kerncentrales zijn schone energie , constanter en gas is erg goedkoop nuquote:Op zondag 26 maart 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De bedrijven die kerncentrales bouwen zijn geen liefdadigheidsinstellingen die kerncentrales bouwen om de wereld te redden.
Je zal dus gewoon een rekening gepresenteerd krijgen en dan blijkt kernenergie erg duur per kWh.
Ongeveer 2x duurder dan alternatieven als gas, kolen, solar, wind en waterkracht.
Stroom van Hinkley Point C in de UK krijgt bijvoorbeeld een prijsgarantie met inflatiecorrectie die in 2021 al op ¤120 per MWh zat (¤0,12 per kWh).
Stroom van een windpark op zee kan al aanbesteed worden tegen ¤50 per MWh (¤0,05 per kWh).
Kolen en gas zijn momenteel uitzonderlijk duur maar goed, je kijkt naar een periode over 50 jaar en dan ligt dat anders. Dat was 2,5 jaar geleden nog 5 tot 6 cent per kWh.
Je kan zoiets wegwuiven maar als je kerncentrales wil, zal je als overheid garanties voor 50 jaar moeten geven en de belastingbetaler zal dat op moeten brengen.
Gas is niet erg goedkoop nu, het is 2x duurder dan in 2020.quote:Op zondag 26 maart 2023 11:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kerncentrales zijn schone energie , constanter en gas is erg goedkoop nu
Ja, de staat moet dus een factor hierin zijn omdat ze - terwijl ze CO2 doelstellingen hebben en er geld aan uitgeven - CO2 niet hebben beprijsd.quote:Op zondag 26 maart 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
De bedrijven die kerncentrales bouwen zijn geen liefdadigheidsinstellingen die kerncentrales bouwen om de wereld te redden.
Je zal dus gewoon een rekening gepresenteerd krijgen en dan blijkt kernenergie erg duur per kWh.
Ongeveer 2x duurder dan alternatieven als gas, kolen, solar, wind en waterkracht.
Hierin zitten dan weer wel CO2 belastingen (ETS rechten).quote:Op zondag 26 maart 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Stroom van Hinkley Point C in de UK krijgt bijvoorbeeld een prijsgarantie met inflatiecorrectie die in 2021 al op ¤120 per MWh zat (¤0,12 per kWh).
Stroom van een windpark op zee kan al aanbesteed worden tegen ¤50 per MWh (¤0,05 per kWh).
Kolen en gas zijn momenteel uitzonderlijk duur maar goed, je kijkt naar een periode over 50 jaar en dan ligt dat anders. Dat was 2,5 jaar geleden nog 5 tot 6 cent per kWh.
Wegwuiven is een foute term, als je praat over alle niet haalbare ambities is de CO2 reductie middels kerncentrales spotgoedkoop. Ja "de belastingbetaler" zal een armoedepil moeten slikken als we energiearmoede prefereren boven kernenergie.quote:Op zondag 26 maart 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan zoiets wegwuiven maar als je kerncentrales wil, zal je als overheid garanties voor 50 jaar moeten geven en de belastingbetaler zal dat op moeten brengen.
En als je nu begint met bouwen, is zo'n centrale pas over 15 tot 20 jaar klaar (dat is de praktijk als je naar de 3 laatste in Europa gebouwde kerncentrales kijkt) terwijl je helemaal niet weet hoe het landschap er tegen die tijd uitziet. Wind op zee daalt nog steeds, dus dat kan dan wel 3 cent per kWh zijn (was ~15 jaar geleden nog 17 cent).
er zijn landen met heel veel ruimte als Spanje en Frankrijk, laat die maar windmolens plantenquote:Op zondag 26 maart 2023 12:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wegwuiven is een foute term, als je praat over alle niet haalbare ambities is de CO2 reductie middels kerncentrales spotgoedkoop. Ja "de belastingbetaler" zal een armoedepil moeten slikken als we energiearmoede prefereren boven kernenergie.
Het gaat er niet om dat windmolens goedkoper zijn, het is simpelweg geen alternatief omdat het ontbreekt aan capaciteit.
En dan hier stroom importeren? Lekker, krijgen we straks een flipperkast van een elektriciteitsvoorziening.quote:Op zondag 26 maart 2023 12:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er zijn landen met heel veel ruimte als Spanje en Frankrijk, laat die maar windmolens planten
quote:Op zondag 26 maart 2023 11:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ohh dat zijn subsidies op de stroomprijs.quote:Dalende kosten
Toen in 2016 de eerste tender plaatsvond voor kavels I en II in windenergiegebied Borssele, bedroeg het winnende bod van het energiebedrijf Ørsted 72,70 euro per MWh. Daarmee was in één klap de 40 procent kostenreductie bereikt. De subsidie compenseert het verschil tussen de marktprijs en het winnende bod.
Later dat jaar bedroeg het winnende bod van de tender voor kavels III en IV in windenergiegebied Borssele zelfs 54,50 euro per MWh. De winnende partij was een consortium van Shell, Eneco, van Oord en Mitsubishi.
quote:Begin 2018 beleefde Nederland een wereldprimeur: de eerste tender voor een subsidievrij windpark (kavels I en II in windenergiegebied Hollandse Kust (zuid)) dat al in 2022 energie gaat leveren. Winnaar van de tender was energiebedrijf Vattenfall. Een jaar later, in 2019 won Vattenfall opnieuw een subsidievrije tender voor kavels III en IV in hetzelfde windenergiegebied Hollandse Kust (zuid).
Waar de windparken uit de eerste twee tenders nog subsidie ontvangen voor de geproduceerde elektriciteit, moeten alle opbrengsten van de daarna vergunde windparken komen uit de verkoop van de elektriciteit op de energiemarkt. In 2018 concludeert de Algemene Rekenkamer dat dit leidt tot een kostendaling van 70 procent.
Waar de Rijksoverheid in 2014 nog dacht dat er voor de afgesproken 3,5 GW een maximum van ongeveer 14 miljard euro aan subsidie nodig zou zijn voor de windparken, blijkt dit nu ongeveer 2 miljard euro te zijn. Voor huishoudens en bedrijven betekent dit dat zij via hun energierekening minder hoeven bij te dragen aan wind op zee (zie kader ‘Wel subsidie, geen subsidie’).
Ik hou van gezonde argwaan hoor, maar waarom is dit jouw conclusie?quote:Op zondag 26 maart 2023 17:27 schreef michaelmoore het volgende:
www.mogelijk.nl
Iedereen ziet van mijlenver aankomen dat dit weeer een enorme piramide spel is
Als men in de reclames al een voorbehoud maakt dat er geen toezicht en /of toestemmming van de AFM nodig is , dan weet ik het wel weerquote:Op zondag 26 maart 2023 18:12 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik hou van gezonde argwaan hoor, maar waarom is dit jouw conclusie?
Dat is een verplichting:quote:Op zondag 26 maart 2023 18:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als men in de reclames al een voorbehoud maakt dat er geen toezicht en /of toestemmming van de AFM nodig is , dan weet ik het wel weer
Verder wel eens dat het er schimmig uit ziet. Risico’s worden totaal niet helder beschreven en de benodigde informatie krijg je alleen na een ‘persoonlijk gesprek’.quote:Een aanbieder van beleggingsobjecten krijgt vrijstelling van de vergunningplicht als hij voldoet aan een of meer van onderstaande voorwaarden:
• de aanbieder aan minder dan 100 consumenten aanbiedt
• het beleggingsobject dat wordt aangeboden deel uitmaakt van een serie, kleiner dan 20 beleggingsobjecten
• de investering per beleggingsobject ¤100.000 of meer is.
Als de aanbieder is vrijgesteld van de vergunningplicht, dan is hij verplicht in al zijn reclame-uitingen en documenten te vermelden dat hij niet vergunningplichtig is en niet onder toezicht staat van de AFM.
ik denk dat het persoonlijk gesprek een investering vergt voor je het gebouw uit kan , een kennissessie noemen ze hetquote:Op zondag 26 maart 2023 18:44 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat is een verplichting:
[..]
Verder wel eens dat het er schimmig uit ziet. Risico’s worden totaal niet helder beschreven en de benodigde informatie krijg je alleen na een ‘persoonlijk gesprek’.
Gewoon pakketjes rommelhypotheken doorverkopen en zelf geen risico lopen. Zou er ook niets mee doen, maar heel spannend is het niet. Kies gewoon een vastgoedfonds op de beurs, is liquide en transparant.quote:Op zondag 26 maart 2023 17:27 schreef michaelmoore het volgende:
www.mogelijk.nl
Iedereen ziet van mijlenver aankomen dat dit weeer een enorme piramide spel is en toch kan dit gewoon
onbegrijpelijk dat dit altijd maar kan gaan zou Harry mens zeggen
Geen toestemming nodig van de AFM![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
en over twee jaar dan blijkt weer dat iedere weduwe weer er 400.000 euro in gestopt heeft en geen cent terug ziet
Ja maar veel klanten vooral vrouwen gaan overstag in een persoonlijk gesprek en gaan niet weg voor er een handtekening gezet isquote:Op zondag 26 maart 2023 18:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Gewoon pakketjes rommelhypotheken doorverkopen en zelf geen risico lopen. Zou er ook niets mee doen, maar heel spannend is het niet. Kies gewoon een vastgoedfonds op de beurs, is liquide en transparant.
Ik zie een hoop aannames van je zonder onderbouwing. Is dat op basis van onderzoek of onderbuik?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat het persoonlijk gesprek een investering vergt voor je het gebouw uit kan , een kennissessie noemen ze het
Ik denk dat in die kennissessie er met geen woord meer gerept wordt over de vrijstelling van AFM toezicht , maar wel dat de investering geborgt is met recht van 1 ste hypotheek
op de recreatie woningen![]()
dat het onderpand geen zak waard is dat doet er niet toe
Nogmaals, ik vind gezonde argwaan heel goed, en met name de rentes roepen een hoop vraagtekens op, maar is wat je hier roept ook ergens op gebaseerd? Aan onderbuikgeroeptoeter heeft niemand wat, als je feiten hebt wordt het een ander verhaal.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Gewoon pakketjes rommelhypotheken doorverkopen en zelf geen risico lopen. Zou er ook niets mee doen, maar heel spannend is het niet. Kies gewoon een vastgoedfonds op de beurs, is liquide en transparant.
dezelfde onderbuik met Palm Island invest ,de USA insurance verzekeringen ,promenada , Bordeaux Advisory, Gulden Sun Resorts, De eerlijke investeerder, Bouwhuis vastgoed enz enzquote:Op zondag 26 maart 2023 19:14 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik zie een hoop aannames van je zonder onderbouwing. Is dat op basis van onderzoek of onderbuik?
quote:De FIOD kwam er na onderzoek achter dat slechts 8,9 miljoen euro, ongeveer een derde van het totaal opgehaalde bedrag van meer dan 27 miljoen euro, daadwerkelijk was belegd in Dubai. In januari 2008 werd de bedrijfstop gearresteerd en was het spel uit.
De hele fraude heeft volgens Bartels, die zichzelf tegenwoordig liever stelt te zien als onderzoeksjournalist, kunnen gebeuren door gebrekkig toezicht. Maandag begint in Amsterdam d
quote:ud-vicepremier Hans Wiegel is uitgeschreven als bestuurder van een van de fondsen van Bouwhuis Vastgoed en kan een miljoenenclaim tegemoet zien.
Bestuurders van Bouw State 5 verwijten Wiegel dat hij een bancaire volmacht heeft afgegeven aan Jonald Bouwhuis, en heeft nagelaten toe te zien op de door Bouwhuis gedane transacties.
Wiegel bevestigt tegenover Quote dat hij geen toezicht heeft gehouden: '
Dat heb ik niet gedaan. Ik ben de accountant niet.'
quote:In een tv-spotje en bij RTL-programma Business Class van Harry Mens prees Hans Wiegel Bouwhuis Vastgoed aan als goede belegging.
In het spotje werd een 'gegarandeerd rendement' van 9% in het vooruitzicht gesteld.
Voor de twee laatste van de zes fondsen werd dit rendement voor aanvang bijgesteld naar 8,1%.
quote:Azuurblauwe zee
Golden Sun Resorts was een investeringsproject
quote:In 2008 kende de rechtbank een Amsterdam een vordering toe van ruim tien miljoen euro aan een grote groep opgelichte beleggers, maar het opgehaalde geld is spoorloos.
Morgen dus paniek op de beursquote:Westen niet bang voor kernwapens in Belarus: ‘We laten ons niet intimideren na een zoveelste poging uit Moskou’
De kwalificatie "rommelhypotheken" kan je zo breed maken als je zelf wil natuurlijk, laten we het dan op risicovol houden. Feit is dat je bij het fonds a) niet weet in welke panden je belegt, b) de geldnemer blijkbaar én niet bancair én niet bij crowdfunding terecht kan, c) de aanbieder niet zelf investeert in wat hij aanbiedt (put your money where your mouth is), d) ondernemers worden geworven met de tekst "wij kijken eerst naar het vastgoed en daarna pas naar uw cijfers", e) tussentijds uitstappen niet mogelijk is en dus totaal illiquide en f) "zakelijk vastgoed" wel een heel breed begrip is en er een reden is dat beursgenoteerde vastgoedfondsen in die sector zwaar onder druk liggen.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:17 schreef recursief het volgende:
Nogmaals, ik vind gezonde argwaan heel goed, en met name de rentes roepen een hoop vraagtekens op, maar is wat je hier roept ook ergens op gebaseerd?
Ach gelul, Madoff werd als een held onthaalt in de Bajes want hij stool van die rijke tatasquote:Op zondag 26 maart 2023 20:48 schreef nostra het volgende:
Kijkvoer over recente schandalen.
Skandal! Bringing down Wirecard
Madoff: the monster of Wall Street
Ik was toen net met proefverlof dus ik heb het niet meegemaakt, maar dat heeft verder weinig van doen met de zaak zelf natuurlijk.quote:Op zondag 26 maart 2023 21:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ach gelul, Madoff werd als een held onthaalt in de Bajes want hij stool van die rijke tatas
Toch een leuk fenomeen zo een Ponzi Scheme.quote:Op zondag 26 maart 2023 21:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik was toen net met proefverlof dus ik heb het niet meegemaakt, maar dat heeft verder weinig van doen met de zaak zelf natuurlijk.
Ze zijn gegaan voor ¤25,675 per stuk. Een beetje een random koers lijkt het wel.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 12:51 schreef monkyyy het volgende:
Ik DRIP een deel van mijn dividend van Shell, gister om 22.00 was de deadline om dat aan te geven. Heeft iemand een idee tegen welke beurskoers dat dan gebeurt? Mijn broker is Saxo.
Ik verwacht dat ze de openingskoers van de betaaldatum (27 maart) pakken?. Maar dat is een aanname
Ssssst, beurs is nog niet dicht.quote:Op maandag 27 maart 2023 15:46 schreef nostra het volgende:
Wat betekenen al die groene cijfers op mijn scherm?
Daar was die op gemaakt hè.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 08:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gigafactory Berlijn zou volgens de laatste informatie rond de 5.000 Model Y's per week produceren nu.
Da's heel netjes als je bedenkt dat dat in juni 2022 nog rond de 1.000 stuks lag.
Uiteraard, maar evengoed duurt het opschalen van productie wel even.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die Chinezen staan niet stil.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:26 schreef ludovico het volgende:
[ twitter ]
Ik vind Ron Stoop totaal niet relevant verder, maar prima, deelt wel nieuwe ontwikkelingen.
Moest aan je denken Verse Prins.![]()
Ik ben het met je eens - long term -quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die Chinezen staan niet stil.
Daarom maak ik me ook niet zo heel druk om de "Li en Co voorraad" discussies.
Zou je in de 70's op Twitter gezeten hebben dan zou er gezegd zijn "er is niet genoeg Pb op de wereld om alle auto's elektrisch te maken".
In de 80's zou het "er is niet genoeg Cd op de wereld om alle auto's elektrisch te maken" zijn.
In de 90's zou het "er is niet genoeg La, Ce, Pr en Nd. op de wereld om alle auto's elektrisch te maken" zijn.
Hoe dan ook, aan Na hebben we iig sowieso geen tekortquote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens - long term -
Maar we gooien het wel heel radicaal om de komende 30 jaar.
Als merken als Tesla, Nissan en Renault niet grootschalig EV's waren gaan produceren dan was er nog geen alternatief geweest.quote:Het is niet dat de vrije markt ons geleidelijk naar progressie stuurt, dit is overheid interventie met een grote hamer.
Nee, sowieso niet omdat het een Chinees bedrijf is.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:49 schreef nostra het volgende:
Zit je ook in BYD, @:TheFreshPrince? En waarom wel/niet?
Stroomnet wordt bottleneck.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 09:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
En ook daar wil ik nog wel een kratje Hertog-Jan op inzetten
Ja.quote:
Truequote:Op dinsdag 28 maart 2023 10:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja.
Nee.
Auto's rijden 13.000km per jaar gemiddeld, dat is 6 tot 7kWh stroom per dag per auto, gemiddeld.
Je moet het slim inrichten, dan kan het.
Een auto die 40km gereden heeft, hoeft geen 11kW laadstroom te hebben, die kan met 1kW prima volladen in een korte nacht.
Een auto die 400km gereden heeft, heeft ~10kW laadstroom nodig in een nacht.
Gelukkig is hij niet gezien met een frietje mayo.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 11:52 schreef JimmyJames het volgende:
BABA +6% omdat Jack Ma is gezien genietend van een patatje mayo... Blijft raar dat investeren in China tech.
Ik zit al in Randstad. Prima dividend aandeelquote:Op woensdag 29 maart 2023 10:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Morgen ex-dividend Randstad @ 2.85, gaat iemand hiervoor nog in Randstad instappen? Ik weet dat het dividend uit de koers komt.
Ik volg OCI alweer een tijdje (voor dividend), twijfelde vrijdag en gisteren om in te stappen, laat maar weer zitten nu
Ik zit in beiden al een tijdje, Randstad ietwat in de min, OCI fors in de min.quote:Op woensdag 29 maart 2023 10:38 schreef Soldier2000 het volgende:
Morgen ex-dividend Randstad @ 2.85, gaat iemand hiervoor nog in Randstad instappen? Ik weet dat het dividend uit de koers komt.
Ik volg OCI alweer een tijdje (voor dividend), twijfelde vrijdag en gisteren om in te stappen, laat maar weer zitten nu
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |