Is niet mijn huis, maar een pand van de gemeente.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 20:19 schreef investeerdertje het volgende:
Bel een Taxateur.
Laat je huis taxeren.
Onthoud dat je die pas volgend jaar kan gebruiken of dat je moet terugrekenen naar 1 januari vorig jaar.
Klaar.
Misschien heb je er op de lange termijn iets aan. Verder is het lood om oud ijzer.
Uuuh?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 20:24 schreef Chandler het volgende:
[..]
Is niet mijn huis, maar een pand van de gemeente.
Ben gewoon benieuwd naar de echte waarde van het pand.quote:
En aangezien mijn huis nogal 1970 (gebouwd in 1908) is, alleen maar gashaarden heeft en niet overal dubbelglas, geen isolatie what so ever, scheuren in plafonds, vloeren lopen 5cm af (van links naar rechts) etc... is het misschien handig om te kijken of het iets kan schelen.quote:De WOZ-waarde is de waarde van uw woning. De WOZ-waarde wordt gebruikt om de hoogte van belastingen en heffingen te bepalen, zoals de onroerendezaakbelasting. Bij een huurhuis bepaalt de WOZ-waarde ook de hoogte van uw huur. Gemeenten bepalen de hoogte van de WOZ-waarde met een taxatie.
Ik snap je pand van de gemeente verhaal niet.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 21:19 schreef Chandler het volgende:
[..]
Ben gewoon benieuwd naar de echte waarde van het pand.
én
[..]
En aangezien mijn huis nogal 1970 (gebouwd in 1908) is, alleen maar gashaarden heeft en niet overal dubbelglas, geen isolatie what so ever, scheuren in plafonds, vloeren lopen 5cm af (van links naar rechts) etc... is het misschien handig om te kijken of het iets kan schelen.
De gemeente heeft ons vorig jaar diverse malen lastig gevallen met vragen of we foto's van de binnenkant wilden doorgeven, voor "een betere waardebepaling". Nu wonen wij in een nieuwbouwhuis, en als ik dat optel bij de hebberigheid van de overheid gaat daar m.i. niet uitkomen dat de WOZ waarde gaat zakken. Heb daarom niet gereageerd, maar misschien is dat voor jou wel van toepassing. Zo'n slecht mogelijke foto's opsturen zou ik zeggenquote:Op zaterdag 25 februari 2023 21:19 schreef Chandler het volgende:
[..]
én
[..]
En aangezien mijn huis nogal 1970 (gebouwd in 1908) is, alleen maar gashaarden heeft en niet overal dubbelglas, geen isolatie what so ever, scheuren in plafonds, vloeren lopen 5cm af (van links naar rechts) etc... is het misschien handig om te kijken of het iets kan schelen.
Woon je dan in Enschede?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 22:35 schreef daNpy het volgende:
bouwhuis, en als ik dat optel bij de hebberigheid van de overheid gaat daar m.i. niet uitkomen dat de WOZ waarde gaat zakken. Heb daarom niet gereageerd, maar misschien is dat voor jou
En toch kosten die bedrijven geld, dat betaald de gemeente én daar betaald de burger dan weer voorquote:Op zaterdag 25 februari 2023 23:32 schreef karr-1 het volgende:
De laatste keer dat ik het deed heb ik het aan zo'n 'check je Woz bedrijfje' overgelaten. Vanaf het moment van inzenden duurde het bijna 1 jaar voor ik antwoord kreeg en het antwoord was 'nee we kunnen niets voor je doen'
Daarna nooit meer iets mee gedaan, ik geloof het wel
Vast wel maar wat wil je daar mee zeggen? Dat soort bedrijfjes beloven je honderden euros aan besparing en uiteindelijk levert het geen cent op.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 23:41 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
En toch kosten die bedrijven geld, dat betaald de gemeente én daar betaald de burger dan weer voor
Als de WOZ-waarde inderdaad niet klopt, moet de gemeente deze bedrijven soms tot 1.500 euro aan proceskosten betalen. Voor de burger is het belastingvoordeel soms maar enkele tientjes. "Het aantal uren werk van deze bedrijven staat niet in verhouding tot de vergoeding", laat de gemeente Almere weten.quote:Op zondag 26 februari 2023 00:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Vast wel maar wat wil je daar mee zeggen? Dat soort bedrijfjes beloven je honderden euros aan besparing en uiteindelijk levert het geen cent op.
Nopequote:Op zaterdag 25 februari 2023 23:40 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
Woon je dan in Enschede?
Honderden euro's aan besparing? Hoe dan?quote:Op zondag 26 februari 2023 00:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Vast wel maar wat wil je daar mee zeggen? Dat soort bedrijfjes beloven je honderden euros aan besparing en uiteindelijk levert het geen cent op.
Dan moeten ze daar maar wat aan doen. Volgens de berekening van eerlijkewoz.nl is mijn woz waarde geen ¤365.000, maar ¤330.000 en ik ga niet de moeite nemen om in bezwaar te gaan of een taxateur te bellen. Wat mij betreft dus gunstig dat er een bedrijfje is die deze moeite uit handen wil nemen.quote:Op zondag 26 februari 2023 07:36 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Als de WOZ-waarde inderdaad niet klopt, moet de gemeente deze bedrijven soms tot 1.500 euro aan proceskosten betalen. Voor de burger is het belastingvoordeel soms maar enkele tientjes. "Het aantal uren werk van deze bedrijven staat niet in verhouding tot de vergoeding", laat de gemeente Almere weten.
Dan ook niet zeuren als het volgende jaar weer met 10% omhoog moet.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:09 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Dan moeten ze daar maar wat aan doen. Volgens de berekening van eerlijkewoz.nl is mijn woz waarde geen ¤365.000, maar ¤330.000 en ik ga niet de moeite nemen om in bezwaar te gaan of een taxateur te bellen. Wat mij betreft dus gunstig dat er een bedrijfje is die deze moeite uit handen wil nemen.
Laat ik zo'n bedrijfje gewoon weer bezwaar maken.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:21 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dan ook niet zeuren als het volgende jaar weer met 10% omhoog moet.
Precies, kost niets (nou ja anders dan belasting betalen en dat doen we alquote:Op zondag 26 februari 2023 09:30 schreef NaarMensje het volgende:
Laat ik zo'n bedrijfje gewoon weer bezwaar maken.
Ja jij snapt hetquote:Op zondag 26 februari 2023 09:30 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Laat ik zo'n bedrijfje gewoon weer bezwaar maken.
Ik heb niet zo’n zin in een bureautje ertussen. En gelukkig de gemeente ook niet (Den Haag).quote:Op zondag 26 februari 2023 09:09 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Dan moeten ze daar maar wat aan doen. Volgens de berekening van eerlijkewoz.nl is mijn woz waarde geen ¤365.000, maar ¤330.000 en ik ga niet de moeite nemen om in bezwaar te gaan of een taxateur te bellen. Wat mij betreft dus gunstig dat er een bedrijfje is die deze moeite uit handen wil nemen.
Al iedere woningbezitter in een gemeente bezwaar aanmaakt, dan gaat iedere gemeente toch failliet?quote:Gratis bezwaar maken!
Bezwaar maken bij de gemeente is altijd
gratis voor u als inwoner.
Er zijn veel bureaus die aanbieden gratis
bezwaar voor u te maken. Echt gratis
is dit niet, wij moeten als gemeente de
vergoeding betalen en dat is al snel ¤ 500.
Helpt u ons mee om deze kosten te
besparen door eerst contact met ons op te nemen
dit ja. Moeten ze ook betalen als je het bezwaar verliest?quote:Op zondag 26 februari 2023 09:54 schreef mschol het volgende:
ik snap niet helemaal waarom de gemeente kosten aan zo'n bedrijf moet betalen? die heeft ze nooit ingehuurd of wat dan ook?
de echte waarde weet je pas als je je huis verkocht hebt.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 21:19 schreef Chandler het volgende:
er zijn meer wetten die ik niet snap in NL. Ik heb het ook opgegeven om dit te proberen te begrijpen.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:54 schreef mschol het volgende:
ik snap niet helemaal waarom de gemeente kosten aan zo'n bedrijf moet betalen? die heeft ze nooit ingehuurd of wat dan ook?
Nou ja, de publieke middellen worden minder vanwege die bureautjes en dat treft iedereen en eigenlijk vooral de sociale onderklasse, maar goed daar heeft @NaarMensje geen last van.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:32 schreef Chandler het volgende:
[..]
Precies, kost niets (nou ja anders dan belasting betalen en dat doen we al)
Klopt, het is vaak net wat de gek er voor geeft, maar ik ben bang dat ze qua prijs wel redelijk goed zitten (WOZ) want onlangs is er een pand aan de bewoners verkocht voor ruim 700k... en dat was nog zonder verbouwingen van een paar ton... lolquote:Op zondag 26 februari 2023 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
de echte waarde weet je pas als je je huis verkocht hebt.
Alle andere waardebepalingen zijn schattingen.
Klopt, en dat is fijn voor haar!quote:Op zondag 26 februari 2023 10:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
Nou ja, de publieke middellen worden minder vanwege die bureautjes en dat treft iedereen en eigenlijk vooral de sociale onderklasse, maar goed daar heeft @:naarmensje geen last van.
zeker en ook haar goed recht om deze verachtelijke ideologie te hebben.quote:
Ik heb alleen ervaring met mijzelf, maar toen ik mijn huidige huis kocht kreeg ik een formulier van de gemeente of ik de boel wou verbouwen. Ik heb toen maar wat ingevuld in mijn naiviteit, want ik was nog jong. En een jaar later werd de WOZ mijn aankoopbedrag plus hetgeen ik invulde bij de verbouwing. Die sprong was meer dan 25% en in die tijd begonnen de huizenprijzen iets te dalen.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:11 schreef Chandler het volgende:
Klopt, het is vaak net wat de gek er voor geeft, maar ik ben bang dat ze qua prijs wel redelijk goed zitten (WOZ) want onlangs is er een pand aan de bewoners verkocht voor ruim 700k... en dat was nog zonder verbouwingen van een paar ton... lol
nee, dan niet. Alleen als het zo'n KNIP lukt om de woz waarde te verlagen. Het loont ook voor die KNIP om de woz waarde minimaal lager te krijgen, want dan kunnen ze het het jaar daarop weer doen en weer geld incasseren uit de publieke middellen.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:02 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
dit ja. Moeten ze ook betalen als je het bezwaar verliest?
Waarom zou een gemeente dan waardes te hoog inschatten? (met risico sowieso te moeten dokken) Is dat vanwege software voor waardebepaling die de gemeentes gebruiken of zo?
Zal wel met juridische werkzaamheden te maken hebben die zo'n bedrijf formeel moet uitvoerenquote:Op zondag 26 februari 2023 09:54 schreef mschol het volgende:
In onze gemeente is een ton lagere WOZ al ¤200,- minder bovengenoemde lasten: EWF bijtelling (0,35%), erfbelasting, watersysteemheffing gebouwd (0,03338%), OZB = 0,0875% v.d. WOZ, allemaal van de WOZ afhankelijk.quote:Op zondag 26 februari 2023 08:00 schreef Leandra het volgende:
Als je huis een WOZ van een miljoen heeft terwijl het 750K waard is kom je misschien aan ¤ 175 lagere gemeentelijke belastingen.
Jammer, kun je net zo goed (of beter) zelf. Dit zorgt er alleen maar voor dat de gemeentelijke lasten in jouw gemeente volgend jaar nog hoger worden.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:40 schreef blomke het volgende:
[..]
In onze gemeente is een ton lagere WOZ al ¤200,- minder bovengenoemde lasten: EWF bijtelling (0,35%), erfbelasting, watersysteemheffing gebouwd (0,03338%), OZB = 0,0875% v.d. WOZ, allemaal van de WOZ afhankelijk.
Ik heb dus bezwaar aangetekend via zo'n bureau.
Toen ons bouwkavel nog gras met een heleboel lucht erboven was, kregen we ook al een WOZ aanslag op basis van de tekeningen. Bedanktquote:Op zondag 26 februari 2023 10:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik heb alleen ervaring met mijzelf, maar toen ik mijn huidige huis kocht kreeg ik een formulier van de gemeente of ik de boel wou verbouwen. Ik heb toen maar wat ingevuld in mijn naiviteit, want ik was nog jong. En een jaar later werd de WOZ mijn aankoopbedrag plus hetgeen ik invulde bij de verbouwing. Die sprong was meer dan 25% en in die tijd begonnen de huizenprijzen iets te dalen.
Nee, De WOZ-waarde (voor woningen) = de waarde in het economisch verkeer. Dus de marktwaarde = verkoopwaarde. De waardepeildatum ligt echter altijd op 01-01 van het jaar voorafgaand aan het belastingjaar waar je in zit. In 2023 dus op 01-01-2022. In tijden van (fors) stijgende huizenprijzen is de WOZ-waarde dus gevoelsmatig lager dan de verkoopwaarde, maar de WOZ-waarde loopt dus 1 jaar achter op de werkelijkheid.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Toen ons bouwkavel nog gras met een heleboel lucht erboven was, kregen we ook al een WOZ aanslag op basis van de tekeningen. Bedankt
Ik begrijp echter niet wat de verkoopwaarde van je huis ermee te maken heeft. In mijn beleving is de WOZ altijd lager en dat is maar goed ook?
Gelukkig is de WOZ voor ons dan een stuk lager als de verkoopwaarde.quote:Op zondag 26 februari 2023 11:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, De WOZ-waarde (voor woningen) = de waarde in het economisch verkeer. Dus de marktwaarde = verkoopwaarde. De waardepeildatum ligt echter altijd op 01-01 van het jaar voorafgaand aan het belastingjaar waar je in zit. In 2023 dus op 01-01-2022. In tijden van (fors) stijgende huizenprijzen is de WOZ-waarde dus gevoelsmatig lager dan de verkoopwaarde, maar de WOZ-waarde loopt dus 1 jaar achter op de werkelijkheid.
Je act begint wat eentonig te wordenquote:Op zondag 26 februari 2023 09:09 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Ik had je hoger dan dat zitten.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:40 schreef blomke het volgende:
[..]
In onze gemeente is een ton lagere WOZ al ¤200,- minder bovengenoemde lasten: EWF bijtelling (0,35%), erfbelasting, watersysteemheffing gebouwd (0,03338%), OZB = 0,0875% v.d. WOZ, allemaal van de WOZ afhankelijk.
Ik heb dus bezwaar aangetekend via zo'n bureau.
geen moeite willen doen voor bezwaar maken maar wel moeite nemen een derde partij in te schakelen..quote:Op zondag 26 februari 2023 09:09 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Want? Is mijn berekening verkeerd?quote:Op zondag 26 februari 2023 11:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik had je hoger dan dat zitten.
Dat weet ik van tevoren niet.quote:Op zondag 26 februari 2023 11:44 schreef kanovinnie het volgende:
Je realiseert je hopelijk ook dat je daling waarschijnlijk minimaal zal zijn zodat je het bedrijf volgend jaar weer kan inschakelen?
Nee, dat je zo'n bureau inschakelt.quote:
Natuurlijk wel, zo naief ben je toch niet?quote:[..]
Dat weet ik van tevoren niet.
Als er een vergunning is afgegeven voor een bepaalde woning op een kavel dan is de kavel daarmee al meer waard.quote:Op zondag 26 februari 2023 10:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Toen ons bouwkavel nog gras met een heleboel lucht erboven was, kregen we ook al een WOZ aanslag op basis van de tekeningen. Bedankt
Ik begrijp echter niet wat de verkoopwaarde van je huis ermee te maken heeft. In mijn beleving is de WOZ altijd lager en dat is maar goed ook?
Dat kan maar er stond nog niks en het was niet "een beetje" meer waard.quote:Op zondag 26 februari 2023 15:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als er een vergunning is afgegeven voor een bepaalde woning op een kavel dan is de kavel daarmee al meer waard.
Ik heb ook niet gesteld dat het van een vergunde woning "een beetje" meer waard wordt, ik stel alleen dat het meer waard wordt zodra er een woning op vergund is en dat kan, afhankelijk van de kavel, best een behoorlijk bedrag zijn.quote:Op zondag 26 februari 2023 16:09 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dat kan maar er stond nog niks en het was niet "een beetje" meer waard.
Bijzonder. Zou dit van gemeente tot gemeente kunnen verschillen?quote:Op zondag 26 februari 2023 10:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als je WOZ-waarde verlaagd wordt, kan je bij de gemeente een vergoeding vragen.quote:Op zondag 26 februari 2023 00:24 schreef karr-1 het volgende:
[..]
https://www.eigenhuis.nl/(...)r-woz-waardebepalingquote:Op zondag 26 februari 2023 11:39 schreef daNpy het volgende:
[..]
Gelukkig is de WOZ voor ons dan een stuk lager als de verkoopwaarde.
Daarom heb ik ook weinig trek in de gemeente te informeren hoe ons huis er van binnen uitziet. Sowieso zou de overheid niet achter de voordeur moeten willen kijken, maar dat is een andere discussie.
Net even de aanslag bekeken, de vaste bedragen zijn verhoogd, de procentjes zijn omlaag en de WOZ is iets hoger, dus het gaat om enkele euro's verschil op het totaal bedrag.
In dat geval had ik de eerste fotos van mn huis gestuurd toen alles nog beton wasquote:Op zaterdag 25 februari 2023 22:35 schreef daNpy het volgende:
[..]
De gemeente heeft ons vorig jaar diverse malen lastig gevallen met vragen of we foto's van de binnenkant wilden doorgeven, voor "een betere waardebepaling". Nu wonen wij in een nieuwbouwhuis, en als ik dat optel bij de hebberigheid van de overheid gaat daar m.i. niet uitkomen dat de WOZ waarde gaat zakken. Heb daarom niet gereageerd, maar misschien is dat voor jou wel van toepassing. Zo'n slecht mogelijke foto's opsturen zou ik zeggen
Ja, ik bedoelde dus dat het niet in verhouding stond dus, althans naar mijn meningquote:Op zondag 26 februari 2023 16:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb ook niet gesteld dat het van een vergunde woning "een beetje" meer waard wordt, ik stel alleen dat het meer waard wordt zodra er een woning op vergund is en dat kan, afhankelijk van de kavel, best een behoorlijk bedrag zijn.
Wanneer heb jij het op naam gekregen?quote:Op zondag 26 februari 2023 17:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Bijzonder. Zou dit van gemeente tot gemeente kunnen verschillen?
Ons huis is op 1 januari 2022 casco opgeleverd en wij hebben tot op heden geen woz aanslag gekregen. De bouwvergunning is wel pas in juni/juli-2022 afgemeld
Ah, Hugo de Jonge. Die is niet zo van de privacy.quote:Op zondag 26 februari 2023 17:58 schreef FF het volgende:
[..]
https://www.eigenhuis.nl/(...)r-woz-waardebepaling
April-2022.quote:Op zondag 26 februari 2023 18:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wanneer heb jij het op naam gekregen?
Dan lijkt het me wel te kloppen dat je ook geen WOZ aanslag voor 2021 krijgt.quote:Op zondag 26 februari 2023 19:09 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
April-2022.
Beetje rare constructie, woning was dus al wel casco opgeleverd
Mijn woning zijn ze in 2018 gaan bouwen, stond nog niet op onze naam, maar we kregen daar gewoon een WOZ aanslag voor (xx% gereed, dus ook dat percentage aftikken).quote:Op zondag 26 februari 2023 19:40 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dan lijkt het me wel te kloppen dat je ook geen WOZ aanslag voor 2021 krijgt.
Zulke clubjes hebben ook alleen een verdienmodel als gemeentes er structureel boven gaan zitten lijkt me. Wel mooi om te lezen dat het in elk geval loont om in bezwaar te gaan. Wellicht dat ik in de toekomst ook zelf het bezwaar aanteken, maar dit was voor mij al het eerste jaar waarin ik er tegenin ging.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:36 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik heb niet zo’n zin in een bureautje ertussen. En gelukkig de gemeente ook niet (Den Haag).
Als je hier bezwaar maakt, wordt je door de gemeente zelf gebeld en kun je je bezwaar toelichten. Kom je er dan niet uit, dan kun je verder in het bezwaar proces.
Sinds ik weet hoe die bureautjes werken probeer ik die te vermijden.
Heb nu twee keer bezwaar gemaakt. 1 x bezwaar toegewezen, 1x niet.
Dit jaar ga ik het weer doen, want de vergelijkende panden zijn minder vergelijkbaar dan de gemeente wil doen lijken.😢
Het (langer termijn) probleem is dat het de gemeente linksom of rechtsom geld komt. Dat geld moet ergens vandaan komen en dat ergens, dat ben jij, de burger/inwoner van exact die gemeente. En hoe komt die gemeente aan geld, door de gemeentebelastingen. En die worden onder andere bepaald door een percentage belastingen te heffen aan de bepaalde WOZ waarde.quote:Op maandag 27 februari 2023 06:42 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Zulke clubjes hebben ook alleen een verdienmodel als gemeentes er structureel boven gaan zitten lijkt me. Wel mooi om te lezen dat het in elk geval loont om in bezwaar te gaan. Wellicht dat ik in de toekomst ook zelf het bezwaar aanteken, maar dit was voor mij al het eerste jaar waarin ik er tegenin ging.
Is een beter systeem denkbaar??quote:Op maandag 27 februari 2023 09:06 schreef zatoichi het volgende:
Goed deze sommen zijn niet heel realistisch want in gemeenten gaat het om veel grotere aantallen, maar dat is wel wat er gebeurt; sterker nog, als we dat massaal doen, moeten al die ambtenaren die dit soort casussen moeten afwerken ook betaald worden, dus in het grote geheel is het nog veel duurder.
Punt is, dat het lijkt alsof het loont om bezwaar te maken, maar dat is een korte termijn visie en een beetje pound foolish visie... het lastige is, dat als je het zelf bewust niet doet, andere het wel blijven doen en jij alsnog met de stijgingen van de belasting zit... Dus ik begrijp wel dat mensen die blijven doen :-)
Het is bizar dat het verdienmodel voor die bedrijven bij de gemeente vandaan komt en niet bij de burgers die ze zogenaamd geld besparen.quote:
Klopt. De gemeente betaalt (en onder de streep jijzelf via de belastingen), het valt onder juridische hulp. Zo'n bedrijfje via de chat gevraagd hoeveel zij verdienden met zo'n opdracht.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 23:41 schreef bananen-plukker het volgende:
[..]
En toch kosten die bedrijven geld, dat betaald de gemeente én daar betaald de burger dan weer voor
In dat geval is het nog erger, dat is verzekeringsgeld wat we met z'n allen betalen.quote:Op maandag 27 februari 2023 09:48 schreef loveli het volgende:
Ik krijg er dezelfde kriebels van als "heeft u uw brillenvergoeding al opgemaakt?" "u betaalt niets, wij regelen het met de zorgverzekering". Gratis gemeenschapsgeld ophalen, bah.
Absoluut, zoals hier gezegd wordt, gewoon de kosten belasten bij degene die de dienst afneemt (oftewel de burger). Dan gaat een groot deel al niet meer in bezwaar vanwegde de moeite en/of de kosten, en de rest gaat zelf in bezwaar bij de gemeente, linksom en rechtsom kost dat veel minder geld.quote:
Dat snap ik, maar ik bedoelde eigenlijk een zodanig inkomenssysteem voor gemeenten, dat er geen reden tot WOZ-bezwaar meer isquote:Op maandag 27 februari 2023 09:56 schreef zatoichi het volgende:
Absoluut, zoals hier gezegd wordt, gewoon de kosten belasten bij degene die de dienst afneemt (oftewel de burger). Dan gaat een groot deel al niet meer in bezwaar vanwegde de moeite en/of de kosten, en de rest gaat zelf in bezwaar bij de gemeente, linksom en rechtsom kost dat veel minder geld.
True, maar met de huidige WOZ-waarde is het EWF over 2023 bij ons iig ¤ 500 lager dan over 2022, want die gaat van 0,45% over 2022 naar 0,35% over 2023.quote:Op maandag 27 februari 2023 11:33 schreef loveli het volgende:
Gemeentelijke belasting is niet de enige reden om bezwaar aan te tekenen tegen de WOZ-waarde.
Dus de WOZ van een oud vervallen pand is net zo hoog als dat van een nieuwbouwhuis?quote:Op maandag 27 februari 2023 09:54 schreef Fe2O3 het volgende:
Het WOZ verhaal kan ook wel makkelijker denk ik, een aanslag voor m3 en m2 en dan een gemiddelde van de verkoopprijzen in een straal van 1km oid. mett daaruit ook weer een gemiddeld m3 en m2. En dan mag je bezwaar maken tegen welke panden niet representatief zijn voor de gemiddelde waarde bepaling.
? Voor de OZB ook ?quote:Op maandag 27 februari 2023 12:16 schreef kanovinnie het volgende:
En als alleenstaande ben je weer de lul, want je betaald per definitie meer dan samenwonende koppels
Dat is op basis van WOZ toch? Dan betaal ik toch meer dan mijn buren die samenwonen?quote:
Dat is het mooie van gemiddeldes ... en dan voegen we aan mijn methode de regel toe dat je taxatie prijs minimaal 20% moet afwijken van het gemiddelde voor een handmatige correctie naar jouw taxatieprijs.quote:Op maandag 27 februari 2023 12:15 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dus de WOZ van een oud vervallen pand is net zo hoog als dat van een nieuwbouwhuis?
quote:Op maandag 27 februari 2023 12:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is op basis van WOZ toch? Dan betaal ik toch meer dan mijn buren die samenwonen?
Waarom niet?quote:
Dat is dus een beetje het hele punt. De buren betalen het samen, ik alleen. En het is woningwaarde afhankelijk, dus het bedrag is gelijk, alleen voor hun dus de helft.quote:Op maandag 27 februari 2023 13:19 schreef blomke het volgende:
WOZ-waarde en de daaruit voortvloeiende OZB, zijn inwonertal onafhankelijk.
Waarschijnlijk ben je in de war met reinigingsheffing en waterschapslasten?
Tja, als je zo begint...zijn de boodschappen bij de AH voor een stel dus ook de helft t.o.v. een alleengaande?quote:Op maandag 27 februari 2023 13:55 schreef kanovinnie het volgende:
Dat is dus een beetje het hele punt. De buren betalen het samen, ik alleen. En het is woningwaarde afhankelijk, dus het bedrag is gelijk, alleen voor hun hen dus de helft.
quote:Op maandag 27 februari 2023 14:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Tja, als je zo begint...zijn de boodschappen bij de AH voor een stel dus ook de helft t.o.v. een alleengaande?
En dan moet dat weer aangepast worden als alleen de buurvrouw werkt en de buurman een thuisblijfvader is?quote:Op maandag 27 februari 2023 13:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is dus een beetje het hele punt. De buren betalen het samen, ik alleen. En het is woningwaarde afhankelijk, dus het bedrag is gelijk, alleen voor hun dus de helft.
Ik wil ook wel een halve fulltime baanquote:Op maandag 27 februari 2023 14:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan moet dat weer aangepast worden als alleen de buurvrouw werkt en de buurman een thuisblijfvader is?
Of als de buren allebei parttime werken en samen een fulltime baan hebben?
Goed idee!quote:En zodra jij gaat samenwonen moet jouw OZB omhoog?
Ook oneerlijk ja. Net als hotels etc.quote:Hoe moet dat met je energierekening dan?
Misschien wel ja.quote:Misschien kunnen we ook op huishoudinkomen doen dan, want als jij jouw huis alleen kunt betalen heb jij alleen misschien wel een hoger inkomen dan je buren die samen moeten werken om hun huis te betalen.
Of we doen alsof het jouw keuze is alleen te wonen, een dure keuze die dure gevolgen heeft.quote:Op maandag 27 februari 2023 14:54 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik wil ook wel een halve fulltime baan
[..]
Goed idee!
[..]
Ook oneerlijk ja. Net als hotels etc.
[..]
Misschien wel ja.
Contactadvertentie in de plaatselijke krant:quote:Op maandag 27 februari 2023 13:55 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat is dus een beetje het hele punt. De buren betalen het samen, ik alleen. En het is woningwaarde afhankelijk, dus het bedrag is gelijk, alleen voor hun dus de helft.
Dat zou inderdaad wel een beetje bijzonder zijn.quote:Op maandag 27 februari 2023 15:03 schreef Leandra het volgende:
Al met al: je kunt wel weer allerlei aanpassingen en toestanden verzinnen, maar daarmee maak je het alleen maar ingewikkelder en werk je fraude in de hand.
Het zou ook absurd zijn als een alleenstaande in een huis van 450.000 net zoveel OZB zou moeten betalen als een stel dat een wijk verderop in een appartementje van 225.000 woont.
Hey, het leven is oneerlijk. Ik was er niet heel serieus met die opmerking van me hoorquote:Op maandag 27 februari 2023 14:58 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of we doen alsof het jouw keuze is alleen te wonen, een dure keuze die dure gevolgen heeft.
Wat doe je met een weduwnaar die alleen met zijn minderjarige kind woont? Want die betaalt ook al voor 3 personen verontreinigingsheffing, omdat hij niet alleenstaand is.
Dus volgens jouw redenering zou hij dan ook van zijn ene inkomen de OZB moeten betalen, want meerpersoonshuishouden.
quote:Op maandag 27 februari 2023 15:03 schreef loveli het volgende:
[..]
Contactadvertentie in de plaatselijke krant:
Gehuisveste jongeman, (leeftijd), zoekt lieve bemiddelde vrouw om samen OZB (en misschien wel meer) te delen.
Brieven onder nr. 548 naar redactie van 'Het Lokale Sufferdje'.
Begin eens met je taxatierapport in te kijken...quote:Op maandag 27 februari 2023 18:28 schreef Tingo het volgende:
Volgens de wozwaarde check site kan ik 489 euro besparen.
Erg krap heb ik het niet, maar ook niet erg breed.
Ik denk ik ga eerst even bij de gemeente vragen ipv een van de bedrijfjes.
Gemeente hier doet het toch best wel goed ivm met onderhouds,schoonmaken,opknappen enz. dus ik ga echt niet te veel over zeiken.
De WOZ in mn buurt zijn op de chique, fancy, helemaal opgeknapte koopwoningjes gebaseerd en ik heb alleen 'maar' gewoon een schoon, gezellige, warme flatje
In mijn geval (Leeuwarden) wordt een bezwaar zo'n beetje by default afgewezen. Tja, dan is het niet gek dat je een 'bureautje' inschakelt. DIe lui zijn er ervaren in, weten welke zaken relevant zijn, en ontzorgen je.quote:Op zondag 26 februari 2023 09:36 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik heb niet zo’n zin in een bureautje ertussen. En gelukkig de gemeente ook niet (Den Haag).
Als je hier bezwaar maakt, wordt je door de gemeente zelf gebeld en kun je je bezwaar toelichten. Kom je er dan niet uit, dan kun je verder in het bezwaar proces.
Sinds ik weet hoe die bureautjes werken probeer ik die te vermijden.
Heb nu twee keer bezwaar gemaakt. 1 x bezwaar toegewezen, 1x niet.
Dit jaar ga ik het weer doen, want de vergelijkende panden zijn minder vergelijkbaar dan de gemeente wil doen lijken.😢
En wat als je de gemeente daar op wijst?quote:Op maandag 27 februari 2023 19:48 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
In mijn geval (Leeuwarden) wordt een bezwaar zo'n beetje by default afgewezen. Tja, dan is het niet gek dat je een 'bureautje' inschakelt. DIe lui zijn er ervaren in, weten welke zaken relevant zijn, en ontzorgen je.
Het scheelde mij enkele tientjes op de OZB, enkele tientjes op de waterschapslasten, én enkele tientjes op m'n inkomstenbelasting.
Het kostte de gemeente ruim 500eu aan vergoedingen voor het 'bureautje'.
Kortom: als de gemeente niet standaard afwijst maar mij een kans geeft om toe te lichten, had dit een hoop kosten voor de gemeente kunnen schelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |