Net als de vorige discussie, het lijkt mij dat je weinig zinnigs over kan zeggen als je niet van de hoed en de rand weet.quote:Op donderdag 16 maart 2023 19:27 schreef blomke het volgende:
Sprak vandaag mijn fijne collega, heeft een ander huis gekocht en z'n huidige woning met een ton overwaarde en lage rente-hypotheek (paar jaar geleden vastgezet) staat te koop.
Zowel hypotheekadviseur als bank doen er alles aan om ertoe over te halen om z'n bestaande hypotheek af te lossen voor een nieuwe, hogere hypotheek. Beste collega wil gewoon bestaande hypotheek meenemen; nou doen ze er alles aan om het overbruggingskrediet tegen te gaan.
Het "aantal keren bewaard" is ook indicatief.quote:Op donderdag 16 maart 2023 19:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Ons huis staat nu in de verkoop, belangstelling is groot, maar dat was ook de gedachte van de makelaar achter de vraagprijs. Heb me ook aangemeld voor de statistieken van funda, het wordt veel bekeken, maar verder heb ik geen idee wat die statistieken zeggen
Het aantal keer bekeken komt in elk geval niet overeen.quote:Op donderdag 16 maart 2023 19:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Het "aantal keren bewaard" is ook indicatief.
Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op donderdag 16 maart 2023 19:50 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Het aantal keer bekeken komt in elk geval niet overeen.
Gisteren stond er ‘ten opzichte van de concurrentie presteert jouw huis minder goed, bekijk onze tips’ en vandaag ‘ten opzichte van de concurrentie presteert jouw huis beter’. Wat een nonsens
Ik heb geen idee wat ‘minder goed’ of ‘beter’ presteren betekent in die context, ik zie bij gisteren conversie van 12% en vandaag 8%. Het zal allemaal wel, ik hoop dat er een mooi bod komt.quote:
Komt er. Ik zie weer enorm hoge vraagprijzen (ook bij "onder voorbehoud verkocht"), vooral in de Randstad. Nieuwbouwplannen krijgen een hoog fabeltjeskrant gehalte en de bevolking blijft maar groeien.quote:Op donderdag 16 maart 2023 20:00 schreef Doedezemaar het volgende:
IHet zal allemaal wel, ik hoop dat er een mooi bod komt.
Ach, anekdotisch bewijs. Hier gaan de woningen alweer boven de vraagprijs weg (midden in groene hart), huizen komen met “verkocht” status op funda terecht etc etc.quote:Op zondag 19 maart 2023 08:56 schreef Sport_Life het volgende:
Valt mij juist op dat de vraagprijzen ton(nen) lager zijn dan vorig jaar, in de randstad.
Simpel voorbeeld in 2022 een 2 kapper verkocht voor 810k (vp 750), staat nu een identieke te koop voor 710k en die heeft een open huis dus zal niet weg gaan boven de vp.
Je hebt nu 3 huizen? Of is dit het verloop geweest?quote:Op zondag 19 maart 2023 10:11 schreef YoshiBignose het volgende:
Huis 1
Aankoopprijs 215k
Hypotheek 175k
Verkoopprijs 325k (3 jaar later)
Huis 2
Aankoopprijs 500k
Hypotheek 350k
Verkoopprijs 775k (3 jaar later)
Huis 3
Aankoopprijs 475k
Hypotheek 200k (box 3 aflossingsvrij, teveel overwaarde)
Volgens mij heb ik het nog best goed gedaan, maar ook wel de goede tijden meegemaakt. Bij huis 2 ook veel geklust dus ook wat geld ingestopt (maar rond de 50k ofzo). Ik had mijn huidige huis (dat is het voordeel van goedkoper gaan wonen) af kunnen tikken maar kon lenen tegen 1,09%, precies op het laagste punt ooit denk ik, dus dat heb ik gewoon gedaan. Kan wel meer rendement halen dan dat. En als ik nu nog goedkoper moet gaat wonen (maandlasten zijn al vrij laag dus lijkt me sterk) dan weet je dat het gewoon kan. M'n huidige huis gaat wel richting de 600k nu denk ik. Ik koop altijd huizen die een beetje verouderd zijn (niet verpauperd) zodat je wat te doen hebt
Ik mag hopen dat de genoemde verkoopprijzen op een verloop duidenquote:Op zondag 19 maart 2023 10:32 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je hebt nu 3 huizen? Of is dit het verloop geweest?
quote:Op zondag 19 maart 2023 10:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat de genoemde verkoopprijzen op een verloop duiden
Tenzij hij ze aan zijn eigen bedrijf verkocht heeft dan is het een soort en/en
Verloop uiteraard haha, zo succesvol ben ik ook weer nietquote:Op zondag 19 maart 2023 10:32 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je hebt nu 3 huizen? Of is dit het verloop geweest?
Hier in de gasloze wijk rondom Den Haag dus echt niet. De vraagprijzen zijn niet verlaagd maar snel weg is het absoluut niet. Men doet weer mee aan de open huizen dag etc.quote:Op zondag 19 maart 2023 09:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach, anekdotisch bewijs. Hier gaan de woningen alweer boven de vraagprijs weg (midden in groene hart), huizen komen met “verkocht” status op funda terecht etc etc.
De waarheid zal wel in het midden liggen.
Altijd leuk om terug te kijken.quote:Op zondag 19 maart 2023 10:11 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik had mijn huidige huis (dat is het voordeel van goedkoper gaan wonen) af kunnen tikken maar kon lenen tegen 1,09%, precies op het laagste punt ooit denk ik, dus dat heb ik gewoon gedaan. Kan wel meer rendement halen dan dat. En als ik nu nog goedkoper moet gaat wonen (maandlasten zijn al vrij laag dus lijkt me sterk) dan weet je dat het gewoon kan. M'n huidige huis gaat wel richting de 600k nu denk ik. Ik koop altijd huizen die een beetje verouderd zijn (niet verpauperd) zodat je wat te doen hebt
Gasloos...quote:Op zondag 19 maart 2023 10:49 schreef laziness het volgende:
Hier in de gasloze wijk rondom Den Haag dus echt niet.
Ik heb ongeveer in dezelfde periode 3x gekocht/ verkocht, uiteindelijk de overwaarde wel grotendeels in een nieuwe woning gestokenquote:Op zondag 19 maart 2023 10:11 schreef YoshiBignose het volgende:
Huis 1
Aankoopprijs 215k
Hypotheek 175k
Verkoopprijs 325k (3 jaar later)
Huis 2
Aankoopprijs 500k
Hypotheek 350k
Verkoopprijs 775k (3 jaar later)
Huis 3
Aankoopprijs 475k
Hypotheek 200k (box 3 aflossingsvrij, teveel overwaarde)
Volgens mij heb ik het nog best goed gedaan, maar ook wel de goede tijden meegemaakt. Bij huis 2 ook veel geklust dus ook wat geld ingestopt (maar rond de 50k ofzo). Ik had mijn huidige huis (dat is het voordeel van goedkoper gaan wonen) af kunnen tikken maar kon lenen tegen 1,09%, precies op het laagste punt ooit denk ik, dus dat heb ik gewoon gedaan. Kan wel meer rendement halen dan dat. En als ik nu nog goedkoper moet gaat wonen (maandlasten zijn al vrij laag dus lijkt me sterk) dan weet je dat het gewoon kan. M'n huidige huis gaat wel richting de 600k nu denk ik. Ik koop altijd huizen die een beetje verouderd zijn (niet verpauperd) zodat je wat te doen hebt
hier bleef de gemiddelde koopprijs een beetje gelijk het afgelopen half jaar. De verkooptijd is ligt gestegen maar niet noemenswaardig.quote:Op zondag 19 maart 2023 08:56 schreef Sport_Life het volgende:
Valt mij juist op dat de vraagprijzen ton(nen) lager zijn dan vorig jaar, in de randstad.
Simpel voorbeeld in 2022 een 2 kapper verkocht voor 810k (vp 750), staat nu een identieke te koop voor 710k en die heeft een open huis dus zal niet weg gaan boven de vp.
Ja oke, technisch gezien zou het kunnen dat je telkens verhuist tegen break-even, omdat je eigen woningwaarde stijgt maar de vergelijkbare woningen ook. Dan heb ik misschien mazzel gehad en best wat winst heb gepakt op huis 2 vanwege het renoveren e.d. Daarnaast los je natuurlijk je hypotheek telkens af dus het lijkt een soort van winst maar dat is het natuurlijk niet echt.quote:Op zondag 19 maart 2023 13:12 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb ongeveer in dezelfde periode 3x gekocht/ verkocht, uiteindelijk de overwaarde wel grotendeels in een nieuwe woning gestoken. Staat nog een 10% apart.
Onze huidige hypotheek is ongeveer gelijk aan de waarde van 2013, alleen staat onze rente op 1-1,5% ipv 5%.
Maakt dus allemaal weinig uit die overwaarde, tenzij je kleiner bent gaan wonen zoals jij![]()
De rente gaat weer dalen, dus nu kopen met variabele rente en over een paar jaar vastzetten.quote:Op zondag 19 maart 2023 21:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar goed, alles beter dan als je nu pas begint met kopen van je eerste huis... en hoge huizenprijzen en hoge rente. Kans dat je daar nog winst op gaat maken lijkt me klein, maar wie weet.
4real?quote:Op zondag 19 maart 2023 21:51 schreef blomke het volgende:
[..]
De rente gaat weer dalen, dus nu kopen met variabele rente en over een paar jaar vastzetten.
De rente gaat weer dalen ja? Vooralsnog blijft de inflatie gewoon hoog, ik schat de kans hoger in dat er nog een paar procent bovenop gaat komen.quote:Op zondag 19 maart 2023 21:51 schreef blomke het volgende:
[..]
De rente gaat weer dalen, dus nu kopen met variabele rente en over een paar jaar vastzetten.
Kameraad van mij heeft afgelopen week een pas gerenoveerd appartement in Den Haag gekocht, heeft hij een ton minder voor betaald dan de buren die een jaar geleden hebben gekocht. N=1 natuurlijk, maar ik vond het wel opvallend.quote:Op zondag 19 maart 2023 08:56 schreef Sport_Life het volgende:
Maar hoeveel meer betaald hij in hypotheek-rente?quote:Op zondag 19 maart 2023 22:12 schreef J.B. het volgende:
[..]
Kameraad van mij heeft afgelopen week een pas gerenoveerd appartement in Den Haag gekocht, heeft hij een ton minder voor betaald dan de buren die een jaar geleden hebben gekocht. N=1 natuurlijk, maar ik vond het wel opvallend.
Denk je?quote:Op zondag 19 maart 2023 21:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kan geen hypotheek krijgen anders zou ik deze wel versneld aflossenquote:Op maandag 20 maart 2023 01:11 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
Hey. Ik ben benieuwd! Wie doen er hier aan versneld de hypotheek aflossen? En hoe veel lossen jullie af, welke logica of methode zit erachter?
Ja wisten we alquote:Op maandag 20 maart 2023 01:52 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik kan geen hypotheek krijgen anders zou ik deze wel versneld aflossen
Ik los extra af. Irrationeel, want ik weet dat ik meer haal uit aandelen of (verdere) verduurzaming van mijn huis.quote:Op maandag 20 maart 2023 01:11 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
Hey. Ik ben benieuwd! Wie doen er hier aan versneld de hypotheek aflossen? En hoe veel lossen jullie af, welke logica of methode zit erachter?
In principe ben ik van het extra aflossen, maar dit jaar kan dat door andere kosten in ieder geval niet, volgend jaar hopelijk wel weer, maar gezien een deposito (bij onze hypotheekbank) voor 2 jaar nu meer rente oplevert dan we aan hypotheekrente betalen was ik voorlopig van plan de geplande jaarlijkse extra aflossing in een deposito te storten, als de rente dan met een paar jaar nog wat oploopt een wat langere deposito.quote:Op maandag 20 maart 2023 01:11 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
Als je spaargeld hebt waar je niets mee doet en geen rendement op haalt (behalve nu misschien wat spaarrente @ 1,5%) of een lager rendement dan je hypotheekrente is dan zou je versneld kunnen aflossen. Ik zou eerst dat geld in investeren in verduurzamen van de woning, daar haal je meestal wel een beter rendement op, tenzij je hele hoge hyp.rente betaalt.quote:Op maandag 20 maart 2023 01:11 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
Wij doen dat. Men zegt dat het minder oplevert dan beleggen en investeren. Vermoedelijk klopt dat ook, maar ik heb wat slechte ervaringen en de zekerheid van lagere vaste lasten geeft ons veel rust. Kunnen we later minder werken, meer reizen, kinderen studeren of een mix hiervan.quote:Op maandag 20 maart 2023 01:11 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
Niets aflossen. Ik koop van dat geld, aandelen met hoog dividend, het dividend gebruik ik om de hypotheekrente te betalen.quote:Op maandag 20 maart 2023 01:11 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
Proficiat, ben je van je geloof afgevallen?quote:Op maandag 20 maart 2023 08:22 schreef Leandra het volgende:
maar gezien een deposito (bij onze hypotheekbank) voor 2 jaar nu meer rente oplevert dan we aan hypotheekrente betalen was ik voorlopig van plan de geplande jaarlijkse extra aflossing in een deposito te storten, als de rente dan met een paar jaar nog wat oploopt een wat langere deposito.
Ik los zo min mogelijk af (lening is 580k, daar staat ongeveer 15% spaargeld tegenover).quote:Op maandag 20 maart 2023 01:11 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
Nee, ik kan gewoon rekenen?quote:Op maandag 20 maart 2023 08:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Proficiat, ben je van je geloof afgevallen?
Wat feitelijk incorrect is, want als het daarvoor 0 keer bekeken was, dan kan je nooit een procentuele stijging berekenen.quote:
Ja, maar volgens mij kwam het huis ergens aan het eind van de week op Funda, dus dan kan het wel.quote:Op maandag 20 maart 2023 10:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat feitelijk incorrect is, want als het daarvoor 0 keer bekeken was, dan kan je nooit een procentuele stijging berekenen.
Wij hebben vorig jaar in januari het laatste stuk van de hypotheek afgelost, we wilden het huis helemaal van ons hebben en van die schuld af, nu inmiddels al ruim een jaar zonder hypotheeklasten en geen spijt van.quote:Op maandag 20 maart 2023 01:11 schreef Zonnestraaltjes het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |