Niet mijn OP, wel mijn hobby.quote:Diefstal bij de zelfscankassa populair: "Het is gewoon heel makkelijk"
Winkeldiefstal neemt toe, dat blijkt uit navraag van NH Nieuws bij het Centraal Bureau van Levensmiddelenhandel (CBL). Door de inflatie en geringe controle lijken de zelfscankassa's in supermarkten de populairste plek om te pikken, met name onder studenten en jongeren. Maar volgens strafrechtadvocaat Julia Mekkes zien zij helemaal niet in wat voor consequenties stelen met zich mee kan brengen.
"Als iemand zalm of tonijn wil eten, kost dat gewoon negen euro per bakje. Dan scannen mensen dat weleens niet", vertelt een jongen op straat in Amsterdam, vlak voor de Albert Heijn. "Ik pak gewoon wat ik wil", geeft een ander iemand toe.
Gevangenisstraf
Strafrechtadvocaat Julia Mekkes beaamt deze toename van winkeldiefstal onder jongeren, maar ziet dat ze zich helemaal niet bewust zijn van de consequenties. Bij de eerste keer eindigt het vaak nog met een geldboete en een winkelontzegging. "Maar als je het vaker doet staat er zelfs een gevangenisstraf op", benadrukt de advocate. "En je krijgt een strafblad." Daarnaast heb je een kans dat je geen Verklaring Omtrent Gedrag meer kunt krijgen, wat er weer voor zorgt dat je sommige banen niet meer kan krijgen.
"Bij de jongeren die ik bijsta, zie ik vooral dat zij in groepsverband bij de zelfscankassa's staan", vertelt Mekkes. "Dan fokken ze elkaar op, en dan gaan ze bepaalde producten niet scannen." Maar als je met z'n tweeën steelt, dan wordt de straf alleen maar hoger. "Omdat je het dan samen bekokstooft, en dat werkt strafverzwarend."
Mekkes vermoedt dat de stijging in het aantal winkeldiefstallen te maken heeft met de inflatie en de geringe controle bij de zelfscankassa's. Het zijn dan ook vaak de duurdere producten die daar niet worden gescand. Volgens Mekkes gaat het dan om tandpasta, wasmiddel, vlees en vis, populaire producten onder de jongeren om vooral niet af te rekenen. Mekkes: "En wat ook een populaire is, is de burrata of mozzarella."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ewoon-heel-makkelijk
Andere bron:
https://www.ad.nl/economi(...)ormen-aan~a12db1f02/
Een 'eckte' dief neemt het inderdaad gewoon mee.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 17:48 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Ja sneu hè? Een eckte neemt het gewoon mee zonder blikken of blozen. Ik schaam me nu ook wel een beetje.
Daarom.... dit maak ik ook wel weer goed aankomende week, heb iets naar mezelf te bewijzen!quote:Op zaterdag 25 februari 2023 17:56 schreef Repentless het volgende:
[..]
Een 'eckte' dief neemt het inderdaad gewoon mee.
Als je in Nederland geen geld meer hebt om te eten, ga je allereerst kijken waar dat aan ligt. Daarna ga je kijken of het mogelijk is om daarin iets te veranderen, zodat je wel geld hebt om eten te kunnen kopen. Is daarin echt niets mogelijk (wat vrij onwaarschijnlijk is in dit land), ga je naar de voedselbank voor je voedselvoorziening.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 17:55 schreef suijkerbuijk het volgende:
Als je geen geld meer heb om te eten.
Ga je van zelf stelen.
Maar maak je niet druk de winkel heeft dit voorzien .
Dus word de prijzen verhoogt voor hun geluk.
Diefstal is al ingecalculeerd in de prijs .
Niks voor niks dat de producten 3x over de kop gaan voor het verkocht word .
Top.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 17:58 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Daarom.... dit maak ik ook wel weer goed aankomende week, heb iets naar mezelf te bewijzen!
Hoop maar tot je een ons weegtquote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:06 schreef Repentless het volgende:
[..]
Top.Ik hoop dat je gesnapt wordt en een winkelverbod krijgt.
Vertelt dat de zwerver maar .quote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:04 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als je in Nederland geen geld meer hebt om te eten, ga je allereerst kijken waar dat aan ligt. Daarna ga je kijken of het mogelijk is om daarin iets te veranderen, zodat je wel geld hebt om eten te kunnen kopen. Is daarin echt niets mogelijk (wat vrij onwaarschijnlijk is in dit land), ga je naar de voedselbank voor je voedselvoorziening.
Stelen als uiterste optie om aan je eten te komen, is daar vaak nog heel wat stations van verwijderd.
Nee hoor, die hoop spreek ik slechts voor nu uit als reactie op jou. Daarna houd ik me er niet meer mee bezig.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:07 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Hoop maar tot je een ons weegt
*zucht* Koop dan wat aandelen Ahold. Dan deel je mee in hun geluk.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 17:55 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ga je van zelf stelen.
Tuurlijk vriend, tuurlijk!quote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:09 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee hoor, die hoop spreek ik slechts voor nu uit als reactie op jou. Daarna houd ik me er niet meer mee bezig.
Wat moet ik die zwerver vertellen? Dat hij met een briefadres een uitkering kan krijgen, waarmee hij dus in staat is om eten te kopen?quote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:08 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Vertelt dat de zwerver maar .
En de mensen die nu al in de stront zitten.
Oja .
Omdat de inkomen is gestegen lig je er uit bij de voedselbank.
Wow je heb 10 euro meer te besteden .
Ondertussen mis je veel van de voedselbank
Man je weet niet eens wat er gebeurt in Nederland zelf .
Tot dat je het zelf overkomt .
Wel lullen hoe het volgens de nieuws of wet geving.
Maar dat krijg je niet zomaar daar gaat nog een tijd voor af.
De meeste zwervers zullen nu toch wel weten, dat zij voor geld om eten en drinken te kunnen kopen moeten bedelen bij de paus en zijn paters en pastoors? En niet bedelen bij mensen die niet geloven.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:08 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Vertelt dat de zwerver maar .
En de mensen die nu al in de stront zitten.
Oja .
Omdat de inkomen is gestegen lig je er uit bij de voedselbank.
Wow je heb 10 euro meer te besteden .
Ondertussen mis je veel van de voedselbank
Man je weet niet eens wat er gebeurt in Nederland zelf .
Tot dat je het zelf overkomt .
Wel lullen hoe het volgens de nieuws of wet geving.
Maar dat krijg je niet zomaar daar gaat nog een tijd voor af.
Dan ga je gewoon bij de kassa afrekenen.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:24 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://radar.avrotros.nl(...)fstal-te-bestrijden/
Stukje uit de bron.
Er kunnen signalen zijn waardoor mensen er eerder worden uitgepikt. Bijvoorbeeld dat ze vorige keer weinig boodschappen hadden afgerekend, al is het lastig die informatie te koppelen als een klant geen bonuskaart of mobiele telefoon gebruikt.’
Geweldige .
Vandaar dat ik elke keer tussen uit word gepikt
Bezit een koelkast van 35liter .
Dus ik haal vaak kleiner bootschappen door de week.
En nee grote koelkast is geen optie op de boot .
Daar is geen ruimte voor namelijk.
Jouw mening is niet zo interessant, Pieteke Pedantquote:Op zaterdag 25 februari 2023 18:21 schreef Repentless het volgende:
[..]
Wat moet ik die zwerver vertellen? Dat hij met een briefadres een uitkering kan krijgen, waarmee hij dus in staat is om eten te kopen?
Wat moet ik die mensen die nu al in de stront zitten vertellen? Dat het goed is om te kijken hoe ze daarin verzeild zijn geraakt en hoe dat op termijn op te lossen is, naar hun maandelijkse inkomsten en uitgaven te kijken, te bepalen wat echt essentieel is voor hun levensonderhoud (waar eten dus zo'n beetje bovenaan staat) en wat niet, zodat ze voldoende budget hebben om hun basisbehoeften te kunnen betalen?
Hé, daar hebben we weer iemand op een online discussieforum, een plek waar iedereen gewoon zijn mening kan geven, die denkt dat 'ie een scherpzinnige opmerking maakt door te zeggen dat iemands mening "niet zo interessant" is.quote:Op zondag 26 februari 2023 03:39 schreef rododendronneke het volgende:
[..]
Jouw mening is niet zo interessant, Pieteke Pedant
Vandaag bij de lokale AH, steekproef, maar weer maar 4-5 artikelen.quote:Op donderdag 23 februari 2023 23:52 schreef PS. het volgende:
[..]
Dit klopt wel inderdaad.
Ik had vanavond een steekproef van 12 producten, mijn max was altijd 5. Volgens die medewerkster was dat net ingevoerd.
Ik was in een andere stad, dus weer niet of het landelijk is: Maar ik kon dus een stempelkaart krijgen oid? Waarbij ik bij 6 stempels iets gratis kon afhalen bij de servicebalie? Die stempel krijg je dan als je vlekkeloos door de steekproef heen komt.
Maar kan ook zijn dat dat van dit filiaal zelf was, kom er normaal dus nooit.
Dan ben je geen dief. Iedereen kan een fout maken of iets verzuimen te doen in de veronderstelling dat wel te hebben gedaan. Een caissière, die duizenden boodschappen per dag scant, kan er ook wel eens eentje missen. Daar zal een bedrijf echt geen grote schade op ondervinden als je het niet meldt, gezien de marge die ze voor de rest op je maken voor alle andere keren dat je gewoon netjes al je boodschappen scant en afrekent.quote:Op woensdag 1 maart 2023 21:30 schreef Bocaj het volgende:
Ik ben sinds vandaag ook een dief.
Heb een zakje sla (1 euro) niet gescand. (Alleen dat uit 25 producten.)
Waarschijnlijk wel ervoor gehouden maar niet gecheckt of hij hem gepakt heeft.
Ik ga dit echt niet melden hoor!
Een klantcontact kost snel 12 euro. Ik zou het wel doen.quote:Op woensdag 1 maart 2023 21:30 schreef Bocaj het volgende:
Ik ben sinds vandaag ook een dief.
Heb een zakje sla (1 euro) niet gescand. (Alleen dat uit 25 producten.)
Waarschijnlijk wel ervoor gehouden maar niet gecheckt of hij hem gepakt heeft.
Ik ga dit echt niet melden hoor!
Ik ergerde me juist aan het veranderen van wat prima werk was, boodschappen afrekenen en een klant te woord staan, in in feite beveiligingswerk. Het is dus eerder een systeem gebaseerd op wantrouwen en controleren of de klant een dief is. Het is misschien wel meer een minachting van vertrouwen.quote:Op maandag 27 maart 2023 22:37 schreef Bocaj het volgende:
Ze gaan maatregelen nemen. Bij AH & Vomar.
Vomar wil misschien wel stoppen ermee.
Misschien waren de Supers te goed van vertrouwen?
Ik ben er zelf ook mee gestopt. Ben het gewoon zat dat je zo nu en dan weer moet uitpakken voor controle. Eerst alles scannen, dan afrekenen en daarna inpakken heb ik ook geprobeerd maar dat voelt ook niet fijn. Ga dus gewoon weer aan de lopende band staan.quote:Op maandag 27 maart 2023 22:37 schreef Bocaj het volgende:
Ze gaan maatregelen nemen. Bij AH & Vomar.
Vomar wil misschien wel stoppen ermee.
https://www.telegraaf.nl/(...)h-vomar-trapt-op-rem Helaas wel Premium.
Misschien waren de Supers te goed van vertrouwen?
Precies dit, al ben ik er ook achter dat je rond 15:00-16:00 meer controles hebt dan rond 09:00 tot 14:00. Ik denk zelf dat het komt doordat er een middelbare school in de buurt staat.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik ben er zelf ook mee gestopt. Ben het gewoon zat dat je zo nu en dan weer moet uitpakken voor controle. Eerst alles scannen, dan afrekenen en daarna inpakken heb ik ook geprobeerd maar dat voelt ook niet fijn. Ga dus gewoon weer aan de lopende band staan.
Wat een belachelijke reactie.quote:Op zaterdag 25 februari 2023 17:55 schreef suijkerbuijk het volgende:
Ga je van zelf stelen.
Alle 80-jarigen staan idd altijd bij de gewone kassa.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Precies dit, al ben ik er ook achter dat je rond 15:00-16:00 meer controles hebt dan rond 09:00 tot 14:00. Ik denk zelf dat het komt doordat er een middelbare school in de buurt staat.
Sta al een tijdje weer bij de gewone kassa en dan vragen ze me vriendelijk om naar de zelfscan te gaan. Ik bedank met de mededeling dat ik haast heb en geen tijd voor controles…
We wisselen hier ervaringen uit. Het is geen wedstrijdje wie het meeste gelijk heeft. En als het dat wel zou zijn ben je nu af met een dergelijk argument.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:53 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Alle 80-jarigen staan idd altijd bij de gewone kassa.
Voor een 80-jarige is dat idd langzamer om te doen via zelfscan.
We hebben hier niet zoveel nette mensen om aan de kassa's te zetten. Moeilijk is het dus wel, ondanks dat nette mensen aan de kassa's een verrijking zou zijn voor een streek.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:46 schreef Boezeidekoe het volgende:
De oplossing: Gewoon weer afschaffen en meer kassa's openen. Beter voor zowel klant als personeel, en het werkte de afgelopen pakweg 70 jaar prima.
Zo moeilijk is het allemaal niet.
En voor Ootje.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:53 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Alle 80-jarigen staan idd altijd bij de gewone kassa.
Voor een 80-jarige is dat idd langzamer om te doen via zelfscan.
1 op de 10?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:54 schreef bianconeri het volgende:
Zelfscan is zo fijn en vaak ook gewoon veel sneller.
Misschien 1 op de 10 keer een controle? En je hoeft er niets voor uit te pakken dus perfect.
Ik zal ongetwijfeld wel eens iets vergeten zijn, maar ik zou niet eens durven bewust te stelen.
Maar de zelfscan is idd wel een gigantisch risico voor supermarkten, sowieso dat er veel door gestolen wordt.
Zelfscan is vaak gewoon sneller (wat ik al aangaf dus hoezo geen degelijk argument?)quote:Op dinsdag 28 maart 2023 18:21 schreef qajariaq het volgende:
[..]
We wisselen hier ervaringen uit. Het is geen wedstrijdje wie het meeste gelijk heeft. En als het dat wel zou zijn ben je nu af met een dergelijk argument.
Het gaat niet alleen om snelheid, sommige mensen vinden het niet fijn dat een medewerker aan een brood in je tas gaat lopen knijpen en scheuren bijvoorbeeld. Snel weer de winkel uit is prettig maar met je boodschappen heel en netjes is veel belangrijker. Ja, het zal voor sommige mensen vervelden zijn dat ze even goedendag en dankjewel moeten zeggen maar ik vind dat eigenlijk ook wel weer gezellig.
quote:Uitgescholden en bedreigd: jonge zelfscanmedewerkers voelen zich onveilig
Producten die naar je hoofd worden gegooid, uitgescholden worden en dreigementen. Zelfscanmedewerkers krijgen er geregeld mee te maken. NOS Stories sprak met tientallen jonge medewerkers over hun ervaringen en verspreidde een vragenlijst die zo'n duizend zelfscanmedewerkers hebben ingevuld. Een groot deel van hen voelt zich geregeld onveilig tijdens het werk.
Eline van 20 kreeg dit weekend nog te maken met een vervelende klant. "Hij had acht dingen niet gescand. Ik zag dat, dus ik vroeg of ik het bonnetje mocht zien. Toen probeerde hij langs me te komen, Uiteindelijk ging hij echt intimideren. Hij duwde me en toen heb ik hem teruggeduwd."
Vakbond FNV herkent het beeld dat zelfscanmedewekers zich niet altijd veilig voelen, zegt vakbondsbestuurder Fatma Bugdayci. "Wij krijgen ook verhalen van jongeren die zeggen: 'ik moet een klant die net gestolen heeft aanspreken, die gewoon groter of ouder is dan ik.'"
Supermarkten zetten veelal jonge medewerkers in bij de zelfscankassa's, zegt de vakbond. En dat baart hen zorgen. "Dan sta je als zestienjarige bij de zelfscan en de teamleider die je moet helpen is twintig.
https://nos.nl/artikel/24(...)voelen-zich-onveilig
Waarom blijft zo'n medewerker daar dan nog werken, terwijl hij/zij duidelijk niet geschikt is voor een baan in een supermarkt?quote:Vakbond FNV herkent het beeld dat zelfscanmedewekers zich niet altijd veilig voelen, zegt vakbondsbestuurder Fatma Bugdayci. "Wij krijgen ook verhalen van jongeren die zeggen: 'ik moet een klant die net gestolen heeft aanspreken, die gewoon groter of ouder is dan ik.'"
Een baantje in de supermarkt zou niet moeten inhouden dat je beveiliger moet spelen. Het is in de eerste plaats schandalig dat "klanten" zo reageren; als dat niet voorkomen kan worden moet de supermarkt maar een beveiliger aannemen.quote:Op woensdag 29 maart 2023 21:37 schreef torentje het volgende:
[..]
Waarom blijft zo'n medewerker daar dan nog werken, terwijl hij/zij duidelijk niet geschikt is voor een baan in een supermarkt?
Jij kent rare mensen.quote:Op woensdag 29 maart 2023 21:41 schreef britneycheers het volgende:
Ik ken iemand die op bijvoorbeeld biefstuk een bonnetje van de fruit en groente plakt van 0,35 cent bijvoorbeeld. Zo lijkt het of hij alles scant. Werkt ook wel goed bij hem.
Ik laat ze zelf de tas openen en alles weer terug in de tas doen. Al scheelt het dat ik standaard met een lege tas heen ga.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 13:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik ben er zelf ook mee gestopt. Ben het gewoon zat dat je zo nu en dan weer moet uitpakken voor controle. Eerst alles scannen, dan afrekenen en daarna inpakken heb ik ook geprobeerd maar dat voelt ook niet fijn. Ga dus gewoon weer aan de lopende band staan.
Zelfscan zou goedkoper zijn omdat het loonkosten zou besparen.quote:
Maar de laatste tijd is gebleken dat vanwege toegenomen diefstallen bij de zelfscankassa's het aantal steekproeven flink zijn opgevoerd. En die controles leiden niet zelden tot intimidatie en fysiek geweld tegen 16-jarige kassameisjes. En die zijn dat op een gegeven moment ook zat waarna de supermarkt weer een groter personeelsprobleem heeft.quote:Op woensdag 29 maart 2023 22:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zelfscan zou goedkoper zijn omdat het loonkosten zou besparen.
Dus supermarkten moeten niet janken als er gestolen wordt door de zelfscan. Dat hebben ze al uitgespaard.
Voor het gemak laten ze maar weg waar dit vooral gebeurt. Of zal het in pakweg Vlagtwedde er ook zo aan toegaan?quote:
Even gegoogled of ze uberhaupt een supermarkt in Vlagtwedde hebben, maar er blijkt een Jumbo te zijn.quote:Op woensdag 29 maart 2023 22:31 schreef Zorro het volgende:
[..]
Voor het gemak laten ze maar weg waar dit vooral gebeurt. Of zal het in pakweg Vlagtwedde er ook zo aan toegaan?
Allemaal de schuld van de BBB!quote:Op woensdag 29 maart 2023 22:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Even gegoogled of ze uberhaupt een supermarkt in Vlagtwedde hebben, maar er blijkt een Jumbo te zijn.
Dus ja, mogelijk
Iedereen die bij een supermarkt gaat werken weet toch dat er conflicten tussen klanten met klanten en met supermarkteigenaren kunnen ontstaan?quote:Op woensdag 29 maart 2023 21:40 schreef Lyrewyn het volgende:
[..]
Een baantje in de supermarkt zou niet moeten inhouden dat je beveiliger moet spelen. Het is in de eerste plaats schandalig dat "klanten" zo reageren; als dat niet voorkomen kan worden moet de supermarkt maar een beveiliger aannemen.
Of wil je alleen potige 21+'ers bij de AH? Bereid je dan maar vast voor op een flinke prijsverhoging.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |