als ie zelfs kids krijgt.. Want dan valt het kwartje pas echt wat hem aangedaan is..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_208497618
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:46 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Probleem is deze:

Pedo zit aan piemel van jochie van tussen de 4 a 7 jaar, jochie vind het wel lekker.. Jochie denkt dus dat er niks mis is... Zeker als pedo er een spannend geheimpje van maakt...

Naja dat is dus precies wat dit rechtvaardigt. Jochie vind het lekker. Denkt: "Ik heb van papie en mamie geleerd wat m'n grenzen zijn en wat ik fijn vind", dus m.a.w. het is prima wat die pedo doet. Waarom zou dat, gegeven de lesstof en leerstellingen, niet oké zijn? Je kan er juist een argument van maken dat open staat voor pedofilie en dat daar niets mis mee is.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_208497652
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:51 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Naja dat is dus precies wat dit rechtvaardigt. Jochie vind het lekker. Denkt: "Ik heb van papie en mamie geleerd wat m'n grenzen zijn en wat ik fijn vind", dus m.a.w. het is prima wat die pedo doet. Waarom zou dat, gegeven de lesstof en leerstellingen, niet oké zijn? Je kan er juist een argument van maken dat open staat voor pedofilie en dat daar niets mis mee is.
Ben je nou echt zo simpel? In die lessen krijgen ze dus te horen dat het NIET oké is als een volwassen dat doet. Dat het wel oké als hij of zij het zelf doet...

Maar ja dat vertellen die schreeuwers op social media niet.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:03:58 #27
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208497793
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is inderdaad verstandiger om te zorgen dat jongeren van allerlei dingen denken dat ze slecht of stom of taboe zijn. Ze ontwikkelen dan fijn een schuldgevoel en gaan zich slecht en raar voelen. Terwijl er niets mis is met samen met iemand ontdekken wat seks is en hoe je het samen fijn kunt hebben.

Ik heb mezelf niets in de voet geschoten, want ik sta gewoon voor 100% achter wat ik heb gepost.
Waarom moet het of het een of het ander zijn? Als je kinderen al op jonge leeftijd leert dat de boel gaan verkennen op allerlei manieren oke is als iedereen maar instemt, moedig je ook kids die dat helemaal niet van plan waren aan.

Mij maakt het niet uit hoor, die kinderen moeten maar kijken, maar ik kan me ook voorstellen dat veel mensen het daar niet mee eens zijn.

Dat is heel wat anders dan zorgen dat ze denken dat het allemaal heel slecht of stom is.

Je kan het ook gewoon allebei niet doen en kinderen daar vrij in laten zonder een beeld op te dringen. En dat staat ook los van kinderen behoeden voor seksueel misbruik. Dat laatste lijkt me namelijk ook veel belangrijker
Laffe huichelaar
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 19:07:33 #28
5428 crew  miss_sly
pi_208497854
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:03 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Waarom moet het of het een of het ander zijn? Als je kinderen al op jonge leeftijd leert dat de boel gaan verkennen op allerlei manieren oke is als iedereen maar instemt, moedig je ook kids die dat helemaal niet van plan waren aan.

Mij maakt het niet uit hoor, die kinderen moeten maar kijken, maar ik kan me ook voorstellen dat veel mensen het daar niet mee eens zijn.

Dat is heel wat anders dan zorgen dat ze denken dat het allemaal heel slecht of stom is.

Je kan het ook gewoon allebei niet doen en kinderen daar vrij in laten zonder een beeld op te dringen. En dat staat ook los van kinderen behoeden voor seksueel misbruik. Dat laatste lijkt me namelijk ook veel belangrijker
Heb je de link gelezen die ik geplaatst heb? Dat kinderen vroeg leren over seks en consent (en vooral dat nee zeggen ook oke is) juist helpt in de strijd tegen kindermisbruik? En ben je ermee bekend dat juist jongeren die goed op de hoogte zijn van een en ander later aan seks beginnen?

En er zijn nog steeds ouders die niets zeggen. Waarvan de dochters als ze voor het eerst ongesteld worden als ze tien zijn niet weten wat ze overkomt en denken dat ze doodgaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:07:51 #29
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208497862
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja waardeloze ouders zijn niks nieuws. Daarom heeft het onderwijs ook die opvoedkundige taak.
Die hadden ze nog niet, toen men familie nog gewoon belangrijk vond. Nu moeten ouders haast wel allebei werken om rond te komen. Zelfs als het gaat om opvoeden wordt schaalvergroting aangemoedigd. Waarom zou 1 ouder voor hun eigen kinderen zorgen als je ook 1 iemand voor 10 kinderen kan laten zorgen in de kinderopvang.

Maar goed, je gaat verandering niet tegen
Laffe huichelaar
pi_208497871
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je verschuift de doelpalen. Je beweert dat de school er niet voor een opvoedkundige taak is. Ik toon aan dat het wel degelijk zo gezien wordt, en dat al heel lang. En als dan blijkt dat je er compleet naast zit ga je maar wat roepen over "linkse indoctrinatie", terwijl seksuele voorlichting op scholen enkel bij wat radicaal conservatieve stromingen een probleem lijkt te zjn.
Hmm, nee hoor. Ik had gesteld dat docenten niet de primaire opvoeders zijn van kinderen en dat is ook gewoon een feit. Dat zijn de ouders. Het is hun kind, niet dat van de school of de staat. En dat jij vervolgens met een citaat komt aanzetten uit een stuk over onderwijs twee eeuwen geleden doet daar niets aan af. En daarin wordt overigens gesproken over 'de normen en waarden van de gemeenschap'. Dat is iets compleet anders dan seksuele voorlichting op jonge leeftijd.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee die cijfers sluiten daar dus helemaal bij aan. Je schijnt niet te snappen dat de gemiddelde leeftijd waarop jongeren met seks beginnen heel wat anders is dan de leeftijd waarbij jongeren met seks kunnen beginnen. Want om op dat gemiddelde te komen zal er echt een substantiele groep moeten zijn die al eerder begonnen is. En verder negeer je ook het punt dat zaken als ongesteldheid en zaken waarmee ze geconfronteerd worden zoals porno een rol gaan spelen..
Uitschieters moeten hierin niet leidend zijn. Het gemiddelde wel. Je gaat niet structureel kinderen maar op 11-jarige leeftijd seksuele voorlichting geven omdat toevallig een paar uitzonderingsgevallen dan al seksueel actief zijn. We stellen het onderwijs van wiskunde of taal ook niet af op de uitschieters, zij het in negatief of positieve zin.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:24 schreef Hexagon het volgende:
Komt misschien nog wel bij dat sommigen jongeren juist door seksuele voorlichting later aan seks zijn begonnen omdat ze beter hun grens aan kunnen geven en minder beinvloedbaar zijn door degenen die misbruik wensen

Dus met 14/15 ben je gewoon veel te laat en laat je dus een hoop jeugd een groot risico lopen op allerhande narigheid zoals tienerzwangerschap, geslachtsziekten, misbruik en allerlei psychisch leed. Het is gebaseerd op een totaal wereldvreemd idee van jongeren en wat ze meekrijgen over seks.
Nou, de afgelopen decennia zal het dan wel hebben gestikt van de ongewenste tienerzwangerschappen, geslachtsziekten, misbruik en psychisch leed. Het is eigenlijk bijzonder dat de mens 2023 heeft weten te halen als dit zo allemaal mag geloven. Dit is dus wat ik bedoelde met een vermeende crisissituatie creëren om een bepaalde ideologie te kunnen opdringen.
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Het is inderdaad verstandiger om te zorgen dat jongeren van allerlei dingen denken dat ze slecht of stom of taboe zijn. Ze ontwikkelen dan fijn een schuldgevoel en gaan zich slecht en raar voelen. Terwijl er niets mis is met samen met iemand ontdekken wat seks is en hoe je het samen fijn kunt hebben.

Ik heb mezelf niets in de voet geschoten, want ik sta gewoon voor 100% achter wat ik heb gepost.
Maar hoe kom je er precies bij dat kinderen dit zouden denken?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:09:12 #31
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208497894
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je de link gelezen die ik geplaatst heb? Dat kinderen vroeg leren over seks en consent (en vooral dat nee zeggen ook oke is) juist helpt in de strijd tegen kindermisbruik? En ben je ermee bekend dat juist jongeren die goed op de hoogte zijn van een en ander later aan seks beginnen?

En er zijn nog steeds ouders die niets zeggen. Waarvan de dochters als ze voor het eerst ongesteld worden als ze tien zijn niet weten wat ze overkomt en denken dat ze doodgaan.
We praten langs elkaar heen, je leest totaal niet wat ik zeg. Niemand heeft het over de seksuele voorlichting waar jij het over hebt. Dus laat maar
Laffe huichelaar
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 19:09:55 #32
5428 crew  miss_sly
pi_208497905
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:09 schreef timmmmm het volgende:

[..]
We praten langs elkaar heen, je leest totaal niet wat ik zeg. Niemand heeft het over de seksuele voorlichting waar jij het over hebt. Dus laat maar
Wat dan wel? Wat is het probleem?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:13:53 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208497964
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:07 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Die hadden ze nog niet, toen men familie nog gewoon belangrijk vond. Nu moeten ouders haast wel allebei werken om rond te komen. Zelfs als het gaat om opvoeden wordt schaalvergroting aangemoedigd. Waarom zou 1 ouder voor hun eigen kinderen zorgen als je ook 1 iemand voor 10 kinderen kan laten zorgen in de kinderopvang.

Maar goed, je gaat verandering niet tegen
Eh jawel, kinderen uit arme buurten hadden vroeger nou niet bepaald veel aan hun ouders.

Zo had je vroeger woonscholen. Daar kwam je niet als je zo'n geweldige ouder was.
https://www.canonsociaalwerk.eu/nl_mo/details.php?cps=10
pi_208497968
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:54 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Ben je nou echt zo simpel? In die lessen krijgen ze dus te horen dat het NIET oké is als een volwassen dat doet. Dat het wel oké als hij of zij het zelf doet...

Maar ja dat vertellen die schreeuwers op social media niet.
Waarom is dat niet oké dan? Stel dat ze het fijn vinden en het volgens hun binnen hun grenzen ligt. Dat laatste is waar van uit gegaan wordt.. Jouw grenzen, wat jij fijn vind, het is aan jou om te bepalen.

Jij bent echt best wel cognitief dissonant man.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:16:51 #35
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208498020
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wat dan wel? Wat is het probleem?
Het idee dat je kinderen moet leren dat alles oke is als ze er allemaal maar mee instemmen.

Niet over menstrueren, niet over nee is nee en grenzen aangeven, maar bijvoorbeeld dat men kinderen in groep 3 het idee geeft elkaar hun geslachtsdelen te laten zien. Op zich prima als het gebeurt, want kinderen zijn nieuwsgierig dus zo gaat dat. Maar als het niet gebeurt is het ook prima en ik kan me voorstellen dat sommige ouders het niet zo fijn vinden als men die kinderen op ideeën brengt voor ze daar zelf zin in hebben of klaar voor zijn.

Dat is dus ook heel wat anders dan kinderen leren dat nieuwsgierig naar elkaar zijn slecht of stom is.

Als je je boodschap afzwakt en je kinderen leert hun grenzen aan te geven zonder ze op ideeën te brengen, zijn veel meer mensen ontvankelijk voor de boodschap die echt verschil kan maken, tegen kindermisbruik en de schaamte die kinderen vaak weerhoudt daarover te praten.
Laffe huichelaar
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:18:49 #36
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208498061
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:22 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Met zoveel woorden wordt het niet gezegd, maar dit wordt dus gedaan voor de moslims en allochtonen die vanuit hun cultuur hiermee niks doen naar de kinderen.

Vandaar dat de PVV daarop ageert, want zonder die achtergestelde groepen waren deze lessen uiteraard niet nodig.
Ik denk dat het in de bible belt minstens even hard nodig is. Inderdaad omdat er vooral in die hoek ouders zijn die hun kinderen om hun eigen bekrompen denkbeelden niks leren
Laffe huichelaar
pi_208498070
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Baudet, Blommestijn, Cliteur, Duk, zijn degene die er enorm over bezig zijn. En 'gezin in gevaar', een of andere organisatie die kinderen vooral wil beschermen tegen alles mbt lhbti+ te maken heeft.
Daar ben ik niet bang voor, dat gebeurt in het nuchtere Nederland niet snel.
Maar ik ben wel wars van die nieuwe wereld vol verwarrende sexes, als pan-sexuelen en weet ik het. Kinder tv shows net hoe te makeuppen met en door dragqueens.

Je moet wel waken dat we hier geen Amerikaanse praktijken krijgen dat drags al voor de allerkleinsten de scholen langs gaan voor “promotie”
Vakman pur sang
pi_208498119
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:18 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Ik denk dat het in de bible belt minstens even hard nodig is. Inderdaad omdat er vooral in die hoek ouders zijn die hun kinderen om hun eigen bekrompen denkbeelden niks leren
tja altijd maar het "Maar wij doen het ook echt verkeerd hoor...". Sneue gast, lbghthiv+ voorlichting hoort niet bij kinderen < 18 en zeker niet bij kinderen die nog niet in de puberteit zijn.
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 19:22:43 #39
5428 crew  miss_sly
pi_208498147
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:16 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Het idee dat je kinderen moet leren dat alles oke is als ze er allemaal maar mee instemmen.

Niet over menstrueren, niet over nee is nee en grenzen aangeven, maar bijvoorbeeld dat men kinderen in groep 3 het idee geeft elkaar hun geslachtsdelen te laten zien. Op zich prima als het gebeurt, want kinderen zijn nieuwsgierig dus zo gaat dat. Maar als het niet gebeurt is het ook prima en ik kan me voorstellen dat sommige ouders het niet zo fijn vinden als men die kinderen op ideeën brengt voor ze daar zelf zin in hebben of klaar voor zijn.

Dat is dus ook heel wat anders dan kinderen leren dat nieuwsgierig naar elkaar zijn slecht of stom is.

Als je je boodschap afzwakt en je kinderen leert hun grenzen aan te geven zonder ze op ideeën te brengen, zijn veel meer mensen ontvankelijk voor de boodschap die echt verschil kan maken, tegen kindermisbruik en de schaamte die kinderen vaak weerhoudt daarover te praten.
Maar dat is ook wat er gebeurt. Kinderen in groep 3 wordt uiteraard iets heel anders geleerd dan kinderen in groep 6 en in groep 8. Het is leeftijdadequaat. Maar kinderen in groep 8 is wel goed te leren dat seks prima is, als het is wat je wil en met wie je wel. En hoe je het wil. Dat er geen foute dingen zijn, zolang je beiden hetzelfde wil. Natuurlijk leer je dat niet aan een kind van 5. Dat is ook niet hoe Lentekriebels in elkaar zit.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208498164
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:14 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Waarom is dat niet oké dan? Stel dat ze het fijn vinden en het volgens hun binnen hun grenzen ligt. Dat laatste is waar van uit gegaan wordt.. Jouw grenzen, wat jij fijn vind, het is aan jou om te bepalen.

Jij bent echt best wel cognitief dissonant man.
En dan zal je vast zeggen van blabla. Oh, dus nu is het opeens niet oké voor een kind om zijn of haar grenzen aan te geven of wat ie fijn vind? Dit is hoe je jezelf dus tegenspreekt.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:25:11 #41
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_208498192
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Maar dat is ook wat er gebeurt. Kinderen in groep 3 wordt uiteraard iets heel anders geleerd dan kinderen in groep 6 en in groep 8. Het is leeftijdadequaat. Maar kinderen in groep 8 is wel goed te leren dat seks prima is, als het is wat je wil en met wie je wel. En hoe je het wil. Dat er geen foute dingen zijn, zolang je beiden hetzelfde wil. Natuurlijk leer je dat niet aan een kind van 5. Dat is ook niet hoe Lentekriebels in elkaar zit.
We praten echt volkomen langs elkaar heen. Ik geef nota bene een voorbeeld van groep 3 wat wél gebeurt.

Ik heb er verder geen trek in zo
Laffe huichelaar
pi_208498197
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Maar dat is ook wat er gebeurt. Kinderen in groep 3 wordt uiteraard iets heel anders geleerd dan kinderen in groep 6 en in groep 8. Het is leeftijdadequaat. Maar kinderen in groep 8 is wel goed te leren dat seks prima is, als het is wat je wil en met wie je wel. En hoe je het wil. Dat er geen foute dingen zijn, zolang je beiden hetzelfde wil. Natuurlijk leer je dat niet aan een kind van 5. Dat is ook niet hoe Lentekriebels in elkaar zit.
Maar dan mag een kind toch ook gewoon seks hebben met een volwassene zo lang je het beide maar zelf willen? Dat is wat je daar uit kan afleiden namelijk.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_208498243
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond dit wel een goede:

https://chrisklomp.nl/lentekriebels-kan-kindermisbruik-voorkomen/

Voorlichting kan helpen in de strijd tegen (kinder)misbruik. Als kinderen weten wat wel en niet oké is met betrekking tot seks, is er minder kans dat ze jaren misbruikt kunnen worden omdat ze, ondanks dat het niet goed voelt, toch denken dat het 'normaal' is.

Ook voor de jongeren die met seks gaan experimenteren is het goed. Het is goed om te hebben geleerd dat je altijd 'nee' mag zeggen, bijvoorbeeld. En dat in principe alles oké is als je het allebei echt wil.

Buiten dat zijn er heel veel meisjes die al op 10 jarige leeftijd ongesteld worden. Je moet er toch niet aan denken hoe deze in paniek kunnen raken als ze niet weten wat er te gebeuren staat?

Vriendin van me is verloskundige, en had vorige week weer een 13-jarige in de praktijk.
Kruisheid gordel gebruiken.
Middeleeuwse uitvinding wat niet voor niks bestond in die tijd.
En al het oude gaat herhaald worden .

Trouwens de kerk dat je rein moest blijven en pas seks had nadat je getrouwd was
Is op eens niet meer zo gek dat het er in werd gestampt elke zondag.

Laten we eerlijk zijn.
We hebben het verneukt door alles los te laten en te laten gaan door iedereen maar zelf te beslissen.
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:33:18 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208498363
quote:
10s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Hmm, nee hoor. Ik had gesteld dat docenten niet de primaire opvoeders zijn van kinderen en dat is ook gewoon een feit. Dat zijn de ouders. Het is hun kind, niet dat van de school of de staat. En dat jij vervolgens met een citaat komt aanzetten uit een stuk over onderwijs twee eeuwen geleden doet daar niets aan af. En daarin wordt overigens gesproken over 'de normen en waarden van de gemeenschap'. Dat is iets compleet anders dan seksuele voorlichting op jonge leeftijd.
Seksuele voorlichting valt prima onder 'de normen en waarden van de gemeenschap'. Daar valt bijvoorbeeld onder wat op seksueel gebied wel en niet kan. Of in hoeverre al die porno nou afwijkt van de realiteit.

En ouders zijn dan misschien wel de primaire opvoeders maar hebben ook zeker niet altijd het laatste woord omdat er een belang van de samenleving is. En seks onbespreekbaar houden bij kinderen/jongeren is duidelijk niet in het belang van de samenleving.

quote:
Uitschieters moeten hierin niet leidend zijn. Het gemiddelde wel. Je gaat niet structureel kinderen maar op 11-jarige leeftijd seksuele voorlichting geven omdat toevallig een paar uitzonderingsgevallen dan al seksueel actief zijn. We stellen het onderwijs van wiskunde of taal ook niet af op de uitschieters, zij het in negatief of positieve zin.
Het wordt afgesteld op de leeftijd die nog net is voor de eersten aan seks beginnen. Want iedere jongere die de middelbare school binnen komt zal een sfeer betreden waar seks een belangrijk onderwerp is en het wel eens zou kunnen gebeuren. Dus of iemand nou op zijn 13e of zijn 31e ontmaagd wordt, beide zijn in ieder geval voorgelicht.

Sterker nog, bij seksuele voorlichting hoort ook dat je niet per se op je 13e ontmaagd hoeft te zijn en dat dat niet de norm is. Iets dat vermoedelijk ook seksueel misbruik en psychisch leed tegen gaat.

quote:
Nou, de afgelopen decennia zal het dan wel hebben gestikt van de ongewenste tienerzwangerschappen, geslachtsziekten, misbruik en psychisch leed. Het is eigenlijk bijzonder dat de mens 2023 heeft weten te halen als dit zo allemaal mag geloven. Dit is dus wat ik bedoelde met een vermeende crisissituatie creëren om een bepaalde ideologie te kunnen opdringen.
Ja dat kwam zeker veel voor en nog steeds. Tamelijk wereldvreemd om te denken dat het geen probleem is. En iedere keer dat zoiets mis gaat zit de samenleving weer met de brokken daarvan
pi_208498367
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:25 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Maar dan mag een kind toch ook gewoon seks hebben met een volwassene zo lang je het beide maar zelf willen? Dat is wat je daar uit kan afleiden namelijk.
Come on zeg... Nog 1x ze leggen dus uit dat als een volwassen persoon bepaalde handelingen dat dat NIET oké is. Zelfs niet als je het lekker vind.. Want daar zit gewoon het geniepige van misbruik van jongens in..

quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:27 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Kruisheid gordel gebruiken.
Middeleeuwse uitvinding wat niet voor niks bestond in die tijd.
En al het oude gaat herhaald worden .

Trouwens de kerk dat je rein moest blijven en pas seks had nadat je getrouwd was
Is op eens niet meer zo gek dat het er in werd gestampt elke zondag.

Laten we eerlijk zijn.
We hebben het verneukt door alles los te laten en te laten gaan door iedereen maar zelf te beslissen.
Het is precies andersom, omdat de kerk van alles en nog wat ging verbieden zijn er een hoop seksueel gefrustreerde idioten die o.a. maar aan hun neefjes enzo gaan ziten.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_208498371
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:23 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
En dan zal je vast zeggen van blabla. Oh, dus nu is het opeens niet oké voor een kind om zijn of haar grenzen aan te geven of wat ie fijn vind? Dit is hoe je jezelf dus tegenspreekt.
Veel plezier met tegen jezelf lopen te blablaten.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_208498380
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Heb je de link gelezen die ik geplaatst heb? Dat kinderen vroeg leren over seks en consent (en vooral dat nee zeggen ook oke is) juist helpt in de strijd tegen kindermisbruik? En ben je ermee bekend dat juist jongeren die goed op de hoogte zijn van een en ander later aan seks beginnen?

En er zijn nog steeds ouders die niets zeggen. Waarvan de dochters als ze voor het eerst ongesteld worden als ze tien zijn niet weten wat ze overkomt en denken dat ze doodgaan.
Het help geen zak tegen kindermisbruik.
Je geeft zo jong een knal voor zijn kop.
En zeg niks meer wegens de angst van dreigen en mishandeling.

Vaak gaat dit dus hand in hand .
Een kind is een kind en kan niet tegen een volwassen op.
Verder een kind is makkelijk te manipuleren en over te halen.
Daarom moeten wij de volwassen de kinderen beschermen door juist op de tekens van misbruik en mishandeling te zien.

Misschien eerder een voorlichting filmpje maken voor de volwassen zodat ze het sneller kunnen opmerken.

O wacht mensen zijn bang voor de gevolgen als ze mee bemoeien omdat de meeste bang zijn voor wraak acties .
pi_208498404
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:34 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Het help geen zak tegen kindermisbruik.
Je geeft zo jong een knal voor zijn kop.
En zeg niks meer wegens de angst van dreigen en mishandeling.

Vaak gaat dit dus hand in hand .
Een kind is een kind en kan niet tegen een volwassen op.
Verder een kind is makkelijk te manipuleren en over te halen.
Daarom moeten wij de volwassen de kinderen beschermen door juist op de tekens van misbruik en mishandeling te zien.

Misschien eerder een voorlichting filmpje maken voor de volwassen zodat ze het sneller kunnen opmerken.

O wacht mensen zijn bang voor de gevolgen als ze mee bemoeien omdat de meeste bang zijn voor wraak acties .
:') de naïviteit.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_208498405
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:33 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Come on zeg... Nog 1x ze leggen dus uit dat als een volwassen persoon bepaalde handelingen dat dat NIET oké is. Zelfs niet als je het lekker vind.. Want daar zit gewoon het geniepige van misbruik van jongens in..
[..]
Het is precies andersom, omdat de kerk van alles en nog wat ging verbieden zijn er een hoop seksueel gefrustreerde idioten die o.a. maar aan hun neefjes enzo gaan ziten.
Dat is niks veranderd er aan
Gebeurd nu nog steeds even veel onder de grond.
Mensen die anderen mensen iets aan willen doen , doen het toch.
pi_208498600
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond dit wel een goede:

https://chrisklomp.nl/lentekriebels-kan-kindermisbruik-voorkomen/

Voorlichting kan helpen in de strijd tegen (kinder)misbruik. Als kinderen weten wat wel en niet oké is met betrekking tot seks, is er minder kans dat ze jaren misbruikt kunnen worden omdat ze, ondanks dat het niet goed voelt, toch denken dat het 'normaal' is.

Ook voor de jongeren die met seks gaan experimenteren is het goed. Het is goed om te hebben geleerd dat je altijd 'nee' mag zeggen, bijvoorbeeld. En dat in principe alles oké is als je het allebei echt wil.

Buiten dat zijn er heel veel meisjes die al op 10 jarige leeftijd ongesteld worden. Je moet er toch niet aan denken hoe deze in paniek kunnen raken als ze niet weten wat er te gebeuren staat?

Vriendin van me is verloskundige, en had vorige week weer een 13-jarige in de praktijk.
Ja. Alleen het nadeel van Chris Klomp is dat hij direct op de analytische toer gaat. Het is echt een beroepsautist.

Terwijl je omtrent dit onderwerp gewoon de tegenstanders moet uitlachen, natuurlijk.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')