abonnement Unibet Coolblue
pi_208314815

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_208314976
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 16:15 schreef crowd-fundi het volgende:
[..]
Eén van mijn zes nog lopende projecten betaalt rente: 1184968 Weinheim
Ik heb er nog twee die tot nu toe op tijd rente betaald hebben: 786336 en 929298 van de +/-27 lopende projecten waarvan meer dan de helft C*rbelo en Bl*uto*ch.

Bl*eto*ch heeft het ook wel lang volgehouden, tot begin dit jaar.
pi_208315045
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 16:34 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik laat hem lopen, woz 1-1-2022 is 395k, leuk zo'n taxatierapport, en 2 van de 3 foto's zijn van zijn complex uit de Fillipijnen.
Ik vermoed dat dit het optrekje in limburg is.

https://www.google.com/ma(...)A!2e0!7i16384!8i8192

https://huispedia.nl/schin-op-geul/6305ab/oud-valkenburg/20

WOZ waarde loket:
Adres
Oud-Valkenburg 20
6305AB
Schin op Geul
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 395.000 euro
01-01-2021 355.000 euro
01-01-2020 337.000 euro

> Alles weergeven
WOZ-gegevens
Identificatie:
099400005307
Grondoppervlakte:
1000m2
Kenmerken
Bouwjaar:
1970
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
148m2
Adresseerbaar object:
0994010002027729
Nummeraanduiding:
0994200002027728

Ik weet niet hoe ik de kadastrale tekening van de woz site naar hier krijg maar het huis oppervlak ziet er behoorlijk groot uit dus inclusief de opstallen aan de binnenplaats.

[ Bericht 18% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-03-2023 17:10:44 ]
pi_208315335
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 16:34 schreef quepos het volgende:

[..]
Ik laat hem lopen, woz 1-1-2022 is 395k, leuk zo'n taxatierapport, en 2 van de 3 foto's zijn van zijn complex uit de Fillipijnen.
Als ik het goed zie hebben de appartementen en de B&B kamer eigen adressen, 20A t/m E en ook elk een eigen WOZ waarde, varieerend van ¤72.000 tot ¤97.000. Die zou je dan op moeten tellen bij die ¤395.000 en dan komt het totaal op ¤842.000. Alleen zouden het dan 4 appartementen en een kamer zijn ipv de 3 die in de pitch worden genoemd.
Ik vraag me wel af of de kadastrale aanduiding in de pitch wel juist is, die kan ik namelijk niet vinden, ik vind voor dat adres nummer 741.

Eerder twijfelde ik nog om de mee te nemen, maar met de renteverhoging en ook het loyaliteitsprogramma van toepassing denk ik er toch over deze mee te nemen.
pi_208315391
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 16:47 schreef Red_arrow het volgende:

[..]
Ik heb er nog twee die tot nu toe op tijd rente betaald hebben: 786336 en 929298 van de +/-27 lopende projecten waarvan meer dan de helft C*rbelo en Bl*uto*ch.

Bl*eto*ch heeft het ook wel lang volgehouden, tot begin dit jaar.
Tjah, bij mij zijn 4 van de 12 projecten ook vertraagd. Maar ik heb zelf nooit in C*rbello projecten geïnvesteerd dus wellicht dat de verhouding daardoor iets anders uitpakt. Niet dat 33% achterstand een goed resultaat is.

Voelen jullie iets voor om een lijst samen te stellen met alles wat achterloopt (excl. leningen die formeel full-bullet zijn geworden)? Daarin zouden we dan moeten vermelden: project nr, geldnemer naam, project totaalbedrag, laatste ontvangen rentebetaling, geplande einddatum (na verlening, indien van toepassing).

Dit zou de eerste basis kunnen zijn om een klacht bij AFM in te dienen over in ieder geval misleidende statistieken waar dus letterlijk 0 afboekingen wordt vermeld. Het is duidelijk dat MAX de richtlijnen niet volgt en de projecten niet gedeeltelijk afboekt na 3 maanden achterstand. Zo zijn de 0% defaults en de getoonde rendementen feitelijk onjuist en zwaar misleidend voor iedereen die nog investeert.

[ Bericht 3% gewijzigd door JP01 op 10-03-2023 17:22:27 ]
pi_208315494
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 09:59 schreef obligataire het volgende:
Is mijn conclusie juist, dat Collin zowel verkopende partij financiert (HSA, i.c. de Anandjes) als de kopers (Naser en Said, via inifinity).

Wat vinden we trouwens van Infinity 2. Zelfde verhaal als # 1 met dezelfde zekerheden als ik het goed begrijp. Misschien iets minder risico nu de bouw voorspoedig lijkt te lopen. Afbouw moet uiteraard nog plaatsvinden en uiteraard ook nog huurders aangetrokken worden. En als dat eenmaal gebeurd is dan zijn we natuurlijk weer bedankt maar dat zien we dan wel weer?
De Anands hebben een 4 tal leningen voor in totaal 6.3 miljoen lopen bij Collin. Daar is wel al het een en ander deels van afgelost.
https://www.collincrowdfu(...)-anand-en-h-s-anand/
https://www.collincrowdfu(...)-anand-en-t-s-anand/
https://www.collincrowdfund.nl/hsa-investments-b-v/
https://www.collincrowdfund.nl/hsa-investments/

De pitch van Infinity 1 https://www.collincrowdfund.nl/infinity-investments-holding-b-v/. Of er een verband is tussen Infinity en de Anandjes anders dan de relatie koper verkoper kan ik niet vinden. Dit is Infinity 2 https://www.collincrowdfu(...)ments-holding-b-v-2/ Ik zit wel in twee Anand leningen. Ik heb Infinity 1 overgeslagen en sla Infinity 2 denk ik ook over te ingewikkeld om alle verbanden te overzien.

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 10-03-2023 17:36:37 ]
pi_208315532
gve
comfort projectontwikkeling

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208315696
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 17:28 schreef zeeland6 het volgende:
gve
comfort projectontwikkeling

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij de eerste keer dat we dit bij CF tegenkomen. Dat kan wel eens een heel lang proces gaan worden tot je je geld terug gaat zien. Gelukkig zit ik er niet in. Ben wel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Hier is toch sprake van een eerste hypotheek recht als ik me goed herinner?
pi_208315771
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 17:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Volgens mij de eerste keer dat we dit bij CF tegenkomen. Dat kan wel eens een heel lang proces gaan worden tot je je geld terug gaat zien. Gelukkig zit ik er niet in. Ben wel benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Hier is toch sprake van een eerste hypotheek recht als ik me goed herinner?
Nagenoeg identieke tekst als bij de lening op OPC waar ik in inzit van comfort
pi_208315840
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 14:03 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Non publieke funding is nu uit de pitch. Ook is de rente inderdaad verhoogt. Daarnaast is de zinsnede dat de collin loyaliteitsprogramma korting niet van toepassing is eruit. Ik heb mijn inleg verdubbeld.
Ingelijks :)

Je ziet dat het netto rendement op een inleg van zeg 1.000 euro stijgt van 305,30 euro naar 363,23 euro.
Toch de moeite!
Pecunia non olet
pi_208315914
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 17:11 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Als ik het goed zie hebben de appartementen en de B&B kamer eigen adressen, 20A t/m E en ook elk een eigen WOZ waarde, varieerend van ¤72.000 tot ¤97.000. Die zou je dan op moeten tellen bij die ¤395.000 en dan komt het totaal op ¤842.000. Alleen zouden het dan 4 appartementen en een kamer zijn ipv de 3 die in de pitch worden genoemd.
Ik vraag me wel af of de kadastrale aanduiding in de pitch wel juist is, die kan ik namelijk niet vinden, ik vind voor dat adres nummer 741.

Eerder twijfelde ik nog om de mee te nemen, maar met de renteverhoging en ook het loyaliteitsprogramma van toepassing denk ik er toch over deze mee te nemen.
De appartementen bevinden zich aan de achterzijde van het pand grenzend aan de tuin , zie hiertoe de foto's vd boekingsites. Ik denk dat 20A-20E er niet bij horen. Op streetview vanaf straat inzoomend rg op het rechtergedeelte kun je de 5 brievenbussen 20A-20E zien op het pand rechts op de binnenplaats. De vernoemde kadastr aanduiding i d pitch krijg ik ook niet boven tafel. maar de A1 index typeert een zgn appartementsaanduiding hetgeen zou kunnen duiden dat 741 opnieuw aangeduid en gesplitst is.

Anders zou het een woonhuis 20 zijn met 3 verhuurbare eenheden aan de tuin een B&B kamer en dan nog 20A-20E soort studio/kamerverhuur erbij. Dan gaan vlgs mij de verhoudingen WOZ en de marktwaarde niet meer kloppen. Wat 20A-20E is, don't know, denk gewoon kamerverhuur, nog ff zoeken denk ik, maar volgens mij horen ze er niet bij.

Durf desondanks het gebeuren mee te nemen, zij het basis, zekerheid van 1e hypo op het OG / LTV is van doorslag.

https://www.booking.com/h(...)iveTab=photosGallery

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 10-03-2023 18:27:18 ]
pi_208316008
Citaat van HCN: De ondernemer van project 395 H*ou*se of P*anca*kes heeft niet aan zijn betalingsverplichting voldaan. Dat is de reden waarom wij de uitbetaling on-hold hebben gezet. Dit project is inmiddels overgedragen aan ons advocaten- en deurwaarderskantoor ter incasso.

Dat zag je aankomen, de datum schoof steeds verder op. Ook in het begin liep hij al te k***ten met zijn betalingen. Toch eigenaardig, in deze tijd is een pannenkoekenrestaurant voor een groot gezin het weinige betaalbare alternatief.
En je hoeft geen 3 sterren kok te zijn om wat meelbeslag in een pan te mikken. Maar ja. Gelukkig is het geen groot bedrag wat ik er in heb zitten.
Pecunia non olet
pi_208316290
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 16:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik vermoed dat dit het optrekje in limburg is.

https://www.google.com/ma(...)A!2e0!7i16384!8i8192

https://huispedia.nl/schin-op-geul/6305ab/oud-valkenburg/20

WOZ waarde loket:
Adres
Oud-Valkenburg 20
6305AB
Schin op Geul
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2022 395.000 euro
01-01-2021 355.000 euro
01-01-2020 337.000 euro

> Alles weergeven
WOZ-gegevens
Identificatie:
099400005307
Grondoppervlakte:
1000m2
Kenmerken
Bouwjaar:
1970
Gebruiksdoel:
woonfunctie
Oppervlakte:
148m2
Adresseerbaar object:
0994010002027729
Nummeraanduiding:
0994200002027728

Ik weet niet hoe ik de kadastrale tekening van de woz site naar hier krijg maar het huis oppervlak ziet er behoorlijk groot uit dus inclusief de opstallen aan de binnenplaats.

Het kadasterale peceel waar nummer 20 deel van uitmakat kent ook 20A t/m 20E, is het inclusief of exclusief deze extra huisnummers (van ik denk appartementen)
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 17:11 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Als ik het goed zie hebben de appartementen en de B&B kamer eigen adressen, 20A t/m E en ook elk een eigen WOZ waarde, varieerend van ¤72.000 tot ¤97.000. Die zou je dan op moeten tellen bij die ¤395.000 en dan komt het totaal op ¤842.000. Alleen zouden het dan 4 appartementen en een kamer zijn ipv de 3 die in de pitch worden genoemd.
Ik vraag me wel af of de kadastrale aanduiding in de pitch wel juist is, die kan ik namelijk niet vinden, ik vind voor dat adres nummer 741.

Eerder twijfelde ik nog om de mee te nemen, maar met de renteverhoging en ook het loyaliteitsprogramma van toepassing denk ik er toch over deze mee te nemen.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de kadastrale info bij CCF niet klopt, ik krijg steeds meer het idee dat ze geen kadastrale info opvragen ondanks dat ze het wel als onderpand accepteren. https://perceelloep.nl/VKB03/A/741
pi_208316444
CCF spreekt enkel over huisnr 20 en over een ander perceelsnrs, niet over 20A-20E hoewel dat vlgs kadastrkrt en perceelloep allemaal op perceel 741 ligt. Denk dat er nieuwe aanduidingen zijn. Zoekend op het nummer van CCF komt het niet boven op kadastr kaart, maar typeert een appartement-index binnen de gemeente.

Mogelijk was 741 in zijn geheel eigendom vd verkoper, woonhuis / appartementen / 20A-20E en heeft hij 20A-20E aangehouden en rest verkocht. Derhalve andere kadastr nrs maar dit denk ik nu maar ff, navragen dan maar bij CCF
pi_208316786
quote:
12s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 18:42 schreef peterc het volgende:
CCF spreekt enkel over huisnr 20 en over een ander perceelsnrs, niet over 20A-20E hoewel dat vlgs kadastrkrt en perceelloep allemaal op perceel 741 ligt. Denk dat er nieuwe aanduidingen zijn. Zoekend op het nummer van CCF komt het niet boven op kadastr kaart, maar typeert een appartement-index binnen de gemeente.

Mogelijk was 741 in zijn geheel eigendom vd verkoper, woonhuis / appartementen / 20A-20E en heeft hij 20A-20E aangehouden en rest verkocht. Derhalve andere kadastr nrs maar dit denk ik nu maar ff, navragen dan maar bij CCF
Indien recent gesplitst als door jou beschreven dan is het ook nog maar de vraag waar de taxatie op is gebaseerd.
pi_208316881
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 19:11 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Indien recent gesplitst als door jou beschreven dan is het ook nog maar de vraag waar de taxatie op is gebaseerd.
Dat vraag ik me dus ook af. Want de WOZ waarde van ¤395.000 voor nr 20 alleen komt niet in de buurt van de taxatiewaarde. En het aankoopbedrag is ook veel lager dan deze taxatiewaarde.
pi_208317802
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 19:22 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Dat vraag ik me dus ook af. Want de WOZ waarde van ¤395.000 voor nr 20 alleen komt niet in de buurt van de taxatiewaarde. En het aankoopbedrag is ook veel lager dan deze taxatiewaarde.
Het komt inderdaad wat opgeklopt over. Maar trek er eens 2 ton lucht van af dan komen we er nog steeds royaal zonder kleerscheuren vanaf. Ik denk dat het een nette woning is in een mooie omgeving en dat de kans dat je op dit project am ende serieus geld zou gaan verliezen klein is. Staat een mooi rendement tegenover. Daar hoort een beetje risico bij.

Zijn jaarlast lijkt hoog maar kan hij volledig dekken uit de ontvangen huren. Is toch een activiteit met hele hoge marges. Energie zal nog wel de grootste kostenpost zijn. Onderhoud en schoonmaak doen ze zelf. Wat voor kosten heb je dan nog. Wat beddengoed en decoratie? Kosten ontbijtjes?

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 10-03-2023 20:17:40 ]
Pecunia non olet
pi_208320951
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 20:09 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het komt inderdaad wat opgeklopt over. Maar trek er eens 2 ton lucht van af dan komen we er nog steeds royaal zonder kleerscheuren vanaf. Ik denk dat het een nette woning is in een mooie omgeving en dat de kans dat je op dit project am ende serieus geld zou gaan verliezen klein is. Staat een mooi rendement tegenover. Daar hoort een beetje risico bij.

Zijn jaarlast lijkt hoog maar kan hij volledig dekken uit de ontvangen huren. Is toch een activiteit met hele hoge marges. Energie zal nog wel de grootste kostenpost zijn. Onderhoud en schoonmaak doen ze zelf. Wat voor kosten heb je dan nog. Wat beddengoed en decoratie? Kosten ontbijtjes?
idem ; nette ruime woning op ruim perceel van zeg 1.000m2, zal niet helemaal state of the art zijn, net als de appartementen, WOZwaarde , lening en marktwaarde minus wat lucht, passen.
pi_208322585
quote:
12s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:27 schreef peterc het volgende:

[..]
idem ; nette ruime woning op ruim perceel van zeg 1.000m2, zal niet helemaal state of the art zijn, net als de appartementen, WOZwaarde , lening en marktwaarde minus wat lucht, passen.
Enige vraag is of de appartementen(a tm e dan welgedeeltelijk) erbij zitten (of dat die dus in onderpand zit bij de lening van de eigenaren) })

Maar goed huis+grond lijkt inderdaad wel ongeveer genoeg lucht moeten geven. (net even op Funda gekeken)

Eventueel kunnen we het pand van de buren kopen om een oogje in het zeil te houden.

Nog even over de guesthouse in de Filipijnen, lokale wetgeving verbied het om als buitenlander een groot belang in een bedrijf te hebben. Dit zal dus voornamelijk op haar naam staan verwacht ik zo en niet op die van hem. (geen idee hoe het met onroerend goed zit maar ik verwacht eigenlijk hetzelfde).
pi_208323401
Ik sluit niet uit dat ik de incentive ga gebruiken. In ieder geval eens opvragen wat het moet gaan kosten na aftrek van. Ik zie veel mooie plaatjes daar.
Pecunia non olet
pi_208325459
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 20:09 schreef obligataire het volgende:

[..]
Staat een mooi rendement tegenover. Daar hoort een beetje risico bij.
Het risico zou kleiner zijn als duidelijk was wat nou wel en niet bij de zekerheid hoort. Op deze manier is het moeilijk in te schatten in hoeverre de waardebepaling redelijk is en hoe verkoopbaar het onderpand is.
pi_208326000
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 13:29 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Het risico zou kleiner zijn als duidelijk was wat nou wel en niet bij de zekerheid hoort. Op deze manier is het moeilijk in te schatten in hoeverre de waardebepaling redelijk is en hoe verkoopbaar het onderpand is.
Misschien moet je jezelf de vraag stellen: zouden ze 8,5% rente bieden als die 5 appartementen ernaast, ook nog bij het onderpand zouden horen?
Pecunia non olet
pi_208329463
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 14:28 schreef obligataire het volgende:

[..]
Misschien moet je jezelf de vraag stellen: zouden ze 8,5% rente bieden als die 5 appartementen ernaast, ook nog bij het onderpand zouden horen?
Ik ga er vanuit dat 20A-20E er niet bij-horen, anders had CCF de huisnrs wel specifiek genoemd met beschrijving van de 5 studio's /kamers en hun WOZ waarden. CCF spreekt enkel over nr 20. En dan voor die verkoopprijs van > 520k een woonhuis / 3 guest app / B&B kamer en 5 studio's. Denk het niet en zo ja dan is het een koopje.
pi_208332506
Iemand bekend met het uit de lucht zijn van de site van newfunding?
pi_208332796
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 20:34 schreef tnhb het volgende:
Iemand bekend met het uit de lucht zijn van de site van newfunding?
Er wordt aan de website gewerkt
One.com
Kom gauw terug en bekijk de voortgang.
Pecunia non olet
pi_208333327
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 09:59 schreef obligataire het volgende:
Is mijn conclusie juist, dat Collin zowel verkopende partij financiert (HSA, i.c. de Anandjes) als de kopers (Naser en Said, via inifinity).

Wat vinden we trouwens van Infinity 2. Zelfde verhaal als # 1 met dezelfde zekerheden als ik het goed begrijp. Misschien iets minder risico nu de bouw voorspoedig lijkt te lopen. Afbouw moet uiteraard nog plaatsvinden en uiteraard ook nog huurders aangetrokken worden. En als dat eenmaal gebeurd is dan zijn we natuurlijk weer bedankt maar dat zien we dan wel weer?
Was er al een linkje van Infinity?
Deed net mijn best met zoeken, maar kwam niks tegen.
Verhaal is inderdaad niet recht toe, recht aan, maar zekerheden lijken degelijk voor courante units. Spreekt me op het moment meer aan als huis verhokkers.
pi_208333432
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 20:42 schreef obligataire het volgende:

[..]
Er wordt aan de website gewerkt
One.com
Kom gauw terug en bekijk de voortgang.
Ik ga morgen vol verwachting eens kijken. Zouden de nieuwe eigenaren nieuw leven in proberen te blazen?
pi_208334748
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 20:56 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Was er al een linkje van Infinity?
Deed net mijn best met zoeken, maar kwam niks tegen.
Verhaal is inderdaad niet recht toe, recht aan, maar zekerheden lijken degelijk voor courante units. Spreekt me op het moment meer aan als huis verhokkers.
Linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208335297
Volgens mij was de opvolger van https://www.collincrowdfund.nl/sahin-vastgoed-b-v/ hier nog niet voorbij gekomen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208336316
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 20:34 schreef tnhb het volgende:
Iemand bekend met het uit de lucht zijn van de site van newfunding?
Misschien zijn ze eindelijk bezig om uit te zoeken waar de maandtermijn die ik nog van een project tegoed heb gebleven is O-)
pi_208336990
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 22:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Misschien zijn ze eindelijk bezig om uit te zoeken waar de maandtermijn die ik nog van een project tegoed heb gebleven is O-)
Hierover had ik voor het laatst contact op 16 februari. In eerste instantie met Arthur, die het eigenlijk zou moeten behandelen, maar WhatsApp berichten gewoon negeert. Vervolgens maar weer geappt met Melvin, die terugkwam met het volgende:

"Hoi ETphonehome, ik begrijp dat het vervelend is en lang duurt. ze zijn er echt mee bezig en er wordt gewerkt aan een oplossing. Ik ga je op de hoogte houden"

Volgende week maar weer eens contact opnemen met de heren.
Eerste contact met Arthur en Melvin was op 28 November, nadat diverse mails onbeantwoord bleven. Blijkbaar een flink ei wat gelegd moet worden.
pi_208337100
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 21:59 schreef delcielo het volgende:
Volgens mij was de opvolger van https://www.collincrowdfund.nl/sahin-vastgoed-b-v/ hier nog niet voorbij gekomen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik verwacht dat het lastig zal worden om dit project vol te krijgen. Heeft een dag of 5 op investeerders.nl gestaan maar er is nauwelijks in geinvesteerd. Hier is het project eerder ook gedeeld.
pi_208340327
quote:
12s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 18:42 schreef peterc het volgende:
CCF spreekt enkel over huisnr 20 en over een ander perceelsnrs, niet over 20A-20E hoewel dat vlgs kadastrkrt en perceelloep allemaal op perceel 741 ligt. Denk dat er nieuwe aanduidingen zijn. Zoekend op het nummer van CCF komt het niet boven op kadastr kaart, maar typeert een appartement-index binnen de gemeente.

Mogelijk was 741 in zijn geheel eigendom vd verkoper, woonhuis / appartementen / 20A-20E en heeft hij 20A-20E aangehouden en rest verkocht. Derhalve andere kadastr nrs maar dit denk ik nu maar ff, navragen dan maar bij CCF
Ik heb wat dingen opgevraagd maar het lijkt alsof de kadastrale kaart niet up-to-date is. In de eigendomsinformatie wordt het perceel A 1506 genoemd (voorheen A 741) maar de kadastrale kaart laat alleen 741 zien, ook als je A 1506 bestelt. Ik ga er zelf maar even vanuit dat de appartementen zijn afgesplitst, maar dat de tuin wel bij nr 20 hoort, dat lijkt me het meest logisch.

https://docdro.id/qVipeKo

https://docdro.id/RVE0OMd
  zondag 12 maart 2023 @ 10:24:28 #34
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_208341055
CRE projecten Ooltgensplaat:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rente was 6%. Ik hoop wel dat er dan toch minimaal een half procent bijkomt.
pi_208341341
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 17:15 schreef JP01 het volgende:

[..]
Tjah, bij mij zijn 4 van de 12 projecten ook vertraagd. Maar ik heb zelf nooit in C*rbello projecten geïnvesteerd dus wellicht dat de verhouding daardoor iets anders uitpakt. Niet dat 33% achterstand een goed resultaat is.

Voelen jullie iets voor om een lijst samen te stellen met alles wat achterloopt (excl. leningen die formeel full-bullet zijn geworden)? Daarin zouden we dan moeten vermelden: project nr, geldnemer naam, project totaalbedrag, laatste ontvangen rentebetaling, geplande einddatum (na verlening, indien van toepassing).

Dit zou de eerste basis kunnen zijn om een klacht bij AFM in te dienen over in ieder geval misleidende statistieken waar dus letterlijk 0 afboekingen wordt vermeld. Het is duidelijk dat MAX de richtlijnen niet volgt en de projecten niet gedeeltelijk afboekt na 3 maanden achterstand. Zo zijn de 0% defaults en de getoonde rendementen feitelijk onjuist en zwaar misleidend voor iedereen die nog investeert.
Goed idee maar, bij mij althans, praktische problemen. Ik zit in tientallen projecten en, mede omdat de website zo traag is, wordt dit daarom een hele klus. Bovendien vrees ik dat we MAX op dit punt formeel niet veel kunnen maken: als een lening verlengd wordt en omgezet in full bullit is er geen achterstand en hoeft ook niet partieel te worden afgeboekt. Dit is wellicht een onderwerp voor een melding maar niet voor een klacht. Wél formeel onjuist is de vergeten inschrijving van de charges bij Omni, als investeerders hierdoor schade lijden bij het faillissement is MAX daarvoor aansprakelijk
pi_208341372
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 10:24 schreef InVestEerder het volgende:
CRE projecten Ooltgensplaat:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rente was 6%. Ik hoop wel dat er dan toch minimaal een half procent bijkomt.
20-09-2021 communiceert CRE: 'Op korte termijn zal men aanvangen met de verkoop van de recreatiewoningen.'

Situatie mrt-2023: 0 woningen verkocht. Bouw start pas na verkoop.
pi_208341419
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 10:54 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
20-09-2021 communiceert CRE: 'Op korte termijn zal men aanvangen met de verkoop van de recreatiewoningen.'

Situatie mrt-2023: 0 woningen verkocht. Bouw start pas na verkoop.
je wilt ook echt geen recreatiewoning in ooltgensplaat of all places. ik kom daar uit de buurt vandaan. als je al op dat eiland iets wilt dan ga je richting ouddorp en goedereede, niet naar ooltgensplaat. er is daar echt niks te doen en ook niet mooi.
  zondag 12 maart 2023 @ 11:13:10 #38
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_208341517
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 10:54 schreef KrekelJapie het volgende:
Situatie mrt-2023: 0 woningen verkocht.
Het lijkt Corbelo wel! :s)

Die koekenbakker (Challon Smith) heeft eind januari aangegeven iets regelmatiger updates te gaan geven, maar daar komt óók al weer geen stuiver van terecht. En MAX CF staat er maar bij en kijkt er naar...
In september kregen we mail dat 14 panden verkocht zouden zijn. Later bleek dat dit nog onder voorbehoud was en dat dit begin december bevestigd moest worden. Dat liep fout en daarna zouden de woningen "op alle mogelijke manieren" te koop worden aangeboden.
En dan nu nog steeds helemaal niets te melden? o|O
pi_208341612
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 11:13 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Het lijkt Corbelo wel! :s)

Die koekenbakker (Challon Smith) heeft eind januari aangegeven iets regelmatiger updates te gaan geven, maar daar komt óók al weer geen stuiver van terecht. En MAX CF staat er maar bij en kijkt er naar...
In september kregen we mail dat 14 panden verkocht zouden zijn. Later bleek dat dit nog onder voorbehoud was en dat dit begin december bevestigd moest worden. Dat liep fout en daarna zouden de woningen "op alle mogelijke manieren" te koop worden aangeboden.
En dan nu nog steeds helemaal niets te melden? o|O
Eens. Alle woningen zouden uiterlijk eind januari klaar moeten zijn, een aantal al veel eerder. Als er nu nog niet één verkocht is gaat dit dus niks worden. Er moet op zijn minst een uitgebreide stavaza gegeven worden.
Los van de projecten zijn er ook nog investeringen in het platform zelf, in 2021 en 22, o a om een Europese vergunning te krijgen. Als ik me goed herinner ging het om miljoenen, en dit jaar was een nieuwe ronde gepland
pi_208343020
quote:
14s.gif Op zondag 12 maart 2023 09:23 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ik heb wat dingen opgevraagd maar het lijkt alsof de kadastrale kaart niet up-to-date is. In de eigendomsinformatie wordt het perceel A 1506 genoemd (voorheen A 741) maar de kadastrale kaart laat alleen 741 zien, ook als je A 1506 bestelt. Ik ga er zelf maar even vanuit dat de appartementen zijn afgesplitst, maar dat de tuin wel bij nr 20 hoort, dat lijkt me het meest logisch.

https://docdro.id/qVipeKo

https://docdro.id/RVE0OMd
Een (recente) splitsing zou hel goed een verklaring kunnen zijn, mijn ervaring is dat platformen dat soort info helaas niet zo snel delen en ik begrijp eigenlijk niet waarom ze dat niet doen. Juist kadastrale info kan heel eenvoudig juist erg verhelderend en duidelijk zijn over wat er nu wel en geen onderdeel van de zekerheden is en zeker bij recente aanpassingen gewoon open zijn over die aanpassingen, kleine moeite en meer helderheid voor de investeerders (of zouden ze die helderheid juist niet willen geven? :N )

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 12-03-2023 13:48:19 ]
pi_208345050
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 22:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Misschien zijn ze eindelijk bezig om uit te zoeken waar de maandtermijn die ik nog van een project tegoed heb gebleven is O-)
We hebben ondertussen wel een gezicht bij de nieuwe bestuurders, toezichthouders en commercieel man van Newfunding. Dat gedeelte van de website is weer online.
Jammer is wel dat het inlog gedeelte nog niet terug is. Kan dus nog niet nazien of de missende maand rente ook al recht getrokken is.
  zondag 12 maart 2023 @ 16:57:22 #42
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_208345787
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 21:43 schreef delcielo het volgende:

[..]
Linkje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb mee gepakt. Mijn 100e bij Collin. Staat nog goud maar dat zal dan eigenlijk wijzigen naar Diamant met daarbij behorend 40% korting.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_208353421
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 16:57 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Heb mee gepakt. Mijn 100e bij Collin. Staat nog goud maar dat zal dan eigenlijk wijzigen naar Diamant met daarbij behorend 40% korting.
Dan mogen er geen “Collin direct” leningen tussen deze 100 zitten.

Gefeliciteerd, toch weer een mooie persoonlijke mijlpaal ^O^
pi_208354909
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2023 23:16 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Hierover had ik voor het laatst contact op 16 februari. In eerste instantie met Arthur, die het eigenlijk zou moeten behandelen, maar WhatsApp berichten gewoon negeert. Vervolgens maar weer geappt met Melvin, die terugkwam met het volgende:

"Hoi ETphonehome, ik begrijp dat het vervelend is en lang duurt. ze zijn er echt mee bezig en er wordt gewerkt aan een oplossing. Ik ga je op de hoogte houden"

Volgende week maar weer eens contact opnemen met de heren.
Eerste contact met Arthur en Melvin was op 28 November, nadat diverse mails onbeantwoord bleven. Blijkbaar een flink ei wat gelegd moet worden.
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 16:02 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
We hebben ondertussen wel een gezicht bij de nieuwe bestuurders, toezichthouders en commercieel man van Newfunding. Dat gedeelte van de website is weer online.
Jammer is wel dat het inlog gedeelte nog niet terug is. Kan dus nog niet nazien of de missende maand rente ook al recht getrokken is.
Ik heb afgelopen week nog mail contact met ze gehad. Ook ik kreeg eerst geen reactie. Na de druk iets te hebben opgevoerd wel een reactie gekregen.

quote:
Wij streven ernaar dit zo spoedig mogelijk voor u op te lossen.
Wellicht ligt het een en ander aan een systeem fout van de developer of de betaal provider.
We zorgen uiteraard dat alles in orde komt.
Echter dit kan enige tijd duren omdat de techniek aanzienlijk complex is.
Volgens mij is het helemaal niet complex en hebben ze gewoon een fout gemaakt door de laatste termijn niet door te storten (en misschien geeneens in rekening te brengen bij de geldnemer) naar de investeerders.

Afgelopen dinsdag heb ik nog ingelogd en was de ontbrekende termijn nog niet bijgeboekt. Een slechte ontwikkeling dat de investeerders op dit moment helemaal niet meer kunnen inloggen. Zelf heb ik verder geen lopende projecten meer bij NF. Zijn er nog wel lopende projecten?
Overigens zijn er meerdere onderdelen van hun site momenteel niet meer benaderbaar.
Mijn contactmomenten over dit onderwerp waren 27-oktober 2022 (geen reactie), 17 februari 2023 (geen reactie) en 7 maart (wel reactie).
pi_208354997
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 16:57 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Heb mee gepakt. Mijn 100e bij Collin. Staat nog goud maar dat zal dan eigenlijk wijzigen naar Diamant met daarbij behorend 40% korting.
Bij mij sprong destijds de loyalty status realtime op diamant, direct na de 100e non-direct investering. Vond dat toen top van Collin, dat ze ook dat deel van de IT goed voor elkaar hebben.

Als dat bij niet gebeurd is, dan zal er idd wel een directje tussen ziiten...
pi_208355170
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 10:20 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Bij mij sprong destijds de loyalty status realtime op diamant, direct na de 100e non-direct investering. Vond dat toen top van Collin, dat ze ook dat deel van de IT goed voor elkaar hebben.

Als dat bij niet gebeurd is, dan zal er idd wel een directje tussen ziiten...
Bij mij klopte het indertijd ook precies. Overigens zat ik toen al ergens in de 140 projecten door flink aantal direct leningen.
pi_208355547
https://www.collincrowdfund.nl/hondenpension-de-rimpelaar/

Hondenpension met 1e hypotheek op ccf.

Iemand nog iets gehoord over Roos van Collin?
pi_208355693
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2023 10:50 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Goed idee maar, bij mij althans, praktische problemen. Ik zit in tientallen projecten en, mede omdat de website zo traag is, wordt dit daarom een hele klus. Bovendien vrees ik dat we MAX op dit punt formeel niet veel kunnen maken: als een lening verlengd wordt en omgezet in full bullit is er geen achterstand en hoeft ook niet partieel te worden afgeboekt. Dit is wellicht een onderwerp voor een melding maar niet voor een klacht. Wél formeel onjuist is de vergeten inschrijving van de charges bij Omni, als investeerders hierdoor schade lijden bij het faillissement is MAX daarvoor aansprakelijk
Daarom had ik het specifiek alleen over de leningen die niet full-bullet zijn geworden, en die daadwerkelijk achterlopen met rentebetalingen (ongeacht of ze wel of niet zijn verlengt). Dus echt feitelijke achterstanden, daar zijn er inmiddels namelijk ook genoeg van. Als een project is verlengt en ze betalen gewoon door dan is er in die zin niets aan de hand dus die wilde ik sowieso niet meetellen. Maar als er geen mede investeerders zijn die mee willen helpen om deze lijst op te stellen dan zal ik me beperken tot enkele projecten met achterstanden waar ik zelf in zit.
pi_208355819
quote:
1s.gif Op maandag 13 maart 2023 11:10 schreef Tjalala het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/hondenpension-de-rimpelaar/

Hondenpension met 1e hypotheek op ccf.

Iemand nog iets gehoord over Roos van Collin?
https://www.google.com/se(...)Rimpelaar&aqs=chrome..69i57j0i512j69i60l2.1751j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.derimpelaar.nl/
pi_208356001
quote:
0s.gif Op maandag 13 maart 2023 11:21 schreef JP01 het volgende:

[..]
Daarom had ik het specifiek alleen over de leningen die niet full-bullet zijn geworden, en die daadwerkelijk achterlopen met rentebetalingen (ongeacht of ze wel of niet zijn verlengt). Dus echt feitelijke achterstanden, daar zijn er inmiddels namelijk ook genoeg van. Als een project is verlengt en ze betalen gewoon door dan is er in die zin niets aan de hand dus die wilde ik sowieso niet meetellen. Maar als er geen mede investeerders zijn die mee willen helpen om deze lijst op te stellen dan zal ik me beperken tot enkele projecten met achterstanden waar ik zelf in zit.
Helder maar ook dat is een hele klus gelet op de trage website en de rommelige administratie en communicatie. Verder denk ik dat MAX op dit onderdeel inhoudelijk niet echt uit de toon valt vergeleken met bv Estateguru en ze beweren volgens mij nergens dat er geen achterstanden zijn. Dit lijkt me eigenlijk niet ernstig genoeg voor een klacht. Dat wordt het wel als de vergeten hypotheekinschrijvingen problemen gaan opleveren bv bij het faillissement van Omni.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')