SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tot nooit .......![]()
Denk jij werkelijk dat jouw wasmachine op het net zichtbaar is iets van een piek? Op wijkniveau is niet eens een zichtbaar rimpeltje.quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En weer, de ultieme pieken. En de pieken van dag en nacht in de zomer? Niet relevant?
De pieken van een wasmachine? Niet relevant?
Maar verder ga ik er niet op in. We verschillen fundamenteel van mening.Tot nooit .......![]()
Nee. Maar in mn eigen overzicht wel. Verder ben je weer lekker selectief shoppen. Succes d'r meequote:Op woensdag 1 maart 2023 19:48 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Denk jij werkelijk dat jouw wasmachine op het net zichtbaar is iets van een piek? Op wijkniveau is niet eens een zichtbaar rimpeltje.![]()
Met betrekking tot het "wachten tot 202x" om accu's te kopen is het simpelweg zo dat het nu in NL nog niet rendabel is, want salderen, plus dat de ontwikkeling hard gaat, dus de kans is werkelijk groter dat je meer accu voor je geld krijgt tegen de tijd dat het salderen beperkt of gestopt is.
En ja, daar zal iedereen een eigen afweging in maken.![]()
Dat kan niet want ik praat over feiten.quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En weer, de ultieme pieken. En de pieken van dag en nacht in de zomer? Niet relevant?
De pieken van een wasmachine? Niet relevant?
Maar verder ga ik er niet op in. We verschillen fundamenteel van mening.
Het net is in nl berekend op een gelijktijdig vermogen van woningen van 1-1,5 kw per woning(inderdaad niet kwh).
Ga je naar all electric zit je snel aan 3kw op piekverbruiken. (Gem per woning)
Daar zijn ook de meeste wijkaansluitingen Incl trafo op berekend.
Jan gaf aan dat een woningaansluiting dat zat aankan. Dat klopt maar we praten compleet langs elkaar heen.
Alles wat ik zeg is ook wat Tennet zegt en berekend heeft.
De discussie die ik aanzwengel is de keuze om te gaan voor een all electric toekomst in plaats van het gas en elektra net beiden te laten leveren.Vakman pur sang![]()
Sorry, kon echt niet bedenken wat je met een zomer-avond piek bedoelde.quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee. Maar in mn eigen overzicht wel. Verder ben je weer lekker selectief shoppen. Succes d'r meeTot nooit .......![]()
Nee de piek zit in de middag met hoogstaande zon, weinig mensen thuis en weinig verbruik. De energie zal dan bijna “verbrand” moeten worden.quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:57 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Sorry, kon echt niet bedenken wat je met een zomer-avond piek bedoelde.
Of opgeslagen voor de avond (koeling)Vakman pur sang![]()
Waar haal je dit vandaan?quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat kan niet want ik praat over feiten.
Het net is in nl berekend op een gelijktijdig vermogen van woningen van 1-1,5 kw per woning(inderdaad niet kwh).
Jan gaf aan dat een woningaansluiting dat zat aankan. Dat klopt maar we praten compleet langs elkaar heen.
De discussie die ik aanzwengel is de keuze om te gaan voor een all electric toekomst in plaats van het gas en elektra net beiden te laten leveren.![]()
Tevens is er de gasabsorptie warmtepomp. Deze zou ook als kleine huisinstallatie ontwikkeld kunnen worden, die heeft ook een cop van 3-4 maar werkt puur op gas, maar verder hetzelfde.Vakman pur sang![]()
Wacht maar effequote:Op woensdag 1 maart 2023 20:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Sorry, maar wie claimt maakt hard.Vakman pur sang![]()
Ja maar als je hele wijk dat tegelijk gaat grbruiken ontstaat er toch echt een probleem.quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Standaard huisaansluiting is 3 keer 25 Ampere, ofwel 17 kW
Jij hebt een groepenkast met 12 groepen van 16A. Die kan je echt niet allemaal tegelijk vol belasten. Zo werkt het op het net ook.
Als je in een appartementencomplex woont moet je niet gek opkijken als je net z'n 8-en op een 3x100A aansluiting zit. Dit omdat je nooit allemaal tegelijk 3x100A gebruikt.
[ Bericht 11% gewijzigd door Speekselklier op 01-03-2023 20:15:25 ]Tot nooit .......![]()
Lospedrosa heeft het over 1-1,5 kw wat er tegelijk gebruikt kan worden.quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:10 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ja maar als je hele wijk dat tegelijk gaat grbruiken ontstaat er toch echt een probleem.
Jij hebt een groepenkast met 12 groepen van 16A. Die kan je echt niet allemaal tegelijk vol belasten. Zo werkt het op het net ook.![]()
In het grote geheel wordt daarmee gerekend. Voor 1000 huizen wordt van 1500kW uitgegaan, gelijktijdig. In de praktijk zetten niet 1000 huizen gelijktijdig de wasmachine aan.quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lospedrosa heeft het over 1-1,5 kw wat er tegelijk gebruikt kan worden.Tot nooit .......![]()
Waar haal je dat vandaan?quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:16 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
In het grote geheel wordt daarmee gerekend. Voor 1000 huizen wordt van 1500kW uitgegaan, gelijktijdig.![]()
Wat mij betreft is dat inmiddels algemene kennis. Er is bij het berekenen van het net is er van uit gegaan dat je per huis maximaal 35 of 3*25 A kan gebruiken maximaal maar dat niet iedereen dat aldoor de hele dag gaat doen. Bij de aanleg is ooit uitgegaan van gemiddeld maximaal 1 KW per aansluiting. Dus de draden in de straat en de trafo's enz zijn berekend op 1 KW per aansluiting. Diverse mensen weten dat hier dus doe zelf even moeite dat op te zoeken als je er aan twijfelt.quote:![]()
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.![]()
Wie claimt maakt hardquote:Op woensdag 1 maart 2023 20:32 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Wat mij betreft is dat inmiddels algemene kennis. Er is bij het berekenen van het net is er van uit gegaan dat je per huis maximaal 35 of 3*25 A kan gebruiken maximaal maar dat niet iedereen dat aldoor de hele dag gaat doen. Bij de aanleg is ooit uitgegaan van gemiddeld maximaal 1 KW per aansluiting. Dus de draden in de straat en de trafo's enz zijn berekend op 1 KW per aansluiting. Diverse mensen weten dat hier dus doe zelf even moeite dat op te zoeken als je er aan twijfelt.![]()
Gemiddeld voor een hele wijk/stad/land per woning. Gelijktijdig gebruik.quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Lospedrosa heeft het over 1-1,5 kw wat er tegelijk gebruikt kan worden.Vakman pur sang![]()
Waar blijft je bron? Is die net zo goed als die waarmee je je mening over warmtepompen onderbouwde, Climategate punt nl? Je roept iets te vaak halve waarheden en onzin om je op je woord te nemen.quote:Op woensdag 1 maart 2023 21:08 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Gemiddeld voor een hele wijk/stad/land per woning. Gelijktijdig gebruik.![]()
Fixed…quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:45 schreef bambino het volgende:
@:Speekselklier jij hebt nooit leren tellen op school
Na 56 komt 57![]()
Ik was even een het stucen thuis Jan. Een rot klus.quote:Op woensdag 1 maart 2023 21:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Waar blijft je bron? Is die net zo goed als die waarmee je je mening over warmtepompen onderbouwde, Climategate punt nl? Je roept iets te vaak halve waarheden en onzin om je op je woord te nemen.
Nu ff tijd en zal je voorzien van bronnen.
1. Een heel leerzaam rapport van TU Delft over het aanbod en E net en de verschillende mogelijke scenario’s
https://ce.nl/wp-content/(...)030_Hoofdrapport.pdfVakman pur sang![]()
2. De piekvraag is huidig gemiddeld 0,9 kw per woning. Dit zal dan in 2030 naar 4,4Kw moeten stijgen. Te lezen op pag. 3 van netbeheer NL
https://www.netbeheernede(...)limme_netten_141.pdfVakman pur sang![]()
Dank voor de beide rapporten, en idd, het Stroomnetwerk zal sterk moeten worden uitgebouwd als iedereen aan de warmtepomp en de EV gaat. Schrikbarend hoe laag de capaciteit is, laat goed zien dat de politiek geen idee heeft waar ze beslissingen over nemen, of beter gezegd, zoals gewoonlijk de consequenties van hun beslissingen niet willen weten of er doof voor zijn.![]()
Die 1kw had ik van jou onthouden en opgezocht en het klopte ook nog, ongeveer.quote:Op woensdag 1 maart 2023 21:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben niet echt een betrouwbare bron
Vakman pur sang![]()
Vermoedelijk heb ik het weer van ivo1985 onthouden.quote:Op woensdag 1 maart 2023 21:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Die 1kw had ik van jou onthouden en opgezocht en het klopte ook nog, ongeveer.![]()
Ik kan idd niet van die dingen lezen, zo gauw iets langer is dan 1 alinea ben ik de weg kwijt.quote:Op woensdag 1 maart 2023 21:34 schreef Lospedrosa het volgende:
En voor degene die slecht rapporten kunnen lezen:
[ afbeelding ]
Ben super goed in tabellen, grafieken, wiskunde, maar een bladzijde van een boek lezen lukt niet
Dus nice!![]()
Zit vandaag met 6,25 al op 1/3e van heel januari haha.
Maar moet nog wel flink stijgen wil ik de 243 van vorig jaar halen deze maand.
Moet het snel oplopen tot 8+ per dag.![]()
Ik zag het inderdaad... deed de titel 1 ophogen. Maar dat was al automatisch gebeurt.quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:45 schreef bambino het volgende:
@:Speekselklier jij hebt nooit leren tellen op school
Na 56 komt 57Tot nooit .......![]()
Nee.quote:Op woensdag 1 maart 2023 20:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Standaard huisaansluiting is 3 keer 25 Ampere, ofwel 17 kW
Een standaard is 1x40ampere.
Daarna krijg je pas 3x25 ampère.
Genoeg huizen dus die 1x40 word geleverd.
Denk aan kleine appartementen.Wil je mijn boot zien PTA / Mijn boot en de aanpassing die worden gedaan.![]()
Vraag:quote:Op woensdag 1 maart 2023 21:34 schreef Lospedrosa het volgende:
En voor degene die slecht rapporten kunnen lezen:
[ afbeelding ]
Komt de dip in het winterverbruik door warmte van de zon?
Vraag 2:
Maakt een thuisaccu het dal in het zomerverbruik niet minder extreem?
Vraag 3:
Is er in dit rapport rekening gehouden met verbruik aanpassingen?
(Ik weet niet uit welk rapport deze grafiek komt. Maar waardeer de post erg.)
![]()
Maar jij begint hier claims te maken. Niet ik.quote:Op woensdag 1 maart 2023 17:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Kan ook aan jou vragen dat te berekenen hè?1 m3 gas bevat 9.8 kWh aan energie, en een gascentrale heeft een rendement van ongeveer 60%. Dan kom je dus op 5.9 kWh stroom uit 1 m3 gas. Nog wat transportverlies erbij, en je komt conservatief genomen op 5.5 kWh stroom in je huis. 5.5 kWh stroom met een COP van 3 (ik reken conservatief) levert je 16.5 kWh aan warmte op.quote:Want jij beweerd dus het tegendeel zonder berekening
Hoe ga jij 16.5 kWh warmte genereren door het in je CV-ketel verbranden van 1 m3 gas?Huilen dan.![]()
Ja en zo waren karresporen niet geschikt om met vrachtwagens overheen te kachelen. Dat het huidige stroomnet ongeschikt is voor volledig duurzaam betekent niet dat we de vooruitgang moeten laten tegenhouden door een verouderde infrastructuur. Al met al is het dus hoog tijd om eens goed na te denken over hoe we dat Europese stroomnet beter kunnen inrichten met oog op de actuele en toekomstige ontwikkelingen.quote:Op woensdag 1 maart 2023 19:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat kan niet want ik praat over feiten.
De discussie die ik aanzwengel is de keuze om te gaan voor een all electric toekomst in plaats van het gas en elektra net beiden te laten leveren.
Als we te beroerd waren om infrastructuur te vernieuwen wanneer dat nodig was dan reden we nu ook nog met onze bolderkar over knollenpaden. Stompzinnig "kan niet"-gelul:.
Huilen dan.![]()
daar lijkt het wel op. Combinatie van zonnepanelen en warmepomp die wat rustiger loopt.quote:Op woensdag 1 maart 2023 23:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vraag:
Komt de dip in het winterverbruik door warmte van de zon?als je tijdens de dip je accu laadt wel. De praktijk nu is dat hij voor de dip al vol zit.quote:Vraag 2:
Maakt een thuisaccu het dal in het zomerverbruik niet minder extreem?mag uit gaan van welquote:Vraag 3:
Is er in dit rapport rekening gehouden met verbruik aanpassingen?quote:(Ik weet niet uit welk rapport deze grafiek komt. Maar waardeer de post erg.)
Tot nooit .......![]()
maar op zo een moment (als je pomp stil staat) zou de tweede piek toch lager zijn met een accu? Ik heb het niet over significantie, wel over voor mijn huishouden (waarom zie einde v/h bericht)quote:Op woensdag 1 maart 2023 23:32 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
daar lijkt het wel op. Combinatie van zonnepanelen en warmepomp die wat rustiger loopt.maar ik kan prima s nachts een vaatwasser aan hebben, of een wasmachine. Dat is nu ook al. Dan weet ik 100% zeker dat het verbruik uit mijn accu komt (ipv overdag met panelen waar ik niet weet hoe of wat). Ook kan ik sww verplaatsen naar overdag. Nog daargelaten dat mijn nacht dal dan in de zomer 100% weg is. Voor mijn huishouden hoeft men dus (in de zomer) 0 stroom op te wekken. Natuurlijk in totaliteit onzin. Maar ik betaal geen belasting en belast het net niet met afname. Ik neem de onverwachte factor consument weg, blijft alleen weer over. Wijkaccus zijn hiervoor imho niet interessant voor de consument, ook omdat je er voor betaald maar er zelf niets voor terug zal krijgen. Helemaal niet in mijn woonwijk, waar daken zonder panelen echt zeldzaam zijn. Ik weet niet wat het onderzoek hier over schreef.quote:[..]
als je tijdens de dip je accu laadt wel. De praktijk nu is dat hij voor de dip al vol zit.nja dat hoopte ik met zekerheid te horen.quote:[..]
mag uit gaan van wel
[..]
Ik had overigens net al iets gezegd over mijn eigen voorspelbaarheid. Maar in elk bericht gaat het enkel over "de accu". Ik kan in mijn huishouden elke 100 watt teruglevering direct de warmtepomp in duwen door de thermostaat aan te passen. Geautomatiseerd. Zo kan je ook in het voor en najaar de zon overdag gebruiken om naast je accu warmte in je huis op te slaan.
Dit zal echt steeds normaler worden. dan is een 3kwh accu een balansmiddel en ook een "zelfvoorziening" voor (ik schat) 9 maanden per jaar.
Maar ik zal daar volgend jaar over posten![]()
![]()
In de zomer neem je niet af maar jij en je buren zijn wel heel erg aan het terug leveren en de elektroontjes maken geen verschil tussen afnemen en leveren in de draden door de straat. Je belast het net dus wel degelijk door je panelen.quote:Op donderdag 2 maart 2023 00:33 schreef investeerdertje het volgende:
Voor mijn huishouden hoeft men dus (in de zomer) 0 stroom op te wekken. Natuurlijk in totaliteit onzin. Maar ik betaal geen belasting en belast het net niet met afname. Ik neem de onverwachte factor consument weg, blijft alleen weer over. Wijkaccus zijn hiervoor imho niet interessant voor de consument, ook omdat je er voor betaald maar er zelf niets voor terug zal krijgen. Helemaal niet in mijn woonwijk, waar daken zonder panelen echt zeldzaam zijn. Ik weet niet wat het onderzoek hier over schreef.![]()
Dat jij het uit je accu's haalt is leuk voor jouw (want gratis). Voor de netbelasting heeft het totaal geen zin.quote:Op donderdag 2 maart 2023 00:33 schreef investeerdertje het volgende:
maar ik kan prima s nachts een vaatwasser aan hebben, of een wasmachine. Dat is nu ook al. Dan weet ik 100% zeker dat het verbruik uit mijn accu komt (ipv overdag met panelen waar ik niet weet hoe of wat). Ook kan ik sww verplaatsen naar overdag. Nog daargelaten dat mijn nacht dal dan in de zomer 100% weg is. Voor mijn huishouden hoeft men dus (in de zomer) 0 stroom op te wekken.
In de nachtelijke uren is er zomers geen netbelasting. Ze hebben liever dat hij overdag draait, tijdens een piek.
Wat voor de netbelasting weer wel fijn is: dat snachts op je accu draait en zorgt dat ie weer leeg is (en dan met name: zorgen dat ie weer leeg is). Maar dan ook zorgen dat je hem weer vult tijdens de pieken en niet om 9u smorgens.Het voordeel van geen belasting betalen is juist. Verder ben jij helemaal geen onverwachtte faktor in het grote geheel.quote:Voor mijn huishouden hoeft men dus (in de zomer) 0 stroom op te wekken. Natuurlijk in totaliteit onzin. Maar ik betaal geen belasting en belast het net niet met afname. Ik neem de onverwachte factor consument weg, blijft alleen weer over.
Of anders gezegd: vlak nadat er iemand klaar is met wassen is er ruimte in jouw wijk voor jou om de was te doen. Nu besluit jij het op je accu te doen. Dat is net zo'n onverwachtte faktor.Wijk accu's zijn er ook niet voor jou maar voor de netbeheerder. Om pieken uit het net te halen. Dat draait niet altijd om zonnepanelen ze kunnen de accu ook vanuit het net laden (in de winter zelfs tijdens dalmomenten) en bij pieken ontladen.quote:Wijkaccus zijn hiervoor imho niet interessant voor de consument, ook omdat je er voor betaald maar er zelf niets voor terug zal krijgen. Helemaal niet in mijn woonwijk, waar daken zonder panelen echt zeldzaam zijn.
EXTREEM VOORBEELD:
Er zijn in jouw wijk 12 hennepplantages zijn die elk hele uur een kwartier lang de plantjes verlichten met 500kW. De netbeheerder zou die benodigde stroom uit de wijkaccu kunnen halen. De overige 3 kwartie zijn dan om de accu weer te vullen. In plaats van een kwartier 500kW gaat er dan continue 125kW naar jouw wijk. Zo is dat enorme verbruik afgevlakt. Dat vullen van de accu kan uit het net. Dag en nacht, zon of niet....
Zo kunnen ze met een wijkaccu ook andere pieken wegnemen. Iedereen komt om half 6 thuis, hangt zijn EV aan de lader en gaat koken bijvoorbeeld. De benodige electriviteit voor deze piek kunnen ze gedurende de dag uit het net halen.
Goedkoper zou zijn als de netbeheerder vraagt of de plantages hun verlichting kunnen spreiden zodat elk kwartier er drie plantages energie vragen. Een accu is dan niet nodig. De netbeheerder heeft dan ook graag jouw zonnestroom want daarmee kan hij zijn accu vullen. Liever dus niet in je eigen accu.
Andersom, als er geen accu zou staan heeft de netbeheerder alleen dat ene kwartier dolgraag jouw zonnestroom want daarmee vlak jij dan weer het net af. Dat ene kwartier dus ff niet je accu laden.
Bij elkaar is het voor jou dus onvoorspelbaar wannneer je het beste kan laden en of niet. Wanneer jouw zonnestroom nodig is of niet. Dat is wat een 'domme' thuisaccu voor het net zinloos maakt.
[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 02-03-2023 07:44:56 ]Tot nooit .......![]()
Ik heb volgens mij 1x25 kan dat? Is al een ouder huis (1967).quote:Op woensdag 1 maart 2023 22:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee.
Denk aan kleine appartementen.![]()
Denk het ook.quote:Op woensdag 1 maart 2023 23:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vraag:
Merk dat nu al, hij draait nu op 500W om te verwarmen bij -1 buiten en bijvoorbeeld gistermiddag steeg het van vriespunt naar 7 graden en de zon vol op de buitenunit (en panelen) dus hij gebruikte veel minder energie en tegelijkertijd was er ook veel minder warmte nodig want de zon warmde mijn woonkamer al op.
Heb gister dus ook 4 van de 6 opgewekte kWh's teruggeleverd. Maar over de hele dag nog 9 uit het net gehaald.![]()
Ja hoor, had ik ook standaard.quote:Op donderdag 2 maart 2023 07:30 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij 1x25 kan dat? Is al een ouder huis (1967).Tot nooit .......![]()
Het volledige rapport deelde ik in de post ervoor.quote:Op woensdag 1 maart 2023 23:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vraag:
Vraag 2:
Maakt een thuisaccu het dal in het zomerverbruik niet minder extreem?
Vraag 3:
Is er in dit rapport rekening gehouden met verbruik aanpassingen?
(Ik weet niet uit welk rapport deze grafiek komt. Maar waardeer de post erg.)
1. Wat je daar ziet is een gemiddelde (koude/warme) dag van 0:00 tot 23:39. De pieken zitten na de nacht en bij thuiskomst van mensen. (Opstoken, apparaat gebruik)
2. De huidige accu’s kunnen dat niet. Tenzij je alle stroom ineens verbrand. Als ze in capaciteit fors toenemen wel. Maar PV stroom komt ook van grote installaties als zonneweides ed.
In het Delft rapport wordt al gesproken over toekomstige waterstof opslagen meer centraal.
3. Ja.Vakman pur sang![]()
Jij zit niet op mijn lijn in de discussie.quote:Op woensdag 1 maart 2023 23:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar jij begint hier claims te maken. Niet ik.
[..]
1 m3 gas bevat 9.8 kWh aan energie, en een gascentrale heeft een rendement van ongeveer 60%. Dan kom je dus op 5.9 kWh stroom uit 1 m3 gas. Nog wat transportverlies erbij, en je komt conservatief genomen op 5.5 kWh stroom in je huis. 5.5 kWh stroom met een COP van 3 (ik reken conservatief) levert je 16.5 kWh aan warmte op.
Hoe ga jij 16.5 kWh warmte genereren door het in je CV-ketel verbranden van 1 m3 gas?
Let wel ik ben zeker niet tegen, ik zeg alleen dat er meerdere wegen naar Rome leiden en ik het gasnet niet zou afschrijven.Vakman pur sang![]()
Je haalt de standaard aansluiting met de kleine aansluiting door elkaar.quote:Op woensdag 1 maart 2023 22:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee.
Denk aan kleine appartementen.
https://www.enexis.nl/aan(...)luiting-heb-ik-nodig![]()
Als je een thuis accu en een EV hebt laad je waarschijnlijk helemaal geen stroom het net meer in, als je een beetje slim laadt. Over 2 maanden kan ik over de praktijk hiervan berichten. Tot nu toe kan ik je vertellen, op het moment dat de PV flink stroom begint te produceren, loopt hier de vaatwasser, de wasmachine en daarna de droger, in de zomer de Airco om te koelen en als het koud is om te verwarmen.quote:Op woensdag 1 maart 2023 23:32 schreef Speekselklier het volgende:
als je tijdens de dip je accu laadt wel. De praktijk nu is dat hij voor de dip al vol zit.
Op zonnige dagen als die deze week waren (let wel, Jan/Maart) heb ik dan nog een 12 kWh uur over, die het net in gaan en binnenkort dus de auto.![]()
Ja zeker dat kan jaquote:Op donderdag 2 maart 2023 07:30 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik heb volgens mij 1x25 kan dat? Is al een ouder huis (1967).
Dan heb je maar 3 groepen ook
Staat trouwens gewoon op je afreking .
Je betaalt ook stukken minder aan transport kosten als je maar 1 zekering heb vs 3 zekeringen .
De aansluiting kosten zeg maar.Wil je mijn boot zien PTA / Mijn boot en de aanpassing die worden gedaan.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: