Ik was ook compleet John Wick gegaan als het mijn dochter was.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:24 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Voor mij dus niet. Ander uitgangspunt:
• Joel denkt aan zichzelf en Ellie
• Marleen denkt aan de mensheid en de cure
Persoonlijk t.o.v. groter geheel
Wie heeft gelijk? Wie doet het goede?
Dat zijn de mooie dilemmas van het spel/verhaal
Kill one to (possibly) save many.
Want de kans dat die cure gaat werken of gemaakt kan worden was er nog niet
Voor mij zegt Joell "Fuck de wereld, mijn gevoel en Ellie's persoonlijke leven is belangrijker dan het leed van miljoenen." en op persoonlijk niveau is dat begrijpelijk. Maar is het goed? En het hele feit dat ie die keuze verzwijgt voor Ellie geeft al aan dat ie zelf ook wel weet dat t niet helemaal koosjer is wat ie heeft gedaan.
Zoals in game 2 blijktquote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:24 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Voor mij zegt Joell "Fuck de wereld, mijn gevoel en Ellie's persoonlijke leven is belangrijker dan het leed van miljoenen." en op persoonlijk niveau is dat begrijpelijk. Maar is het goed? En het hele feit dat ie die keuze verzwijgt voor Ellie geeft al aan dat ie zelf ook wel weet dat t niet helemaal koosjer is wat ie heeft gedaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
Ik ook, geen seconde twijfel.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:29 schreef TearsoftheKingdom het volgende:
[..]
Ik was ook compleet John Wick gegaan als het mijn dochter was.
Marleen denkt ook alleen aan zichzelf. Ellie boeit haar niet een minimale mogelijkheid tot een medicijn is voor haar prima het opofferen van een kind waard. Dat ze er de hele mensheid bij betrekt ja mensen verzinnen de grootste onzin om hun handelen te verantwoorden. Pedopriester had ook verklaringen waarom wat hij deed gerechtvaardigt is. Kathleen had ook een 'goede' reden om die massa zombies te verzwijgen.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:24 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Wat mij betreft is het niet zo zwart wit. Het grote geheel is net zo goed dat je geen kinderen opoffert voor persoonlijke doeleinden. Blind vertrouwen in leiders (in deze serie) is hopeloos. Kijk maar naar die pedopriester, dan zit je opeens je eigen vader te eten. Dat Marleen altruistisch zou zijn is uiteraard niet zo want we zien dus al aan haar handelen dat ze haar eigen belang voor laat gaan.quote:Persoonlijk t.o.v. groter geheel
Is die cure voor haar persoonlijk ja?quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Marleen denkt ook alleen aan zichzelf. Ellie boeit haar niet een minimale mogelijkheid tot een medicijn is voor haar prima het opofferen van een kind waard. Dat ze er de hele mensheid bij betrekt ja mensen verzinnen de grootste onzin om hun handelen te verantwoorden.
Waarom zou je ene kind niet opofferen? Ze zijn niet heilig of zo. Ik vind een kind geen uitzondertingspositie hebben op een volwassene. Zeker niet bij t redden van de wereld. Waarom is het in deze situatie erger een kind van 14 op te offeren dan bv een man van 44 als die immuun was gebleken?quote:Wat mij betreft is het niet zo zwart wit. Het grote geheel is net zo goed dat je geen kinderen opoffert voor persoonlijke doeleinden.
Precies dat is volgens mij waar de game ook om draaide, de discussie. Het gaat niet om wie er gelijk heeft, het gaat erom dat het menselijk is, de 1 zou dit doen, de ander zou dat doen, er is geen goede of verkeerde keuze, we zijn mensen en die kiezen nu eenmaal verschillend.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:24 schreef Ang3l het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Mike op 14-03-2023 12:36:37 ]
quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:55 schreef LC01 het volgende:
btw, in de game is het duidelijk wat Ellie zelf wilde, zij wilde zichzelf opofferen voor de mensheid.Dat weten we niet, en dat is ook wat er zowel in de game als in de serie een beetje krom is aan het einde. Ellie wordt die keus nooit gegeven, niet door de Fireflies en niet door Joel. In het spel is ze bewusteloos voor ze überhaupt worden gevonden en wordt ze pas wakker in de auto, dus ze heeft er niets van meegekregen dat ze zichzelf zou moeten opofferen. In de serie gaat ze akkoord met onderzoeken en een operatie, maar er wordt expliciet bij gezegd dat ze niet weet dat ze dood zal gaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Part 2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Mike op 14-03-2023 12:36:48 ]No amount of money ever bought a second of time.
quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:55 schreef LC01 het volgende:
[..]
Precies dat is volgens mij waar de game ook om draaide, de discussie. Het gaat niet om wie er gelijk heeft, het gaat erom dat het menselijk is, de 1 zou dit doen, de ander zou dat doen, er is geen goede of verkeerde keuze, we zijn mensen en die kiezen nu eenmaal verschillend.
Klinkt heel rationeel om te zeggen 'Ellie opofferen om de wereld te redden' maar als het je eigen dochter is, piep je wel anders.
In dit geval was daarom juist Marlene zo mooi als karakter, omdat zij Ellie kent vanaf geboorte, ook haar kostte het verschrikkelijk veel moeite maar zij koos dus voor de rest van de wereld.
Joël daarentegen had al zijn dochter verloren en het was duidelijk dat hij nooit zoiets nog een wilde meemaken. Zijn eigen dochter kon hij eerder niet redden, deze surrogaat dochter wel en daar koos hij dus voor.
Prachtig dilemma, geen idee wat ik zelf zou doen.
Vond overigens de scene in het ziekenhuis op weg naar Ellie ook briljant. Heel anders dan in de game waar ik echt wel wat uurtjes in had zitten omdat ik telkens overhoop geschoten werd. In de game was het echt een actie deel. In de serie op deze manier gefilmd met de muziek erachter was het echt heel dramatisch, de totale teloorgang van het laatste beetje eer en geweten van Joël, hij schoot mensen neer die hun wapens neerlegde, alles om maar Ellie te kunnen redden.
btw, in de game is het duidelijk wat Ellie zelf wilde, zij wilde zichzelf opofferen voor de mensheid.Dat is inderdaad het fascinerende; hier ben je niet zo maar over uitgepraat. En nu doen wij dat allen vanuit ons comfortabele leventje. Laten we hopen dat deze keuzes academisch zullen blijven en we ze zelf nooit hoeven te nemen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
Ze zeiden in de podcast dat ze dit hebben onderzocht, mensen zonder kinderen zijn ongeveer 50/50 verdeeld maar als ze het aan ouders vragen zou 100% hetzelfde doen als Joelquote:Op dinsdag 14 maart 2023 12:38 schreef Barbusse het volgende:
Heerlijke discussie dit. Ik zou zelf in de schoenen van Joel niet weten wat ik zou doen.
Precies dit geeft wel aan waarom wij gedoomed zouden zijn in een echte apocalyps. Mensen wegen hun persoonlijke belang boven het belang van de samenleving in het geheel. Met een situatie die bijvoorbeeld Fedra creëert zouden mensen nooit lang tevreden zijn. En als Fedra dan eenmaal omver geworpen is wordt het waarschijnlijk alleen maar minder. Je krijg nog minder eten binnen en ontstaat er in de nieuwe samenleving ook verschillende groepen en onenigheden.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 12:38 schreef Barbusse het volgende:
Heerlijke discussie dit. Ik zou zelf in de schoenen van Joel niet weten wat ik zou doen.
Precies dit is wat er gebeurd is vanaf het moment dat ze elkaar zagen in Bostonquote:Op dinsdag 14 maart 2023 12:51 schreef Breekfast het volgende:
Maar misschien heeft Marleen onderschat welke band er tussen de twee is ontstaan. Omdat Joel er aan het begin helemaal niet op zat te wachten natuurlijk.
Ja? Ze is toch niet immuun en is niet degene die haar leven geeft. Ja het is duidelijk dat Marleen echt geen wereldwijde vaccinatiecampagne gaat starten. Dus dat de hele mensheid gered gaat worden is overduidelijk onzin. Dat er uberhaupt resultaat gaat zijn en niet alleen dode Ellie weet je niet.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:55 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Is die cure voor haar persoonlijk ja?
"Dat ze er de hele mensheid bij betrekt". Uh... ja?
Man van 44 kan al iets weloverwogener toestemmen. Dan nog is iemand ombrengen om te hopen dat je experiment werkt bepaald geen no-brainer. Als je diegene niet eens toestemming vraagt zit je ongeveer op het niveau van de zombies.quote:Waarom zou je ene kind niet opofferen? Ze zijn niet heilig of zo. Ik vind een kind geen uitzondertingspositie hebben op een volwassene. Zeker niet bij t redden van de wereld. Waarom is het in deze situatie erger een kind van 14 op te offeren dan bv een man van 44 als die immuun was gebleken?
Hier kan ik me iets bij voorstellen...quote:Op dinsdag 14 maart 2023 12:41 schreef FundsAreSafu het volgende:
[..]
Ze zeiden in de podcast dat ze dit hebben onderzocht, mensen zonder kinderen zijn ongeveer 50/50 verdeeld maar als ze het aan ouders vragen zou 100% hetzelfde doen als Joel
Ja was een mooi contrast tussen het (soms onnodige en excessieve) geweld enerzijds en de dramatische muziek anderzijds.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 11:55 schreef LC01 het volgende:
Vond overigens de scene in het ziekenhuis op weg naar Ellie ook briljant. Heel anders dan in de game waar ik echt wel wat uurtjes in had zitten omdat ik telkens overhoop geschoten werd. In de game was het echt een actie deel. In de serie op deze manier gefilmd met de muziek erachter was het echt heel dramatisch, de totale teloorgang van het laatste beetje eer en geweten van Joël, hij schoot mensen neer die hun wapens neerlegde, alles om maar Ellie te kunnen redden.
Precies. Het zijn hele andere tijden en omstandigheden, en al jaren zo, in het spel/de serie. Dan gelden er hele andere wetten, invloeden, moraal, ethiek etc.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 12:40 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het fascinerende; hier ben je niet zo maar over uitgepraat. En nu doen wij dat allen vanuit ons comfortabele leventje. Laten we hopen dat deze keuzes academisch zullen blijven en we ze zelf nooit hoeven te nemen.
Zie je? Mensen zonder kids zijn beter voor de wereldquote:Op dinsdag 14 maart 2023 12:41 schreef FundsAreSafu het volgende:
[..]
Ze zeiden in de podcast dat ze dit hebben onderzocht, mensen zonder kinderen zijn ongeveer 50/50 verdeeld maar als ze het aan ouders vragen zou 100% hetzelfde doen als Joel
Heb sowieso een hekel aan mensen, dus ik zou een gewelddadige moordlustige tiran zijnquote:Op dinsdag 14 maart 2023 13:35 schreef Ang3l het volgende:
[..]
Precies. Het zijn hele andere tijden en omstandigheden, en al jaren zo, in het spel/de serie. Dan gelden er hele andere wetten, invloeden, moraal, ethiek etc.
Je weet niet wat je had gedaan.
Hoop dat je t ook nooit te weten komt
Je was niet alleen. Ze leek zoveel op een oudere Ramsay dat ik (en ik zie nog iemand anders) dacht dat het een flashforward is. De wereld was namelijk al best overwoekerd, dus ik vond het wat overdreven dat het 14 jaar terug zou zijn. Lag aan mij.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 09:47 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik dacht in eerste instantie dat het om een flash forward ging waarin Ellie zwanger was
Mag ik dan je Ellie zijn?quote:Op dinsdag 14 maart 2023 13:38 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Heb sowieso een hekel aan mensen, dus ik zou een gewelddadige moordlustige tiran zijn
Mwoehahaha.
Ik was niet klaar voor de emotionele impact van aflevering driequote:Op dinsdag 14 maart 2023 13:38 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Je was niet alleen. Ze leek zoveel op een oudere Ramsay dat ik (en ik zie nog iemand anders) dacht dat het een flashforward is. De wereld was namelijk al best overwoekerd, dus ik vond het wat overdreven dat het 14 jaar terug zou zijn. Lag aan mij.
Ik vond de finale verre van afgeraffeld. Meer dan dit is niet nodig. Het gaat om de keuze van Joel en die is goed opgebouwd en niet te weerleggen. Goed einde van een meer dan prima serie. Aflevering 3, 7 en 9 waren favorieten!
Uiteindelijk wel nodig voor het voortbestaan natuurlijk.quote:
Ik voor de giraffe.quote:Op dinsdag 14 maart 2023 13:48 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik was niet klaar voor de emotionele impact van aflevering drie
SPOILER: TLOU2Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |