abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 maart 2023 @ 14:25:33 #151
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208494259
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:23 schreef Elan het volgende:

[..]
So what? We zijn als mensheid met vele vraagstukken bezig. De stikstofuitstoot met tweederde gedaald, je kan dus niet met droge ogen beweren dat er in 40 jaar niets gedaan is.

Het echte probleem is dat de regels vrij plotseling krankzinnig scherp zijn gesteld.
En dat er dus wat eu puppets rondlopen die pressie aan het uitvoeren izjn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208494285
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:23 schreef Elan het volgende:

[..]
So what? We zijn als mensheid met vele vraagstukken bezig. De stikstofuitstoot met tweederde gedaald, je kan dus niet met droge ogen beweren dat er in 40 jaar niets gedaan is.
Ik beweer zeker niet dat er in 40 jaar niets gedaan is, de grafieken heb ik in meerdere discussies gepost.
Maar de depositie is stapelend dus het is nog niet genoeg.

De uitstoot is nog steeds hoger dan wat de natuurgebieden aan stikstof kunnen verwerken.

Daarnaast is daling gestagneerd en liep het de laatste 8 jaar zelfs weer iets op, o.a. door het beleid van Rutte I om megastallen te mogen bijplaatsen of uitbreiden. Dat is overigens onderhandeld door het CDA in dat kabinet.

quote:
Het echte probleem is dat de regels vrij plotseling krankzinnig scherp zijn gesteld.
Die regels waren er al heel lang, door recente uitspraken moet Nederland zich er ineens ook aan gaan houden.
pi_208494295
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En dat er dus wat eu puppets rondlopen die pressie aan het uitvoeren izjn.
Juist. En wat je vervolgens krijgt is dat mensen massaal op iets ludieks als de BBB gaan stemmen. Niet dat we daar mee geholpen zijn, maar die onzin vanuit Brussel trapt natuurlijk ook geen hond in.

Alhoewel er hier wel wat mensen menen dat regels er nu eenmaal zijn en blind gehoorzaamd dienen te worden, of die regels nu hout snijden of niet.
blablablabla
pi_208494303
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:22 schreef Red_85 het volgende:
Piggy piggy in china:

[ afbeelding ]

Met je mega stal...

Daarbij die koeienstal uit je voorbeeld, dat ziet er prima uit.
Dat is de oplossing voor het stikstof probleem, dan kunnen die varkens hier weg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator woensdag 22 maart 2023 @ 14:30:36 #155
54278 crew  Tijger_m
42
pi_208494314
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:29 schreef Elan het volgende:

[..]
Juist. En wat je vervolgens krijgt is dat mensen massaal op iets ludieks als de BBB gaan stemmen. Niet dat we daar mee geholpen zijn, maar die onzin vanuit Brussel trapt natuurlijk ook geen hond in.

Alhoewel er hier wel wat mensen menen dat regels er nu eenmaal zijn en blind gehoorzaamd dienen te worden, of die regels nu hout snijden of niet.
De eikenbomen in de Brabantse Wal gaan dood door die onzin uit Brussel genaamd stikstof maar godzijdank weet jij het beter 8)7
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_208494326
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:29 schreef Elan het volgende:

[..]
Juist. En wat je vervolgens krijgt is dat mensen massaal op iets ludieks als de BBB gaan stemmen. Niet dat we daar mee geholpen zijn, maar die onzin vanuit Brussel trapt natuurlijk ook geen hond in.

Alhoewel er hier wel wat mensen menen dat regels er nu eenmaal zijn en blind gehoorzaamd dienen te worden, of die regels nu hout snijden of niet.
Je kan je ook afvragen: waarom die keuze om zich blind achter de agrarische sector te scharen, terwijl zij toch echt niet het slachtoffer zijn. Ze zijn letterlijk verantwoordelijk voor 65% van alle stikstof uitstoot in Nederland, kijk je puur naar ammoniak (CH3) dan is het nog hoger.

Het klinkt heel zielig, dat "zonder boeren geen eten" maar het is eigenlijk "met boeren veel stront en 70% overproductie".

Daarnaast moeten fabrieken en auto's ook aan steeds strengere eisen voldoen.
Auto's worden zelfs geheel stikstofvrij.
pi_208494337
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik beweer zeker niet dat er in 40 jaar niets gedaan is, de grafieken heb ik in meerdere discussies gepost.
Maar de depositie is stapelend dus het is nog niet genoeg.

De uitstoot is nog steeds hoger dan wat de natuurgebieden aan stikstof kunnen verwerken.

Daarnaast is daling gestagneerd en liep het de laatste 8 jaar zelfs weer iets op, o.a. door het beleid van Rutte I om megastallen te mogen bijplaatsen of uitbreiden. Dat is overigens onderhandeld door het CDA in dat kabinet.
[..]
Die regels waren er al heel lang, door recente uitspraken moet Nederland zich er ineens ook aan gaan houden.
Stikstofbesluit is er amper 4 jaar. Erg realistisch om te verwachten dat een land dat een eeuwenlange agrarische traditie kent volledig omgevormd is en alle boeren zijn uitgekocht of verboden.
blablablabla
pi_208494351
Een mythe die je ook in dit topic door ongeïnformeerde reaguurders leest, is dat wij van alles en nog wat moeten vanwege Brussel.

Dit is onjuist.

https://mobile.twitter.co(...)/1638466551727677440

Die ‘stikstofcrisis’ is 100% verzonnen in Den Haag en in de echokamer beland van de media, als verlengstuk van de macht.

Er is helemaal geen crisis. Er is geen ‘alle hens aan dek’. Gespeelde urgentie, om maar zo snel mogelijk te onteigenen.

Laten we maar wat blij zijn dat veel mensen hebben gestemd op BBB voor de nodige tegengas. We gaan zien hoe het uitpakt.
  woensdag 22 maart 2023 @ 14:33:25 #159
168739 Red_85
'echt wel'
pi_208494354
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is de oplossing voor het stikstof probleem, dan kunnen die varkens hier weg.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_208494388
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan je ook afvragen: waarom die keuze om zich blind achter de agrarische sector te scharen, terwijl zij toch echt niet het slachtoffer zijn. Ze zijn letterlijk verantwoordelijk voor 65% van alle stikstof uitstoot in Nederland, kijk je puur naar ammoniak (CH3) dan is het nog hoger.

Het klinkt heel zielig, dat "zonder boeren geen eten" maar het is eigenlijk "met boeren veel stront en 70% overproductie".

Daarnaast moeten fabrieken en auto's ook aan steeds strengere eisen voldoen.
Auto's worden zelfs geheel stikstofvrij.
Nou dat laatste lijkt ook nog niet zo'n vaart te lopen: https://www.ad.nl/auto/to(...)et-e-fuels~a7a729b7/

Volgens mij is er uiteindelijk echt wel bereidwilligheid maar heb je wel tijd nodig om e.e.a. uiteen te zetten. En die tijd krijg je niet en daar ageren mensen tegen. Zelfde met de verduurzaming van de energiesector. Kost gewoon tijd (en geld) om die transitie vorm te geven.

Drammen met hele strikte normen verstoort dat proces alleen maar.
blablablabla
pi_208494405
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dat is een heel slecht argument.

Als je kijkt naar de landen waar we naar toe exporteren, dan is daar nog meer dan genoeg stikstofruimte.

Je kan dat dus gewoon "over de schutting gooien".

Het zijn altijd van die kulargumenten dat als we hier boeren laten stoppen, dat het probleem dan op andere plaatsen ontstaat.

We zijn 357x kleiner dan de US. De hele productie die we hier hebben zou in een klein deel van een vruchtbare Amerikaanse staat opgevangen kunnen worden.

Maar dat is ook niet nodig: de sector moet dan wel inkrimpen, lang niet alle boeren hoeven weg.
pi_208494435
https://nos.nl/collectie/(...)tof-niet-aan-brussel

gewoon niet rapporteren dan is er ook geen probleem blijkbaar.
blablablabla
pi_208494440
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:36 schreef Elan het volgende:

[..]
Nou dat laatste lijkt ook nog niet zo'n vaart te lopen: https://www.ad.nl/auto/to(...)et-e-fuels~a7a729b7/

Heb je het artikel gelezen? Het gaat om eFuels.

eFuels zijn er puur en alleen voor luxe automerken en sportwagens, de Porsches en Ferrari's.
Dat zijn ook precies de merken die een uitzondering wilden en waarvoor Duitsland en Italië op de bres sprongen.

eFuels zijn ongeveer 3 tot 5x zo duur als benzine en kosten ongeveer 7 tot 15x meer energie om te produceren dan wanneer je die zelfde afstand in een EV aflegt.

Alleen voor Nederland zou je al 368TWh aan stroom nodig hebben om op eFuels te rijden, dat is 3x het totale stroomverbruik van Nederland.

eFuels zijn er voor een klein groepje rijken die broem broem willen blijven doen en dat gaat op de totale stikstofuitstoot (NOx) echt niets uitmaken.

quote:
De kogel leek al door de kerk: na 2035 mochten er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor verkocht worden. Maar Duitsland lag dwars en krijgt nu zijn zin. De EU maakt een uitzondering voor auto's die uitsluitend op e-fuels kunnen rijden.
edit: uit jouw artikel

quote:
e-fuels zijn duur en inefficiënt
Het grote nadeel van deze synthetische brandstoffen is dat ze nu nog maar mondjesmaat geproduceerd worden. Ook worden ze met een literprijs van zo'n vier euro per liter gezien als duur en zijn ze inefficiënt. Met dezelfde energie die nodig is om de e-fuel te maken waar een auto 100 kilometer op kan rijden, kan een batterij-elektrische auto ongeveer 700 kilometer rijden.
pi_208494453
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:14 schreef Red_85 het volgende:
Geeft wel aan waarom dat d66 zo fanatiek is. Die doen niks anders dan wat goed is gekeurd in brussel.
Die volgens marsorders op uit Brussel en het WEF. Doel: zo snel mogelijk die weilanden leegtrekken voor de massa immigratie.

Ze hebben haast en BBB strooit alleen maar zand in de wielen. Vandaar die anti-BBB campagne in de media, door activistische clubjes en een hoop BN’ers die profiteren van de linkse subsidiestromen.
pi_208494464
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb je het artikel gelezen? Het gaat om eFuels.

eFuels zijn er puur en alleen voor luxe automerken en sportwagens, de Porsches en Ferrari's.

Honda wil ook doorgaan tot 2040 met het produceren van verbrandingsmotoren, dus dat is onzin.
blablablabla
pi_208494478


:') :') :') :')

We neuken onszelf gewoon
blablablabla
pi_208494518
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:43 schreef Elan het volgende:

[..]
Honda wil ook doorgaan tot 2040 met het produceren van verbrandingsmotoren, dus dat is onzin.
Nou poeh, Honda. Die hebben in 2021 zo'n 60.000 auto's verkocht in Europa, dat is een druppel op het totaal.

En nogmaals, als een autofabrikant na 2035 auto's met verbrandingsmotoren wil verkopen, dan moeten ze (volgens jouw artikel) alleen op eFuels kunnen rijden. En aangezien die veel duurder zijn en een Honda Civic doorgaans niet door miljonairs gekocht wordt, betekent dat een nog kleiner marktaandeel voor Honda.

quote:
Voorwaarde moet zijn dat de nieuwe voertuigcategorie technisch gezien alleen kan rijden op synthetische brandstoffen die met behulp van elektriciteit worden opgewekt. Volgens het ontwerp moeten deze auto's kunnen herkennen wanneer conventionele benzine of diesel is getankt en vervolgens automatisch uitschakelen.
Geloof me, nieuwe auto's die na 2030 / 2035 (sommige fabrikanten stoppen al in 2030 met verbrandingsmotoren, zoals Volvo en Ford) in Europa verkocht worden, stoten geen NOx meer uit, uitgezonderd die kleine groep dure sportwagens die nog niet over is.
pi_208494526
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:44 schreef Elan het volgende:
[ afbeelding ]

:') :') :') :')

We neuken onszelf gewoon
Ok, dus het is wel een dreiging in Nederland.
Mooi dat dat iig erkend wordt.
pi_208494532
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:44 schreef Elan het volgende:
[ afbeelding ]

:') :') :') :')

We neuken onszelf gewoon
Als wij dat willen, moeten we dat gewoon mogen doen, nietwaar?

Of moet ik stoppen om mijn tuin te onderhouden als mijn buurman niks om de zijne geeft?
pi_208494541
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:06 schreef archito het volgende:
Sommige partijen als een BBB doen net alsof we ons zelf hele strenge regels hebben opgelegd en andere landen het makkelijker hebben. Maar feit is dat we gewoon al decennia lang het slechtste jongetje van de klas zijn in Europa en eindeloos hebben geprobeerd ons huiswerk niet te maken en onder strafwerk uit te komen.

We zitten nu in een situatie dat we niet veel anders kunnen dan drastisch ingrijpen en daar worden boeren het slachtoffer van. Zij zijn niet de schuldige (eerder een falende overheid en grote agro bedrijven) maar wel een belangrijke oorzaak van het probleem.

[ afbeelding ]
Het is ook de boeren lobby die maatregelen al jaren tegenhouden.
Minder eiwitrijk eten -> deur uit provinciehuis rammen.
Paar groot vervuilers aanpakken -> alles blokkeren met tractoren.

De enige oplossing is een kleinere veestapel en linksom of rechtsom moet die gerealiseerd worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208494568
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het is ook de boeren lobby die maatregelen al jaren tegenhouden.
Minder eiwitrijk eten -> deur uit provinciehuis rammen.
Paar groot vervuilers aanpakken -> alles blokkeren met tractoren.

De enige oplossing is een kleinere veestapel en linksom of rechtsom moet die gerealiseerd worden.
En dat terwijl dat minder eiwitrijk veevoer het stikstofprobleem al fors teruggedrongen zou hebben.
Dan zouden er amper boeren weg hoeven.

Maar men wil maximale productie en geen concessies.
pi_208494577
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nou poeh, Honda. Die hebben in 2021 zo'n 60.000 auto's verkocht in Europa, dat is een druppel op het totaal.

En nogmaals, als een autofabrikant na 2035 auto's met verbrandingsmotoren wil verkopen, dan moeten ze (volgens jouw artikel) alleen op eFuels kunnen rijden. En aangezien die veel duurder zijn en een Honda Civic doorgaans niet door miljonairs gekocht wordt, betekent dat een nog kleiner marktaandeel voor Honda.
[..]
Geloof me, nieuwe auto's die na 2030 / 2035 (sommige fabrikanten stoppen al in 2030 met verbrandingsmotoren, zoals Volvo en Ford) in Europa verkocht worden, stoten geen NOx meer uit, uitgezonderd die kleine groep dure sportwagens die nog niet over is.


Het staat nog in de kinderschoenen, geef het tijd ;)
blablablabla
  woensdag 22 maart 2023 @ 14:53:19 #173
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208494583
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:06 schreef archito het volgende:
Sommige partijen als een BBB doen net alsof we ons zelf hele strenge regels hebben opgelegd en andere landen het makkelijker hebben.
Dat is dan ook zo, Nederland heeft ipv de natuur stikstof tot doel gesteld.

Europa zegt niks over stikstof, het gaat om de natuur en daar hoeft stikstof helemaal geen rol in te spelen.

Daarnaast zijn al die stikstofmodellen ook onderwerp van discussie.
pi_208494599
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ok, dus het is wel een dreiging in Nederland.
Mooi dat dat iig erkend wordt.
Correct alleen de werkelijke dreiging zit in het feit dat wij vrijwel als enige alles braaf rapporteren en niet in de stikstof an sich.
blablablabla
pi_208494622
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:49 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Als wij dat willen, moeten we dat gewoon mogen doen, nietwaar?

Of moet ik stoppen om mijn tuin te onderhouden als mijn buurman niks om de zijne geeft?
Je wordt als enige hierop boordeelt. Als andere landen dat nou ook keurig zouden doen zou de weerstand om die normen na te leven veel zwaarder worden.

Dan zou het dossier teruggekoppeld worden naar Brussel en aangepast worden.
blablablabla
pi_208494634
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:52 schreef Elan het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Het staat nog in de kinderschoenen, geef het tijd ;)
Het staat niet in z'n kinderschoenen.
De scheikundige formules en natuurkundige processen en wetten om eFuels te produceren zijn al meer dan een eeuw bekend. Knalgas (waterstof) kunnen we al ruim meer dan een eeuw produceren. CO2 daaraan toevoegen om er een eFuel van te maken kunnen we ook.

En die natuurkundige wetten bepalen dat het minimaal 7x meer energie kost om met een auto op eFuels te rijden dan met een EV. Deels door het relatief lage rendement van een verbrandingsmotor, deels door het lage rendement om waterstof te produceren.

En dat houdt ook in dat je tot 368TWh aan stroom nodig hebt om het Nederlandse autopark op eFuels te laten draaien.

eFuels zijn leuk voor nichetoepassingen, bijvoorbeeld:

- autosport
- luxe sportwagens
- sommige hulpdiensten
- etc

Geloof me, tenzij je miljonair bent (of coureur), rij jij in 2035 niet in een voertuig dat enkel en alleen op eFuels rijdt.

Momenteel gaat alle nieuwe capaciteit aan waterstofproductie naar de industrie, om daar de doelstellingen te behalen. Er blijft de eerste 25 jaar echt geen stroom over om grootschalig eFuels te gaan produceren.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2023 15:03:45 ]
pi_208494646
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En dat terwijl dat minder eiwitrijk veevoer het stikstofprobleem al fors teruggedrongen zou hebben.
Dan zouden er amper boeren weg hoeven.

Maar men wil maximale productie en geen concessies.
En dat is het hele probleem.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208494647
Dat kaartje is het probleem.

Zonder Natura gebieden moeten we niks.

We willen natuurbehoud en landbouw. Dat kan niet, dus we moeten kiezen.

Stikstof is geen probleem zoals CO2. Met meer stikstof gaat de aarde niet kapot, enkel de oorspronkelijke natuur verandert lokaal. Het woordje lokaal is enorm belangrijk.

Een stad verandert de natuur lokaal ook. De stad NYC heeft ook geen natuur. Toch, omdat bouwen alleen lokaal impact heeft, is dat niet perse slecht.

Ik vind weiland en boerenland ook mooi. Ik vind Central Park ook mooi. Het is geen natuur, maar is dat zo slecht? Nederland is super klein en dichtbevolkt. De mensen die natuur willen, leven in de steden. Grappig.

Het is niet vergelijkbaar met klimaatverandering of gat in de ozonlaag. Het probleem is gemaakt, omdat het komt omdat we geen keuze willen maken. D66 en GL willen natuurbehoud, BBB wilt het boerenland.

Met beide keuzes niks mis mee.
pi_208494675
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:55 schreef Elan het volgende:

[..]
Je wordt als enige hierop boordeelt. Als andere landen dat nou ook keurig zouden doen zou de weerstand om die normen na te leven veel zwaarder worden.

Dan zou het dossier teruggekoppeld worden naar Brussel en aangepast worden.
Zoals Belgie, Denmarken, Duitsland etc?

Overigens speelt edit zelfde dossier ook in Nieuw Zeeland dus het is niet een EU zaak.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208494677
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:57 schreef Paganitzu het volgende:
Dat kaartje is het probleem.

Zonder Natura gebieden moeten we niks.

We willen natuurbehoud en landbouw. Dat kan niet, dus we moeten kiezen.

Stikstof is geen probleem zoals CO2. Met meer stikstof gaat de aarde niet kapot, enkel de oorspronkelijke natuur verandert lokaal. Het woordje lokaal is enorm belangrijk.

Een stad verandert de natuur lokaal ook. De stad NYC heeft ook geen natuur. Toch, omdat bouwen alleen lokaal impact heeft, is dat niet perse slecht.

Ik vind weiland en boerenland ook mooi. Ik vind Central Park ook mooi. Het is geen natuur, maar is dat zo slecht? Nederland is super klein en dichtbevolkt. De mensen die natuur willen, leven in de steden. Grappig.

Het is niet vergelijkbaar met klimaatverandering of gat in de ozonlaag. Het probleem is gemaakt, omdat het komt omdat we geen keuze willen maken. D66 en GL willen natuurbehoud, BBB wilt het boerenland.

Met beide keuzes niks mis mee.
Ik hoop wel voor de boeren dat al hun gewassen dan zelfbestuivend zijn, anders hebben ze een probleem.
  woensdag 22 maart 2023 @ 15:03:08 #181
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_208494721
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 13:22 schreef archito het volgende:

Dus omdat het in Brabant extreem is (2 varkens per inwoner) maakt het rond de Veluwe niet erg?
Toen ik een keer de veedichtheid vergelijking tussen verschillende landen per inwoner postte gingen een aantal lui hier op tilt want dat was een verkeerde voorstelling van zaken... :')
pi_208494746
quote:
1s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:03 schreef AchJa het volgende:

[..]
Toen ik een keer de veedichtheid vergelijking tussen verschillende landen per inwoner postte gingen een aantal lui hier op tilt want dat was een verkeerde voorstelling van zaken... :')
Het is ook vrij nutteloos. Al zou Nederland alleen nog de bestaande boeren als inwoners hebben, dan daalt de hoeveelheid stikstof slechts met 30%.
pi_208494764
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zoals Belgie, Denmarken, Duitsland etc?

Overigens speelt edit zelfde dossier ook in Nieuw Zeeland dus het is niet een EU zaak.
quote:
"Andere West-Europese landen zoals Denemarken, België, Duitsland en Frankrijk hebben ook problemen met stikstof, maar ze rapporteren niet allemaal hetzelfde", zegt Theo van der Sluis (Wageningen University), die in opdracht van de Europese Commissie bijdraagt aan de rapportages.

Het is dan ook waarschijnlijk dat in de aangeleverde data het werkelijke stikstofprobleem in Europa wordt onderschat. De probleemlanden rapporteren regelmatig over 'landbouw' en 'bemesting', maar stikstofdreiging wordt nauwelijks gemeld.
Braafste jongetje van de klas genot.
blablablabla
pi_208494799
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het staat niet in z'n kinderschoenen.
De scheikundige formules en natuurkundige processen en wetten om eFuels te produceren zijn al meer dan een eeuw bekend. Knalgas (waterstof) kunnen we al ruim meer dan een eeuw produceren. CO2 daaraan toevoegen om er een eFuel van te maken kunnen we ook.

En die natuurkundige wetten bepalen dat het minimaal 7x meer energie kost om met een auto op eFuels te rijden dan met een EV. Deels door het relatief lage rendement van een verbrandingsmotor, deels door het lage rendement om waterstof te produceren.

En dat houdt ook in dat je tot 368TWh aan stroom nodig hebt om het Nederlandse autopark op eFuels te laten draaien.

eFuels zijn leuk voor nichetoepassingen, bijvoorbeeld:

- autosport
- luxe sportwagens
- sommige hulpdiensten
- etc

Geloof me, tenzij je miljonair bent (of coureur), rij jij in 2035 niet in een voertuig dat enkel en alleen op eFuels rijdt.

Momenteel gaat alle nieuwe capaciteit aan waterstofproductie naar de industrie, om daar de doelstellingen te behalen. Er blijft de eerste 25 jaar echt geen stroom over om grootschalig eFuels te gaan produceren.
Dat is de huidige situatie, innovatie kan wel degelijk plaatsvinden. BMW heeft recent nog een proefvloot met waterstofauto's gelanceerd. Waterstof wordt nu pas economisch interessant. Als de directeur van VW-groep toekomst ziet voor eFuel zal die er zijn.
blablablabla
pi_208494812
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:06 schreef Elan het volgende:

[..]
[..]
Braafste jongetje van de klas genot.
Dat debiele "wij willen koploper zijn!" gedoe.

Koploper asielimmigratie, koploper stikstof meten, koploper dit, koploper dat.

Een zeer valse vorm van superioriteitsdenken.
pi_208494830
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:06 schreef Elan het volgende:

[..]
[..]
Braafste jongetje van de klas genot.
Er is weinig mis om het braafste jongetje van de klas te zijn. Dat geeft ons wellicht in de toekomst een voordeel.
Doorgaan om de huidige voet (of iig het niet aanpakken van het probleem) wellicht ook. Maar de wetenschap denkt van niet, dus het is niet gek dat er clubjes zijn die adviseren om er iets aan te doen..
  woensdag 22 maart 2023 @ 15:10:59 #187
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208494832
Maarre wat is hier nu eigenlijk zo schokkend aan? Volgens mij doet Samsom gewoon waarvoor hij is aangenomen en is er niks illegaals aan.
  woensdag 22 maart 2023 @ 15:11:10 #188
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_208494835
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:09 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat debiele "wij willen koploper zijn!" gedoe.

Koploper asielimmigratie, koploper stikstof meten, koploper dit, koploper dat.

Een zeer valse vorm van superioriteitsdenken.
Koploper agrarische export..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_208494838
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:09 schreef Homey het volgende:

[..]
Dat debiele "wij willen koploper zijn!" gedoe.

Koploper asielimmigratie, koploper stikstof meten, koploper dit, koploper dat.

Een zeer valse vorm van superioriteitsdenken.
klopt en met voornamelijk d66 ook koploper problemen creëren en sneu zijn.
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_208494843
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 14:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zoals Belgie, Denmarken, Duitsland etc?

Overigens speelt edit zelfde dossier ook in Nieuw Zeeland dus het is niet een EU zaak.
Nieuw Zeeland is 7X zo groot als Nederland en er wonen maar 5 miljoen mensen.

Heb er zelf maanden rondgereisd en mij verbaasde die woningnood daar. De huizenprijzen zijn daar, net als hier, heel hoog. Terwijl ze daar, in tegenstelling tot Nederland, zeer veel ruimte hebben. Ook hebben ze een veel strenger immigratiebeleid, er zijn daar geen asielzoekercentra laat staan dat die lui voorrang op woningen krijgen. Wat dan de huizenmarkt zo moeilijk maakt? Geen idee.
pi_208494852
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:10 schreef zuchtje het volgende:

[..]
Er is weinig mis om het braafste jongetje van de klas te zijn. Dat geeft ons wellicht in de toekomst een voordeel.
Doorgaan om de huidige voet (of iig het niet aanpakken van het probleem) wellicht ook. Maar de wetenschap denkt van niet, dus het is niet gek dat er clubjes zijn die adviseren om er iets aan te doen..
Zou kunnen, voorlopig levert het alleen maar immens grote problemen op. En echt eerlijk is het natuurlijk ook niet.
Wellicht als andere landen ook tegen grote maatschappelijke problemen aanlopen gaat men in Brussel ook anders tegen die normering aankijken.
blablablabla
pi_208494913
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:12 schreef Homey het volgende:

[..]
Nieuw Zeeland is 7X zo groot als Nederland en er wonen maar 5 miljoen mensen.

Heb er zelf maanden rondgereisd en mij verbaasde die woningnood daar. De huizenprijzen zijn daar, net als hier, heel hoog. Terwijl ze daar, in tegenstelling tot Nederland, zeer veel ruimte hebben. Ook hebben ze een veel strenger immigratiebeleid, er zijn daar geen asielzoekercentra laat staan dat die lui voorrang op woningen krijgen. Wat dan de huizenmarkt zo moeilijk maakt? Geen idee.
Een enorme met overheidssubsidie gecreëerde bubbel met name. Zag je in Zweden ook. Inmiddels is de woningmarkt (net als in Zweden) gigantisch onderuit gegaan door dat men ander (voor speculanten fiscaal minder aantrekkelijk) beleid is gaan voeren:
Resulteert o,a, in een -25% prijsdaling voor de regio Wellington. Binnen een jaar. Verder niet zo boeiend allemaal maar dat heeft weinig te maken met beperkingen door stikstof.
blablablabla
pi_208494917
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:06 schreef Elan het volgende:

[..]
[..]
Braafste jongetje van de klas genot.
Belgie en Denemarken hebben net veel radicalere plannen voor onteigening voorgesteld om de veestapel naar beneden te krijgen. Die boeren worden niet gecompenseerd.

En wel of geen beste jongetje van de klas dit probleem speelt al sinds 1990 en toen werd er al voor gewaarschuwd, nu beginnen we de gevolgen van het alsmaar op de lange baan schuiven te zien maar dan komen de maatregelen opeens te plotseling.

Ze hebben jarenlang de zachte maatregelen geblokkeerd zodat er nu alleen nog maar harde overblijven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208494967
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Belgie en Denemarken hebben net veel radicalere plannen voor onteigening voorgesteld om de veestapel naar beneden te krijgen. Die boeren worden niet gecompenseerd.

En wel of geen beste jongetje van de klas dit probleem speelt al sinds 1990 en toen werd er al voor gewaarschuwd, nu beginnen we de gevolgen van het alsmaar op de lange baan schuiven te zien maar dan komen de maatregelen opeens te plotseling.

Ze hebben jarenlang de zachte maatregelen geblokkeerd zodat er nu alleen nog maar harde overblijven.
Linkje?

Zag daags na die overwinning van BBB een rapportage daarover op de VRT daarover, en men sprak vol verwondering over het onteigenen van boerenbedrijven en dat dat in België niet zou gaan gebeuren .
blablablabla
pi_208495008
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:09 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is de huidige situatie, innovatie kan wel degelijk plaatsvinden.
Nogmaals.

eFuels zijn in de basis waterstof waar CO2 aan wordt gebonden uit de lucht. Dat maakt het CO2-neutraal.
Niets mis mee. Maar bij verbranding met lucht (zuurstof en stikstof) komt er uiteraard wel NOx vrij.

Het rendement van het splitsen van water in waterstof (elektrolyse) is al een eeuw vrijwel onveranderd.
Het proces van het binden met CO2 heeft ook weinig ruimte voor verbetering.

Het rendement van een verbrandingsmotor is de afgelopen decennia licht toegenomen maar blijft laag.

Je zit nu dus op minimaal 7x meer energie, dat is met optimalisaties misschien terug te brengen naar 5x meer energie.

Dan zit je nog steeds op honderden TWh aan stroom, terwijl Nederland in totaal 120TWh per jaar aan stroom verbruikt. Als je niet bereid bent om die schaal en verhoudingen te erkennen, dan houdt het op.

quote:
BMW heeft recent nog een proefvloot met waterstofauto's gelanceerd. Waterstof wordt nu pas economisch interessant. Als de directeur van VW-groep toekomst ziet voor eFuel zal die er zijn.
Waterstof wordt helemaal niet economisch interessant.

De auto's zijn minimaal 2x duurder dan een EV.
Het rendement is 3x slechter dan een EV.

Er zijn nu 17 tankstations in Nederland, er zijn er 210 nodig om in 2030 zo'n 300.000 waterstofauto's van waterstof te voorzien.

Maar er zijn maar ongeveer 80 waterstofauto's verkocht in 2021 en 2022.

En dat zijn de Hyundai NEXO en de Toytoa Mirai.

BMW wil met z'n iX5 (en Toyota waterstoftechniek) ook z'n teentjes in het water dippen maar gaat ook niet "all in".

Laat me asjeblieft niet lachen, ik volg de ontwikkelingen dagelijks op de voet en er is niets maar dan ook niets dat er op wijst dat waterstofauto's een succes wordt. Niets.

Wereldwijd is de verkoop zelfs ingezakt vorig jaar.

Je kan in iedere discussie "waterstof" blijven roepen maar qua verkoopcijfers, aanschafprijs, uitbreidingen van tankstations, efficiëntie en het aantal autofabrikanten dat het in de ijskast heeft gezet is er helemaal niets dat er op wijst dat waterstof een succes wordt. Voor de industrie waarschijnlijk wel, daar richt o.a. Shell zich nu op.
pi_208495019
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:22 schreef Elan het volgende:

[..]
Linkje?

Zag daags na die overwinning van BBB een rapportage daarover op de VRT daarover, en men sprak vol verwondering over het onteigenen van boerenbedrijven en dat dat in België niet zou gaan gebeuren .
Ging het niet over de farce inde politiek?

https://www.melkvee.nl/ar(...)%20vooropgezet%20was.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208495071
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ging het niet over de farce inde politiek?

https://www.melkvee.nl/ar(...)%20vooropgezet%20was.
Maar hoe kom je er bij dat ze zonder compensatie onteigend zouden worden? Ik lees in dat artikel dit:

quote:
Voor de landbouwers voor wie de investeringen te hoog zijn, komt de regering tussen met een vrijwillige opkoopvergoeding, waarbij het bedrijf geld krijgt om de deuren te sluiten. Hoe vroeger het bedrijf stopt, hoe hoger de vergoeding. Voor de varkenssector komt een aparte regeling, omdat de sector zo hard in crisis zit. De sector heeft daarom nood aan een betere compensatie, klinkt het in de regering. Voor biobedrijven en kleine, familiale landbouwbedrijven zullen minder strenge regels gelden. Er komt hier ook een aparte regeling om de investeringen voor hen haalbaar te houden. De Vlaamse regering maakt tot 2030 in totaal 3,6 miljard euro vrij voor het stikstofdossier. 2,3 miljard euro van dat bedrag zijn nieuwe middelen.

blablablabla
pi_208495083
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:22 schreef Elan het volgende:

[..]
Linkje?

Zag daags na die overwinning van BBB een rapportage daarover op de VRT daarover, en men sprak vol verwondering over het onteigenen van boerenbedrijven en dat dat in België niet zou gaan gebeuren .
Sprak een Belg en die zei dat hun CDA nog best groot is, dus een Belgische BBB opmars zit er niet snel in.

Ben ook benieuwd naar bronnen die het hebben over versnelde onteigening in België, heb daar nooit wat over gehoord.
pi_208495111
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
(offtopic) autogepraat
Dit lijken op dezelfde argumenten waarom de elektrische auto niks ging worden.
  Official ESF Kreviewer woensdag 22 maart 2023 @ 15:34:11 #200
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_208495113
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 11:09 schreef Homey het volgende:
de weilanden leeg te trekken.
Nou, dat is op zich geen verkeerde beweging natuurlijk. Als bijna 80% van Nederland weiland is, omdat we dat na de 2e wereldoorlog nodig vonden om te kunnen voorzien in eigen voedsel, dan kunnen we wel wat van die natuurarme ellende missen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')