Ja klopt.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:00 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Je tank loopt ook langzaam leeg met waterstof onder hoge druk. Je zult dus vaker moeten tanken.
Nu kan ik me voorstellen dat je meerdere compressoren en tanks op 1 tankstation hebt waardoor je meer auto’s kunt afhandelen.
Maar over het algemeen: de ketenefficientie van waterstof is belabberd, nog slechter dan van een benzine auto.
Alleen als er heel veel waterstof over is kan het pas aantrekkelijk worden voor auto’s. Of het stroomnet moet helemaal vol zijn zodat er een soort natuurlijke ‘cap’ komt op elektrische auto’s en dat daardoor waterstof alsnog minder onaantrekkelijk wordt.
Maar tot die tijd is waterstof voor personenvervoer luchtfietserij.

Ik kom nergens tegen dat het perfect geïsoleerd kan worden uitgevoerd. Anyhow.quote:

Kan iemand mij vertellen waarom een zieltogend computerbedrijfje als Ordina wel opties heeft op de beurs, maar een bankgigant als Van Lanschot Kempen niet??quote:Op dinsdag 21 maart 2023 13:54 schreef JimmyJames het volgende:
Ik was een paar keer bijna in CS gestapt... Goede beslissing om maar gewoon wat rdsjes te schrijven vorige week.
Daarom blijft mijn motto: bij twijfel shell schrijven.

Niet echt het forum om het te bespreken, maar toch: er is geen sprake van onteigenen. Uitkopen is iets anders.quote:Op dinsdag 21 maart 2023 11:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tjah, als jij meetbaar hogere ammoniak concentraties rondom boerderijen een probleem vindt...
- Dat is stap 1 overigens, die wordt genegeerd.
Dan zijn er wel methoden om die concentratie te verlagen, de vraag die daarbij hoort is ook of dat doelmatig je probleem zou kunnen oplossen, we zijn met depositiewaarden in een model bezig met een grote onzekerheidsmarge, geen feitelijke fysieke metingen, overal aanwijzingen dat met 0 uitstoot de uitstoot nog te hoog is (dus nooit doelmatig), en denken dat probleem politiek te kunnen wassen met het meest extreme anti-grondwettelijke middel (recht op bezit) dat we hebben - onteigenen.

heeft met volume in aandelen te maken.quote:Op woensdag 22 maart 2023 08:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan iemand mij vertellen waarom een zieltogend computerbedrijfje als Ordina wel opties heeft op de beurs, maar een bankgigant als Van Lanschot Kempen niet??

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-03-2023 13:13:33 ]

Wat is dit dan?quote:Op woensdag 22 maart 2023 09:31 schreef 297534 het volgende:
Het grondwettelijk recht op bezit klinkt ook wel leuk, maar dat bestaat dan juist weer niet.

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Ik neem aan dat je $ 295,50 bedoelt?quote:Op donderdag 23 maart 2023 21:11 schreef WammesWaggel het volgende:
Heb een kooporder Berkshire Hathaway gegeven. at ¤295.50.
En nu maar hopen.

Correct, op mijn telefoon komt het teken van de euro automatisch als eerste langs.quote:Op donderdag 23 maart 2023 21:22 schreef vigier het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je $ 295,50 bedoelt?

Dit komt uit de staatsregeling uit 1801 die al heel erg lang vervangen is door de huidige grondwet. Maar goed, onteigenen is inderdaad niet niets en daarom zijn daar strenge regels voor. Maar verder kan dit beter in een ander forum worden besproken, lijkt me.quote:Op woensdag 22 maart 2023 15:26 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat is dit dan?
https://www.denederlandse(...)baarheid_particulier
Maar sure, tevens grondwettelijk geregeld dus indien afgewogen cf artikel etc etc niet buiten de grondwet, maar er staan dan wel grondwetten tegenover elkaar. En we hebben geen constitutioneel hof dus effectief maakt de 2e kamer de afweging, wat ik onwenselijk acht gezien het wispelturige karakter van die personen.

goedkoop is in deze relatief. Als we namelijk naar een lange periode van hogere rente en monetaire verkrapping gaan met daarbij blijvende aanbodproblemen, zie ik de beurs nog een stuk verder zakken.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 10:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik sta alweer negatief.
Ik bekijk het maar positief, er komt eind deze maand nog een sloot dividend binnen dus als het zo blijft kan ik goedkoop bijkopen

Relatief goedkoop danquote:Op vrijdag 24 maart 2023 10:45 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
goedkoop is in deze relatief. Als we namelijk naar een lange periode van hogere rente en monetaire verkrapping gaan met daarbij blijvende aanbodproblemen, zie ik de beurs nog een stuk verder zakken.
Voorlopig doe ik weinig. Ik heb wat kleine posities ingenomen, o.a. bij Alfen en wat Rabo certificaten gekocht om daar wat meer cash flow mee te genereren. Daarnaast bouw ik mijn crowdfunding wat af omdat risico-rendement daar niet op orde is en houd ik redelijk wat cash aan voor het geval er een flinke klap komt.
Hoewel mijn losse aandelen (dank aan onder meer Shell, ASML en ING) het veel beter doen dan de indexfondsen zal ik bij een flinke correctie vooral indexfondsen bijkopen omdat ik losse aandelen vooral voor erbij en voor de lol aan houdt.
Op deze moment zou ik graag de analyses van @:Selang lezen maar die is helaas al een paar jaar niet meer actief hier

Ik kijk echt reikhalzend uit naar het moment dat het écht loont om een thuisbatterij te nemen. Pas dan komen zonnepanelen ook echt tot hun recht imoquote:Op vrijdag 24 maart 2023 10:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Relatief goedkoop dan
Ik koop er deze maand wat VanEck Global Real Estate UCITS ETF van bij.
Een sector die onder druk staat door de hoge rente maar ook weer kan floreren als de rentes over een (paar) jaar weer wat dalen.
Aan m'n favorieten heb ik Amprius Technologies (US03214Q1085) toegevoegd gisteren.
Die hebben een 500Wh/kg accu die bijna in productie zou gaan.
Dat is een hoge energiedichtheid, vergeleken met Lithium-Ion dat op zo'n 250Wh/kg zit momenteel.
Ik koop het nog niet maar hou het de komende tijd wel in de gaten.
Als ze het kunnen waarmaken is er nog tijd genoeg om te kopen.

Zolang we nog kunnen salderen is een thuisaccu inderdaad totaal niet rendabel.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 10:59 schreef Dusthor92 het volgende:
[..]
Ik kijk echt reikhalzend uit naar het moment dat het écht loont om een thuisbatterij te nemen. Pas dan komen zonnepanelen ook echt tot hun recht imo

Ik moet nog zien dat de afbouw salderingsregeling door de kamer komt. Ik hoop dat overigens wel wat het wordt een steeds onrechtvaardig regeling voor mensen die zelf niet in staat zijn zonnepanelen aan te brengen. Ik wil graag een eerlijke prijs voor mijn zonnestroom maar niet ten koste van mensen die in een slecht geïsoleerd huurhuis wonen met enorme energiekosten die dan vervolgens deels meebetalen aan mijn saldering.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zolang we nog kunnen salderen is een thuisaccu inderdaad totaal niet rendabel.
Maar voor een thuisaccu is de energiedichtheid weer niet zo belangrijk, de prijs per Wh wel.
Je kan prima (de veilige) LFP (LiFePO4) cellen toepassen met een dichtheid van zo'n 150Wh per kilo. Een 10kWh thuisaccu zal dan zo'n 67kg wegen zonder de overige hardware, dat is prima te doen.
LFP heeft een levensduur van zo'n 3.500 volledige cycli met nog een bruikbare restcapaciteit van 80%.
Dus als je 10kWh opslag wil, dan zou je een iets grotere accu kunnen aanschaffen om na 10 of 20 jaar die 80% capaciteit nog te hebben.

Dat kan je ook oplossen door verhuurders te dwingen panelen te plaatsen, te isoleren, etc.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 11:12 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik moet nog zien dat de afbouw salderingsregeling door de kamer komt. Ik hoop dat overigens wel wat het wordt een steeds onrechtvaardig regeling voor mensen die zelf niet in staat zijn zonnepanelen aan te brengen. Ik wil graag een eerlijke prijs voor mijn zonnestroom maar niet ten koste van mensen die in een slecht geïsoleerd huurhuis wonen met enorme energiekosten die dan vervolgens deels meebetalen aan mijn saldering.

In principe wel maar er is een tekort aan middelen (bij de woningbouwverenigingen) en aan vakkrachten om dat op zeer korte termijn te doen. Daar komt bij dat ook als iedereen zonnepanelen heeft de regeling onrechtvaardig is. De opgewekte stroom is nu eenmaal midden op de dag in mei veel minder waard dan rond etenstijd in december. En daardoor krijg je hele vreemde tariefstellingen. De regeling is gewoon niet houdbaar en politieke partijen zijn weer lekker makkelijk aan het roeptoeteren omdat ze daarmee een paar stemmen hopen te krijgen.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan je ook oplossen door verhuurders te dwingen panelen te plaatsen, te isoleren, etc.
Ik verhuur ook een woning (uit 1972) maar die is al praktisch "0 op de meter". Als kers op de taart komt de warmtepomp er rond oktober in als alles goed gaat. In principe zou iedere verhuurder dat moeten doen...

Het wordt een beetje off topic maar dat is zeer relatief. Als er in de wet een 80% tarief komt en een afbouw tot na 2030 kan iedereen zich daar op voorbereiden.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je salderen afschaft, straf je mijn huurder ook...

Ze hadden een cap moeten zetten op het salderen. Tot 1.000kWh per jaar salderen, de rest terugleveren.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 11:18 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
In principe wel maar er is een tekort aan middelen (bij de woningbouwverenigingen) en aan vakkrachten om dat op zeer korte termijn te doen. Daar komt bij dat ook als iedereen zonnepanelen heeft de regeling onrechtvaardig is. De opgewekte stroom is nu eenmaal midden op de dag in mei veel minder waard dan rond etenstijd in december. En daardoor krijg je hele vreemde tariefstellingen. De regeling is gewoon niet houdbaar en politieke partijen zijn weer lekker makkelijk aan het roeptoeteren omdat ze daarmee een paar stemmen hopen te krijgen.
Hehe, ja, daar investeer ik idd graag inquote:Op vrijdag 24 maart 2023 11:24 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het wordt een beetje off topic maar dat is zeer relatief. Als er in de wet een 80% tarief komt en een afbouw tot na 2030 kan iedereen zich daar op voorbereiden.
Het punt is wel dat als je dit niet doet iedereen het Nederlandse stroomnet gaat gebruiken als batterij en dat is nog heel veel duurder en levert nog veel meer problemen op. Dus voor de verduurzaming is het op termijn echt beter dat lokaal - kan ook op wijkniveau - er rendabele opslagmogelijkheden komen.
En dat zijn ook de bedrijven waar jij zo graag in investeert

Nou ik zou dat geen pilots meer kunnen noemen.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 11:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze hadden een cap moeten zetten op het salderen. Tot 1.000kWh per jaar salderen, de rest terugleveren.
Duidelijke regeling, niet te vaak aan sleutelen.
Dan stimuleer je panelen zonder dat het een pak geld kost.
[..]
Hehe, ja, daar investeer ik idd graag in
Opslag in wijk en woning zijn uiteraard voor maximaal enkele uren tot een dag.
Dat is vooral om het stroomnet te ontzien, pieken en dalen op te vangen.
Verdienmodel voor thuis is flinterdun maar kan wel beter worden als je behalve je zonnestroom ook op de energiemarkt kan gaan handelen met zo'n accu. De pilots daarvoor bestaan al.

Ik bedoel "pilots" voor de software die dat proces van het handelen automatiseertquote:Op vrijdag 24 maart 2023 12:48 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Nou ik zou dat geen pilots meer kunnen noemen.
Ik heb een flexibel uur contract en ik zou met een batterij al geld kunnen verdienen, verschillen in prijs van rond de 10-15 cent/kWh tussen piek en dal maken het nu al rendabel.
Met een prijs van nu nog rond de ¤800 per kWh opslagcapaciteit heb ik een terugverdientijd van 8-9 jaar.
Terwijl in een tesla een batterij nog maar rond de ¤150-200 euro kost per kWh.
Als de prijs zakt voor buitenbatterijen ga ik vrij vlot over tot aankoop en ik denk dat veel consumenten dat gaan doen.
Met iets van 10 kWh opslag ben je als gemiddelde consument echt wel klaar.

Ok, anyhow, Box 3 rechtspraak - en dat lijkt me prima in het verlengde van dit topic - via Europees Verdrag Rechten van de Mens (EVRM) is door onze hoogste rechters geconcludeerd dat - en volgens mij zeg ik dit goed, en zeggen anderen dit vaak fout - een hoger belastingpercentage heffen dan 100%, op de manier zoals nu gebeurt in box 3, een te grote aantasting is van het recht op bezit cf EVRM.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 10:30 schreef 297534 het volgende:
[..]
Dit komt uit de staatsregeling uit 1801 die al heel erg lang vervangen is door de huidige grondwet. Maar goed, onteigenen is inderdaad niet niets en daarom zijn daar strenge regels voor. Maar verder kan dit beter in een ander forum worden besproken, lijkt me.

Je mist denk ik enkele posten die je kunt zien als kosten en baten.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 11:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Zolang we nog kunnen salderen is een thuisaccu inderdaad totaal niet rendabel.
Maar voor een thuisaccu is de energiedichtheid weer niet zo belangrijk, de prijs per Wh wel.
Je kan prima (de veilige) LFP (LiFePO4) cellen toepassen met een dichtheid van zo'n 150Wh per kilo. Een 10kWh thuisaccu zal dan zo'n 67kg wegen zonder de overige hardware, dat is prima te doen.
LFP heeft een levensduur van zo'n 3.500 volledige cycli met nog een bruikbare restcapaciteit van 80%.
Dus als je 10kWh opslag wil, dan zou je een iets grotere accu kunnen aanschaffen om na 10 of 20 jaar die 80% capaciteit nog te hebben.
Nadeel met thuisaccu's is dat je er maar 8 maand per jaar echt nut van hebt, in de wintermaanden leveren je zonnepanelen te weinig op om zo'n accu vol te laden.
Dat zou op te lossen zijn als je thuisaccu energie kan verhandelen, dus stroom inkopen (laden) als de prijs laag is en terugleveren (of zelf verbruiken) als de prijs hoog is.
Met de komst van echt dynamische tarieven is dat in de toekomst wel iets mss.

Praktisch zit je dan op zo'n 3.500 tot 5.000 volledige laadcycli en ook aan het eind van de levensduur van de elektronica (inverters, aansturing). Dus prima om dat aan te houden als afschrijftermijn. Het wil niet zeggen dat het dan kapot is maar je moet er wel mee rekenen (en geld reserveren voor vervanging).quote:Op vrijdag 24 maart 2023 13:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je mist denk ik enkele posten die je kunt zien als kosten en baten.
Sowieso is 80% nut t.o.v. jaar 0, nogal raar om afgeschreven te noemen, geen enkele econoom of accountant zou daarmee akkoord gaan.
Ja, dat weet ik, daarom zei ik ook "Verdienmodel voor thuis is flinterdun maar kan wel beter worden als je behalve je zonnestroom ook op de energiemarkt kan gaan handelen met zo'n accu."quote:Verder, als je niet je eigen stroom opwekt, kun je goedkopere stroom van het net afhalen van wanneer het hard waait / andere redenen waarom de stroomprijs laag is, kan gewoon, zonder zonne-energie heeft de accu nog steeds toegevoegde waarde.
Wie weet. Ik zou er nog niet op / mee rekenen.quote:Op dit moment ga je fors belasting betalen over transportkosten, terwijl je effectief het net ontziet met dat verhandelen... Daar moet dus over nagedacht worden door wetgever / netbeheerders en worden aangepast.

Grondstoffen tekort kan re weleens voor zorgen dat die accu's kneiterduur gaan worden. Zeker i.c.m. giga volatiele stroomprijzen en hoge belastingen op energie.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 13:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wie weet. Ik zou er nog niet op / mee rekenen.

Er is geen grondstoffen tekort voor accu's.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 15:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Grondstoffen tekort kan re weleens voor zorgen dat die accu's kneiterduur gaan worden. Zeker i.c.m. giga volatiele stroomprijzen en hoge belastingen op energie.
Daarnaast begint CATL dit jaar al met massaproductie van Sodium-Ion batterijen, waar geen Lithium meer in zit.quote:Resource availability
Iron and phosphates are very common in the Earth's crust. LFP contain neither nickel nor cobalt, both of which are supply-constrained and expensive.
En daarom moet je niet gokken maar je verdiepen in de materie.quote:Vooral de transitieperiode naar betere batterijen gaat denk ik die extremen vergroten, als ik zou moeten gokken, gok ik op de 15 jaars termijn op dure accu's.

Tjah, ehm, als dat "capaciteitstekort" niet op te lossen valt same same.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er is geen grondstoffen tekort voor accu's.
Er was wel een capaciteitstekort om bijvoorbeeld lithium te winnen en raffineren maar lithium is er in overvloed.
Als je naar de lithiumprijs kijkt, dan daalt die inmiddels alweer terwijl de vraag stijgt.

Naja, goed, een blinde kan zien dat jij een verhaal hebt en ik niet, doch, een Willem Middelkoop zou het niet met je eens zijn en echt een andere hypothese aanhangen. Maarja die man is ook biased.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
En daarom moet je niet gokken maar je verdiepen in de materie.
Voor elektromotoren geldt overigens hetzelfde. Jarenlang las je dat er te weinig "rare earth magnets" zouden zijn om al die elektromotoren te produceren.

Is dat die zelfde Willem Middelkoop die zich afvroeg in "De Tesla Revolutie" of Tesla wel zelfstandig kon overleven?quote:Op vrijdag 24 maart 2023 17:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Naja, goed, een blinde kan zien dat jij een verhaal hebt en ik niet, doch, een Willem Middelkoop zou het niet met je eens zijn en echt een andere hypothese aanhangen. Maarja die man is ook biased.
Het enige wat ik weet: Vraag nu is laag, wordt véél hoger, dan moet die capaciteit ook véél hoger anders tekort.

Cool, betere specs / goedkoper / anders?quote:Op vrijdag 24 maart 2023 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast begint CATL dit jaar al met massaproductie van Sodium-Ion batterijen

Tesla ging natuurlijk wel heel dicht langs de afgrond. Heeft de rentes etc in zijn rug gehad.... En heeeel veeeel dure nieuwe aandelen kunnen slijten aan nieuwe investeerders.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Is dat die zelfde Willem Middelkoop die zich afvroeg in "De Tesla Revolutie" of Tesla wel zelfstandig kon overleven?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-ion_batteryquote:Op vrijdag 24 maart 2023 17:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Cool, betere specs / goedkoper / anders?

Das wat wij zout-accu noemen niet?quote:Op vrijdag 24 maart 2023 17:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-ion_battery
Energiedichtheid is met 100 tot 150Wh per kg wel laag maar dat is voor stationaire energieopslag geen probleem.

Sodium / natrium, idd.quote:
Valt mee.quote:Kost wel wat ruimte in je huis.

Maareh, daarom ben jij wel optimistisch over groene progressie zeker?quote:Op vrijdag 24 maart 2023 17:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Sodium / natrium, idd.
[..]
Valt mee.
Een 10kWh accu met 150Wh cellen zal in totaal zo'n 10.000 / 150 = 67 kilo wegen.
CATL verwacht dat ze die capaciteit de komende jaren kunnen verhogen naar 200Wh / kg.
In auto's toepassen is op zich ook mogelijk maar je levert wat range in t.o.v. Li-Ion.
Tesla, VW, BMW en Daimler zijn enkele van de grootste klanten van CATL, dus dat vindt z'n weg wel
[ afbeelding ]

"We" als Nederland of "we" als wereld?quote:Op vrijdag 24 maart 2023 18:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maareh, daarom ben jij wel optimistisch over groene progressie zeker?
Naar mijn idee hadden we 30 jaar geleden moeten starten met 60% nucleair.
Tsja, dat is een discussie op zich.quote:Het wordt nu nog gefrustreerd, door mensen die in doomsday verhalen van CO2 geloven, dat is nog het meest bijzondere.

Niet concurrerend is echt een Bullcrap argument mbt kernenergie. Het gaat om CO2 reductie en dat doet het goedkoop.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 23:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
"We" als Nederland of "we" als wereld?
Wereldwijd wordt nu zo'n 10% van de stroom met kerncentrales opgewekt en er is nog voor zo'n 90 jaar aan uranium, als je uitgaat van "medium- to high-grade ore". Ofwel de erts die nog redelijk makkelijk te winnen is.
Stel dat je 60% van de stroom met kerncentrales opwekt en daar 30 jaar al mee begonnen zou zijn, dan zou je dus 6x meer uranium verbruikt hebben en 30 jaar terug niet voor 120 maar voor 20 jaar uranium gehad hebben en dan had je 10 jaar geleden al moeten overschakelen op "low-grade ore", of andere oplossingen.
Dat is uiteraard een zeer ruwe schatting, want je weet niet hoe de technologie zich ontwikkeld zou hebben als we ons meer hadden toegelegd op kernenergie, mogelijk zouden raffinageprocessen dan al beter zijn.
Maar het is wel logisch dat je sneller door je (relatief makkelijk te winnen) grondstoffen heen gaat als je een voorspelbare voorraad hebt en 6x meer verbruikt over een zelfde periode.
Als kernenergie nu al niet kan concurreren met andere manieren van stroom opwekken, dan wordt dat nog ingewikkelder als het 10x meer werk is om uraniumerts te winnen. En dan kom je ook weer op de CO2 discussie:
https://theconversation.com/sure-lets-debate-nuclear-power-just-dont-call-it-low-emission-21566
[..]
Tsja, dat is een discussie op zich.

De bedrijven die kerncentrales bouwen zijn geen liefdadigheidsinstellingen die kerncentrales bouwen om de wereld te redden.quote:Op zondag 26 maart 2023 11:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Niet concurrerend is echt een Bullcrap argument mbt kernenergie. Het gaat om CO2 reductie en dat doet het goedkoop.

kerncentrales zijn schone energie , constanter en gas is erg goedkoop nuquote:Op zondag 26 maart 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De bedrijven die kerncentrales bouwen zijn geen liefdadigheidsinstellingen die kerncentrales bouwen om de wereld te redden.
Je zal dus gewoon een rekening gepresenteerd krijgen en dan blijkt kernenergie erg duur per kWh.
Ongeveer 2x duurder dan alternatieven als gas, kolen, solar, wind en waterkracht.
Stroom van Hinkley Point C in de UK krijgt bijvoorbeeld een prijsgarantie met inflatiecorrectie die in 2021 al op ¤120 per MWh zat (¤0,12 per kWh).
Stroom van een windpark op zee kan al aanbesteed worden tegen ¤50 per MWh (¤0,05 per kWh).
Kolen en gas zijn momenteel uitzonderlijk duur maar goed, je kijkt naar een periode over 50 jaar en dan ligt dat anders. Dat was 2,5 jaar geleden nog 5 tot 6 cent per kWh.
Je kan zoiets wegwuiven maar als je kerncentrales wil, zal je als overheid garanties voor 50 jaar moeten geven en de belastingbetaler zal dat op moeten brengen.

Gas is niet erg goedkoop nu, het is 2x duurder dan in 2020.quote:Op zondag 26 maart 2023 11:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kerncentrales zijn schone energie , constanter en gas is erg goedkoop nu

Ja, de staat moet dus een factor hierin zijn omdat ze - terwijl ze CO2 doelstellingen hebben en er geld aan uitgeven - CO2 niet hebben beprijsd.quote:Op zondag 26 maart 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
De bedrijven die kerncentrales bouwen zijn geen liefdadigheidsinstellingen die kerncentrales bouwen om de wereld te redden.
Je zal dus gewoon een rekening gepresenteerd krijgen en dan blijkt kernenergie erg duur per kWh.
Ongeveer 2x duurder dan alternatieven als gas, kolen, solar, wind en waterkracht.
Hierin zitten dan weer wel CO2 belastingen (ETS rechten).quote:Op zondag 26 maart 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stroom van Hinkley Point C in de UK krijgt bijvoorbeeld een prijsgarantie met inflatiecorrectie die in 2021 al op ¤120 per MWh zat (¤0,12 per kWh).
Stroom van een windpark op zee kan al aanbesteed worden tegen ¤50 per MWh (¤0,05 per kWh).
Kolen en gas zijn momenteel uitzonderlijk duur maar goed, je kijkt naar een periode over 50 jaar en dan ligt dat anders. Dat was 2,5 jaar geleden nog 5 tot 6 cent per kWh.

Wegwuiven is een foute term, als je praat over alle niet haalbare ambities is de CO2 reductie middels kerncentrales spotgoedkoop. Ja "de belastingbetaler" zal een armoedepil moeten slikken als we energiearmoede prefereren boven kernenergie.quote:Op zondag 26 maart 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan zoiets wegwuiven maar als je kerncentrales wil, zal je als overheid garanties voor 50 jaar moeten geven en de belastingbetaler zal dat op moeten brengen.
En als je nu begint met bouwen, is zo'n centrale pas over 15 tot 20 jaar klaar (dat is de praktijk als je naar de 3 laatste in Europa gebouwde kerncentrales kijkt) terwijl je helemaal niet weet hoe het landschap er tegen die tijd uitziet. Wind op zee daalt nog steeds, dus dat kan dan wel 3 cent per kWh zijn (was ~15 jaar geleden nog 17 cent).

er zijn landen met heel veel ruimte als Spanje en Frankrijk, laat die maar windmolens plantenquote:Op zondag 26 maart 2023 12:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wegwuiven is een foute term, als je praat over alle niet haalbare ambities is de CO2 reductie middels kerncentrales spotgoedkoop. Ja "de belastingbetaler" zal een armoedepil moeten slikken als we energiearmoede prefereren boven kernenergie.
Het gaat er niet om dat windmolens goedkoper zijn, het is simpelweg geen alternatief omdat het ontbreekt aan capaciteit.

En dan hier stroom importeren? Lekker, krijgen we straks een flipperkast van een elektriciteitsvoorziening.quote:Op zondag 26 maart 2023 12:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn landen met heel veel ruimte als Spanje en Frankrijk, laat die maar windmolens planten

quote:Op zondag 26 maart 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ohh dat zijn subsidies op de stroomprijs.quote:Dalende kosten
Toen in 2016 de eerste tender plaatsvond voor kavels I en II in windenergiegebied Borssele, bedroeg het winnende bod van het energiebedrijf Ørsted 72,70 euro per MWh. Daarmee was in één klap de 40 procent kostenreductie bereikt. De subsidie compenseert het verschil tussen de marktprijs en het winnende bod.
Later dat jaar bedroeg het winnende bod van de tender voor kavels III en IV in windenergiegebied Borssele zelfs 54,50 euro per MWh. De winnende partij was een consortium van Shell, Eneco, van Oord en Mitsubishi.

quote:Begin 2018 beleefde Nederland een wereldprimeur: de eerste tender voor een subsidievrij windpark (kavels I en II in windenergiegebied Hollandse Kust (zuid)) dat al in 2022 energie gaat leveren. Winnaar van de tender was energiebedrijf Vattenfall. Een jaar later, in 2019 won Vattenfall opnieuw een subsidievrije tender voor kavels III en IV in hetzelfde windenergiegebied Hollandse Kust (zuid).
Waar de windparken uit de eerste twee tenders nog subsidie ontvangen voor de geproduceerde elektriciteit, moeten alle opbrengsten van de daarna vergunde windparken komen uit de verkoop van de elektriciteit op de energiemarkt. In 2018 concludeert de Algemene Rekenkamer dat dit leidt tot een kostendaling van 70 procent.
Waar de Rijksoverheid in 2014 nog dacht dat er voor de afgesproken 3,5 GW een maximum van ongeveer 14 miljard euro aan subsidie nodig zou zijn voor de windparken, blijkt dit nu ongeveer 2 miljard euro te zijn. Voor huishoudens en bedrijven betekent dit dat zij via hun energierekening minder hoeven bij te dragen aan wind op zee (zie kader ‘Wel subsidie, geen subsidie’).

Ik hou van gezonde argwaan hoor, maar waarom is dit jouw conclusie?quote:Op zondag 26 maart 2023 17:27 schreef michaelmoore het volgende:
www.mogelijk.nl
Iedereen ziet van mijlenver aankomen dat dit weeer een enorme piramide spel is

Als men in de reclames al een voorbehoud maakt dat er geen toezicht en /of toestemmming van de AFM nodig is , dan weet ik het wel weerquote:Op zondag 26 maart 2023 18:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik hou van gezonde argwaan hoor, maar waarom is dit jouw conclusie?

Dat is een verplichting:quote:Op zondag 26 maart 2023 18:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als men in de reclames al een voorbehoud maakt dat er geen toezicht en /of toestemmming van de AFM nodig is , dan weet ik het wel weer
Verder wel eens dat het er schimmig uit ziet. Risico’s worden totaal niet helder beschreven en de benodigde informatie krijg je alleen na een ‘persoonlijk gesprek’.quote:Een aanbieder van beleggingsobjecten krijgt vrijstelling van de vergunningplicht als hij voldoet aan een of meer van onderstaande voorwaarden:
• de aanbieder aan minder dan 100 consumenten aanbiedt
• het beleggingsobject dat wordt aangeboden deel uitmaakt van een serie, kleiner dan 20 beleggingsobjecten
• de investering per beleggingsobject ¤100.000 of meer is.
Als de aanbieder is vrijgesteld van de vergunningplicht, dan is hij verplicht in al zijn reclame-uitingen en documenten te vermelden dat hij niet vergunningplichtig is en niet onder toezicht staat van de AFM.

ik denk dat het persoonlijk gesprek een investering vergt voor je het gebouw uit kan , een kennissessie noemen ze hetquote:Op zondag 26 maart 2023 18:44 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat is een verplichting:
[..]
Verder wel eens dat het er schimmig uit ziet. Risico’s worden totaal niet helder beschreven en de benodigde informatie krijg je alleen na een ‘persoonlijk gesprek’.

Gewoon pakketjes rommelhypotheken doorverkopen en zelf geen risico lopen. Zou er ook niets mee doen, maar heel spannend is het niet. Kies gewoon een vastgoedfonds op de beurs, is liquide en transparant.quote:Op zondag 26 maart 2023 17:27 schreef michaelmoore het volgende:
www.mogelijk.nl
Iedereen ziet van mijlenver aankomen dat dit weeer een enorme piramide spel is en toch kan dit gewoon
onbegrijpelijk dat dit altijd maar kan gaan zou Harry mens zeggen
Geen toestemming nodig van de AFM

en over twee jaar dan blijkt weer dat iedere weduwe weer er 400.000 euro in gestopt heeft en geen cent terug ziet

Ja maar veel klanten vooral vrouwen gaan overstag in een persoonlijk gesprek en gaan niet weg voor er een handtekening gezet isquote:Op zondag 26 maart 2023 18:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Gewoon pakketjes rommelhypotheken doorverkopen en zelf geen risico lopen. Zou er ook niets mee doen, maar heel spannend is het niet. Kies gewoon een vastgoedfonds op de beurs, is liquide en transparant.

Ik zie een hoop aannames van je zonder onderbouwing. Is dat op basis van onderzoek of onderbuik?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat het persoonlijk gesprek een investering vergt voor je het gebouw uit kan , een kennissessie noemen ze het
Ik denk dat in die kennissessie er met geen woord meer gerept wordt over de vrijstelling van AFM toezicht , maar wel dat de investering geborgt is met recht van 1 ste hypotheek
op de recreatie woningen
dat het onderpand geen zak waard is dat doet er niet toe

Nogmaals, ik vind gezonde argwaan heel goed, en met name de rentes roepen een hoop vraagtekens op, maar is wat je hier roept ook ergens op gebaseerd? Aan onderbuikgeroeptoeter heeft niemand wat, als je feiten hebt wordt het een ander verhaal.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Gewoon pakketjes rommelhypotheken doorverkopen en zelf geen risico lopen. Zou er ook niets mee doen, maar heel spannend is het niet. Kies gewoon een vastgoedfonds op de beurs, is liquide en transparant.

dezelfde onderbuik met Palm Island invest ,de USA insurance verzekeringen ,promenada , Bordeaux Advisory, Gulden Sun Resorts, De eerlijke investeerder, Bouwhuis vastgoed enz enzquote:Op zondag 26 maart 2023 19:14 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik zie een hoop aannames van je zonder onderbouwing. Is dat op basis van onderzoek of onderbuik?
quote:De FIOD kwam er na onderzoek achter dat slechts 8,9 miljoen euro, ongeveer een derde van het totaal opgehaalde bedrag van meer dan 27 miljoen euro, daadwerkelijk was belegd in Dubai. In januari 2008 werd de bedrijfstop gearresteerd en was het spel uit.
De hele fraude heeft volgens Bartels, die zichzelf tegenwoordig liever stelt te zien als onderzoeksjournalist, kunnen gebeuren door gebrekkig toezicht. Maandag begint in Amsterdam d
quote:ud-vicepremier Hans Wiegel is uitgeschreven als bestuurder van een van de fondsen van Bouwhuis Vastgoed en kan een miljoenenclaim tegemoet zien.
Bestuurders van Bouw State 5 verwijten Wiegel dat hij een bancaire volmacht heeft afgegeven aan Jonald Bouwhuis, en heeft nagelaten toe te zien op de door Bouwhuis gedane transacties.
Wiegel bevestigt tegenover Quote dat hij geen toezicht heeft gehouden: '
Dat heb ik niet gedaan. Ik ben de accountant niet.'
quote:In een tv-spotje en bij RTL-programma Business Class van Harry Mens prees Hans Wiegel Bouwhuis Vastgoed aan als goede belegging.
In het spotje werd een 'gegarandeerd rendement' van 9% in het vooruitzicht gesteld.
Voor de twee laatste van de zes fondsen werd dit rendement voor aanvang bijgesteld naar 8,1%.
quote:Azuurblauwe zee
Golden Sun Resorts was een investeringsproject
quote:In 2008 kende de rechtbank een Amsterdam een vordering toe van ruim tien miljoen euro aan een grote groep opgelichte beleggers, maar het opgehaalde geld is spoorloos.

Morgen dus paniek op de beursquote:Westen niet bang voor kernwapens in Belarus: ‘We laten ons niet intimideren na een zoveelste poging uit Moskou’

De kwalificatie "rommelhypotheken" kan je zo breed maken als je zelf wil natuurlijk, laten we het dan op risicovol houden. Feit is dat je bij het fonds a) niet weet in welke panden je belegt, b) de geldnemer blijkbaar én niet bancair én niet bij crowdfunding terecht kan, c) de aanbieder niet zelf investeert in wat hij aanbiedt (put your money where your mouth is), d) ondernemers worden geworven met de tekst "wij kijken eerst naar het vastgoed en daarna pas naar uw cijfers", e) tussentijds uitstappen niet mogelijk is en dus totaal illiquide en f) "zakelijk vastgoed" wel een heel breed begrip is en er een reden is dat beursgenoteerde vastgoedfondsen in die sector zwaar onder druk liggen.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:17 schreef recursief het volgende:
Nogmaals, ik vind gezonde argwaan heel goed, en met name de rentes roepen een hoop vraagtekens op, maar is wat je hier roept ook ergens op gebaseerd?

Ach gelul, Madoff werd als een held onthaalt in de Bajes want hij stool van die rijke tatasquote:Op zondag 26 maart 2023 20:48 schreef nostra het volgende:
Kijkvoer over recente schandalen.
Skandal! Bringing down Wirecard
Madoff: the monster of Wall Street

Ik was toen net met proefverlof dus ik heb het niet meegemaakt, maar dat heeft verder weinig van doen met de zaak zelf natuurlijk.quote:Op zondag 26 maart 2023 21:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ach gelul, Madoff werd als een held onthaalt in de Bajes want hij stool van die rijke tatas

Toch een leuk fenomeen zo een Ponzi Scheme.quote:Op zondag 26 maart 2023 21:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik was toen net met proefverlof dus ik heb het niet meegemaakt, maar dat heeft verder weinig van doen met de zaak zelf natuurlijk.

Ze zijn gegaan voor ¤25,675 per stuk. Een beetje een random koers lijkt het wel.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 12:51 schreef monkyyy het volgende:
Ik DRIP een deel van mijn dividend van Shell, gister om 22.00 was de deadline om dat aan te geven. Heeft iemand een idee tegen welke beurskoers dat dan gebeurt? Mijn broker is Saxo.
Ik verwacht dat ze de openingskoers van de betaaldatum (27 maart) pakken?. Maar dat is een aanname

Ssssst, beurs is nog niet dicht.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:46 schreef nostra het volgende:
Wat betekenen al die groene cijfers op mijn scherm?

Daar was die op gemaakt hè.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 08:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gigafactory Berlijn zou volgens de laatste informatie rond de 5.000 Model Y's per week produceren nu.
Da's heel netjes als je bedenkt dat dat in juni 2022 nog rond de 1.000 stuks lag.

Uiteraard, maar evengoed duurt het opschalen van productie wel even.quote:

Die Chinezen staan niet stil.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:26 schreef ludovico het volgende:
[ twitter ]
Ik vind Ron Stoop totaal niet relevant verder, maar prima, deelt wel nieuwe ontwikkelingen.
Moest aan je denken Verse Prins.

Ik ben het met je eens - long term -quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die Chinezen staan niet stil.
Daarom maak ik me ook niet zo heel druk om de "Li en Co voorraad" discussies.
Zou je in de 70's op Twitter gezeten hebben dan zou er gezegd zijn "er is niet genoeg Pb op de wereld om alle auto's elektrisch te maken".
In de 80's zou het "er is niet genoeg Cd op de wereld om alle auto's elektrisch te maken" zijn.
In de 90's zou het "er is niet genoeg La, Ce, Pr en Nd. op de wereld om alle auto's elektrisch te maken" zijn.

Hoe dan ook, aan Na hebben we iig sowieso geen tekortquote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens - long term -
Maar we gooien het wel heel radicaal om de komende 30 jaar.

Als merken als Tesla, Nissan en Renault niet grootschalig EV's waren gaan produceren dan was er nog geen alternatief geweest.quote:Het is niet dat de vrije markt ons geleidelijk naar progressie stuurt, dit is overheid interventie met een grote hamer.

Nee, sowieso niet omdat het een Chinees bedrijf is.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:49 schreef nostra het volgende:
Zit je ook in BYD, @:TheFreshPrince? En waarom wel/niet?

Stroomnet wordt bottleneck.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
En ook daar wil ik nog wel een kratje Hertog-Jan op inzetten

Ja.quote:

Truequote:Op dinsdag 28 maart 2023 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja.
Nee.
Auto's rijden 13.000km per jaar gemiddeld, dat is 6 tot 7kWh stroom per dag per auto, gemiddeld.
Je moet het slim inrichten, dan kan het.
Een auto die 40km gereden heeft, hoeft geen 11kW laadstroom te hebben, die kan met 1kW prima volladen in een korte nacht.
Een auto die 400km gereden heeft, heeft ~10kW laadstroom nodig in een nacht.

Gelukkig is hij niet gezien met een frietje mayo.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:52 schreef JimmyJames het volgende:
BABA +6% omdat Jack Ma is gezien genietend van een patatje mayo... Blijft raar dat investeren in China tech.

Ik zit al in Randstad. Prima dividend aandeelquote:Op woensdag 29 maart 2023 10:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Morgen ex-dividend Randstad @ 2.85, gaat iemand hiervoor nog in Randstad instappen? Ik weet dat het dividend uit de koers komt.
Ik volg OCI alweer een tijdje (voor dividend), twijfelde vrijdag en gisteren om in te stappen, laat maar weer zitten nu

Ik zit in beiden al een tijdje, Randstad ietwat in de min, OCI fors in de min.quote:Op woensdag 29 maart 2023 10:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Morgen ex-dividend Randstad @ 2.85, gaat iemand hiervoor nog in Randstad instappen? Ik weet dat het dividend uit de koers komt.
Ik volg OCI alweer een tijdje (voor dividend), twijfelde vrijdag en gisteren om in te stappen, laat maar weer zitten nu

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |