Is niet mijn huis, maar een pand van de gemeente.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 20:19 schreef investeerdertje het volgende:
Bel een Taxateur.
Laat je huis taxeren.
Onthoud dat je die pas volgend jaar kan gebruiken of dat je moet terugrekenen naar 1 januari vorig jaar.
Klaar.
Misschien heb je er op de lange termijn iets aan. Verder is het lood om oud ijzer.
Uuuh?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 20:24 schreef Chandler het volgende:
[..]
Is niet mijn huis, maar een pand van de gemeente.
Ben gewoon benieuwd naar de echte waarde van het pand.quote:
En aangezien mijn huis nogal 1970 (gebouwd in 1908) is, alleen maar gashaarden heeft en niet overal dubbelglas, geen isolatie what so ever, scheuren in plafonds, vloeren lopen 5cm af (van links naar rechts) etc... is het misschien handig om te kijken of het iets kan schelen.quote:De WOZ-waarde is de waarde van uw woning. De WOZ-waarde wordt gebruikt om de hoogte van belastingen en heffingen te bepalen, zoals de onroerendezaakbelasting. Bij een huurhuis bepaalt de WOZ-waarde ook de hoogte van uw huur. Gemeenten bepalen de hoogte van de WOZ-waarde met een taxatie.
Ik snap je pand van de gemeente verhaal niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 21:19 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ben gewoon benieuwd naar de echte waarde van het pand.
én
[..]
En aangezien mijn huis nogal 1970 (gebouwd in 1908) is, alleen maar gashaarden heeft en niet overal dubbelglas, geen isolatie what so ever, scheuren in plafonds, vloeren lopen 5cm af (van links naar rechts) etc... is het misschien handig om te kijken of het iets kan schelen.
De gemeente heeft ons vorig jaar diverse malen lastig gevallen met vragen of we foto's van de binnenkant wilden doorgeven, voor "een betere waardebepaling". Nu wonen wij in een nieuwbouwhuis, en als ik dat optel bij de hebberigheid van de overheid gaat daar m.i. niet uitkomen dat de WOZ waarde gaat zakken. Heb daarom niet gereageerd, maar misschien is dat voor jou wel van toepassing. Zo'n slecht mogelijke foto's opsturen zou ik zeggenquote:Op zaterdag 25 februari 2023 21:19 schreef Chandler het volgende:
[..]
én
[..]
En aangezien mijn huis nogal 1970 (gebouwd in 1908) is, alleen maar gashaarden heeft en niet overal dubbelglas, geen isolatie what so ever, scheuren in plafonds, vloeren lopen 5cm af (van links naar rechts) etc... is het misschien handig om te kijken of het iets kan schelen.
Woon je dan in Enschede?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 22:35 schreef daNpy het volgende:
bouwhuis, en als ik dat optel bij de hebberigheid van de overheid gaat daar m.i. niet uitkomen dat de WOZ waarde gaat zakken. Heb daarom niet gereageerd, maar misschien is dat voor jou
En toch kosten die bedrijven geld, dat betaald de gemeente én daar betaald de burger dan weer voorquote:Op zaterdag 25 februari 2023 23:32 schreef karr-1 het volgende:
De laatste keer dat ik het deed heb ik het aan zo'n 'check je Woz bedrijfje' overgelaten. Vanaf het moment van inzenden duurde het bijna 1 jaar voor ik antwoord kreeg en het antwoord was 'nee we kunnen niets voor je doen'
Daarna nooit meer iets mee gedaan, ik geloof het wel
Vast wel maar wat wil je daar mee zeggen? Dat soort bedrijfjes beloven je honderden euros aan besparing en uiteindelijk levert het geen cent op.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 23:41 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
En toch kosten die bedrijven geld, dat betaald de gemeente én daar betaald de burger dan weer voor
Als de WOZ-waarde inderdaad niet klopt, moet de gemeente deze bedrijven soms tot 1.500 euro aan proceskosten betalen. Voor de burger is het belastingvoordeel soms maar enkele tientjes. "Het aantal uren werk van deze bedrijven staat niet in verhouding tot de vergoeding", laat de gemeente Almere weten.quote:Op zondag 26 februari 2023 00:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Vast wel maar wat wil je daar mee zeggen? Dat soort bedrijfjes beloven je honderden euros aan besparing en uiteindelijk levert het geen cent op.
Nopequote:Op zaterdag 25 februari 2023 23:40 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Woon je dan in Enschede?
Honderden euro's aan besparing? Hoe dan?quote:Op zondag 26 februari 2023 00:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Vast wel maar wat wil je daar mee zeggen? Dat soort bedrijfjes beloven je honderden euros aan besparing en uiteindelijk levert het geen cent op.
Dan moeten ze daar maar wat aan doen. Volgens de berekening van eerlijkewoz.nl is mijn woz waarde geen ¤365.000, maar ¤330.000 en ik ga niet de moeite nemen om in bezwaar te gaan of een taxateur te bellen. Wat mij betreft dus gunstig dat er een bedrijfje is die deze moeite uit handen wil nemen.quote:Op zondag 26 februari 2023 07:36 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Als de WOZ-waarde inderdaad niet klopt, moet de gemeente deze bedrijven soms tot 1.500 euro aan proceskosten betalen. Voor de burger is het belastingvoordeel soms maar enkele tientjes. "Het aantal uren werk van deze bedrijven staat niet in verhouding tot de vergoeding", laat de gemeente Almere weten.
Dan ook niet zeuren als het volgende jaar weer met 10% omhoog moet.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:09 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Dan moeten ze daar maar wat aan doen. Volgens de berekening van eerlijkewoz.nl is mijn woz waarde geen ¤365.000, maar ¤330.000 en ik ga niet de moeite nemen om in bezwaar te gaan of een taxateur te bellen. Wat mij betreft dus gunstig dat er een bedrijfje is die deze moeite uit handen wil nemen.
Laat ik zo'n bedrijfje gewoon weer bezwaar maken.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:21 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dan ook niet zeuren als het volgende jaar weer met 10% omhoog moet.
Precies, kost niets (nou ja anders dan belasting betalen en dat doen we alquote:Op zondag 26 februari 2023 09:30 schreef NaarMensje het volgende:
Laat ik zo'n bedrijfje gewoon weer bezwaar maken.
Ja jij snapt hetquote:Op zondag 26 februari 2023 09:30 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Laat ik zo'n bedrijfje gewoon weer bezwaar maken.
Ik heb niet zo’n zin in een bureautje ertussen. En gelukkig de gemeente ook niet (Den Haag).quote:Op zondag 26 februari 2023 09:09 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Dan moeten ze daar maar wat aan doen. Volgens de berekening van eerlijkewoz.nl is mijn woz waarde geen ¤365.000, maar ¤330.000 en ik ga niet de moeite nemen om in bezwaar te gaan of een taxateur te bellen. Wat mij betreft dus gunstig dat er een bedrijfje is die deze moeite uit handen wil nemen.
Al iedere woningbezitter in een gemeente bezwaar aanmaakt, dan gaat iedere gemeente toch failliet?quote:Gratis bezwaar maken!
Bezwaar maken bij de gemeente is altijd
gratis voor u als inwoner.
Er zijn veel bureaus die aanbieden gratis
bezwaar voor u te maken. Echt gratis
is dit niet, wij moeten als gemeente de
vergoeding betalen en dat is al snel ¤ 500.
Helpt u ons mee om deze kosten te
besparen door eerst contact met ons op te nemen
dit ja. Moeten ze ook betalen als je het bezwaar verliest?quote:Op zondag 26 februari 2023 09:54 schreef mschol het volgende:
ik snap niet helemaal waarom de gemeente kosten aan zo'n bedrijf moet betalen? die heeft ze nooit ingehuurd of wat dan ook?
de echte waarde weet je pas als je je huis verkocht hebt.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 21:19 schreef Chandler het volgende:
er zijn meer wetten die ik niet snap in NL. Ik heb het ook opgegeven om dit te proberen te begrijpen.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:54 schreef mschol het volgende:
ik snap niet helemaal waarom de gemeente kosten aan zo'n bedrijf moet betalen? die heeft ze nooit ingehuurd of wat dan ook?
Nou ja, de publieke middellen worden minder vanwege die bureautjes en dat treft iedereen en eigenlijk vooral de sociale onderklasse, maar goed daar heeft @NaarMensje geen last van.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:32 schreef Chandler het volgende:
[..]
Precies, kost niets (nou ja anders dan belasting betalen en dat doen we al)
Klopt, het is vaak net wat de gek er voor geeft, maar ik ben bang dat ze qua prijs wel redelijk goed zitten (WOZ) want onlangs is er een pand aan de bewoners verkocht voor ruim 700k... en dat was nog zonder verbouwingen van een paar ton... lolquote:Op zondag 26 februari 2023 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
de echte waarde weet je pas als je je huis verkocht hebt.
Alle andere waardebepalingen zijn schattingen.
Klopt, en dat is fijn voor haar!quote:Op zondag 26 februari 2023 10:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nou ja, de publieke middellen worden minder vanwege die bureautjes en dat treft iedereen en eigenlijk vooral de sociale onderklasse, maar goed daar heeft @:naarmensje geen last van.
zeker en ook haar goed recht om deze verachtelijke ideologie te hebben.quote:
Ik heb alleen ervaring met mijzelf, maar toen ik mijn huidige huis kocht kreeg ik een formulier van de gemeente of ik de boel wou verbouwen. Ik heb toen maar wat ingevuld in mijn naiviteit, want ik was nog jong. En een jaar later werd de WOZ mijn aankoopbedrag plus hetgeen ik invulde bij de verbouwing. Die sprong was meer dan 25% en in die tijd begonnen de huizenprijzen iets te dalen.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:11 schreef Chandler het volgende:
Klopt, het is vaak net wat de gek er voor geeft, maar ik ben bang dat ze qua prijs wel redelijk goed zitten (WOZ) want onlangs is er een pand aan de bewoners verkocht voor ruim 700k... en dat was nog zonder verbouwingen van een paar ton... lol
nee, dan niet. Alleen als het zo'n KNIP lukt om de woz waarde te verlagen. Het loont ook voor die KNIP om de woz waarde minimaal lager te krijgen, want dan kunnen ze het het jaar daarop weer doen en weer geld incasseren uit de publieke middellen.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:02 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
dit ja. Moeten ze ook betalen als je het bezwaar verliest?
Waarom zou een gemeente dan waardes te hoog inschatten? (met risico sowieso te moeten dokken) Is dat vanwege software voor waardebepaling die de gemeentes gebruiken of zo?
Zal wel met juridische werkzaamheden te maken hebben die zo'n bedrijf formeel moet uitvoerenquote:Op zondag 26 februari 2023 09:54 schreef mschol het volgende:
In onze gemeente is een ton lagere WOZ al ¤200,- minder bovengenoemde lasten: EWF bijtelling (0,35%), erfbelasting, watersysteemheffing gebouwd (0,03338%), OZB = 0,0875% v.d. WOZ, allemaal van de WOZ afhankelijk.quote:Op zondag 26 februari 2023 08:00 schreef Leandra het volgende:
Als je huis een WOZ van een miljoen heeft terwijl het 750K waard is kom je misschien aan ¤ 175 lagere gemeentelijke belastingen.
Jammer, kun je net zo goed (of beter) zelf. Dit zorgt er alleen maar voor dat de gemeentelijke lasten in jouw gemeente volgend jaar nog hoger worden.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:40 schreef blomke het volgende:
[..]
In onze gemeente is een ton lagere WOZ al ¤200,- minder bovengenoemde lasten: EWF bijtelling (0,35%), erfbelasting, watersysteemheffing gebouwd (0,03338%), OZB = 0,0875% v.d. WOZ, allemaal van de WOZ afhankelijk.
Ik heb dus bezwaar aangetekend via zo'n bureau.
Toen ons bouwkavel nog gras met een heleboel lucht erboven was, kregen we ook al een WOZ aanslag op basis van de tekeningen. Bedanktquote:Op zondag 26 februari 2023 10:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb alleen ervaring met mijzelf, maar toen ik mijn huidige huis kocht kreeg ik een formulier van de gemeente of ik de boel wou verbouwen. Ik heb toen maar wat ingevuld in mijn naiviteit, want ik was nog jong. En een jaar later werd de WOZ mijn aankoopbedrag plus hetgeen ik invulde bij de verbouwing. Die sprong was meer dan 25% en in die tijd begonnen de huizenprijzen iets te dalen.
Nee, De WOZ-waarde (voor woningen) = de waarde in het economisch verkeer. Dus de marktwaarde = verkoopwaarde. De waardepeildatum ligt echter altijd op 01-01 van het jaar voorafgaand aan het belastingjaar waar je in zit. In 2023 dus op 01-01-2022. In tijden van (fors) stijgende huizenprijzen is de WOZ-waarde dus gevoelsmatig lager dan de verkoopwaarde, maar de WOZ-waarde loopt dus 1 jaar achter op de werkelijkheid.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Toen ons bouwkavel nog gras met een heleboel lucht erboven was, kregen we ook al een WOZ aanslag op basis van de tekeningen. Bedankt
Ik begrijp echter niet wat de verkoopwaarde van je huis ermee te maken heeft. In mijn beleving is de WOZ altijd lager en dat is maar goed ook?
Gelukkig is de WOZ voor ons dan een stuk lager als de verkoopwaarde.quote:Op zondag 26 februari 2023 11:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, De WOZ-waarde (voor woningen) = de waarde in het economisch verkeer. Dus de marktwaarde = verkoopwaarde. De waardepeildatum ligt echter altijd op 01-01 van het jaar voorafgaand aan het belastingjaar waar je in zit. In 2023 dus op 01-01-2022. In tijden van (fors) stijgende huizenprijzen is de WOZ-waarde dus gevoelsmatig lager dan de verkoopwaarde, maar de WOZ-waarde loopt dus 1 jaar achter op de werkelijkheid.
Je act begint wat eentonig te wordenquote:Op zondag 26 februari 2023 09:09 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Ik had je hoger dan dat zitten.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:40 schreef blomke het volgende:
[..]
In onze gemeente is een ton lagere WOZ al ¤200,- minder bovengenoemde lasten: EWF bijtelling (0,35%), erfbelasting, watersysteemheffing gebouwd (0,03338%), OZB = 0,0875% v.d. WOZ, allemaal van de WOZ afhankelijk.
Ik heb dus bezwaar aangetekend via zo'n bureau.
geen moeite willen doen voor bezwaar maken maar wel moeite nemen een derde partij in te schakelen..quote:Op zondag 26 februari 2023 09:09 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Want? Is mijn berekening verkeerd?quote:Op zondag 26 februari 2023 11:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik had je hoger dan dat zitten.
Dat weet ik van tevoren niet.quote:Op zondag 26 februari 2023 11:44 schreef kanovinnie het volgende:
Je realiseert je hopelijk ook dat je daling waarschijnlijk minimaal zal zijn zodat je het bedrijf volgend jaar weer kan inschakelen?
Nee, dat je zo'n bureau inschakelt.quote:
Natuurlijk wel, zo naief ben je toch niet?quote:[..]
Dat weet ik van tevoren niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |