abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 1 maart 2023 @ 09:27:04 #251
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208187765
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 09:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En? Dat klopt toch? Net zo goed als dat je ook je gebruik kan sturen om productie af te vlakken.
Nogmaals, jouw accu zit al helemaal propvol tijdens stroompieken, die vooral in de zomer plaatsvinden. Je panelen hebben doorvoor al uren staan loeien en hebben je accu al gevuld. Daarbij is het een accu een heel dure oplossing voor dat probleem. Panelen even afkoppelen is veel goedkoper en affectiever
Tot nooit .......
  woensdag 1 maart 2023 @ 09:28:21 #252
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208187781
quote:
99s.gif Op woensdag 1 maart 2023 09:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Nogmaals, jouw accu zit al helemaal propvol tijdens stroompieken, die vooral in de zomer plaatsvinden. Je panelen hebben doorvoor al uren staan loeien en hebben je accu al gevuld. Daarbij is het een accu een heel dure oplossing voor dat probleem. Panelen even afkoppelen is veel goedkoper en affectiever
Ik begrijp echt niet wat jouw probleem is
  woensdag 1 maart 2023 @ 09:35:22 #253
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208187859
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 09:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik begrijp echt niet wat jouw probleem is
Ik heb geen probleem. Zoals ik al aangaf neem ik zelf ook binnenkort een accu.

Ik zeg alleen dat je even moet kijken waneer we daadwerkelijk stroompieken hadden en kijk eens wat jouw accu's er aan hebben bijgedragen om die af te vlakken (zoals @investeerdertje beweert). Stonden ze op dat moment vol te laden of zaten ze al vol (en liep je dus alsnog het net vol te stouwen met zonnestroom). ALs je dat weet kan je pas bepalen wat jouw bijdrage in het afvlakken van de pieken was. Ik kan het je vast je verklappen: HELEMAAL NIETS.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 01-03-2023 09:50:26 ]
Tot nooit .......
  woensdag 1 maart 2023 @ 09:51:25 #254
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208188119
quote:
99s.gif Op woensdag 1 maart 2023 09:35 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Ik heb geen probleem. Zoals ik al aangaf neem ik zelf ook binnenkort een accu.

Ik zeg alleen dat je even moet kijken waneer we daadwerkelijk stroompieken hadden en kijk eens wat jouw accu's er aan hebben bijgedragen om die af te vlakken (zoals @:investeerdertje beweert). Stonden ze op dat moment vol te laden of zaten ze al vol. ALs je dat weet kan je pas bepalen wat jouw bijdrage in het afvlakken van de pieken was. Ik kan het je vast je verklappen: HELEMAAL NIETS.
1. Als er door de zonnepanelen meer stroom wordt geproduceerd dan er verbruikt wordt, wordt dit in het net geladen. Dan is er dus sprake van een netbelasting. Correct?
2. Zet er een accu tussen die oplaad, dan is die netbelasting er niet, of, wanneer er meer overschot geproduceerd wordt dan de accu kan opnemen dan is sprake van een afvlakking, correct?
3. Komt bewolking voor de zon, accu neemt het over en er is geen piek in vraag, correct?
4. Wolken zijn weer weg, panelen produceren weer veel stroom, maar dit gaat de accu in, niet het net in, correct?
5. 1-4 kan je ook combineren met de afwas machine, wasmachine, droger, etc aan te zetten als er veel stroom wordt geproduceerd.
Kortom, je vlakt wel degelijk pieken af, en veel bij weer waarbij er continue wolken voor de zon komen.
zoals ik eerder zei
Vorig jaar, vanaf eind mei 85% van mijn stroom opgewekt en gebruikt (85% Autark), zonder accu was het 54% geweest.
Door mijn stroomverbruik te sturen icm een accu zorg ik er wel degelijk voor dat pieken in productie afvlakken. 31% van mijn verbruik is door de accu verplaats, dus afvlakking in vraag en aanbod.
pi_208188303
Uiteraard kan een accu geen piek in productie afvlakken als deze vol is.
Maar je hebt die dag wel x kWh opgeslagen en niet het net opgestuurd, waarmee je toch wat afvlakt.

Daarnaast trek je de accu weer leeg op het moment dat er geen zon is, waarmee je de vraag aan het net afvlakt.

Dus ja, je vlakt af. En nee, dat is niet maximaal want dan zou je ~25kWh aan opslag per woning neer moeten zetten. Maar naarmate er meer mensen EV's en thuisaccu's hebben en netbeheerders over meer wijkaccu's en accuparken beschikken, is het wel een totaaloplossing.

Het is niet zo ingewikkeld en ook geen reden om iemand op aan te vallen.
  woensdag 1 maart 2023 @ 10:04:12 #256
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208188333
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 09:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
1. Als er door de zonnepanelen meer stroom wordt geproduceerd dan er verbruikt wordt, wordt dit in het net geladen. Dan is er dus sprake van een netbelasting. Correct?
Nee, netbelasting ontstaat als er meer stroom op het net wordt gezet dan er wordt gebruikt. De stroom die jij onder normale omstandigheden produceert wordt elders gebruikt en er is dan dus geen netbelasting. Tijdens deze uren je accu opladen is voor de netbelasting dan ook zinloos.
quote:
2. Zet er een accu tussen die oplaad, dan is die netbelasting er niet, of, wanneer er meer overschot geproduceerd wordt dan de accu kan opnemen dan is sprake van een afvlakking, correct?
Zoals ik al aangaf, die netbelasting is er onder normale omstandigheden niet. Die komt pas midden op de dag. De tijden dat jouw accu's al lang en breed vol zitten. De tijden dat jouw overtollige stroom van je panelen op het net worden gezet.
quote:
3. Komt bewolking voor de zon, accu neemt het over en er is geen piek in vraag, correct?
Dat antwoord is lastig te geven. Als er in een klein deel van de regio bewolking is zal er nog steeds een piek in het aanbod zijn. Verschil is dat jij het vanuit je huis bekijkt en ik vanuit het net.[/quote]
quote:
4. Wolken zijn weer weg, panelen produceren weer veel stroom, maar dit gaat de accu in, niet het net in, correct?
Ok, jij vult weer heel snel je accu's en je overtollig stroom gaat het net weer op. Als je pieken wilde voorkomen had je ook je panelen even uit kunnen zetten, spaarde je een accyu uit,
quote:
5. 1-4 kan je ook combineren met de afwas machine, wasmachine, droger, etc aan te zetten als er veel stroom wordt geproduceerd.
Kortom, je vlakt wel degelijk pieken af, en veel bij weer waarbij er continue wolken voor de zon komen.
Punt 5 heb je helemaal gelijk.... Maar daar heb je dus geen accu voor nodig (terwijl daar wel de discussie over gaat.) En als je ook nog je panelen even uitzet heb je nog meer pieken afgevlakt.
Tot nooit .......
  woensdag 1 maart 2023 @ 10:36:48 #257
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208188733
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Uiteraard kan een accu geen piek in productie afvlakken als deze vol is.
Maar je hebt die dag wel x kWh opgeslagen en niet het net opgestuurd, waarmee je toch wat afvlakt.
[quote]Stroom de je buren waarschijnlijk goed konden gebruiken, bedoel je?
quote:
Daarnaast trek je de accu weer leeg op het moment dat er geen zon is, waarmee je de vraag aan het net afvlakt.

Dus ja, je vlakt af.
De vraag is of je af vlakt op het moment dat daar behoefte aan is. Op een zonnige dag sta je tot 10u af te vlakken terwijl de piek om 13u is. De tijd dat je zelf ook zonnestrom op het net zet. Om 13u je zonnepanelen uitzetten is dan goedkoper en effectiever dan een accu.
quote:
En nee, dat is niet maximaal want dan zou je ~25kWh aan opslag per woning neer moeten zetten. Maar naarmate er meer mensen EV's en thuisaccu's hebben en netbeheerders over meer wijkaccu's en accuparken beschikken, is het wel een totaaloplossing.
wijkaccus hebben wel zin. Die zorgen dat ze leeg zijn op de momenten dat er moet worden afgevlakt.
quote:
Het is niet zo ingewikkeld en ook geen reden om iemand op aan te vallen.


[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 01-03-2023 10:43:27 ]
Tot nooit .......
pi_208188833
De productie, afvalstroom en delving voor accu’s moet je ook meerekenen.
Vakman pur sang
  woensdag 1 maart 2023 @ 10:46:29 #259
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208188870
quote:
99s.gif Op woensdag 1 maart 2023 10:04 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Nee, netbelasting ontstaat als er meer stroom op het net wordt gezet dan er wordt gebruikt. De stroom die jij onder normale omstandigheden produceert wordt elders gebruikt en er is dan dus geen netbelasting. Tijdens deze uren je accu opladen is voor de netbelasting dan ook zinloos.

Dat is je definitie zo definieren dat het je uitkomt. Netbelasting is stroom afnemen of leveren, je belast daarmee het stroomnet. Stroom die ik produceer en door de buuv gebruikt wordt is ook netbelasting.
quote:
Zoals ik al aangaf, die netbelasting is er onder normale omstandigheden niet. Die komt pas midden op de dag. De tijden dat jouw accu's al lang en breed vol zitten. De tijden dat jouw overtollige stroom van je panelen op het net worden gezet.
[..]
Zie boven.
quote:
Dat antwoord is lastig te geven. Als er in een klein deel van de regio bewolking is zal er nog steeds een piek in het aanbod zijn. Verschil is dat jij het vanuit je huis bekijkt en ik vanuit het net.
[/quote]
nee, jij bekijkt het vanuit je ik heb gelijk en wil je argumenten niet zien.
quote:
Ok, jij vult weer heel snel je accu's en je overtollig stroom gaat het net weer op. Als je pieken wilde voorkomen had je ook je panelen even uit kunnen zetten, spaarde je een accyu uit,
Je redeneert hier om de brij om, feit is, en dat geef je toe, dat het de netbelasting afvlakt, of de panelen nu uit staan of in de accu leveren.
quote:
Punt 5 heb je helemaal gelijk.... Maar daar heb je dus geen accu voor nodig (terwijl daar wel de discussie over gaat.) En als je ook nog je panelen even uitzet heb je nog meer pieken afgevlakt.
Je spreekt jezelf tegen, stroomverbruik van huishoudelijke apparatuur tijdens veel zon vlakt wel de piek af, maar het laden (en ontladen) van de accu niet?

Hoewel je het niet wilt, geef je me gewoon gelijk.
pi_208188882
Het aardgas net is een compleet net voor net zoveel PJ als stroom kan leveren.
Dit wegdoen is denk ik een slechte beslissing
Vakman pur sang
  woensdag 1 maart 2023 @ 10:50:27 #261
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208188927
Ok ok, je vlakt af als je dat wilt horen. Echter doe je het niet op de momenten dat het voor het net nodig is.

Ook blijf ik er bij dat je op de momenten dat het nodig beter je panelen uit kan zetten. Dat is goedkoper dan een accu.
Tot nooit .......
  woensdag 1 maart 2023 @ 10:53:00 #262
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208188964
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 10:43 schreef Lospedrosa het volgende:
De productie, afvalstroom en delving voor accu’s moet je ook meerekenen.
Economisch zit dat in de prijs van de accu.
Energie technisch 50–65 kWh per kWh accu, voor de productie, als we de assumptie maken dat transport afval en delving dat verdubbelen, is een accu dus na een 100-130 keer opladen en ontladen, laten we gek doen, 200 keer ontladen en opladen, zichzelf teruggeleverd.
pi_208189027
Als er problemen zijn met het net, dan is het aan netbeheerders om dat op te lossen.
Dat is waar ze jaarlijks geld voor krijgen en aangezien dat tarief omhoog is gegaan, dit jaar nog meer geld voor krijgen.

Wat betreft het afvlakken: een thuisaccu die de laadstroom kan beperken zodat er gedurende de hele dag met 1kW minder terug geleverd wordt zou een oplossing kunnen zijn. Een lagere laadstroom is ook beter voor de levensduur van de accu.

1kW minder terug levering is bij een gemiddeld zonnedak al snel een verlaging van 35% van de netbelasting, wat substantieel is.

Tesla heeft nu al "Storm Watch" op z'n Powerwall, als er storm verwacht wordt dan ontlaadt hij zich niet en bewaart hij de stroom voor dat moment. Dus het zou ook niet zo moeilijk moeten zijn om zoiets met locatie aan een weerradar te koppelen zodat je laadstroom zo optimaal mogelijk wordt afgestemd op de verwachte opbrengst.

Er wordt altijd uitgegaan van "domme systemen" maar ook thuisaccu's worden steeds intelligenter.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-03-2023 11:06:09 ]
  woensdag 1 maart 2023 @ 10:59:38 #264
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208189035
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 10:50 schreef Speekselklier het volgende:
Ok ok, je vlakt af als je dat wilt horen. Echter doe je het niet op de momenten dat het voor het net nodig is.

Ook blijf ik er bij dat je op de momenten dat het nodig beter je panelen uit kan zetten. Dat is goedkoper dan een accu.
Zoals ik zei, als je je verbruik ook in de mix gooit, dus 's morgens de afwas en de was aanzet, vlak je het nog meer af. Je panelen uitzetten is niet goedkoper dan een accu, je bouwt in NL geen saldering op, je autarkie gaat omlaag.
  woensdag 1 maart 2023 @ 11:00:29 #265
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208189044
Eind mei krijg ik mijn Q5, dan ga ik trouwens nauwelijks tot niet meer terugleveren.
  woensdag 1 maart 2023 @ 11:06:54 #266
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208189128
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 10:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

Er wordt altijd uitgegaan van "domme systemen" maar ook thuisaccu's worden steeds intelligenter.
Dat klopt, als ze met de netbeheerder gaan cummoniceren zou het helemaal perfect zijn. De oplossing van SMA lijkt wat voorspellend te zijn.
Tot nooit .......
pi_208189172
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 11:06 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Dat klopt, als ze met de netbeheerder gaan cummoniceren zou het helemaal perfect zijn. De oplossing van SMA lijkt wat voorspellend te zijn.
Tesla Powerwall heeft in de US al "Time-Based Control", waarbij het gedrag wordt afgestemd op de dynamische tarieven van je energieleverancier. Dat is nog niet overal gemeengoed maar op die manier zou de koppeling met je energieleverancier ook prima werken.

Is stroom goedkoop, dan is er overschot.
Is stroom duur, dan is er een relatief tekort.

Je bereikt dan hetzelfde op basis van tarieven.

Met de integratie van "Autobidder" word je onderdeel van een "Virtual Power Plant" en wordt dat nog iets verder doorgevoerd en kan je ook echt gaan bijverdienen met je thuisaccu.

Dat klinkt allemaal als toekomstmuziek en dat is het in Nederland ook. De energiemarkt zal eerst open moeten staan voor dit soort verandering.
  woensdag 1 maart 2023 @ 11:27:24 #268
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208189340
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 11:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tesla Powerwall heeft in de US al "Time-Based Control", waarbij het gedrag wordt afgestemd op de dynamische tarieven van je energieleverancier. Dat is nog niet overal gemeengoed maar op die manier zou de koppeling met je energieleverancier ook prima werken.

Is stroom goedkoop, dan is er overschot.
Is stroom duur, dan is er een relatief tekort.

Je bereikt dan hetzelfde op basis van tarieven.

Met de integratie van "Autobidder" word je onderdeel van een "Virtual Power Plant" en wordt dat nog iets verder doorgevoerd en kan je ook echt gaan bijverdienen met je thuisaccu.

Dat klinkt allemaal als toekomstmuziek en dat is het in Nederland ook. De energiemarkt zal eerst open moeten staan voor dit soort verandering.
Er zal belasingtechnisch ook nog wat moeten veranderen. Als ik energiebelasting betaal bij levering en bij teruglevering geen enerbiebelasting terugkrijg dan duurt het even voordat dit soort zaken in Nederland financieel aantrekkelijk zijn.

Mogelijkheden om te leveren aan de buren, daar wordt nu in Den Haag praktijkonderzoek naar gedaan bij een aantalhuishoudens in de vogelwijk..
Tot nooit .......
  woensdag 1 maart 2023 @ 11:29:18 #269
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208189366
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 10:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Economisch zit dat in de prijs van de accu.
Energie technisch 50–65 kWh per kWh accu, voor de productie, als we de assumptie maken dat transport afval en delving dat verdubbelen, is een accu dus na een 100-130 keer opladen en ontladen, laten we gek doen, 200 keer ontladen en opladen, zichzelf teruggeleverd.
Je hebt die er energie er ook in gestopt (zelfs iets meer want rendement <100% ).
Dat maakt wat lastig berekenen hoeveel energie er bespaard is met zo'n accu.
Tot nooit .......
pi_208189631
Een vraag: Wij gaan de schuur vergroten en daarbij zou ruimte ontstaan om een eenvoudige plug en play installatie te kunnen monteren. Dit is niet op een vrije groep, dus daar zou je 500 wp op kunnen aansluiten.

Nu dacht ik dat die setjes wel in overvloed zouden bestaan maar dat valt tegen. Maak ik een denkfout of is het financieel toch niet aantrekkelijk genoeg dat hier markt voor is?
  woensdag 1 maart 2023 @ 12:15:26 #271
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208189798
quote:
99s.gif Op woensdag 1 maart 2023 11:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Je hebt die er energie er ook in gestopt (zelfs iets meer want rendement <100% ).
Dat maakt wat lastig berekenen hoeveel energie er bespaard is met zo'n accu.
Een accu is voor mij een economische keuze, het zorgt voor stijging van zelfvoorzienend en een geprojecteerde besparing van een 700 euro dit jaar. Afhankelijk van wat de stroomprijs gaat doen, verdien ik hem terug in 8-10 jaar.
pi_208189903
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 11:58 schreef Mathijz het volgende:
Een vraag: Wij gaan de schuur vergroten en daarbij zou ruimte ontstaan om een eenvoudige plug en play installatie te kunnen monteren. Dit is niet op een vrije groep, dus daar zou je 500 wp op kunnen aansluiten.

Nu dacht ik dat die setjes wel in overvloed zouden bestaan maar dat valt tegen. Maak ik een denkfout of is het financieel toch niet aantrekkelijk genoeg dat hier markt voor is?
Je kan met een PV-verdeler wel meer aansluiten.
pi_208190677
quote:
99s.gif Op woensdag 1 maart 2023 11:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Mogelijkheden om te leveren aan de buren, daar wordt nu in Den Haag praktijkonderzoek naar gedaan bij een aantalhuishoudens in de vogelwijk..
Bij in de straat is iedereen werkloos, dus ik kan de stroom dan overdag wel kwijt :9
pi_208190691
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 10:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zoals ik zei, als je je verbruik ook in de mix gooit, dus 's morgens de afwas en de was aanzet, vlak je het nog meer af. Je panelen uitzetten is niet goedkoper dan een accu, je bouwt in NL geen saldering op, je autarkie gaat omlaag.
Het is idd aan de netbeheerder om die pieken en dalen op te pakken. Ik geloof wel in het individuele nut van een accupakket.
Maar heb twijfel naar de all-electric weg die nederland is ingeslagen. Helemaal onderaan de streep denk ik niet dat dit de eerste 10-15 jaar CO2 besparing gaat opleveren.
Tel maar mee, verdubbeling capaciteit hoog en middenspanningsnet, verzwaren laagspanningsnet.
Miljoenen thuis accu’s . De productie en delving en verwerking van miljoenen tonnen koper.

Terwijl je met relatief schoon aardgas uit diverse bodems in Europa superschoon kunt verwarmen.
Zonder uitbreiding van het net (op laadpunten auto’s na)
Vakman pur sang
pi_208190725
Trouwens op de ultieme pieken vlakt een accu niks af

Winter: 7 dagen donker en vriezend weer, piekbelasting in de avond. Accu is na 1 dag leeg, de pieken zullen na het diner plaatsvinden

Zomer: 30 dagen zonnig heet weer: rond het middaguur zitten accu’s bomvol en wordt er volop teruggeleverd.
Vakman pur sang
  woensdag 1 maart 2023 @ 13:39:34 #276
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208190769
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 13:33 schreef Lospedrosa het volgende:
Terwijl je met relatief schoon aardgas uit diverse bodems in Europa superschoon kunt verwarmen.
Dan is het nog steeds efficiënter om dat aardgas te gebruiken om stroom mee op te wekken waarmee je je warmtepomp van energie kan voorzien dan om dat aardgas in je CV-ketel te verstoken.

Nog beter natuurlijk wanneer je, nu je die warmtepomp toch hebt, dat ding voedt met stroom die opgewekt wordt zonder daarbij een hoop broeikasgassen de atmosfeer in te slingeren.
Huilen dan.
pi_208190892
quote:
7s.gif Op woensdag 1 maart 2023 13:39 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dan is het nog steeds efficiënter om dat aardgas te gebruiken om stroom mee op te wekken waarmee je je warmtepomp van energie kan voorzien dan om dat aardgas in je CV-ketel te verstoken.

Nog beter natuurlijk wanneer je, nu je die warmtepomp toch hebt, dat ding voedt met stroom die opgewekt wordt zonder daarbij een hoop broeikasgassen de atmosfeer in te slingeren.
Ja dat vraag ik me dus af.
Ten eerste omdat te doen zul je eerst enorm moeten investeren met alle co2 verbruik van dien.
De netten verzwaren is 1 dan nog meer duurzaam opwekken of met kernenergie (+30jaar)

Trouwens is het niet zo dat wanneer je van gas electriciteit maakt en dat in je WP stopt het enige CO2 besparing oplevert. Door de omzetverliezen in de centrale

Een beetje dit plaatje:


Dit verhaal is te negatief maar wel staan er waarheden in die onverlegbaar zijn.
https://www.climategate.n(...)nnig/comment-page-1/

[ Bericht 8% gewijzigd door Lospedrosa op 01-03-2023 14:01:27 ]
Vakman pur sang
  woensdag 1 maart 2023 @ 15:18:58 #278
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208191884
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 13:32 schreef JDx het volgende:

[..]
Bij in de straat is iedereen werkloos, dus ik kan de stroom dan overdag wel kwijt :9
Het gaat er niet zo zeer om dat je het in een emmertje voor de deur zet en dat je een dag later een emmertje terugkrijgt. Het gaat er vooral om hoe je dit onderling verrekend. Je bent plots energieleverancier.
Tot nooit .......
  woensdag 1 maart 2023 @ 15:19:31 #279
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208191892
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens op de ultieme pieken vlakt een accu niks af

Winter: 7 dagen donker en vriezend weer, piekbelasting in de avond. Accu is na 1 dag leeg, de pieken zullen na het diner plaatsvinden

Zomer: 30 dagen zonnig heet weer: rond het middaguur zitten accu’s bomvol en wordt er volop teruggeleverd.
Kijk uit, je hebt zo bonje als je dit zegt.
Tot nooit .......
  woensdag 1 maart 2023 @ 15:22:12 #280
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_208191919
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 13:32 schreef JDx het volgende:

[..]
Bij in de straat is iedereen werkloos, dus ik kan de stroom dan overdag wel kwijt :9
Koffie + 1kWh stroom voor de schappelijke prijs van ¤1,30.
Bij elk 10e kopje koffie 1kWh gratis! :+
  woensdag 1 maart 2023 @ 15:34:17 #281
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208192090
quote:
6s.gif Op woensdag 1 maart 2023 15:22 schreef MadMaster het volgende:
Koffie + 1kWh stroom voor de schappelijke prijs van ¤1,30.
En de eerste 2900 kopjes koffie + 2900 kwh stroom tijdelijk voor 40ct dankzij het prijsplafond
Tot nooit .......
  woensdag 1 maart 2023 @ 15:38:24 #282
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_208192139
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2023 15:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zoals nu met uurtarieven een dag vooruit zou je dit zelf al prima kunnen implementeren. Maar het hele stroomnet in de usa is best wel brak, daarom heb je dit soort prijzen. Dit als voorbeeld nemen lijkt mij niet het beste.

Thuisaccu's voor... Thuis. Worden interessant zodra je zelf de opgewekte stroom kan gebruiken. In mijn geval heb ik per nacht +-3kwh nodig. Laten we voor t gemak zeggen dat een accu 12 jaar mee gaat en 4000 euro kost. Ik kan heb 7 maanden per jaar (conservatief) volladen van eigen productie. Dan heb ik 2520 dagen eigen stroom. 3150kwh. 7560 kWh. Dan ben ik met een stroomtarief (incl belasting) van 52 cent quitte gespeeld. Ik zie overigens ook accus van 6kwh die 4k kosten, dan kan het stroomtarief weer omlaag om quitte te spelen, evenals elk jaar langere levensduur.

Ik heb dat liever dan de Amerikaanse markt :)
Wij hebben wel gekozen voor een batterij, mede omdat er nog een premie van 1800¤ op zat.
hierdoor vangen de panelen alle stroom op die we overdag gebruiken (vnl sluiverbruik) en zit ik 's avonds met ongeveer 6kw in de batterij waar we de hele avond van kunnen koken, tv-kijken, enz.
tegen de ochtend is ze wel weer zo goed als leeg.
tegen mei verwacht ik elke dag wel een volle batterij
  woensdag 1 maart 2023 @ 15:40:23 #283
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208192166
Ik heb vanmorgen de wasmachine ingesteld dat hij anderhalf uur later pas aan ging, want dan staat de zon iig op de panelen, en het was een 60 graden was, dus kost al genoeg stroom.
De droger daarna was sowieso tijdens volle bak in de zon.

Morgen maar eens kijken hoe dat vanmorgen gegaan is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 1 maart 2023 @ 15:40:41 #284
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208192173
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 15:38 schreef mrPanerai het volgende:
Wij hebben wel gekozen voor een batterij, mede omdat er nog een premie van 1800¤ op zat.
premie, ik weet alleen dat het btw tarief 0% is...
Tot nooit .......
pi_208192279
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 15:40 schreef Leandra het volgende:
Ik heb vanmorgen de wasmachine ingesteld dat hij anderhalf uur later pas aan ging, want dan staat de zon iig op de panelen, en het was een 60 graden was, dus kost al genoeg stroom.
De droger daarna was sowieso tijdens volle bak in de zon.

Morgen maar eens kijken hoe dat vanmorgen gegaan is.
Ik gebruik een airco om te verwarmen, die begint om 6 uur om het op 17 graden te krijgen, zodat hij niet zo hard hoeft te werken, later naar 18 en nog later naar 18,5 graden.

Maar omdat de zon nu al op tijd schijnt en het overdag niet meer ijskoud is (en dus geen last van defrosts) denk ik eraan om hem niet meer vroeg al aan te zetten, maar gewoon later op de dag wat harder laat draaien.

Ik gebruik maar 2 van de 5 opgewekte kWh's direct deze dagen. Ga vandaag de 6 zelfs halen.
  Moderator woensdag 1 maart 2023 @ 15:56:32 #286
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208192345
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 15:38 schreef mrPanerai het volgende:

[..]
Wij hebben wel gekozen voor een batterij, mede omdat er nog een premie van 1800¤ op zat.
hierdoor vangen de panelen alle stroom op die we overdag gebruiken (vnl sluiverbruik) en zit ik 's avonds met ongeveer 6kw in de batterij waar we de hele avond van kunnen koken, tv-kijken, enz.
tegen de ochtend is ze wel weer zo goed als leeg.
tegen mei verwacht ik elke dag wel een volle batterij
Dit is exact de reden waarom ik een batterij wil. Niét voor de winterdagen, want daarvoor is de zon niet toereikend, maar wel voor het sluip/avond/nachtverbruik in de rest van het jaar. Zeg even 8 maanden is 240 nachten grofweg, en ik verbruik in de periode nadat de zon onder is gegaan tot de dag erna de zon weer op is, ergens iets van tussen de 3 en de, mwah, pak 'm beet 5 a 6 kwh, dus wil ik een 10 kWh batterij, precies voor die 240 nachten.

Dat geeft je ook iets meer ruimte als de saldering er straks niet meer is om de wasmachine 's avonds aan te zetten mocht dat nodig zijn, zonder dat je die stroom uit het net hoeft te trekken.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 1 maart 2023 @ 16:09:01 #287
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_208192457
quote:
99s.gif Op woensdag 1 maart 2023 15:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
En de eerste 2900 kopjes koffie + 2900 kwh stroom tijdelijk voor 40ct dankzij het prijsplafond
Ben je besodemieterd, weet je wat de koffie tegenwoordig kost?
En de stroom die je nodig hebt om die koffie te zetten? :P
pi_208192507
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 15:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is exact de reden waarom ik een batterij wil. Niét voor de winterdagen, want daarvoor is de zon niet toereikend, maar wel voor het sluip/avond/nachtverbruik in de rest van het jaar. Zeg even 8 maanden is 240 nachten grofweg, en ik verbruik in de periode nadat de zon onder is gegaan tot de dag erna de zon weer op is, ergens iets van tussen de 3 en de, mwah, pak 'm beet 5 a 6 kwh, dus wil ik een 10 kWh batterij, precies voor die 240 nachten.

Dat geeft je ook iets meer ruimte als de saldering er straks niet meer is om de wasmachine 's avonds aan te zetten mocht dat nodig zijn, zonder dat je die stroom uit het net hoeft te trekken.
Maar die batterijen kunnen weleens elk jaar 30% in prijs zakken en tegelijkertijd 30% in capaciteit toenemen, waarom niet wachten tot 2026?
Vakman pur sang
  Moderator woensdag 1 maart 2023 @ 16:23:50 #289
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208192618
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 16:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar die batterijen kunnen weleens elk jaar 30% in prijs zakken en tegelijkertijd 30% in capaciteit toenemen, waarom niet wachten tot 2026?
Maar ik koop er NU geen? Ik wil het wel, maar ik doe het niet. Het kan inderdaad, maar volgens die redenering kon je ook nooit een nieuwe harddisk kopen want zelfde redenering, etc :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208192623
Wellicht een domme vraag, maar kunnen een accu en zonnepanelen (8800Wp) op dezelfde 3-fase groep? Ik heb de omvormer van de zonnepanelen zo laten hangen dat er later eventueel plaats is voor een accu ernaast, zou wel handig zijn als ik een tweede kabel naar de meterkast kan besparen.
  woensdag 1 maart 2023 @ 16:25:32 #291
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208192632
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 13:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat vraag ik me dus af.
Ten eerste omdat te doen zul je eerst enorm moeten investeren met alle co2 verbruik van dien.
De netten verzwaren is 1 dan nog meer duurzaam opwekken of met kernenergie (+30jaar)

Trouwens is het niet zo dat wanneer je van gas electriciteit maakt en dat in je WP stopt het enige CO2 besparing oplevert. Door de omzetverliezen in de centrale

Een beetje dit plaatje:
[ afbeelding ]

Dit verhaal is te negatief maar wel staan er waarheden in die onverlegbaar zijn.
https://www.climategate.n(...)nnig/comment-page-1/
Een moderne Gasgestookte centrale heeft een efficiëntie van ca 65%, transport een verlies van tussen de 1 en 4% afhankelijk van hoe hoog de spanning is. Laten we negatief zijn en van 60% uitgaan
Jij koopt gas, en jij hebt een geweldige ketel, die 100% van de energie die hij binnenkrijgt van het gas omzet in warmte in huis.
Per Kuub gas is dat dus ongeveer 10kWh aan energie, afhankelijk van wat voor een aardgas je hebt.
Nu stook ik het gas in een moderne centrale, maar daar stroom mee, van iedere kuub gas komt dan 6kWh aan stroom bij mij thuis aan. Een heel gewone airco met binnen en buiten unit heeft een rendement van 3,5 als warmtepomp. De 6kWh aan stroom levert dan 21 kWh aan warmte op omdat ie de warmte uit de buitenlucht trekt.
En dat is als je alle stroom uit gas zou halen, haal je een deel uit PV of wind, is de CO2 uitstoot nog lager.
  woensdag 1 maart 2023 @ 16:38:10 #292
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_208192751
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 13:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat vraag ik me dus af.
Nou, dan probeer je het toch eens grofweg uit te rekenen?
quote:
Ten eerste omdat te doen zul je eerst enorm moeten investeren met alle co2 verbruik van dien.
De netten verzwaren is 1 dan nog meer duurzaam opwekken of met kernenergie (+30jaar)
Ah ja, dus omdat iets een initiële investering vergt (die je later terugverdient) is het per definitie niet de moeite? 'Interessante' argumentatie.
quote:
Trouwens is het niet zo dat wanneer je van gas electriciteit maakt en dat in je WP stopt het enige CO2 besparing oplevert. Door de omzetverliezen in de centrale
Nee hoor. Wederom: reken het maar na. Je weet het rendement van een gascentrale, het rendement van een warmtepomp, en het rendement van een CV-ketel. Do the math.
quote:
Een beetje dit plaatje:
[ afbeelding ]

Dit verhaal is te negatief maar wel staan er waarheden in die onverlegbaar zijn.
https://www.climategate.n(...)nnig/comment-page-1/
En aan welke 'onweerlegbare' waarheden moeten we dan denken? Houd toch eens op met dat domme geroeptoeter van je joh.
Huilen dan.
  woensdag 1 maart 2023 @ 17:28:03 #293
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_208193316
quote:
7s.gif Op woensdag 1 maart 2023 16:09 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ben je besodemieterd, weet je wat de koffie tegenwoordig kost?
En de stroom die je nodig hebt om die koffie te zetten? :P
je krijgt dan toch 90ct van de overheid? het prijsplafond?
Tot nooit .......
  woensdag 1 maart 2023 @ 17:35:56 #294
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_208193388
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 17:28 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
je krijgt dan toch 90ct van de overheid? het prijsplafond?
Als ze die 90 cent per kWh daadwerkelijk op mijn rekening storten, dan kan ik er mee leven...
  woensdag 1 maart 2023 @ 17:39:22 #295
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208193426
Mooi begin van de maand, helaas zo te zien voorlopig ook gelijk de laatste onbewolkte dag en vanaf zaterdag zelfs veel neerslag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208193541
quote:
7s.gif Op woensdag 1 maart 2023 16:38 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nou, dan probeer je het toch eens grofweg uit te rekenen?
[..]
Ah ja, dus omdat iets een initiële investering vergt (die je later terugverdient) is het per definitie niet de moeite? 'Interessante' argumentatie.
[..]
Nee hoor. Wederom: reken het maar na. Je weet het rendement van een gascentrale, het rendement van een warmtepomp, en het rendement van een CV-ketel. Do the math.
[..]
En aan welke 'onweerlegbare' waarheden moeten we dan denken? Houd toch eens op met dat domme geroeptoeter van je joh.
Kan ook aan jou vragen dat te berekenen hè?
Want jij beweerd dus het tegendeel zonder berekening ;)
Vakman pur sang
pi_208193611
quote:
0s.gif Op woensdag 1 maart 2023 16:25 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Een moderne Gasgestookte centrale heeft een efficiëntie van ca 65%, transport een verlies van tussen de 1 en 4% afhankelijk van hoe hoog de spanning is. Laten we negatief zijn en van 60% uitgaan
Jij koopt gas, en jij hebt een geweldige ketel, die 100% van de energie die hij binnenkrijgt van het gas omzet in warmte in huis.
Per Kuub gas is dat dus ongeveer 10kWh aan energie, afhankelijk van wat voor een aardgas je hebt.
Nu stook ik het gas in een moderne centrale, maar daar stroom mee, van iedere kuub gas komt dan 6kWh aan stroom bij mij thuis aan. Een heel gewone airco met binnen en buiten unit heeft een rendement van 3,5 als warmtepomp. De 6kWh aan stroom levert dan 21 kWh aan warmte op omdat ie de warmte uit de buitenlucht trekt.
En dat is als je alle stroom uit gas zou halen, haal je een deel uit PV of wind, is de CO2 uitstoot nog lager.
Dat klopt maar kost je wel 6kwh op je aansluiting terwijl dit normaliter 1kwh gemiddeld is + 10kwh gas. Het gasnet ligt er al. Voor de komende 8 miljoen woningen op WP moet het net nog gerealiseerd worden.
Je kunt ook een andere weg kiezen bedoel ik.
Inmenging van met zonnestroom gemaakt gas e.d.

Tevens is als het echt koud is (piekmomenten) < -10C de cop van l/w nog maar 1,5 tot 2,5
Vakman pur sang
  woensdag 1 maart 2023 @ 18:41:13 #298
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208194169
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 17:55 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat klopt maar kost je wel 6kwh op je aansluiting terwijl dit normaliter 1kwh gemiddeld is + 10kwh gas. Het gasnet ligt er al. Voor de komende 8 miljoen woningen op WP moet het net nog gerealiseerd worden.
Je kunt ook een andere weg kiezen bedoel ik.
Inmenging van met zonnestroom gemaakt gas e.d.
6kWh kan je aansluiting echt wel aan, tenzij je in een 1920 huis woont met 2 stoppen in de kast. Zo een mooie villa in Baarn ofzo. :-)
quote:
Tevens is als het echt koud is (piekmomenten) < -10C de cop van l/w nog maar 1,5 tot 2,5
"SCOP en energie verbruik als je verwamt met airco's:
Een moderne airco (oftewel lucht-lucht-warmtepomp) kan heel energie efficiënt verwarmen. De efficiëntie van warmtepompen wordt gemeten volgens de europese norm EN14825 en uitgedrukt in de Seasonal Coëfficient of Performance (SCOP). De norm doet dat in drie klimaatzones, een koud klimaat (Scandinavië), een warm klimaat (Spanje) en een gematigd of gemiddeld klimaat (Zwitserland). De SCOP van moderne airco’s in het gemiddeld klimaat ligt meestal boven de 4. Een SCOP van 4 betekent dat je, gemeten over een heel stookseizoen, met 1 kWu elektriciteit, 4 kWu warmte produceert (oftewel een rendement van 400%). Het Nederlandse klimaat is net iets gunstiger dan dat van de EN14825 norm, met gemiddeld hogere temperaturen, dus de SCOP in Nederland ligt voor moderne airco’s nog hoger. Door de hoge SCOP zit je qua energieverbruik voor verwarmen met een moderne airco dus wel goed. "
https://warmtepompberekenen.nl/meer/verwarmen-met-airco/
pi_208194275
Ik vraag me alleen waarom jullie kWh schrijven als je KW bedoelt.
pi_208194461
quote:
1s.gif Op woensdag 1 maart 2023 13:35 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens op de ultieme pieken vlakt een accu niks af

Winter: 7 dagen donker en vriezend weer, piekbelasting in de avond. Accu is na 1 dag leeg, de pieken zullen na het diner plaatsvinden

Zomer: 30 dagen zonnig heet weer: rond het middaguur zitten accu’s bomvol en wordt er volop teruggeleverd.
En weer, de ultieme pieken. En de pieken van dag en nacht in de zomer? Niet relevant?

De pieken van een wasmachine? Niet relevant?

Maar verder ga ik er niet op in. We verschillen fundamenteel van mening.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')