Maar Hanca, jij zult ook zien dat het regeerakkoord in grote mate een knieval vanuit de VVD is richting D66 om Rutte maar in het Torentje te houden? Men heeft Rutte één keer in leven gehouden na het functie elders-debat, tegen een hoge prijs. Waarom zouden ze dit nu weer doen?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 13:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat gewoon echt niet. Rutte weg is in praktijk gewoon het kabinet weg. Helaas, want de oplossing Rutte weg en kabinet gewoon verder zou ik erg toejuichen.
Dat weet jij, dat weet ik. Maar dat zien ze in Den Haag dus anders. Met de reactie van Bergkamp als treffend voorbeeld.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:01 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
700 ja? Precies het probleem wat er speelt in Den Haag en in het Randstad. Groningen is helemaal niet zo ver.
Omdat het voor helemaal niemand in Nederland goed is als we de komende 2 jaar geen missionair kabinet hebben. D66, CU en CDA willen ook gewoon door en dit regeerakkoord uitvoeren en kijken of problemen, zoals die in Groningen, maar ook stikstof, huizenbouw e.d. aangepakt kunnen worden, ipv 2 jaar stilliggen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:01 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Maar Hanca, jij zult ook zien dat het regeerakkoord in grote mate een knieval vanuit de VVD is richting D66 om Rutte maar in het Torentje te houden? Men heeft Rutte één keer in leven gehouden na het functie elders-debat, tegen een hoge prijs. Waarom zouden ze dit nu weer doen?
Het is nog niet eerder voorgekomen dat de premier werd weggestuurd. Als de andere 3 partijen verder willen met een andere VVD’er achter het stuur dan kan dat in principe gewoon.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 13:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat gewoon echt niet. Rutte weg is in praktijk gewoon het kabinet weg. Helaas, want de oplossing Rutte weg en kabinet gewoon verder zou ik erg toejuichen.
Dat ben ik met je eens, maar je reageert niet echt op de kern van mijn bericht. Ik vraag mij af waarom je als coalitie niet gewoon zou kunnen eisen dat de VVD een andere premier naar voren schuift, of anders..quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat het voor helemaal niemand in Nederland goed is als we de komende 2 jaar geen missionair kabinet hebben. D66, CU en CDA willen ook gewoon door en dit regeerakkoord uitvoeren en kijken of problemen, zoals die in Groningen, maar ook stikstof, huizenbouw e.d. aangepakt kunnen worden, ipv 2 jaar stilliggen.
Het wegsturen van Rutte zal het krachtenveld behoorlijk opschudden. Het is helemaal geen uitgemaakte zaak dat de VVD dan nog een verkiezing wint, dus het is afwachten hoe de vlag er na die tijd bij hangt en of we weer 1,5 jaar gaan formeren.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat het voor helemaal niemand in Nederland goed is als we de komende 2 jaar geen missionair kabinet hebben. D66, CU en CDA willen ook gewoon door en dit regeerakkoord uitvoeren en kijken of problemen, zoals die in Groningen, maar ook stikstof, huizenbouw e.d. aangepakt kunnen worden, ipv 2 jaar stilliggen.
Omdat dat 'of anders...' dus een loos dreigement is. Laten vallen is geen aantrekkelijke optie, dus kun je je dreigement niet uitvoeren.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:06 schreef Smegma. het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar je reageert niet echt op de kern van mijn bericht. Ik vraag mij af waarom je als coalitie niet gewoon zou kunnen eisen dat de VVD een andere premier naar voren schuift, of anders..
Ja maar mijn beste trein, het is onderhand 1 grote crisis. Er is dan nooit een goed moment om Rutte weg te sturen. Op 1 april was het corona trouwens, waarom Segers hem in leven hield.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:06 schreef trein2000 het volgende:
Rutte moet gewoon weg. Zijn persoon is zo verknoopt geraakt met de dingen die fout gegaan zijn dat hij niet meer geloofwaardig is. Anders gezegd: goed gedaan maar houdbaarheidsdatum bereikt.
Máár, dit is daar niet het moment voor. Dat had al op 1 april geregeld moeten worden. Kaag (en in mindere mate Hoekstra en Segers) hebben daar een strategische fout van jewelste gemaakt.
Het goede moment is voor de komende verkiezingen. Dan moet het de VVD'ers ook duidelijk zijn dat Rutte in leven houden ze zo veel kost aan de onderhandelingstafel, dat ze beter een andere lijsttrekker kunnen kiezen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja maar mijn beste trein, het is onderhand 1 grote crisis. Er is dan nooit een goed moment om Rutte weg te sturen. Op 1 april was het corona trouwens, waarom Segers hem in leven hield.
Maar niet heus, er is een gouden regel in de politiek die altijd opgaat: If you come at the king, you best not miss. Als je de aanval op de grote leider inzet dan moet je hem ook afmaken, anders loopt het slecht af.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:09 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ja maar mijn beste trein, het is onderhand 1 grote crisis. Er is dan nooit een goed moment om Rutte weg te sturen. Op 1 april was het corona trouwens, waarom Segers hem in leven hield.
De VVD heeft de belangen van zijn achterban de afgelopen jaren dan ook uitstekend behartigt. Beter dan welke andere partij dan ook, zou ik willen zeggen. Hooguit het CDA richting de boerenachterban, tot een jaar of twee geleden.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:05 schreef Frozen-assassin het volgende:
Het zal vooral VVD-achterban en de kiezer moeten zijn die Rutte en VVD gaat afrekenen en dat gebeurt niet. Sterker nog, gewoon + aantal zetels straks. Het boeit men met de centjes totaal geen zak wat er gebeurt in onderklasse en periferie van Nederland. Zolang het hen niet raakt gaan ze Rutte altijd steunen.
Waarom ze de trekker niet overhaalden heb ik overigens nooit begrepen. Waarschijnlijk hoopten ze dat hij de eer aan zichzelf zou houden maar als dat zo is, dan was dat ook wel kinderlijk naïef.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar niet heus, er is een gouden regel in de politiek die altijd opgaat: If you come at the king, you best not miss. Als je de aanval op de grote leider inzet dan moet je hem ook afmaken, anders loopt het slecht af.
En Kaag cs voelden natuurlijk ook wel aan dat de grens bereikt was. Dat hebben ze zelfs met zo veel woorden gezegd. Alleen ze durfden niet, en daarom zitten we nu met de gebakken peren. Want het hele spektakel nu is nog steeds voor een groot dek terug te voeren op dat debat (gebrek aan vertrouwen, verstandshuwelijk).
Anderzijds kost het wegsturen van Rutte ze waarschijnlijk ook hun positie aan de onderhandelingstafel, dan blijft het kiezen tussen twee kwaden. Zolang de Kamer niet verder komt dan het intrappen van open deuren en mekaar overschreeuwen met uitingen van morele verontwaardiging kan Rutte ook gewoon blijven zitten. Paar keer sorry zeggen en over tot de orde van de dag lijkt me.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het goede moment is voor de komende verkiezingen. Dan moet het de VVD'ers ook duidelijk zijn dat Rutte in leven houden ze zo veel kost aan de onderhandelingstafel, dat ze beter een andere lijsttrekker kunnen kiezen.
Ja, alleen zorgt de kiezer er wel voor dat de VVD aan de kant schuiven geen optie is.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het goede moment is voor de komende verkiezingen. Dan moet het de VVD'ers ook duidelijk zijn dat Rutte in leven houden ze zo veel kost aan de onderhandelingstafel, dat ze beter een andere lijsttrekker kunnen kiezen.
Omdat de VVD als 1 man achter Rutte ging staan en aangaf dat hij ongeacht de uitslag van de stemming hun lijsttrekker zou zijn die de onderhandelingen namens de VVD zou doen en hun premierskandidaat. Een demissionaire premier wegsturen die gewoon vervolgens in de Kamer gaat zitten en de onderhandelingen namens zijn partij blijft doen is een lastige figuur.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom ze de trekker niet overhaalden heb ik overigens nooit begrepen. Waarschijnlijk hoopten ze dat hij de eer aan zichzelf zou houden maar als dat zo is, dan was dat ook wel kinderlijk naïef.
Een groot deel van de stemmen is ook gewoon premierbonus natuurlijk. De vorige campagne bestond zelfs letterlijk uit niets meer dan een bordkartonnen Rutte.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, alleen zorgt de kiezer er wel voor dat de VVD aan de kant schuiven geen optie is.
Niet ze aan de kant schuiven, maar kijk naar dit regeerakkoord. Het is niet bepaald een VVD regeerakkoord. Dat kost het de VVD dus als ze Rutte in het zadel willen houden, dan krijgen ze vrij weinig meer gedaan aan de onderhandelingstafel.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, alleen zorgt de kiezer er wel voor dat de VVD aan de kant schuiven geen optie is.
Dat was natuurlijk ook bluf. Zelfs de VVD snapt best wel dat dat een modderfiguur tot en met is. En als dat in het ultieme geval bij de kiezer was gekomen dan snapt die dat ook wel.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat de VVD als 1 man achter Rutte ging staan en aangaf dat hij ongeacht de uitslag van de stemming hun lijsttrekker zou zijn die de onderhandelingen namens de VVD zou doen en hun premierskandidaat. Een demissionaire premier wegsturen die gewoon vervolgens in de Kamer gaat zitten en de onderhandelingen namens zijn partij blijft doen is een lastige figuur.
Ik vraag me af of het bluf was, ik denk het eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk ook bluf. Zelfs de VVD snapt best wel dat dat een modderfiguur tot en met is. En als dat in het ultieme geval bij de kiezer was gekomen dan snapt die dat ook wel.
Er zijn twee opties, of ze dachten dat hij zelf we zou weggaan (Kaag hintte daar op). Maar dat is natuurlijk extreem naïef. Of het ontbreekt ze aan lef.
Of optie drie: Kaag schatte haar eigen succeskansen beter in in een kabinet-met-Rutte dan in een kabinet-zonder-Rutte.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:20 schreef trein2000 het volgende:
Er zijn twee opties, of ze dachten dat hij zelf we zou weggaan (Kaag hintte daar op). Maar dat is natuurlijk extreem naïef. Of het ontbreekt ze aan lef.
Ik snap ook niet dat de VVD dat niet inziet. Ik heb dat altijd gezegd, op 1 april Rutte inwisselen voor bijvoorbeeld Klaas Dijkhof of Edith Schippers was ook voor de VVD beter geweest. Dan heb jij je grote offer al gedaan en kun je cashen aan de tafel én heb je vier jaar om voor je nieuwe leider weer een profiel op te bouwen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet ze aan de kant schuiven, maar kijk naar dit regeerakkoord. Het is niet bepaald een VVD regeerakkoord. Dat kost het de VVD dus als ze Rutte in het zadel willen houden, dan krijgen ze vrij weinig meer gedaan aan de onderhandelingstafel.
Ze hadden ook Remkes naar voren kunnen schuiven. Dan had Rutte in de Kamer kunnen gaan zitten om het 4 jaar later nog eens te proberen.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 14:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat de VVD dat niet inziet. Ik heb dat altijd gezegd, op 1 april Rutte inwisselen voor bijvoorbeeld Klaas Dijkhof of Edith Schippers was ook voor de VVD beter geweest. Dan heb jij je grote offer al gedaan en kun je cashen aan de tafel én heb je vier jaar om voor je nieuwe leider weer een profiel op te bouwen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |