abonnement Unibet Coolblue
pi_208495134
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:33 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Dit lijken op dezelfde argumenten waarom de elektrische auto niks ging worden.
Ik vind het ook bijzonder, de baas van VW ziet er toekomst in en BMW lanceert een hele vloot van die waterstofkrengen terwijl het volgens hem bij voorbaat kansloos is. Je zou toch denken dat die gasten zelf een alleraardigst idee hebben van hoe ze de toekomst zien.
blablablabla
pi_208495136
quote:
14s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:34 schreef Kreator het volgende:

[..]
Nou, dat is op zich geen verkeerde beweging natuurlijk. Als bijna 80% van Nederland weiland is, omdat we dat na de 2e wereldoorlog nodig vonden om te kunnen voorzien in eigen voedsel, dan kunnen we wel wat van die natuurarme ellende missen.
Woningbouw is nog natuurarmer dan weiland, dus careful what you wish for.

En niet raar wat we graag in onze eigen voedselvoorziening willen voorzien, je ziet met onze energieafhankelijkheid hoe dat in de soep kan lopen als gekke dingen gebeuren in andere landen.

Om nog over Samson te hebben, pikant dat dit pas uitkomt vlak na de verkiezingen. Had BBB wellicht nog een zeteltje extra kunnen scoren. En de PvdA eentje minder.
pi_208495161
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:30 schreef Homey het volgende:

[..]
Sprak een Belg en die zei dat hun CDA nog best groot is, dus een Belgische BBB opmars zit er niet snel in.

Ben ook benieuwd naar bronnen die het hebben over versnelde onteigening in België, heb daar nooit wat over gehoord.
CDA is minus het geloofsstukje wat steeds minder relevant is is ook wel prima voor de boeren. Het lijkt er op dat daar dezelfde problemen spelen als hier, inclusief grootschalige boerenprotesten.

https://nos.nl/artikel/24(...)egen-stikstofplannen
blablablabla
  Official ESF Kreviewer woensdag 22 maart 2023 @ 15:40:30 #204
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_208495164
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:37 schreef Homey het volgende:

[..]
Woningbouw is nog natuurarmer dan weiland, dus careful what you wish for.
De reden dat de huizen zo duur zijn is omdat we onnatuurlijke 'stadsgrenzen' kennen waarbinnen gebouwd moet worden. Dat allemaal voor de weilanden om te voorzien in eigen voedsel. De verhouding is scheef, dus daar mogen we best wat aan schaven. En ja, deels zal dat inderdaad prima voor woningbouw kunnen.

quote:
En niet raar wat we graag in onze eigen voedselvoorziening willen voorzien, je
Een wereldoorlog waarin dit weer nodig is, gaat er toch niet komen dus dat is volslagen onnodig. Bovendien exporteren we momenteel een groot percentage van ons voedsel en zolang we dat doen zie ik niet in waarom we niet zouden kunnen inkrimpen.
pi_208495168
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:40 schreef Elan het volgende:

[..]
CDA is minus het geloofsstukje wat steeds minder relevant is is ook wel prima voor de boeren. Het lijkt er op dat daar dezelfde problemen spelen als hier, inclusief grootschalige boerenprotesten.

https://nos.nl/artikel/24(...)egen-stikstofplannen
Kan me voorstellen dat boeren de bui zien hangen, getuige de anti-boeren praktijken in Nederland. Men woke up, om het zomaar even te zeggen.
pi_208495206
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:40 schreef Kreator het volgende:

[..]
De reden dat de huizen zo duur zijn is omdat we onnatuurlijke 'stadsgrenzen' kennen waarbinnen gebouwd moet worden. Dat allemaal voor de weilanden om te voorzien in eigen voedsel. De verhouding is scheef, dus daar mogen we best wat aan schaven. En ja, deels zal dat inderdaad prima voor woningbouw kunnen.
[..]
Een wereldoorlog waarin dit weer nodig is, gaat er toch niet komen dus dat is volslagen onnodig. Bovendien exporteren we momenteel een groot percentage van ons voedsel en zolang we dat doen zie ik niet in waarom we niet zouden kunnen inkrimpen.
Huizen zijn duur vanwege overbevolking. Er vindt momenteel een record immigratie plaats. Al die mensen moeten ergens wonen. Dat gaat knellen, vandaar grotere wachtlijsten en hogere prijzen.

Dan zou je meer kunnen bouwen. Maar ja, Nederland is erg klein. Dan maar de weilanden leegtrekken (citaat van Rutte).

Overigens kan ik het 1 punt wel inleven dat er iets verandert moet worden; de veeteelt. Die bizar aantal varkens en zo in zo'n klein land is toch gek. Maar dat is wat anders dan extreem generaliseren over 'de boeren'.

En als je meer bouwt, bouw dan de hoogte in. Minder grond nodig. Rotterdam zet mooie woontorens neer, dat zouden steden als Nijmegen of Groningen ook kunnen doen, waarbij de historische stadskernen prima intact kunnen worden gehouden.
pi_208495212
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:33 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Dit lijken op dezelfde argumenten waarom de elektrische auto niks ging worden.
Nee. Dat lijkt er totaal niet op.

Want in tegenstelling tot het rendement van elektrolyse en brandstofcellen, is het rendement van een elektromotor al zeker 80 jaar hoog geweest (zit tegenwoordig al praktisch aan z'n maximum) en is de energiedichtheid van accu's de afgelopen decennia altijd met zo'n 5 tot 8% per jaar toegenomen, waarbij de kosten eveneens daalden.

Vanaf het moment dat de Lithium-Ion en NiMH batterij z'n intrede deed, opende dat al de weg naar EV's (en laptops, mobiele telefoons, tablets, draadloos gereerdschap, etc).

General motors heeft daar 23 jaar geleden al een poging toe gedaan met de EV1 maar die waren alleen op leasebasis beschikbaar en zijn ook allemaal teruggenomen en vernietigd.

Toyota heeft hybrides met NiMH accu's geïntroduceerd kort voor die periode.

Nissan met z'n Leaf, Renault met de Zoe en Tesla met hun Model S3XY en Lithium-Ion waren een stuk succesvoller dan GM.

De EV is (vanaf het moment dat die accu's er waren) meer een kwestie van durf en acceptatie geweest dan "kunnen".

Er is een reden dat waterstof de brandstof van de toekomst werd genoemd en dat 30 jaar later nu nog steeds zo is. De beperkingen van 30 jaar geleden zijn niet weggenomen.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2023 15:50:47 ]
pi_208495230
Opvallend hoe opeens een anti-BBB campagne op gang komt door de linkse grachtengordel meute. Zogenaamde 'cabaretiers' doen gretig mee:

https://twitter.com/denieuwsbv/status/1638511386375385088

Staatscabaretiers, het bestaat gewoon. In Nederland. Politieke grappen maken ja, maar alleen ten koste van de oppositie graag (dus niet tegen Kaag).
  Official ESF Kreviewer woensdag 22 maart 2023 @ 15:47:26 #209
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_208495246
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:44 schreef Homey het volgende:
Huizen zijn duur vanwege overbevolking.
Hoax. Bron, url, link? De huizen zijn duur vanwege ruimtegebrek binnen de door de gemeente bepaalde bouwgrenzen.
  woensdag 22 maart 2023 @ 15:52:36 #210
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_208495320
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:46 schreef Homey het volgende:
Opvallend hoe opeens een anti-BBB campagne op gang komt door de linkse grachtengordel meute. Zogenaamde 'cabaretiers' doen gretig mee:

https://twitter.com/denieuwsbv/status/1638511386375385088

Staatscabaretiers, het bestaat gewoon. In Nederland. Politieke grappen maken ja, maar alleen ten koste van de oppositie graag (dus niet tegen Kaag).
Cabaretiers mogen alleen grappen maken waar jij het mee eens bent?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_208495378
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee. Dat lijkt er totaal niet op.

Want in tegenstelling tot het rendement van elektrolyse en brandstofcellen, is het rendement van een elektromotor al zeker 80 jaar hoog geweest (zit tegenwoordig al praktisch aan z'n maximum) en is de energiedichtheid van accu's de afgelopen decennia altijd met zo'n 5 tot 8% per jaar toegenomen, waarbij de kosten eveneens daalden.

Vanaf het moment dat de Lithium-Ion en NiMH batterij z'n intrede deed, opende dat al de weg naar EV's (en laptops, mobiele telefoons, tablets, draadloos gereerdschap, etc).

General motors heeft daar 23 jaar geleden al een poging toe gedaan met de EV1 maar die waren alleen op leasebasis beschikbaar en zijn ook allemaal teruggenomen en vernietigd.

Toyota heeft hybrides met NiMH accu's geïntroduceerd kort voor die periode.

Nissan met z'n Leaf, Renault met de Zoe en Tesla met hun Model S3XY en Lithium-Ion waren een stuk succesvoller dan GM.

De EV is (vanaf het moment dat die accu's er waren) meer een kwestie van durf en acceptatie geweest dan "kunnen".

Er is een reden dat waterstof de brandstof van de toekomst werd genoemd en dat 30 jaar later nu nog steeds zo heet.
Geen oplaadplekken. Veel duurder dan een zuinige benzinewagen. Niet praktisch want opladen duurt lang.
Ik vind het verder ook niet slim om voor gewone autos waterstof te gebruiken. Dat is meer iets voor vliegtuigen/vrachtwagens

maar dit heeft weinig met Samson of boeren te maken ;)
pi_208495386
quote:
3s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:47 schreef Kreator het volgende:

[..]

De huizen zijn duur vanwege ruimtegebrek binnen de door de gemeente bepaalde bouwgrenzen.
Bron, url, link?
pi_208495390
Hont van Gert neem ik niet serieus.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_208495394
quote:
10s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:52 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Cabaretiers mogen alleen grappen maken waar jij het mee eens bent?
Alleen waar D66 het mee eens is. Geen grap.
  woensdag 22 maart 2023 @ 15:59:51 #215
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_208495430
Genoeg boeren die zich vrijwillig willen laten uitkopen omdat er geen bedrijfsopvolging is. Maar zoals met veel zaken weet deze overheid/vooral dit kabinet het op een of andere manier niet te regelen.
pi_208495431
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:29 schreef Elan het volgende:

[..]
Maar hoe kom je er bij dat ze zonder compensatie onteigend zouden worden? Ik lees in dat artikel dit:
[..]

Dat heb ik ook bij de VRT voorbij horen komen. Maar heb nu geen tijd om al die nieuws uitzendingen af te gaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 22 maart 2023 @ 16:00:46 #217
16715 Mylene
*schatje*
pi_208495439
quote:
6s.gif Op woensdag 22 maart 2023 12:17 schreef Nielsch het volgende:
weet je, laat alle bomen en natuurgebieden in de Nederlandse poepluchtprovincies maar lekker afsterven... blijkbaar vinden de mensen die daar wonen dat heel erg mooi ofzo, gezien hun stemgedrag. stort nog lekker veel meer ammoniak de grond en sloten in... ik woon er toch niet. en eigenlijk kom ik er ook nooit.
Waar heb je het over? Bomen worden in Nederland alleen maar gekapt.


quote:
In het Robbenoord bos worden de bomen gekapt om een windmolenpark aan te leggen (nuon/vattenfal).
Dit bos herbergde zeldzame tot zeer zeldzame paddenstoelen. Deze zijn zo goed als zeker vernietigd inmiddels. Ook leven er herten en vleermuizen. Vleermuizen kunnen zeer slecht tegen windmolens. Daarom zou men gaan experimenteren met “tijdklokken”.

Er zijn inmiddels al heel wat bomen gekapt. Het bos is grotendeels afgesloten voor publiek.

Te gek voor woorden dat bossen worden vernietigd voor bouw van windmolens. Bomen zijn nota bene de fabrieken die CO2 omzetten in O2. De zeer zeldzame paddenstoelen hebben blijkbaar ook geen waarde voor de besluitnemers.

Bizar dat men enkele jaren geleden nog een waarschuwing kreeg van de boswachter als je drie passen naast het pad ging staan om een foto van een paddenstoel te maken. De shovels die er nu doorheen rijden en alles vernietigen is blijkbaar geen probleem.

Deze waanzin moet gestopt worden!
https://www.bomenkapmeldpunt.nl/beleid/kap-bomen-robbenoordbos/

Natuur herstellen door bomen om te zagen? Omwonenden boos over beleid provincie en Staatsbosbeheer in Schoorlse duinen

twitter


twitter
pi_208495457
quote:
Bomen die worden gekapt t.b.v. woningbouw, het moet toch niet gekker worden allemaal in dit land.
blablablabla
  woensdag 22 maart 2023 @ 16:03:40 #219
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_208495469
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:57 schreef Homey het volgende:

[..]
Alleen waar D66 het mee eens is. Geen grap.
Ik bedoel: jij wil dat cabaretiers alleen nog grappen mogen maken waar jij het mee eens bent?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 22 maart 2023 @ 16:28:15 #220
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208495813
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:42 schreef Homey het volgende:

[..]
Die volgens marsorders op uit Brussel en het WEF. Doel: zo snel mogelijk die weilanden leegtrekken voor de massa immigratie.

Ze hebben haast en BBB strooit alleen maar zand in de wielen. Vandaar die anti-BBB campagne in de media, door activistische clubjes en een hoop BN’ers die profiteren van de linkse subsidiestromen.
Dat het ze vooral te doen is om meer woonruimte te creëren is wel duidelijk; anders gingen ze wel de dialoog aan met boeren om eventuele andere methodes te vinden (het schijnt dat dat te weinig gebeurd, terwijl veel boeren er wel gewoon voor open staan). Asielstroom blijft hoog en zal enkel groter worden met dit kabinet en die mensen moeten we toch ergens kwijt. Haalt niet weg dat er een stikstof probleem is, maar ik geloof niet zo dat ze dit nu allemaal willen doen omdat ze zich spontaan heel erg druk maken om het daadwerkelijke stikstof probleem.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:46 schreef Homey het volgende:
Opvallend hoe opeens een anti-BBB campagne op gang komt door de linkse grachtengordel meute. Zogenaamde 'cabaretiers' doen gretig mee:

https://twitter.com/denieuwsbv/status/1638511386375385088

Staatscabaretiers, het bestaat gewoon. In Nederland. Politieke grappen maken ja, maar alleen ten koste van de oppositie graag (dus niet tegen Kaag).
Dit soort mensen _O- Stem vooral op de partij waar ik het mee eens ben; anders is het beter om het maar gewoon op te dringen. Eng hoeveel mensen ik heb zien posten dat ze BBB stemmers beter het stemrecht kunnen ontnemen.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_208495892
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 16:28 schreef AlwaysHappy het volgende:
Eng hoeveel mensen ik heb zien posten dat ze BBB stemmers beter het stemrecht kunnen ontnemen.
Nogal wiedes. Het gros van de BBB stemmers komen van de FvD. Echt weldenkend kun je die niet noemen. Dus het uitsluiten van die groep zou de besluitvorming en leefbaarheid enorm stuk bevorderen ;)

rustig maar, het is maar een grapje. Jij mag er ook nog zijn :*
pi_208496043
Ook opvallend: de media juichte toen Kaag een paar jaar geleden veel zetels won (dankzij een jubelcampagne van diezelfde media) want ‘eindelijk wint een vrouw!’.

Nu Caroline winnares is, hoor je dat opeens niet meer.
pi_208496153
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 16:47 schreef Homey het volgende:
Ook opvallend: de media juichte toen Kaag een paar jaar geleden veel zetels won (dankzij een jubelcampagne van diezelfde media) want ‘eindelijk wint een vrouw!’.

Nu Caroline winnares is, hoor je dat opeens niet meer.
Ik kijk toch veel tv maar ik heb die campagne van kaag niet gezien
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208496208
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 16:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik kijk toch veel tv maar ik heb die campagne van kaag niet gezien
Die was ook niet te zien op de Russische staatszender.
pi_208496234
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:03 schreef Homey het volgende:

[..]
Die was ook niet te zien op de Russische staatszender.
Dat klopt en ook niet op nlse zenders. Wel op het sprookjeskanaal trouwens
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208496538
Lekker stemmingmaken. Niets gaat er zo goed in als een persoon aanwijzen die schuldig zou moeten zijn. Hopla, allemaal haten op Samson.

Bij covid19 ging het ook zo goed, toen was Bill Gates de sjaak. Dat is makkelijker dan het werkelijke verhaal achter covid19.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208496600
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:25 schreef Homey het volgende:

[..]
Klap je laptop eens dicht, en lees een goed boek. Lijkt mij een prima tip in deze tijden.
Vat het kernargument voor me samen.
  woensdag 22 maart 2023 @ 17:33:38 #228
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_208496619
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 16:47 schreef Homey het volgende:
Ook opvallend: de media juichte toen Kaag een paar jaar geleden veel zetels won (dankzij een jubelcampagne van diezelfde media) want ‘eindelijk wint een vrouw!’.

Nu Caroline winnares is, hoor je dat opeens niet meer.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, ik hoorde ze op Radio 1 de afgelopen week over weinig anders praten dan de verkiezingswinst van BBB en wat een politiek talent Caroline is.
pi_208496825
quote:
2s.gif Op woensdag 22 maart 2023 17:33 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, ik hoorde ze op Radio 1 de afgelopen week over weinig anders praten dan de verkiezingswinst van BBB en wat een politiek talent Caroline is.
van het sprookjeskanaal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 22 maart 2023 @ 17:48:17 #230
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_208496853
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik beweer zeker niet dat er in 40 jaar niets gedaan is, de grafieken heb ik in meerdere discussies gepost.
Maar de depositie is stapelend dus het is nog niet genoeg.

De uitstoot is nog steeds hoger dan wat de natuurgebieden aan stikstof kunnen verwerken.

Daarnaast is daling gestagneerd en liep het de laatste 8 jaar zelfs weer iets op, o.a. door het beleid van Rutte I om megastallen te mogen bijplaatsen of uitbreiden. Dat is overigens onderhandeld door het CDA in dat kabinet.
[..]
Die regels waren er al heel lang, door recente uitspraken moet Nederland zich er ineens ook aan gaan houden.
Is natoer
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_208497022
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:15 schreef Homey het volgende:

[..]
Lees het boek de stikstoffuik.
Lees het boek "de Bijbel"....

Gewoon zdelf nadenken, is dat zo moeilijk?
Al jaren is er een stikstofprobleem. Al jaren wordt de boer het hand boven het hoofd gehouden. CDA met Bleeker voorop. De bank die perse enkel leningen wilde verstrekken aan boeren die veel vee ging houden (kleine boeren zijn zo weggedrukt failliet gegaan)..

Dit kun je zo in elke krant lezen.
pi_208497084
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 16:47 schreef Homey het volgende:
Ook opvallend: de media juichte toen Kaag een paar jaar geleden veel zetels won (dankzij een jubelcampagne van diezelfde media) want ‘eindelijk wint een vrouw!’.

Nu Caroline winnares is, hoor je dat opeens niet meer.
tjees, ben je dom of zo?

Het is Caroline voor en Caroline na. Vlak voor de verkiezingen kwam ze zelfs bij vier praatprogramma's tegelijk..
Het is net als met Voortuin, Wilders en Bidet. Door de media krijgen ze de winst, die ze anders nooit hadden gehaald..

Maar daar is al heel lang en breed voor gewaarschuwd, maar we haben das nicht gewusst.
pi_208497173
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 16:28 schreef AlwaysHappy het volgende:
Dat het ze vooral te doen is om meer woonruimte te creëren is wel duidelijk; anders gingen ze wel de dialoog aan met boeren om eventuele andere methodes te vinden (het schijnt dat dat te weinig gebeurd, terwijl veel boeren er wel gewoon voor open staan). Asielstroom blijft hoog en zal enkel groter worden met dit kabinet en die mensen moeten we toch ergens kwijt. Haalt niet weg dat er een stikstof probleem is, maar ik geloof niet zo dat ze dit nu allemaal willen doen omdat ze zich spontaan heel erg druk maken om het daadwerkelijke stikstof probleem.
Ze hebben zich juist lange tijd niet druk gemaakt en via allerlei zijwegen geprobeerd ertussenuit te komen.. Does de term "geitenpaadjes" ring bij jou?
Continue probeerden CDA/VVD/D66 etc zich eruit te wringen. Maar Europa pikte het niet langer. Alsmede natuurorganisaties. En een onafhankelijke rechter heeft zich erover uit gesproken en gezegd "NL moet het anders doen"...

Zoals elders al is geschreven "we hebben 4% van de bouwgrond nodig om enorm veel huizen te laten bouwen". Dus om dit nu de hoofdreden te noemen _O-
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:01:09 #234
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208497749
Voor de volledigheid het betreffende FTM artikel:

quote:
Diederik Samsom hamerde op gedwongen uitkoop veeboeren

Verplichte uitkoop van Nederlandse veehouders is volgens voormalig PvdA-leider Diederik Samsom de geschikte oplossing om uit de stikstofcrisis te komen. De rechterhand van Eurocommissaris Frans Timmermans heeft op deze omstreden aanpak gehamerd in november vorig jaar, tijdens een discussie met hoge ambtenaren van de Nederlandse regering over de invulling van Europees natuurbeleid.

Het kabinet Rutte IV zoekt al vanaf de start in januari 2022 wanhopig naar een uitweg uit de voortslepende stikstofproblematiek. Volgens Europese natuurregelgeving waarmee Nederland al in de jaren negentig akkoord is gegaan, moet de stikstofuitstoot in Nederland omlaag. Bovendien is Brussel bezig met het uitrollen van nieuwe plannen om de natuur en biodiversiteit van Europa te herstellen, als onderdeel van de zogeheten Green Deal: het verduurzamingspakket dat de Nederlandse Eurocommissaris Frans Timmermans onder zijn hoede heeft.

Die plannen vormen mogelijk een nieuwe kopzorg voor Nederland, zo bleek onlangs uit onderzoek van Follow the Money. Gevreesd wordt zelfs voor een ‘stikstofcrisis 2.0’. Hoewel juristen van mening verschillen over hoe groot de gevolgen precies zijn, betekent het dat er mogelijk nog minder bouw- en landbouwvergunningen mogen worden afgegeven en Nederland verder ‘vastloopt’.

In principe is het aan de EU-lidstaten zelf om uit te vogelen hoe ze aan Europees beleid voldoen. Maar oud-PvdA-leider Diederik Samsom, tegenwoordig de kabinetschef van team-Timmermans, denkt graag actief mee over de koers die de Nederlandse overheid op het gebied van landbouw en natuur zou moeten varen. Zo heeft hij op 8 november 2022 ten overstaan van hoge Nederlandse ambtenaren duidelijk gemaakt dat verplichte uitkoop van veeboeren het recept is om uit de stikstofcrisis te komen.

Volgens documenten die zijn ingezien door Follow the Money en de NOS wees Samsom erop dat het Nederlandse kabinet een flinke zak geld ter beschikking heeft voor de uitkoop van veeboeren. Ook gaf hij aan dat Brussel, om aan de stikstofdoelen te voldoen, dergelijke staatssteun toejuicht. Volgens hem is dit voor Nederland de manier om uit de vangrail te komen.

Samsom als intermediair

Binnen Nederland is dit echter een uiterst ingewikkelde en politiek brisante boodschap. Sinds de rechterlijke stikstofuitspraak uit 2019 is er maatschappelijke onrust ontstaan, gekenmerkt door verhitte boerenprotesten en bedreigingen aan het adres van verschillende politici.

In reactie op Samsoms woorden lieten de Nederlandse ambtenaren dan ook weten dat verplichte uitkoop weliswaar als mogelijkheid achter de hand wordt gehouden, maar dat hier, vanwege de politieke gevoeligheid, vooralsnog niet toe over wordt gegaan.

Tegelijkertijd moet ook Brussel te vriend gehouden worden. Uiteindelijk is het immers de Europese Commissie die beoordeelt of het nieuwe Nederlandse stikstofbeleid wél door de beugel kan. En de nalatigheid die Nederland tot nu toe op dat vlak heeft laten zien, heeft ervoor gezorgd dat de verhouding niet al te best is.

Uit de stukken blijkt dat Samsom zich in dit speelveld als een soort intermediair heeft opgeworpen. Aan de ene kant wilde hij aan de Nederlandse ambtenarij laten zien dat de Commissie zich heus flexibel op wil stellen, zolang Nederland maar een geloofwaardige inzet toont. Aan de andere kant was hij kritisch op de terughoudendheid waarmee het kabinet de nieuwe Europese plannen tegemoet komt, omdat daarmee de Green Deal-doelstellingen worden ondermijnd.

Nederland heeft zich evenwel niet veel aangetrokken van de opmerkelijke uitspraken van Samsom. Uit onderhandelingsstukken in handen van Follow the Money blijkt dat twee weken na de ontmoeting tussen Timmermans nummer twee en de Nederlandse vertegenwoordigers, het kabinet juist heeft ingezet op flinke afzwakking van de nieuwe Europese natuurvoorstellen.

Ook tot het verplicht uitkopen van veeboeren heeft het kabinet nog niet willen overgaan. De uitslag van de Provinciale Staten-verkiezingen – met de BoerBurgerBeweging als grote overwinnaar – heeft nog eens extra onderstreept hoe gevoelig de discussie over de toekomst van de Nederlandse veeteelt ligt.

Samsom wil alleen kwijt dat hij vertegenwoordigers van het ministerie van Landbouw heeft gewezen op de verschillen tussen onteigening en uitkoop wat betreft de Europese staatssteunregels. Hij voegt toe dat de Europese Commissie de keuze tussen beide instrumenten ‘uiteraard’ laat aan de lidstaten, ‘op grond van andere overwegingen’.

Green Deal dreigt spaak te lopen

Minister Christianne van der Wal (VVD, Stikstof) liet in een Tweede Kamerdebat vlak voor de verkiezingen doorschemeren dat als vrijwillige uitkoop niet tot de gewenste resultaten leidt, onteigening in het vizier komt. Maar met de nieuwe verhoudingen in de Eerste Kamer en provinciebesturen, is dat middel hoogst onzeker geworden. Binnenkort hoopt Van der Wal haar plan van aanpak te presenteren voor de stikstofproblematiek.

Intussen kampt Timmermans met zijn eigen hoofdpijndossiers. De voorgenomen natuurherstelwetgeving is niet het enige onderdeel van het Green Deal-pakket dat spaak dreigt te lopen. Ook harde doelstellingen voor de aanpak van pesticiden en zelfs de nieuwe uitstootnorm voor auto’s en bestelbusjes, waar Timmermans zo hard aan had getrokken en dat reeds in kannen en kruiken leek, staan op de helling.

Samsom heeft dus nog flink wat werk te verrichten om de Europese duurzaamheidsvisies van hemzelf en zijn baas door de nationale beleidsmolens te krijgen. Met oog op de volgende Europese verkiezingen heeft hij nog grofweg een jaar de tijd.
  woensdag 22 maart 2023 @ 19:19:10 #235
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_208498071
Ik hoop van harte dat NL zich eindelijk eens los kan maken van al die EU opgelegte onzin. Dit is lang niet het enige dossier waar we meer geleid worden door wat de EU voorschrijft, dan onze eigen politiek.

Het is ook triest dat juist deze vertegenwoordigers van het gedecimeerde PvdA via het juk van de EU hun repressiebeleid op Nederland botvieren.

Het enige wat ons kabinet vervolgens zelf nog toevoegd, is een sadomasochistisch sausje van zelfkastijding, ten uitvoer gebracht door de strengst mogelijke D66 voorkeursimplementatie van de betreffende EU verdragen.
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_208498627
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 18:30 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Onjuist. In de gebieden waar een teveel aan uitstoot is, zal geen vergunning afgegeven voor nieuwbouw. want: uitstoot, natuurgebied.
Onder de streep staat mijn punt nog steeds: boeren moeten weg om de door immigratie aangewakkerde bevolkingsgroei te kunnen huisvesten. Of dat nou op het weiland van een naastgelegen boerderij in een natuurgebied is of op een braakliggend stuk grond elders in de provincie. Iedere boer weg is weer minder boekhoudkundige uitstoot en dus meer "stikstofruimte" voor een vergunning voor een huis dat bestemd is voor grotendeels migranten.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_208498905
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:42 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Onder de streep staat mijn punt nog steeds: boeren moeten weg om de door immigratie aangewakkerde bevolkingsgroei te kunnen huisvesten. Of dat nou op het weiland van een naastgelegen boerderij in een natuurgebied is of op een braakliggend stuk grond elders in de provincie. Iedere boer weg is weer minder boekhoudkundige uitstoot en dus meer "stikstofruimte" voor een vergunning voor een huis dat bestemd is voor grotendeels migranten.
Je hebt een migrantenobsessie.

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 23-03-2023 10:09:37 ]
  woensdag 22 maart 2023 @ 20:24:43 #238
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208499658
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 19:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je hebt een migrantenobsessie.
Niet heel gek om je daar druk om te maken hier in NL.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_208500271
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 20:24 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Niet heel gek om je daar druk om te maken hier in NL.
De realiteit is dat er een klein aantal mensen knotsgekke onzinberichten verkondigen en dat mensen dat serieus nemen. Figuren die zich druk om dingen die volstrekt verzonnen onwaarheden blijken te zijn.

Uitgekochte boeren worden uitgekocht vanwege de uitstoot. Niet vanwege hun land. Om dan asielzoekers erbij te halen is gewoon knettergek.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208501053
quote:
7s.gif Op woensdag 22 maart 2023 20:24 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]
Niet heel gek om je daar druk om te maken hier in NL.
Wel heel gek.

NL neemt in verhouding heel weinig migranten op. Dus wrm daar druk om maken?
pi_208501074
EU moet gewoon keihard NL aanpakken. BBB is gwn kansloos.

Het is keihard nodig.
En dan kan 1 of andere gek om stemmetjes te winnen wel roepen van niet, maar zo werkt het niet mvr van de BBB.

Verplicht uitkopen gwn doen.
Als de boer dan ook nog eens meer geld krijgt is dat voor iedereen beter.
pi_208501243
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 22:27 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wel heel gek.

NL neemt in verhouding heel weinig migranten op. Dus wrm daar druk om maken?
Meer dan de helft van de grote steden betreft allochtonen. Dat is naar verhouding zeer veel.
pi_208501291
Ik verwissel die man vaak met de hond van Gertje :@
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 22 maart 2023 @ 23:27:26 #244
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208501509
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 22:29 schreef bianconeri het volgende:
EU moet gewoon keihard NL aanpakken. BBB is gwn kansloos.

Het is keihard nodig.
En dan kan 1 of andere gek om stemmetjes te winnen wel roepen van niet, maar zo werkt het niet mvr van de BBB.

Verplicht uitkopen gwn doen.
Als de boer dan ook nog eens meer geld krijgt is dat voor iedereen beter.
Ziedend! _O-

pi_208501630
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:59 schreef RamboDirk het volgende:
Genoeg boeren die zich vrijwillig willen laten uitkopen omdat er geen bedrijfsopvolging is. Maar zoals met veel zaken weet deze overheid/vooral dit kabinet het op een of andere manier niet te regelen.
Die geluiden hoor ik hier ook (soms ook gewoon om andere redenen) en het is gewoon oprecht jammer dat daar niks mee gedaan wordt.
Het zou sowieso leuk zijn om te zien dat er wel bereidheid is, het is soms net of elke boer een klootzak is.

Ben benieuwd welke kant de BBB ons als land nu op gaat duwen.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_208501789
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 22:48 schreef Homey het volgende:

[..]
Meer dan de helft van de grote steden betreft allochtonen. Dat is naar verhouding zeer veel.
Die zijn meestal door Nederland zelf gehaald om het vuile werk op te knappen. Heeft niks met de huidige migratiestromen door heel Europa te maken.

Verder: hele rare ontwikkeling die globalisering van de grote steden inderdaad, je zou bijna denken dat er internationale handel en politiek bedreven worden _O-

[ Bericht 8% gewijzigd door Erasmus op 23-03-2023 01:09:33 ]
pi_208501964
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 22:27 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wel heel gek.

NL neemt in verhouding heel weinig migranten op. Dus wrm daar druk om maken?
Portugal: lekker weer knappere vrouwen lekker eten. Maarja daar wil men niet heen he. Wat gek toch allemaal.

:')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_208502468
quote:
10s.gif Op donderdag 23 maart 2023 01:04 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Die zijn meestal door Nederland zelf gehaald om het vuile werk op te knappen. Heeft niks met de huidige migratiestromen door heel Europa te maken.

Verder: hele rare ontwikkeling die globalisering van de grote steden inderdaad, je zou bijna denken dat er internationale handel en politiek bedreven worden _O-
Ook dat waren migranten en die kwamen uit eigen beweging. Dus jouw stelling klopt niet.

De steden in Marokko en Turkije zijn zeker 99% autochtoon. Globalisering is wat anders dan een grote demografische verandering van je steden: heeft allemaal te maken met immigratiebeleid.
pi_208503559
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 07:38 schreef Homey het volgende:

[..]
Ook dat waren migranten en die kwamen uit eigen beweging. Dus jouw stelling klopt niet.
Mooi stukje geschiedvervalsing hoor, maar in tegenstelling tot jou trap ik daar niet in.

Die kwamen uit eigen beweging na recruitment in de jaren 50/60 door Nederlandse bedrijven in de landen zelf voor werk wat niemand wilde doen. Bedank die generatie maar.

quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 07:38 schreef Homey het volgende:
De steden in Marokko en Turkije zijn zeker 99% autochtoon. Globalisering is wat anders dan een grote demografische verandering van je steden: heeft allemaal te maken met immigratiebeleid.
:')

Oké, goed verhaal pik, blijf jij maar lekker boos op je fantasiewereldje, kan ik je lekker blijven uitlachen om je onzin. _O- _O- _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 23-03-2023 10:18:57 ]
  donderdag 23 maart 2023 @ 10:42:42 #250
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_208503984
Ik vraag me trouwens af of de mensen die in dit topic roepen dat de Nederlandse natuur maar wat minder moet worden en zich wat meer moet aanpassen aan de veranderde omstandigheden, in andere topics juist roepen dat Nederlandse cultuur en tradities erg belangrijk zijn en vooral ongewijzigd moeten blijven.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')