En dat er dus wat eu puppets rondlopen die pressie aan het uitvoeren izjn.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:23 schreef Elan het volgende:
[..]
So what? We zijn als mensheid met vele vraagstukken bezig. De stikstofuitstoot met tweederde gedaald, je kan dus niet met droge ogen beweren dat er in 40 jaar niets gedaan is.
Het echte probleem is dat de regels vrij plotseling krankzinnig scherp zijn gesteld.
Ik beweer zeker niet dat er in 40 jaar niets gedaan is, de grafieken heb ik in meerdere discussies gepost.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:23 schreef Elan het volgende:
[..]
So what? We zijn als mensheid met vele vraagstukken bezig. De stikstofuitstoot met tweederde gedaald, je kan dus niet met droge ogen beweren dat er in 40 jaar niets gedaan is.
Die regels waren er al heel lang, door recente uitspraken moet Nederland zich er ineens ook aan gaan houden.quote:Het echte probleem is dat de regels vrij plotseling krankzinnig scherp zijn gesteld.
Juist. En wat je vervolgens krijgt is dat mensen massaal op iets ludieks als de BBB gaan stemmen. Niet dat we daar mee geholpen zijn, maar die onzin vanuit Brussel trapt natuurlijk ook geen hond in.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En dat er dus wat eu puppets rondlopen die pressie aan het uitvoeren izjn.
Dat is de oplossing voor het stikstof probleem, dan kunnen die varkens hier weg.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:22 schreef Red_85 het volgende:
Piggy piggy in china:
[ afbeelding ]
Met je mega stal...
Daarbij die koeienstal uit je voorbeeld, dat ziet er prima uit.
De eikenbomen in de Brabantse Wal gaan dood door die onzin uit Brussel genaamd stikstof maar godzijdank weet jij het beterquote:Op woensdag 22 maart 2023 14:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Juist. En wat je vervolgens krijgt is dat mensen massaal op iets ludieks als de BBB gaan stemmen. Niet dat we daar mee geholpen zijn, maar die onzin vanuit Brussel trapt natuurlijk ook geen hond in.
Alhoewel er hier wel wat mensen menen dat regels er nu eenmaal zijn en blind gehoorzaamd dienen te worden, of die regels nu hout snijden of niet.
Je kan je ook afvragen: waarom die keuze om zich blind achter de agrarische sector te scharen, terwijl zij toch echt niet het slachtoffer zijn. Ze zijn letterlijk verantwoordelijk voor 65% van alle stikstof uitstoot in Nederland, kijk je puur naar ammoniak (CH3) dan is het nog hoger.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Juist. En wat je vervolgens krijgt is dat mensen massaal op iets ludieks als de BBB gaan stemmen. Niet dat we daar mee geholpen zijn, maar die onzin vanuit Brussel trapt natuurlijk ook geen hond in.
Alhoewel er hier wel wat mensen menen dat regels er nu eenmaal zijn en blind gehoorzaamd dienen te worden, of die regels nu hout snijden of niet.
Stikstofbesluit is er amper 4 jaar. Erg realistisch om te verwachten dat een land dat een eeuwenlange agrarische traditie kent volledig omgevormd is en alle boeren zijn uitgekocht of verboden.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik beweer zeker niet dat er in 40 jaar niets gedaan is, de grafieken heb ik in meerdere discussies gepost.
Maar de depositie is stapelend dus het is nog niet genoeg.
De uitstoot is nog steeds hoger dan wat de natuurgebieden aan stikstof kunnen verwerken.
Daarnaast is daling gestagneerd en liep het de laatste 8 jaar zelfs weer iets op, o.a. door het beleid van Rutte I om megastallen te mogen bijplaatsen of uitbreiden. Dat is overigens onderhandeld door het CDA in dat kabinet.
[..]
Die regels waren er al heel lang, door recente uitspraken moet Nederland zich er ineens ook aan gaan houden.
quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is de oplossing voor het stikstof probleem, dan kunnen die varkens hier weg.
Nou dat laatste lijkt ook nog niet zo'n vaart te lopen: https://www.ad.nl/auto/to(...)et-e-fuels~a7a729b7/quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen: waarom die keuze om zich blind achter de agrarische sector te scharen, terwijl zij toch echt niet het slachtoffer zijn. Ze zijn letterlijk verantwoordelijk voor 65% van alle stikstof uitstoot in Nederland, kijk je puur naar ammoniak (CH3) dan is het nog hoger.
Het klinkt heel zielig, dat "zonder boeren geen eten" maar het is eigenlijk "met boeren veel stront en 70% overproductie".
Daarnaast moeten fabrieken en auto's ook aan steeds strengere eisen voldoen.
Auto's worden zelfs geheel stikstofvrij.
Dat is een heel slecht argument.quote:
Heb je het artikel gelezen? Het gaat om eFuels.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Nou dat laatste lijkt ook nog niet zo'n vaart te lopen: https://www.ad.nl/auto/to(...)et-e-fuels~a7a729b7/
edit: uit jouw artikelquote:De kogel leek al door de kerk: na 2035 mochten er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotor verkocht worden. Maar Duitsland lag dwars en krijgt nu zijn zin. De EU maakt een uitzondering voor auto's die uitsluitend op e-fuels kunnen rijden.
quote:e-fuels zijn duur en inefficiënt
Het grote nadeel van deze synthetische brandstoffen is dat ze nu nog maar mondjesmaat geproduceerd worden. Ook worden ze met een literprijs van zo'n vier euro per liter gezien als duur en zijn ze inefficiënt. Met dezelfde energie die nodig is om de e-fuel te maken waar een auto 100 kilometer op kan rijden, kan een batterij-elektrische auto ongeveer 700 kilometer rijden.
Die volgens marsorders op uit Brussel en het WEF. Doel: zo snel mogelijk die weilanden leegtrekken voor de massa immigratie.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:14 schreef Red_85 het volgende:
Geeft wel aan waarom dat d66 zo fanatiek is. Die doen niks anders dan wat goed is gekeurd in brussel.
Honda wil ook doorgaan tot 2040 met het produceren van verbrandingsmotoren, dus dat is onzin.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb je het artikel gelezen? Het gaat om eFuels.
eFuels zijn er puur en alleen voor luxe automerken en sportwagens, de Porsches en Ferrari's.
Nou poeh, Honda. Die hebben in 2021 zo'n 60.000 auto's verkocht in Europa, dat is een druppel op het totaal.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Honda wil ook doorgaan tot 2040 met het produceren van verbrandingsmotoren, dus dat is onzin.
Geloof me, nieuwe auto's die na 2030 / 2035 (sommige fabrikanten stoppen al in 2030 met verbrandingsmotoren, zoals Volvo en Ford) in Europa verkocht worden, stoten geen NOx meer uit, uitgezonderd die kleine groep dure sportwagens die nog niet over is.quote:Voorwaarde moet zijn dat de nieuwe voertuigcategorie technisch gezien alleen kan rijden op synthetische brandstoffen die met behulp van elektriciteit worden opgewekt. Volgens het ontwerp moeten deze auto's kunnen herkennen wanneer conventionele benzine of diesel is getankt en vervolgens automatisch uitschakelen.
Als wij dat willen, moeten we dat gewoon mogen doen, nietwaar?quote:
Het is ook de boeren lobby die maatregelen al jaren tegenhouden.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:06 schreef archito het volgende:
Sommige partijen als een BBB doen net alsof we ons zelf hele strenge regels hebben opgelegd en andere landen het makkelijker hebben. Maar feit is dat we gewoon al decennia lang het slechtste jongetje van de klas zijn in Europa en eindeloos hebben geprobeerd ons huiswerk niet te maken en onder strafwerk uit te komen.
We zitten nu in een situatie dat we niet veel anders kunnen dan drastisch ingrijpen en daar worden boeren het slachtoffer van. Zij zijn niet de schuldige (eerder een falende overheid en grote agro bedrijven) maar wel een belangrijke oorzaak van het probleem.
[ afbeelding ]
En dat terwijl dat minder eiwitrijk veevoer het stikstofprobleem al fors teruggedrongen zou hebben.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is ook de boeren lobby die maatregelen al jaren tegenhouden.
Minder eiwitrijk eten -> deur uit provinciehuis rammen.
Paar groot vervuilers aanpakken -> alles blokkeren met tractoren.
De enige oplossing is een kleinere veestapel en linksom of rechtsom moet die gerealiseerd worden.
quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nou poeh, Honda. Die hebben in 2021 zo'n 60.000 auto's verkocht in Europa, dat is een druppel op het totaal.
En nogmaals, als een autofabrikant na 2035 auto's met verbrandingsmotoren wil verkopen, dan moeten ze (volgens jouw artikel) alleen op eFuels kunnen rijden. En aangezien die veel duurder zijn en een Honda Civic doorgaans niet door miljonairs gekocht wordt, betekent dat een nog kleiner marktaandeel voor Honda.
[..]
Geloof me, nieuwe auto's die na 2030 / 2035 (sommige fabrikanten stoppen al in 2030 met verbrandingsmotoren, zoals Volvo en Ford) in Europa verkocht worden, stoten geen NOx meer uit, uitgezonderd die kleine groep dure sportwagens die nog niet over is.
Dat is dan ook zo, Nederland heeft ipv de natuur stikstof tot doel gesteld.quote:Op woensdag 22 maart 2023 11:06 schreef archito het volgende:
Sommige partijen als een BBB doen net alsof we ons zelf hele strenge regels hebben opgelegd en andere landen het makkelijker hebben.
Correct alleen de werkelijke dreiging zit in het feit dat wij vrijwel als enige alles braaf rapporteren en niet in de stikstof an sich.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ok, dus het is wel een dreiging in Nederland.
Mooi dat dat iig erkend wordt.
Je wordt als enige hierop boordeelt. Als andere landen dat nou ook keurig zouden doen zou de weerstand om die normen na te leven veel zwaarder worden.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:49 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Als wij dat willen, moeten we dat gewoon mogen doen, nietwaar?
Of moet ik stoppen om mijn tuin te onderhouden als mijn buurman niks om de zijne geeft?
Het staat niet in z'n kinderschoenen.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:52 schreef Elan het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het staat nog in de kinderschoenen, geef het tijd
En dat is het hele probleem.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En dat terwijl dat minder eiwitrijk veevoer het stikstofprobleem al fors teruggedrongen zou hebben.
Dan zouden er amper boeren weg hoeven.
Maar men wil maximale productie en geen concessies.
Zoals Belgie, Denmarken, Duitsland etc?quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Je wordt als enige hierop boordeelt. Als andere landen dat nou ook keurig zouden doen zou de weerstand om die normen na te leven veel zwaarder worden.
Dan zou het dossier teruggekoppeld worden naar Brussel en aangepast worden.
Ik hoop wel voor de boeren dat al hun gewassen dan zelfbestuivend zijn, anders hebben ze een probleem.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:57 schreef Paganitzu het volgende:
Dat kaartje is het probleem.
Zonder Natura gebieden moeten we niks.
We willen natuurbehoud en landbouw. Dat kan niet, dus we moeten kiezen.
Stikstof is geen probleem zoals CO2. Met meer stikstof gaat de aarde niet kapot, enkel de oorspronkelijke natuur verandert lokaal. Het woordje lokaal is enorm belangrijk.
Een stad verandert de natuur lokaal ook. De stad NYC heeft ook geen natuur. Toch, omdat bouwen alleen lokaal impact heeft, is dat niet perse slecht.
Ik vind weiland en boerenland ook mooi. Ik vind Central Park ook mooi. Het is geen natuur, maar is dat zo slecht? Nederland is super klein en dichtbevolkt. De mensen die natuur willen, leven in de steden. Grappig.
Het is niet vergelijkbaar met klimaatverandering of gat in de ozonlaag. Het probleem is gemaakt, omdat het komt omdat we geen keuze willen maken. D66 en GL willen natuurbehoud, BBB wilt het boerenland.
Met beide keuzes niks mis mee.
Toen ik een keer de veedichtheid vergelijking tussen verschillende landen per inwoner postte gingen een aantal lui hier op tilt want dat was een verkeerde voorstelling van zaken...quote:Op woensdag 22 maart 2023 13:22 schreef archito het volgende:
Dus omdat het in Brabant extreem is (2 varkens per inwoner) maakt het rond de Veluwe niet erg?
Het is ook vrij nutteloos. Al zou Nederland alleen nog de bestaande boeren als inwoners hebben, dan daalt de hoeveelheid stikstof slechts met 30%.quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Toen ik een keer de veedichtheid vergelijking tussen verschillende landen per inwoner postte gingen een aantal lui hier op tilt want dat was een verkeerde voorstelling van zaken...
quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zoals Belgie, Denmarken, Duitsland etc?
Overigens speelt edit zelfde dossier ook in Nieuw Zeeland dus het is niet een EU zaak.
Braafste jongetje van de klas genot.quote:"Andere West-Europese landen zoals Denemarken, België, Duitsland en Frankrijk hebben ook problemen met stikstof, maar ze rapporteren niet allemaal hetzelfde", zegt Theo van der Sluis (Wageningen University), die in opdracht van de Europese Commissie bijdraagt aan de rapportages.
Het is dan ook waarschijnlijk dat in de aangeleverde data het werkelijke stikstofprobleem in Europa wordt onderschat. De probleemlanden rapporteren regelmatig over 'landbouw' en 'bemesting', maar stikstofdreiging wordt nauwelijks gemeld.
Dat is de huidige situatie, innovatie kan wel degelijk plaatsvinden. BMW heeft recent nog een proefvloot met waterstofauto's gelanceerd. Waterstof wordt nu pas economisch interessant. Als de directeur van VW-groep toekomst ziet voor eFuel zal die er zijn.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het staat niet in z'n kinderschoenen.
De scheikundige formules en natuurkundige processen en wetten om eFuels te produceren zijn al meer dan een eeuw bekend. Knalgas (waterstof) kunnen we al ruim meer dan een eeuw produceren. CO2 daaraan toevoegen om er een eFuel van te maken kunnen we ook.
En die natuurkundige wetten bepalen dat het minimaal 7x meer energie kost om met een auto op eFuels te rijden dan met een EV. Deels door het relatief lage rendement van een verbrandingsmotor, deels door het lage rendement om waterstof te produceren.
En dat houdt ook in dat je tot 368TWh aan stroom nodig hebt om het Nederlandse autopark op eFuels te laten draaien.
eFuels zijn leuk voor nichetoepassingen, bijvoorbeeld:
- autosport
- luxe sportwagens
- sommige hulpdiensten
- etc
Geloof me, tenzij je miljonair bent (of coureur), rij jij in 2035 niet in een voertuig dat enkel en alleen op eFuels rijdt.
Momenteel gaat alle nieuwe capaciteit aan waterstofproductie naar de industrie, om daar de doelstellingen te behalen. Er blijft de eerste 25 jaar echt geen stroom over om grootschalig eFuels te gaan produceren.
Dat debiele "wij willen koploper zijn!" gedoe.quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:06 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Braafste jongetje van de klas genot.
Er is weinig mis om het braafste jongetje van de klas te zijn. Dat geeft ons wellicht in de toekomst een voordeel.quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:06 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Braafste jongetje van de klas genot.
Koploper agrarische export..quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:09 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat debiele "wij willen koploper zijn!" gedoe.
Koploper asielimmigratie, koploper stikstof meten, koploper dit, koploper dat.
Een zeer valse vorm van superioriteitsdenken.
klopt en met voornamelijk d66 ook koploper problemen creëren en sneu zijn.quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:09 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat debiele "wij willen koploper zijn!" gedoe.
Koploper asielimmigratie, koploper stikstof meten, koploper dit, koploper dat.
Een zeer valse vorm van superioriteitsdenken.
Nieuw Zeeland is 7X zo groot als Nederland en er wonen maar 5 miljoen mensen.quote:Op woensdag 22 maart 2023 14:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zoals Belgie, Denmarken, Duitsland etc?
Overigens speelt edit zelfde dossier ook in Nieuw Zeeland dus het is niet een EU zaak.
Zou kunnen, voorlopig levert het alleen maar immens grote problemen op. En echt eerlijk is het natuurlijk ook niet.quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:10 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Er is weinig mis om het braafste jongetje van de klas te zijn. Dat geeft ons wellicht in de toekomst een voordeel.
Doorgaan om de huidige voet (of iig het niet aanpakken van het probleem) wellicht ook. Maar de wetenschap denkt van niet, dus het is niet gek dat er clubjes zijn die adviseren om er iets aan te doen..
Een enorme met overheidssubsidie gecreëerde bubbel met name. Zag je in Zweden ook. Inmiddels is de woningmarkt (net als in Zweden) gigantisch onderuit gegaan door dat men ander (voor speculanten fiscaal minder aantrekkelijk) beleid is gaan voeren:quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:12 schreef Homey het volgende:
[..]
Nieuw Zeeland is 7X zo groot als Nederland en er wonen maar 5 miljoen mensen.
Heb er zelf maanden rondgereisd en mij verbaasde die woningnood daar. De huizenprijzen zijn daar, net als hier, heel hoog. Terwijl ze daar, in tegenstelling tot Nederland, zeer veel ruimte hebben. Ook hebben ze een veel strenger immigratiebeleid, er zijn daar geen asielzoekercentra laat staan dat die lui voorrang op woningen krijgen. Wat dan de huizenmarkt zo moeilijk maakt? Geen idee.
Belgie en Denemarken hebben net veel radicalere plannen voor onteigening voorgesteld om de veestapel naar beneden te krijgen. Die boeren worden niet gecompenseerd.quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:06 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Braafste jongetje van de klas genot.
Linkje?quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Belgie en Denemarken hebben net veel radicalere plannen voor onteigening voorgesteld om de veestapel naar beneden te krijgen. Die boeren worden niet gecompenseerd.
En wel of geen beste jongetje van de klas dit probleem speelt al sinds 1990 en toen werd er al voor gewaarschuwd, nu beginnen we de gevolgen van het alsmaar op de lange baan schuiven te zien maar dan komen de maatregelen opeens te plotseling.
Ze hebben jarenlang de zachte maatregelen geblokkeerd zodat er nu alleen nog maar harde overblijven.
Nogmaals.quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is de huidige situatie, innovatie kan wel degelijk plaatsvinden.
Waterstof wordt helemaal niet economisch interessant.quote:BMW heeft recent nog een proefvloot met waterstofauto's gelanceerd. Waterstof wordt nu pas economisch interessant. Als de directeur van VW-groep toekomst ziet voor eFuel zal die er zijn.
Ging het niet over de farce inde politiek?quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Linkje?
Zag daags na die overwinning van BBB een rapportage daarover op de VRT daarover, en men sprak vol verwondering over het onteigenen van boerenbedrijven en dat dat in België niet zou gaan gebeuren .
Maar hoe kom je er bij dat ze zonder compensatie onteigend zouden worden? Ik lees in dat artikel dit:quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ging het niet over de farce inde politiek?
https://www.melkvee.nl/ar(...)%20vooropgezet%20was.
quote:Voor de landbouwers voor wie de investeringen te hoog zijn, komt de regering tussen met een vrijwillige opkoopvergoeding, waarbij het bedrijf geld krijgt om de deuren te sluiten. Hoe vroeger het bedrijf stopt, hoe hoger de vergoeding. Voor de varkenssector komt een aparte regeling, omdat de sector zo hard in crisis zit. De sector heeft daarom nood aan een betere compensatie, klinkt het in de regering. Voor biobedrijven en kleine, familiale landbouwbedrijven zullen minder strenge regels gelden. Er komt hier ook een aparte regeling om de investeringen voor hen haalbaar te houden. De Vlaamse regering maakt tot 2030 in totaal 3,6 miljard euro vrij voor het stikstofdossier. 2,3 miljard euro van dat bedrag zijn nieuwe middelen.
Sprak een Belg en die zei dat hun CDA nog best groot is, dus een Belgische BBB opmars zit er niet snel in.quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Linkje?
Zag daags na die overwinning van BBB een rapportage daarover op de VRT daarover, en men sprak vol verwondering over het onteigenen van boerenbedrijven en dat dat in België niet zou gaan gebeuren .
Nou, dat is op zich geen verkeerde beweging natuurlijk. Als bijna 80% van Nederland weiland is, omdat we dat na de 2e wereldoorlog nodig vonden om te kunnen voorzien in eigen voedsel, dan kunnen we wel wat van die natuurarme ellende missen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |