abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 18 maart 2023 @ 17:47:47 #101
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_208437932
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Omdat je dan gewoon een luie jankende lul bent met je vrije dagje. Wat wou je doen dan? Met je gayvriendjes een terrasje bezoeken?
Wat is er mis met lui zijn?
  zaterdag 18 maart 2023 @ 17:48:52 #102
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208437942
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:47 schreef NgInE het volgende:
Zullen dan eindelijk de lonen eens flink omhoog gaan?
Dat is dan toch juist contraproductief?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208437965
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Omdat je dan gewoon een luie jankende lul bent met je vrije dagje. Wat wou je doen dan? Met je gayvriendjes een terrasje bezoeken?
_O-
pi_208437966
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:47 schreef the-eye het volgende:

[..]
Wat is er mis met lui zijn?
Alles!
Vakman pur sang
  zaterdag 18 maart 2023 @ 17:53:50 #105
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_208437990
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 14:50 schreef the-eye het volgende:

[..]
Dat is de christelijke inslag die mensen nog steeds met zich meedragen; Het leven moet lijden zijn dan ben je lekker bezig
Wel alleen het leven van anderen, je gaat natuurlijk niet zelf zwoegen.
pi_208437994
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Omdat je dan gewoon een luie jankende lul bent met je vrije dagje. Wat wou je doen dan? Met je gayvriendjes een terrasje bezoeken?
Nee je laten misbruiken door een psychopaat die niet het extra werk wil belonen, dat is lekker. Maar ik weet op wie ik reageer _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_208437998
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 15:01 schreef torentje het volgende:

[..]
Wil jij ook al oorlog met mij?
Het niet alleen vanzelfsprekend vinden dat anderen een deel van de vruchten van hun noeste arbeid afstaan zodat je daar op kunt parasiteren, maar daar dan ook nog volstrekt ondankbaar voor zijn en eisen dat er nóg meer van die vruchten aan je afgestaan worden. _O-
  zaterdag 18 maart 2023 @ 17:55:22 #108
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_208438006
Tja.... er mag nergens meer op de arbeidsplek gerookt worden dus stoppen veel mensen, houden daaraan geld over en kunnen vervolgens een dag minder werken
  zaterdag 18 maart 2023 @ 17:58:33 #109
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_208438069
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Alles!
Het is je dus zo aangeleerd en weet je het niet uit te leggen?
pi_208438086
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:47 schreef NgInE het volgende:
Zullen dan eindelijk de lonen eens flink omhoog gaan?
Als dat gaat gebeuren ga ik nog minder werken. Je moet het zoeken in al die bullshit Jobs. Het is toch gewoon een giller dat er plots mensen van een hoofdkantoor op een werkvloer ingezet kunnen worden. Uiteraard met behoud van salaris. Dan vraag ik mij af wat die al die jaren doen of gedaan hebben.
pi_208438235
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is dan toch juist contraproductief?
Hoe wil je anders meer personeel aantrekken?

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:59 schreef Cherni het volgende:

[..]
Als dat gaat gebeuren ga ik nog minder werken. Je moet het zoeken in al die bullshit Jobs. Het is toch gewoon een giller dat er plots mensen van een hoofdkantoor op een werkvloer ingezet kunnen worden. Uiteraard met behoud van salaris. Dan vraag ik mij af wat die al die jaren doen of gedaan hebben.
Dan huur je toch gewoon meer mensen in die minder werken? Per saldo krijg je dan meer gedaan. Het is gewoon miepen wat de werkgevers doen. Ze moeten eens stoppen met de winsten oppotten en maar eens gaan investeren.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_208438307
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:08 schreef NgInE het volgende:

[..]
Hoe wil je anders meer personeel aantrekken?
[..]
Dan huur je toch gewoon meer mensen in die minder werken? Per saldo krijg je dan meer gedaan. Het is gewoon miepen wat de werkgevers doen. Ze moeten eens stoppen met de winsten oppotten en maar eens gaan investeren.
Het zal echter wel weer janken bij de politiek en parasiteren op de belastingbetaler gaan worden om de door hen zelf veroorzaakte problemen op te lossen.
pi_208438333
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:08 schreef NgInE het volgende:

[..]
Hoe wil je anders meer personeel aantrekken?
[..]
Dan huur je toch gewoon meer mensen in die minder werken? Per saldo krijg je dan meer gedaan. Het is gewoon miepen wat de werkgevers doen. Ze moeten eens stoppen met de winsten oppotten en maar eens gaan investeren.
Maar die mensen krijg je juist niet. En het heeft niet altijd te maken met het salaris maar ook status en vele andere zaken. Het is natuurlijk mooier om tegen de buren te zeggen dat je manager bent al is dat van het aquarium op de afdeling.
  zaterdag 18 maart 2023 @ 18:14:37 #114
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208438340
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:08 schreef NgInE het volgende:
Hoe wil je anders meer personeel aantrekken?
Hoe lost het aantrekkelijker maken van minder werken het personeelsprobleem op?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208438400
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:54 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Het niet alleen vanzelfsprekend vinden dat anderen een deel van de vruchten van hun noeste arbeid afstaan zodat je daar op kunt parasiteren, maar daar dan ook nog volstrekt ondankbaar voor zijn en eisen dat er nóg meer van die vruchten aan je afgestaan worden. _O-
Jij evenals alle andere sportende leden van jouw soort parasiteren natuurlijk niet? Ik durf te wedden dat jij niets alleen durft te doen.
pi_208438434
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:18 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij evenals alle andere sportende leden van jouw soort parasiteren natuurlijk niet? Ik durf te wedden dat jij niets alleen durft te doen.
Wees maar eens wat dankbaarder, rupsje-nooit-genoeg...
  zaterdag 18 maart 2023 @ 18:29:05 #117
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_208438580
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hoe lost het aantrekkelijker maken van minder werken het personeelsprobleem op?
Hoe lost het aantrekken van nog meer buitenlands personeel het woningtekort, het fileprobleem of de armoede etc op? Het enige waar dit over gaat is het stagneren van de groei van het kapitaal van de grotere ondernemingen. Zullen we daar vanaf nu onze reet mee af gaan vegen? Die hebben namelijk genoeg VVD voordelen gehad de afgelopen jaren
pi_208438814
Decennia lang hebben we ons wijs gemaakt dat het werken met de handen vies is en waarmee je geen status hebt want dan was je niet slim genoeg. Daar plukken we nu de vruchten van. Zelfs op middelbaar niveau kiezen de meeste voor de opleiding administratie. 6 klassen administratie en metaal amper 1 klas gevuld. En dan spreek over circa 8 jaar geleden toen een van mijn dochters op het mbo zat(metaal). Er stond notabebe maar 1 draaibank. Motorvoertuigen techniek deed het dan nog wel enigzins. Maar bouw en metaal was een drama. Totaal geen interesse. Hopelijk komt daar verandering in.
pi_208438858
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:40 schreef Cherni het volgende:
Decennia lang hebben we ons wijs gemaakt dat het werken met de handen vies is en waarmee je geen status hebt want dan was je niet slim genoeg. Daar plukken we nu de vruchten van. Zelfs op middelbaar niveau kiezen de meeste voor de opleiding administratie. 6 klassen administratie en metaal amper 1 klas gevuld. En dan spreek over circa 8 jaar geleden toen een van mijn dochters op het mbo zat(metaal). Er stond notabebe maar 1 draaibank. Motorvoertuigen techniek deed het dan nog wel enigzins. Maar bouw en metaal was een drama. Totaal geen interesse. Hopelijk komt daar verandering in.
Als Nederlanders straks nog een warmtepomp nieuwe badkamer of kraan willen kunnen uitbesteden wel ja :D
Vakman pur sang
  zaterdag 18 maart 2023 @ 18:43:00 #120
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_208438864
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:40 schreef Cherni het volgende:
Maar bouw en metaal was een drama. Totaal geen interesse. Hopelijk komt daar verandering in.
Laten we niet vergeten dat bijna iedereen in die sectoren in de vorige crisis op straat is komen te staan. Natuurlijk waren die klassen leeg.
pi_208438887
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:14 schreef Cherni het volgende:

[..]
Maar die mensen krijg je juist niet. En het heeft niet altijd te maken met het salaris maar ook status en vele andere zaken. Het is natuurlijk mooier om tegen de buren te zeggen dat je manager bent al is dat van het aquarium op de afdeling.
Wedden dat je personeel weg kunt kapen bij de concurrent als je meer loon betaald en een leukere werkgever bent?

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hoe lost het aantrekkelijker maken van minder werken het personeelsprobleem op?
Meer personeel aantrekken/aannemen. Genoeg mensen die nu op de bank zitten, maar misschien best een of twee dagen per week willen werken voor een schappelijk salaris.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  Beste debater 2022 zaterdag 18 maart 2023 @ 20:04:38 #122
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208440336
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Omdat je dan gewoon een luie jankende lul bent met je vrije dagje. Wat wou je doen dan? Met je gayvriendjes een terrasje bezoeken?
:') :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208445574
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:40 schreef Cherni het volgende:
Decennia lang hebben we ons wijs gemaakt dat het werken met de handen vies is en waarmee je geen status hebt want dan was je niet slim genoeg. Daar plukken we nu de vruchten van. Zelfs op middelbaar niveau kiezen de meeste voor de opleiding administratie. 6 klassen administratie en metaal amper 1 klas gevuld. En dan spreek over circa 8 jaar geleden toen een van mijn dochters op het mbo zat(metaal). Er stond notabebe maar 1 draaibank. Motorvoertuigen techniek deed het dan nog wel enigzins. Maar bouw en metaal was een drama. Totaal geen interesse. Hopelijk komt daar verandering in.
Ik zou mijn kinderen, als ik ze had, echt afraden een opleiding werktuigbouw te volgen; met eenvoudigere opleidingen en studies zijn veel beter betaalde banen te krijgen. Bovendien heb je dan veel minder gezeik aan je kop.
pi_208446611
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 18:20 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Wees maar eens wat dankbaarder, rupsje-nooit-genoeg...
Trol maar verder.
pi_208446894
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik las en hoorde dit verhaal van een mede ondernemer die enorm worstelt sinds 2021 om personeel te werven. En waarbij het reeds aanwezige personeel steeds meer 4 dagen gaat werken. Dit is ook bij ons en bij elk technisch bedrijf welke ik ken.
Veel uitstroom door ouderen, minder instroom van jongeren + meer deeltijd werken = crisis.
Tenminste in nuttige functies zoals huizen bouwen, machineparken onderhouden, nieuwe technieken bedenken en monteren, het hoogspanningsnet vergroten enz enz


https://www.linkedin.com/(...)tm_medium=member_ios
Misschien moeten jij en je mede ondernemer eens wat beter gaan betalen ipv anderen de schuld te geven van je falende personeelsbeleid.
  zondag 19 maart 2023 @ 05:49:14 #126
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_208446963
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik las en hoorde dit verhaal van een mede ondernemer die enorm worstelt sinds 2021 om personeel te werven. En waarbij het reeds aanwezige personeel steeds meer 4 dagen gaat werken. Dit is ook bij ons en bij elk technisch bedrijf welke ik ken.
Veel uitstroom door ouderen, minder instroom van jongeren + meer deeltijd werken = crisis.
Tenminste in nuttige functies zoals huizen bouwen, machineparken onderhouden, nieuwe technieken bedenken en monteren, het hoogspanningsnet vergroten enz enz

https://www.linkedin.com/(...)tm_medium=member_ios
Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Bij een vierdaagse werkweek gaat het allemaal iets langzamer dan bij een vijfdaagse werkweek maar dan kunnen we wel 6' dagen per week gaan werken en dan nog zullen de dames en heren ondernemers redeneren dat een zevende dag nog beter zou zijn.
Accepteer gewoon dat we allemaal een versnelling teruggaan en als je dat niet wil accepteren dan zal je de poeplap moeten trekken om het personeel bij je concurrent weg te kapen.
pi_208446965
Werkgevers die klagen, je verwacht het niet.
pi_208446975
Start eens een bedrijf waar alle lonen minimaal variëren en de winsten eerlijk verdeeld worden. Moet je zien hoeveel de werknemer wil investeren in het bedrijf waar hij/zij werkt.

Maar betrek je medewerker vooral zo min mogelijk, weinig tot geen zeggenschap, gigantisch kloof tussen de lonen en ja je krijgt mensen die nul neuks geven om dat kutbedrijf.
pi_208447702
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 00:22 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Ik zou mijn kinderen, als ik ze had, echt afraden een opleiding werktuigbouw te volgen; met eenvoudigere opleidingen en studies zijn veel beter betaalde banen te krijgen. Bovendien heb je dan veel minder gezeik aan je kop.
Lijkt mij veel verstandiger om dat te doen wat je leuk zal vinden. Dat ik iets anders ben gaan doen had te maken met een jongensdroom, privé omstandigheden, uitholling etc. Maar ik mis zo nu en dan nog steeds het maken van een ontwerp van chemische installaties(piping). In mijn geval is uiteraard het salaris belangrijk maar heeft nooit en te nimmer op plaats 1 gestaan.
pi_208448332
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 09:33 schreef Cherni het volgende:

[..]
Lijkt mij veel verstandiger om dat te doen wat je leuk zal vinden. Dat ik iets anders ben gaan doen had te maken met een jongensdroom, privé omstandigheden, uitholling etc. Maar ik mis zo nu en dan nog steeds het maken van een ontwerp van chemische installaties(piping). In mijn geval is uiteraard het salaris belangrijk maar heeft nooit en te nimmer op plaats 1 gestaan.
Ik heb tijdens mijn mbo en hbo opleidingen werktuigbouw altijd gedacht dat ik dat leuk zou vinden, tot ik daadwerkelijk in de branche aan de slag ging en er achter kwam dat de meeste werkgevers in de metaal zwaar onderbetalen en het over het algemeen gewoon een verrote branche is. Malafide ingenieursbureau's, kleine, vergrijsde staalconstructiebedrijfjes, lage salarissen, hoge werkdruk, enz. De aantrekkelijke werkgevers in de branche zijn echt op de vingers van één hand te tellen.
pi_208448429
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 05:49 schreef the-eye het volgende:

[..]
Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Bij een vierdaagse werkweek gaat het allemaal iets langzamer dan bij een vijfdaagse werkweek maar dan kunnen we wel 6' dagen per week gaan werken en dan nog zullen de dames en heren ondernemers redeneren dat een zevende dag nog beter zou zijn.
Accepteer gewoon dat we allemaal een versnelling teruggaan en als je dat niet wil accepteren dan zal je de poeplap moeten trekken om het personeel bij je concurrent weg te kapen.
Nou heb je gelijk hoor.
Maar waar ik het over heb zijn de functies waar de gewone Nederlander dan weer heel veel last van krijgt.

Dat bedrijf X wat minder gadgets kan produceren, oké.

Dat er te weinig huizen gebouwd kunnen worden waardoor jonge mensen noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen. Iets minder
Enzovoorts
Vakman pur sang
pi_208448553
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:31 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou heb je gelijk hoor.
Maar waar ik het over heb zijn de functies waar de gewone Nederlander dan weer heel veel last van krijgt.

Dat bedrijf X wat minder gadgets kan produceren, oké.

Dat er te weinig huizen gebouwd kunnen worden waardoor jonge mensen noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen. Iets minder
Enzovoorts
Het woningtekort in de zgn. "blauwe banaan" heeft andere oorzaken, het aantal door bouwvakkers gewerkte uren is er daar echter geen van.
pi_208448690
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:38 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Het woningtekort in de zgn. "blauwe banaan" heeft andere oorzaken, het aantal door bouwvakkers gewerkte uren is er daar echter geen van.
Echt wel, komt nog wel dan.
In alle die beroepen is een probleem, van schoonmakers tot koffersjouwers en beveiligers op Schiphol. En daar kan je als burger best last van krijgen
Vakman pur sang
  zondag 19 maart 2023 @ 10:59:02 #134
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_208448844
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Echt wel, komt nog wel dan.
In alle die beroepen is een probleem, van schoonmakers tot koffersjouwers en beveiligers op Schiphol. En daar kan je als burger best last van krijgen
Dus het verhaal is ongeveer dat de ondermer last ervaart bij het vergroten van z'n kapitaal en dan de burger bang maakt dat hij ook last gaat krijgen dus maar beter snel z'n vrije dag op kan geven?
Mwoah..... ik ben nog niet overtuigd :)
pi_208448863
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:59 schreef the-eye het volgende:

[..]
Dus het verhaal is ongeveer dat de ondermer last ervaart bij het vergroten van z'n kapitaal en dan de burger bang maakt dat hij ook last gaat krijgen dus maar beter snel z'n vrije dag op kan geven?
Mwoah..... ik ben nog niet overtuigd :)
Jij stemt SP hè? Denk niet dat ik je ga overtuigen.

Start nou eens een eigen zaak, in het MKB met personeel, na 3 jaar ploeteren moet je nog eens je mening verkondigen.
Vakman pur sang
pi_208449102
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 10:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Echt wel, komt nog wel dan.
In alle die beroepen is een probleem, van schoonmakers tot koffersjouwers en beveiligers op Schiphol. En daar kan je als burger best last van krijgen
Het huidige personeelstekort is een symptoom van een veel dieper liggend probleem; werknemers dwingen full time te werken neemt die oorzaken dan ook niet weg.
pi_208449124
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:00 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Jij stemt SP hè? Denk niet dat ik je ga overtuigen.

Start nou eens een eigen zaak, in het MKB met personeel, na 3 jaar ploeteren moet je nog eens je mening verkondigen.
Het is toch een eigen keuze van die mkb-er om een eigen zaak te beginnen? Waarom moet van het door hem zelf gecreëerde probleem mijn probleem gemaakt worden?
pi_208449127
Dat de overheid gegroeid is terwijl je met alle automatisering juist zou moeten krimpen kwa personeel zegt eigenlijk al genoeg.

We maken het ons zelf te lastig met regels. Hierdoor houden we elkaar lekker bezig ipv productief zijn. De oplossing word altijd gezocht in meer budget ipv versimpelen van regels.

Als je kijkt naar de huidige "crisissen" zijn de meeste toch echt veroorzaakt door korte termijn denken en de echte issues vooruitschuiven.

Het aantal faillissementen is nog nooit zo laag geweest. Laat wat bedrijven klappen ipv blijven redden en dat personeel kan naar bedrijven gaan die wel levensvatbaar zijn.

Maar goed...denk met alle rente stijgingen van de laatste tijd dat dit niet zo lang zal duren. Dan word het vanzelf onhoudbaar.
pi_208449142
D
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:27 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Het is toch een eigen keuze van die mkb-er om een eigen zaak te beginnen? Waarom moet van het door hem zelf gecreëerde probleem mijn probleem gemaakt worden?
Draai het nou eens om, en bekijk het gehaal als maatschappij. Want de maatschappij dat ben jij.
Het gaat niet om werknemers en werkgevers.
Het gaat om hoe we in Nl al ons werk goed verdelen zodat iedereen comfortabel kan blijven leven.

Als deeltijd niet uitmaakt, waarom werken we niet 1 dag in de week?

Op dit moment heeft Nl nou eenmaal nog niet de luxe dat we het met 3 dagen per week kunnen redden.
Vakman pur sang
  zondag 19 maart 2023 @ 11:40:05 #140
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_208449276
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:

Veel uitstroom door ouderen, minder instroom van jongeren + meer deeltijd werken = crisis.

Kan eigenlijk geen betere reden voor een crisis bedenken dat dit. ^O^

quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:00 schreef Lospedrosa het volgende:


Start nou eens een eigen zaak, in het MKB met personeel, na 3 jaar ploeteren moet je nog eens je mening verkondigen.
Lekker belangrijk. Keuzes en consequenties.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_208449290
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:29 schreef Lospedrosa het volgende:
D
[..]
Draai het nou eens om, en bekijk het gehaal als maatschappij. Want de maatschappij dat ben jij.
Het gaat niet om werknemers en werkgevers.
Het gaat om hoe we in Nl al ons werk goed verdelen zodat iedereen comfortabel kan blijven leven.

Als deeltijd niet uitmaakt, waarom werken we niet 1 dag in de week?

Op dit moment heeft Nl nou eenmaal nog niet de luxe dat we het met 3 dagen per week kunnen redden.
De maatschappij ben ik ik wel best wel meer betalen voor een ticket met een luchtvaartmaatschappij als dit geld ten goede komt aan de werknemers en arbo omstandigheden, verder wil ik voor accijnzenen btw betalen op vliegtickets. Als we dat allemaal willen wordt het vliegen flink duurder waardoor we ook weer minder gaan vliegen en dus meer mensen uit die beroepspool kunnen gebruiken in de rest van nederland . Maar dat gebeurt niet. :D

En dat parttime werk is alleen maar goed mensen werken om te leven ipv jou bizarre gedachtengang dat we moeten leven om maar voor die zielige MKBers tegen een hongerloon te moeten werken . 8)7
pi_208449342
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:29 schreef Lospedrosa het volgende:
D
[..]
Draai het nou eens om, en bekijk het gehaal als maatschappij. Want de maatschappij dat ben jij.
Het gaat niet om werknemers en werkgevers.
Het gaat om hoe we in Nl al ons werk goed verdelen zodat iedereen comfortabel kan blijven leven.

Als deeltijd niet uitmaakt, waarom werken we niet 1 dag in de week?

Op dit moment heeft Nl nou eenmaal nog niet de luxe dat we het met 3 dagen per week kunnen redden.
Hoogste tijd om de lonen te verhogen zodat iederen comfortabel kan leven. Zes op de tien heeft die luxe al niet meer zagen we recent.

Oh, en minder werken betekent meer tijd om andere dingen te doen. Je nieuwe skills eigen maken zodat je zelf klussen kunt doen en er niet iemand voor in hoeft te huren.
pi_208449353
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:29 schreef Lospedrosa het volgende:
D
[..]
Draai het nou eens om, en bekijk het gehaal als maatschappij. Want de maatschappij dat ben jij.
Het gaat niet om werknemers en werkgevers.
Het gaat om hoe we in Nl al ons werk goed verdelen zodat iedereen comfortabel kan blijven leven.

Als deeltijd niet uitmaakt, waarom werken we niet 1 dag in de week?

Op dit moment heeft Nl nou eenmaal nog niet de luxe dat we het met 3 dagen per week kunnen redden.
Het argument "de maatschappij, dat ben jij" wordt ook alleen maar van stal gehaald wanneer de haves ergens de nadelen van ondervinden, waarna de have-nots dat probleem maar op moeten lossen. Het idee dat de haves zélf de oorzaak van het probleem zijn komt echter niet bij hen op.
  zondag 19 maart 2023 @ 11:48:20 #144
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_208449398
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 maart 2023 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Omdat je dan gewoon een luie jankende lul bent met je vrije dagje. Wat wou je doen dan? Met je gayvriendjes een terrasje bezoeken?
Zie hier de karakteristieke instelling van de Nederlandse MKB-er; als je niet bereid bent 120% in zijn bedrijf te werken op zijn voorwaarden, dan ben je een homoseksuele, luiende, jankende lul. En hij vindt het ook nog vreemd dat jij niet voor hem wilt werken. _O-
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 19 maart 2023 @ 11:49:52 #145
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208449420
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De maatschappij ben ik ik wel best wel meer betalen voor een ticket met een luchtvaartmaatschappij als dit geld ten goede komt aan de werknemers en arbo omstandigheden, verder wil ik voor accijnzenen btw betalen op vliegtickets. Als we dat allemaal willen wordt het vliegen flink duurder waardoor we ook weer minder gaan vliegen en dus meer mensen uit die beroepspool kunnen gebruiken in de rest van nederland . Maar dat gebeurt niet. :D

En dat parttime werk is alleen maar goed mensen werken om te leven ipv jou bizarre gedachtengang dat we moeten leven om maar voor die zielige MKBers tegen een hongerloon te moeten werken . 8)7
Het MKB, of de commerciële sector in het algemeen, is maar matig relevant in dit verhaal. Het is een feit dat de verhouding werkenden/niet-werkenden al jaren daalt, waardoor de personeelstekorten in onderwijs en met name zorg alleen maar oplopen. Juist in die categorieën kunnen we ons al die parttimers eigenlijk helemaal niet permitteren, want we moeten die dalende hoeveelheid handjes toch ergens mee compenseren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208449540
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het MKB, of de commerciële sector in het algemeen, is maar matig relevant in dit verhaal. Het is een feit dat de verhouding werkenden/niet-werkenden al jaren daalt, waardoor de personeelstekorten in onderwijs en met name zorg alleen maar oplopen. Juist in die categorieën kunnen we ons al die parttimers eigenlijk helemaal niet permitteren, want we moeten die dalende hoeveelheid handjes toch ergens mee compenseren.
Verhoog de salarissen van zulke beroepen en je zult zien dat er weer genoeg personeel beschikbaar gaat zijn. Het moet maar eens afgelopen zijn met de zuur calvinistische loonmatiging bij cruciale beroepen in Nederland.
pi_208449688
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het MKB, of de commerciële sector in het algemeen, is maar matig relevant in dit verhaal. Het is een feit dat de verhouding werkenden/niet-werkenden al jaren daalt, waardoor de personeelstekorten in onderwijs en met name zorg alleen maar oplopen. Juist in die categorieën kunnen we ons al die parttimers eigenlijk helemaal niet permitteren, want we moeten die dalende hoeveelheid handjes toch ergens mee compenseren.
Precies ja. Praat maar eens met een verzorgende hbo die weer eens een dienst moet overnemen van een zieke collega en de 3e week nachtdiensten loopt.
Vakman pur sang
  zondag 19 maart 2023 @ 12:09:24 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208449717
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:57 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Verhoog de salarissen van zulke beroepen en je zult zien dat er weer genoeg personeel beschikbaar gaat zijn. Het moet maar eens afgelopen zijn met de zuur calvinistische loonmatiging bij cruciale beroepen in Nederland.
Werken in de zorg moet zonder meer aantrekkelijk worden, en dus ook aantrekkelijk om fulltime te doen in plaats van een paar dagen in de week. Maar gezien de hoeveelheid mensen waar het om gaat (in de toekomst nog een stuk meer dan nu; er is berekend dat in 2050 een derde van de westerse wereld in de zorg moet werken) is het danwel een druppel op de gloeiende plaat, danwel onbetaalbaar en een aanjager van prijsstijgingen waar diezelfde zorgmedewerkers (en de rest van de samenleving) ook weer door geraakt worden. Je moet het dus vooral ergens anders in zoeken. Tot slot loop je ook nog eens het risico dat wat ik maar even oneerbiedig de 'luxe-parttimers'- noem, nog minder gaan werken als het loon verhoogd wordt omdat met minder uren dan hetzelfde verdiend kan worden.

In elk geval moeten we zorgen dat meer werken ook altijd meer oplevert.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208449724
https://www.nu.nl/economi(...)-contract-nodig.html

Courant bericht
quote:
Het aantal openstaande vacatures is in Nederland momenteel enorm en dat blijft voorlopig zo. "Jonge mensen zijn op zoek naar werk dat in hun schema past."
Op dit moment zijn er meer banen dan dat er potentieel personeel thuiszit. Veel bedrijven komen moeilijk aan nieuwe medewerkers. Daardoor hebben jongeren tegenwoordig veel keus, als het om banen gaat.
Leuk en aardig totdat je een groep moet plannen voor de hulp van bv suïcidale patiënten en je kunt in het weekend geen mens meer plannen
Vakman pur sang
pi_208449941
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2023 11:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het MKB, of de commerciële sector in het algemeen, is maar matig relevant in dit verhaal. Het is een feit dat de verhouding werkenden/niet-werkenden al jaren daalt, waardoor de personeelstekorten in onderwijs en met name zorg alleen maar oplopen. Juist in die categorieën kunnen we ons al die parttimers eigenlijk helemaal niet permitteren, want we moeten die dalende hoeveelheid handjes toch ergens mee compenseren.
Het lagere onderwijs waar ik in de jaren 70 1 docent in een klas met 40 leerlingen had staan, waarbij nu de klassen drastisch gekrompen zijn en ze nu gemiddeld 23 a 24 leerlingen bevatten en ze ook nog eens als ondersteuning onderwijs assistenten hebben rondlopen. Die moeten eens kijken waarom het vroeger wel met minder mensen lukte om meer leerlingen te onderwijzen. ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')